eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شکست مفتضحانه مسیح علینژاد در مناظره با زنان تحلیلگر در شبکه من و تو! ناکامی بوقچی رسانه ای پمپئو و ترامپ!! ♨️ برنامه ای که قرار بود با محوریت پروژه های مسیح علینژاد علیه ایران کلید بخورد اما با مخالفت جدی مهمانان مواجه گردید و علینژاد را عصبانی کرد! 🔻مهدیه گلرو:"زنان در زمان پهلوی جز در کاباره ها در اماکن دیگری جایگاه قابل توجهی نداشتند" 🔻هما سرشار:"در زمان پهلوی بخاطر ناراحت نشدن کشورهای عربی نتوانستیم مطالبی را در دفاع از حقوق زنان چاپ کنیم!" @Fars_Plus
▪️‏سناریو حمله به سفارت صهیونیستها در دهلی انقدر سخیف است که جزخنده کاری نمیشود کرد. یاد حرف پوتین در مورد مسمومیت الکسی ناوانلی افتادم که با تمسخر گفت: اگر کار ما بود قطعا نیمه کاره ول نمیکردیم! این کثافت کاری مسخره طرح خود اسرائیل برای پروپاگاندا سازی علیه ایران است. 💬 B.behnam @Fars_Plus
تخفیف ۱۵ درصدی در پرداخت قبض مشترکین همراه اول در پیام‌رسان ایرانی "آیگپ": طی توافق شرکت ارتباطات سیار ایران با پیام‌رسان آیگپ در خصوص تخفیف در پرداخت قبض همراه اول، در فاز نخست و به صورت آزمایشی مشترکین همراه اولی که قبض آذر ماه آنها کمتر از 10 هزار تومان بود، شامل 15 درصد تخفیف شدند و طبق وعده قبلی مدیرعامل پیام‌رسان آیگپ و با توجه به استقبال مشترکین، در فاز دوم این مبلغ تا سقف 30 هزار تومان افزایش داده شده و مشترکین به شرط پرداخت از طریق آیگپ می‌توانند از این تخفیف بهره‌مند شوند. با توجه به اینکه این طرح شامل مشترکان همراه اولی می‌شود که قبض خود را از طریق آیگپ پرداخت می‌کنند، کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش آیلند، وارد سرویس پرداخت قبض شده و با انتخاب «تلفن ثابت و تلفن همراه» تنها با وارد کردن شماره همراه اول استعلام قبض خود را دریافت کرده و برای پرداخت آن اقدام کنند؛ لازم به ذکر است این تخفیف شامل پرداخت قبض میان دوره نخواهد بود. کاربران در شبکه اجتماعی تمام خدمات آیگپ می‌توانند تراکنش‌های روزانه، پرداخت قبوض، انجام امور خیریه، خریدهای روزانه و... را از طریق این پلتفرم انجام دهند و از امکانات و قابلیت‌های آن بهره‌مند شوند. افرادی که تا به حال جزو کاربران آیگپ نبوده‌اند و می‌خواهند از خدمات آن استفاده کنند، می‌توانند عدد 1 را به 10004427 ارسال و نسبت به نصب این پیام‌رسان اقدام کنند.
▪️با رسانه مستقل و بی‌طرف آشنا شوید! 💬 amirsalehi @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 چگونه اخبار جعلی را شناسایی کنیم؟ ‌ ✅ نکات مهمی که در برخورد با باید در نظر گرفته شود. ‌‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻جنگ رسانه چیست؟ چگونه با جنگ رسانه می‌توان دنیا را فتح کرد؟
💢اینفوگرافیک 🔹کارکردهای بالقوه رسانه ها برای سلبریتی ها
🔴در فضای مجازی هویت و اطلاعات شخصی شما ارزشمندتر از پول شماست. 🔸از اشیاء قیمتی خود در فضای مجازی محافظت کنید. در صورت ربوده شدن و سوءاستفاده هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده نمی گیرد!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آنتن شبکه سه در اختیار کارشناس فوتبالی بهداشتی! ▪️اظهارنظر عجیب محمد نصرتی درباره واکسن کرونا محمد نصرتی بازیکن سابق فوتبال: 🔹اگر شرایط و یک سری بسترها مهیا بود ما دو عزیزمان را از دست نمی‌دادیم. 🔹حشمت مهاجرانی هم کرونا گرفت، من فکر می‌کنم ایشان توانستند واکسن بزنند و بهبود پیدا کردند! 🔸اظهارات عجیب نصرتی روی آنتن زنده شبکه سه سیما که با واکنش بسیار منفی در فضای مجازی روبرو شده، در حالی است که کمتر کسی است که نداند واکسن برای پیشگیری است نه درمان! 🔸طی روزهای گذشته برخی سلبریتی‌ها با اظهارات نسنجیده درخصوص درگذشت مهرداد میناوند و علی انصاریان، خستگی را بر تن کادر درمان مضاعف کردند؛ از سوی دیگر در برخی موارد رسانه ملی نیز فضا را برای گسترش بیشتر شایعات با دعوت از افراد کم‌سواد و سخنان احساسی فراهم کرده است. @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید: سواد رسانه ای 📚 عنوان اثر تازه‌ای است که به قلم (استاد دانشگاه کالیفرنیا و دارای مدرک دکتری در دو رشتۀ «» و «تکنولوژی آموزشی») و با ترجمه دکتر احسان (استاد ) توسط انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده است. 📚«سواد رسانه‌ای» به دنبال آن است تا نشان دهد چگونه باورها و الگوهای رفتاری افراد را شکل می‌دهند. این کتاب از پانزده فصل آموزشی و ۶ فصل مسأله‌محور تشکیل شده است. این در حال حاضر برجسته ترین کتاب در موضوع سواد رسانه ای در جهان است. کتاب «سواد رسانه‌ای» در ۸۶۴ صفحه در قطع وزیری و قیمت ۱۷۵ هزار تومان منتشر شده است.
🚦 📍رسانه‎ها امروز در مورد علت احضار آقای مطالب متفاوت و بعضا متضادی را منتشر کرده‌اند؛ تعدادی از منابع به صراحت ارتباط این احضار با را از اساس تکذیب اما تعدادی دیگر روایت و مطالب دیگری را اعلام کرده‌اند. صرفنظر از این و در پوشش‌خبری دو از این موضوع مهم است : 🔸 ۱. وزارت ارتباطات با اتخاذ راهبرد و تاکتیک‌های حرفه‌ای با هدف بهره‌برداری‌ سیاسی حداکثری، دو برگه از اوراق بازجویی آقای آذری‌جهرمی را در منتشر کرده است که در صفحه اول آن تاریخ امروز یعنی اول اسفند درج و در پاراگراف آخر آن تصریح شده‌است: "اتهام شما دایر بر استنکاف از اجرای مقامات قضایی: عدم اجرای دستورات مقامات قضایی با عدم پیام ‌رسان اجتماعی اینستاگرام با این توضیح که دستور قضایی فیلتر اینستاگرام به لحاظ انتشار میلیون‌ها محتوای مجرمانه نخستین بار در تاریخ۹۷/۲/۱۳ توسط دادسرا شعبه دوازدهم دادسرای عمومی‌انقلاب مرکز فارس صادر و با دستور دادستان وقت کل‌کشور در هامش آن جهت اجرا به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است و....." 🔸 ۲. در مقابل تهران‌ با تاخیر طی اطلاعیه‌ای با رد منتشر شده اعلام کرده‌است: "طی دو سال گذشته، هیچ حکم قضایی مبنی بر فیلترینگ یا مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ صادر نشده است... پرونده قضائی آذری جهرمی با شکایت تعداد زیادی از اشخاص حقیقی و حقوقی تشکیل شده است که در متن تقطیع شده منتشره اغلب این موارد اتهامی حذف شده است". ✅ در تحلیل این موضوع، مواردمتعددی درخورتامل است؛ از جمله اینکه: 🔹 اولا هر دو روایت رسمی درست است اما کامل و نیاز خبری مردم را تامین نمی کند ؛ بی‌تردید در دو سال گذشته، هیچ حکم قضایی مبنی بر مسدودسازی شبکه اجتماعی‌ صادر نشده است اما واقعيت این است احضار وزیر با اینستاگرام بی‌ارتباط هم نیست. 🔹 ثانیا چرا باوجود اهمیت موضوع و انتظار از رسانه‌های قوه‌قضاییه بویژه دادسرای فرهنگ و رسانه در درک دقیق و کامل رفتار و رسانه‌ای، ، آن‌هم قبل از آماده‌سازی و شفاف به مردم ، بعد از شکل‌گیری شایعات و ابهامات ‌زیاد در فضای‌مجازی اطلاعیه داده‌اند؟ 🔹ثانیا اقدام دادستانی در احضار وزیر ارتباطات اگرچه وظیفه‌ذاتی است اما در نه فقط به آقای آذری‌جهرمی بلکه به یک تفکر است و هر دلیل و نتيجه‌ای که داشته باشد به نفع ایشان و مضر برای تحولات‌جدید قوه‌قضاییه است. ✍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥گزارش تلویزیون عرب زبان نبا در مورد افزایش فقر در عربستان سعودی، یعنی همان کشوری روابط صمیمانه ای با غربیها و بصورت مخفیانه با صهیونیستها داشته تحریم نیست روزانه میلیونها بشکه صادرات نفت دارد و شعار مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل هم سر نمیدهد. @Fars_Plus
▪️ تیتر فردای روزنامه‌های اصلاح‌طلب @Fars_Plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻بخش خبری دی‌بی‌سی فارسی🔻 🔰 ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | 7 فوریه 2021 🔰 🔴گفتگوی اختصاصی با دکتر محمود ترکمنچی استاد دانشگاه از تهران درباره آخرین تحولات میان ایران و آمریکا به همراه اظهارنظر جامعه‌شناختی دکتر الیاس احتشام درباره چرایی رفتارهای تنش‌زای جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه @Fars_Plus
▪️نوبت واکسن علی انصاریان و مهرداد میناوند‌‌ ‌ 🔻‌بیشترین سرعت واکسیناسیون در دنیا تاکنون متعلق به رژیم صهیونیستی است. این رژیم از اوایل دی ماه ۹۹ واکسیناسیون کرونا را آغاز کرده است. رژیم صهیونیستی حدود ۹ میلیون نفر جمعیت دارد و تاکنون ماهانه ۲ میلیون نفر را واکسینه کرده که البته واکسن آمریکایی در اسرائیل تلفات و عوارض هم داشته است. ‌ 🔻‌این رژیم که هیچ محدودیتی در واردات واکسن نداشته و حداکثر سرعت را در واکسیناسیون کرونا دارد در هر ماه، توانسته ۲ میلیون نفر را واکسینه کند. یعنی بدون هیچ تحریم و کارشکنی مالی اگر واکسیناسیون در ایران آغاز می شد، و حتی ماهانه ۱۰ میلیون نفر واکسینه می شدند، بیش از ۸ ماه طول می کشید تا واکسن به همه مردم ایران تزریق شود.‌ ‌ 🔻‌کرونا تا همین امروز در آمریکا روزانه بین ۳ تا ۴ هزار کشته دارد. انگلیس بین هزار تا ۱۵۰۰ نفر در روز تلفات کرونا می دهد. اکثر مردم در این کشورها که خودشان واکسن کرونا را تولید و زودتر از همه تزریق را آغاز کرده اند، در نوبت دریافت واکسن هستند. به عنوان نمونه، هر شهروند انگلیسی ۳ تا ۶ ماه در نوبت خواهد ماند. یا در آمریکا چهره مشهوری مانند لری کینگ که تازه در اولویت دریافت واکسن باید می بود، نوبتش نرسید و در اوایل بهمن ماه در اثر ابتلا به کرونا جان باخت.‌ ‌ 🔻‌فرض کنیم هیچ ابهامی درباره تلفات و عوارض جبران ناپذیر واکسن های آمریکایی و انگلیسی نبود. حتی اگر دستمان هم از لحاظ کانال های مالی برای واردات واکسن از هر کشور و به هر تعداد باز بود، باز هم در این دوماه که واکسیناسیون در جهان آغاز شده، اگر ایران هم واکسیناسیون عمومی را آغاز کرده بود، باز هم نوبت به همه جمعیت ایران نمی رسید و بر اساس استاندارد اولویت واکسن که توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده، جوانان، ورزشکاران و مانند آنان در اولویت های انتهایی هستند. 🔻واکسن دارو نیست که وقتی دیدند کسی به کرونا مبتلا شده، تزریقش کنند و بیمار مداوا شود. واکسن برای پیشگیری از ابتلای افراد به کروناست. پس چگونه می گویند اگر واکسن خریده بودیم مثلا مرحوم میناوند یا مرحوم انصاریان جان نمی باختند؟ این حرفها بیشتر از آنکه از روی دلسوزی یا منطقی باشد، برای موج سواری روی داغ دیگران است و تحت تاثیر پروپاگاندای رسانه های ضدایرانی و یا برای سوء استفاده های دیگر بیان می شود که برای عقل سلیم قابل پذیرش نیست. 🔻خدا رحمت کند مهرداد میناوند و علی انصاریان را که هیچگاه بازیچه دیگران نشدند اما حالا عده ای حالا به جان پیکر بی جانشان افتاده اند! 💬حامد طالبی @Fars_Plus
بله ۷ونیم میلیونی شد: طی سه ماه مهر، آبان و آذر هر ۲۶ ثانیه یک کارت‌به‌کارت در چت اپلیکیشن بله انجام و در هر ثانیه ۸٫۸ میلیون ریال پول توسط کاربران کارت به کارت شده است. همچنین طی این مدت یک میلیون و ۲۱۰ هزار و ۸۷۵ کانال و گروه در بله ساخته شده است. در فصل پاییز مجموعا ۱۹ هزار و ۱۳۶ پیام به بخش پشتیبانی بله ارسال و چهار هزار و ۷۸۴ تماس با کارشناسان برقرار شده است. اپلیکیشن «بله» در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت داده ورزی سداد، با حمایت و پشتیبانی بانک ملی ایران توسعه یافته است و اکنون سهم قابل توجهی در تراکنش‌های مالی مشتریان نظام بانکی دارد. ارائه خدمات پیام‌رسانی از جمله گفت‌وگو، ایجاد کانال و گروه، استفاده از استیکر و بازو (بات) و ارائه خدمات بانکی از قبیل خرید شارژ، عملیات کارت به کارت، پرداخت قبوض خدماتی، پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج از کشور، انجام کار خیر و… از جمله قابلیت های بله به عنوان یک اپلیکیشن و پیام‌رسان ارتباطی و بانکی کشور است.
1.pdf
870.1K
مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری شهریور سال جاری گزارشی درباره اسیب های اموزش مجازی روی دانش آموزان منتشر کرده که مطالعه آن برای والدین و معلمین عزیز مفید خواهد بود
📖 معتقدم کلان‌داده (Big Data) می‌تواند نسخه قرنِ بیست‌ویکمی این ضرب‌المثل باشد: «هیچ وقت درون خودت را با بیرون دیگران مقایسه نکن»؛ و احتمالا عبارت جدیدتر این ضرب‌المثل، این است که «هیچ وقت جست‌وجوهای گوگل خودت را با پست‌های شبکه‌های اجتماعی دیگران مقایسه نکن!» 📖«مردم به دوست‌ها دروغ می‌گویند؛ به رئیس‌ها دروغ می‌گویند؛ به پدر و مادرها دروغ می‌گویند؛ به دکترها دروغ می‌گویند؛ به همسرها دروغ می‌گویند؛ حتی به خودشان هم دروغ می‌گویند. و قطعا به پرسشنامه‌ها و نظرسنجی‌ها هم دروغ می‌گویند!» 🔺عبارت‌های بالا، قسمتی از کتاب «همه دروغ می‌گویند» نوشته سِت استیونز دیویدُویتس دانشمند داده است که در استنفورد و هاروارد، فلسفه و اقتصاد هم خوانده است. ▪️به قول خاویر آماترین، متخصص سابق داده در نتفلیکس: الگوریتم‌ها شما را بهتر از خودتان می‌شناسند! ▪️روزانه حجم عظیمی از داده در اینترنت تولید می‌شود، نتایج حاصل از این کلان‌داده‌ها هیچگاه دروغ نمی‌گویند. 🖋این کتاب اهمیت کلان‌ داده‌ها و لزوم استفاده از آن‌ها را با مثال‌هایی واقعی بیان می‌کند و نقطه‌ی شروع خوبی برای آشنایی با بیگ دیتا است.
تلاش فیس‌بوک برای جاسوسی از سوابق وبگردی کاربران: برخی کاربران سیستم عامل آی او اس پیام‌هایی از فیس‌بوک دریافت کرده‌اند که در انها ترغیب شده‌اند کنترل نحوه استفاده خود از وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را به این شبکه اجتماعی واگذار کنند تا از شیوه وبگردی و عادات کاربری افراد مطلع شود. اپل قصد دارد برخی تغییرات را در سیاست‌های حریم شخصی خود ایجاد کند ؛به همین دلیل به نظر می‌رسد فیس‌بوک تلاش دارد قبل از اعمال تغییرات یادشده تا پایان سال ۲۰۲۱ بتواند اطلاعات خصوصی بیشتری را از کاربران آیفون و آی پد جمع‌آوری کند. ابتدا قرار بود اپل سیاست‌های حریم شخصی خود را همزمان با عرضه سیستم عامل آی او اس ۱۴ به روز کند. اما این شرکت سرانجام این کار را تا پایان سال ۲۰۲۱ به تأخیر انداخت تا برنامه نویسان و توسعه دهندگان وقت بیشتری برای هماهنگ سازی نرم افزارهایشان با این تغییرات داشته باشند. یکی از این تغییرات مهم ضرورت کسب اجازه از کاربران آیفون و آی پد برای دسترسی به برخی عادت‌های کاربری آنهاست و فیس‌بوک که دوست ندارد با چنین محدودیت‌هایی مواجه شود، قصد دارد پیشاپیش مجوز بهره برداری از این اطلاعات را به دست آورد. به نظر می‌رسد فیس‌بوک به دنبال آن است که با دسترسی به اطلاعات وبگردی کاربران تبلیغات مطابق با سلیقه و ذائقه این افراد را نمایش دهد.
شیپور گزارش فصل پاییز از بازار املاک را منتشر کرد: در این گزارش که از تحلیل داده‌های کاربران شیپور و همچنین گزارش‌های آماری بانک مرکزی در حوزه مسکن و تحقیقات محلی استخراج شده , به بررسی نوسانات خرید و فروش املاک، قیمت و میزان ثبت آگهی پرداخته شده است. بررسی وضعیت معاملات در فصل پاییز در تهران نشان می دهد که با وجود افزایش آگهی‌های فروش، میزان معاملات به شکل معناداری کاهش پیدا کرده است. قیمت مسکن تا مهرماه امسال افزایشی بوده و به طور میانگین تا متر مربعی ۳۰ میلیون تومان رسیده است ولی در دو ماه گذشته قیمت مسکن وضعیت تثبیت شده‌ای به خود گرفته و شاهد افزایش قیمت نبوده‌ایم. این در حالی است که تعداد ثبت آگهی در شیپور نسبت به فصل پاییز در سال گذشته در کل کشور ۹۹/۶۵ درصد و در تهران ۹۱/۰۶ درصد رشد داشته است. متراژی بزرگتر از تهران و قیمتی برابر با بودجه دولت میزان متراژ کل آگهی های منتشر شد در شیپور از کل مساحت شهر تهران هم بیشتر بود. این میزان در پاییز امسال به ۹۸۰ میلیون متر مربع رسید. ارزش ریالی آگهی‌های منتشر شده در شیپور در فصل پاییز برابر با بودجه دولت در سال ۹۹ بوده است. گران‌ترین و ارزان ترین محله‌های تهران و استان های کشور الهیه، زعفرانیه، محمودیه، ولنجک و نیاوران که همگی در منطقه یک تهران واقع شده‌اند، گران‌ترین محله‌ها و به ترتیب شوش، خانی آباد، کیانشهر، مسعودیه و فلاح نیز ارزان‌ترین محله های تهران از نظر قیمت بودند. همچنین تهران، خراسان رضوی و اصفهان گران‌ترین استان‌های کشور و لرستان، گلستان و اردبیل نیز ارزان‌ترین استان های کشور در حوزه املاک هستند. گیلان و مازندران فرصتی برای خوش نشینی و تهران شهر لانه های کوچک استان های گیلان، مازندران و کرمان از نظر میزان متراژ بزرگترین خانه ها و تهران ، قم و هرمزگان نیز کمترین متراژ میانگین را نسبت به استان‌های دیگر داشتند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یک نکته از استاد شهید مرتضی مطهری درباره بازنشر محتوا در فضای مجازی: حق تحقیق دارید، اما حق نشر نه!
31.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت هجدهم مرورگر پاسخ به این پرسش متداول: «اطلاعات من در فضای مجازی به درد کی میخوره؟»
31.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت نوزدهم مجموعه مرورگر چگونه امنیت خود را در فضای مجازی بالا ببریم؟/ تعیین رمزعبور قوی و انجام تاییدهای دومرحله ای
داستان تکراری ضعف سوادرسانه ای ! دستگیری شش نفر از ادمین ها و رابطین رسانه ای کانال های معاند توسط پلیس فتای مازندران به دلایل مختلفی از جمله حضور یکی از اعضا خانه مطبوعات استان در این جمع ,خبرساز شده است جدا از این موضوع, آنچه پرونده کشف اخیر را قابل تامل می کند, جابجا شدن جای شاکی و متهم است. موسس یکی از این کانال های معاند, فردی است به نام "کامران بور" که در ظاهر , ژست مطالبه گری گرفته و خواسته های مردم شریف مازندران را پیگیری می کند ,اما در واقع یک مجرم فراری ساکن خارج از کشور است. کامران بور که به دلیل مشارکت در قتل دوست صمیمی اش , نگهداری سلاح غیرمجاز جنگی ,تهدید مردم منطقه و بر هم زدن امنیت عمومی مجموعا به بیست سال حبس محکوم شده , در سال1389 از فرصت مرخصی زندان سوء استفاده کرده و از کشور متواری می شود. برای این مجرم فراری که به دنبال کسب درامد به هر قیمتی است, پوشیدن لباس "یک فعال رسانه ای" گزینه سودآوری به شمار می رود. اینجاست که به یکباره رنگ عوض کرده و با ایجاد یک کانال تلگرامی در پوشش یک رسانه محلی خود را دلسوز مردم غرب مازندران معرفی می کند. او ظرف سه سال اخیر با انتشار اخبار کذب درباره اقشار مختلف مردم و مسئولین , ادعای افشاگری داشته اما در واقع از طرح این موضوعات دروغ به دنبال اخاذی ازسوژه های مد نظرش بوده است. ظاهرا این مجرم فراری در تهدید افراد به منظور اخاذی از آنها, هیچ خط قرمزی پیش روی خود نداشته و با این شگرد غیراخلاقی حتی بعضی از طعمه های خود را به خودکشی کشانده است. تمام وجوه حاصل از این اعمال غیرانسانی هم به حساب خواهرزاده بور ( م.ص ) واریز می شده که اکنون دستگیر شده است. اما آنچه ضرورت پرداختن به موضوع سواد رسانه ای را بیشتر می کند, آگاهی از شیوه این مجرم فراری برای اثرگذاری روی افکار مخاطبین است:"استناد به منابع آگاه فرضی"؛ منابع آگاهی که وجود خارجی ندارند و تنها زاییده تخیلات او برای اخاذی بیشتر هستند. تعریف هویت های جعلی به افرادی که قصد فریب و کلاهبرداری دارند این امکان را داده که خود را غیر از آنچه هستند,معرفی کنند. به همین دلیل تشخیص یک مطالبه گر واقعی( که با نیت خیر به دنبال رفع مشکلات است) از یک شیاد , نیاز به تلفیقی از دانش و مهارت هایی دارد که اکنون با عنوان "سواد رسانه ای" از آن یاد می شود؛ موضوع مهمی که متاسفانه به دلیل غفلت سیاست گذاران و مدیران فرهنگی کشور هنوز به عنوان یک اولویت اساسی مد نظر قرار نگرفته است. سواد رسانه ای قرار است به انسان قرن بیست و یکم که توسط انبوه اخبار و پیام های رسانه ای احاطه شده,شیوه های مواجهه هوشمندانه با اخبار را بیاموزد. شناخت دقیق منبع خبر, ارزیابی آن, شناسائی سوگیری ها و در نهایت شناخت اهداف اصلی اما پشت پرده انتشار اخبار, مخاطبین را در مواجهه با چنین شیادانی مجهز و توانمند خواهد ساخت تا به سادگی طعمه سودجوئی بدخواهان نشوند. ظرفیت بی نظیر تشکل های فرهنگی و سازمان های مردم نهاد می تواند عقب افتادگی چندین ساله کشور در ترویج این سواد نوین را جبران کرده و جامعه بالنده ایرانی را به لحاظ تجزیه و تحلیل پیام های رسانه ای به جایگاه مطلوب برساند.