#کلام_امام
🔰 به برکت خون شهیدان سلیمانی و ابومهدی
جریان ضدّاستکباری در منطقه امیدوارتر و شادابتر است
🔻 رهبر انقلاب:
آنهایی که شهید سلیمانی را و شهید ابومهدی عزیز را به شهادت رساندند، فکر میکردند کار تمام شد؛ اما امروز جریان ضدّاستکباری در منطقه، از دو سال پیش، پُررونقتر و شادابتر و امیدوارتر دارد حرکت میکند و کار میکند. اینها برکات این خون عزیز و خون مظلومانه است. ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
۱۵ دیماه ، #سالروز_عملیات #نصر گرامی باد . 🥀
#معرفی_عملیات :
پس از تثبیت تهاجم ارتش عراق و زمینگیر شدن نیروهای عراقی ، مرحله آمادهسازی نبروهای خودی برای بیرون راندن تدریجی متجاوزین عراقی از سرزمین مقدس ایران اسلامی آغاز شد.
در این راستا ضربات متعدد اما کوچک در اکثر جبههها بر پیکر ارتش تا دندان مسلح و آماده عراق که مست پیروزی شده بود، وارد میشد. هرچند این ضربات در عین ناتوانی و عدم آمادگی صورت میگرفت اما به هرحال برای به ستوه آوردن دشمن و تقویت روحیه نیروهای خودی بسیار مؤثر بود .
ارتش جمهوری اسلامی ایران بهتدریج انسجام خود را به سازمان و سیستم فرماندهی بازمییافت و این باور قوت میگرفت که نهتنها دشمن متجاوز را میتوان متوقف کرد، بلکه میتوان اراده و میل خود را به او تحمیل کرد و وادارش کرد که عقب بنشیند .
طرحریزی عملیات نصر (کرخه نور)
هنگامیکه در ۲۹ آذر ۵۹ رئیسجمهور وقت و حضرت آیت ا... خامنهای نماینده حضرت امام در شورای عالی دفاع و سرتیپ فلاحی فرمانده نیروی زمینی و سرتیپ فکوری فرمانده نیروی هوایی به حضور رهبر انقلاب اسلامی رسیدند ، حضرت امام (ره) فرمودند:
" امت مسلمان ایران پشتیبان شما است و من هم پشتیبان ارتش هستم ." پس از دریافت رهنمود حضرت امام (ره) فعالیت ستادی به منظور تهیه برآوردها و طرحهای عملیاتی آغاز شد و به لشگر ۱۶ ابلاغ شد تا از منطقه دزفول به منطقه اهواز تغییر مکان دهد .
#ادامه 👇
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری
@ravianerohani
#ادامه 👇
منطقه عملیات نصر(کرخه نور )
منطقه عملیات نصر از غرب به جاده سوسنگرد ،هویزه و از شرق به جاده کارون و از شمال به جاده حمیدیه، سوسنگرد و از جنوب به جاده پادگان حمید در ۴۰ کیلومتری جنوب اهواز محدود بود.
رودخانه کرخه کور در مرکز این منطقه نیروهای دشمن قسمتی از کرانه شمالی آن را در اشغال داشتند و پادگان حمید که حدفاصلی محسوب میشد در جنوب شرقی این منطقه قرار داشت.
سازمانهای رزمی و یگانهای شرکتکننده در عملیات
تیپ یک زرهی شامل گردانهای ۱۷۶، ۱۸۵ پیاده مکانیزه و گردانهای ۲۰۱ و ۲۲۰ تانک
تیپ ۳زرهی شامل گردان ۱۲۴ مکانیزه و گردانهای ۲۲۴ و ۲۲۷ تانک
تیپ ۲ لشگر ۹۲ زرهی شامل گردان ۱۰۵ مکانیزه و گردانهای ۲۰۷ و ۲۵۶ تانک
تعداد ۳۰۰ نفر رزمنده پاسدار و بسیج در ۲ گروه ۱۵۰ نفری به هر تیپ اختصاص و زیر امر لشگر قرار گرفتند .
آغاز #عملیات_نصر
در ساعت ۱۰ روز ۱۵ دیماه ۵۹ تک لشگر زرهی به مواضع دشمن آغاز شد . یک گروه رزمی از لشگر ۹۲ زرهی نیز با استفاده از پل نصبشده بر روی کارون در منطقه فارسیات از این رودخانه عبور کرد و گروه رزمی دیگری از این لشگر از کرانه غربی کارون در محور ملیحان ، عبادیه به سمت غرب پیشروی خود را آغاز کرد. زمانی که تانکهای یگان جلودار این گروه رزمی به تیر رس موشکهای ضدتانک رسید دشمن بر روی آنها آتش گشود و تعدادی از تانکهای لشگر ۹۲زرهی مورد اصابت قرار گرفتند . و گردان سوار زرهی این لشگر نیز که از کارون عبور کرده بود در غرب این رودخانه متوقف شد . هرچند حرکت لشگر ۹۲ زرهی در همان آغاز عملیات متوقف گردیده بود ولی با عبور از کارون و استقرار در غرب آن ، جناح شرقی لشگر ۵ مکانیزه عراق را مورد تهدید قرارداد . و بدینوسیله از بکار گیری نیروهای این لشگر در منطقه کرخه کور بهطور موقت ممانعت به عمل آورد . رزمندگان لشگر 16 زرهی باروحیه فوقالعاده بالا در منطقه مربوطه عملیات را آغاز کردند و با سرعت به سمت مواضع دشمن در کرانه کرخه کور پیشروی کردند . تیپ ۳ این لشگر با عبور از خط تیپ ۲ لشگر ۹۲ زرهی در جنوب جاده حمیدیه ، سوسنگرد در ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه با دشمن متجاوز درگیر شد . همانگونه که پیشبینی میشد ، نیروهای دشمن غافلگیر شدند . افراد دشمن که انتظار تک در ساعت ۱۰ را نداشتند بهمحض اینکه از تک نیروهای ایرانی آگاه شدند |آثار شکست در آنها آشکار گردید و سراسیمه شروع به فرار نمودند و تعدادی از آنها درحالیکه لباس کامل نظامی بر تن نداشتند به اسارت درآمدند . سرعت پیشروی لشگر ۱۶ زرهی غیرقابلتصور و غافلگیرانه بود . بهنحویکه در ساعت اول تک نیروهای دشمن در شمال کرخه کور توسط تیپ ۳ منهدم شده با عقبنشینی کردند ، یا به اسارت درآمدند . عدم عکسالعمل دشمن بهقدری غیرمنتظره بود که قرارگاه مقدم نیروی زمینی احتمال داد دشمن دامی گسترده و میخواهد نیروهای ایرانی را به قتلگاه بکشاند و بر آن اساس است که از مقابل نیروهای جمهوری اسلامی فرار میکند . بنابراین در ساعت ۱۱ به لشگر ۱۶ زرهی دستور داد مراقب باشد که تانکها و نفربرها به دام موشکهای ضدتانک دشمن نیفتد و تأکید نمود که تک تا خاتمه مرحله یکم با هماهنگی و با رعایت تأمین ادامه یابد . مرحله اول عملیات در ساعت ۱۶ روز ۱۵ دیماه به پایان رسید و حدود ۸۰۰ نفر دشمن به اسارت درآمدند و کرانه شمالی کرخه کور از لوس وجود نیروهای عراقی پاک شد و قسمتی از وسایل تیپ زرهی دشمن منهدم و یا به دست نیروهای ایرانی افتاد . نیروهای ایرانی تا مواضع توپخانه دشمن پیشروی کردند و تعدادی از توپهای سنگین دشمن را به غنیمت گرفتند . این موقعیت درخشان که در مدت ۶ ساعت نصیب لشگر ۱۶ زرهی شده بود از نخستین موفقیتهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک عملیات آفندی در جنگ تحمیلی محسوب میشود .
مانور اجرا شده لشگر ۱۶ زرهی در روز یکم عملیات
پس از چند روز مقاومت جانانه در مقابل پاتکهای شدید چندین لشگر دشمن در منطقه و بهمنظور حفظ نیروها از تلفات سنگین و عدم پیشبینی احتیاط مناسب بهمنظور درگیری با چند لشگر دشمن یگانها به مواضع قبل عملیات تأخیری را انجام دادند .
نتیجه عملیات نصر
الف : عملیاتی
مرحله یکم عملیات با موفقیت کامل به پایان رسید و یگانهای لشکر به اهداف واگذاری رسیدند .
ب)تلفات انسانی دشمن
اسیر :۸۰۰ نفر
کشته و مجروح : بیش از ۱۰۰۰ نفر
ضایعات لجستیکی دشمن
لشگر ۹زرهی عراق بهشدت آسیب دید ، انهدام ۴۵ دستگاه تانک ، ۱۰ دستگاه نفربر، ۳ فروند هلیکوپتر ، ۵۰ دستگاه خودرو و ۱۵ قبضه موشکانداز
غنائم به دست آمده :
تعدادی تانک، نفربر و موشکانداز به غنیمت یگانهای خودی درآمد .
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
9.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
#پیشنهاد_دانلود
#موشن_گرافیک #عملیات_نصر
#هویزه
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
⬛15دی سالروز اتفاق غم انگیزی است که منجر به از دست رفتن چند تن از بهترین فرماندهان نیروی هوایی ارتش شد. در این روز تعداد دیگری از نخبگان جنگ دیده نهاجا از این دنیای خاکی پر کشیده و رفتند. حادثه سقوط جت استار فرماندهان نهاجا در سال1373تنها شهادت تعدادی فرمانده و خلبان نبود. حداقل سه تن از این شهیدان اسطورههای نهاجا بودند. #شهید_منصور_ستاری یکی از بهترینهای پدافند هوایی کشور، سرتیپ خلبان #مصطفی_اردستانی قهرمان بیبدیل اف 5و سرتیپ #علیرضا_یاسینی از بهترینهای اف 4در پروازی که خود خلبانش نبودند به شهادت رسیدند.
شرح ماجرا :
15 دی 1373 ساعت 8 شب، خلبان سرهنگ جمشیدی به همراه کمک خود سرهنگ دوم خلبان جم منش هواپیمای جت استار را برای پرواز به سمت تهران آماده میکردند. تیمسار ستاری به همراه تیمسار اردستانی، شجاعی، یاسینی و دیگر همراهان به پای هواپیما آمده و پس از خداحافظی سوار بر هواپیما شدند. مهندس پرواز سروان سنایی مشغول چکهای قبل از پرواز است. بعد از سوار شدن در هواپیما بسته میشود. ساعت تقریباً 20:10 کمک خلبان از برج اصفهان اجازه استارت میخواهد که داده میشود. هواپیما برمیخیزد اما بروز مشکل در هواپیما باعث میشود خلبانان درخواست بازگشت کنند. ساعت 20:42 در آخرین تماس، موقعیت هواپیما خواسته میشود. اینگونه جواب میآید: در حال گردش برای فاینال هستیم و ناگهان ارتباط با برج مراقبت قطع میشود. هواپیمای جت استار نیروی هوایی به شماره ثبت 9001-5 در فاصله 64 کیلومتری فرودگاه در جاده نایین – یزد سقوط کرده و سرنشینانش به شهادت میرسند.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
۱۵ دیماه ، #سالروز_شهادت #خلبان_شهید سرلشکر #شهید_منصور_ستاری، فرمانده فقید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گرامی باد . 🥀
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
منصور ستاری که بود؟
منصور ستاری در سال 1346 وارد دانشکده افسری شد و در سال 1350 برای گذراندن دوره کنترل رادار به امریکا اعزام شد و پس از گذراندن دوره یکساله، در 1351 به ایران بازگشت و به عنوان افسر کنترل شکاری نیروی هوایی مشغول به کار شد. مشکل نیروی هوایی در ابتدای جنگ، نبود فرماندهان عالیرتبه داخلی و خارجی بود. در حقیقت با خروج ژنرالهای امریکایی و بازنشستگی یا اخراج فرماندهان داخلی، ارتش در بخش فرماندهی با کمبود جدی مواجه بود. نیروی هوایی نیز از این قاعده مستثنی نبود. اما پیشروی ارتش عراق این نکته را به همه گوشزد کرد که ارتش با فرمانده یا بیفرمانده باید پایداری کند.
یکی از کسانی که در آن روزهای سخت، بی نظمی در پدافندها را کاهش داد و از پدافند پر قدرت هاوک بیشترین بهره را گرفت، شهید ستاری بود. طرحهای خوب او سبب شد تا بسرعت مدارج ترقی را در جنگ طی کند و درسال 1362 به سمت معاون عملیات فرماندهی پدافند نیروی هوایی منصوب شود. بی ادعایی، کم صحبتی و پرکاری او زبانزد همه بود. گفته میشود در عملیات خیبر وقتی نیروهای ایران در محاصره بمباران شیمیایی بودند او ماسک خود را تقدیم به پیرمردی کرد که راننده لودر بود. این اقدام او اگرچه جان رزمنده مسن بسیجی را نجات داد اما براثر این اقدام، وی تا زمان شهادت از شامه بویایی بیبهره شد اگرچه سعی کرد این موضوع را مخفی نگه دارد. طرحها و برنامههایی که شهید ستاری ارائه میداد بسیار منطقی، عملی، کاربردی و مؤثر بود. از این رو در سال 1364 به عنوان معاونت طرح و برنامه نیروی هوایی برگزیده شد و به علت لیاقت و کاردانی و شایستگی که از خود نشان داد، در بهمن ماه سال 1365 با درجه سرهنگی به سمت فرماندهی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب و تا هنگام شهادت عهده دار این مسئولیت بود.
شاهکار ستاری در نبرد فاو بود. شاید کمترکسی بداند که عملیات فاو جدای از پیروزی بزرگ زمینی، شاهکار پدافندی ایران بود. ستاری و تیمش در این نبرد نفسگیر، نزدیک 70 جنگنده عراقی را ساقط کردند. موشکهای پرهیبت هاوک هر پرندهای را میزدند تا آنجا که حتی شکاریهای خودی هم اجازه نزدیک شدن به منطقه را نداشتند. صدام که از بیرون راندن رزمندگان مأیوس شده بود با روزی 300 تا 400 سورتی پرواز سعی کرد به زور بمب شیمیایی و بمباران گسترده، لشکرهای سپاه را زمینگیر کند اما تدابیر ستاری او را مأیوس کرد. در میانه نبرد با از کار افتادن رادارهای موشکی، ناگهان آنقدر حملات هوایی افزایش یافت که محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران شخصاً با نگرانی از ستاری توضیح خواست. ستاری با ظاهری خسته و خاک آلود به اوگفت: مشکل حل شد آنها (هواپیماهای دشمن)دیگر نمیآیند. از سال 1365 با کاهش توان هوایی ایران و بالعکس افزایش بیسابقه قدرت هوایی عراق، ایران مجبور به گسترش یگانهای پدافندی خود به مراکز نفتی، بنادر و پتروشیمیها شد. نیروی هوایی با چنگ و دندان از این آب و خاک دفاع کرد تا ایران وارد دوران صلح با عزت شود.
اقدامهای شهید ستاری در سالهای پس از جنگ
ستاری در سالهای پس از جنگ آنچه از آموختههای خود داشت را صرف توسعه کیفی نهاجا کرد. تأسیس دانشکده پرواز (خلبانی) این آرزوی دیرینه هر ایرانی وطن پرست و پرسنل نیروی هوایی از جمله کارهای او بود. اولین سری دانشجویان خلبانی در مهرماه سال 1367 وارد دانشکده پرواز شدند.
تأسیس دانشگاه هوافضا با 8 گرایش تحصیلی و مبتنی بر برنامههای آموزشی - مجموعههای کارشناسی و مصوبات وزارت فرهنگ و آموزش عالی، تأسیس دانشکده پرستاری و راهاندازی مرکز تحقیقات و آموزش پزشکی (پاتولوژی) نیروی هوایی و ایجاد شبکه دیده بانی به منظور تقویت سیستم پدافندی کشور - ایجاد شبکه دیده بانی بصری - ایجاد موانع هوایی بر فراز دره ها، گذرگاهها و ارتفاعات از دیگر اقدامات این مرد بزرگ بود. او سعی کرد تا کمبود منابع مالی نیرو را با بومیسازی صنعت هوایی جبران کند. ستاری اگرچه به مانند بسیاری از فرماندهان نیروهای هوایی جهان، خلبان نبود اما به تصدیق کارشناسان، نهاجا در آن سالها دورانی طلایی را تجربه کرد. این مرد بزرگوار در روز 15 دی 1373 در پروازی که به همراه سایر فرماندهان بزرگ نهاجا انجام شد به دلیل نقص فنی هواپیما به شهادت رسید.
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
🎥 #چشمها سخن میگویند....
🔹 نقاشی شنی پرتره به مناسبت ۱۵ دی سالروز شهادت نابغه بزرگ نظامی و فرمانده کل نیرو هوایی ارتش، شهید منصور ستاری
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani
#شهید_مصطفی_اردستانی
🔸تاریخ ولادت : ۱۳۲۸/۱۰/۱۱
🔸محل ولادت : قاسم آباد_ورامین
🔸تاریخ شهادت : ۱۳۷۳/۱۰/۱۵
🇮🇷 کانال ارائه محتوای روایتگری 👇
@ravianerohani