eitaa logo
سواد رسانه و روانشناسی
194 دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1.6هزار ویدیو
49 فایل
سواد رسانه یکی از نیازهای دنیای مدرن است. با سواد رسانه و شناخت اصول روانشناسی به قدرت تحلیل مسلح شوید. برای ارتباط، پیشنهاد، انتقاد و... با شناسه مدیر تماس بگیرید. مدیر: @Vavgh01 #سواد_رسانه کانال حداقل "یک روز در هفته" به روز رسانی می شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️یک تکنیک مهم رسانه‌ای 🔅 این تکنیک مشابه تکنیک «همراهی با جماعت» کار می‌کند. فرضیه اصلی این روش این است که اگر اکثریت مردم کاری را انجام می‌دهند یا به چیزی اعتقاد دارند، آن کار یا عقیده حتماً درست است. ما اغلب به‌طور ناخودآگاه تحت تأثیر این موضوع قرار داریم. استفاده از نظرسنجی‌ها در پیام‌های رسانه‌ای هم دقیقا به همین منظور صورت می‌گیرد. سازندگان پیام‌های رسانه‌ای می‌خواهند نشان دهند که اکثر مردم نظر خاصی را دنبال می‌کنند، پس شما هم‌چنین باشید. این روش یکی از روش‌های رایج برای زندگی است. همه این‌طور لباس می‌پوشند، همه این‌طور حرف می‌زنند، همه این‌طور رفتار می‌کنند و ...... 🌀مراقب این روش باشید؛ "همه این‌طور هستند" ها را هم باور نکنید. گاهی همه این‌طور هستندها برای اینکه شما در اقلیت قرار گرفته و مجبور به تبعیت از همه شوید. ❇️❇️و حالا مارپیچ سکوت و که ما را برده است! این روزها و در فضای غلبه رسانه‌ها، دو مسئله فراموش شده است؛ نخست اینکه براساس استدلال، مطالعه و نتیجه‌گیری خودمان تحلیل کنیم و درواقع صاحب باشیم و نکته دیگر اینکه را انجام دهیم حتی اگر غالب جامعه یا براساس تعارف یا برای ترس از تنها ماندن و ... راه دیگری را بروند. . نکته دیگر اینکه رسانه‌ها قدرت زيادي دارند تا آنجاكه می‌توانند شما را جادو كنند و سررشته افكارتان را در دست بگيرند. اما اگر به آن‌ها علاقه‌ای نداشته باشيد، اگر نتوانند شما را جادو كنند و اگر نتوانند در عقايدتان تغييري ايجاد كنند، بازهم می‌توانند دست‌وپایتان را ببندند و به سكوت وادارتان كنند. 🌀نظريه چنين ادعايي دارد و می‌گوید حاكمان رسانه‌ها با حذف تدريجي مخالفان خود، می‌توانند هر روز تعداد بيشتري را به خاموشان جامعه اضافه كنند. خاموشانی که به دلایلی مثل طرد شدن، تنهایی، غلبه اکثریت و .... عطای «خود بودن» را بر لقایش می‌بخشند. در این سیطره رسانه‌ای، فرهنگ‌ها تغییر می‌کنند، ارزش‌ها به ضد ارزش تبدیل می‌شوند و برعکس و درنهایت و در اکثر مواقع جامعه‌ای تهی از صداقت و دانش و سرشار ازآنچه رسانه‌ها تزریق کردند، باقی خواهد ماند. رسانه به ما می‌گوید ایران عصبانی‌ترین کشور دنیاست و همه متأثر از آن، باور می‌کنند اما همین رسانه به ما نمی‌گوید مثلاً در صد روز گذشته 52 نفر در لندن با چاقو کشته شده‌اند. چرا؟ چون تصمیم بر این است ما خودمان را عصبی‌ترین مردم دنیا بدانیم و خارج همیشه برای ما خارج باشد؛ جایی که مهد خوشبختی و آرامش و ... است. این سطرها را نوشتم تا بگویم اول اینکه رسانه‌ها با و و و و جدیداً با ، فرصت تأمل روی مسائل را از ما می‌گیرند. درواقع ما در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی هستیم و اساساً فرصتی برای تفکر درباره آنچه رخ می‌دهد، نداریم. ✅حواسمان باشد نکند موج رسانه ما را با خود ببرد. نکند در مارپیچ سکوت صدایمان خاموش شود. نکند تسلیم سرعت اخبار شویم و فکر کردن به زوایای مختلف آن را فراموش کنیم. نکند به مخاطبانی که هر چه گفتند را باور می‌کنند، تبدیل شویم. قصد رسانه هراسی نیست؛ هدف تأکید بر مهم‌ترین ویژگی انسان یعنی «تفکر» است. از رسانه نترسید چون ترس ممکن است باعث تسلیم شود، در برابر رسانه قوی ظاهر شوید. اگر او برای مدیریت کردن شما برنامه‌ریزی می‌کند، شما هم دروازه‌بانی خوبی در برابر محتواها داشته باشید. رسانه بدون شما هیچ است. پس قدرت خودتان را دودستی تقدیم آن نکنید. قدرت شما «تفکر» شماست.
🔴📷 🔺سه گانه تبلیغاتی با شعار 🔹"هرچه بیشتر (به فضای مجازی) وصل می‌شوید، ارتباط (اجتماعی) تان کمتر می‌شود." ⚠️مراقب باشیم در غرق نشویم.
‍ ‍ ☺️شعرخوانی طنز و درس آموز آقای مهدی پرنیان درباره فضای مجازی: در کنار خطوط سیم پیام خارج از ده دو کاج روییدند سالیان دراز رهگذران آن دو را چون دو دوست می‌دیدند بله آن کاج‌ها نه تنها دوست بلکه یک زوج باوفا بودند کاج و کاجه کنار هم با عشق غرق خوشبختی و صفا بودند زد و یک روز در ده مذکور چیزکی باکلاس آوردند پیشگامان صنعت آی‌تی ای دی اس ال پلاس آوردند (ADSL+) کاج با اتصال اینترنت گشت آنلاین و با کمی تردید سرچ کرد و ز سایت جنگل شاپ یک عدد گوشی ردیف خرید کاج ما شد رها در اینترنت سر راهش ندید چاهی را لایک می‌کرد هر که را می دید فالو می کرد هر گیاهی را خربزه، هندوانه، گوجه، کدو موز و گیلاس و انبه و کیوی یا که گل های سرخ و زرد هلند یا علف‌های هرز بولیوی کاج بی جنبه که شعور نداشت در گروه مزخرفی اد شد بعد هم رفته رفته پی در پی عضو کانال های بد بد شد بعد کم کم دلش هوایی شد کاجه از چشم و چار او افتاد دم به دم هی بهانه می آورد دائم از کاجه می گرفت ایراد تو چرا نیستی شبیه هلو یا شبیه انار آن سر باغ عوض سار و قمری و بلبل شده ای منزل دویست کلاغ برگ هایت چقدر سوزنی است پوستت چون گِل ترک خورده میوه هایت چه خشک و مخروطی ست شاخه هایت دراز و پژمرده کاج که ول کن قضیه نبود کاجه را کرده بود بیچاره کاجه هم زد به سیم آخر و کرد سیم های پیام را پاره مرکز ارتباط دید آن روز انتقال پیام ممکن نیست ده مدیر آمد و دو تکنسین تا ببیند عیب کار از چیست داده شد یک گزارش مبسوط در دو مصرع خلاصه اش این است که سواد رسانه ای دو کاج طبق آمار سطح پایین است جلسات عدیده شد تشکیل با حضور ١٢ ارگان همه در قالب سمیناهار در قم و یزد و ساوه و گرگان موشکافانه بررسی شد و شد تیمهای تخصصی ایجاد تا بیابند راهکاری را جهت ارتقاء سطح سواد در نهایت نهاد مربوطه با تمام توان نمود اقدام برد بالا به جای سطح سواد ارتفاع خطوط سیم پیام😣
سواد رسانه و روانشناسی
🔸حال و روز بعضی از ما تو اینطوریه ❌از این شاخه به اون شاخه پریدن رو ببینید. با ما از رسانه لذت ببرید...
🚦انسانِ از خودگریزان در جامعه‌ی مصرف انبوه؛ به بهانه‌ی تبلیغ "اکستنشن تهرانی" در فضای مجازی 🔸از نظر "پی‌یر بوردیو"، جامعه‌شناس فرانسوی، در دوران مدرن، "مصرف"، تنها ارضاکننده‌ی نیازهای بشر و پاسخی به نیازهای زیستیِ او نیست، بلکه "مصرف" به منزله‌ی زیست در نظامی متشکل از نشانه‌ها، نمادها، ایده‌ها و ارزش‌هاست که بخش بزرگی از این نشانه‌ها و ارزش‌ها در خودِ فرایندِ مصرف، تولید می‌شوند. 🔸جامعه‌ی مصرفِ انبوه، جامعه‌ی آرمانیِ سرمایه‌داریِ متاخر بوده و دستیابی به این مدینه‌ی فاضله جز از طریق جایگزینی "مِیل"های کاذب با "نیاز"های واقعیِ انسان امکانپذیر نمی‌شود. 🔸 این جایگزینی نیز جز از طریق دستکاریِ نظامِ ارزشیِ انسان و وارد کردن او به دنیایی از نمادها و نشانه‌ها و ارزش‌های جدید ممکن نیست. 🔸"تبلیغات" ابزارِ ورود به این دنیای جدید و نظام ارزشی نوین است. ابزاری که تداوم‌بخشِ روند "غفلت" از نیازهای واقعی در دنیایی واژگون است. دنیایی که در آن: ابر و باد و مه و خورشید و فلک درکارند تا تو نانی به کف آری و به غفلت بخوری 🔸کالاها در این نظام، به مدد تبلیغات نه تنها ارزشی فراتر از شی و منزلتی انسانی پیدا می‌کنند، بلکه در جایگاه پیامبری و الوهی، گاه و بی‌گاه آیات خود را بر پیروان خود می‌خوانند. 🔸just do it- nike فقط انجامش بده(نایک)، 🔸Impossible Is Nothing- adidas غیر ممکن وجود ندارد(آدیداس)، 🔸make.believe- sony باورش کن(سونی)، 🔸Be more human- reebok بیشتر انسان باش(ریباک) 🔸live the moment now-pepsi در لحظه زندگی کن(پپسی) 🔸در الهیاتِ مصرف یکی از ویژگی‌های اساسیِ انسان، "از خود بیگانگی" و "از خود گریزانی" است. 🔸 انسانِ از خودگریزانِ جامعه‌ی مصرفِ انبوه، همواره به دنبال ترمیم و اصلاحِ خود با معیارهای ارائه شده در نظام ارزشیِ شکل گرفته توسط رسانه‌ها و تبلیغات است. 🔸 دایره‌ی این اصلاح و ترمیم از چگونگیِ وضعیتِ حمل و نقل و اقامت و پوشش تا ویژگی‌های طبیعیِ بدن او را در بر می‌گیرد. 🔸او همواره از وضعیت خود ناراضی بوده و مضطرب و افسرده به دنبال راهی برای التیام دردِ نقصان‌های بی‌انتهای خویش است. 🔸تعجبی نیست اگر در جامعه‌ی غیرتولیدی و مصرفِ ‌مضاعف ایران، به طور طبیعی تمرکز پیامبرانِ مصرف بر خوانش آیات خود در حوزه‌ی خدماتی چون کاشت و داشت و برداشت مو و زیبایی باشد. 🔸 این یادداشت کوتاه به بهانه‌ی تبلیغ خدمات زیباییِ "اکستنشن تهرانی" نوشته شد( که آن را در لینک انتهای یادداشت می‌توانید ببینید). 🔸میزان ابتذالِ موجود در این دست تبلیغات نشان از گرفتاری جامعه‌ی ایرانی در عمیق‌ترین و مبتذل‌ترین لایه‌های نظام سرمایه‌داری یعنی جامعه‌ی مصرفِ انبوهِ بدون تولید است. 🔸فرهنگ برآمده از این نظام معنایی که خود محصول مناسبات اقتصادیِ رایج در چنین جامعه‌ای است تنها به واژگونی مفاهیمی چون زیبایی ختم نخواهد شد و این مناسبات اقتصادی تا جایگزینی تمام مفاهیم ارزشی و بنیادین انسان ایرانی پیش خواهد رفت. ✍ 📲 @savaderasanei https://www.instagram.com/p/BxuZ4PsnQoM/?igshid=12xzq5hamkc7l
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
‌ 🔻بیشرفی یعنی اینکه عکس ی هواپیمای گرافیکی در گیم رو به اسم ورود جنگنده فوق پیشرفته امریکا به خلیج فارس جا بزنی!! ارتقا مردم موجب تحلیل درست نسبت به مسائل می شود آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
⭕️یک کلید غیرکاری برای موفقیت کاری 🔺 گفت‌وگوی رو در رو را به گفت‌وگو در فضای مجازی ترجیح دهید 💢همه ما دوست داریم از امكانات متنوع و بی‌نظیری كه دنیای دیجیتال برایمان فراهم كرده بهره‌مند شویم. افراد موفق نیز از این قاعده مستثنا نیستند اما در عین حال از تبعات استفاده بیش از حد از این فناوری‌های دیجیتال نیز آگاهند. زمان‌هایی وجود دارد كه هیچ چیز نمی‌تواند جای صحبت رو در رو و در لحظه را پر كند. بنابراین گاهی لازم است لوازم دیجیتال و هوشمند خود را كنار بگذارید ودر دنیای واقعی با اطرافیانتان تعامل كنید. 💢یكی از ویژگی‌های مهم برای موفقیت در دنیای كسب‌وكار تمركز كامل در لحظه است. سعی كنید زمانی كه در كنار كسی هستید، تمام حواس و تمركزتان همان‌جا باشد. شنونده فعالی باشید، در جلسات یادداشت‌برداری كنید. به همان نسبت كه باید در زمان كار، كامل تمركز داشته باشید، در زمانی كه در كنار خانواده هستید نیز گوشی همراه خود را كنار بگذارید و فكرتان را از كار دور كنید. همه ما می‌توانیم بیشتر از آنچه در حال حاضر هستیم، در زندگی‌مان حضور داشته باشیم. زندگی كردن و حضور در لحظه، كلید موفقیت و خوشبختی در زندگی است. وابستگی بیش از حد ما به گوشی‌های همراه به شدت روی روابط اجتماعی‌مان اثر منفی خواهد داشت. ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
🔴ابزاری که از بمب هسته ای خطرناک‌تر است بررسی های متخصصان موسسه فناوری Delphix نشان می دهد که انتشار اخبار جعلی می تواند در آینده تاثیر مهمی بر فرایندهای سیاسی و اجتماعی دنیا بگذارد. به گفته آنان، در سال های اخیر اثرات مخرب این پدیده را بر اموری همچون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، همه پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپایی و غیره شاهد بوده ایم و نگرانی ها در این زمینه تا بدان حد بالا بود که به محافل سیاسی و دستگاه های رسمی اجرایی و احضار مدیرعامل فیس بوک به کنگره آمریکا هم کشیده شد. محققان Delphix می گویند نبردهای جدید به عرصه فناوری کشیده شده و در قرن بیست و یکم بسیاری از جنگ افزارها ماهیت دیجیتالی خواهند داشت. ✍️نکته :بدون تردید کشور ما بیشتر از همه کشورهای دنیا در این مسئله آسیب خواهد دید .بدین جهت که بستر رسانه ای و فضای مجازی کشور ما کاملا در حصار و کنترل دشمنان میباشد و در دولت هم اراده ای برای نجات کشور ازین اوضاع آشفته و رهاشده فضای مجازی وجود ندارد. ✅آرما https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
چینی‌ها آیفون‌هایشان را به سطل زباله انداختند 🔹مردم چین در یک حرکت میهن پرستانه اعلام کردند گوشی‌‌های آیفون را دور ریخته و گوشی هوآوی به دست می‌گیرند. 🔹روزنامه South China Morning Post نوشت احساسات ملی‌گرایانه چین بعد از اعلام جنگ تجاری آمریکا علیه این کشور و تحریم هوآوی شدت گرفته و کاربران با دور ریختن آیفون به سوی هوآوی می‌روند. 🔹«وانگ ژی‌شین» مدیر یکی از کارخانه‌های تولیدکننده ماژول انرژی خورشیدی گفت آیفون ۷ خود را دور انداخته و به جایش هوآوی پی۳۰ خریده است. به گفته وی گوشی ارزان‌تر و باکیفیت‌تر بوده و عکسهایش نیز از آیفون با کیفیت‌تر است. عصرهوشمندی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
📱شبکه‌های اجتماعی چگونه از ما کسب درآمد می‌کنند؟ 🔅آیا تا به حال فکر کرده‌اید چرا شبکه های مختلف اجتماعی رایگان در اختیار ما هستند؟ شبکه‌های اجتماعی از فردیت روزمره پول درمی‌آورند؛ ترجیحات و داده‌های شخصی ما را دنبال می‌کنند و به آگهی‌دهندگان می‌فروشند، رابطه‌های ما را مجرای بالقوهٔ درآمد می‌دانند و خودمان با نمایش نسخه‌ای از کسی که تصور می‌کنیم هستیم، پیوسته توجه پرمنفعت یکدیگر را جلب می‌کنیم. 🔅به مرور زمان، این شرایط و ضوابط را پذیرفته‌ایم: شاید بخش بسیار ناچیزی از قدر و ارزشی که ساخته‌ایم را حفظ کنیم، اما گذاشته‌ایم که شبکه‌های اجتماعی موجب شوند که احساس کنیم . شبکه‌های اجتماعی با ارائهٔ شکل‌های مختلفِ که ادواری و پیش‌بینی‌ناپذیرند، مانند لایک‌های فیسبوک و اینستاگرام و ریتوییت‌های توییتر، به استفادهٔ ناخواسته دامن می‌زنند، انگار با ماشین قماری بازی می‌کنید که مشخص خواهد کرد دیگران دوستتان دارند یا نه. 🔅مدتی پیش از این، شایعهٔ سربسته‌ای پراکنده شد که می‌گفت توییتر می‌خواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «» نامیده است که برای «بهره‌برداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحی‌شان؛ بهره‌برداری از ضعف‌های درونی کاربران برای کسب درآمد. 💢بیایید باشیم... از نظر "نیوپورت"، مینیمالیست دیجیتال کسی است که «فعالیت‌های کم‌کیفیتی مانند پایین و بالا رفتن غیرارادی در صفحات گوشی و تماشای ضربتی فیلم و سریال» را کنار می‌گذارد و اوقات فراغتش را با فعالیت‌های باکیفیت پر کند و هر هفته چیزی جدید یاد بگیرد. طلوع نو https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
سواد رسانه و روانشناسی
✂️سانسور به سبک اینستاگرام 💢اینستاگرام هنگام سرچ هشتگ () "" به کاربران اخطار می‌دهد که «جستجوی شما مشوق رفتاری هستند که می‌تواند مضر باشد و حتی به مرگ منجر شود.» 💢و این درحالی است که هشتگ‌هایی مثل (Suicide#) خودکشی، (Murder#) قتل، (Gambling#) قمار، (guns#) اسلحه، (Rape#) تجاوز جنسی و... که مشوق رفتارهای مضر هستند و می‌توانند منجر به مرگ شوند به راحتی در دسترس هستند. 💢نقش مالکان رسانه‌ها و ایدئولوژی حاکم بر آنها در اینکه مخاطب اجازه به چه نوع اطلاعاتی را داشته باشد، نباید نادیده گرفت. ما آنچه را از طریق رسانه‌ها می‌بینیم و اجازه دسترسی به آن بخش از اطلاعات را داریم که قبلا گزینش شده است. ما تصور می‌کنیم آزادی دسترسی به اطلاعات را داریم. ما تا جایی آزادیم که به ما اجازه داده شود. 💢رسانه، شما را چنان برنامه ریزی کرده است که فکر کنید حق انتخاب دارید، حال آنکه در واقع دایره انتخاب شما به شدت محدود است. (جیمز پاتر) _ قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران
🎯 دو سال پیش بود که اینستاگرام بخش نظراتِ پایین پست‌ها را راه انداخت. از آن به بعد همه‌چیز در این شبکۀ تصویری زیر و رو شد. ترول‌های اینستاگرامی به دنیا آمدند، باب تازه‌ای برای گفت‌وگو یا اظهارنظرهای فخرفروشانه باز شد، و حتی عده‌ای لابه‌لای این نظرات دنبال نیمۀ گمشدۀ خودشان گشتند. و حالا کار به اینجا رسیده که نظردادن چهره‌های مشهور از پست‌های صفحه‌شان مهم‌تر شده. کسی چه می‌داند؟ شاید کامنت‌ها می‌توانند چیزهایی بگویند که عکس‌ها از نشان‌دادن آن عاجزند. 🔖 ۱۴۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۹ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: http://tarjomaan.com/neveshtar/9409/ https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
عده ای با انتشار اخبار جعلی به دنبال «جَنگ هَراسی» در دل مردم هستند ؛اینگونه که تصویری مفهومی (نقاشی دیجیتالی) از طراح معرف alex-ichim اهل بخارست رومانی را به عنوان جدید ترین ماشین جنگی امریکا معرفی میکنند. این طراح سابقه کار با کمپانی بازی سازی Gameloft را در بازی های Sniper Fury-Modern Combat 5: Blackout دارد. آدرس سایت https://alex-ichim.com این تصویر پنج سال پیش طراحی و منتشر شده https://www.artstation.com/artwork/oDRk
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
گزارشی که در وب سایت mnicoreagency آمده است، آمارهای جالبی از شبکه اجتماعی اینستاگرام منتشر و ارائه کرده است که شاید برای بسیاری از علاقمندان به شبکه‌های اجتماعی مورد توجه باشد. ۶۸ درصد از کاربران اینستاگرام را زنان تشکیل می‌دهند. ۷۷.۶ درصد از کاربران اینستاگرام اهل ایالات متحده آمریکا هستند. 32 درصد از کاربران اینترنت ، در اینستاگرام عضویت دارند. ۵۹ درصد از کاربران و اعضای اینستاگرام در میانگین سنی ۱۸ تا ۲۹ سال قرار دارند. ۳۳ درصد از کاربران و اعضای اینستاگرام در میانگین سنی ۳۰ تا ۴۹ سال قرار دارد. ۳۸ درصد از کاربران اینترنت زن بوده و ۲۶ درصد از آنها نیز مرد هستند. ۷۲ درصد از نوجوانان زیر ۱۸ سال از اینستاگرام استفاده می‌کنند. اینستاگرام ۷۱ درصد از فعالیت‌های تجاری ایالات متحده آمریکا را تشکیل داده است. تعداد کاربران زن در برزیل بیشتر از سایر کشورهای جهان است. درآمد اینفلوئنسرهای اینستاگرام برای انتشار پست‌های خود، تا ۱۰۰ هزار دلار نیز تخمین زده و اعلام شده است. پست‌هایی که حاوی موقعیت جغرافیایی / لوکیشن و یا هشتگ هستند، ۷۹ درصد بیشتر لایک می‌شوند.
هدایت شده از دیگر خبرهای فضای مجازی
کسی از گوگل‌های ایرانی خبر ندارد https://www.isna.ir/news/98030702498
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
آموزش پاک کردن اکانت تلگرام برای همیشه https://click.ir/1398/02/28/how-to-delete-telegram-account/ @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
⭕️ پس از حواشی متعدد کاخ سفید در خصوص وضعیت غول های فناوری و پیام رسان ها و ایجاد یک سامانه آنلاین برای شکایت از غول های فناوری، اکنون گوگل نیز در اقدامی متفابل یک بخش اضافی به صفحه اصلی خود افزوده که خدمات اقتصادی گوگل در هر ایالت را مشخص می کند. 🔹 شرکت گوگل از روز گذشته بخشی را به صفحه اصلی موتور جستجوی خود افزوده که با هدف شفاف سازی کمک های مالی این شرکت به اقتصاد آمریکا عمل می کند. این گزارش ها نشان می دهند که این غول فناوری چند میلیارد دلار به تولید و اقتصاد ایالات متحده کمک کرده و چند صد هزار کسب و کار را با ابزارهای تبلیغاتی خود تحت تاثیر قرار داده است. 🔹 در واقع گوگل با این افشاگری قصد دارد به دونالد ترامپ ثابت کند غول های فناوری سوددهی قابل توجهی برای اقتصاد کشور خود ایجاد کرده اند و صرفا مصرف کننده نبوده اند. 🔹 گوگل یک لینک را به قسمت اطلاعات و مرکز در صفحه اصلی Google.com خود یعنی یکی از صفحات پر بازدید اینترنت قرار داده است.گزارش های درج شده در این بخش محلی هستند، و آنچه که نمایش داده می شود بستگی به ایالتی که در آن زندگی می کنید دارد. به عنوان مثال، در سان فرانسیسکو، گوگل گزارش اقتصادی کالیفرنیا را نمایش می دهد. @seda24
هدایت شده از جواد جاویدنیا
🔶 آیا آموزش سواد رسانه‌ای منجر به کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی می‌شود؟ 🔹آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور شروع کرده‌اند، این آسیب‌ها کاهش پیدا کرده است؟ آ🅾️ یا صرف داشتن دانش سواد رسانه‌ای لزوماً منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود؟ (فرد سیگاری که می‌داند سیگار بد است آیا سیگار را ترک می‌کند؟ یا فرد چاقی که می‌داند پرخوری بد است آیا مراعات می‌کند؟) ✅ چه عوامل دیگری برای کاهش آسیب‌های رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟ 📜 متن کامل یادداشت حسن عبدالصمد در روزنامه کیهان http://kayhan.ir/fa/news/160275
روانشناسی و سواد رسانه ای ادمین: Vavgh01@ کانال حداقل سه روز در هفته به روز رسانی می شود. https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
سازمان بهداشت جهانی اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای را رسما به عنوان یک بیماری معرفی کرد و پیش بینی می شود کشورهای جهان از سال ۲۰۲۲ اجرای برنامه‌های پیشگیری و درمان برای این اختلال را آغاز کنند. https://www.mashreghnews.ir/news/962172 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
آلمان یکی از پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه قانون‌گذاری است. از یکم ژانویه ۲۰۱۸ میلادی قانونی در این کشور اجرا شد تا شبکه‌های اجتماعی مسئول محتوای منتشر شده در پلتفرم‌هایشان باشند. در جولای ۲۰۱۸ میلادی فیس بوک اعلام کرد ۳۶۲ پست را در راستای اجرای قوانین جدید حذف کرده است. https://www.itna.ir/news/56720 @seda24
هدایت شده از خبرهای فضای مجازی
اینستاگرام حساب‌های ضد ترامپ را مسدود می‌کند https://www.mashreghnews.ir/news/960693 @seda24
شاخص های ارتباطات اجتماعی در اسلام.pdf
2.98M
📝 شاخص های در جامعه اسلامی (2 جلد) نویسنده: حسن یوسف زاده همکاران جلد اول: اسماعیل صابر کیوج، علیرضا بشیری و مریم علوی همکاران جلد دوم: محمد رضا زالی، رفیع الدین اسماعیلی و داود بشیرزاده تهیه و تنظیم: مرکز بررسی های راهبردی ریاست جمهوری با همکاری پژوهشگاه بین المللی المصطفی (ص) @savad_rasaneh
📱شبکه‌های اجتماعی چگونه از ما کسب درآمد می‌کنند؟ 🔅آیا تا به حال فکر کرده‌اید چرا شبکه های مختلف اجتماعی رایگان در اختیار ما هستند؟ شبکه‌های اجتماعی از فردیت روزمره پول درمی‌آورند؛ ترجیحات و داده‌های شخصی ما را دنبال می‌کنند و به آگهی‌دهندگان می‌فروشند، رابطه‌های ما را مجرای بالقوهٔ درآمد می‌دانند و خودمان با نمایش نسخه‌ای از کسی که تصور می‌کنیم هستیم، پیوسته توجه پرمنفعت یکدیگر را جلب می‌کنیم. 🔅به مرور زمان، این شرایط و ضوابط را پذیرفته‌ایم: شاید بخش بسیار ناچیزی از قدر و ارزشی که ساخته‌ایم را حفظ کنیم، اما گذاشته‌ایم که شبکه‌های اجتماعی موجب شوند که احساس کنیم . شبکه‌های اجتماعی با ارائهٔ شکل‌های مختلفِ که ادواری و پیش‌بینی‌ناپذیرند، مانند لایک‌های فیسبوک و اینستاگرام و ریتوییت‌های توییتر، به استفادهٔ ناخواسته دامن می‌زنند، انگار با ماشین قماری بازی می‌کنید که مشخص خواهد کرد دیگران دوستتان دارند یا نه. 🔅مدتی پیش از این، شایعهٔ سربسته‌ای پراکنده شد که می‌گفت توییتر می‌خواهد لایک را کنار بگذارد. کاربران اعتراض کردند. "شان پارکر" نخستین مدیر فیسبوک، این شبکهٔ اجتماعی را «» نامیده است که برای «بهره‌برداری از ضعفی در روان انسان» طراحی شده است و این است واقعیت شبکه های اجتماعی و طراحی‌شان؛ بهره‌برداری از ضعف‌های درونی کاربران برای کسب درآمد. 💢بیایید باشیم... از نظر "نیوپورت"، مینیمالیست دیجیتال کسی است که «فعالیت‌های کم‌کیفیتی مانند پایین و بالا رفتن غیرارادی در صفحات گوشی و تماشای ضربتی فیلم و سریال» را کنار می‌گذارد و اوقات فراغتش را با فعالیت‌های باکیفیت پر کند و هر هفته چیزی جدید یاد بگیرد. asrehooshmandi https://eitaa.com/resane_ravanshenasi
💢یک قتل، پوشش رسانه‌ای و عادی سازی امر قبیح... 🔷ساعاتی قبل از اينكه ايرانيان با شنيدن خبر مرتبط به دكتر نجفى شوكه شوند، مردم ژاپن هم در شوك رويداد تلخ ديگرى فرو رفتند. 🔷صبح سه‌شنبه ۷ خردادماه، در شهر کاواساکی (در نزدیکی توکیو)، فرد مهاجمی (در یک رفتار جنون آمیز) با چاقو به تعدادی از بچه‌های مدرسه‌ و مردم عادی حمله کرد. ساعاتی پس از این حمله، یک دختر بچه دبستانی و یک مرد ۳۹ ساله فوت کردند. در این حادثه شانزده شهروند از جمله چندین کودک نیز مجروح شدند. مرد مهاجم که با «دو چاقو» به سمت مردم حمله‌ور شده بود نزدیک پنجاه سال سن داشت. وی سپس اقدام به خودکشی کرد. ژاپن كه كشوري در نهايت استانداردهاي امنيت تلقي مى شود، از اين اتفاق به شوك فرو رفت؛ خصوصا اينكه از ميان كشته شدگان و زخمی ها، تعدادی هم دانش آموز دبستانی بودند و این باعث اندوه مضاعف مردم از این رویداد شگفت و تلخ بود. ✅اما وجه تشابه و تفاوت این رویداد با ماجرای دکتر نجفی (و مقتول میترا استاد) چیست؟ (به غیر از بروز یک جنون رفتاری/ناگهانی) در ظاهر شاید تناظری بین ماجرای ژاپن و ماجرای ایران نیست؛ اما یک وجه تفاوت جدی میان این دو ماجرا هست و آن «نحوه پوشش رسانه ای یک رویداد تلخ» است. ✔️🔷پوشش رسانه ای بحران در ژاپن با نهایت وسواس و دقت صورت می گیرد چنانچه اگر الان همین ماجرا را گوگل کنیم در تمام تصاویری که از ماجرا منعکس شده مشاهده می شود که صحنه قتل، زخمی ها، روند کار پلیس و نیروهای امداد، با پرده و پارچه آبی رنگ «پوشانده» شده است. و به هیچ عکاس و خبرنگاری اجازه حضور در صحنه جنایت و «روند کار پلیس»، داده نشد. ✔️🔷حوادث تلخ، باعث آسیب به ذهن و روحیه جامعه می شود و نحوه خبررسانی نباید باعث جراحت روحی بیشتر در بدنه جامعه شود. نحوه عملکرد صداوسیما از ماجرای آقای نجفی نه باعث تعجب، که باعث حیرت است. اینکه ورود متهم به اتاق پلیس، و گفتگوی متهم با بازجو، به طور هیجانی پخش شود و آلت قتل، تنها «دقایقی» بعد از اعتراف متهم «فشنگ شماری» شود و ... اینها نشان از وجود یک مدیریت شلخته و ناآشنا به موضوع پوشش رسانه ای اخبار بحران است. - چه دلیلی دارد که رویدادی که تا این میزان به روح و عواطف ملی مرتبط است به این شکل بی مبالات، اطلاع رسانی شود؟ 💢- چرا نباید حداقل به مقدار «چند دقیقه» در اتخاذ استراتژی پوشش بحران «فکر» شود؟ - چرا نحوۀ رفتار رسانه در چنین ماجرایی باید بدون توجه به ملاحظات مربوط به «عادی سازی» یک «رویداد نابهنجار اخلاقی» باشد؟ ✔️🔷پخش زنده خبر، با پخش زنده بحران تفاوت دارد. پوشش رویدادی که مرتبط با گوشه تاریک از احوال زندگی یک شخص است، نباید هیجان زده و بدون توجه به عرف وهنجار اجتماع باشد. خبرنگاری که این ماجرا را پوشش داد و مدیر پخش سیما در آن ساعات، چه فکر کردند؟ لقمه درشت خبری گیر آمده و باید از فرصت استفاده کرد؟ 🔷پیشتر یک نوبت ذکر شد که در جریان سونامی توهوکو نزدیک به بیست هزار جسد روی دست کشور ژاپن ماند اما اگر کسی امروز «تمام گوگل» را زیر و رو کند حتی یک عکس از یک جسد ژاپنی در آن بحران عظیم پیدا نمی کند از بس که روی این مباحث و روحیه ملی ، وسواس و توجه هست (البته وبلاگ های شخصی "خبرنگاران خارجی" با وب سایت های خبری متفاوت است). این جنس وسواس، در رفتار رسانه ای ما کجاست؟ 🔷پنج گلوله آقای نجفی شلیک کرد (در یک حال روحی ناپایدار و نامتعادل) و صدها کلمه و تصویرِ بی ملاحظه را، مدیر پخش و خبرنگار هیجانی، به درون خانه های مردم "روانه" کردند، در دقایقی که باید بجای «پخش»، قدری «فکر» می کردند. بدیهی است منظور از این نوشتار، سانسور نیست بلکه، توجه و وسواس به نحوه پوشش خبری بحران و انعکاس حوادث تیره و تلخ اجتماعی/اخلاقی مد نظر است. تقلیل شئونات یک قتل خانوادگی به «خبر داغ/زنده» اوج کار نابلدیِ افرادی بود که با این ماجرا دست به گریبان شدند. امید که عبرتی شود برای آیندگان محمدرضا اسلامی https://eitaa.com/resane_ravanshenasi