#نماز_در_هواپیما_
💬سوال:
در این مورد از آیات عظام استفتاعاتی شده که درزیر باپاسخ می آوریم:
چنانچه نماز در هواپیما مانع استقرار و طمأنینه نشود و سایر شرایط، مثل قیام و رکوع و سجود مراعات گردد ولی جهت قبله را ندانند، آیا نماز در هواپیما جایز است و وظیفه چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله خامنه ای:
اگر میتواند علم و اطمینان به قبله پیدا کند و نماز را در وقت بخواند، باید صبر کند ولی اگر نماز قضا میشود به هر طرف که گمان بیشتر دارد، نماز بخواند و اگر هیچ راهی برای یافتن جهت قبله ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمیرود بنابر احتیاط باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار طرف وقت ندارد، به هر اندازه که وقت دارد نماز بخواند.
📝آيت الله مكارم:
آیا نماز خواندن در وسایلی که در حال حرکت هستند (مانند قطار ، هواپیما و…) جایز میباشد⁉️⁉️
اگر مکان نمازگزار متحرّک باشد بطورى که نتواند کارهاى نماز را بطور عادى انجام دهد، نماز او باطل است بنابراین، نماز خواندن در کشتى و قطار و مانند آن اگر بتواند کارهاى نماز را صحیح انجام دهد اشکال ندارد و اگر از جهت تنگى وقت یا ضرورت دیگرى ناچار باشد نماز را در کشتى و اتومبیل و مانند آن بخواند و قبله دائماً در حال تغییر باشد باید تا آنجا که مىتواند به طرف قبله برگردد و در حال برگشتن به سوى قبله چیزى نخواند.
وقتی با هواپیما مسافرت میکنم تا هنگام رسیدن به مقصد، هوا روشن میگردد، برای نماز صبح چه باید کرد⁉️⁉️
در صورتی که میترسید آفتاب طلوع کند در همان هواپیما به همان حالت که هستید نماز را بخوانید سپس احتیاطاً آن را قضا کنید.
📝 آیتالله سیستانی:
نماز در هواپیما را چگونه باید خواند⁉️⁉️
اگر مکلف با هواپیما سفر کند، و بخواهد در آن نماز بخواند، در صورتى که بتواند به هنگام نماز رو به قبله بودن و استقرار داشتن و دیگر شرایط را رعایت کند، نمازش صحیح است، و گرنه در صورتى که وقت داشته باشد و بتواند پس از خروج از هواپیما نماز واجد شرایط را بجاى آورد، بنابر احتیاط نمازش در هواپیما صحیح نیست. لکن اگر وقت تنگ باشد، واجب است نماز را درون هواپیما بجاى آورد و در آن صورت اگر جهت قبله را بداند، باید بدان جهت نماز بخواند ونمازش بدون رعایت قبله ،جز درحال ضرورت صحیح نیست،ودر این حال بایدهرگاه هواپیمااز سمت قبله منحرف شد،بدان سو رو کندودر هنگام انحراف از قبله از قرائت وذکر دست بکشد واگرنتواندبه عین قبله توجه کندباید سعی کندبیش از نود درجه از قبله منحرف نشودواگرجهت قبله رانداند باید بکوشدآن را مشخص کند وطبق ظن خودعمل نماید واگر نتواندظن بدست آورد کافی است نماز را به هر جهتی که احتمال می دهد قبله در آن باشدبجای آورد.گرچه احتیاط مستحب آن است که نماز را به چهار جهت بجای آورد این در جایی است که بتواندبا شناخت قبله رو به قبله باشد واگر جز در تکبیرة الاحرام نتواند بدان اکتفا کندواگر اصلا نتواند شرط استقبال ساقط میشود.وجایز است انسان قبل ازوقت نمازاختیاراً با هواپیمامسافرت کند هرچندبدانددر هواپیماناچار به نماز فاقد شرط استقبال واستقرار خواهد شد.
🆔👇👇
@resule10📚
#زینت_زن_در_عده_وفات
💬سوال:
زنی که در عدّه وفات می باشد، آیاحرام است لباس رنگی بپوشدو سرمه بکشد ⁉️⁉️و همچنین کارهای دیگری که زینت حساب شود بر او حرام می باشد⁉️⁉️
✅پاسخ:
(۱) 📝آیت الله فاضل وسیستانی : حرام است لباسهای زینتی بپوشد ..
۲.سیستانی : ولی بیرون رفتن از خانه حرام نیست .
📝آیت الله مکارم : زن در مدّت عدّه وفات باید از پوشیدن لباسهای زینتی و کشیدن سرمه در چشم و کارهای دیگری که زینت حساب می شود خودداری کند.
📝آیت الله زنجانی : زن در مدّت عدّه وفات باید از زینت کردن یا پوشیدن لباسهای زینتی یا کشیدن سرمه در چشم یا کارهای دیگر خودداری کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#ازدواج_با_زن_شوهر_دار
💬سوال:
اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند باید از او جدا شود⁉️⁉️ و بعداً هم نمیتواند او را برای خود عقد کند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله فاضل: این عقد باطل است و باید از او جدا شود و بعداً هم او را برای خود عقد نکند و اگر نداند که زن شوهر دارد و با او ازدواج کند، عقد باطل است و اگر با او همبستر نشده باشد، موجب حرمت ابدی نمیشود.
📝آیت الله اراکی: و اگر نداند چنین عقدی باطل است، چنانچه با او نزدیکی کرده است احتیاط واجب آن است که دیگر با او ازدواج نکند.
📝آیت الله بهجت: مگر این که نداند زن شوهر دارد و با او هم نزدیکی نکرده باشد، که در این صورت فقط عقد باطل است، ولی بعد از طلاق او و تمام شدن ایام عده، ازدواج با آن زن، بنا بر أظهر مانعی ندارد.
📝آیات عظام :خوئی، تبریزی، سیستانی، نوری: بعداً هم نباید او را برای خود عقد کند، و همچنین است ((سیستانی: بنا بر احتیاط واجب) اگر نداند که آن زن شوهر دارد ولی بعد از ازدواج با او نزدیکی کرده باشد.(خویی و تبریزی :ازدواج با او حرام است)
📝آیت الله مکارم: بعداً هم بنا بر احتیاط واجب نمیتواند با او ازدواج کند هر چند با او نزدیکی نکرده باشد.
📝آیت الله گلپایگانی و صافی: اگر انسان بداند زنی شوهر دارد و با او ازدواج کند، چه با او نزدیکی کرده باشد یا نه، واجب است فوراً از او جدا شود و بعداً هم او را برای خود عقد نکند و چنانچه نداند که شوهر دارد و با او ازدواج کند پس اگر دخول واقع شود آن زن بر او حرام ابدی میشود و اگر پیش از دخول متوجه شد واجب است از او جدا شود ولی بعداً میتواند او را برای خود عقد کند.
🆔👇👇
@resule10📚
#احکام_غسل_جبیره_برای_کاشت_ناخن
💬سوال:
حکم کاشت ناخن به منظور زیبایی چیست و در ضورت کاشتن ناخن چگونه می توان وضو گرفت یا غسل کرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله بهجت:
1⃣- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
2⃣- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
📝آیت الله خامنه ای:
1⃣- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
2⃣- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
📝آیت الله سیستانی:
غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
📝آیت الله صافی گلپایگانی:
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
📝آیت الله مکارم :
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚
#نبش_قبر
💬سوال:
نبش قبرجایز است⁉️⁉️در چه صورتی می توان نبش قبر کرد⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیتالله خامنهای:
-نبش قبر جايز نيست مگر آنکه بدن تبديل به خاک شده باشد.
-تخريب قبور مومنين و نبش آنها جايز نيست،حتى اگر براى تعريض کوچهها باشد، و در صورت وقوع نبش قبرو آشکار شدن بدن ميّت مسلمان يا استخوانهاى آن که هنوز پوسيده نشدهاند، واجب است دوباره دفن شوند.
نبش قبر و انتقال اجساد چه حكمى دارد⁉️⁉️
نبش قبر براى نقل به غير مشاهد مشرفه جايز نيست و براى نقل به مشاهد مشرفه نيز اگر ميت وصيت نکرده باشد اشکال دارد؛اما اگر وصيت کرده باشد که او را در مشاهد مشرفه دفن کنندو از روى فراموشى يا جهل به وصيت و يا مخالفت با آن در جاى ديگر دفن شده باشد، مىتوانند نبش کنند و او را به مشاهد مشرفه انتقال دهند، البته درصورتی که بدن تغيير نيافته باشد و تا وقت دفن نيز به گونهاى تغيير نكند که موجب هتک ميت و ايذاء زندهها باشد.
📝آیتالله وحید خراسانی:
شكافتن قبر در چند مورد حرام نيست.
-اوّل آن كه ميّت در زمين غصبى دفن شده باشد و مالك زمين راضى نشود كه در آن جا بماند.
-دوم آن كه كفن يا چيز ديگرى كه با ميّت دفن شده غصبى باشد و صاحب آن راضى نشود كه در قبر بماند.
وهمچنين است اگر چيزى از مال خود ميّت كه به ورثه او رسيده با او دفن شده باشد و ورثه او راضى نشوند كه آن چيز در قبر بماند مگر در صورتى كه آن چيز مال كمى باشد،كه در اين صورت نبش قبر محلّ اشكال است.
-سوم آن كه شكافتن قبر موجب هتك حرمت نباشد و ميّت بى غسل يا بى كفن دفن شده باشد،يا بفهمند غسلش باطل بوده،يا به غيراز دستور شرع كفن شده ، يا در قبر او را رو به قبله نگذاشته اند.
-چهارم آن كه براى ثابت شدن حقّى كه اهم از حرمت ميّت است، بخواهند بدن ميّت را ببينند.
-پنجم آن كه ميّت را در جايى كه بى احترامى به اوست،مثل قبرستان كفّار يا جايى كه كثافت و خاكروبه مى ريزند،دفن كرده باشند.
-ششم آن كه براى يك مطلب شرعى كه اهمّيت آن از شكافتن قبر بيشتر است قبر را بشكافند ، مثلا بخواهند بچّه زنده اى را از شكم زن باردارى كه دفنش كرده اند بيرون آورند.
-هفتم آن كه بترسنددرنده اى بدن ميّت را پاره كند،يا سيل او را ببرد،يا دشمن بيرون آورد.
-هشتم آن كه قسمتى از بدن ميّت را كه با او دفن نشده بخواهند دفن كنند،ولى احتياط واجب آن است كه آن قسمت از بدن را طورى در قبر بگذارند كه بدن ميّت ديده نشود.
📝آیتالله سیستانی:
نبش قبر جایز نسیت مگراینکه مرده کاملا متلاشی شده باشد.
📝آیتالله مکارم:
-نبش قبر مسلمان یعنى شکافتن قبر او حرام است،هر چند طفل یا دیوانه باشد.
-منظوراز نبش قبر آن است که آن را طورى بشکافند که آثار بدن میّت ظاهر شود واگر بدن ظاهر نشود اشکال ندارد.مگر این که موجب هتک و بى احترامى باشد.
نبش قبر مسلمان در چند مورد حرام نیست:
۱.درصورتى که میّت در زمین غصبى دفن شده باشد و مالک زمین راضى نشود،همچنین اگر کفن یا چیز دیگرى که با میّت دفن شده غصبى باشد، یا چیزى از اموال میّت که به ورثه تعلّق دارد با او دفن شده باشد و ورثه راضى نشوندکه آن چیز در قبر بماند (مانند انگشتر یا زینت آلات قیمتى) حتّى اگر راضى شوند و ماندن آن در قبراسراف باشد باید آن را بیرون آورند،امّا اگر میّت وصیّت کرده که دعایا انگشترى را مثلاًبا او دفن کنند در صورتى که وصیّت او بیش ازثلث نباشدواسراف محسوب نشودنمى توانندقبر را بشکافند.
2.در صورتى که براى اثبات حقّى لازم باشد بدن میّت را ببینند.
3.در موردى که میّت را در جایى دفن کرده اند که نسبت به او بى احترامى است،مانند قبرستان کفّار،یا جایى که کثافات مى ریزند.
4.براى انجام یک مطلب شرعى که اهمّیّت آن از شکافتن قبر بیشتر است،مثل این که بخواهندبچه زنده اى را از شکم زن حامله بیرون آورند (البتّه معلوم است بچّه مدّت کمى بعد از مادر ممکن است زنده بماند).
5.درجایى که بترسند درنده اى به بدن میّت آسیب برساند، یا دشمن آن را بیرون آورد.
6.در موردى که قسمتى از بدن میّت با او دفن نشده و بخواهند دفن کنند،ولى احتیاط واجب آن است که آن قسمت را طورى دفن کنند که بدن میّت ظاهر نشود.
📝آیتالله بهجت:
-نبش قبر مسلمان،یعنی شکافتن قبر او،اگرچه طفل یا دیوانه باشد حرام است،ولی اگر بدنش از بین رفته و خاک شده باشد اشکال ندارد.
فرمودهاند شکافتن قبر در چند مورد جایز است:
١ـمیّت درزمین غصبی دفن شده باشد و مالک زمین راضی نشودکه درآنجا بماند.
۲کفن یا هرچیزی که با میت دفن شده غصبی باشد وصاحب آن راضی نشودکه در قبر بماند.وهمچنین است اگر چیز گران بهایی با او دفن شودوبدون نبش قبر نشود آن را بیرون آورد.۳میت بدون غسل یاکفن یاحنوط دفن شده باشد،یا بفهمندغسلش باطل بوده ،یابه غیردستور شرع کفن شده،یادرقبراورارو به قبله نگذاشتند ولی احوط این است که اگر موجب هتک وبی احترامی میت شود نبش قبرنشودواگربرهنه دفن شده...
..۴
🆔👇👇
@resule10📚
#عده_زن_در_ازدواج_موقت
💬سوال:
عده زن صيغه اى چقدر است⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝همه مراجع (به جز فاضل): عده ازدواج موقّت ـ بعد از تمام شدن مدت يا بخشش آن از طرف شوهر ـ چنانچه عادت ماهيانه مى بيند، به مقدار دو حيض كامل است و اگر عادت نمى بيند، ۴۵ روز است
📝آيه اللّه فاضل: عده ازدواج موقت ـ بعد از تمام شدن مدت يا بخشش آن از طرف شوهر ـ چنانچه عادت ماهيانه مى بيند، بنابر احتياط واجب بايد به مقدار دو حيض كامل يا به مقدار دو پاكى (هر كدام كه بيشتر است) عده نگه دارد و اگر عادت نمى بيند، ۴۵ روز است.
🆔👇👇
@resule10📚
#واجبات_سجده
💬سوال:
درسجده چند چیز واجب است که باید در نماز رعایت شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
واجبات سجده1⃣-گذاشتن پیشانی برچیزی که سجده برآن صحیح است
2⃣-گفتن ذکر
3⃣-آرامش بدن درحال ذکر سجده
4⃣-برزمین بودن هفت عضودرهنگام ذکر
5⃣-مساوی بودن جاهای سجده
6⃣-پاک بودن جایی که پیشانی رامی گذارد
7⃣-سربرداشتن ونشستن وآرامش بین دوسجده
🆔👇👇
@resule10📚
#کفاره_قسم_دروغ_به_قرآن
💬سوال:
قسم دروغ خوردن به قرآن و کفاره آن چیست⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم شیرازی
کفاره قسم دروغ به قرآن
با عرض سلام من از روی جهالت و نادانی به قرآن قسم خوردم و از عملی که انجام دادم پشیمان هستم و توبه نیز کردم و طرف متقابل کتاب خدا را وسط کشید سر مسئله کوچکی میخواستم از شما راهنمایی بگیرم چه کار باید بکنم⁉️⁉️
قسم به قرآن کفاره ندارد و عمل به آن واجب نیست ولی بعد از این تکرار نکنید و از عمل خود استغفار کنید.
قسم دروغ خوردن به قرآن
اگر کسى عمداً به قرآن قسم دروغ بخورد و بعداً پشیمان شود وظیفه او چیست⁉️⁉️
باید توبه کند و با اعمال صالح، گذشته خود را جبران نماید.
📝آيت الله سيستاني:
بنده دو بار در مورد دو موضوع مختلف قسم به مقدسات (قرآن و خدا و غیره) خورده ام ولی به علت شدت شهوت آنها را شکستم می خواستم بدانم که حکم مسئله من چیست⁉️⁉️
قسم به غیر از خداوند أثری ندارد وبرای شکستن قسم شرعی باید به ده فقیر به هرکدام حداقل ۷۵۰ گرم طعام مثل گندم یا نان بدهید.
کفاره ۳ بار قسم خوردن قران به دروغ چیست و باید به چه کسی داده شود ⁉️⁉️
کفاره ندارد.
🆔👇👇
@resule10📚
#خواندن_قرآن_در_سجده_و_سجده_بر_مهر_نوشته
💬سوال:
الف) خواندن قرآن در سجده چه حکمی دارد⁉️⁉️
ب) حکم سجده بر طرفی از مهر که نوشته یا تصویر دارد چیست⁉️⁉️⁉
✅پاسخ:
📝آیت الله امام خمینی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله اراکی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله بهجت:
الف) اشکال ندارد مخصوصاً آن آیاتی که مشتمل بر دعا است.
ب) صحیح است بهتر آنست که بر آن طرف دیگرش سجده نماید.
📝آیة الله خامنه ای:
الف) اگر صورت نماز را به هم نزند، به قصد قرآن اشکال ندارد، اگر چه بهتر ترک آن است.
ب) مانع ندارد.
📝آیة الله خوئی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله سیستانی:
الف وب ) گفته اند کراهت دارد و سجده بر نوشته مهر اشکال و کراهت ندارد.
📝آیة الله زنجانی :
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
📝آیة الله صافی گلپایگانی:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
ب) جوازش ثابت و کراهتش ثابت نیست. واله العالم.
📝آیة الله فاضل :
الف) مکروه است.
ب) مانعی ندارد. دلیلی بر کراهت نداریم.
📝آیة الله مکارم :
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
ب) اشکالی ندارد ولی بهتر ترک آن است.
📝آیة الله نوری :
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
ب) صحیح است.
📝آیة الله وحید:
الف) قرآن خواندن در سجده مکروه است.
🆔👇👇
@resule10📚
هدایت شده از 🌹 رساله تمام مراجع🌹
#واجبات_سجده
💬سوال:
درسجده چند چیز واجب است که باید در نماز رعایت شود⁉️⁉️
✅پاسخ:
واجبات سجده1⃣-گذاشتن پیشانی برچیزی که سجده برآن صحیح است
2⃣-گفتن ذکر
3⃣-آرامش بدن درحال ذکر سجده
4⃣-برزمین بودن هفت عضودرهنگام ذکر
5⃣-مساوی بودن جاهای سجده
6⃣-پاک بودن جایی که پیشانی رامی گذارد
7⃣-سربرداشتن ونشستن وآرامش بین دوسجده
🆔👇👇
@resule10📚
#نماز_قضا_در_وقت_مخصوص
💬سوال:
آيا ميشود نماز قضا را در وقتى که مخصوص نماز ديگرى است خواند⁉️⁉️ مثلاً نماز قضاى صبح را در چهار دقيقه اول بعد از اذان ظهر که مخصوص نماز ظهر است ،خواند⁉️⁉️
✅پاسخ:
📝آیت الله مکارم:
خواندن نماز قضادر وقت مخصوص اول مانعی ندارد ولی در وقت مخصوص آخر اگر نماز واجب خود را نخوانده باطل است.
🆔👇👇
@resule10📚