#تربیت_در_فضای_مجازی
10 سال پیش اگر ساعت 9 شب از یک پدر می پرسیدید که می دانی دختر یا پسرت کجاست؟ نگاهی به اتاق خواب فرزندش می کرد و با اطمینان می گفت در اتاقش.
اما الان با وجود موبایل های هوشمند و اینترنت آیا بازهم می توانید با اطمینان بگویید که می دانید فرزندتان کجاست؟ چه می کنید؟ چی می بیند؟ چه گوش می کند؟ با که حرف می زند؟
طبق بررسی های انجام شده توسط یک موسسه استرالیایی یک کاربر اینستاگرام تنها به 25 ثانیه برای دستیابی به محتوای مستهجن (عکس یا فیلم) زمان لازم دارد.
**آنقدر عکس برهنه از خودم منتشر می کنم تا بمیرم
این جمله ای است که «کیم کارداشیان» مدل 36 ساله آمریکایی در سال 2016 هنگام دریافت جایزه «پرمخاطب ترین مطلب اینترنتی» گفت.
کیم کارداشیان به همراه 4 خواهر خود جزو 25 چهره تاثیرگذار اینترنت به ویژه اینستاگرام به شمار می آیند.
🎯شمشیر دولبه؛ هویت نسل آینده در گرو تکنولوژی
📍یکی از مباحث مهم و بعضا مبهم جوامع امروزی، مربوط به شکلگیری شخصیتها یا حتی پنهان سازی آن در نوجوانان است. اما چرا باید این مبحث، در دنیا امروز تا این حد مبهم باشد؟ مگر تا پیش از این نوجوانان چه کار میکردند؟ چه چیزی باعث میشود در حالی که وارد دهه سوم قرن ۲۱ می شویم، به فکر درک نوجوانان بیفتیم؟ پاسخ این سوال تکنولوژی دنیای اطراف ماست.
📍چه بر سر کودکانی میآید که نمیتوانند ترسهای تکنولوژیک را کنار بگذارند تا تعاملات انسانی را فرا بگیرند یا تصویر تحت فشار خود در رسانههای اجتماعی را بازیابی کنند؟ این سوالات به همراه مشکلات دیگر، یک لبه این شمشیر دیجیتالی است، اما لبه دیگر آن چگونه است؟
❌پاسخ سوالات را در لینک زیر بخوانید:
👇
https://dgto.ir/1jo6
#مهندسی_محتوا
چه محتواهایی بیشتر در فضای مجازی دیده می شوند:
1- محتوایی که بر گذراندن حال تاکید دارد و به کوتاه بودن زندگی. مثل اشعار خیام
2- محتوایی که امکان محقق شدن رویاهای ما را یادآوری میکند. مثل جملات کوتاه و مثبتاندیشانه
3- محتوایی که باور به چیزهایی بزرگتر و ارزشمندتر از خودمان را نشان میدهد. مثل حفظ محیط زیست و کمک به فقرا
4- محتوایی که نکات ساده و مهم فراموش شده را یادآوری میکند. مثل عادات کوچک زندگی.
5- محتوای خندهدار
6- محتوای عجیب مثل کلیپ حوادث
7- محتوای نوستالژیک مثل عکسهای قدیم تهران
8- محتوای داستانی
9- محتواهایی که مفروضات مخاطب را تایید میکند.
10- محتوایی که شامل اخبار فیک، دروغ و شایعه است.
11- محتوایی که احساس انسان را درگیر می کنند مانند اخبار کودکان کار.
12- محتوای چالشی.
13- محتوای سرگرم کننده.
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
معرفی تعدادی از بهترین پیامرسانهای ایرانی
https://www.yjc.ir/fa/news/7143809
@seda24
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
🔴 ترور روانی و اقتصادی
کسانی که قرصها را داخل بستهبندیهای محصولات کارخانهای قرار دادند، نمیتوانستند از پودر استفاده کنند؟
هدف لطمه به جسم نیست، امنیت روانی جامعه و ورشکستگی صنایع غذایی است که با #هیاهو محقق میشود؛ چنانکه رئیس انجمن کیک و شیرینی تا امروز کاهش تا ۳۰٪ مصرف کیک در کشور را اعلام کرده.
twitter.com/GhadiriNetwork
@GhadiriNetwork
هدایت شده از اندیشه و قلم | احمد قدیری
شایعه واردات محصولات آلوده به ایدز به عراق از مبدأ ایران با هدف نابودی بزرگترین بازار صادراتی کشور
@GhadiriNetwork
هدایت شده از انجمن سواد رسانه طلاب
🔸 کاری که اینترنت با مغز ما میکند.
🔻نیکلاس کار، پژوهشگر و نویسنده آمریکایی در کتاب مشهورش به نام «کم عمقها: #اینترنت با مغز ما چه میکند؟» تاثیر اینترنت، نشر الکترونیک و کتابخوانی دیجیتال را از زوایای مختلف بررسی کرده است. وی معتقد است که با روند توسعه اینترنت به عنوان منبع اصلی اطلاعات، اگرچه دانش انسان افزایش یافته، اما هوش او کاهش شدیدی پیدا کرده است. در این سخنرانی، وی به صورت اجمالی بخشی از ایدههای کتابش را با مخاطبان به اشتراک گذاشته است.
🎦 تماشای ویدیوی سخنرانی در:
https://www.aparat.com/v/ngm9R
منبع: پژوهشگاه فضای مجازی
ناشر کتاب: نشر گمان
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
✅ @savad_rasaneh
🔶 جهان در آستانه سال ۲۰۲۰: شبکههای اجتماعی چگونه اینترنت را تغییر دادند؟
دهه گذشته که به روزهای پایانی آن نزدیک میشویم، مصادف با انقلابی عمیق در عرصه فرهنگ جهانی بود و چهره اینترنت به گونهای که شاید کسی نمیتوانست آن را تصور کند تغییر کرد.
سلبریتیهای اینستاگرامی ظاهر شدند، ستارههای یوتیوبی پا به عرصه گذاشتند، صورتک های اینترنتی محبوبیتی فراگیر یافتند و همه فضای دیجیتالی را ایجاد کردند که امروزه شاهدش هستیم.
🔻اما شاخص ترین این پدیده ها چه بودند و چه تاثیری بر اینترنت گذاشتند؟
◾️یوتیوبرها؛ پدیده دهه
به گزارش ان بی سی، سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ سالهای رشد پدیدهای به نام یوتیوبرها بود. افرادی عادی که با ضبط ویدئوهایی خانگی در زمینههای مختلف، مخاطبینی از سراسر جهان جذب کردند.
◾️فرهنگ حمله دستهجمعی
از جمله موارد فرهنگی که با رواج شبکههای اجتماعی به وجود آمده است نوعی آزار دستهجمعی است که اصطلاحا Cancel Culture خوانده میشود.
این عبارت به حالتی اطلاق میشود که در آن شخص پس از اظهارنظری بحثبرانگیز، مورد هجوم هزاران مخاطب قرار میگیرد که وی را محکوم میکنند یا مورد سرزنش قرار میدهند.
بنا بر یافتهها، در بیشتر موارد بعدتر مشخص میشود که از اظهارات فرد برداشت اشتباه صورت گرفته یا منظور شخص اظهارنظرکننده غیر از آن چیزی بوده که به اذهان متبادر شده است. با این حال حملات گاه به قدری شدید هستند که تاثیری ویرانگر بر فرد میگذارند.
◾️رواج «میم»ها
شبکههای اجتماعی اعم از توییتر، فیسبوک یا یوتیوب در سالهای اخیر تبدیل به پلتفرمی برای انتشار انواع و اقسام تصویرهای فکاهی شده است که به نام «میم» شهرت دارند.
دولان دارک، که از اولین سازندگان این تصاویر به شمار میرود، میگوید: «در سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ شما هرسال شاید ده میم بزرگ میدیدید که در سطح وب همهگیر شده باشند. الآن در سال ۲۰۱۹ هر ماه ۱۰ میم بزرگ را میبینید.»
دکتر گراندی که او نیز از سازندگان اولیه این تصاویر به شمار میرود با اشاره به اینکه همهگیر شدن سریع میمها طول عمر آنها را کاهش داده میگوید: «میمها خندهدار هستند، به سادگی میتوان آنها را ساخت و به راحتی هم میتوان به اشتراکشان گذاشت.»
چرا مردم از خبر گریزان شدهاند؟
💢موسسه پژوهشی رویترز میگوید یک سوم مردم دنیا ترجیح میدهند که خبر نخوانند.
💢این موضوع، با نظرسنجی از ۷۵ هزار نفر از ۳۸ کشور دنیا به دست آمده است. مردم گفتهاند که بیشتر اخبار دنیا درباره موضوعات تلخ و ناراحتکننده است و با خواندن این حجم از اخبار منفی حس میکنند کاری از دستشان برنمیاید. به همینخاطر تصمیم گرفتهاند کلا قید اخبار را بزنند.
سواد رسانه و روانشناسی
⭕️مقايسه بين منابع خبری نسل های مختلف
#سواد_رسانه_ای
⭕️استفاده از ارزشهای خبری در خبری که نیست!
✍️محمد لسانی
🛑بخش اول
💢خبری که هفته گذشته توسط یکی از قدیمی ترین رسانه های جهان پیرامون اغتشاشات آبان ماه منتشر شد و در آن به صراحت مجموع کشته ها ومجروحین این اتفاق را 1500 نفر، معرفی کرد، سوای موضوعات سیاسی، نیاز به تحلیل محتوا دارد تا تکنیک های استفاده شده در آن و اهداف استفاده از این تکنیکها، روشن شود
💢رویترز به عنوان یک کمپانی رسانهای 168 سال سابقه دارد و امروز هم جزو کمپانیهایی محسوب میشود که سهامش در انگلستان رو به رشد است. همچنین در حوزه رسانهای آنقدر معتبر است که با دانشگاه آکسفورد پیمان همکاری امضا کرده و بر روی دیجیتالنیوز فعالیت پژوهشی انجام می دهد.
رویترز معتقد است که عصر جدید عصر خبرهای دیجیتال و فضای مجازی است و به همین دلیل باید در این فضا فعالیت کرد. همچنین این رسانه به صورت خاص همکاری با فیسبوک و توئیتر دارد. این همکاری در قالب حذف فیکنیوزها است. فیکنیوزها شایعاتی هستند که در شبکه های اجتماعی برای جهتدهی به افکار عمومی منتشر میشوند. رویترز این موضوع را مسئولیت خودش میداند که در مقابل شایعات قدعلم کند و کمک کند تا در توییتر و فیس بوک، شایعات و اخبار غیرواقع حذف شود.
✅در حوزه هفت ارزش خبری، این رسانه سعی کرده است که برای خبر 1500 کشته در اغتشاشات بنزین، مؤلفههای خبر را خودش تولید کند. یکی از ارزشهای خبری، فراوانی است. اگر بازتاب خبر رویترز را مشاهده کنید، مشخص میشود که رسانههای جهانی همگی آماری که در خبر جعلی ارائه شده را تیتر کرده و از ارزش "فراوانی" در خبر پیروی کرده اند.
🔺کشته سازی پنج برابری از سقف آمار نهادهای معارض
💢یکی دیگر از ارزشهای خبری که در خبر رویترز به چشم میخورد، شهرت است. در این گزارش، از شخصیتهای سیاسی استفاده شده تا به وثاقت پیام خودش سمت و سو دهد. علاوه بر این، برای آنکه نشان دهد این خبر موثق است، از ارزش خبری درگیری و شگفتی هم استفاده کرده است. شگفتی در این خبر آنجایی به چشم میخورد که مخاطب این سؤال را از خود میپرسد که چه اتفاقی افتاده که این تعداد کشته در ایران به جا مانده است؟ حال آنکه خبر رویترز فاصله بسیار زیادی با سقف آمارهای نهادهای مختلف نظیر عفو بینالملل و ناظران حقوق بشر دارد. به نظر میرسد رویترز خلق خبر و ارزش خبری کرده تا نهایتاً به برد خبری دست پیدا کند
🔺زمینهسازی برای آشوب
💢چند تاکتیک عملیات روانی در خبر دروغ رویترز وجود دارد که در اولین گام باید به زمینهچینی اشاره کرد. با فراخوانهایی که برای 5 دیماه توسط رسانههای معارض داده شده بود، مشخص میشود که خبر رویترز برای زمینه چینی بوده است و این خبر قرار است تنفس مصنوعی برای تحریک فضای رسانهای باشد.
ادامه دارد...
#عملیات_روانی_در_حوزه_خبر