eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
193 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فارس پلاس
▪️به شیوه خبر نویسی یک خبرگزاری آلمانی توجه کنین که کاملا با عرف معمول خبرنویسی تناقض داره برنامه ای که سالهاست غربی ها در قالب جکها و مطالب طنز برای افزایش حس خودتحقیری ایرانیها دنبال میکردند و حالا بعد از پیشرفتهای ایران عیان تر شده و حتی خبرگزاریهایشان هم دست به این کار میزنند 💬 استیون هاونکوب ▪️‏توییتر باعث شد سطح کار ژورنالیسم حرفه‌ای در حد توییت نویسی رضا حقیقت نژاد افت کند! 💬 spinooza @Fars_plus
هدایت شده از فارس پلاس
▪️‏بی‌بی‌سی از شرایط زندگی مسلمان ها در ماه رمضان و روزه گرفتن اونها گزارشی تهیه کرده. البته برای گزارش، مسلمان مردی که انتخاب کرده همجنسبازه و زن مسلمانی که انتخاب کرده حجاب نداره. در حالی که ما خوابیم و خودی ها رو میزنیم، اونهاخیلی قشنگ اسلام آمریکایی و شیعه انگلیسی رو تبلیغ میکنن 💬 سیداحمد هاشمی @Fars_plus
هدایت شده از فارس پلاس
▪️‏کشته‌های کرونا در انگلیس تا به امروز ۵ برابر ایران است و با سرعتی که داره زیاد می‌شه احتمالا اوضاع در آینده بدتر هم خواهد شد. بعد بی‌بی‌سی فارسی دنبال پیدا کردن نقش خطوط هوایی ایران در گسترش کرونا هست! یعنی کرونا با درشکه وارد انگلیس شده؟! بوریس جانسون نخست وزیر ایران هست؟ 💬 اژدمارنگ ▪️‏شبکه بی بی سی تلاش میکند برای سرپوش گذاشتن به بی کفایت دولت ‎انگلیس و مرگ هزاران نفر در این کشور، داستان نخ‌نمایی هواپیمای ‎ماهان ایر را با اتهام های احمقانه و داستان پردازی به شکل ‎هالیود به مخاطب ‎ایرانی تفهیم کند تا کی این سبک احمقانه و رذیلانه رسانه ای قرار است ادامه پیداکند؟ 💬 mohammad moein @Fars_plus
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔴🔴🔴جزئیات جدید «واتس‌اپ» از هک کاربرانش توسط شرکت صهیونیستی واتس اپ جزئیات جدیدی را به پرونده شکایتش از یک شرکت جاسوسی صهیونیستی اضافه کرد که به نحوه هک شدن مقامات دولتی، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشری می‌پردازد. http://fna.ir/ex35e6 @Dr_javidnia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ راهکارهای تشخیص شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی 🔹 فضای مجازی پر از اخباری است که محتوایی غیرواقعی را پمپاژ می‌کنند. ✅ سواد رسانه ای به ما کمک می کند در دام اخبار جعلی فضای مجازی نیفتیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ راهکارهای تشخیص شایعات و اخبار جعلی در فضای مجازی 🔹 فضای مجازی پر از اخباری است که محتوایی غیرواقعی را پمپاژ می‌کنند. ✅ سواد رسانه ای به ما کمک می کند در دام اخبار جعلی فضای مجازی نیفتیم.
💢 بزرگان جنگ روانی می گویند : شاید نتوانیم مردم را مجبور کنیم چگونه بیاندیشند، اما به راحتی می توانیم آنها را وادار کنیم به آن چیزهایی که ما می خواهیم بیاندیشند. ✅ با ما مربی سواد رسانه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
⭕️تفکر انتقادی 🔺عجب حکایتی است این فضای مجازی! کاربران شبانه روز بدون وقفه در معرض بمباران انبوه اطلاعات جعلی قرار دارند. اطلاعات غیر واقعی در مواقعی دستمایه تصمیم‌ها و قضاوت‌ها قرار می‌گیرد. ادراک، نگرش و رفتار کاربران و زندگی شهروندان را متأثر کرده و در مواقعی آثار زیان‌بار غیر قابل جبران بر جا می‌گذارد. 💢صواب آن است که در فضای دوم چیزی را گز نکرده پاره نکرد. نان کسی را بی‌جهت آجر نکرد و در مواقع ضروری آب را از سرچشمه بست. ورود به این فضا مستلزم آمادگی‌ها و حضورهایی است که در غیاب آنها، مهمانان ناخوانده‌ای پشت ماشین فکری هر یک از ما نشسته و در مسیر مورد نظر خود هدایت میکنند. 💢در بازار مکاره فضای دوم (فضای مجازی)، سطح مردم فریبی و دستکاری اطلاعات به مراتب گسترده‌تر و چالش برانگیزتر از فضای اول (فضای واقعی) است. 🔺فناوری اطلاعات سطح پیچیدگی‌های اطلاعاتی را بسیار افزایش داده و در مواردی قدرت تمیز کاربران برای تشخیص صحت پیام‌ها،کمکی نمی‌کند و فرد را تسلیم و قربانی پیام‌های فیک میکند. تفکیک فراواقعیت‌ها از واقعیت‌ها چندان سهل نیست. هر روز خبرهایی از فضای دوم منتشر میشود که همگان انگشت حیرت را بر دندان می‌گیرند. 💢افرادی در دام کلاهبرداران اینترنتی اسیر شده و یک شبه زندگی را باخته‌اند. یکی در زمینه تجارت، یکی دیگر در زمینه دوستی، یکی اعتماد به اطلاعات جعلی، یکی افشای اطلاعات زندگی شخصی، فریب نیرنگ‌های افراد بی‌نام و نشان را خورده و اسیر دام‌های فریبنده آنان شده‌اند. 🔺افرادی از همین طریق به صفوف تروریست‌ها درآمده و موقعیتی بهتر از یک قاتل نصیب آنان نشده است. کاربرانی ارتباطات اجتماعی آن‌ها با دوست، فامیل و دیگران دچار سوءتفاهم شده است. اخباری از این دست کم نیستند. 💢زیست در فضای دوم به مراتب پیچیده‌تر از زندگی در فضای اول است. همان گونه که زندگی در فضای واقعی بدون کسب مهارت‌ها و پرورش دائمی آنها ناشدنی است، در فضای مجازی کسب مهارت‌ها ضروری است وگرنه چه بسا کاربران در تورهای زهرآگین شیادان و کلاهبرداران گیر افتند. یکی از مهارت‌های بسیار مهم برای زیست آگاهانه در فضای دوم «تفکر انتقادی» است. در فضای دوم جنس کسب و کارها از نوع اطلاعات و دانش است و مهارت اصلی برای زندگی در این فضا «تفکر انتقادی» است. 💢کاربران باید توانایی‌های فکری خود را افزایش دهند. با انواع نیرنگ‌ها و پیام‌های فریبنده آشنا شوند تا از گزند آسیب‌ها مصون بمانند. خود را بی‌جهت در معرض پیام‌های آسیب‌زا قرار دادن و بدون دریافت هیچ گونه مابه ازا به خود و دیگران ضرر رساندن از عقلانیت و خرد ورزی به دور است. عقلانیت ایجاب میکند بدون تشخیص، تحلیل و ارزیابی اطلاعات متقاعد نشویم و با «خودتجهیز‌سازی، خودنظارتی، خودکنترلی و خودارزیابی» با اطلاعات فیک و آلوده مقابله‌کنیم. شرط اساسی زیست در این فضا این است که قدرت تفکر و استدلال را بارور کنیم، بی‌جهت مهر تأیید بر اندیشه‌های دیگران نزنیم یا بی‌جهت به اندیشه‌های دیگران حمله نکنیم. ورود به حوزه‌های ناشناخته به ابزارهای مجهزتری نیاز دارد. کاربرانی که در این فضا زیست میکنند، باید خود را به مهارت تفکر انتقادی مجهز کنند. تا از این رهگذر از اطلاعات بیهوده و جعلی جلوگیری و به اطلاعات قابل اعتماد دست یابند. 🔺بدون داشتن تفکر انتقادی حرکت کردن در وادی پرسنگلاخی مانند فضای مجازی، مشکلات ریز و درشتی را در کمین کاربران قرار می دهد و چه بسا که زندگی آنها را دچار تنش‌های ناخواسته کند. تفکر انتقادی، یعنی به حرکت درآوردن قدرت تفکر و بارور کردن اندیشه و به مثابه چراغی است که با تاباندن نور برتاریک‌خانه‌ها از جانشین شدن ادعاها بر جای واقعیت‌ها جلوگیری‌می‌کند. تفکر انتقادی یعنی خوددروازه‌بانی اطلاعات و وارسی اجمالی ادعاها و اجازه ندادن به هر پیامی برای عبور از دروازه‌های اطلاعاتی است. تفکر انتقادی یعنی این که برای حفاظت از ارزش‌ها، هنجارها و باورها، حریم حفاظتی ایجاد کرده و از فرو غلتیدن در دام‌هایی که توسط دیگران ساخته و پرداخته شده است، پرهیزکنیم. باید در انتخاب مراجع فکری و مجازی اطلاعات و به ویژه منابع اطلاعات دقت کرد. در اولین مواجه با مطالب دیگران اعمال سطحی از شک و تردید درباره پیام‌ها و بدون سوگیری شخصی و تعصب فردی یا گروهی درباره موضوع فکر کردن ضروری است. پرسشگری لازمه کنشگری در فضای دوم است. به ویژه طرح سؤال‌هایی درباره چرایی و چگونگی پیام‌ها، خبرها، رخدادها و هر گونه اطلاعات در این فضا ضروری است. 👤حجت الله مرادی
⭕️مسدود شدن صفحه مجازی شبکه العالم توسط اینستاگرام با وجود دارا بودن تیک آبی (نشان تایید و اصالت اکانت ها) همزمان با ماجرای قرار دادن حزب الله لبنان در فهرست تروریست ها در رسانه های معاند و انقلابی بازتاب داشته است. 💢رسانه های معاند علت این امر را حمایت و ارتباط این شبکه تلویزیونی با گروه حزب الله لبنان که اخیرا در لیست تروریستی آلمان قرار گرفته، اعلام کرده اند. 💢رسانه های انقلابی نیز نوشته اند که این صفحه به بهانه پستی در سال 2018 درباره درباره حاج رضوان یکی از فرماندهان حزب الله، که مربوط به دوسال و نیم گذشته بوده است، مسدود شده است. علاوه بر صفحه اینستاگرام شبکه العالم که 117 هزار فالور داشته، یکی از صفحات فرعی فیسبوک نیز با 13 هزار فالور که مربوط به اخبار سوریه، مسدود شده است. ✅آرما(آرمان ناتمام) @Media_arma
📍ادوارد سعید، دروغ‌ها را فاش می‌کند! 🔻ادوارد سعید، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرق‌شناسی هشدار می‌دهد. او می‌گوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است. ادوارد سعید این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟ 📌 نسخه با کیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/sa9e/
📌 هنگامی که با دیگران بحث می‌کنید بسیاری از مردم از حقه‌هایی استفاده می‌کنند که در واقع استدلال نیستند و از اصول منطقی پیروی نمی‌کنند. اما چگونه این حقه‌های کثیف را بفهمیم و با آن مقابله کنیم؟ آرتور شوپنهاور به سوال ما پاسخ می‌دهد. تماشا کنید! نسخه با کیفیت: http://bashgah.net/go/bhs/
📍تفکر انتقادی چیست؟ 🔻چگونه مثل یک قاضی، درست و غلط شواهد را ارزیابی کنیم و به یک نتیجه‌ی مشخص برسیم؟ تفکر انتقادی به ما کمک می‌کند. ‌ اما تفکر انتقادی فقط به معنای پیدا کردن نقایص گفته‌های دیگران نیست. پس چه تعریفی از تفکر انتقادی داریم؟ تماشا کنید. 📌 نسخه باکیفیت: 🔗 http://bashgah.net/go/tf65/
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
🚦 🔸آگاهانه تولیدات رسانه‌ای را مصرف کنیم! 📲 @savaderesanei
هدایت شده از سواد رسانه‌ای
38.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚦 🔸خانواده و چالشهای آموزش مجازی دانش آموزان 🎙 (روانپزشک) 📲 @savaderesanei
⭕️حذف حساب‌های کاربری فیس‌بوک به بهانه حمایت از ایران 🔹فیس‌بوک روز سه‌شنبه با وارد کردن اتهامات بی‌اساس خود به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، صد‌ها حساب کاربری را به بهانه انتشار پیام‌هایی در حمایت از ایران حذف کرد. 🔹فیس‌بوک ۱۱۸ صفحه، ۳۸۹ حساب کاربری، ۲۷ گروه را در این شبکه اجتماعی و ۶ حساب کاربری اینستاگرام را به دلیل ارتباط با ایران حذف کرده است. 🔹فیس‌بوک، بدون ارائه مستندات کافی مدعی شد صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از سال ۲۰۱۱ برای اثرگذاشتن بر رأی‌دهندگان در کشور‌های مختلف از جمله انگلیس و آمریکا و انتشار پیام‌هایی در حمایت از حکومت ایران از صد‌ها «حساب کاربری جعلی» استفاده کرده است. ✅ با ما مربی سواد رسانه شوید 👇 http://eitaa.com/joinchat/600440835C70c35d8d3e
برای درک هر متنی به این سه مفهوم احتیاج دارید: : هر‌آنچه که در داخلِ خودِ اثرِ ادبی و هنری (یا علمی و فلسفی) قرار دارد، متعلق به حوزۀ متن است؛ هر‌چیزی که به‌طور آشکار یا پنهان، مستقیم یا غیر‌مستقیم و با‌تأکید یا بدون تأکید در اثرِ هنری وجود دارد، متعلق به دنیای متن است. دیالوگ‌های یک فیلم، مکان‌ها و شخصیت‌های آن، وقایعِ داستان، مضامین و درونمایه‌های مستتر در آن، موسیقی، تصاویر، صدا‌ها و بازی‌ها، همگی، بخشی از دنیای متن‌اند و ارجاع به آن‌ها و استفاده از آن‌ها برای درک و تحلیلِ اثر منجر به فهمی درونی و پایبند به دنیای متن می‌گردد. : زیر متن منظور بستری است که اثرِ هنری در درون آن شکل می‌گیرد و هنرمند با تأثیرپذیری از آن، آثارِ خود را خلق می‌کند. حتا هنرمندی که ادعای استقلال از شرایطِ پیرامونی ‌دارد و آثاری خلق می‌کند که ظاهراً وجهۀ اجتماعی و بیرونی ندارند و به دنیاهای شخصی و ذهنیِ هنرمند مربوط می‌شوند، نیز، در اساس از جهان‌بینی و شخصیتِ خاصِ آن هنرمند نشأت گرفته‌اند که به نوبۀ خود‌ به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه از شرایطِ پیرامونی تأثیر پذیرفته است. : فرامتن به عناصری گفته می‌شود که خارج از دنیای متن قرار دارند اما به آن مرتبط‌اند و نشانه‌ها و ارجاعاتی در متن به ما اجازه می‌دهند تا به این عناصرِ بیرونی توجه ‌و آن‌ها را واردِ تحلیلِ اثرِ هنریِ موردِ نظر کنیم.
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
🔺خبری که بی بی سی داد و خبری که BBC نداد! @andisheengelabi
خانواده خوشبخت در با میز رسانه 🖌محمد مهدی فتوره چی امروزه در جامعه اطلاعاتی و تحقق نسبی ای تقریبا گریزی از تعاملات مجازی و بهره گیری از فناوری های ارتباطی نوین بویژه موبایل و تبلت هوشمند نیست، تاجایی که این ابزارهای ارتباطی نه تنها جزیی از اجزای بدنمان شده بلکه به رغم هشدارهای بهداشتی تا پستوی خانه ها و حتی اطاق های خواب راه یافته اند و هر روز موجبات مشاجره و اختلاف نظرهای بیشتری را در بین اعضای خانواده و بویژه فراهم و گاها در پی و سوء ظن بین زوجین، پای آنان را به محکمه های طلاق باز می کند. در تحقیقی که در سال ۹۶ در تهران انجام شده است ۶۰ درصد زوجین اذعان کرده بودند که و فعالیت اعتیادآمیز و مشکوک همسرشان در فضای مجازی موجب آغاز و یا تشدید اختلافشان شده است(عامل مداخله گر و نه اصلی) و در میان زوج های متقاضی طلاق در چین، و برقراری ارتباطات مجازی و متعاقبا حضوری این میزان تا بیش از۹۰ درصد گزارش شده است!که این آمار و ارقام، آینده نگران کننده ای را برای جامعه کاربران ترسیم می کند و چنانچه از سوی متولیان و مربیان پرورشی و آموزشی بویژه والدین از ابتدای دوره خردسالی تمهیداتی اندیشیده نشود و آموزش های لازم ارایه نشود حتما تاثیرات کژکارکردی های کاربران نه تنها بنیان خانواده ها را سست می کند که حتی عرصه های کار و آموزش و امنیت و ...را تحت تاثیر قرار می دهد و لذا بی تردید نقش اولیاء به عنوان اولین گروه مرجع خانگی بسیار تاثیر گذار و اساسی است بویژه آنکه فرزندانمان با مشاهده رفتارمان آموزش می بینند و نه گفتار و نصیحت های کسل بارمان! در اغلب کارگاه ها و نشست های هم اندیشی سواد رسانه ای و یا ارتباطات موفق و ...پس از ارایه آموزه های کلی والدینی از ما مدرسان این حوزه نسخه قابل تحقق طلب می کنند و می پرسند باید چه کرد و یا از کجا آغاز کرد؟! به عنوان اولین توصیه کاربردی معمولا استقرار را در ورودی خانه ها پیشنهاد می دهیم، با اختصاص چنین محلی در واحدهای مسکونی مان هم مانع ورود آلودگی های میکروبی و این روزها ویروسی احتمالی اینگونه ابزار ارتباطی به محیط استراحت و خواب می شویم و علاوه بر آن یا مهم تر از آن حریمی را برای وارتباطات خانوادگی قایل می شویم. جای هیچ تردید نیست که در زمان مراجعت به خانه و هم باشی با خانواده، با رها کردن وسایل هوشمند ارتباطی مان بر روی میز رسانه در حالیکه خاموش و یا در حالت بی صدا و از همه مهم تر فاقد رمز دسترسی است حتما موجب و افزایش آسایش و امنیت روانی اعضای خانواده بویژه همسرمان خواهیم شد.
نقاب‌­های فضای مجازی را جدی نگیریم: خبرآنلاین نوشت: در همسایگی­ ما زوج جوانی زندگی می­‌کنند که هر چند وقت یکبار صدای مشاجره­ طرفین در کل ساختمان می­‌پیچد، اما همان زن مدام عکس­‌های خود و همسر جان را به اشتراک می­‌گذارد و می­‌نویسد: «زندگی با تو یعنی آرامش و خوشبختی مطلق، چه خوب که دارمت عزیزترینم…» همکاری دارم که مدام از زیرآب‌زنی همکار خود شکایت می­‌کند و معتقد است با وجود او محیط کار مثل جهنم شده است، اما در استوری اینستاگرام خود، عکس همان فرد را منتشر می‌­کند و در شرح آن، این توضیح را اضافه می‌­کند: «همین الان یهویی با مهربانترین همکار دنیا» دوست دانشجویم از نحوه تدریس و اخلاق یکی از اساتید خود بسیار گله‌مند است، تا آنجا که با معاونت آموزشی دانشکده نامه‌نگاری و از استاد مربوطه شکایت کردند، اما روز معلم در توئیتر، عکس خود را همراه با همان استاد به اشتراک گذاشته و می‌­نویسد: «روزت مبارک استادِ جان، به راستی که هرچه در زندگی آموختم از شما و شخصیت والایتان بود…» یکی از آشنایان در شبکه‌­های اجتماعی مختلف، پست­‌های زیادی در زمینه حفاظت از محیط زیست، ترغیب دیگران به تفکیک زباله خشک و تر، استفاده از کیسه‌­های پارچه‌­ای برای خرید و … منتشر می‌کند، اما همان فرد در زندگی شخصی خود هیچ کدام از این مسائل را رعایت نمی­‌کند و حتی به درستی این کارها ایمان ندارد. مادری می­‌شناسم که هر روز بیشتر از دیروز از بچه‌دار شدن پشیمان می­‌شود و حوصله فرزند خود را ندارد. اما ژست­‌های مختلف کودک دلبند خود را در صفحه شخصی‌­اش مدام به‌روز می­‌کند و در شرح آن چنین می‌­نویسد: «ممنون که آمدی و دنیای من شدی، هر روز بیشتر عاشقت می­‌شوم تمام معنای زندگی من.» هر کدام از شما افراد زیادی با این ویژگی­‌ها می‌­شناسید و می­‌توانید خودتان به این لیست مثال­‌های بیشتری اضافه کنید. همان‌طور که بازیگران برای بازی روی صحنه تئاتر، ماسک، نقاب یا صورتک بر صورت خود می‌­زنند و به ایفای نقش‌­های مختلف می­‌پردازند، اکنون در دنیای مجازی این نقاب­‌ها و صورتک­‌ها به وفور دیده می­‌شود و به لطف شبکه‌­های اجتماعی به‌ویژه اینستاگرام، اکثریت ما بازیگران خوبی شده‌­ایم و نقشی را بازی می‌­کنیم که در درون خود به آن هیچ اعتقادی نداریم. کارل گوستاو یونگ، روان­کاو و روان‌پزشک مشهور سوئیسی (۱۸۷۵-۱۹۶۱م) و خالق نظریه کهن‌الگوها بر این باور بود که بخشی از شخصیت ما پشت پرسونا (persona) یا نقاب پنهان می‌­شود. از دید یونگ، نقاب صورتکی است که انسان بر چهره‌­­اش می‌­زند و خود را آن‌گونه که نیست، به دیگران نشان می‌­دهد. در فضای واقعی اکثریت انسان­‌ها برای این‌که با چهره­ای موجه در جامعه ظاهر شوند، این نقاب­‌ها را بر صورت دارند و خود واقعی­‌شان را پشت حجاب‌­ها و نقاب­‌ها پنهان می­‌کنند و دقیقاً همانی را که هستند، نمایش نمی­‌دهند. نقش بازی کردن آسیبی است که فضای مجازی بیشتر به آن دامن زده است و افراد برای بیشتر دیده شدن، گرفتن فالوور و لایک­ بیشتر، بر صورت خود نقاب زده و به ایفای نقش‌­هایی می­‌پردازند که آن­ها را از خود واقعی‌­شان فرسنگ­‌ها دورتر کرده است. یونگ معتقد بود فردی که به دنبال سلامت روان است، باید تهی از نقاب­‌هایی باشد که با شخصیت واقعی او در تضاد است. درواقع نقاب آن چیزی است که آن شخص نیست، اما جامعه و سایر افراد فکر می­‌کنند که هست. این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا و بیشتر در خانه ماندن افراد و بالتبع داشتن وقت بیشتر، شاهد حجم زیادی از این نقاب­‌ها و صورتک‌­ها در فضای مجازی هستیم. نقاب­‌هایی از جنس دروغ، ریا، تجمل، القای حس خوشحالی­ و خوشبختی­. پندارها و خیالاتی توخالی که دو خطر را به دنبال دارد: «از سویی سلامت فکر و روان آن فرد را در معرض آسیب و گزند قرار می‌­دهد و مانع از رشد شخصیت فرد می‌­شود و از سوی دیگر مخاطبانی که این نقاب‌­ها را واقعی می‌پندارند، دچار حس ناامیدی از زندگی و داشته‌­های خود می­‌شوند.» پس حداقل برای آسودگی روان خودمان هم که شده است، بیائیم نقاب و ماسک افراد را باور نکنیم و حسرت داشته­‌های پوچ و نمایشی دیگران را نخوریم.
💢براساس قانون جدید نهاد ضدانحصار استرالیا: ⭕️ و ‌ملزم به توافق با ناشران خبری سنتی می‌شوند؛ جریمه در صورت عدم توافق 👈به گزارش "نشریه الکترونیک ترند"، کمیسیون نظارت بر رقابت استرالیا (ACCC) به عنوان نهاد ضد این کشور، پیش‌نویس قانون جدیدی را تهیه‌کرده‌است که بر اساس آن گوگل، فیس‌بوک و غول‌های اینترنتی را مجبور می‌کند برای انتشار اخبار، هزینه‌ای به ناشران محتوای خبری بپردازند. 👈بر اساس این قانون ضوابطی برای اشتراک‌گذاری اطلاعات، رده‌بندی و اشتراک‌گذاری درآمد تعیین شده و غول‌های فناوری ملزم خواهند شد درآمدهای تبلیغاتی خود را با ناشران محتوای خبری به اشتراک گذاشته و رضایت این شرکت‌ها را جلب کنند؛ که در صورت عدم توافق مشمول پرداخت جریمه خواهند شد. 👈لازم به ذکر است گوگل و فیس‌بوک به ترتیب ۴۷ و ۲۴ درصد از درآمد تبلیغات آنلاین در استرالیا را در اختیاردارند، بازاری که ارزش سالانه آگهی‌های اینترنتی آن با رشد ۸ برابری نسبت به سال ۲۰۰۵ حدود ۵٫۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.
⭕روزنامه‌نگاران، پادزهر همه‌گیری اطلاعات غلط آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی ویدئویی به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات روزنامه‌نگاران نقش پادزهری را برای اینفودمی (همه‌گیری اطلاعات غلط) درباره بحران کووید-۱۹ ایفا می‌کنند، باید از این قشر شد حفاظت و حمایت ویژه کرد 🔸️ گسترش همه‌گیری ویروس کرونا همزمان به یک همه‌گیری ثانویه اطلاعات غلط، از توصیه‌های مضر گرفته تا تئوری توطئه‌های غیرواقع بینانه، منجر شده است اما مطبوعات با انتشار اخبار و تحلیل‌های موثق، علمی و مبتنی بر حقیقت پادزهر این همه‌گیری را فراهم می‌کنند. 🔸️ با اشاره به نقش مهمی که رسانه‌ها در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه افراد دارند،  خاطرنشان کرد که در بحران کنونی تصمیماتی که براساس اطلاعات درست گرفته می‌شوند، می‌توانند فرق بین مرگ و زندگی باشند. 🔸️ از دولت‌ها می خواهم‌ تا از روزنامه‌نگاران و دیگر افرادی که در حوزه رسانه فعالیت می‌کنند، محافظت کنند و از آزادی مطبوعات پاسداری کنند. 🔸️ اگرچه محدودیت‌های موقت در رفت و آمد لازمه مقابله با کووید-۱۹ است اما نباید از این محدودیت‌ها به عنوان بهانه‌ای برای جلوگیری از فعالیت آزادانه روزنامه‌نگاران استفاده کرد. این در حالی است که دیوید کی گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه حمایت و ترویج حق آزادی بیان و عقیده در گزارشی که به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه داده است، به بازداشت خبرنگاران و اقدامات تلافی جویانه علیه آنها به جرم تلاش برای پرده برداری از حقیقت اشاره می‌کند. بنابر آمار کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران، چیزی حدود ۲۵۰ روزنامه نگار در جهان زندانی هستند. 🔸️گوترش  از روزنامه‌نگارانی که با گزارش تحولات در مورد سلامت عمومی نقشی حیاتی ایفا می‌کنند، قدردانی کرد و حفظ آزادی مطبوعات را لازمه دستیابی به آینده‌ای سرشار از صلح، عدالت و حقوق انسانی برای همگان دانست.
⭕️هشدار مجدد نسبت به افزایش بی سابقه پیامهای آلوده شیوع کرونا علاوه بر آسیب های متعدد آن، فرصت مناسبی برای هکرها به وجود آورده است تا با پوشش ، اخبارها و درمانهای آن اقدام به آلوده سازی، سرقت و استثمار طیف گسترده ای از مردم بکنند، به طوری که مسئولین گوگل اعلام کرده اند که علاوه بر مسدود سازی روزانه 240 میلیون اسپم کرونائی، روزانه 18 میلیون ایمیل فیشینگ کرونائی را مسدود و بلاک می کنند. هکرها در حملات به سبک فیشینگ می توانند اطلاعات شخصی، شغلی و مالی افراد را به سرقت ببرند و در حملات به سبک بدافزار بارگذاری شده می توانند با آلوده کردن سیستم طعمه علاوه بر سرقت اطلاعاتی، از آنها در فرآیند استثمار بات نت، استخراج ارز دیجیتال و غیره استفاده کنند و این در حالی است که صاحبین سیستم های آلوده از استثمار سایبری و آلت دست قرار گرفتن توسط هکرها هیچ اطلاعی ندارند. بنا به گفته مسئولین گوگل، مسدود سازی روزانه 18 میلیون ایمیل فیشینگ کرونائی معادل %99.9 از حجم کلی پیامهای فیشینگ کرونائی است و علی رغم همه تلاشها حدودا %0.1 از ایمیلهای فیشینگ به دست افراد طعمه می رسد و لذا گوگل در تلاش است تا با راه اندازی گونه ای خاص از با قدرت و دقتی بیشتر به مقابله با هکرها بپردازد. https://medium.com/pcmag-access/google-were-blocking-18-million-covid-19-phishing-emails-a-day-ebf15ebf59b2
یکی از مفهوم های مهم در زندگی انسان است ، زیرا بخش بزرگی از اندیشیدن انسان ، خودفریبی یا دیگر فریبی است. انسان در حالت طبیعی‌اش به سمت حقیقت حرکت نمی‌کند و الزامن دوست دار حقیقت نیست. خودش را دوست می دارد و چیزهایی را که به او خدمت می کنند و او را بهتر از آنچه هست نشان می‌دهند و خواسته‌هایش را برآورده می کنند. چیزهایی را دوست می دارد که عامل های تهدید کننده او را شناسایی و نابود می‌کنند. اگر با دقت به رفتارها و تصمیم‌های انسان ها نگاه می کنیم به آسانی متوجه می‌شویم که در زندگی انسانها حقانیت محلی از اعراب ندارد.(اهمیت قابل توجهی ندارد) این که 'حق با کیست' اهمیتی ندارد. مهم این است که چه کسی برنده است. این ، افراد صاحب قدرت ، ثروت ، سلاح یا نفوذ سیاسی و ایدئولوژیک هستند که مشخص می کنند کدام حقیقت در بوق و کرنا شود و به گوش جهانیان رسانده شود و کدام حقیقت به تمسخر گرفته شود ، مسکوت بماند یا سرکوب شود. مقدمه ی کتاب نویسندگان:
💠حقیقت و فریب در ذهن انسان💠 ذهن انسان از ساختارها و سامانه‌های شگفت‌انگیز تشکیل شده است که جهان بینی و هویتی منحصر به فردی برای شخص ایجاد می کند. ذهن انسان ، ممکن است به راحتی یک امر کاذب را صادق تصور کرده و آن را باور کند. ذهن از یک سو قادر است زیبایی را در کردار های درست ، تشخیص دهد و از سوی دیگر ممکن است چیزی را که آشکارا غیر اخلاقی است، توجیه کند. انسان با ذهنی که دارد از یک سو می تواند از موجوداتی که قابلیت های کمتری دارند ، فراتر برود ، اما از سوی دیگر ممکن است آنچنان سقوط کند که با بی رحمی و خودفریبی اش به نجابت و معصومیت موجودات دیگر توهین کند. شاید سودمندترین تعریف معرفت شناسانه از انسان این باشد که بگوییم : انسان ، حیوان خود فریب است. فریب ، نیرنگ بازی ، سفسطه گری ، وهم زدگی ، جزء بنیادی ترین چیزهایی است که از طبیعت انسان بر می‌آیند ، مگر آنکه انسان با آموختن و تمرین کردن از این حالت طبیعی فاصله بگیرد. اما تحصیلات و سایر عامل‌های اجتماعی ، اغلب به جای آنکه این گرایش های طبیعی را کاهش دهند ، صرفاً جهت شان را تغییر میدهند ، آنها را پیچیده تر و پوشیده تر می کنند و به افراد یاد می‌دهند که چگونه این گرایش ها را به شکل ماهرانه تر و فریبکارانه تر ، جامع عمل بپوشانند . آنچه موضوع را وخیم تر می کند این است که انسان ها علاوه بر اینکه خودشان را به طور غریزی فریب می‌دهند بنابر طبعشان جامعه محور نیز هستند . هر شخص ، فرهنگ و جامعه خودش را خاص می‌بیند و گمان می‌کند که همه ارزش‌ها و تابو هایش و همه باورهای بنیادینش مواجه اند. کلیشه‌ها ، تصویر های کاریکاتوری از امور ، ساده سازی بیش از اندازه ، تعمیم های فراگیر ، توهم ها ، دلیل تراشی ها دو راهی های کاذب و مصادره به مطلوب ها ، بخش اصلی اندیشیدن بسیاری از مردم را تشکیل می دهند ، اگر سر نخ انگیزه‌های آنها را بگیریم و دنبال کنیم به دلبستگی ها و طرح های نامعقول ، حسادت های شخصی ، خود بزرگ بینی و ساده لوحی ها ، در یک کلام به منشاء روانشناختی و فرگشتی خطاهای ذهن یعنی می‌رسیم.