🎯لطفا چند لحظه به این سوالات فکر کنید
💠چند درصد از احساس یاس و ناامیدی که بر شما غلبه دارد ناشی از واقعیت و چند درصد را پیامهای رسانهای برایتان درونی کردهاند؟ چقدر مطالب فضای مجازی که ما ایرانیها عصبانی هستیم، بدبخت هستیم، خوشحال نیستیم، به یکدیگر رحم نمیکنیم، بینظم هستیم، صادق نیستیم و... در ذهن شما متاثر از #تکرار پیامهایی با این محتواست؟
💠#تکرار به عنوان یکی از روشهای رسانهای میتواند در شما باور عزتمندی ملی ایجاد کرده یا برعکس، آن را از بین ببرد.
💠برخی جریانات رسانهای در خارج و داخل با برچسب زدن به خصلتهای ایرانی میخواهند ما ایرانیها باور کنیم بیخاصیتیم، دزدیم، بیرحمیم و... امروزه در برنامههای رسانهای که درباره ایران ساخته میشود به بعضی از کلمات، طوری جهتدهی میکنند تا دارای بار #منفی شوند. به مرور کلماتی به عنوان کلمات جایگزین معرفی میشوند که در خود جامعه نیز مورد اقبال قرار گرفته و تکرار میشوند.
💠کلماتی مثل مردان سنتی بهجای مردان غیرتمند، افراد افراطی بهجای پایبند به اصول و از ایندست عبارات. آنها تصویر ذهنی مخاطب را دستکاری میکنند. مردان باغیرت را افرادی گرفتار در تفکرات متحجرانه و سنتی نشان میدهند، پایبند بودن به آرمانها را افراطیگری میپندارند؛ بهطور خلاصه، آنها از هر چیز متضاد با مبانی فلسفی و اعتقادی غرب، با عنوان تحجر، سنتگرایی و ازکارافتادگی یاد میکنند.
💠شاید بد نباشد بررسی کنیم که چند درصد از تصاویر ذهنی ما مخصوصا آن بخش که مربوط به ملیت، مذهب، خانواده و سبک زندگیمان است را بر اساس همین تغییرات واژگان و تکرار آنها تغییر دادهایم. آیا ایرانیها واقعا مردم بدی هستند؟ آیا مذهبیها واقعا بیسواد یا متحجر هستند؟ آیا زندگی مدرن یعنی زندگی بدون قواعد و چارچوب؟
💠همه اینطور لباس میپوشند، همه اینطور حرف میزنند، همه اینطور رفتار میکنند، همه دزد هستند، همه خیانت میکنند و... "همه اینطور هستند" ها را همیشه باور نکنید. گاهی همه اینطور هستندها #ساخته میشوند برای اینکه ما باور کنیم در اقلیت قرار گرفتهایم و مجبور به تبعیت شویم. برای اینکه ما باور کنیم مردمی ناتوان هستیم و پر از ناهنجاری.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سوادرسانه
زبان و ادبیات فارسی در قربانگاهی به نام فضای مجازی! - ایسنا
💢گفت و گوی ایسنا با معصومه نصیری _عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانهای ایران درباره «اهمیت صیانت از زبان فارسی در فضایمجازی»
https://www.isna.ir/news/98090905384/
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢صدای امریکا| هشدار پلیس فدرال امریکا به صاحبان تلویزیونهای هوشمند: «میکروفونها را ببندید و روی دوربینها نوارچسب بزنید»
🔸 "اف بی آی" هشدار داده است که افراد و یا گروههای مخرب سایبری میتوانند بدون آنکه شک برانگیز شوند، کنترل تلویزیونهای هوشمند ناامن را در دست گیرند.
🔸 از جمله اقداماتی که میتوان از طریق در دست گرفتن کنترل تلویزیونهای هوشمند انجام داد، تغییر کانال و نشان دادن ویدئوهای نامناسب به کودکان و یا روشن کردن دوربین و میکروفون تلویزیون اتاق خواب است.
@medialogy1
هدایت شده از مدیالوژی/Medialogy
💢رادیو زمانه: عبارت «انقلاب توئیتری» ابداع وزارت امور خارجه آمریکا بود که با لابیگری در توئیتر قصد داشت خدمات آن درطول "جنبش سبز" را تداوم بخشد.
🔸رسانههای اجتماعی به درد سازماندهی اجتماعی نمیخورند؛ نتیجه قیامهای هشتگدار حتی ممکن است یک سردرگمی سیاسی باشد.
🔸اسطوره «انقلاب توئیتری» در حال مرگ است؛ از دلایل اینکه امروز کمتر عبارت «انقلاب توئیتری» شنیده میشود، رفتن شکوه و تازگی آن است.
@medialogy1
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #موشن_گرافیک
آیا کشور دیگری در جهان به فکر ایجاد #شبکه_ملی_اطلاعات بوده است؟
#رسانه #فضای_مجازی
#شبکه_اجتماعی #تلفن_همراه #ایتا #سروش #بله
منبع:
🆔 @jahanaraofoghtv
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🎙 نسخۀ صوتی: رابرت گرین هفت گروهی را معرفی میکند که در شبکههای اجتماعی آرامشمان را بههممیزنند
— بدانید این افراد از یک قماش نیستند و نمیشود با آنها یکجور رفتار کرد
🎯 معمولاً تلاش میکنیم در حضور دیگران مؤدب باشیم و با آنها همدلی کنیم. پشت سرشان میتوانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات میشویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بیادبانه میشود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی میکند که در شبکههای اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را بههممیریزند و راههایی برای مهارکردن قدرت مخرب آنها پیشنهاد میدهد.
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
http://tarjomaan.com/sound/9595/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/
— فهرست برخی از صفحات ترجمان در نرمافزارهای پادکست را در لینک زیر ببینید:
https://anchor.fm/tarjomaan
🎙 نسخۀ صوتی: رابرت گرین هفت گروهی را معرفی میکند که در شبکههای اجتماعی آرامشمان را بههممیزنند
— بدانید این افراد از یک قماش نیستند و نمیشود با آنها یکجور رفتار کرد
🎯 معمولاً تلاش میکنیم در حضور دیگران مؤدب باشیم و با آنها همدلی کنیم. پشت سرشان میتوانیم کاملاً رذل باشیم، اما جلوی رویشان سخت است؛ چون احتمالا بلافاصله مجازات میشویم. اما اگر حضور فیزیکی افراد و ارتباط رودررویی که مانع رفتار بیادبانه میشود را حذف کنیم چه؟ رابرت گرین، نویسندۀ کتاب پرفروش «۴۸ قانون قدرت»، هفت گروهی را معرفی میکند که در شبکههای اجتماعی، در نبود ارتباط رودرروی کاربران، آرامش بقیه را بههممیریزند و راههایی برای مهارکردن قدرت مخرب آنها پیشنهاد میدهد.
🎧 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بشنوید:
http://tarjomaan.com/sound/9595/
📌 نوشتار این مطلب را اینجا بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9458/
— فهرست برخی از صفحات ترجمان در نرمافزارهای پادکست را در لینک زیر ببینید:
https://anchor.fm/tarjomaan
🎯 در عصر سرمایهداری نظارتی، انسان نه مصرفکننده که مادۀ خام تولید است
— آنچه در ابتدا تبلیغات بود، اکنون تهدیدی علیه آزادی و دموکراسی است
📍کتاب جدید شوشانا زوبوف، استاد برجستۀ هاروارد، تحسین فراوانی برانگیخته است. زیدی اسمیت به خوانندگانش گفته است خوشحال میشود اگر بهجای خریدن کتاب جدید خودش، «عصر سرمایهداری نظارتی» را بخرند و نائومی کلاین و مارگارت آتوود بارها در صحبتهایشان این کتاب را ستودهاند. زوبوف در این کتاب میگوید سرمایهداری همواره با تبدیل چیزهای غیرقابل خرید و فروش به کالا، بازارهای جدید خلق کرده است و حالا به آخرین چیزی که باقی مانده روی آورده: تبدیل جزئیترین رفتارها و احساسات روزمرۀ ما به کالا.
🔖 ۲۵۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۵ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9593/
🔺جوکر، راز قدرت همیشگی هالیوود و ورشکستگی تلویزیون ایران/ امیر ابیلی
.
🔸«جوکر» سوددهترین فیلم کامیکبوکی تاریخ. پرفروشترین فیلم سینما با درجه سنی بزرگسال(R) و کمخرجترین فیلم سینماست که توانسته بیش از یک میلیارد دلار فروش کند. مسئله اما اینها نیست. مسئله کیفیت فنی بالای فیلم هم نیست و به نظر چیزی که باعث موفقیت همهجانبه اثر شده نه کیفیت هنری آن، بلکه احساس همذاتپنداری شدیدی است که مردم عادی با وضعیت بغرنج «آرتور فلک»(جوکر) و نسبت او با طبقه حاکم دارند. نکته مهم در این است که این فیلم رادیکال و وحشی در برابر سیستم، که صدای بسیاری از سیاستمداران را دراورده و گروههای مختلفی به آن انگ ترویج خشونت و هرج و مرج میزنند، محصولی از «جریان اصلی» (Mainstream) سینمای امریکاست و نه تولید یک جریان مستقل و آلترناتیو.
.
🔹چرا هالیوود همواره قدرتمندترین جریان هنری/رسانهای جهان و بزرگترین ضامن امینت ملی آمریکاست؟ دقت کنید که ضدسیستمترین و منتقدانهترین فیلم –حداقل- یک دهه اخیر علیه وضع موجود آمریکا و اشراف حاکم که رو به اضمحلالترین بازنمایی از جامعهی آمریکا را ارائه میدهد و مهمترین «شرور» تاریخ سینما را هم در جایگاه مظلوم و ستمدیده مینشاند از دل یکی از مهمترین کمپانیهای همین سیستم درامده. «جوکر» واکنش جهانیترین رسانهی آمریکا؛ «هالیوود»، به وضعیت زیرپوست جامعه است. تحلیلی منتقدانه از چرایی به قدرت رسیدن «جوکر»ها(ترامپ؟) در جامعهای بحرانزده و به آنارشیسم رسیده، و همچنین نگاهی دلسوزانه به مردم طبقه فردوست و «مستضعف» که حالا «رویا»ی خود؛ انتقام از ثروتمندان و حاکمان و اعضای الیگارشی را روی پرده میبیند. این خروجی مهم نظام هنری/رسانهایِ همواره زندهایست که منتقد سیستم و سمت مردم است و نه مالهکش سیستم. چنین رسانهایست که اتفاقا میتواند حافظ امنیت همان سیستم باشد.
.
🔸ساخته شدن «جوکر» در دل جریان اصلی هالیوود را مقایسه کنید با اختگی، بیمسئلهگی و مالهکشی رسانههای حامی سیستم در ایران از تلویزیون تا خبرگزاریها و روزنامهها که نهتنها کمترین میزان انتقاد را هم برنمیتابند، بلکه حتی از صحبت درباره همین «جوکر» امریکایی هم میترسند. جالب نیست که امریکا نگران شورش اجتماعی پس از ساخت و اکران گسترده جوکر نیست و رسانههای ما در ایران از تماشای فیلم توسط مردم نگرانند؟ مسئله در فهم رسانه است. اینکه رسانهی مردمیتر اتفاقا خدمت بیشتری به امنیت سیستم میکند و رسانههای حکومتی ضربهی مهلکی به همان نظام خواهند زد. فهم قدرت و مکانیزم عملکرد هالیوود در فهم ساخته شدن «جوکر» است.
📲 #فیشینگ از آنچه فکر میکنید به شما نزدیکتر است!
۱ از ۲
🔹 #فیشینگ (Phishing) به معنی تلاش برای بدست آوردن اطلاعاتی مانند نام کاربری، گذرواژه، اطلاعات حساب بانکی و مانند آنها از طریق جعل یک وبگاه، آدرس ایمیل و مانند آنها است.
🔹 فیشینگ گاهی از طریق تماس تلفنی سارق و کشاندن شما به پای عابربانک به بهانهی برنده شدن در قرعهکشی و یا خرید و انتقال پول توسط شما از درگاههای ناامن اینترنتی اتفاق میافتد.
🔹 در روش اول، سارق شما را به بهانهی جایزهی قرعهکشی به نزدیکترین عابربانک میکشاند. در آنجا شما کارت را فعال میکنید و او میتواند از اطلاعاتی که از قبل هک کرده و یا شما به او میدهید حساب شما را خالی کند.
🔹 بنابراین براساس تماس هیچ فرد ناشناس کارت خود را در عابربانک فعال نکنید و یا هیچ اطلاعاتی حتی «شماره پیگیری» رسید مانده حساب خود را به او ندهید.
🔹 در روش دوم، کار بسیار راحتتر و اخیرا بسیار متداولتر است. سارق با اطلاعاتی که از شبکهی بانکی یا پایگاه دادهای درگاههای پرداخت متفرقه هک کرده منتظر میماند تا شما خرید اینترنتی انجام دهید و رمز دوم خود را برای او آشکار کنید؛ همچنین ممکن است یک درگاه پرداخت اینترنتی مشابه آنچه شما با آن عملیات بانکی را انجام میدهید طراحی کرده و اطلاعات کارت شما را در اختیار گیرد.
🔹 اگر روزانه سری به دادسرای رسانه و یا پلیس فتا بزنید تعداد زیادی از مالباختگان را مشاهده میکنید که با یک پیامک بانکی متوجه خالی شدن حساب خود شدهاند؛ بدون اینکه هیچ خطا و بیاحتیاطی در عملیات بانکی اینترنتی انجام داده باشند.
🔹 بسیاری از این مالباختگان فقط با نرمافزارهایی مثل «پیامرسان بله» برای فرد دیگری کارت به کارت کردهاند، یا از سایت «دیوار» و «دیجیکالا» خرید کردهاند. برخی هم به واسطهی هک شدن حساب کاربریشان در شبکههای مجازی مانند «توییتر» و «اینستاگرام» و درخواست کمک مالی فوری سارق در صفحهی شخصی مالباخته، مورد سوءظن و اتهام کلاهبرداری قرار گرفتهاند.
🔹 ممکن است گفته شود که سواد اینترنتی ناکافی و عدم آشنایی با فضای مجازی به این اتفاق میانجامد. اما باید گفت که از بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ مالباختهای که روزانه در تهران مورد فیشینگ واقع میشوند از همهی اقشار و هر سطح اقتصادی و تحصیلاتی وجود دارد.
⚠️ علت اصلی این سرقتهای گستردهی مجازی، امن نبودن شبکهی اینترنتی بانکی در کشور و استفاده از روشهای قدیمی و ناامن مانند رمز دوم ایستا در مبادلات بانکی اینترنتی است.
🔹 یک راهکار بسیار ساده برای کاهش یا جلوگیری از فیشینگ، استفاده از رمز دوم پویا یا یک بار مصرف یا همان رمز ۶۰ ثانیهای (One Time Password) است. این رمزها فقط برای یک دقیقه معتبر است و با الگوریتم پیچیدهای تولید میشود که دسترسی به آن برای هکر بسیار مشکل یا حتی غیر ممکن میشود.
#بانک
#فیشینگ
🔊جنگ اصلی؛ جنگ روایتها
🔹امروزه جنگ، جنگ روایتهاست و آن کسی در میدان رسانه پیروز است که روایت خود را غالب کند. در #جنگ_روایت، اگر شما روایت نکنید قطعاً روایت خواهید شد و صد البته کار کسی در این جنگ راحتتر خواهد بود که ابتدا روایتش را غالب می کند. در جنگ روایت، دفاع هم نوعی شکست محسوب میشود. پیش از حمله باید حریف را شکست داد.
🔹برنده شدن بخاطر «روایت غالب» را پیروزی بدون جنگ تعبیر می کنند. جنگی که با قدرت تولید معنا و روایت و قدرت رسانه صورت می گیرد؛ در عصر رسانه و اینترنت، روایت غالب تعیین می کند پیروز نهایی یک میدان نبرد کند. #ساخت روایت و #کنترل روایت و #تثبیت روایت کاری است که در جنگ روایتها باید انجام گیرد تا پیروزی حاصل شود.
🔻در فضای مجازی چقدر دروغ میشنویم؟
🔹یک شرکت فناورانه که در زمینه امنیت شبکه کار میکند، در پیمایشی با موضوع حساسیت کاربران به اطلاعات رایج در اپلیکیشینها و شبکههای اجتماعی، از مصاحبهشوندگان در مورد اطلاعات غلط آنان در فضای مجازی پرسیده است.
🔹مطابق نتایج این پیمایش، حدود یک چهارم مصاحبهشوندگان (۲۶ درصد) حداقل یک اکانت فیک در شبکههای اجتماعی داشتهاند.
🔹۲۲ درصد آنان در اپها یا وبسایتهای جمعآوری اطلاعات شغلی، ۲۳ درصد آنها در اپلیکیشنهای دوستیابی و حدود ۱۸ درصد از آنها در اپلیکیشنهای مربوط به اسکان و اجاره دروغ گفتهاند.
🔸️«شورش امرِ مجازی علیه واقعیتِ امر حقیقی، متصور است»
|✍سیدمحمدهادی گرامی
🔹️در شرایط کنونی و براساس اقتضاءات عصری که به اصطلاح مدرن خوانده میشود، حضور در فضای مجازی برای هر کسی که دلبستگی به آکادمیا و دغدغه تأثیرگذاری دارد ضرورتی آشکار و بیچون چراست. کسانی که با هر بهانه و دستاویزی تلاش کنند این پدیده واقعی را نادیده بگیرند و یا آن را مقلوب جلوه کرده و یا تفسیر کنند، در نهایت روزی درباره این سهلانگاری خود بر کرسی داوری خواهند نشست و خویش را محکوم خواهند کرد.
🔹️آنچه بیان میشود سنخیتی با کلیشههای شناختهشده درباره فضای مجازی در علوم ارتباطات ندارد؛ بلکه حاصل تجربهای است که با نگاهی انسانشناختی زیست شده است و سپس به زبان آورده شده است. استدلال اصلی نگارنده ـ نه در معنایی اثباتگرایانه ـ آن است که عصر کنونی نه فقط اقتضای حضور و فعالیت در فضای مجازی برای اهل آکادمیا را دارد، بلکه برهمکنشهای فضای مجازی و حقیقی به سمتی سوق یافته است که شاید بتوان درباره جایجایی هویتهای این دوگان و یا دست کم «شورش هویتی یکی علیه دیگری» سخن گفت. انگاره «مجازی» دست کم در زبان فارسی عمدتا مفهومی حاشیهای، غیرجدی و غیرواقعی را به ذهن مخاطبان متبادر میکند. بر همین اساس، فضای مجازی به عنوان هویتی دست دومی و ثانوی در کنار فضای حقیقی پس از توسعه علوم ارتباطات در عصر مدرن به رسمیت شناخته شد. با این حال، حاصل شهود و تجربه زیسته در «مدرنیسم آکنده از مجازی» و سپس به زبان آوردن چنین تجربهای حاکی از آن است که این کلیشه عاری از واقعنگری است. از بُعد زمانی و درنگهایی که انسان در طول روز دارد، بخش نه چندان محدودی از آن را در فضای مجازی سپری میکند. تعلق خاطر روانشناختی به این امر به اصطلاح مجازی نیز به گونهای است که تصور و یا تجربه زیستن چند روز بدون آن ـ حتی اگر همراه با آرامشها و آسودگیهایی باشد ـ انسان مدرن را آکنده از حسِ وحشت میکند، گویا که بخشی از وجودش را از دست داده است. اما مهمترین بُعد، تأثیر وارونه فضای مجازی بر فضای حقیقی است. بر خلاف تصور اولیه، در حالی که اقتضای فضای مجازی به مثابه امری فرعی، غیرواقعی، ثانوی و درجه دومی متأثر شدن از فضای حقیقی است، وارونهسان، فضای حقیقی متأثر از فضای مجازی است. در شرایط کنونی و سالهای آینده صرفا کسانی در جامعه ماندگار و تأثیرگذار میشوند که پیشتر «ایماژ»های خود را در فضای مجازی خلق کرده و منتشر کردهاند؛ تصاویری که در اذهان مخاطبان از «قهرمانهای آکادمیا» شکل میگیرد، حاصل ایماژهایی است که دست کم به فضای مجازی مربوطند و یا اینکه ـ عمدتا ـ بر پایه فضای مجازی ایجاد و سپس در غیر آن بازتولید و بازنشر شدهاند؛ البته این جمله اخیر هم شاید درست نباشد چرا که فرایند تولید، بازتولید و انعکاس و نشر تصاویر نیز عمدتا در همین فضای مجازی صورت میگیرد و در نهایت این تصاویر در اذهان مخاطبان مینشیند. بدینگونه فضای مجازی «ایماژهای قهرمانهای آکادمیا» را به گونهای مخلوق و منشور میکند که فضای حقیقی نه تنها در آن جنبه تَبَعی و ثانوی ندارد، بلکه عمدتا در فرایند ارتباط میان «عین» و «ذهن»، عینیت منحصر به فضای «به اصطلاح مجازی» میشود. بدینگونه است که ـ دستکم در برخی حوزهها ـ مجازیت به گونهای باور نکردنی علیه واقعیت امر حقیقی میشوُرد و خود را بر کرسی واقعیت مینشاند و فضای حقیقی را از آن تُهی نمینماید
کانال اخبارجعلی
بیست و یک آبان در دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی اسکایپی کردم. درباره جنگ اقتصادی-روانی-رسانهای. همان جنگ هیبریدی. براساس اتفاقات منطقه و تجربیات میدانی حضور اخیرم در عراق. سه روز بعد از سخنرانی، متاسفانه آتش حمله هیبریدی به ایران کشید. حالا شاهد بودم تکنیکهایی که در سخنرانی توضیح داده بودم، چگونه باز علیه ایران بکار میرفت و پدافند ضعیف رسانهای چگونه به مردم ایران آسیب میزد. کارنامهی صداسیما و کلیت پدافند رسانهای ایران در آبان نود و هشت وحشتناک بود. و وحشتناکتر اینکه بسیاری از ناکارآمدیها در دیماه نود و شش عیان شده بود. ولی این دو سال هیج تلاشی برای رفعشان نشدهبود.
در میانه تماشای کلافه کنندهی سنگرهای خالی رسانهای، دو دانشجوی جوان دانشگاه علامه ویدیوی فرستادند از حرفهایم در این دانشگاه که در نگاه من کیفیتی بهتر از ویدیوهای رسمی سازمانها و نهادهایی دارد که صدها میلیارد بودجه به اسم جنگ نرم میگیرند. کاری خودجوش و آتش باختیار که محرکش ایمان و اراده بود و نه پول و دستور اداری. دعوت میکنم ببینید و به دیگران هم معرفی کنید.
علی علیزاده
لینک ویدیو با کیفیت بهتر در اینستا:
https://www.instagram.com/tv/B5sLpX2hxJ5/
📍پیوند تن ها با جان ها
🔹مهدی کاشفیفرد، دانشجوی دکتری ارتباطات:
🔻مشکلی که در ایران بیش از گذشته خود را نشان میدهد، بحران نمایندگی است که ریشه در بحران ارتباطی دارد. دولت زبان حرفزدن با مردم را ندارد و رسانهها، به معنای عام، اعتبار خود را نزد مردم از دست دادهاند و حتی در برخی موارد بیش و پیش از مردم، به ایدئولوژیهای سیاسی متعهند.
زبان به کاررفته در ژورنالیسم تلویزیونی و خبری، به جای آن که مبتنیبر عینیت و انصاف باشد تا مردم به آن احساس نزدیکی کنند، مبتنیبر تولید تعارض و تعمیق شکاف است و در نتیجه، در جریان رقابت خبری، رسانههای برونمرزی رهبری را بر عهده میگیرند.
📌 ادامه این مطلب را در سایت باشگاه اندیشه بخوانید:
🔗 http://bashgah.net/go/poli2/
✅ زندگی مدرن
== ✍️ آرش نراقی =======
💠 «سرم شلوغ است.» «خیلی گرفتارم» «به خدا اصلا وقت ندارم» از جمله شایعترین دروغهایی است که ما در متن زندگی مدرن به خود و دیگران می گوییم.
🔸 ما در غالب موارد بسیار کمتر از آنچه وامی نماییم گرفتاریم. اما در زندگی مدرن «گرفتار بودن» و «وقت نداشتن» تبدیل به نوعی ارزش شده است. یعنی گویی کثرت مشغله و کمبود وقت نشانه اهمیت و منزلت فردی و اجتماعی فرد است. وقتی که به دیگری می گوییم «به خدا خیلی گرفتارم، اصلا وقت ندارم» ته دلمان غنج می زند، پنهانی احساس غرور می کنیم.
🔸زندگی مدرن به ما القاء می کند که انسان مفید باید تمام لحظه های روزش را برنامه ریزی کند و هر لحظه اش را باید مشغول به کاری باشد. حتّی ساعات استراحت و فراغت فرد هم باید بدقت برنامه ریزی شود تا کارآیی او را در ساعات اشتغال بالا ببرد.
🔸 زندگی مدرن زندگی سرعت و اشتغال مداوم است، و کسی که در میانه این کوران آهسته و فارغ باشد یا کاهل است یا ناتوان. و همین است که آهستگی و فراغت را به نوعی ضدارزش و مایه عذاب وجدان تبدیل کرده است. «بی کار بودن» و «وقت آزاد داشتن» رفته رفته مایه شرم شده است.
🔸زندگی مدرن البته به طور طبیعی برای ما مشغله می آفریند، اما خود ما هم آگاهانه یا ناخودآگاه تلاش می کنیم زندگی مان را شلوغ کنیم و برای خود مشغله بتراشیم.
🔸ما از «بی کار ماندن» یا «وقت آزاد داشتن» احساس گناه می کنیم، و غالبا آن را نشانه برنامه ریزی بد یا اتلاف وقت می دانیم. برای همین است که حتّی اگر در خانه بیکار باشیم، ترجیح می دهیم ساعتها بیهوده در اینترنت پرسه بزنیم اما به تلفن یک دوست پاسخ ندهیم.
🔸تظاهر به گرفتاری و کثرت مشغله یا راهی برای خودنمایی و خودبزرگ نمایی شده است یا شیوه ای که در پشت آن احساس گناه مان را از «بی کار بودن» پنهان می کنیم.
🔸به نظرم خوب است که گه گاه به خودمان نهیب بزنیم که هرچند آدمهای مهم گرفتارند، اما همه آدمهای گرفتار مهم نیستند. بی کاری و فراغت همیشه بد نیست که برعکس، در غالب موارد سرچشمه خلاقیت و مجالی برای تأمل است.
🔸آدمهایی که همیشه گرفتارند و هیچ وقت وقت ندارند، غالبا آدمهای بی نظم و پریشانی هستند که ناتوانی شان را در تنظیم مناسبات انسانی در پس تظاهر به گرفتاری پنهان می کنند.
🌸 اگر کسی برای دوستی با شما وقت ندارد، همان بهتر که وقت تان را برای دوستی با او تلف نکنید.
🎯 هوش مصنوعی اشتباه نمیکند، برای همین باید از آن ترسید
— ما هنوز نمیدانیم هوش مصنوعی چطور تصمیم میگیرد، اما میدانیم مثل انسانها عمل نمیکند
📍همۀ نشانهها حاکی از این است که در آیندهای نهچندان دور، هوش مصنوعی به بخش مهمی از زندگی روزمرۀ ما تبدیل خواهد شد. هوش مصنوعی علاوه بر آنکه به ما پیشنهاد خواهد داد چه موسیقیای گوش بدهیم یا چه کفشی بخریم، جای پزشک و قاضی و پلیس را هم خواهد گرفت. اما چالش اصلیای که پیش روی ما قرار دارد، نه احتمال بیکاریِ شمار بیشتری از انسانها، بلکه این واقعیت است که هیچکس، حتی خود سازندگان این فناوریها، نمیدانند هوش مصنوعی چطور تصمیم میگیرد.
🔖 ۲۱۰۰ کلمه
⏰ زمان مطالعه: ۱۳ دقيقه
📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید:
http://tarjomaan.com/barresi_ketab/9598/
#هوش_مصنوعی
#ترجمان
📌 آیا دانشجویان بیشتر از دیگران می دانند؟
🖋یادداشت منتشر شده از محمد عاملی (پژوهشگر ایسپا) در روزنامه اعتماد به تاریخ 18 آذر 1398
آیا آنچنان که هابرماس مدعی است جامعه دانشگاهی می تواند نقش «عوامل حساس و بازدارنده» را ایفا کند؟
در سال 1397، 37 درصد دانشجویان اطلاع داشته اند کدام نهاد مسئول بررسي و تطبيق مصوبات مجلس شوراي اسلامي با قانون اساسي و شرع اسلام است. 53.9 درصد می دانستند طبق قانون اساسي ايران، وظيفه نظارت برعملكرد رهبري برعهده چه نهادي است. همچنین فقط 14.3 درصد دانشجویان اطلاع داشتند روزنامه شرق به جناح اصلاحطلبان نزدیک است.
هر چند جنبش دانشجویی در ایران همیشه پیشگام بسیاری از تحولات سیاسی یک سده اخیر بوده اما نتایج پیمایش فرهنگ سیاسی بدون شک بخشی از واقعیت فضای دانشگاهی را به نمایش خواهد گذاشت. واقعیتی که شاید ما را در مورد «اسطوره دانشجوی آگاه» وادار به تأمل کند.
متن کامل یادداشت👇👇👇
http://ispa.ir/Default/Details/fa/2146/
💠نگاهی به مهارتهای مهم دنیای ۲۰۲۰
انعطافپذیری شناختی
در دنیای امروز که میزان محرکهایی که از طریق رسانهها و اینترنت و ... به شخص میرسد به طور سرسامآوری افزایش یافته است، لازم است که بتوانیم خیلی سریع از یک فکر به فکر دیگر و از یک وظیفه به وظیفه دیگر منتقل شویم. این مهارتی است که افزایش آن میتواند به درک مسائل پیچیده، کارایی بیشتر مغز و درک دیدگاههای جدید کمک کند. در نتیجه سطح انعطافپذیری شناختی یکی از مهمترین تواناییهایی است که به ما در موفقیت در دنیای جدید کمک میکند. بدون سطح بالای انعطافپذیری شناختی توانایی زندگی و کار در دنیای مدرن را نخواهیم داشت...
متن کامل مقاله : http://bit.ly/35P6Peg
✅ نظریه اثر بومرنگ رسانه
◀️ این نظریه، تعبیری دیگر از مساله بازخورد پیام در فرایند ارتباطی است. بر پایه نظریه اثر بومرنگ، هنگامی که بومرنگ را به سوی هدفی یا فردی پرتاب میکنیم، در اثر ارتعاشی بودن، پس از رها کردن به سوی خود ما باز میگردد و به همان نسبت که ضربه بر دیگری سنگین بوده است؛ بر ما نیز ضربه سخت خواهد بود.
◀️ بر این اساس یک وسیله ارتباطی مانند #روزنامه، #رادیو و #تلویزیون زمانی که اخبار نادرست پخش میکند، در درازمدت خود تحت تاثیر همان پیامها و اخبار ارسالی قرار گرفته و هویت دیگر پیدا میکند که پارهای از این فرایند به عنوان «انگ» استفاده میکنند. بنابراین حتی زمانی که همان وسیله ارتباطی اخبار درست و واقعی پخش میکند، تحت تاثیر هویت ثانوی (اثر بومرنگ)، اخبارش برای مخاطبان فاقد ارزش خواهد بود.
#حمله / آسیب پذیری SIM swap fraud
نوعی #کلاهبرداری است که در آن نفوذگر موفق به صدور سیم کارت جدید از طرف ارائه دهنده خدمات تلفن همراه (همراه اول/ایرانسل/رایتل/تالیا) از طرف شما می شود.
در صورت موفق آمیز بودن باعث خطرات جدی، شامل سوء استفاده از داده های تلفن همراه، اطلاعات تماس، پیامک ها، حساب های بانکی و شبکه های اجتماعی، اعتبار خط و هویت شما خواهد شد.
🔸 روش کار کلاهبردار چگونه است؟
تماس های کلاهبردار (نامه یا پیام) به شما و وانمود اینکه ارائه دهنده خدمات بانکی و یا اپراتور تلفن همراه شما هستند و از شما می خواهند شماره سیم کارت 19 رقمی که در پشت بسته سیم کارت یا سیم موجود است با فرمت خاصی به یک شماره خاص پیام دهید.
کلاهبردار با شناسه جعلی به ارائه دهنده خدمات تلفن همراه نزدیک می شود و به بهانه های مختلف (سرقت) سیم کارت قدیمی را غیرفعال می کند، این امر در طی چند ساعت اتفاق می افتد و صاحب واقعی غالباً متوجه نمی شود که سیم کارت خود را متوقف کرده است.
#مهندسی_اجتماعی
#بازاریابی_محتوا
🅾️ تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
🔹 قسمت اول
✍️ ایجاد محتوای باکیفیت بالا برای موفقیت در بازاریابی محتوایی حیاتی است.
🔹 روزانه بیش از چند میلیون پست وبلاگ، سایت و... منتشر میشود، پس شما نیاز به یک محتوای خوب برای معرفی محصول یا خدمت خود به دیگران یا همان جامعه هدف خود دارید.
🔹 در اینجا میخواهیم به بررسی چیستی و کاربرد تولید محتوا بپردازیم.
▫️تولید محتوا چیست؟
تولید محتوا یک هنر است؛ این موضوع بسیار فراتر از نوشتن یک مطلب است.
🔹 نوشتن، ویرایش و ایجاد یک متن مناسب بخشی از این فرآیند است.
🔹 تولید محتوا راهی عالی برای انتقال اطلاعات به افراد در مورد محصولات، خدمات و شرکت شما است.
🔹 همچنین تولید محتوا برای جذب مشتریان و حتی ایجاد یک جامعه مصرفکننده برای محصول یا خدمت شما یک راه عالی و فوقالعاده است.
🔹 «محتوا» چیزی است که باید از طریق رسانهای بهعنوان سخنرانی، نوشتاری یا هر یک از روشهای گوناگون بیان شود.
🔹 کارشناس تولید محتوا کیست؟
خالق محتوا یا کارشناس تولید محتوا کسی است که مسئول ایجاد و انتشار اطلاعات در هر رسانهای و بهویژه در رسانههای دیجیتال است.
▫️او معمولا کاربر یا مخاطب خاصی را در زمینههای خاص هدف قرار میدهد.
▫️خالق محتوا میتواند در تولید هر یک از موارد زیر فعالیت داشته باشد:
▪️پستهای وبلاگ
▪️خبرنامههای ایمیل
▪️رسانههای اجتماعی
▪️بازاریابی تصویری
▪️کتابها
و...
🔹 همچنین میتواند محتوای آفلاین مانند بروشور، بستههای ویژه مشتری و ... را هم تولید کند، اما امروزه بیشتر از روشهای تولید محتوای دیجیتال استفاده میشود.
#بازاریابی_محتوا
🅾️ تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
🔹 قسمت دوم
✍️ بهترین و مهمترین دلایل نیاز به تولید محتوا
۱ - محتوا هسته اصلی کار شما است،
طراحی وبسایت، تصاویر، فونتها و رنگها بخش بزرگی از نام تجاری شما را تشکیل میدهند.
▫️اما محتوا باعث میشود افراد نسبت به خرید از شما اقدام کنند.
▫️بازاریابی تصویری بهعنوان اولین تصور و بازاریابی محتوایی بهعنوان تصور ماندگار که تاثیری طولانی دارد، عمل میکنند.
▫️اینکه بتوانید داستان برند خود را به شیوهای مناسب بیان کنید، باعث ایجاد وفاداری افراد نسبت به برند شما میشود.
▫️شما برای گفتن داستان برند خود نیاز به استفاده از کلمات و درنتیجه تولید محتوایی مناسب دارید!
▫️در ضمن، تصاویر پیام را کامل نمیرسانند، بنابراین کلمات مهم هستند و باید این دو باهم ترکیب شوند تا نتیجه بهتری به دست آید.
▫️ترکیب این دو میتواند شروع یک استراتژی بازاریابی آنلاین باشد.
#بازاریابی #محتوا #تولید_محتوا
🅾️ تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟
🔹 قسمت سوم
✍️ بهترین و مهمترین دلایل نیاز به تولید محتوا
۲ - محتوای شما با مخاطب هدف ارتباط برقرار خواهد کرد.
وبسایت شما بهعنوان ارائهدهنده و معرف نام تجاری شما عمل میکند و برای انجام این کار به یک موردنیاز دارد، به افراد موردنظری که درباره آنچه که انجام میدهید توضیح دهند تا مخاطب با شما ارتباط برقرار کند.
▫️موارد بسیاری وجود دارد که به انجام این کار کمک میکند، اما محتوا در هر جنبهای از این فرآیند دخیل است.
▫️بیایید نگاهی به بعضی از راههایی بیندازیم که میتواند به ایجاد ارتباط با مخاطبین شما کمک کند:
➖ هر پست وبلاگ میتواند یک داستان شخصی داشته باشد، بنابراین درحالیکه شما افراد را آموزش میدهید، شما با آنها ارتباط برقرار میکنید.
➖ محتوا به شما امکان میدهد از صدای خودتان برای به اشتراک گذاشتن آنچه در مورد مارک شما خاص است و اینکه چه چیزی شما را متفاوت میکند، استفاده کنید.