eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
‍ این کلاش را شناسایی و به ١١۴ گزارش کنید/ معاندین این‌بار از «هیچ» یک داستان تخیلی کامل ساختند؛ خلق فردی که در زندان‌های ایران وجود خارجی ندارد/ حسن فیروزیِ معاندان نه بازداشت شده و نه زندانی است در هفته‌های اخیر رسانه‌های معاند و بازوهای آن‌ها در فضای مجازی با انتشار تصاویری از فردی به نام حسن فیروزی، عملیات‌های رسانه‌ای گسترده‌ای انجام داده‌ و اخبار مختلفی درباره درباره وضعیت نامساعد این فرد در زندان منتشر کرده‌اند. درخصوص نامبرده ادعاهای مختلفی مطرح شده است؛ از اینکه وی در زندان اوین در آستانه اعدام قرار دارد تا انتشار یک فایل صوتی. اخیرا نیز مدعی شده‌اند حسن فیروزی به دلیل پیامد‌های شکنجه، به کما رفته است. بلافاصله پس از انتشار این خبر، خبرگزاری میزان تحقیقات ویژه‌‌ای را در رابطه با پرونده حسن فیروزی از مراجع زیربط انجام داد. بررسی‌های دقیق صورت گرفته نشان می‌دهد فردی به نام حسن فیروزی با جرائم ذکر شده در ادعاهای معاندین نه تنها حکم محکومیت و کیفرخواست و قرار طی ماههای گذشته، ندارد بلکه در هیچ کدام از زندان‌های ایران در بازداشت یا گذران دوران محکومیت نیست. همچنین استعلامات از نهادهای انتظامی و امنیتی نیز نشان می‌دهد، فردی با این هویت و مشخصات حتی به صورت موقت بازداشت نشده است. رسانه‌های معاند بعد از شکست مفتضحانه در پروژه ایجاد آشوب و ناامنی در شهرهای ایران با بهره‌گیری از روش‌های مختلف دروغ رسانه‌ای از قبیل کشته‌سازی و مظلوم‌نمایی از اغتشاشگران و قاتلان، اکنون وارد مرحله خلق زندانی و داستان‌‍سرایی بر این اساس شده‌‌اند و با چنین ترفندهایی سعی دارند، فضای خبری کشور را همچنان تحت تاثیر قرار دهند. BisimchiMedia @resane_ravanshenasi
⚔۶تفاوت‌ جنگ‌نرم و جنگ‌سخت «قسمت اول» ✍🏼مقدمه : جنگ از یک منظر به سه‌گونه‌ی جنگ سخت ، نیمه سخت و نرم تقسیم میشود. جنگ نرم در مقابل جنگ سخت تعریف می‌شود و به جنگیدن به منظور تحمیل اراده خود بر دیگری به صورت غیر مستقیم [با استفاده از رسانه ها و تبلیغات] و بدون استفاده از تجهیزات نظامی ، جنگ نرم گفته می‌شود. اکنون به بیان چند تفاوت بین جنگ نرم و سخت میپردازیم ؛ 💣 تفاوت اول : مهمات و تجهیزات جنگ سخت توپ و تانک و گلوله و نارنجک و... است و این مهمات بر جسم افراد آسیب وارد می‌کند ، ولی مهماتِ ، شبهه و شایعه و گناه و فحشا است و قلب و مغز انسان ها در معرض آسیب دیدن از این مهمات هستند. 🌍 تفاوت دوم : عرصه‌ی پیشروی و حمله‌ی دشمن در جنگ سخت آسمان ، زمین و دریاست ، اما عرصه‌ی پیشروی دشمن در جنگ نرم خانواده ، مدارس و دانشگاه هاست. 🧠 تفاوت سوم : در جنگ سخت هدف دشمن فتح خاک یک کشور است ، اما در جنگ نرم هدف دشمن تسخیر قلب و مغز مردم یک کشور است. 🚀 تفاوت چهارم : در جنگ سخت ، درگیری موقتی‌ست و دشمن گاهی به استراحت و تجهیز خود میپردازد و نیروهای خودی نیز می‌توانند از این فرصت به عنوان تنفس جنگی استفاده کنند ، اما در جنگ نرم حمله‌ی دشمن طی ۲۴ ساعت شبانه روز ، ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال ادامه دارد و فرصت استراحت نیست. 🔳 تفاوت پنجم : کشته شدگان در جنگ سخت «شهید» نامیده می‌شوند و مقدس هستند و محل تجمع آنان گلزار شهداست ، ولی کشته شدگان در جنگ سخت «کوردل» نامیده می‌شوند و اصلا مقدس نیستند و محل تجمع آنها در مراکز فحشا و گناه و کانال ها و پیج های فاسد و شبهه افکن است. 🤫 تفاوت ششم : به آسیب دیدگان در جنگ سخت «جانباز» می‌گویند که دارای احترامند ، اما به آسیب دیدگان در جنگ نرم «بی‌تفاوت» گفته می‌شود. 📍پ.ن : درک تفاوت پنجم و ششم برای فعالین فرهنگی بســــــــــیار مهم است! ✍ میلاد خورسندی timoora @resane_ravanshenasi
💫کاربردی کردن سواد رسانه 💢 برای اینکه مخاطبین اختیار و کنترل خود را به دست رسانه ها نسپارند به دنبال فراگیری سواد رسانه می رود حال چه به صورت اختیاری یا اجباری 💢اما باید از سطح دانش و فهمیدن به سطوح بالاتر حرکت کند یعنی بتواند روابط حاکم میان اجزا و عناصر را درک نماید و عمیق فکر کردن و عمیق دانستن را بیاموزد و از تفکر سطحی اجتناب نماید . 👌زیرا محصول یادگیری مهم نیست بلکه فرآیند یادگیری که همان قدرت استدلال ،تجزیه و تحلیل ،ارزشیابی ،خلاقیت و پویایی می باشد مهم است . 💢مسئله های پردازش اطلاعات جدید و بازیافت اطلاعات ذخیره شده و تجهیز مخاطبین به ابزار درک و پردازش پیام ها و اطلاعات رسانه ای امری مهمی ست که با فراگیری سواد رسانه حاصل خواهد شد. 💢 برای اینکه مخاطب در مواجهه با اطلاعات رسانه ای فعال عمل کرده و با درک آثار و پیامدهای مثبت و منفی پیام رسانه ای به گزینش آنها بپردازند . 💢باید در کشف پیام های ضمنی برنامه ها ، سازوکارهای تاثیرگذار و ....مهارت کافی پیدا کند. 🟥مثلا در تماشایی فیلم نباید اجازه بدهد فیلم او را به تحلیل ببرد بلکه وی باید مولفه های فیلم ، چگونگی روایتگری آن ، نماد و نشانه های آن را ببیند و تفسیر کند. 🗨پس سواد رسانه از افراد می خواهد تا از توانایی ها و مهارت های خود بهره بگیرد و خود را در مواجهه با اخبار شبکه های اجتماعی ،سریال های تلویزیون و یا فیلم های سینمایی و ...خود را به جایی عوامل تولید و حتی منتقدان فرض کند و از این زاویه به پردازش اطلاعات و برخورد آگاهانه بپردازد @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️سکوت مرگبار بی بی سی لندن درباره اتفاقات واکسن فایزر 🔹تجمع آسیب دیدگان از واکسن فایزر در لندن! AkhbareFori @resane_ravanshenasi
🚦 به عمر تلویزیون پایان می‌دهد؟ 📍برخی از کارشناسان محیط‌های مجازی هشدار می‌دهند که شرکت‌های تلویزیونی برای حفظ بقایشان باید خود را با دنیای سرگرمی‌های آنلاین که به سرعت در حال توسعه هستند، هماهنگ کنند. 🔸شبکه‌های تلویزیونی هم‌اکنون در حال نبرد با غول‌های هستند تا توجه مخاطبان جوان و در پی آن دلارهای تبلیغاتی را جلب کنند. چشم‌انداز نهایی این رقابت است، اصطلاحی ساده که به محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین اطلاق می‌شود. این محیط‌های رو به رشد در حال حاضر توانسته‌اند میلیون‌ها کاربر را به خود جذب کنند. به گزارش یورونیوز بر اساس اعلام سایت استاتیستا، در حالی که هنوز مسن‌ترها به سنتی علاقه دارند اما بینندگان زیر ۳۵ سال طی یک دهه به نصف کاهش یافته‌اند. از همین رو پیش‌بینی می‌شود که با توسعه متاورس، از شمار بینندگان تلویزیون به شدت کاسته شود. 🔹فردریک کاوازا، یکی از بنیانگذاران شرکت فرانسوی سیسک که در حوزه دیجیتال فعال است، می‌گوید: جوانان از تلویزیون به تبدیل شده‌اند و از نمایشگرها به گوشی‌های هوشمند روی آورده‌اند. بنابراین شبکه‌های تلویزیونی برای جلب جوانان باید با پلتفرم‌های بازی آنلاین مانند «فورتنایت»، «روبلاکس» و «ماینکرفت» که به عنوان پیش‌آهنگان متاورس تلقی می‌شوند، رقابت کنند که در حال حاضر موقعیتی برتر به دست آورده‌اند. 🔺به گفته برخی از متخصصان، شرکت‌های تلویزیونی زمان مناسبی برای تطبیق خود دارند اما در ارائه محصولاتشان به افراد مسن که برنامه‌های سنتی را تماشا می‌کنند، افراد میانسالی که به پخش برنامه‌ها روی آورده‌اند و جوانانی که خواهان سرگرمی‌های تعاملی و اجتماعی هستند، با چالش بزرگی مواجه هستند. 🔸کتی برم، رئیس بخش نوآوری تلویزیون فرانسه گفت: اگر می‌خواهیم برای مخاطب جذاب بمانیم، باید خودمان را در زمینه همه این کاربردها تقویت کنیم. شبکه‌های ملی هنوز در حالت تحقیق در این زمینه هستند هرچند در نهایت بزرگ‌ترین چالش ممکن است مالی باشد. 🔹تاکنون شرکت‌های تلویزیونی از تحولات در عرصه فناوری مصون بوده‌اند، زیرا برخلاف سایر رسانه‌های سنتی مانند روزنامه‌ها، درآمد تبلیغاتی‌شان چندان تحت تأثیر قرار نگرفته است. اما وارنفورد معتقد است که این روند می‌تواند سریع‌تر از تصور عموم تغییر کند. 🔺بر اساس گفته او، انتقال تبلیغات تلویزیونی به دنیای بازی در گذشته سخت بود، زیرا آنها توسط شرکت‌های خاص ایجاد می‌شدند اما اینک با میدان بازتر متاورس، مارک‌ها دامنه بسیار بیشتری برای تبلیغ خود و فروش مستقیم کالاهایشان به کاربران خواهند داشت. ✍ savaderesanei @resane_ravanshenasi
🚦تکنیک اقناعی گواهی اجتماعی 📍تاثیرگذاری و نفوذ به واسطه رسانه‌های جمعی برای افراد نیازمند فرمول‌هایی است که بتواند اعتماد مخاطبان، کاربران یا مشتریان را جلب کند. 🔸این جلب اعتماد می‌تواند برای دعوت به تماشای یک فیلم باشد یا خرید یک کالا یا حمایت از یک جریان سیاسی-اجتماعی. 🔹 : برای آشنایی با یکی از قواعد تاثیرگذاری و نفوذ به بررسی تکنیک «گواهی اجتماعی» که رابرت چالدینی مطرح کرده است می پردازیم. 🔸گواهی اجتماعی به ما می‌گوید: مواقعی که در انجام یک عمل یا اتخاذ تصمیم دچار تردید هستیم، احتمالا تصور می‌کنیم که افراد پیرامون ما اطلاعات بیشتری در اختیار دارند. در واقع به تجربیات اکثریت و دیگران اعتماد می‌کنیم. 🔹به تعبیر دیگر در دنیای حقیقی، افراد در مواقع انتخاب و تصمیم‌گیری رفتار خود را مطابق با آنچه دیگران انجام داده تطبیق می‌دهند. 🔸مثلا وقتی صفی از مشتریان را می‌بینیم که منتظر غذاخوردن در یک رستوران هستند یا عکسی از یک سلبریتی که در حال نوشیدن یک مارک قهوه خاص است را می‌بینیم. مجاب می‌شویم که آن رستوران یا قهوه خاص حتما کیفیت بهتری دارند. ما ناخودآگاه به نظرات کاربران اعتماد می‌کنیم زیرا آن محصول یا خدمات را تجربه کرده‌اند. 📍به طور کلی شش نوع گواه اجتماعی وجود دارد: ۱.کارشناسان: استفاده از توصیه متخصص و کارشناسان مربوطه. ۲.سلبریتی‌ها: استفاده و بهره‌گیری از چهره‌های مشهور در تبلیغات، فراخوان‌ها، حمایت از یک رویداد یا جریان خاص ۳. کاربران: افرادی که در سایت مورد نظر عضو فعال هستند و براساس تجربیات خود نظر می‌دهند. (مثال: تعریف مثبت یا منفی کاربران در شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها پخش فیلم و آنلاین‌شاپ‌ها.) ۴.گواه عمومی: هنگامی که گروه بزرگی از مردم تایید و دنبال کنند. (مثال: داشتن هزاران مشتری یا میلیون‌ها دنبال کننده در پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی.) ۵. دوستان و آشنایان: توصیه، تایید یا رد افراد فامیل و دوستان نزدیک. ۶. نشان اعتباری: هنگامی که توسط یک چهره یا برند معتبر مهر تایید داده می‌شود. مثال تیک آبی در اینستاگرام، گواهی افتخارات و مدارج، دستاوردها در مسابقات و جشنواره‌ها. 🔸مخاطب همواره به آنچه که دریافت میکند اعتماد کامل ندارد و ناخودآگاه به‌دنبال دلایلی ترغیب کننده برای تکمیل اعتماد خود است. 🔹این دلایل از طریق انواع فنون اقناع مانند تکنیک گواه اجتماعی فراهم می‌شود. بنابراین هرفعالیت و رویدادی در بستر رسانه‌های نوین برای جلب نظر، رقابت و پایداری به تکنیک مجاب‌کننده‌ای چون گواه اجتماعی نیاز دارد. ▫️مسیررسانه savaderesanei @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آزادی بیان به سبک شبکه "من و تو"؛ وقتی مجری تاب انتقاد مخاطب را ندارد و حرف او را قطع می‌کند! 🔺مجری شبکه سلطنتی من و تو وقتی سخنرانی طوفانی چند دقیقه قبل خودش را فراموش می‌کند و با قطع سخنان مخاطب، ماهیت آزادی بیان در این شبکه را رسوا می‌کند! Drsalaam @resane_ravanshenasi
🚦چشم و دل سیرها! (نگاهی به آمار پورنوگرافی در آمریکا) 📍بازدید از سایت‌های پورن در آمریکا، بیش از مجموع بازدیدهای سایت‌های نت‌فلیکس، آمازون و توئیتر در طول یک ماه است! savaderesanei @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤔 «تفکر انتقادی چیست و به چه دردی میخورد؟!» 🤔 - تا حالا شده ندونی کجا پولت را سرمایه گذاری کنی؟ - کدام بسته اینترنتی را بخری؟ - به کدام دارو یا موسسه لاغری اعتماد کنی؟ همه اینها به دلیل ضعف ما در تحلیل و است @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هک شدن یکی از بزرگترین اپراتور‌های تلفن همراه در آمریکا 🔻اپراتور تلفن همراه تی موبایل به عنوان یکی از بزرگترین اپراتور‌های تلفن همراه در آمریکا هدف حمله هکر‌های ناشناس قرار گرفت و اطلاعات شخصی دستکم ۳۷ میلیون آمریکایی به سرقت رفت. Drsalaam @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اختلاف شدید در اردوگاه اپوزیسیون؛ به‌زور نمی‌شود عده‌ای را دور هم جمع کرد، پهلوی و طرفدارانش قابل ائتلاف نیستند!! راه‌اندازی کمپین "من وکالت می‌دهم" برای ربع پهلوی، صدای سایر اپوزیسیون را درآورد. رضا پهلوی مدت‌هاست بین اپوزیسیون به اعتبار حداقلی رسیده است و اخیرا فقط با خبرسازی‌های شبکه‌های معاند به‌ویژه اینترنشنال نگاه‌ها موقتا به سوی او جلب شده است. BisimchiMedia @resane_ravanshenasi
🔴 آمار وحشتناک خود کشی در کشورهای پیشرفته جهان 🔶 آمارهای بسیار تکان دهنده از صنعتی ترین و پیشرفته ترین کشور های جهان، نشان می‌دهد زندگی در سایه فرهنگ وآزادی های غربی، نتواسته است بهداشت روانی انسان ها را تامین کند و آنها را دچار افسردگی،اضطراب و پوچی کرده است. حال در این بین رشد آمار خودکشی در کشور ترکیه که تمام تلاش خود را می‌کند تا او هم مثل غرب شود جالب است. گویا علاقه ترکیه به پیشرفت های غربی مردم اورا از آسیب های آزادی غربی متاثر کرده است. ⬅️این آمار تکان دهنده برای هر 100000هزار نفر در سال 2019 و با دوجنسیت مرد و زن بوده است. timoora @resane_ravanshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی سعودی اینترنشنال مخاطبان خود را "خر" فرض می‌کند!! 🔺 این لفاظی سعودی اینترنشنال علیه سپاه پاسداران در حالی است که نیروهای سپاه در عراق و سوریه بارها از اقلیت‌های دینی نظیر مسیحیان، یهودیان و ایزدیان در برابر تروریست‌های تکفیری محافظت کرده‌اند. 🔺از سوی دیگر این اقلیت‌های دینی که در سعودی اینترنشنال از آنها یاد شد در ایران با آرامش در کنار سایر اقشار ایرانی زندگی کرده و در نهادهای حکومتی از جمله قانونگذاری دارای نمایندگانی هستند. timoora @resane_ravanshenasi
📸چرا قیمه ها رو می ریزی تو ماستا! تکنیک واقعیت مجهول؛ 🔸در این تکنیک رسانه یک موضوع را مطرح می‌کند که به‌عنوان یک واقعیت رخ‌داده و آحاد مردم آن را لمس کرده‌اند با پرداخت به حواشی و داستان‌های مبالغه انگیز، شما را مجهول می‌کند که نسبت به اصول آن واقعیت فاصله می‌گیرید و نسبت به فرعیات آن کشش پیدا می‌کنید.. #سواد_رسانه_ای#زیست_مجازی #سبک_زندگی_دانشجویی#عملیات_شناختی onsoo_ir @resane_ravanshenasi
🔶افراد قضاوت‌گر شخصیتی منفی دارند، خسته کننده هستند و احساس خوبی در ما ایجاد نمی کنند. پس برای کنار آمدن با آنها چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ ما معمولاً تصور می کنیم که افراد قضاوت گر همیشه فقط علیه ما کاری را انجام می دهند . اما حقیقت این است که افرادی که بسیار قضاوت گر هستند از همه چیز انتقاد می کنند، به خصوص از خودشان. مطمئنا، آنها فکر می کنند که همه چیز را می دانند یا طوری رفتار می کنند که انگار هدیه خدا به دنیا هستند، اما به من اعتماد کنید - افراد قضاوت گر واقعاً چنین احساسی ندارند. آنها همیشه، تحت هر شرایطی، با همه مردم این گونه رفتار می کنند. پس این را به خاطر داشته باشید: مقصر شما نیستید ... آنها هستند. «هیچ چیزی را شخصی نگیرید. هیچ کاری که دیگران انجام می دهند به خاطر شما نیست. آنچه دیگران می گویند و انجام می دهند، فرافکنی واقعیت خودشان است. وقتی از عقاید و اعمال دیگران مصون باشید، قربانی رنج بیهوده نخواهید شد.»....👇 https://www.migna.ir/news/60937 @resane_ravanshenasi
📦روانشناسی هدیه 💟آیا هدیه دادن واقعا بهتر از هدیه گرفتن است؟ ▪ بر اساس گفته‌ دکتر سایمون توماس- مدیر علمی یکی از مراکز تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا ثمره‌ آزمایشات این بوده است که هدیه دادن، به‌خصوص به فردی که با او رابطه‌ نزدیکی داریم، مسیرهای کلیدی پاداش موجود در مغز را فعال می‌کند. البته این به شرطی است که اجازه ندهیم استرس مانع لذت بردن از این موقعیت شود. ▪مطالعات متعددی در دهه‌ گذشته نشان داده‌اند که خرج کردن پول برای فردی غیر از خودتان می‌تواند شادی را برای شما به ارمغان بیاورد. علت آن است که رفتارهای سخاوتمندانه، از جمله اهدای پول به خیریه یا بخشیدن چیزی به یکی از عزیزان، منجر به ایجاد تعامل بیشتر مابین بخش‌هایی از مغز می‌شود که با «پردازش اطلاعات اجتماعی» و «احساس لذت» مرتبط هستند. ✔سایمون توماس که در زمینه‌ نوروساینس و شفقت‌درمانی مطالعه می‌کند، می‌گوید: «در انجام دادن کاری برای شخص دیگر، یک «لذت ذاتی» نهفته است. اغلب اوقات مردم از چنین پدیده‌ای به‌عنوان «تابش گرم» یا «درخشش گرم» یاد می‌کنند. اما بخشی از منحصربه‌فرد بودن فعال‌سازیِ سامانه‌ پاداش مغز به‌واسطه‌ «هدیه دادن» (در مقایسه با چیزی مانند «دریافت هدیه» یا «برنده شدن پول») به این دلیل است که «هدیه دادن» از آن جهت که یک فعالیت اجتماعی محسوب می‌شود، باعث فعال‌سازی مسیرهایی آزادکننده‌ اکسی‌توسین در مغز می‌شود. اکسی‌توسین که غالبا از آن به‌عنوان «هورمون نوازش» نیز یاد می‌شود، یک نوروپپتید (Neuropeptide) است که نشانگر اعتماد، ایمنی و ارتباط است. نوروپپتیدها پروتئین‌های کوچکی هستند که توسط نورون‌ها برای ارتباط با یکدیگر به کار می‌روند و بر گیرنده‌های سطح نورون‌ها به ایفای نقش می‌پردارند.....👇 https://www.migna.ir/news/60945/preview/ @resane_ravanshenasi