🔸️تاریخ | نمونه های تاریخی #اخبار_جعلی
🔸️سابقه اخبار جعلی به ۴ هزار سال پیش می رسد
🔹️اخبار جعلی ، زاییده تمدن معاصر نیست. اینکه در قرن ها پیش ابزار ارتباطی مانند امروز وجود نداشته به این معنا نیست که اخبار جعلی و دروغ نیز وجود نداشته است. اخبار جعلی در تمدن های بشری دست کم بیش از ۴۰۰۰ سال قدمت دارد. از تبلیغات جعلی سازمان یافته حاکمان قرون وسطی گرفته تا تبلیغات سیاسی وایدئولوژیک و پروپاگاندای Propaganda حزب نازی ، نشان دهنده آن است که اخبار جعلی، بخشی از رفتار روزمره بوده است.
🔹️یک نمونه برجسته ، خبر مجعول پیروزی فرعون ، رامسس دوم Ramses II یکی از مشهورترین حاکمان مصر باستان است. نبرد کادش Battle of Kadesh جنگی بود که در سال ۱۲۷۴ پیش از میلاد رخ داد و به گفته مورخین یکی از بزرگترین نبردهای ارابه ای تاریخ بشر است . این نبرد که بین مواتالی دوم Muwatalli II شاه هیتی و رامسس دوم فرامانروای مصر باستان رخ داده ظاهرا به لحاظ تاکتیکی و در ابتدا به پیروزی رامسس دوم منجر شده است. منابع تاریخی مصری ها می گویند پس از آنکه سپاه رامسس دوم به دلیل یورش ناگهانی ارابه های هیتی ها به هم ریخت، او توانست با شجاعت بسیار سپاه پراکنده را مجددا گرد آورد و سپس ارابه های دونفره سبک تر و چابک تر مصری، ارابه های سه نفره سنگین تر و کند تر هیتی را تعقیب کردند و بر آنها پیروز شده اند. اما بررسی منابع هیتی، نشان می دهد که در خاتمه این جنگ ، این رامسس دوم بوده که شکست خورده و مجبور شده از فتح کادش دست بکشد.
🔹️نمونه دیگر این اخبار جعلی، سند هدیه قیصر کنستانتین (به لاتین Donatio Constantini) به پاپ است. هدیه کنستانتین در واقع امتیازی بود که کنستانتین، امپراتور روم در قرن چهارم، به پاپ داده بود و بیان می داشت که امپراتور کنستانتین حکومت شهر رم را شخصا به پاپ هدیه کرده است. این لورنزو والا Lorenzo Valla بود که در قرن ۱۵میلادی با مقایسه ی این سند با آثار کلاسیک دوران کنستانتین نشان داد زبان لاتین و همچنین منابع تاریخی مورد استفاده در آن، مربوط به زمان کنستانتین نیست و قرن ها بعد از مرگ او به کار می رفته است. هنگامی که پاپ ائوگنیوس چهارم (Pope Eugenius IV) از سند کنستانتین استفاده کرده بود تا ادعای آلفونسوی یکم Alfonso I را در مورد سلطنت ناپل مورد شک و تردید قرار دهد، لورنزو والا بود که نشان داد هدیه ی کنستانتین بی اعتبار است و بدین ترتیب ادعای نفوذ پاپ بر آلفونسو و سایر فرمانروایان به پایان راه رسید. چنین جعلیاتی نظیر هدیه ی ساختگی کنستانتین پیش از آن به قدری بدیهی انگاشته می شد و با سرعت زیاد در بیان مردم مورد پذیرش قرار می گرفت که اثر آن برای قرن ها تمام تاریخ اروپا و جهان را تحت تاثیر خود قرار داد.
🔹️نمونه دیگری از این دست، جعل و دستکاری اتو فون بیسمارک در پیام ویلهلم پادشاه پروس است که به تلگراف امس شهرت دارد. بیسمارک با تحریف پیام ویلهلم و ارسال یک نسخه جعلی آن در نشریات همه چیز راه به گونه ای جلوه داد که خودداری پادشاه پروس از پاسخ به ناپلئون سوم، برای فرانسه توهین آمیز تلقی شود. این مساله به مناقشه میان آلمان و فرانسه دامن زد و این فرانسه بود که به آلمان اعلان جنگ داد. از این دست مثال های تاریخی فراوان اند. سرعت پخش اخبار جعلی و کلک بازی ها Hoax ها و نظایر آن در زمانه ما با گسترش اینترنت به شکل سرسام آوری افزایش پیدا کرده است. همانگونه که رامسس دوم می خواسته خود را فاتح نبرد کادش نشان دهد، امروز نیز اخبار تحلیل ها و حتی تصاویر جعلی در اینترنت ، جدی یا شوخی دست به دست می شود. دست کم در آینده نزدیک هیچ روشی برای غربالگری اطلاعات جعلی از اطلاعات درست موجود نیست و چشم اندازی هم دیده نمی شود. به عبارت دیگر این خود مخاطبان هستند که باید قادر به تشخیص منابع درست یک خبر باشند و دریابند هر آنچه که در اینترنت وجود دارد الزاما خبر درستی نیست
سواد رسانه و روانشناسی
🔸️آنچه روزنامه نگاری را در عصر جدید ویران می کند
✍شایعات، دروغ و اطلاعات غلط، اطلاعات مبتنی بر نظریه توطئه، اخبارجعلی ، اطلاعات مغرضانه و تبلیغات دولتی، اطلاعات گمراه کننده و فریبنده ، مطالب زرد و هجوگونه مسیر سالم روزنامه نگاری را آلوده و به اصطلاح سد روزنامه نگاری را ویران می کند.
باشکستن این مسیر سالم و آلوده شدن روزنامه نگاری و نیز ناکارآمدی و بی اعتباری آن قطعا جامعه آسیب خواهد دید.
نشریه آمریکایی politico درتصویری با تشبیه این مسایل به فاضلاب نشان می دهد که روزنامه نگاری در حال ویران شدن است.
ده شایستگی کلیدی لازم در سال ٢٠٢٠ میلادی
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش خود فهرست ده مهارت کلیدی لازم برای موفقیت در سال ٢٠٢٠ را منتشر کرده است:
۱. "مهارت حل مسائل پيچيده" در سال ٢٠٢٠ مانند سال ٢٠١٥ همچنان در رتبه اول باقی خواهد ماند و کماکان مهمترين مهارت يک فرد در دنيای پيچيده امروز محسوب مي شود.
۲. "تفکر نقادانه" از رتبه ٤ به رتبه ٢ صعود مي کند. اين بدان معني است که دنيای جديد در ارتباط با وضع موجود نياز بيشتری به تحليل نقادانه خواهد داشت.
۳. "خلاقيت" از رتبه ١٠ به رتبه ٣ صعود مي کند.
این آیتم بالاترين رتبه صعود را در جدول دارد و البته اين صعود کاملاً طبيعی به نظر مي رسد. با پيچيدگی های روزافزون در دنيای امروز، توانایی حل مسئله، نياز روزافزونی به خلاقيت خواهد داشت.
۴. "مهارت مديريت انسان ها" علی رغم سقوط از رتبه ٣ به رتبه ٤ اما همچنان در بین مهارت های برتر قرار خواهد داشت. این نشان می دهد که این مهارت، در دنیای آینده نیز از اهميت بالايي برخوردار خواهد بود.
۵. " هماهنگی و سازگاری اجتماعی" از رتبه ٢ به ٥ منتقل شده است. اما باز هم جزء پنج مهارت برتر قرار دارد.
۶. "هوش احساسی/عاطفی" يک مهارت کاملاً جديد در ١٠ مهارت برتر است! که با توجه به مفهوم آن طبیعی است که در بین ١٠ مهارت قرار گرفته باشد.
هوش عاطفی، شیوه برخورد فرد با مسائل و فراز نشیبهای زندگی را نشان میدهد و می تواند موجب شود که ارتباط بهتری با اطرافیان برقرار کند و در نتیجه قدرت سازش بیشتری با مشکلات عاطفی و هیجانی داشته باشد. این افراد مسئولیت پذیری بیشتری دارند و در مورد خود برداشت و نگرش مثبتی دارند.
۷ و ۸. "قضاوت" و "تصمیم گیری" با وجود ورود خلاقيت و هوش عاطفی به مکان های بالاتر جدول, با کمی جابجایی در رتبه ٧ و ٨ قرار خواهند داشت. زیرا مهارت قضاوت کردن مسائل و اتفاقات پیرامون و مهارت تصميم گيری، برای ساختن دنيای جديد نقشی حياتی دارد.
۹. مهارت "مذاکره" در رتبه نهم قرار خواهد داشت.
۱۰. "انعطاف پذيری ادراکی" نیز يک مهارت جديد است و حکایت از آن دارد که بايد در شيوه و رويکرد ادراکی خود انعطاف پذيرتر باشيم.
نگاهی عمیق به این فهرست سه پیام کلیدی برای ما دارد:
مهارت های مرتبط با "اندیشیدن" در این لیست غوغا می کند. از حل مسایل پیچیده تا انعطاف پذیری ادراکی.
نتیجه گیری:
مسائل هر روز پیچیده تر میشوند و حل آنها با استفاده از تفکر نقادانه(توسط دیگران بر مبنای مسئولیت اجتماعی) و خلاقیت از ضرورتهاست.
هدایت شده از جواد جاویدنیا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیوه جدید کلاهبرداری تلفنی
رئیس مرکز پیشگیری جرایم سایبری فتا:
🔹مردم تماسهای ناموفق خارجی را پیگیری نکنند.
@Dr_javidnia
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
🔺سند پایبندی توئیتر به قوانین داخلی کشورها
🔹شبکههای اجتماعی خارجی قوانین داخلی خود را دارند. اگر مطلبی خلاف قوانین آنها منتشر کنید، بدون تعارف آن را حذف کرده و هشدار حذف کل صفحه شما را میدهند. به عبارت دیگر، غیرت سازمانی برای خود قائلند.
🔹آیا وقتی یک شبکه اجتماعی، برای فعالیت در مجموعه خود قواعد تعیین میکند و با تمام توان این قواعد را اعمال میکند، یک کشور نباید قواعد و قوانین خود را داشته باشد؟ آیا غیرت ملی ایجاب نمیکند که شبکههای اجتماعی خارجی را ملزم کنیم به قواعد و ضوابط ما پایبند باشند؟
🔹خاطره تلخ التماس توئیتری بیحاصل وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام درباره آمدنیوز، به نظرم یک تحقیر تاریخی ملی بود که ناشی از نداشتن حمیت درباره هویت ملی است. حداقل انتظار از مسئولین این است که لااقل به اندازهای که این شبکهها درباره ضوابط خود غیرت دارند، درباره قوانین و ضوابط کشورشان غیرت داشته باشند.
🔹پس از اینکه درباره فعالیت بیقید و بند برخی شبکههای خارجی و ضرورت انسداد کامل آنها در صورت تبعیت نکردن از قوانین کشور موضع گرفتم، جریان ضدانقلاب به صورت سازماندهی شده، صفحاتم را ریپورت کرد. در نتیجه این ریپورتها، یک نکته قابل تامل و تاسف دیگر برایم روشن شد و آن اینکه توئیتر به قوانین داخلی کشورها نیز ملتزم است! توئیتر ایمیل زده است که این توئیت شما ریپورت شده و ما پس از بررسی آن از منظر قوانین توئیتر و "قوانین آلمان"، آن را خلاف قانون ندیدیم(لابد از ویپیان آلمان استفاده شده)! اگر توئیتر به قوانین آلمان ملتزم است، باید به قوانین ایران هم ملتزم باشد یا برای همیشه حذف شود.
@syjebraily
#تراس | 🔸 ویرانگری دروغ
حتی یک دروغ تمام حقیقت تو را زیر سئوال میبرد. بعضیها انگار ویرانگری دروغ را حس نمیکنند، اینها تغییر نمیکنند، و بهجای کنار گذاشتن عادت کهنه از دروغهای تازه استفاده میکنند.
#ارتباطات #ارتباطات_بین_فردی
🔹مقاومت دربرابر جعل و جهل
✍اخلاق باور و مسئوليت ما | كاوه گرايلی
🔹 این روزها بسیاری از ایرانیان، هرچقدر به منابع رسمی خبری و خبرگزاریهای داخلی بیاعتمادند (که خود دلایلی قابل تأمل دارد) اما در نقطه مقابل به منابع خبریِ غیررسمی و یا رسمی خارج از کشور اعتماد مطلق دارند. برخی که گمان میکنند، تلگرام و اینستاگرام، خبرگزاریاند و وقتی میپرسی منبع این خبر کجاست؟ پاسخ میشنوی که: «در تلگرام/اینستاگرام دیدم.» در حالی که بخشی از محتوای شبکههای اجتماعی را یا کاربران معمولی و افراد و صفحات ناشناسی تولید میکنند که هیچ صلاحیتی برای ارسال خبر و مطلب ندارند و یا کانالها و صفحاتی که اهداف مشخص سیاسی یا تجاری را دنبال میکنند. در واقع این آگاهی وجود ندارد که بسیاری از صفحات در فضای مجازی، برای جذب مخاطب و درآمدزایی بیشتر و یا برای پیشبرد برنامههای خود، با شناخت از ذائقه جامعه، مطالب مخاطبپسند فراوانی را بیهیچ تعهدی به حقیقت منتشر میکنند.
🔹 در چنین وضعیتی و در خلاء رسانههای مورد اعتماد در داخل است که «آمدنیوز» در فضای مجازی و «من و تو» در میان شبکهّهای تلویزیونی، مخاطبی میلیونی پیدا میکنند و منبع بسیاری از باورها و تحلیلهای روزمره افراد میشوند؛ اولی، رسانهای سرشار از محتوای زرد، دروغ و حتی متناقض که اخبار و ادعاهای غریباش بدون منبع معتبر و راستیآزمایی، به راحتی از سوی کاربران پذیرفته و منتشر میشود و دومی، رسانهای با روایتی گزینشی و جانبدارانه از تاریخ که در ابتدا پروژۀ سیاسیاش را پشت زرق و برق برنامههای سرگرمکنندهاش پنهان میکرد و حالا چندیست نقاب از چهره برداشته است؛ رسانههایی با منابع مالی نامشخص که افکار عمومی جامعه را با هدفی مشخص شکل میدهند.
🔹 انتشار برخی امور خلاف واقع در رسانههای رسمی کشور و اِعمال فیلترینگها در فضای مجازی و محدودیتها در عرصه رسانهای، از عوامل افزایش ضریب نفوذ دیگر رسانههای جایگزین در کشور بوده است وگرنه در فضایی باز و با وجود رسانههایی حرفهای و آزاد در داخل کشور و آموزش گسترده عمومی، اولاً انتشارِ صرف مطالب در تلگرام و اینستاگرام، بدون منبع مشخص و معتبر نشانۀ صحت آن مطالب نبود و ثانیاً از بیاعتمادی نسبت به منابع خبری رسمی در داخل، اعتماد چشم و گوش بسته به منابع خبری غیررسمی یا رسمیِ خارج از کشور برنمیآمد.
• حدود ۱۴۰ سال پیش، متفکر و ریاضیدان برجسته انگلیسی، «ویلیام کلیفورد»، مفهومی را بنیان نهاد تحت عنوان: «اخلاقِ باور»، تا بگوید برای اعتقاد به یک باور، چه پیششرط اخلاقیای لازم است. از دید او، پذیرفتن یک باور زمانی اخلاقاً موجه است که ما شواهد کافی در تأیید آن داشته باشیم. در واقع، از آنجا که ما اعضای جامعه، به یکدیگر متصلایم و اعتقادات هریک از ما بر زندگی دیگران اثرگذار خواهد بود، اخلاقاً موظفایم که خبر و باوری را بدون شواهد و مدارک کافی به راحتی نپذیریم. چرا که اطلاعات غیرمنطبق به واقع، منجر به تحلیل اشتباه و تحلیل اشتباه منجر به تصمیم غلط شده و آسیب تصمیمهای غلط فردی، نهایتاً دامنگیر همه جامعه خواهد بود.
🔹 به گمانم یکی از ضروریترین وظایف ما در این روزگار، «مقاومت فردی و جمعی» در برابر این وضعیت است. نمیگویم به زمین و زمان بدبین باشیم و هیچ چیز را باور نکنیم؛ یا از همه جا بیخبر و غافل بمانیم و یا پلیس باور دیگران شویم و مدام آنها را متهم کنیم که اخلاق باور را رعایت نمیکنند. اما میتوانیم در ساحت جمعی، مطالبهگر و مدافع رسانههای آزاد و مستقل، و در حیطه فردی، پاسبان حریم ذهن خود باشیم و نگذاریم هر دروغ و یاوهای ساکن این خانه شود؛ در مقابل هر مطلب و خبرِ به ظاهر جالبی که هر روز میبینیم یا میشنویم، با تفکری نقادانه، راستیآزمایی کنیم؛ طلب منبع و سند کنیم و اعتبار آن منبع را محک بزنیم و یا طلبِ دلیل کنیم و عیار آن استدلال را بسنجیم. شجاعت طرح پرسش و تردید در باورهای پیشینمان و گشودن قابهایی جدید را برای کشف و درک دیگرگون جهان داشته باشیم و نهایتاً با حفظ تعادل ذهن در مقابل احساسات و هیجانات لحظهای، هر دروغ خوشایندی که در پوستهای خوشرنگ و لعاب و با تکیه بر تمناها و آرزواندیشیمان، به ما عرضه میشود را به راحتی نپذیریم و قربانی «جهل» خود و بازیچه «جعل» دیگران باشیم
#رسانه #تفکرانتقادی.
#اطلاعات_گمراه_کننده
#اخبار_جعلی
#پسا_حقیقت
در گذشته یکی از انتقادات مهم به انیمیشنهای هالیوودی، بازنماییناقص و معیوبی بود که از خانواده ارائه میدادند. نمایش خانوادههای تک والدی، یا قهرمانی کشور در پدر و مادر نداشت و یا اساسا پرهیز از پرداختن به مفهومی به نام خانواده.
اما مشخصا از سال 2010 تحولی در بازنمایی خانواده به وجود آمده. اغلب خانوادهها از آن پس سالم و حمایتگر هستند، ارکان #خانواده درست و روابط افراد تقریبا مستحکم است، حتی اگر چالش و اختلاف نظری وجود داشته باشد. مثل انیمیشنهای شجاع، کوکو، روتوپیا، شگفتانگیزان، درون بیرون، غارنشینان، شگفت انگیزان و ...
🔹 چندی پیش این موضوع را برای یکی از دوستان بازگو میکردم که بازنمایی درستتری در انیمیشنهای جدید هالیوودی وجود دارد، جوابش این بود: پس منظور شما خانواده سنتی است.
🔹 بله منظورم این بود و معنقدم که شیوه سنتی و البته شیوهای که تقریبا همهی انسانها در اکثر قریب به اتفاق طول تاریخ برای زندگی انتخاب کردهاند، شیوه درست است و آنچه دنیای مدرن امروز به عنوان #سبک_زندگی به رسمیت میشناسد: مانند زندگی مجردی، خانوادههای همجنس و ... انحرافی است. اما آنجا جوابی برای آن دوست نداشتم.
🔹 اما بعدها جوابهای متعددی پیدا کردم: وقتی کتاب «تئوری انتخاب برای نوجوانان» گلاسر را خواندم. وقتی #ایسکونامی را دیدم و وقتی در مورد #فمنیسم بیشتر مطالعه کردم.
پ. ن: این مطلب در مورد اغلب انیمیشن های جدید صدق می کند، نه همه آنها.
#محمدعلی_عبدالهی
#خانواده_و_رسانه
10سرنخ اصلی را برای شناسایی اخبار جعلی
1. دامنه را بررسی کنید
- بررسی URL سایت بسیار مهم است. برخی وب سایتهای جعلی از دامنه هایی که بسیار مشابه هستند یا با کپی کردن از منابع خبری معتبر ، استفاده می کنند ، برای مثال اضافه کردن ".com.co" در پایان.
- تمایز منابع خبری از وبلاگ های شخصی بسیار مهم است ، اگر عنوان دامنه دارای کلماتی مانند "wordpress" یا "Blogger" باشد ، احتمالاً یک وبلاگ شخصی است.
- برخی از اخبار جعلی شامل یک پیوند ، ظاهراً به یک وب سایت رسمی می شوند اما پیوند لینک به یک دامنه جعلی می رود که از نسخه اصلی تقلید می کند.
- بخش "درباره ما" را بررسی کنید .
- هنگامی که این خبر از طریق واتس اپ وارد می رسد ، بررسی این موضوع که آیا پیام دارای برچسب "Forwarded" است ، نیز مفید است ، در این صورت پیام از طرف شخصی که آن را برای شما ارسال کرده است اصل نیست.
2- . به جستجوی نویسنده بپردازید
- قبل از اعتماد به اطلاعات ، مهم است که نویسنده مطلب را بررسی کنید. آیا واقعی است یا خیر ؟
اگر نویسنده را پیدا کردید درباره مطالب قبلی او در LinkedIn و googel جست وجو کنید
3- تاریخ انتشار را بررسی کنید
گاهی تاریخ مطلب به روزاست اما اصل رویداد قدیمی است. برای شناسایی این مورد ، باید چندین لینک را کلیک کنید و با دقت بخوانید تا زمان وقوع این رویداد را مشخص کنید.بعضی اوقات داستان کاملاً جعلی نیست بلکه تحریف یک واقعه واقعی است.
4- پاسخ ها و سوگیری های عاطفی
متون با عناوین برجسته و / یا متن متن با حروف بزرگ اغلب سعی در ایجاد واکنش های عاطفی با خوانندگان دارند که در سبک های سنتی تر روزنامه نگاری اجتناب می شود. کلمات نقطه ای مانند WOW !، SLAUGHTER !، DESTROY!
باید مراقب خبرهایی باشیم که با استفاده از احساسات (عصبانیت /هیجان/ خوشحالی و... )برجسته شده اند. زیرا بسیار معمول است که اخبار جعلی این کار را انجام می دهند.
5. جستجو در سایت های خبری مشهور
برای بدست آوردن انواع دیدگاه ها ، بهتر است منابع مختلفی را بخوانید.
موضوع مورد نظرمان را در منابع دیگری که به آنها علاقه مند هستیم پیدا و مطالعه کنید تا اطلاعات واقعی یا جعلی برایتان مشخص شود .
گزارش سایت های خبری شناخته شده و معتبر در مورد این گزارش را بررسی کنید
6. فراتر از عنوان را بخوانید
بعد از یک تیتر تحریک آمیز بیشتر بخوانید. بعضی اوقات تیتر عناوین محتوای یک گزارش را منعکس نمی کنند و برای تحریک و ایجاد واکنش در مخاطب برجسته می شوند.
عنوان ممکن است کل داستان را حتی در خبرهای معتبر خبر ندهد. اخبار جعلی ، مخصوصاً طنزآمیز ، می توانند چندین نشانه آشکار در متن داشته باشند.
7. منبع را بررسی کنید
توصیه می شود بدون داشتن منبع روشن و جدی به اطلاعات اعتماد نکنید.
یک علامت هشدار دهنده برای یک خبر جعلی عدم پیوند یا منبع اطلاعاتی آن است. بعضی اوقات اخبار جعلی پیوندهایی به سایت هایی می دهند که به نظر می رسد اطلاعات آنها را پشتیبانی می کنند ، اما در واقع سایت هایی هستند که اطلاعات غلط را منتشر می کنند. تأیید کنید که منابع معتبر اطلاعات را پشتیبانی و تأیید می کنند.
8. تأیید عکس
برخی تصاویر که در یک خبر ظاهر می شوند می توانند از یک رویداد دیگر باشند یا می توانند برای یک داستان خاص تغییر کنند. از طریق Google یا سایر ابزارهایی مانند TinEye ، یک جستجوی عکس معکوس انجام دهید تا دریابید که آیا این تصویر قبلاً وجود داشته است و از کجا و چه زمان آن ایجاد شده است.
9. تأیید کنید که محتوا طنز نیست
برخی از اخبار با هدف طنز ارائه شده است. این نوع اطلاعات معمولاً به طور واضح دارای برچسب هستند ، اما برخی افراد آنها را واقعی می دانند. مراقب باشید اخبار واقعی را با مواردی که فقط برای طنز و خنده ایجاد شده اشتباه نکنید.
10. از کارشناس سوال کنید
اگر سؤالات مربوط به مثلا سلامتی در مورد خودتان یا یک تحقیق بالینی که در آن شرکت می کنید سؤال دارید ، مستقیماً از یک متخصص بهداشتی یا یک کارشناس سوال کنید.
در نظر بگیرید همیشه قبل از تصمیم گیری درباره اطلاعاتی که از یک خبر یا رسانه های اجتماعی حاصل می شود ، از او بخواهید. می توانید در مورد آنچه شما را نگران می کند با او صحبت کنید. او می تواند برای تأیید اطلاعات ، اطلاعات و منابع موثقی را در اختیار شما قرار دهد یا شما را با یک متخصص که می تواند به شما کمک کند در تماس قرار دهد. به خاطر داشته باشید که اخبار غلط سلامتی می تواند عواقب چشمگیری بر سلامت شما بگذارد.
منبع https://i-consentproject.eu/
https://i-consentproject.eu/health-fake-news-and-how-to-fight-them/
⭕️کلاهی به گشادی به نام Black Friday یا جمعه سیاه
در #جمعه_سیاه دیجیکالا
جنس را چند روز قبل 50% گران می کنند!
و در روز جمعه سیاه 50% تخفیف میدهند تا جنس ارزان جلوه کند.
پ ن: جمعه سیاه برای کشورهای غربی است که این جمعه، جمعه پایانی سال و پیش از تعطیلات و جشن کریسمس است که تقاضای بازار بیشتر میشود و از طرفی فروشندگان در صدد فروش بیشتر پایان سال و آمادگی برای خرید سال نو و خالی کردن انبارها برای جلوگیری از هزینههای انبارداری، نگهداری و حسابرسی هستند.
🔺وجود چنین روزی در خردهفروشیهای آنلاین ایرانی در این تاریخ مضحک است، شاید اگر تخفیفها حقیقی بود یا چنین سنتی برای پیش از نوروز بود معقولتر بنظر میرسید.