eitaa logo
فرصت|مختاررضائیان
235 دنبال‌کننده
70 عکس
12 ویدیو
4 فایل
اینجا فرصتی است برای تحول... سلام مختاررضائیان هستم فعال تربیتی و سیاسی اینجا تلاش میکنیم تحول رو با "متن" بسازیم نه "حاشیه"ها، اینم قطعا "حوصله"میخواد و "وقت" مشتاقانه منتظرتونم. حوصله و وقت یادتون نره 😉😊 ادمین @mokhtar_rezaeyan
مشاهده در ایتا
دانلود
🎧سلسله جلسات 🔰نقد فراساختاری حوزه و دانشگاه در منظومه فکری مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 🔸قسمت اول 🔸قسمت دوم 🔸قسمت سوم 🔸قسمت چهارم 🔸قسمت پنجم(جمع بندی) 📂سرفصل های اصلی ▪️نقد ساختاری های دانشگاه و حوزه در تربیت نخبگان کشور ▪️تاریخچه دانشگاه و اهداف آشکار و پنهان آن در حمایت از نظام سرمایه داری ▪️تغییر هوشمندانه ساختار حوزه در نسبت با گفتمان مردم سالاری دینی ▪️رهبانیت یا دیکتاتوری دو ورطه خطرناک برای حوزه ▪️مردم سالاری دینی گفتمان برتر در ایجاد ساختارهای انقلابی ▪️فرد گرایی یا جامعه گرایی موضوع اصلی ساختارهای نخبه پرور ▪️نیازمندی به جمهوریت در جامعه اسلامی و شکل گیری اخلاق متواضعانه در نخبگان دینی ⏳فرصت|مختاررضائیان 🆔@rezaeyan_mokhtar
• اگر‌ کسی،شوق‌ شهادت‌ دارد آن‌ را‌ فعلا‌ طلب‌ نکند...! شهادت‌ را در‌ جنگ‌ با‌ آمریکا و‌ اسرائیل از‌ خدا‌ بخواهید... |حاج‌قاسم| @ashk128
🔘مراسم تحلیف پادشاهی کودک 🖊چرا در هفت سال اول روایات ما به عنوان دوران تعبیر شده؟ 🔺مهمترین متغیر در گزاری و از ، ایجاد و رشد قدرت و است ، در رشد قدرت اراده و اختیار اوست که توان تحول و تغییر شرایط را در جهت تحقق اهداف به دست می آورد لذ از مهمترین مراحل رشد اراده ، قدرت "انتخابگری" متربی است. آنچه در دوران کودکی به عنوان دوران پادشاهی اتفاق می افتد اراده و قدرت انتخابگری کودک در همه امیال و افعال اوست. 🔺کودکی، اصلی ترین دوران در کسب تجربه انتخاب گری برای رشد قوه اختیار اوست. با آزادی های هوشمندانه توسط والدین است که قوه اراده کودک در میدان تجربه توسعه میابد. اراده او با تجربه ی انتخاب های آزاد است که معنا میابد. این تجربه ورزی های کوچک ولی با آثار بزرگ است که اصلی ترین پشتوانه او در دوران بعدی رشدهویتش است. انجا که با رشد ارزش ها و عقلانیت ،جهت و چگونگی تکامل این انتخاب گری را به دست می آورد... 🔻 این آزادی در عمل باعث میشود تا "زیربنای" تربیت و کودک یعنی ایجاد و توسعه "اراده ورزی" به درستی صورت گیرد. از این رو در روایات به رعایت "کرامات کودک" به معنای "حق انتخاب گری" در او تاکید شده ، این تاکید با بیان دوران پادشاهی عملا در صدد "پی ریزی تجربه ی اراده ورزی جهتمند" در کودک است ... 🔻 قدرت "اعتماد به نفس" با "آزادی" کودک "شکل" و در مراحل دیگر رشد، "کامل" میشود نقطه مقابل آن، تصمیم گیری بجای کودک و محدودیت های نابجا و بیش از حد بخاطر و یا تنبلی ها والدین است 🔺از این رو دوران کودکی اول از حساس ترین مراحل رشد کودک است چرا که "رشد قدرت اراده" در گرو میدان دادن وسیع به کودک است. لذا باید دوران پادشاهی کودک در این دوران کاملا به "رسمیت" شناخته شود تا بسترهای مناسب برای اراده ورزی در کودک به درستی ایجاد شود. او باید طعم اراده آزاد را در اولین و حساس ترین مرحله رشد خود کند تا در مراحل دیگر بتوان به آن و سپس آن را و کند. 🔻بعد از "حریت بخشی"در دوران کودکی اول، در مراحل بعدی یعنی هفت سال دوم ، "تادیب" نیاز است تا به اراده آزاد "جهت" داده شود به دیگر معنا جهت گیری دینی با تادیب یا به عبارت درستر ادب، سمت و سوی الهی بگیرد ، ارزشها در این مرحله به دانش آموز منتقل میشود. در مرحله سوم یعنی هفت سال سوم با قدر مراحل نگهداری و اراده، با وزارت بخشی او کامل شود. متربی در این مرحله میتواند با قدرت تفکر و تعقل خود ایده ها و نظراتش را اعمال کند. 🔸در خلاصه کلام، مهمترین و بزرگترین بستر برای تجربه و درک قدرت اراده متربی در "دوران کودکی" اوست با به رسمیت شناختن این دوران در نظام های تربیتی میتوانیم با آزادی های برنامه ریزی شده در کودک بستر شکل گیری و رشد قدرت اراده را به عنوان اصلی ترین متغیر در ارزیابی موفقیت طرح تربیتی،برایش فراهم کنیم. ▪️امیرالمومنین(ع) می‌فرمایند: "«یُرْخی الصّبیُّ سَبْعاً و یُؤَدَّبُ سبْعاً وَ یُسْتخدمُ سَبْعاً.» کودک در هفت سال نخست زندگی گذارده می شود و در هفت سال دوم به آن آموخته می‌شود و در هفت سال سوم به گرفته می‌شود. ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💢امنیت پایدار... 🔹"امنیت پایدار" برای "رشد دائمی" فقط با "حضورفعال" در "حصن ولایت" و "معیت با امام" ممکن است .با حضورفعال در میدان مشکلات و مصائب است که اگاهی بخشی و غفلت زدایی از «شرک حرکت» میتواند امنیت و مصونیت در حرکت را برای رشد دائمی ایجاد کند ... 🔹تنها آب راکد است که آلوده میشود و در شدت این آلودگیست که آخر میمیرد، برای در امان ماندن از شرک ها از مُردن ها باید "دائما" با امام در بی نهایت قرب الی الله "حرکت" کرد... ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
شهید زنده.mp3
29.31M
🔹شهید چگونه زنده میشود!!؟ 🎙مختاررضائیان 🔰مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🔹خاصیت کشته شدن در راه خدا این است که انسانى جان خود را صرف میکند براى یک هدف و مقصد الهى و خداى متعال هم در پاسخ به این ایثار و گذشت بزرگ، حضور او را در ملّت او تداوم میبخشد و یاد، فکر و آرمان او زنده میماند. ۱۳۶۸/۰۵/۲۵ 🔹موضوعات 🔸چگونه شهید نه عامل تحول در جامعه که بزرگترین مانع تحول قلمداد میشود ؟ 🔸چگونه میتوان به شکل حداکثری از شفاعت اجتماعی شهید بهره مند شد ؟ 🔸چگونه شهید با روایت در گذشته مانده ما شهید میشود؟ 🔸چگونه جامعه میتواند حاضر و ناظر بودن شهید را لمس کند؟ 🔸چگونه شهید محور تفرقه در جامعه میشود!؟ 🔹@rezaeyan_mokhtar🔸
🔰تحلیلی کوتاه درباره جایگاه و اهمیت و قدرت رویارویی با همه ارکان قدرت در کشور... ▫️تحلیل در لایه عمیق از این موضوع به قدرت رسانه ای و نقش و جایگاه آن در «اداره کشور» به خصوص حوزه برمی گردد ، دشمن با ایجاد و ایجاد دسترس آسان و همگانی به آن و با قصد هدایت درجهت خاص به دنبال رقابت و مبارزه با نهادی های اصلی قدرت در یک کشور بزرگ است. به عبارت دیگر میخواهد کنترل و هدایت جامعه از نهادهای رسمی قدرت به رسانه های مجازی در حال انتقال است. ▪️یعنی در ‎ها این رسانه های مجازی هستند که تصمیم گیر نهایی هستند. اگر اراده کند با ایجاد موج های رسانه ای و با قدرت فریب افکار عمومی می تواند در مقابل قانون قطعی تو بایستد و جلوی تصویب یا اجرای انرا بگیرد. ❓سوال اینجاست آیا اداره اراده جامعه در آینده با دولت ها است یا رسانه های عمومی؟ ◽️اینکه تو نمیتواند حکم قطعی خدا رو اجرا کنه ، اینکه تو نمیتواند طرح صیانت رو قانون کنه اینکه ‎‌مجریه تو نمیتواند با بی حجابی مسلم برخورد کند وصدها مورد مشابه همه اش بخاطر اینست که در بازی قدرت، رسانه را واگذار کرده ، اینکه نمی تواند تصمیم درست رو اجرایی کند یعنی در مقابل رسانه و افکار عمومی قدرت رویارویی را از دست داده است ؟ یعنی این رسانه است که برای تصمیمات شما تصمیم میگیرد؟ واین خطرناکترین بخش این قصه دردناک است. چرا که سوال اصلی اینجاست رسانه دست کیست ودر چه جهتی از آن استفاده میشود ؟ ▪️تمام نهادها قدرت در زور آزمایی با رسانه مجازی(اجتماعی) با چالش های جدی مواجه هستند و این محصول از این ابزار قدرت افرین در بسط و تکامل دین است. یعنی یعنی ... ◽️و این مشکل حل نخواهد شد مگر با بازگشت به ، اهمیت مردم ، ضرورت همراهی مردم ، ضرورت اغناء مردم ... و این ممکن نیست مگر با "رسانه" تازمانی که مردم و جایگاه انها در حکومت و مهم نباشد جایگاه و ضرورت "رسانه عمومی" هرگز فهم نخواهد شد با حذف و هم مساله شما حل نخواهد شد بلکه مساله پابرجاست. ▪️واین کلان مساله ماست. اگر به تند روی متهم نشویم دشمن به زیبایی فهمیده که عنصر اصلی و قدرت افرین این انقلاب، مردم هستند بخاطر همین با نیت خاص و با ایجاد ها عمومی و شکل گیری رسانه های اجتماعی ، توانسته افکار مردمی را به سمت وسو خاص خودش مدیریت کند و اینگونه انقلاب را تبدیل به کند. چیزی که بزرگترین فرصت برای تکامل انقلاب بود الان تهدید جدی شده برای حرکت تکاملی انقلاب... یعنی ما دقیقا از نقطه قوت خود ضربه خورده ایم همان که بارها رهبری به آن اشاره کرده اند مردم مردم مردم. ◽️از این رو مقام معظم رهبری(دامه ظله) بارها به نهادهای اصلی حکومت ، را گوشزد میکنند، غفلت از این موضوع یعنی عقب نشینی ها پی در پی از واهداف و این همان چیزی ست که هنوز متاسفانه درک نشده . و روایتگری ان روی این قدرت بی رقیب یعنی رسانه است روایتگری یعنی رسانه پویا دینی در وقایع عمومی برای دستگیری مردم، شکست در این میدان یعنی شکست تدریجی انقلاب در زمان ... از این رو و سیلی سخت از تعابیر سنگین مقام معظم رهبری در دیدار با در اهمیت و ضرورت رسانه و شکست تدریجی و هدر رفت فرصت های تاریخی برای و است. ✍️مختار رضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
رسانه وتوازن حرکت انقلاب.mp3
31.43M
🎧جنگ داخلی!!! 🔰تحلیلی بر چگونگی غفلت از انسجام ملی در بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) 🎙مختاررضائیان 🔹نکته‌ی بعدی در باب منافع ملّی، مسئله‌ی اتّحاد دلهای مردم است؛ اتّحاد عزمها و اراده‌های مردم است. ما در این زمینه متأسّفانه مشکلاتی داریم، عقب‌افتادگی‌هایی داریم؛ ارتباط و همدلی اجتماعی خیلی مهم است؛ در این زمینه دچار غفلت شدیم؛ خودمان به دست خودمان در وحدت ملّی‌مان اختلال ایجاد میکنیم. همه‌ی ‌ما در این غفلت شریکیم؛ همه‌‌ی ما وظیفه داریم که وحدت ملّی را، اتّحاد مردم را، اتّحاد مردم و مسئولین را حفظ کنیم؛ روزبه‌روز آن را تقویت کنیم؛ این سیاست قطعی نظام جمهوری اسلامی از روز اوّل بوده است مقام معظم رهبری (دامه ظله)۱۴۰۳/۰۱/۰۱ 🔘موضوعات ▪️علت های غفلت از انسجام ملی و پیامدهای منفی آن در دراز مدت ▪️چگونگی برقراری تناسب بین حرکت داخلی نظام با مسائل بین المللی ▪️راه های برقراری انسجام ملی برای حرکت بین اللملی انقلاب ▪️راهبرد دشمن برای از کار انداختن خواص و لایه نخبگانی جامعه 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
▪️چگونه برای دانش آموزان خود رویا بسازیم... 🔸"تحول" با نارضایتی و ناراحتی از وضعیت "الان" به دست می آید و زمانی از وضعیت الانت ناراضی هستی که وضعیت مطلوبی را برای خود ساخته باشی... بدون "هدف های بزرگ" فقط عمرت را برای دیگران و اهداف دیگران صرف خواهی کرد. رویا بزرگترین گمشده دانش آموزان ما در امروز و فردای ماست. رویاهای به بزرگی انقلاب رویاهای به بزرگی یک تمدن ... اگر آن را برای دانش آموز ساختیم پیش می رویم اگر نه محکوم به تحقیر و استعمارعمر ملت با آرزوهای پوشالی غرب هستیم. 🔸چگونه میشود رویاهای بزرگ تمدنی این انقلاب را احیا کرد؟ چگونه میشود آن را به دانش آموزان انتقال داد؟ چگونه میشود آن را ساخت؟...سوالی سخت با پاسخی ساده، با کسانی که جان خود را ، آسایش خود را ، آینده خود را در باور به این رویاها فدا کردند و آن را جز در شهیدان و با شهیدان نمیتوان یافت. عزیزان "شهید" در" آینده آرمانی" ما به بلندای قله ها ایستاده تا "نشانی" باشد برای اینکه راه را "گم" نکنیم تا "ناامید" نشویم که شهید"اقامه گر" تمام زیبایی های یک ملت است که ایستادن سهم راه افتادگان و نشستن سهم جاماندگان است... 🔸با شهید است که مسیر رسیدن به "آرمانها" آسان میشود، با شهید است که دیدن "رویاها" ممکن میشود با شهید است که ساختن "آینده" قطعی میشود که شهید را جز با آرمانهایش، جز با رویاهایش نمی شود شناخت و نمی شود روایت کرد ...«آرمانها نزد شهیدان زنده اند اگر شهیدان زنده اند» 🔸تنها وقتی که در منظر چشم شهید قرار گرفتی میتواند زیبایی وصف ناشدنی آرمانهایت را به وضوح ببینی با شهید است که میتوانی با رویاهای انقلاب زندگی کنی، کافیست دست دانش آموزت را در دست شهیدش بگزاری تا شهید او را در عالم رویاها سیر دهد تا دانش آموزت بتواند زیبایی ها این رویاها را لمس کند ، تا "باور" را بیابید تا "امید" را زنده کند تا" آزادی" را یقین کند تا هر چه از آینده میخواهد به دانش آموزت بدهد ... 🔸در خلاصه باشهید رویاهای انقلاب را ببینید با شهید رویاهای انقلاب را منتقل کنید با شهید قدرت ساختن رویاها انقلاب را به دانش آموزان بدهید که شهید شاهد، هادی و شافی یک امت برای رسیدن به اهداف بلندی تمدنی است. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
• تا با خاک،اُنس نگیری، راهی به مراتب قرب نخواهی داشت! |آسِدمُرتِضیٰ‌آوینی| @ashk128
🔰چرا مسجد مهم است؟ ▪️مسجد پایگاه اصلی دین در تنظیم و هدایت روابط اجتماعی بر محور ارتباط با رب است... در"جامعه سازی" ما نیازمند "فناوری" هستیم که بتونه همه روابط مورد نیاز را حاضر و در جهت مطلوب رشد بده ... در مسجد هم فرد است هم مردم هم امام همه اینها هم بر طبق یک "قاعده مندی مشخص" بر محور "تکامل عالم" یعنی رب تنظیم و رشد پیدا میکنه به عبارت دیگه مسجد مثل یه "شاهراه مواصلاتی" که میتونه همه روابط فردی و اجتماعی رو بر محور رب عالم جمع، تنظیم و رشد بده . ▪️بخاطر همین مسجد در نگاه دینی جایگاه "سرپرستی" رو در تنظیم وهدایت روابط سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی خانواده، محله ، شهر و استان و... رو داره.متاسفانه در اثر "غفلت راهبردی" ما از این "ابرفناوری دین" در اداره جامعه اسلامی که همه کارآیی اون رو گرفتن و به جاهای دیگه منتقل کردن با این کار درصدد بودن تا جایگاه سرپرستی یا همون محور هماهنگی رو ازش بگیرن و این کار رو کردن ... ▪️الان می بینیم که بعد فرهنگی اون رو در فرهنگستان ها ، بعد تفریحی اون رو به پارک و شهربازی ها، بعد اموزشی اون رو به مدارس و دانشگاه ، بعد اقتصادی اون رو به کارخونه ها و بانک ها بعد اطلاع رسانی اون رو به فضای مجازی بعد نظامی و امنیت بخشی اون رو به پلیس ... همه رو ازش گرفتن و پخش کردن تا قدرت هماهنگی ومدیریت کلان اون رو بگیرن اینطوری رابطه مسئول و مردم و دین رو تونستد قطع کنن در صورتی که در صدر اسلام مسجد محور تنظیم و هماهنگی همه نیازهای جامعه یعنی امنیت، آموزش ، اطلاع رسانی ، اقتصاد، تفریح و... یک محله ، شهر ، استان و کشور بوده ▪️در گذشته ی مسجد، هم مردم بودند، هم حاکم بوده، هم مسئولین بودن و همه اینها بر محور دین هماهنگ و همراه میشدند و مسائل خودشون رو باتمسک به دین و "باهم" حل می کردن ... مسائل با قدرت حضور مردم حل میشد یعنی نمونه عالی مردمی سازی سیاست، فرهنگ و اقتصاد بر محور مسجد در صدر اسلام محقق شده این "تجربه موفق تاریخی" ماست ولی متاسفانه این تجربه ها به شکل هوشمندانه از "حافظه تاریخی" ما حذف یا فراموش شده. ▪️اصلی ترین نمود و کاربرد "مردم سالاری دینی" رو میتونیم در مسجد مطلوب صدر اسلام ببینم . چگونه ایده ناب مسجد تونسته با مدل مردم سالاری دینی مسائل اجتماعی خودش رو حل کنه ، چگونه تونسته با محوریت مسجد همه قوای درونی خودش رو برای حل مسائل ، هماهنگ و رشد بده ...مسجد اصلی ترین "فناوری" در تحقق مدل "مردم سالاری دینی" برای "اداره جامعه" در جهت "اهداف تمدنی" است. ▪️اتفاقی که "الان"افتاده اینه که جایگاه مسجد رو به یک نقش حداقلی،تقلیل دادن.برگزاری نمازهای یومیه این همون "نفوذ نرم" یا "استحاله پنهان فرهنگی" که تونسته این فناوریهای بزرگ و قدرتمند اسلام برای اداره جامعه رو کمرنگ یا از بین ببره... ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar
💡برداشت های از بیانات مقام معظم رهبری(دامه ظله) در دیدار اعضای ستاد کنگره بزرگداشت ۱۰ هزار شهید استان آذربایجان شرقی(1402/9/15) 💢آنچه بنده به ‌عنوان توصیه عرض می‌کنم این است که اوّلاً نگذارید جوششِ خونِ شهیدان فروبنشیند؛ یعنی یاد شهیدان صرفاً نیست؛ معنایش این است که آن تقوا، آن فداکاری، آن شجاعت، آن گوهر درخشان وجودی‌ای که امثال شهید باکری را مثلاً می‌کشانَد وسط میدان، منعکس بشود، منتقل بشود، به ‎جدید الگو بدهد. ...شهید باکری را فقط در میدان جنگ نباید دید، پشت جبهه هم باید دید، در دانشگاه تبریز هم باید دید، فعّالیّت‌های دوران پیش از انقلابش را هم باید دید، آن روحیه را باید دید. ...خب این می‌شود که بعد در جنگ، در میدان ، آن‌جور می‌درخشد و دل‌ها را به خودش جذب می‌کند. این روحیه باید منعکس بشود. 📝برداشت(۱) 💡الگو سازی از شهید در بیان مقام معظم رهبری(دام ظله) یعنی فرایند چگونه شهید شدن ، این همان روایت سبک زندگی مجاهدانه در فهم سیره شهید است آنچه بدیهی است الگو سازی از شهید با صرف بدون نقشه یا به عبارت دقیق چگونگی شهید شدن ممکن نیست . باید روایتگری از لایه سطحی و بیان کرامات شهید با هدف جذاب سازی به فرایند علمی آن یعنی قدرت در بیان شهید تبدیل شود و این اصلی ترین در با توجه به نیازمندی های جامعه امروز ما برای ایجاد است. 💡باید چگونه شهید شدن را به مخاطب منتقل کرد باید فرایند زمانی شهید شدن را کرد و این ممکن نیست مگر با نگاه عالمانه و هوشمندانه به . این نیازمند تحقیق وپژوهش های ترکیبی ، نگاه های تخصصی و فرا تخصصی به شهید است . باید شهید را از و های که روایتگری های سطحی ایجاد کرده اند خارج کرد. باید گفتمان تربیت ساز شهید بر جامعه به تبدیل شود. 💡بیان های مقطعی و بریده از شهید برای بدون بیان فرایندهای شهید شدن کمکی به در بلند مدت نمی کند . اعظم نکات اینجاست که شهید با یک خارق العاده شهید نشده ،شهید با یک اتفاق ، دفعتا به شهادت نرسیده بلکه محصول پی در پی در تمامی مراحل زندگی او از دوران کودکی تا نوجوانی و جوانی و... از تا از تا از محل کار تا میدان جنگ و... مزد مجاهدانه اوست 💡 روایت های سطحی و بیان صرف کرامات شهداء فقط آنها را دور از دسترس میکند ، های و بیان تک اتفاقات خارق العاده بدون چگونگی ها یعنی اثر زودگذر و ظلم به شهیدو مخاطب، شهید در یک فرایند تربیتی مجاهدانه به مقام والای شهادت رسیده و ما راویان این ، ، شهیدگونه زیستن هستیم. ✍️مختاررضائیان 🔸فرصت اندیشه|مختاررضائیان 🔹@rezaeyan_mokhtar