eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
192 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅سید علیرضا آل داود در شبکه خبر: ⭕️ چگونه بفهمیم چه اطلاعاتی از گوشی ما سرقت شده است؟ ⭕️ چگونه با استفاده از بیگ دیتای سرقت شده از بستر پیام رسان های و شبکه های اجتماعی ذائقه سنجی و ذائقه سازی می‌کنند؟ ⭕️آیا تلگرام روسی بود؟ ✅کانال هوش سفید، جدیدترین تحلیل های حوزه های حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی، جنگ شناختی ادراکی ترکیبی و سواد و تربیت رسانه ای🙏 https://eitaa.com/joinchat/225181696C454655872b
‏به دلیل خیانت ‎ در داخل، در محاصره تبلیغاتی دشمن قرار گرفته ایم و بواسطه ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانونهای ضدّ معنویّت و ضدّ اخلاق برای تهاجم روزافزون به دلهای پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان بوجود آمده است. ‏نسل آینده ما در این ‎ ادراکی ترکیبی با بستر فضای مجازی رها، در خطر جدی استحاله هویتی-اخلاقی قرار دارد. جالب اینجاست تیزر کلیپ مستهجن ‎ را کانال های مدافع این جریان تبلیغ می‌کنند! صفحه ساسی مانکن را گسترده باید برای صیانت از کودکان ریپورت کرد. ‎ ✍هوش سفید https://twitter.com/iwebnevis/status/1366754129675223041?s=19
دروغی به نام فیلترینگ هوشمند، ساسان حیدری و آذری جهرمی ✍سید علیرضا آل داود در سال ۲۰۰۱ اندیشکده آمریکایی رند کتاب «شبکه ها و جنگ های شبکه ای» منتشر کرد. در این کتاب جمله ای طلایی وجود دارد که گذشت زمان ارزش و اعتبار آن را بیش از پیش روشن کرده است و آن اینست ؛ «در جنگ های فردا برنده کسی نیست که بزرگ ترین بمب ها را دارد، کسی است که بهترین روایت را دارد.» سالها قبل ترش هم سن تزو در کتاب هنر جنگ بر عملیات روانی تاکید بسیاری دارد و بزرگ ترین پیروزی را آن می داند که بدون جنگ به دست آید. مفهومی که اینک تحت عنوان «پیروزی بدون جنگ» (Winning Without Fighting) در دنیا با وجود فضای مجازی و سکوهایش که تولید داده های کلان می‌کنند در عصر ما بیشتر خودش را نشان داده است. در این جنگ جدید که نامش را میگذاریم در 3 بازه کوتاه مدت، میان مدت، و بلند مدت رقیب، حریف و دشمن سعی می‌کنند از سکوهای مجازی با سرقت بیگ دیتا ذائقه سنجی کنند و سپس با شناسایی نقاط قوت، ضعف، تهدید، فرصت، علایق، عادت ها، رفتار و... در همان سکوهای تعاملی هوشمند برای نفر به نفر افراد ذائقه سازی کرده و ذهنشان را دستکاری کنند، طبیعتا بیشتر مردم هدف این جنگ هستند و با این میزان فقر در کشور شرایط بسیار پیچیده و سخت خواهد بود. در این میان کشور ما سالهاست در عرصه های نظامی سخت و نیمه سخت با وجود عزیزانی مانند شهید حاج قاسم سلیمانی توانسته بر تهدیدات دشمنان فائق آید اما متاسفانه به دلیل خیانت جریان تحریف، در داخل در حوزه های نرم، مشکلات جدی پیدا کرده است که هنوز تاثیرات بلند مدت نسلی حملات شناختی از بستر پیام رسان های ارتباطی و اجتماعی خودش را نشان نداده است. جریان تحریف سالها با دروغ فیلترینگ هوشمند با پروژه ای صدها میلیاردی برای مسئولان کشور تصمیم سازی غلط کرده است و آنها را هربار از مطالبه و تصمیم جدی استقرار حکمرانی رسانه ای سایبری انقلاب اسلامی منصرف کرده یا نگذاشته حتی به آن تصمیم برسند، با همین دروغ در فضایی که همه محتواها رمز می شوند پروژه شبکه ملی اطلاعات را هماهنگ با دشمنانی که حتی جاسوس برای متوقف کردن پروژه شبکه ملی اطلاعات فرستاده بودند عقب انداختند تا ایران اسلامی به حکمرانی مجازی خود دست پیدا نکند. بارها گفته ایم در عرصه جنگ شناختی، حکمرانی رسانه ای سایبری، فناوری اطلاعات و ارتباطات کاش غربگرا بودیم، کاش از آمریکا و کشورهای اروپایی دارای شبکه ملی اطلاعات و قوانین سایبری دقیق و بازدارنده تقلید میکردیم، کاش دقیقا از قوانین سایبری محتوایی-فناوری-ارتباطی مرتبط با انتخابات 2020 آمریکا کپی برداری میکردیم و از همه مهمتر کاش قوانین صیانت از کودکان برخط را از این کشورهای کپی برداری میکردیم. و نکته خیلی جالب اینجاست در انتشار کلیپ اخیر ساسان حیدری برخی می‌گویند چون تلگرام ماشینی جنگ شناختی ادراکی ترکیبی دشمن و جریان تحریف فیلتر شده و نوجوانان از vpn استفاده می‌کنند، پس این عامل انحراف شده است و همین افراد پاسخ نمی‌دهند که خود تلگرام سکوی انتشار این نوع کلیپ ها بوده است و خودش تا پیش از فیلتر 18 هزار کانال با محتوای کودک آزاری جنسی و مغایر با فرهنگ ما داشته و با قابلیت instant view وی پی انی برای خودش بوده است. البته فیلتر ناقص تلگرام، کاسبی خوبی برای وی پی ان فروش‌های خاص که بیش‌تر از همه جیغ بنفش درباره فیلتر این بدافزار ارتباطی می‌کشند داشته است. قطعا در مقابله با هر پدیده نرم اگر از راهبرد های سخت استفاده کنیم شکست خواهیم خورد، آزادی های موجود فضای مجازی و رسانه در کشور ما در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود! نسل آینده ما در تیرس موشک های مجازی دشمن است و موجودات متعفنی مانند ساسان حیدری ها عادی سازی گناه و روابط جنسی را در جامعه ترویج می‌کنند، تا دیر نشده مسببان عقب ماندگی کشور در حوزه فضای مجازی و رسانه را باید محاکمه کرد. و سخن آخر، آقایان مسئول در حوزه فضای مجازی، امیدوارم در قیامت بتوانید این بستری که شما پهن کرده اید را برایش پاسخی به مادران داغدار از کشته شدن فرهنگی-هویتی فرزندانشان داشته باشید، کاش به اندازه ترزا می نخست وزیر سابق انگلیس و آنجلا مرکل دلتان به حال کشورتان، مردمتان و آینده سازان کشورتان می سوخت... کاش... روز موعود نزدیک است...
⭕️اخبار را وزن‌کشی کنید 🔺هیچ خبری خنثی یا بی‌طرف نیست. 🔺عقبه رسانه را بشناسیم تا با «ایدئولوژی» و «منبع مالی» اثرگذار در خبر منتشر شده آشنا شویم. 🔺برای مواجهه فعالانه با اخبار، تقویت تفکر انتقادی و بالا بردن توانایی تجزیه و تحلیل برایمان اولویت داشته باشد. ✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای @asrehooshmandi
◀️پیامدهای سیاسی و اثرات حکمرانی پدیده فومو 🔰از برنامه هشتگ گفتگوی رادیو گفتگو_محمد رستم‌پور ⭕️پدیده فومو یا «ترس از دست دادن تجربه زیسته دیگران» (fear of missing out) پدیده نوینی است که از سال ۲۰۱۳ و همزمان با کلماتی همچون «سلفی» و «ایموجی» وارد ادبیات مربوط به مسائل حوزه اینترنت شده است. این مفهوم تاکنون موضوع حوزه‌های روان‌شناسی، ارتباطات، تبلیغات و علوم تربیتی مقالات و پژوهش‌های پرشماری بوده اما به صورت مشخص در حوزه علوم سیاسی یا جامعه‌شناسی سیاسی، کمتر سهمی داشته است. ⭕️ فومو در اصطلاح به پدیده‌ای گفته می‌شود که فرد به خاطر ترس یا هراس از از دست دادن تجربه، واقعه یا خبری که در شبکه‌های اجتماعی یا در همه محیط‌های مرتبط با جهان کوچک شده‌اش رخ می‌دهد، مرتباً گوشی خود را چک می‌کند و لحظه‌ای آن را از خود جدا نمی‌کند. در نتیجه، باید گفت اعتیاد اینترنتی، با فومو تفاوت دارد و تنها پیش‌درآمد یا لازمه آن است. ⭕️فومو به صورت ویژه در حوزه ارتباطات سیاسی که متشکل از موضوعاتی همچون رأی‌دهی، تعامل و مشارکت سیاسی است، تعریف می‌شود. میل به در جریان گرفتن از همه اتفاقات و رخدادها، میل به تجسس را افزایش می‌دهد و به دلیل تشدید مقایسه میان وضع خود و نمای ارائه شده یک نوع انزوای اجتماعی را به دنبال دارد. در نتیجه این میل و انزوا، میل به افشاگری نیز تشدید می‌یابد و شکلی از نارضایتی مطلق در وجود فرد متولد می‌شود. ⭕️ در چنین وضعی، فرد به هیچ چیز و هیچ کس راضی نمی‌شود. فومو را حسرت از پیش برنامه‌ریزی شده و سرخوردگی پیش‌بینی‌شده تعریف می‌کنند. در نتیجه این محرومیت و فشار روانی، با بی‌عملی همراه است و ممکن است فرد را به کارهای محیرالعقول وادار کند تا او از «مصرف‌کننده خبر» به «تولیدکننده خبر» تبدیل شود. با این نگاه، سومین نتیجه اجتماعی فومو پس از «میل به تجسس» و «گرایش به افشاگری»، «رادیکالیسم» است. مثل حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند در مارس ۲۰۱۹. ⭕️مبتلا به فومو سه شکل رویکرد با سیستم سیاسی دارد: در حالت ثبات سیاسی، به سیستم اعتماد ندارد. در حالت پیشابحران جامعه از نظر سیاسی، وفاداری سیاسی او شکننده می‌شود و در حالت بحران سیاسی، او به هیچ روی آشتی نمی‌پذیرد. در نتیجه باید گفت فومو امکان جلب اعتماد سیاسی را کم می‌کند و آشتی سیاسی را محال می‌سازد. اعتیاد اینترنتی، جامعه توده‌ای می‌سازد و فومو یک جامعه آنارشیستی که هیچ چیزی رضایت او را جلب نمی‌کند. ⭕️فومو چه زمانی از بین می‌برد؟ زمانی که منافع سیاسی و تجاری‌اش از بین برد. براساس یک پیمایش، ۶۰ درصد کسانی که به یک خرید برآمده از یک موج اینترنتی دست زده‌اند، هیچ نیازی به آن جنس یا کالا نداشته‌اند. تا زمانی که «خبرسازی» و «مشغول‌سازی» در وجه سیاسی و «مصرف‌گرایی» و «اشتهای خرید» در وجه تجاری پایدار باشد، سکه فومو رونق خواهد داشت. ⭕️ سیستم سیاسی باید به جای «ترس از دست دادن» اطمینان اینکه خبری نیست، بنشاند. این اطمینان به صورت اساسی با اقناع گره خورده. نباید پرونده‌های نیمه بسته را رها کرد و ابهامات ذهنی را بی‌پاسخ گذاشت. علاوه بر این، باید به تدریج در درمان توجه داشت و تفریحات کوتاه‌مدت مشابه با پاداش‌های ذهنی‌ای که کاربر از حضور مستمر در سیستم می‌گیرد، تعریف کرد. @asrehooshmandi
هدایت شده از روان شناسی میگنا 📶
🔶 وقتی مغز مه آلود می‌شود! ◾ مغز مه آلود حس مبهمی است که هنگام تلاش برای به خاطر آوردن چیزی در شما شکل می گیرد، اما نمی توانید روی آن متمرکز شوید. تلاش برای یادآوری و استفاده از توان مغز می تواند به اندازه یک فعالیت جسمانی انرژی شما را تخلیه کند. تجربه این شرایط، به ویژه در دوران نوجوانی و جوانی، در نتیجه هراس از ابتلا به آلزایمر می تواند عذاب آور باشد. آلزایمر شایع‌ترین شکل زوال عقل است که در حال حاضر درمانی ندارد و شناسایی آن در مراحل اولیه نیز دشوار است......👇 https://www.migna.ir/news/52422/preview/
✅سیدعلیرضا آل داود در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو: سواد رسانه‌ای در قرآن/ چگونه از نشر شایعه جلوگیری کنیم؟ ⭕️ پژوهشگر فضای مجازی گفت: قرآن برای اینکه در جامعه اختلاف پدید نیاید و شایعه‌ای منتشر نشود و مردم نیز آن را باور کنند، بررسی منبع و اصالت پیام را مطرح کرده است. 👓بخوانید http://seda.ir/sh/?2982546 📻بشنوید http://77.36.160.54:8080/goftegoo/2021/4/14//mp3s64/d1737769t15109186(web).mp3
📌یادداشت؛ سیمای محافظه کاری که صدا را دوست ندارد 🔹حجت الاسلام علیرضا محمد‌لو در یادداشتی نوشت: در دانش جامعه شناسی یکی از دوگانه های معروف یا بهتر بگویم شاخص ترین دوگانه، تقابل عامل و ساختار است. برخی با تاکید بر نقش اراده و مبتنی بر انسان شناسی، عامل را مقدم می دانند و عده ای نیز بر استدلال می کنند و اصالت را به جامعه می دهند. 🔹این مقدمه تاملی است بر این روزهای صدا و سیمای ملی که در مواجهه با کارمندان و برخی خطاواره ها در برنامه زنده تلویزیونی ناشیانه عمل می کند که متوجه نیست که انگار اقتضای برنامه زنده بدلیل ریسک بالا و غیرقابل پیشی بینی بودن تمام عیار و البته جذابیت بالایش بعضا همین است. 🔹حداقل در مدل برخورد با برنامه جهان آرا و ثریا و نود و زاویه و… اخیرا هم برنامه شب یلدا نشان دادند که توان اعمال تعادل و تراجیح را در سوژه های داغ و مخاطب ساز و رقابت پذیر ندارند و صدمتاسفانه اقدام به حذف مجریان برنامه یا اصل برنامه جهت رفع حواشی می کنند. 🔹باید برای مدیران رسانه جای تامل و تاسف باشد که لایو کارمند و مجریانشان را بی بی سی و ایران اینترنشنال پخش کنند و از عدم صبر و بصیرت مدیریت، حکایت نمایند. 🔹چقدر باید هزینه شود که یک مجری به مرز پختگی برسد و در اوج دوران ثمردهی بدلیل تعلل و ضعف مدیریتی، علی رغم تعهد و تخصصش به حاشیه رفته و در افق محو شود یا در بستر جنگ روانی دشمنان، به کشور بیگانه ترانسفر شود. متن کامل این یادداشت را در سایت بخوانید: https://v-o-h.ir/?p=2700 🆔@andisheengelabi
26.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ می‌دهد؟! یک آزمایش جالب اجتماعی 🔹برنامه که از شبکه افق پخش می‌گردد، مجموعه‌ای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیت‌های مختلف به چالش می‌کشد. شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله اجتماعی است.. @andisheengelabi @sedayehowzeh
توسط خبر، چگونه اتفاق می افتد؟(۲) اخبار بی‌ربط است 🔹از بین حدود ۱۰۰۰۰ داستان خبری‌ای که در ۱۲ ماه گذشته خوانده‌اید، از خبری نام ببرید که به خاطر آگاهی از آن، توانستید تصمیم بهتری دربارۀ موضوعی مهم و تأثیرگذار در زندگی‌تان، شغلتان و کسب‌وکارتان بگیرید و مقایسه کنید با دانشی که اگر آن اخبار را نمی‌بلعیدید، از قبل داشتید. 🔹نکته این است: مصرف اخبار به عواملی که واقعاً برای زندگی شما مهم‌اند، ربط چندانی ندارد. در بهترین حالت سرگرمی است، اما همچنان بی‌ربط به شمار می‌رود. 🔹فرض کنید که بر خلاف تمام احتمالات، خبری پیدا کردید که به میزان زیادی کیفیت زندگی‌تان را بالا بُرده است، منظورم در مقایسه با وضعیتی است که برای زندگی‌تان پیش می‌آمد، اگر آن خبر را نخوانده یا ندیده بودید. مغزتان باید چقدر چیزهای جزئی و بی‌اهمیت را هضم می‌کرد تا به آن اطلاعات باارزش مرتبط می‌رسید؟ حتی این سؤال هم تحلیلی بازاندیشانه است. با نگاهی به آینده، احتمالاً نمی‌توانیم ارزش یک خبر را تا قبل از اینکه نتیجه‌اش را در آینده ببینیم، بفهمیم؛ پس مجبوریم هر چیزی که خط تولید خبر به ما می‌رساند، هضم کنیم. آیا ارزشش را دارد؟ احتمالاً نه. 🔹در سال ۱۹۱۴، خبرِ یک ترور در سارایوو، از نظر میزان اهمیت جهانی‌اش، مهم‌تر از همۀ گزارش‌های دیگر جلوه می‌کرد. اما، این قتل فقط یکی از چند هزار داستانی بود که آن روز در جریان بود. هیچ کدام از سازمان‌های خبری با این قتل بیشتر از قتلی با انگیزۀ سیاسی برخورد نکرد، در حالی که این اتفاق از نظر تاریخی سرنوشت‌ساز بود. 🔹اولین جستجوگر اینترنتی در سال ۱۹۹۵ شروع به کار کرد. رونمایی عمومی از این نرم‌افزارِ به‌شدت کارامد، علیرغم اثر گسترده‌اش در آینده، به‌زحمت در مطبوعات جایی پیدا کرد. برای مردم دشوار است که تشخیص بدهند چه چیزی به زندگی‌شان ربط دارد. خیلی آسان‌تر است که تشخیص بدهیم چه چیزی جدید است. ما به ارگان‌هایی مجهز نیستیم که ربط و ارتباط را احساس کنند. فهم ربط در خونمان نیست. اما فهمِ چیزهای جدید هست. به همین دلیل است که رسانه از چیزهای جدید سوءاستفاده می‌کند. (اگر ساختار ذهنمان برعکس بود، مطمئناً رسانه از موضوعات مرتبط بهره می‌برد). مرتبط در مقابل جدید، نبرد اساسی انسان مدرن به شمار می‌رود. 🔹خبار شما را غرق چیزهایی می‌‌کند که ربطی به زندگی‌تان ندارد. معنای ربط چیست؟ یعنی: چیزی که شخصاً برایتان مهم باشد. ربط به انتخاب‌های شخصی برمی‌گردد. دیدگاه رسانه‌ها را در این رابطه نپذیرید. برای رسانه، هر داستانی که نسخه‌های زیادی بفروشد مرتبط است: دارفور، پاریس هیلتون، تصادف قطاری در چین، نوعی رکورد جهانی احمقانه (مثل آن آدمی که در یک ساعت ۷۸ چیزبرگر خورد). این حقه‌بازی محور مدل تجاری صنعت خبر است: به اسم «مرتبط» به شما می‌فروشد، ولی وقتی به دستتان می‌رسد فقط «جدید» است. 🔹سازمان‌های رسانه‌ای می‌خواهند باور کنید که اخبار به آدم‌ها نوعی مزیت رقابتی می‌دهد. آدم‌های زیادی گول همین را می‌خورند. وقتی از جریان اخبار دور می‌افتیم، دچار اضطراب می‌شویم. می‌ترسیم چیز مهمی را از دست بدهیم. در واقعیت، مصرف اخبار ضرر رقابتی است. هر چه اخبار کمتری مصرف کنید، مزیت بیشتری دارید. 🔹می‌ترسید «چیز مهمی»‌ را از دست بدهید؟ از روی تجربه‌ام می‌گویم که اگر چیز واقعاً مهمی اتفاق بیفتد، درباره‌اش خواهید شنید، حتی اگر در پیله‌ای زندگی کنید که در برابر اخبار از شما حفاظت کند. دوستان و همکارانتان موثق‌تر از هر سازمان خبری‌ای، دربارۀ اتفاق‌های مرتبط با شما حرف خواهند زد. آن‌ها اخبار را با مزیت‌های اضافۀ فراداده در اختیارتان قرار می‌دهند، چون اولویت‌هایتان را می‌شناسند و شما هم می‌دانید که آن‌ها چطور فکر می‌کنند. 🔹با خواندن ژورنال‌های تخصصی، مجلات عمیق یا کتاب‌های خوب و صحبت با آدم‌هایی که می‌شناسید، خیلی بیشتر از اتفاق‌های واقعاً مهم و تغییرات در جامعه آگاه می‌شوید. 🆔@andisheengelabi
رشد مثل «اینستاگرام»، حاصل اهمیت پیدا کردن فرد و «خود» است. وقتی «خود» مهم می‌شود روایت بصری از خود نیز اهمیت پیدا می‌کند. در گرفتن عکس از پدیده‌های اطراف و ادیت آن با کمک فیلترهای ایسنتاگرام، «» اهمیت پیدا می‌کند. ما با کمک گوشی‌های هوشمند توانسته‌ایم روایت بصری خود از اطراف را ارائه کنیم و همین است که جهان را برای ما خوشایندتر می‌کند. اوج این مسئله در جایی است که به چگونگی تفسیر موج «سلفی» فکر می‌کنیم. «» به یک معنا یعنی آن‌قدر «من» اهمیت دارم که حتی حاضر نیستم برای گرفتن یک عکس با کیفیت‌تر از تصویر حذف شوم. در فضای غریبگی اکثر شبکه‌های اجتماعی، نمایش خود و ساده‌ترین راه آن یعنی نمایش تن، راهی برای شناساندن خود به دیگران هم هست 🗞منبع: گزیده‌ای از گزارشی به نام «وقتی فرد و روایت اهمیت دارند»، شماره 52 ، شهریور 1393 @asrehooshmandi
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢نگاهی به زیست مجازی فرزندان در پدران و مادران حتی لوگوی لایکی را هم نمی‌شناسند. شکاف دیجیتال و آگاهی امروز مشکل جدی والدین و از موانع جدی فرزند پروری صحیح در عصر رسانه است. @asrehooshmandi