eitaa logo
محتوای روایتگری راویان
3.2هزار دنبال‌کننده
7.2هزار عکس
3.2هزار ویدیو
472 فایل
🌟 محتوای روایتگری راویان 🌟 📚 بازخوانی خاطرات شهدا 🎖 تشریح عملیات‌های دفاع مقدس 📖 معرفی کتاب و خاطرات ارزشمند 🗓 پرداختن به مناسبت‌های مهم ✍️ محتوای روایتگری 📩 ارتباط با ادمین : @Revayatgar_admin وابسته به موسسه روایت سیره شهدا
مشاهده در ایتا
دانلود
و چنانچه در برخي آيات، «موت» اثبات شده و در برابر «حيات» قرار گرفته، مانند: «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ»[14] اولاً مقصود از آن در حقيقت «وفات» است، نه فوت، چنان كه برخي آيات بر اين نكته دلالت دارد كه مرگ، توفّي و وفات است؛ مانند: «اللَّهُ يَتَوَفَّي الْأَنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها»،[15] «حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ تَوَفَّتْهُ رُسُلُنا».[16] ثانياً راز آن تقابل اين است كه ديگران «ميت» را به معناي «غير زنده» اراده مي كردند و از اين رو «اموات» را در برابر «اَحياء» قرار داده و بر شهدا نيز اموات اطلاق مي كردند. عنوان موت به همان معناي صحيح قرآني از قضاي حتمي خداست و همگان مشمول آنند و كسي از آن فارغ نيست: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ»[17] «وَ ما جَعَلْنا لِبَشَرٍ مِنْ قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ»[18] پيامبر خاتم ـ صلّي الله عليه و آله ـ كه كامل ترين انسان هاي معصوم است و هيچ شهيدي در عروج روحي خود به اوج وجودي آن حضرت نمي رسد مشمول عنوان موت شد؛ يعني در باره آن حضرت ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي توان گفت «ماتَ»، چنان كه در آيه «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ»[19] واژه موت در باره آن حضرت روا دانسته شده و اميرمؤمنان ـ عليه السّلام ـ نيز در باره خودش فرمود: «والّذي نفسي بيده لابن أبي طالب آنس بالموت من الطفل بثدي أمّه».[20] حيات برتر شهيدان: قتل در راه خدا سلوك به سوي خداي جميل است و چيزي كه به تعبير قرآن حكيم در راه خداست (في سبيل الله) ‌لوازم فراواني را به همراه دارد؛ مانند اينكه: اولاً: شهادت سير و سلوك است؛ نه نابودي و نه جمود و ركود. ثانياً: شهيد حتماً به مقصد مي رسد، زيرا راه خدا مستقيم است؛ نه تخفيف دارد و نه اختلاف.   ثالثاً: شهيد حتماً زنده است، چون سالك است و حيات او طيّب است؛ نه نكد، زيرا راه خداي جميل با جمال است و چنين سالكي در فضاي جمالي سير مي كند. توضيح اين مطلب إن شاء الله در تفسير آيه «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ»[21] خواهد آمد. اختلاف آيه مورد بحث با آيه سوره آل عمران در جهات متعدد است كه يكي از آنها تعبير به مضارع در اين آيه: «يُقتل» و به ماضي در آيه آل عمران: «قتلوا» است؛ يعني نه هنگام اعزام به جبهه مي توان به عنوان توطئه و تبطئه شهادت را نابودي دانست و نه بعد از پايان جهاد كه عده اي شهيد شده اند مي توان چنين فكر كرد. غرض آنكه، شهيد هم اكنون زنده حقيقي است؛ نه آنكه در معاد زنده مي شود تا آيه مورد بحث نظير آيه «إِنَّ الْأَبْرارَ لَفِي نَعِيمٍ.....»[22] باشد، چنان كه گروهي پنداشته اند و نه آنكه فقط نام آنها زنده باشد (زنده ياد)، چنان كه عده اي پنداشتند. نام آنان زنده است؛ ولي از باب «وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ»[23]كه با تأثير حقيقي همراه است. از تفسير طبري چنين بر مي آيد كه شهيد هم اكنون از روزي بهشت برخوردار است، ولي ساير مؤمنان در قيامت كبرا.[24] برخي شهيد را داراي حيات ظاهري دانسته اند، هر چند بدن او ريز ريز شده باشد و جمله «....لا تشعرون» را نظير «وَتَرَى الْجِبَالَ تَحْسَبُهَا جَامِدَةً وَهِيَ تَمُرُّ مَرَّ السَّحَابِ»[25] پنداشته اند؛ ليكن چنين برداشتي بر اثر خلط بين حيات دنيوي و حيات برزخي است. شهيد در برزخ بدن مناسب با آن عالم را داراست، بدون آنكه محذور تناسخ لازم آيد، چنان كه ديگران نيز طبق احاديثي كه برخي از آنها در بحث روايي خواهد آمد بدن مناسب با آن نشئه را دارند. نه تنها كشته شدگان در راه خدا، بلكه هر كس با ايمان و با روحي طيّب و پاكيزه از شرك و گناه، از اين جهان رخت بربندد، به يقين زنده و مورد تكريم فرشتگاني است كه به استقبال مؤمنان مي آيند و با سلام كردن مي گويند: به بهشت در آييد: «الَّذِينَ تَتَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ طَيِّبِينَ يَقُولُونَ سَلامٌ عَلَيْكُمُ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»[26] با توجه به اينكه اين تكريم و رحمت در حال توفّي است، منظور از بهشتي كه در اين آيه از آن ياد شده، جنّت برزخي است؛ نه جنّت كبرا. اصل زنده بودن بدن برزخي و روح، مشترك بين همه انسان هاست، اگر چه مؤمنان منعم و كافران و منافقان معذّب اند، چنان كه مؤمن در اصل حيات و تعنّم، نه در درجه تنعّم، با شهيد سهيم و يكسان است، يعني هر دو زنده و متنعم هستند؛ ليكن شهيد در درجه حيات و كيفيت تنعّم برتري دارد و از حياتي بالاتر و نعمتي بيشتر برخوردار است. البتّه مقصود از مؤمن در اين سخن كسي است كه به وظيفه خود عمل كرده باشد؛ اما كسي كه در زمان جنگ عمداً، از صحنه نبرد دور باشد، مؤمن و طيب بودن و نيز با طهارت رخت بر بستن او محلّ تأمّل است. 👇 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
قرآن كريم، شهيدان را بهره مند از رزق حَسَن مي داند. بهره مندي از رزق حسن به ويژه درباره كساني كه در راه ياري دين خدا و هجرت براي فراگيري معرفت الهي، اعم از حركت به سوي جبهه يا هجرت علمي و مانند آن، كشته شوند يا بميرند، در قرآن كريم به صراحت بيان شده است: «وَ الَّذِينَ هاجَرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ ماتُوا لَيَرْزُقَنَّهُمُ اللَّهُ رِزْقاً حَسَناً وَ إِنَّ اللَّهَ لَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ».[27]ممكن است همه اينان اصطلاحاً «شهيد» خوانده نشوند و حكم فقهي همه آنان در غسل و كفن يكسان نباشد؛ ليكن حكم كلامي همه آنها به لحاظ اصل اجر و برخورداري از رزق حسن، يكسان است، هر چند اختلاف درجه محفوظ است. در بهره مندي از «رزق حَسَن»، كسي سهيم «شهيد» و مانند او نيست؛ به اين بيان كه خداي سبحان هنگام يادآوري نعمتهاي مادي، با تعبيرهايي كه متضمنّ هشدار و تأديبي محترمانه است، انسان و دام را در بهره وري از آن نعمتها در كنار يكديگر و مشترك قرار داده و به طور ضمني هشدار مي دهد كه انسان هاي سرگرم به نعمتهاي دنيايي با پست تر از خود، يعني دامها يكسان است: «الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْداً وَ سَلَكَ لَكُمْ فِيها سُبُلاً وَ أَنْزَلَ مِنَ أَزْواجاً مِنْ نَباتٍ شَتَّى كُلُوا وَ ارْعَوْا أَنْعامَكُم»؛[28] اما هنگام برشمردن و بيان نعمت هاي معنوي و اخروي، در قرآن كريم هيچ گاه چنين تعبيري نيامده است. امكان ادراك حيات شهيدان: خداي سبحان در پايان آيه شريفه مورد بحث مي فرمايد: شما اين مطلب دقيق، يعني حيات شهيدان را ادراك نمي كنيد: «.... وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ»،[29] «لا تَشْعُرُونَ» به معناي محال بودن فهم حيات شهيدان يا قابل توجه نبودن آن نيست، بلكه بدين معناست كه بيشتر شما نمي دانيد، نظير آنچه در باره تسبيح همگاني موجودات آمده است: «وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لكِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِيحَهُمْ»[30] و مقصود محال بودن ادراك تسييح موجودات نيست، بلكه منظور آن است كه اكثر افراد نمي دانند و گرنه او حدي از انسانها نه تنها مي دانند، بلكه صداي تسبيح موجودات را نيز مي شنوند. حيات شهيدان كه خداي سبحان در باره آن فرمود: «وَ لكِنْ لا تَشْعُرُونَ» نيز اين گونه است؛ يعني بيشتر انسان ها آن را نمي دانند و گرنه اولياي الهي، شهيدان را زنده مي دانند و شاهد حيات آنان هستند. پي نوشت ها [1] سوره‌آل عمران، آيه 144. [2] سوره آل عمران، آيه‌158. [3] مفردات، ص 655، «ق ت ل». [4] الكافي، ج 3، ص 242؛ بحارالانوار، ج 8 ، ص 309 و 318. [5] سوره بقره، آيه 104. [6] سوره آل عمران، آيه 169. [7] سوره فاطر، آيه 22. [8] سوره مريم، آيه 23. [9] سوره مريم آيه 31. [10] مصباح المتهجّد؛ مفاتيح الجنان ، زيارت شهداي كربلا. [11] سوره آل عمران، آيه 144. [12] سوره آل عمران ، آيه 157. [13] سوره حج، آيه 58. [14] سوره ملك، آيه 2. [15] سوره زمر، آيه 42. [16] سوره انعام، آيه 61. [17] سوره آل عمران، آيه 185. [18] سوره انبياء، آيه 34. [19] سوره آل عمران، آيه 144. [20] نهج البلاغه، خطبه 5. [21] سوره آل عمران، آيه 169. [22] سوره انفطار، آيه 13. [23] سوره شعراء، آيه 84. [24] جامع البيان، ج 2، ص 43. [25] سوره نمل، آيه 88. [26] سوره نحل، آيه 32. [27] سوره حج، آيه 58. [28] سوره طه، آيات 54ـ53. [29] از ادراكِ نكته دقيق كه مانند موهاي باريك ظريف است با تعبير «شعور» ياد مي شود كه ريشه آن «شَعْر» (مو) است. [30] سوره اسراء، آيه 44. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با سلام ان شاالله مسابقه کتابخوانی ویژه راویان روحانی از کتاب مقدس روز چهارشنبه 8 اسفند ماه برگزار می گردد.
سوالات مسابقه ساعت 15 روز چهارشنبه در همین کانال قرار داده می‌شود و تا ساعت 22 همان روز باید جواب سوالات را به صورت پیامک به شماره ای که جهت ثبت نام اعلام شده بود ارسال نمایند. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
از آنجایی که یکی از وظایف کلیدی و مهم راویان عرصه ی جهاد و شهادت تبین و تحلیل بیانیه ی گام دوم حفظه الله بوده‌ است بر همین اساس در طول سال و بخصوص در ایام تبلیغی راهیان نور ، مطالبی متناسب با این موضوع ارائه میشود . برای پیگیری این مباحث هشتگ زیر را دنبال کنید
🔻توصیه نماینده رهبری به بچه های انقلاب: نیروهای انقلابی نقش خود را در مسیر «گام دوم» تعریف کنند سعید جلیلی در کرمانشاه: 🔹اولین اراده برای قدم گذاشتن در گام دوم اینست که نیروهای فرهنگی و انقلابی نقش خود را در این مسیر تعریف و مشخص نمایند. 🔹جوان انقلابی کسی نیست که ادعای شایستگی میکند؛ کسی است که ارائه شایستگی میکند. 🔹اگر حسن باقری تبدیل به الگو شد بخاطر آنست که او نسبت خود را با جنگ تعریف کرد و به وظیفه اش عمل کرد. همت و باکری هیچوقت نیامدند بگویند ما را فرمانده کنید تا کار کنیم؛ نه! آنها تمام وسعشان را به کار بستند، کارنامه موفق ارائه کردند و مسئولیت های مهمتری نیز کسب کردند. 🔹در کنار نسخه های بدلی باید مراقب تحلیل های سراپا غلط بود که انتخاب مردم را هدف قرار گرفته اند. نیروهای انقلابی در قبال شکل گیری این تحلیل ها مسئول هستند و وظیفه اقناع به عهده آنهاست. 🔹شایسته است پس از گذشت دو سال و نیم از فرمان آتش به اختیار طبق تعریف رهبرانقلاب از کار تمیز فرهنگی، نیروهای انقلابی به بررسی کارنامه خود در این مدت بپردازند. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
شهید مهندس مهدی باکری فرمانده دلیر لشکر ۳۱عاشورا، بر اثر اصابت تیر، از ناحیه کتف مجروح شده بود. یک روز تصمیم گرفت برای سرکشی و کسب اطلاع از انبارهای لشکر بازدید کند. مسئول انبار، پیرمردی بود به نام حاج امر ا... با محاسنی سفید که با هشت جوان بسیجی در حال خالی کردن کامیون مهمات بود. او که آقا مهدی را نمی شناخت تا دید ایشان در کناری ایستاده و آن ها را تماشا می کند فریاد زد جوان چرا همین طور ایستاده ای و ما را نگاه می کنی بیا کمک کن بارها را خالی کنیم. یادت باشد آمده ای جبهه که کار کنی. شهید باکری با معصومیتی صمیمی پاسخ داد: « بله چشم» و با آن کتف مجروح به حمل بار سنگین پرداخت. نزدیکی های ظهر بود که حاج امرا... متوجه شد که او آقا مهدی فرمانده لشکر است. بغض آلود برای معذرت خواهی جلو آمد، که مهدی گفت: «حاج امر ا... من یک بسیجی ام» 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇 @ravianerohani
ان شاالله ساعت 15 امروز سوالات مسابقه کتابخوانی در کانال قرار داده می‌شود و عزیزانی که ثبت نام نمودند تا ساعت 22 وقت دارند تا جواب سوالات را پیامک نمایند. 🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری : @ravianerohani
✨بِسْمِ رب شُهَدا✨ #توجه #توجه سلام به دوستان شهدایی✋😊 بزرگواران اگه شماهم میخواین در سالروز شهادت #شهید_محمدابراهیم_همت (که 17اسفندماه هست) بهش ی هدیه معنوی بدین، باما همراه بشین😍👇👇 🌹 #ختم_قرآن 🌹 #ختم_ذکر 🌹 #ختم_صلوات 📢📢 #رفقای شهید همت بسم الله.. عضو بشین و دیگران رو هم دعوت کنید🙏🌹🍃 اینم لینک گروه😉👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2873753617C071c03d546
⚠️برای مظلومیت #قرآن همین بس که خداباید #قسم بخوره این کتاب جِدیهِ و #شوخی نیست!😔💔 کانال⇦❁قــ📖ــرآن کریــم❁ 💢 تلاوت 30جزء #قـرآن_کریـم همراه با #تفسیر کوتاه آیه ها ، ترجمه گویا و متن pdf قرآن ✔از قاریان مشهور بین المللی✔ 👈با تفکیک #جزء و #سوره👉 http://eitaa.com/joinchat/2994601997C52c0bdbc8a