5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بی بی سی فارسی بیانات رهبر انقلاب در جلسه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا را تحریف کرد.
🔻حضرت آیتالله خامنهای، انتقاد را غیر از هتک حرمت دانستند و گفتند: هتک حرمت در میان مردم حرام است و نسبت به مسئولان بیشتر، بخصوص در میان مسئولان بالای کشور. ممکن است انتقاد درستی داشته باشید، انتقاد کنید اشکالی ندارد اما انتقاد با اهانت و هتک حرمت متفاوت است.
🔻اما بی بی سی فارسی در تیتری نوشت رهبر جمهوری اسلامی هتک حرمت حسن روحانی را حرام دانست
تیتر به گونه ای تنظیم شده که فرد با خواندن آن فکر میکند ایشان فقط در مورد شخص آقای روحانی این حرف یا حکم را صادر کرده
در صورتی که هتک حرمت در اسلام از بزرگترین گناهان بر شمرده میشود
گناهی که حرمت آن بالاتر از حرمت تخریب خانه خداست!
امام صادق(ع) : المومن اعظم حرمة من الکعبه
حرمت مومن از حرمت کعبه بالاتر است
💬 سیدعلی موسوی
@Fars_Plus
یکی از ویژگی های خطرناک فضای مجازی گمنامی، زیست مستعار و هویت چندگانه است.
در ارتباطات مجازی مراقب باشید! معمولا افراد معتاد به اینترنت، براحتی با نقاب های متفاوت در این فضا با نیات معمولا شر حاضر میشوند و راحت دروغ می گویند.
مخاطب فعال در فضای مجازی به غریبه ها اعتماد نمی کند!
#سید_علیرضا_آل_داود
#سواد_رسانه_ای
#اعتیاد_اینترنتی
🔹فومو؛ طاعون مدرن
🔻به دنیای «#ترس_از_دست_دادن» یا «فومو» خوش آمدید. آخرین اختلال فرهنگیای که بیسروصدا آرامش ذهن ما را تحلیل میبرد. فومو، زاده پیشرفت تکنولوژیک و گسترش اطلاعات است و به احساس از دست دادن چیزی مهیجتر، مهمتر و جالبتر گفته میشود که در جایی دیگر در جریان است.
🔻نگرانی برای ازدستدادن #خبرها در روزگار شبکههای اجتماعی چنان بالا گرفته است که حالا نامی برای خودش دارد: #فومو یا «ترس ازدستدادن».
🔻همه میدانیم اسباب پریشانخاطری است اگر دیگران در حال لذتبردن از تجربهای ارزشمندتر باشند و ما جزئی از آن نباشیم. بر اساس یک مطالعۀ جدید، ۵۶ درصد از کسانی که از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند، از این طاعون مدرن رنج میبرند.
❌چطور در فضای مجازی شایعه را از واقعیت تشخیص دهیم؟
#شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی که سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. مخاطب و فرستنده نیز یکدیگر را نمی بینند و این به تقویت شایعه کمک می کند.
🔹پرسیدن این سوالات به تشخیص شایعه کمک می کند:
*منبع اصلی این پیام کجاست؟ *واقعا چه کسی این حرف را زده؟ *آیا فرد اعتبار کافی دارد؟ *ذینفعان دخیل در این شایعه چه کسانی هستند و از این آب گل آلوده چه ماهی قرار است، گرفته شود؟ *چرا الان؟ *چرا این موضوع؟ و...
شایعه، معمولا یک تلاش جمعی برای تفسیر یک موقعیت مبهم، ولی جذاب است. مخاطب نیز به علت عدم دسترسی به اطلاعات دقیق به آن پناه می برند و آن را دهان به دهان نقل می کنند و گاه بر آن می افزایند. دو شرط «اهمیت» و «ابهام» قانون اصلی شایعه هستند.
💢قانون درباره شایعه پراکنی در فضای مجازی حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات را برای محکومان را در نظر گرفته است، پس شایعه پراکندی قابل تعقیب کیفری است.
#آموزش_عمومی_سواد_رسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#موشن_گرافیک
🎯چند راهکار ساده برای شناسایی و شکست شایعات و اخبار جعلی
8.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⛔️ چالشهای عجیب و خطرناک فضای مجازی از کجا میآیند؟
🔸 کودکان و نوجوانها قربانیان اصلی چالشهای فضای مجازی هستند و این چالشهای به ظاهر ساده میتواند آینده آنها را به طور کلی تغییر دهد.
نشانک
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️#بحران_مارپیچ_سکوت
دقت کردهاید که بعضی وقتها با موجی در شبکههای اجتماعی مخالف هستیم اما جسارت ابراز نظر خودمان را نداریم؟
🔹اینجور وقتها فکر میکنیم که در اقلیت هستیم و اکثریت مقابل، به سرعت ما را متهم خواهند کرد. یعنی حتی ممکن است که ما و همفکرانمان در موضوعی خاص، تعدادمان از بقیه بیشتر باشد، اما چون همه سکوت کردهایم، هیچکس جسارت ابراز نظر را ندارد. در این شرایط گرفتار «مارپیچ سکوت» شدهایم.
🔹مارپیچ سکوت، یکی از نظریههای حوزه رسانه است که این روزها خیلیها آگاهانه از آن علیه «#آگاهی» ما استفاده میکنند.
خبرفوری
💢#بحران_نمایی چالش امروز رسانه ها
💠موضوع بحران نمایی توسط برخی رسانه ها امروز به یکی از چالش های فضای رسانه ای تبدیل شده است. رسانه ها می توانند چیزی را به شما نشان دهند و نکته ای را باورپذیر کنند که اساسا با آنچه هست تفاوت جدی دارد.
💠#ایرنا درباره لزوم اطلاعرسانی دقیق و درست توسط رسانههای مختلف و نقش آنها در بحران ها گفتوگویی با معصومه نصیری، مدرس و کارشناس سواد رسانهای انجام داده است.
در این مصاحبه بررسی کردیم:
✅نقش رسانهها در بحرانسازی
✅ضرورت دانستن مرز باریکبین اطلاعرسانی و دلهرهآفرینی
✅چرایی و چگونگی تلاش برخی رسانهها برای گرفتن ماهی از آب گلآلود
✅چگونگی نقش آفرینی رسانه ها برای ساختن یا نابودی یک فرهنگ و تمدن
🔹متن کامل این گفت و گو را در لینک زیر بخوانید:
plus.irna.ir/news/84082302/
💠#عصر_اعتبار
تغییر «عصر اطلاعات» به «عصر اعتبار» به این معناست که انسان باید در برابر اخبار دروغین، اطلاعات غلط و روشهای مختلف نشر اکاذیب توانمند شود یعنی بسنجد و بعد بپذیرد.
پس هرگاه خواستیم اطلاعات و اخباری را باور کنیم یا مردود بشماریم، باید از خود بپرسیم:
🔹منبع این اطلاعات چیست؟
🔹آیا این منبع معتبر است؟
🔹منبع معتبر چیست؟
🔹چه مراجعی به این محتوا اعتماد دارند؟
🔹به چه دلیل باید به این مراجع اعتماد کنم؟
🔹مشخصه یک محتوای معتبر چیست؟
شهروند عصر دیجیتال باید بتواند با پیگیری منابع اخبار و اطلاعات، #اعتبارشان را ارزیابی کند.
❌در جنگ نرم دقیقا چه اتفاقی رخ می دهد؟
🔹در پی تغییر قالبهای ماهوی جامعه و ساختار سیاسی آن است.
🔹آرام، تدریجی و زیرسطحی است.
🔹در جنگ نرم #تصویری_شكست_خورده، ناامید و مأیوس از حریف ارائه می شود و در مقابل، مهاجم با نمادسازی و تصویرسازی، خود را پیروز و موفق نشان می دهد و در اینجاست كه عملیات روانی با توانی فوق العاده صورت می گیرد.
🔹پایدار و بادوام است. هدف جنگ نرم #تغییر_باورها و اعتقادات است و چنانچه این تغییر صورت پذیرد، بازگشت به حالت اولیه به راحتی امكانپذیر نخواهد بود.
🔹هدف، تغییر تفکرات و فرهنگ مردم است که حاکی از عمق و خطر افزون این نوع جنگ، نسبت به جنگ نظامی است.
🔹با خلق ارزش های جدید، اسطوره سازی و نمادسازی، هیجان ساز است. این نوع جنگ، از احساسات جامعه نهایت استفاده را می برد به طوریكه از اركان مهندسی جنگ نرم #مدیریت_احساسات است.
🔹#آسیب_محور است. آسیبهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و.... میدان مانور جنگ نرم است.
🔹#تضادآفرین است. جنگ نرم از محیط های آسیب دار در جامعه شروع می شود و با ایجاد گسل های متعدد در بخشهای گوناگون جامعه و از طریق متفاوت كردن باورها، ارزشها و شكل دهی به رفتارهای جدید، اعضای یك جامعه را در برابر هم قرار می دهد. این تضادها، همبستگی اجتماعی و وحدت ملی را برهم زده و زمینه های بروز بحران و درگیریهای داخلی را فراهم می سازد.
🔹#تردیدآفرین است. ایجاد تردید و بدبینی نسبت به بسیاری از مسائل یك اصل و قاعده است. حركت در این جنگ با خلق تردید و ایجاد ناامیدی و یاس شروع می شود و برای توفیق با نوپردازی به صورت ظریف و آرام در باورها و اعتقادات اساسی تردید ایجاد می شود و به مرور بر دامنه این تردیدها افزوده شده تا درنهایت به ایجاد تغییرات اساسی در ارزشها و باروها دست یابند.
🔹از ابزار روز استفاده می كنند. فضای مجازی و سایبری، محیط اصلی جنگ نرم در شرایط كنونی به حساب می آید.
💢با این اوصاف الان دقیقا وسط جنگ نرم هستیم. وسط وسط. جنگ فقط خوردن خمپاره روی خانه هایمان نیست. از خانه هایمان مهمتر، #باورهایمان است که بمباران شده است. میتوانید خودتان را تسلیم کنید، می توانید هوشمندانه مبارزه کنید. تصمیم با خود شماست.
#معصومه_نصیری
#مدرس_سواد_رسانه