eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️وارونه نمایی اخبار 💢قصه پر غصه "تحریف اخبار" سر دراز به بلندی عمر رسانه های جمعی دارد. در عصر مدرنیسم میزان تحریف اخبار در رسانه های جمعی کم بود و بین رویداد و خبر آن، تناسب معقولی وجود داشت. 💢در عصر فرامدرنیسم و به حاشیه رفتن نقش های اجتماعی رسانه ها و پررنگ شدن نقش تجاری آنها، اخبار با پیچیدگی های فناورانه بزک و توده پسند می شوند. قدرت های پنهان در پشت رسانه ها برای تامین منافع خود با سلاح برنده رسانه به گونه ای سر مخاطبان را می برند که بندگان خدا تازه بعد از بریدن خبردار می شوند.! 💢مخاطبان رسانه های جمعی، با اصطلاح "تحریف اخبار" و «وارونه نمایی اخبار" رویدادها بیگانه نیستند. وقتی بازنمایی جوانب رویداد با واقعیات انطباق ندارد و بویژه اینکه مخاطبان درباره آن رویداد تجربه مستقیم داشته و یا در تجربیات دیگران سهیم شده اند، به عینه به وارونه نمایی رویداد و دستکاری در افکار عمومی پی می برند. 💢هر رویداد یک منظومه چند وجهی و دارای هسته اصلی و اجزای مرتبط تنیده در یکدیگر است. هنگام تبدیل رویداد به خبر، شناخت اجزا و تناسب رخدادها و پدیده های اجتماعی بسیار ضروری است. این بصیرت از فراواقعی شدن اخبار ممانعت می کند. هر گونه بی دقتی در شناخت ابعاد رویدادها و پدیده های اجتماعی و یا تعمد در پاره حقیقت گویی و حذف اطلاعات موثر رویداد به تحریف اخبار مختوم می شود. 💢فرایند اخبار شامل چهار مرحله سوژه یابی، گردآوری اطلاعات، پردازش و تنظیم، و انتشار اطلاعات است. تحریف اخبار در هر یک از این مراحل می تواند رخ دهد. 💢خبرنگاران و گزارشگران هر یک انگیزه ها، عقاید، الزامات شغلی و ارزش های خاصی دارند و دستگاه ادراکی آنها تحت تاثیر این عوامل است. هم افزایی این عوامل موجب می شود آنها در گردآوری و تنظیم اطلاعات خالی از سوگیری نبوده و زاویه دید منحصربفرد را دارا باشند. 💢در جریان بازنمایی، شناخت و دستیابی به ابعاد و تناسب اجزای رویدادها یا پدیده های اجتماعی، کاری خلاقانه و هنری و البته در پاره ای از موارد دشوار است. باید اذعان داشت کار حرفه ای و کنار نهادن سوگیری ها در پوشش خبری به گونه ای که فقط داده ها سخن بگویند چندان سهل نیست و مستلزم مهارت و تیزهوشی است. 💢در مرحله "سوژه یابی" تحریف اخبار به این شکل رخ می دهد که بجای پرداختن به سوژه های اصلی جامعه به سراغ سوژه های فرعی رفت و با پر کردن وقت و مکان رسانه های جمعی، اذهان عمومی را از مسائل اصلی جامعه منحرف کرد. بطور مثال در جامعه ای که مسائل اصلی آن تامین معیشت و رفاه اجتماعی است، با برجسته سازی و چارچوب بندی مسائل جنجالی سیاسی، اذهان عمومی را به موضوعات دیگری هدایت کرد. 💢 در مرحله «گردآوری اطلاعات» رویداد، بجای توجه به داده های اصلی، با برجسته کردن اطلاعات فرعی و حاشیه ای اذهان عمومی را به جاهای دیگر برد. در این مرحله اطلاعات رویداد از صافی ادراکی خبرنگار عبور کرده تا توسط کلمات موجود در زبان معنا پیدا کند. خبرنگاران و گزارشگران تحت تاثیر تمایلات، عقاید، ارزش ها و الزامات محیط شغلی و توانایی هایی زبانی بوده و بر تفسیر رویداد اثر می گذارند که در بازنمایی، تناسب ابعاد واقعی رویداد را خدشه دار می کند. 💢 در مرحله "پردازش و تنظیم اخبار" دروازه بانان خبر در یک چارچوب ایدئولوژیک و سیاسی، اطلاعات رویدادها را ویرایش و از طریق کدگذاری مفهومی، برجسته سازی و چارچوب بندی می کنند. این دستکاری ها موجب فراواقعی شدن اخبار پاره ای از رویدادها می شود. 💢در مرحله «انتشار اخبار» متناسب با نوع رسانه، در مطبوعات از طریق نوع فونت، سایز حروف، رنگ بندی و صفحه بندی و عکس؛ در رسانه رادیو از طریق چینش اخبار، برجسته سازی و لحن گویندگان و فراز و فرود آنها و در تلویزیون علاوه بر اینها از طریق تعیین اولویت انتشار اخبار، دستکاری در تصاویر، گرافیک، عکس، تدوین تصویر، و در چند رسانه ها با کاربست ترکیبی از حقه های بیان شده، واقعیات جامعه وارونه نمایی، کمرنگ یا پررنگ،کوچک نمایی یا بزرگ نمایی و یا اصلا نادیده گرفته می شوند. در چنین شرایطی بین احساس و ادراک واقعی شهروندان از امور جامعه و تصویر مسخ شده مسائل جامعه در رسانه ها، تناقض جدی پیدا می شود. 👤 دکتر حجت‌ اله عباسی
🔸چه چیزی به این اخبار جعلی دامن می‌زند؟ و چه کسانی اخبار جعلی را نشر می دهند؟ این عامل نه فقط حساب‌های پرنفوذ توییتری با میلیون‌ها کاربر دنبال‌کننده است و نه بات‌های روسی که آن‌ها را برای توییت خودکار اطلاعات غلط طراحی می‌کنند. عامل اصلی شیوع این اخبار جعلی خودِ کاربران عادی توییتر با دنبال‌کننده‌های اندک هستند که معمولاً اخبار غلط را با دوستانشان به اشتراک می‌گذارند...
⭕️خبر واقعی ۶ برابر دیرتر از خبر جعلی به مخاطب می رسد 🔺نتیجه پژوهش ۱۱ ساله موسسه تکنولوژی ماساچوست بر روی ۱۲۶ هزار فیک‌نیوز منتشر شده در توییتر نشان داده: 🔺اشتیاق مردم برای باز نشر فیک‌نیوز ۷۰ درصد بیشتر از اخبار واقعی است! 🔺هر خبر واقعی در حدود ۶ برابر دیرتر از هر فیک‌نیوز به دست ۱۵۰۰ نفر می‌رسد! 🔺به طور نسبی اخبار واقعی به ندرت توسط ۱۰۰۰ نفر به اشتراک گذاشته می‌شود، اما اشتراک گذاری محبوب‌ترین فیک‌نیوز بیش از ۱۰۰ هزار بار است! 🔺در مورد پخش فیک‌نیوز، آن چیزی که کمترین ارزش را در بین مردم دارد این است آیا خبری را که به اشتراک می‌گذارند حقیقت دارد و مستند است! 🔺آنچه برای مردم اهمیت دارد رد و بدل کردن اطلاعات جذابی است که دیده یا شنیده‌اند و حساسیتی در مورد حقیقت خبرها ندارند!
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦توئیتر برای تبلیغ خود دست به کار جالبی زده و با ارائه این پست ها سعی کرده به مخاطبان بگوید سایر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام و لینکدین بیشتر برای #شوآف هستند! ولی آدم ها در توئیتر خود واقعی شان هستند. ▫️Radio 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦شاهکار تبلیغاتی نشریه اکونومیست! 🔸لازم نیست پیام خود را با واژگان پرتعداد و آزاردهنده و به زور به خورد مخاطب بدیم، خلاقیت در تولید پیام و فهم درست از تکنیک‌های تاثیرگذاری میتونه کمک کنه تا به راحتی و موثرترین شکل پیام رو منتقل کنیم. 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦 🔸ضعف در مخاطب باعث میشود تا هماهنگونه بیندیشد که می بیند و همانگونه رفتار کند که صاحبان رسانه و سازندگان پیام ها می خواهند! 📲 @savaderrsanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚦تبلیغ فوق العاده شرکت سامسونگ که به زیبایی تونسته با تلفیق دو تکنیک اقناعی و مخاطب رو تحت تاثیر محصولش قرار بده! 📍در حل مسئله، ابتدا مسئله یا گره‌ای در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنیم و در ادامه، محصول، ایده یا رفتار مورد نظر خود را به عنوان راه حل به مخاطب عرضه می‌کنیم. 📲 @savaderesanei
🔹 وضعیت و تعداد نصب اپليكيشن‌هاى پيام رسان ايرانى در روزهاى قطع #اينترنت 📱 #رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی #تلفن_همراه #ایتا #سروش #بله منبع: خبر فوری #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 ببینید: شبکه ملی اطلاعات چیست؟ #رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی #تلفن_همراه #ایتا #سروش #بله منبع: شبکه افق #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
🔹تحریف سخنان رئیس مجلس شورای اسلامی در العربیه 💢در حالی که علی لاریجانی گفته بود "...مسئله آنجاست که این اعتراضات به رفتار خشونت آمیز و استفاده از سلاح سرد و گرم منجر می شود؛ در یکی از شهرها گفتند از تیربار هم استفاده شده است..." رسانه سعودی العربیه، مدعی شد لاریجانی گفته است: «در برخی اعتراضات علیه مردم از تیربار استفاده شد.»
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 خبر فوری بی بی سی| اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور درباره اثرگذاری #تحریم های امریکا بر اقتصاد کشور 🗨 جهانگیری: «به‌معنای واقعی، تمام گلوگاه‌های اصلی کار و فعالیت اقتصادی کشور از سوی امریکایی‌ها بسته شده است.» ✍️ رسانه‌های بیگانه از اینگونه اظهارات برای "القای بن‌بست" بهره‌برداری و استقبال می‌کنند.
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢 رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه به پخش گزارشی مستند تحت‌عنوان "تاملی بر پروژه کشته‌سازی حوادث اخیر در رسانه‌های معاند" که شب گذشته از سیمای ملی پخش شد و راجع‌به و مجرمانه آشوبگران در اغتشاشات اخیر روشنگری کرد، واکنش منفی نشان دادند. 🔸علیرغم تأکید گزارش یادشده بر مقابله مأموران حافظ نظم با مهاجمان مسلح و خرابکاران، همچنین ارائه مستنداتی از دروغ‌پردازی "رسانه‌های معاند"، بی بی سی فارسی، دویچه وله، رادیو زمانه، ایران اینترنشنال، رادیو فردا و... با فرار رو به جلو ادعا کردند که پخش این گزارش به‌منزله اقرار صداوسیمای ایران به "کشتار معترضان" است! @medialogy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💻 شبکه ملی اطلاعات آری یا خیر؟ ▫️ آیا کشور دیگری در جهان به فکر ایجاد شبکه ملی اطلاعات بوده است؟ ▫️چرا یه عده در کشور با شبکه ملی اطلاعات مخالفن؟! #شبکه_ملی_اطلاعات ✅ با #بنیاد_ردم مربی سواد رسانه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
سواد رسانه و روانشناسی مدیر: Vavgh01@ برای پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. کانال حداقل "سه روز در هفته" به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🎯لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید 💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیام‌های رسانه‌ای برایتان درونی کرده‌اند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانی‌ها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمی‌کنیم، بی‌نظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از پیام‌هایی با این محتواست؟ 💠 به عنوان یکی از روش‌های رسانه‌ای می‌تواند در شما باور عزت‌مندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد. 💠برخی جریانات رسانه‌ای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلت‌های ایرانی می‌خواهند ما ایرانی‌ها باور کنیم بی‌خاصیتیم، دزدیم، بی‌رحمیم و... امروزه در برنامه‌های رسانه‌ای که درباره ایران ساخته می‌شود به بعضی از کلمات، طوری جهت‌دهی می‌کنند تا دارای بار شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی می‌شوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار می‌شوند. 💠کلماتی مثل مردان سنتی به‌جای مردان غیرتمند، افراد افراطی به‌جای پایبند به اصول و از این‌دست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری می‌کنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان می‌دهند، پایبند بودن به آرمان‌ها را افراطی‌گری می‌پندارند؛ به‌طور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنت‌گرایی و ازکارافتادگی یاد می‌کنند. 💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر داده‌ایم. آیا ایرانی‌ها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبی‌ها واقعا بی‌سواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟ 💠همه این‌طور لباس می‌پوشند، همه این‌طور حرف می‌زنند، همه این‌طور رفتار می‌کنند، همه دزد هستند، همه خیانت می‌کنند و... "همه این‌طور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه این‌طور هستندها می‌شوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفته‌ایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری.
زبان و ادبیات فارسی در قربانگاهی به نام فضای مجازی! - ایسنا 💢گفت و گوی ایسنا با معصومه نصیری _عضو‌‌ هیئت مدیره انجمن سواد رسانه‌ای ایران درباره «اهمیت صیانت از زبان فارسی در فضای‌مجازی» https://www.isna.ir/news/98090905384/
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢صدای امریکا| هشدار پلیس فدرال امریکا به صاحبان تلویزیون‌های هوشمند: «میکروفون‌ها را ببندید و روی دوربین‌ها نوارچسب بزنید» 🔸 "اف بی آی" هشدار داده است که افراد و یا گروه‌های مخرب سایبری می‌توانند بدون آنکه شک برانگیز شوند، کنترل تلویزیون‌های هوشمند ناامن را در دست گیرند. 🔸 از جمله اقداماتی که می‌توان از طریق در دست گرفتن کنترل تلویزیون‌های هوشمند انجام داد، تغییر کانال و نشان دادن ویدئوهای نامناسب به کودکان و یا روشن کردن دوربین و میکروفون تلویزیون اتاق خواب است. @medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢رادیو زمانه: عبارت «انقلاب توئیتری» ابداع وزارت امور خارجه آمریکا بود که با لابی‌گری در توئیتر قصد داشت خدمات آن درطول "جنبش سبز" را تداوم بخشد. 🔸رسانه‌های اجتماعی به درد سازمان‌دهی اجتماعی نمی‌‌خورند؛ نتیجه قیام‌های هشتگ‌دار حتی ممکن است یک سردرگمی سیاسی باشد. 🔸اسطوره‌ «انقلاب توئیتری» در حال مرگ است؛ از دلایل اینکه امروز کمتر عبارت «انقلاب توئیتری» شنیده می‌شود، رفتن شکوه و تازگی آن است. @medialogy1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #موشن_گرافیک آیا کشور دیگری در جهان به فکر ایجاد #شبکه_ملی_اطلاعات بوده است؟ #رسانه #فضای_مجازی #شبکه_اجتماعی #تلفن_همراه #ایتا #سروش #بله منبع: 🆔 @jahanaraofoghtv #انجمن_سواد_رسانه_طلاب ✅ @savad_rasaneh
🎙 نسخۀ صوتی: رابرت گرین هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی آرامشمان را به‌هم‌می‌زنند — بدانید این افراد از یک قماش نیستند و نمی‌شود با آن‌ها یک‌جور رفتار کرد 🎯 معمولاً تلاش می‌کنیم در حضور دیگران مؤدب‌ باشیم و با آن‌ها همدلی کنیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات می‌شویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بی‌ادبانه می‌شود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند و راه‌هایی برای مهارکردن قدرت مخرب آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9595/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/ — فهرست برخی از صفحات ترجمان در نرم‌افزارهای پادکست را در لینک زیر ببینید: https://anchor.fm/tarjomaan
🎙 نسخۀ صوتی: رابرت گرین هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی آرامشمان را به‌هم‌می‌زنند — بدانید این افراد از یک قماش نیستند و نمی‌شود با آن‌ها یک‌جور رفتار کرد 🎯 معمولاً تلاش می‌کنیم در حضور دیگران مؤدب‌ باشیم و با آن‌ها همدلی کنیم. پشت سرشان می‌توانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات می‌شویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بی‌ادبانه می‌شود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی می‌کند که در شبکه‌های اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را به‌هم‌می‌ریزند و راه‌هایی برای مهارکردن قدرت مخرب آن‌ها پیشنهاد می‌دهد. 🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید: http://tarjomaan.com/sound/9595/ 📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/ — فهرست برخی از صفحات ترجمان در نرم‌افزارهای پادکست را در لینک زیر ببینید: https://anchor.fm/tarjomaan
🎯 در عصر سرمایه‌داری نظارتی، انسان‌ نه مصرف‌کننده که مادۀ خام تولید است — آنچه در ابتدا تبلیغات بود، اکنون تهدیدی علیه آزادی و دموکراسی است 📍کتاب جدید شوشانا زوبوف، استاد برجستۀ هاروارد، تحسین فراوانی برانگیخته است. زیدی اسمیت به خوانندگانش گفته است خوشحال می‌شود اگر به‌جای خریدن کتاب جدید خودش، «عصر سرمایه‌داری نظارتی» را بخرند و نائومی کلاین و مارگارت آتوود بارها در صحبت‌هایشان این کتاب را ستوده‌اند. زوبوف در این کتاب می‌گوید سرمایه‌داری همواره با تبدیل چیزهای غیرقابل خرید و فروش به کالا، بازارهای جدید خلق کرده است و حالا به آخرین چیزی که باقی مانده روی آورده: تبدیل جزئی‌ترین رفتارها و احساسات روزمرۀ ما به کالا. 🔖 ۲۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۱۵ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9593/
🔺جوکر، راز قدرت همیشگی هالیوود و ورشکستگی تلویزیون ایران/ امیر ابیلی . 🔸«جوکر» سودده‌ترین فیلم کامیک‌بوکی تاریخ. پرفروشترین فیلم سینما با درجه سنی بزرگسال(R) و کم‌خرج‌ترین فیلم سینماست که توانسته بیش از یک میلیارد دلار فروش کند. مسئله اما این‌ها نیست. مسئله کیفیت فنی بالای فیلم هم نیست و به نظر چیزی که باعث موفقیت همه‌جانبه اثر شده نه کیفیت هنری آن، بلکه احساس همذات‌پنداری شدیدی است که مردم عادی با وضعیت بغرنج «آرتور فلک»(جوکر) و نسبت او با طبقه حاکم دارند. نکته مهم در این است که این فیلم رادیکال و وحشی در برابر سیستم، که صدای بسیاری از سیاستمداران را دراورده و گروه‌های مختلفی به آن انگ ترویج خشونت و هرج و مرج می‌زنند، محصولی از «جریان اصلی» (Mainstream) سینمای امریکاست و نه تولید یک جریان مستقل و آلترناتیو. . 🔹چرا هالیوود همواره قدرتمندترین جریان هنری/رسانه‌ای جهان و بزرگترین ضامن امینت ملی آمریکاست؟ دقت کنید که ضدسیستم‌ترین و منتقدانه‌ترین فیلم –حداقل- یک دهه اخیر علیه وضع موجود آمریکا و اشراف حاکم که رو به اضمحلال‌ترین بازنمایی از جامعه‌ی آمریکا را ارائه می‌دهد و مهمترین «شرور» تاریخ سینما را هم در جایگاه مظلوم و ستم‌دیده می‌نشاند از دل یکی از مهمترین کمپانی‌های همین سیستم درامده. «جوکر» واکنش جهانی‌ترین رسانه‌ی آمریکا؛ «هالیوود»، به وضعیت زیرپوست جامعه است. تحلیلی منتقدانه از چرایی به قدرت رسیدن «جوکر»ها(ترامپ؟) در جامعه‌ای بحران‌زده و به آنارشیسم رسیده، و همچنین نگاهی دلسوزانه به مردم طبقه فردوست و «مستضعف» که حالا «رویا»ی خود؛ انتقام از ثروتمندان و حاکمان و اعضای الیگارشی را روی پرده می‌بیند. این خروجی مهم نظام هنری/رسانه‌ایِ همواره زنده‌ایست که منتقد سیستم و سمت مردم است و نه ماله‌کش سیستم. چنین رسانه‌ایست که اتفاقا می‌تواند حافظ امنیت همان سیستم باشد. . 🔸ساخته شدن «جوکر» در دل جریان اصلی هالیوود را مقایسه کنید با اختگی، بی‌مسئله‌گی و ماله‌کشی رسانه‌های حامی سیستم در ایران از تلویزیون تا خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها که نه‌تنها کمترین میزان انتقاد را هم برنمی‌تابند، بلکه حتی از صحبت درباره همین «جوکر» امریکایی هم می‌ترسند. جالب نیست که امریکا نگران شورش اجتماعی پس از ساخت و اکران گسترده جوکر نیست و رسانه‌های ما در ایران از تماشای فیلم توسط مردم نگرانند؟ مسئله در فهم رسانه است. اینکه رسانه‌ی مردمی‌تر اتفاقا خدمت بیشتری به امنیت سیستم می‌کند و رسانه‌های حکومتی ضربه‌ی مهلکی به همان نظام خواهند زد. فهم قدرت و مکانیزم عملکرد هالیوود در فهم ساخته شدن «جوکر» است.
✅ داستان تخیلی تلفن پاناسونیک بر روی میز رئیس‌جمهور آمریکا را یادتان هست؟ 🔹 حالا تصاویر واقعی آبمیوه ایرانی برروی میز پذیرایی رئیس‌جمهور افغانستان از نظامیان آمریکایی را ببینید.