eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
191 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️قدرت جلوه های ویژه 💢رسانه شناسی و تحلیل تکنیک ها می تواند فضای وهم از واقعیت را تفکیک کند ✅آرما
مغالطه شماره ۱۴۹ و ۱۵۰ نکاتی پیرامون صلاحیت و 💠برداشت شما سطحی ست💠 یا این مغالطه اغلب در رخ میدهد. ➖برداشت شما سطحی ست ، شما اصلا بودایی هستید که بودیسم را نقد و بر آن ایراد علمی وارد میکنید؟! ➕خب اگر من بودایی بودم که یعنی این مذهب را کاملا قبول داشتم و دیگر آن را رد نمی کردم ، و وقتی برآن اشکالات اساسی میگیرم نمیتوانم بودایی باشم. . مسلما سخن نفر اول مغالطه آمیز است. اما باوجود تخصصی شدن دانش ها و دشوار بودن بررسی منابع و راستی آزمایی ادعاهای گوناگون ، آیا هرکس صلاحیت مرجعیت و نظر کارشناسی و رد نظریات و مکاتب فکری را دارد؟ اگر نه پس چطور میتوان صلاحیت اشخاص را مشخص کرد؟ در تشخیص صلاحیت مرجعیت اشخاص باید به نکات ذیل توجه کرد : 1⃣- اگر نظریه که شخص رد میکند ، جرئیست ( به تعبیر دکتر ردیه درون رشته ای ست) ، شخص باید حتما متخصص آن رشته باشند تا با روشهای مورد پذیرش در آن تخصص ، نظریه ای خاص را نقد کند. این قدم اولست ، پس از آن باید دید نظر دیگر صاحبنظران چیست و اگر آن نظر با رای اجماع متخصصان ، اختلاف داشته باشد ،حتما باید نسبت بآن شک جدی داشت ، اگرچه از شخصی متخصص و دارای صلاحیت و ظاهرا منطقی و مستدل باشد. 2⃣-اگر گوینده ، بصورت کلی مکتبی فکری ، را رد میکند ، باید در رشته ای کلی تر متخصص باشد ، مثلا شخصی که از تاریخ و روش علمی ، دارای تحصیلات و تخصص است (فیلسوف علم) صلاحیت دارد راجع به روش همه مکاتب فکری و تطابق آن با اظهار نظر کند . استناد صحیح و نقل قول کامل از چنین شخصی هم به همان اندازه معتبر است. 3⃣تفاوت اصلی مکاتب علمگرا و عقلگرا با دیگر مکاتب (هنر ، خرافه و ...) روشمندی ست. از زمان ظهور قدیمی ترین بشر ( ) که بر بنا شده ، ادعاهای علمی و عقلی همواره بر پایه و اساسی خاص بنا شده اند. صد البته که روشهای هر دانش تغییراتی دارند و باز بودن راه اصلاح و تغییر ، مهمترین حسن مکاتب خردگرا ست ، اما اصلاح روشها ، توضیح بالا را نقض نمیکند ، یکی به این دلیل که دانشهایی که بر پایه و اصول بنا شده اند ، مانند با ظهور هندسه هنوز کارآیی خود را دارند ، دوم این که بهرحال علوم جدید و مکاتب جدید هم ، روشمندی و فرمول بندی خود را بصورت جدی و محکم و خلل ناپذیر دارند و بی قانون نیستند. هشدار مهم ‼️ گاهی دیده میشود افرادی چنان به جزئیاتی خاص از یک دانش یا مکتب انتقاد میکنند که کل آن علم را زیر سوال میبرند، مثلا میگویند تمام سخنان باستان شناسان دروغ ست ، تمام منابع تاریخی بی ارزشند. اما باوجود آن که مشتریان این افراد ، عوام هستند ،در تضادی آشکار مجبورند استناداتی گزینشی را از منابع تاریخی انتخاب و عرضه کنند که گاهی با جعل و دروغ هم همراه ست و از همان ها هم نتایج بی ربط میگیرند. در این مواقع باید شخص باید مشخص کند که نقدش برون رشته ایست یا درون رشته ای. اگر نقد او از دید یک کارشناس تاریخست ، که نباید اصول موضوعه و بنیان آن رشته را زیر سوال ببرد. واگر انتقاد او برون رشته ایست ، باید صراحتا بگوید هیچ حقیقت مفیدی در آن دانش نیست و کلا خرافه است و دیگر از منابع آن رشته استناد نیاورد و روش جدید و اصول و پایه های خود را بنا کند و بر پایه آن ها جلو برود. مثلا اگر تاریخ روایت شده ی رایج را که بر پایه منبع شناسی ، کاوش های باستان شناسی ، تحقیقات زبان شناسی و ... است را دروغ میپندارد ، دقیقا مشخص کند که تاریخ نویسی او بر چه پایه ایست؟ اگر مثلا کتاب های مرجع پزشکی را رد میکند کتبی نوشته و از اساس آناتومی ، گردش خون و ... را از دید پزشکی خودش شرح دهد. نظرات جدید افراد بی صلاحیت را که - به زعم خودشان بادلیل همراهست وچنانکه گفته شد با تعارضات پایه ای همراه است - میتوان بنام مغالطه ای جداگانه ی شناخت.
🔹وقتی از رادیو اسرائیل تا بی‌بی‌سی، دویچه وله، جرس، نیویورک تایمر و... با این حجمِ به دفاع از جمعیت امام علی می پردازند، خوش بین ترین افراد هم به شک می افتند... حجم حمایت های «دشمنان دین» از این «موسسه دینی» حیرت انگیز است! 💬جعفر بلوری ➕ البته اکثریت بدنه‌ی فعالان افرادی‌اند که با نیت خیرخواهانه خواستند بواسطه این موسسه به مردم کمک کنند... اگر مدیرانش نیت سوء داشتند یا جرمی کردند، این فعالین رو باید اقناع کرد، نه اینکه با تمسخر یا به دید شریک جرم باهاشون رفتار کرد!
▪️همان کسانی که دیروز تئوری نژادپرستانه ایجاد مزاحمت عراقی‌ها برای ایرانیان را مطرح کردند،امروز نگران وضعیت تبعه افغانستان در ایران و رفتار نژادپرستانه مردم ایران شدند. نژادپرستی بهانه و هدف مشخص است؛دنبال آتش‌افروزی بین ایران و همسایه‌هایش‌ و قطع راه‌ تنفس ایران‌اند. 💬Maryam ZMohazabiyeh @Fars_Plus
▪️‏اگر استعمار انگلستان (کارفرمای بی‌بی‌سی و سینا مطلبی) از هندوستان تا بحرین را به توبره نکشیده بود، افغانستان بخشی از ایران بود و در پهنه وسیعی از جنوب و غرب آسیا فارسی زبان رسمی بود. مولانا از این گوشه زادگاهش به آن گوشه زادگاهش سفر می‌کرد و ۱.۵ میلیاردنفر اشعارش را می‌فهمیدند. 💬 احسان منصوری @Fars_plus
▪️‏روش تحقیقی که برای تخمین ۵برابربودنِ تلفات ‎كرونا در ایران به کار برده، عیناً برای خود انگلستان هم کاربرد دارد. با این شیوه، تخمین کشته‌های انگلیس تا ۷برابر هم اوج می‌گیرد. اما چرا این را نمی‌گویند؟ زیرا تأمین معاش‌شان از محل اجساد «ما» است، نه جنازه‌های کارفرما! 💬 parham farhang vesal @Fars_Plus
▪️هدف این گزارش فروکاستن توانمندی ایران در مواجهه با کرونا از یک سو و جبران تحقیر انگلیس و غرب در این موضوع است.خبرنگار که در ایران ندارد.رابطه علی-معلولی هم بین ادعاها نیست.یا شهودی یابه شیوه امنیتی تهیه شده.اذعان چند باره به اسامی مستعار در خود گزارش سند امنیتی است 💬 عبدالله گنجی
▪️شبکه رویترز در اعتراضات یک هفته ای ‎ بیش از ۱۵۰۰ کشته اعلام کرد درحالیکه هیچ سندی برای این آمارسازی خود نداشت همین شبکه برای یک ماه اعتراضات امریکا جرات نکرده یک امار ارائه کند چرا؟ چون ‎ به قوانین حاکم بر رسانه ها اگاه است ومیتواند برای هرگونه خبر بدون سند شکایت کند 💬 محمد معین
▪️‏اگر در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ جمعیت حاضر در ساحل بورنمث واقع در جنوب بریتانیا، در یکی از اماکن مذهبی ایران جمع می‌شدند، بی‌بی‌سی فارسی در برنامه صفحه دو با دعوت از یک اسلام‌شناس، جامعه‌شناس و یک فعال سیاسی به آسیب‌شناسی چراییِ این مسئله می‌پرداخت. 💬 حمیدرضا صداقت
▪️‏ملیندا گیتس: سریع ترین کاهش نرخ ‎ به ازای هر زن در تاریخ جهان در ایران اتفاق افتاده است ...! 💬 kianoush jahanpour پی نوشت: و آیا تاثیر رسانه ها در این تغییر نا چیز بوده؟
▪️‏پوشش رسانه‌ای فعالیت‌هایِ نمایشیِ گرتا تونبرگ سوئدی را با پوشش رسانه‌ای وضعیت دلخراش میلیون‌ها کودک یمنی مقایسه کنید. 💬 Hamidreza sedaghat
تنظیمات مربوط به ایجاد محدودیت برای فرزندان در استفاده از تلویزیون‌های اندرویدی: در بسیاری از وسایل دیجیتالی مثل گوشی‌ها، تبلت‌ها و تلویزیون‌های هوشمند، تنظیماتی تعبیه شده است که با استفاده از آن‌ها میزان و نحوه استفاده از دستگاه توسط بچه‌‌ها را می‌توان کنترل کرد. این تنظیمات روی تلویزیون‌های اندرویدی نیز وجود دارد. والدین با استفاده از این تنظیمات می‌توانند نحوه و میزان دسترسی بچه‌ها به تلویزیون را محدود و کنترل کنند. برای استفاده از تنظیمات کنترلی در تلویزیون‌های اندرویدی ابتدا از طریق آیکون تنظیمات که به شکل چرخ‌دنده است و در گوشه بالا سمت راست صفحه قرار دارد وارد بخش تنظیمات شوید . از منوی باز شده روی گزینه Parental Control که دقیقه زیر گزینه Input قرار دارد کلیک کنید. Parental controlبا این کار وارد بخش تنظیمات مربوط به این گزینه می‌شوید. روی دکمه لغزنده کنار گزینه کلیک کرده و آن را فعال کنید. در این مرحله باید یک رمز عبور 4 رقمی را انتخاب کنید. بهتر است رمز عبوری را انتخاب کنید که قابل حدس زدن نباشد. Parental Controlرمز عبور انتخابی خود را تائید کنید. بعد از این مرحله و تائید رمز عبور شما به منوی اصلی برگردانده می‌شوید. در این حالت دکمه لغزنده کنار گزینه Parental Control در حالت فعال قرار دارد. در واقع این منو جایی است که شما از آن برای تغییر تنظیمات مربوط به Parental Control می‌توانید استفاده کنید. در این حالت گزینه‌های مختلفی برای شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد محدودیت در دسترسی به تلویزیون برای فرزندان خود استفاده کنید. اولین گزینه‌ای که بررسی می‌کنیم گزینه Schedule Blocking است که دقیقه زیر گزینه Parental Control قرار دارد. در این قسمت شما می‌توانید بازه زمانی که بچه‌ها می‌توانند از تلویزیون استفاده کنند را با استفاده از تعیین زمان شروع و پایان تنظیم کنید. همچنین می‌توانید روزهای هفته که بچه‌ها نمی‌توانند از تلویزیون استفاده کنند را انتخاب کنید. گزینه Input Blocking امکان محدود کردن دستگاه‌هایی که می‌توانند به تلویزیون متصل شوند را در اختیار شما قرار می‌دهد. امکان تغییر PIN نیز وجود دارد. باید PIN قدیمی را حتماً به یاد داشته باشید. پس بهتر است همیشه PIN ها را در یک دفترچه یا جایی که همیشه در دسترس است یادداشت کنید.