eitaa logo
خدا ودیگرهیچ
156 دنبال‌کننده
153 عکس
56 ویدیو
34 فایل
در این کانال گفتارها و‌نوشتارهایی بر اساس تفکر توحیدی منتشر می کنم موضوعات متنوعند: از متون دینی تا فلسفه و هنر و حوادث واقعه و آرای اندیشمندان و... مگر نه اینکه توحید همه چیز را در برمی گیرد؟ رضاکریمی @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
حرم شلوغ شده و از دوستدارانش بود. در این شلوغی این آیه را دیدم: وَ آيَةٌ لَهُمْ أَنّٰا حَمَلْنٰا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي اَلْفُلْكِ اَلْمَشْحُونِ (یس٤١). این خانواده کشتی نجات است و مثل آن مثل :  فَأَنْجَيْنٰاهُ وَ مَنْ مَعَهُ فِي اَلْفُلْكِ اَلْمَشْحُونِ (شعراء١١٩). مگر فقط بود که با کشتی مشحون نجات پیدا کرد؟ هم به سوی کشتی مشحون فرار کرد:  إِذْ أَبَقَ إِلَى اَلْفُلْكِ اَلْمَشْحُونِ (صافات١٤٠). مگر فقط نوح و یونس بودند که سوار شدند؟ بلکه خداوند مثل این کشتی سواری را دوباره تکرار می کند و آدمهایی شبیه آن کشتی نشستگان خلق می کند تا سوار شوند: وَ خَلَقْنٰا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ مٰا يَرْكَبُونَ (یس٤٢). حرم شبیه کشتی نجات بود... مشحونِ مشحون... هنوز هم جا هست... هنوز این صدا طنین دارد: پسرم با ما سوار شو... يٰا بُنَيَّ اِرْكَبْ مَعَنٰا وَ لاٰ تَكُنْ مَعَ اَلْكٰافِرِينَ (هود٤٢)
هدایت شده از استنطاق
چکیده سخنرانی در نشست علمی اندیشه های شهید آیت الله اشرفی اصفهانی (سه شنبه 30 مهر 1398- کرمانشاه) کتاب برهان قرآن یک اثر پژوهشی قابل اعتناست که علاوه بر موضوعات در ریزموضوعات هم مسائل مهمی را بررسی کرده است. علاوه بر این مقایسه آرای علمای فن و نیز تلاش برای جمع بین آیات و روایات بر غنای مباحث اضافه کرده است. تأثیرپذیری فراوانی از تفسیر المیزان به چشم می خورد. در موضوع تأویل و محکم و متشابه و در موضوع علم غیب این مسئله قابل مشاهده است. همچنین همانند علامه طباطبایی عنایت خاصی بر روی بحث جهانی بودن و خاتمیت پیامبر است طوری که بسیاری آیات مرتبط با موضوع مورد تحلیل قرار گرفته است و برخی شبهات پاسخ داده شده است. از آنجا که نزد روشنفکران و طرفداران تفسیر عصری این موضوع بارها مطرح شده است. طرح این موضوع هنوز نیاز روز و مسئله معاصر ماست. اما در مورد نزول قرآن وی گویا نقد شیخ مفید بر شیخ صدوق را پذیرفته است. در حالی که علامه طباطبایی به نزول دفعی حقیقت و نور قرآن اشاره دارد ولی شهید اشرفی به این مسئله اشاره ای نمی کند و به نظر می رسد آن را نپذیرفته است. نکته مهم این است که فهم برخی موضوعات مانند نزول دفعی قرآن ساده و راحت نیست و شاید به همین دلیل است که علامه در تفسیر المیزان این موضوع را تصریح کرده ولی در کتاب قرآن در اسلام ، که برای آشنایی عامه با قرآن نوشته شده، فقط نزول تدریجی را مطرح کرده است. خبر نشست در خبرگزاری مهر : https://www.mehrnews.com/news/4753386 فایل صوتی جلسه👇
Paradox of choice.MP3
4.86M
تحلیل و بررسی کتاب «تناقض انتخاب» در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه - 2آبان1398 تناقض انتخاب (The Paradox of Choice) کتابی است نوشته بری شوارتز، روانشناس آمریکایی که در سال ۲۰۰۴ منتشر شده‌ است. و در سال ۱۳۹۸ توسط دو استاد دانشگاه های کرمانشاه (کیوان شعبانی مقدم و سید سجاد حسینی) به فارسی ترجمه شده است. متن مکتوب تحلیل کتاب: http://r1001.blog.ir/1398/08/04
Ketab.MP3
7.64M
توصیه هایی برای فعالان کتابخوانی: برای برنامه های کتابخوانی هم رده بندی سنی لازم است و هم رده بندی ذهنی. برای کودکان یک نوع برنامه قابل برنامه ریزی است و برای نوجوانان و بزرگسالان برنامه های دیگر. این یک رده بندی سنی است. اما رده بندی ذهنی بر اساس توانایی و استعداد مخاطب هم لازم است. برنامه ها باید ساده و حرفه ای هر دو برگزار شود. سطحی ترین فعالیت کتابخوانی نمایشگاه کتاب و مسابقه کتابخوانی چهارگزینه ای غیرحضوری است. نشست کتاب خوان (به اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده)یک برنامه ساده است ولی نقد کتاب یا لیگ کتابخوانی یک برنامه حرفه ای است و برگزاری آن زمان و هزینه بیشتری می طلبد اما به تربیت کتابخوان حرفه ای منجر می شود. اطلاع از وضعیت شهر و بوم زندگی بسیار مهم است. کتابفروشی های شهر، کتابخانه ها، کتابخوانان و نویسندگان. توجه به نویسندگان بومی گاهی کیفیت محتوا را پایین می آورد ولی در عوض بخشی از جامعه را درگیر می کند. ما برای ترویج مطالعه بر سر یک دوراهی هستیم از طرفی هر کتابی را تأیید نمی کنیم و از طرف دیگر می خواهیم کتابخوانی عمومی شود. بین ذائقه مروجان کتاب و عموم مردم فاصله هست. چه باید کرد؟ باید هر چه بیشتر ذائقه ها بیشتر شود و قشر خاکستری مدنظر باشد. به عنوان مثال نشست سینماکتاب (گفتگو درباره کتابهای سینمایی یا سینمای اقتباسی) یکی از راههایی است که برای سینمادوستان اهل کتاب جذاب است. روشهای مطالعه هم بسیار مهم است: جمع خوانی. متن خوانی. از لحاظ کیفیت تندخوانی مقابل ترتیل خوانی است. اصولاً در پاسخ به پرسش پرتکرار «چه بخوانیم؟» باید گفت: «آنچه که تو را می خواند». @rezakarimi
Ayne jadoo.MP3
5.47M
معرفی کتاب آینه جادو در نشست کتاب خوان اصحاب قلم در دانشگاه رازی 21آبان 1398
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
درآمدی بر کتاب ۲۲آبان۱۳۹۸
هدایت شده از استنطاق
آیت الله خامنه ای در دیدار با بسیجیان مفهوم مستضعف را ارتقاء داد. تاکنون مشهور این بود که وصف مستضعفین برای بسیج به معنای طبقه محروم معنا می شد ولی اکنون معنایی قرآنی برای این وصف بیان شده است. در قرآن این وصف به دو معنای محرومیت ایمانی و مظلومیت در زمین آمده است و هر دو معنا در یک سیر قرار دارند. «مستضعفین را بد معنا میکنند؛ مستضعفین را به افراد فرودست یا حالا اخیراً -یعنی این چند سال اخیر باب شده- اقشار آسیب‌پذیر [معنا میکنند]، یعنی آسیب‌پذیران؛ نه، قرآن مستضعف را این نمیداند، قرآن میگوید: وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الورِثین؛. مستضعفین یعنی ائمّه و پیشوایان بالقوّه‌ی عالَم بشریّت؛ این معنای مستضعفین است: کسانی که وارثان زمین و همه‌ی موجودی زمین خواهند بود؛ بسیج مستضعفین این است. مستضعف یعنی آن کسی که بالقوّه صاحب وراثت عالَم است، بالقوّه خلیفةالله در زمین است،‌ بالقوّه امام و پیشوای عالَم بشریّت است.» (ششم آذر98) *** این کلمه در قرآن دو معنا دارد: یکی مستضعف (من الارض) و دیگری مستضعف فی الارض. مستضعفین باید با خود و خداوند اتمام حجت کنند که راه هجرت به پایان رسیده و راه چاره و هدایت ندارند در غیر این صورت نمی توانند تقصیر خود را بر عهده مستکبرین بیندازند و بگویند لَوْ لا أَنْتُمْ لَكُنَّا مُؤْمِنينَ (سبأ31) مگر اینکه استضعاف آنها فی الارض باشد. در تقسیم بندی دیگر مستضعف دو دسته است: مستضعف ظالمی که از هجرت برای پاک شدن از ظلم بهره نبرده است: قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اللَّهِ واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها (نساء97) و دیگری مستضعفی که راه چاره جویی و راه هدایت نمی یابد: إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ لا يَسْتَطيعُونَ حيلَةً وَ لا يَهْتَدُونَ سَبيلاً (نساء98). شاید این استثنای از ظلم، همان مستضعف فی الارض باشد. مستضعف وقتی هجرت می کند برای او گشایشی رخ می دهد ولی نهایتاً وقتی در تمام زمین برای او ضعف پیش بیاید به مستضعف فی الارض تبدیل می شود و اکنون آماده امامت و وراثت زمین می شود: وَنُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الاَرضِ وَنَجعَلَهُم اَئِمَّةً وَ نَجعَلَهُمُ الورِثین(قصص5). @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
در قرآن یکی از شدیدترین موضع گیری ها علیه  کشتن انسانها آمده است: هرکس بدون دلیل (کشتن دیگری یا فساد فی الارض) کسی را بکشد گویا همه مردم را کشته است: مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسٰادٍ فِي اَلْأَرْضِ فَكَأَنَّمٰا قَتَلَ اَلنّٰاسَ جَمِيعاً...َ (مائده ٣٢). کلام امیرالمؤمنین علیه السلام که به مالک اشتر هشدار داد هیچ‌ چیزی مانند ریختن خون‌ ناحق عامل تغییر حکومت نیست بی شباهت به این آیه نیست چون هر دو از اثر عظیم خون مظلوم سخن می گویند.  اما گویا  دو استثناء آیه جدی هستند که در آیه بعد فرمان کشتن سخت برای محارب و مفسد فی الارض صادر می شود:    إِنَّمٰا جَزٰاءُ اَلَّذِينَ يُحٰارِبُونَ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي اَلْأَرْضِ فَسٰاداً أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ...ٌ (مائده٣٣). برای تحلیل نظر قرآن باید هر دو آیه را عمیقاً فهمید. مفسری که فقط آیه دوم را تفسیر می کند قرآن را پاره پاره کرده است و همچنین کسی که محارب و ‌مفسد فی الارض را با مخالف و‌معترض و‌حتی با قاتل و‌مفسد معمولی یکی بداند، به تحریف معنوی دست زده است. در مقابل، کسی که فقط آیه اول را ببیند یا استثناهایش را نادیده بگیرد و یا برای محارب رأفت قائل شود تفاوت رحمت و رأفت را نمی داند و‌ واقعیتهای انسان را فقط از دریچه اومانیسم می بیند. برخی از ابعاد آیه دوم را می توان متشابه دانست و دلالت آن را تحلیل کرد (مثلا آیا مصلوب کردن دار اعدام است یا همان سنت مسیحیان؟ آیا قطع دست مانند قطع انگشتان در حکم سارق است؟ آیا این جزای شدید برای محاربِ مفسد است یا هر یک از آن دو؟) اما قرار نیست قرآن نظریات یا احساسات ما را تأیید کند بلکه این ما هستیم که در فتنه ها باید به قرآن پناه ببریم. این روزها همچنان به هر دو آیه نیاز داریم. @estentagh @rezakarimi
درباره سونامی مخرب آزادی جنسی در آمریکاست ولی هوشمندانه نشان می دهد که آمریکاییها در ابتدا هم مثل ما محدودیتهای پوشش در شهر و در رسانه داشتند و پلیس با بدپوششی برخوردهای خشن هم اعمال کرده است! و اکنون در انتها ما هم مانند آمریکا  به آفات آزادی جنسی مبتلا شده ایم: از بیماری های جدید تا رواج سقط جنین و... مستند ایکسونامی ظاهری بسیار ساختارشکنانه دارد و از تصاویر و فیلمها و موسیقی و طنزهای جنسی زیادی استفاده کرده است و حتی زندگی یک را محور فیلمنامه خود قرار است. در سالنی که ما فیلم را دیدیم خانمها را به بیرون هدایت کردند تا در سالن دیگر تماشا کنند! پیش از این انقلابیون جوان آثاری مانند  را ساخته اند که ساده و بدون تحلیل های پیچیده و البته جنجالی اند و صدای اعتراض برخی انقلابیون پیر را هم درآورده اند. نمی دانم ساختارشکنی های رسانه ای در مسئله جنسی چقدر صحیح است. ولی شدت نیاز به افشاگری و احساس  وضعیت جنگ فرهنگی برای جوانان سراپا آغشته به این موضوع قابل انکار نیست. @xsunami_movie
مراقبت از و دو دغدغه از یک ناحیه هستند که گاهی همدیگر را خنثی می کنند ولی صدور این دو نظریه رقیب از یک شخصیت نشان این است که این دو قابل جمع هستند و هیچ یک نباید فدای هم شوند. بلکه جمع بین دو رقیب موجب تعادل، انصاف و ادای حق هر یک از آن دو دغدغه می شود. شوراها و مسئولین مربوطه که برای هر یک از این دو نظریه برنامه ریزی می کنند باید حدود دخالت آن دیگری را هم تعیین کنند. و بدون رعایت این نکته مهم نظریات عملی نمی شوند. وقتی یک مسئول تصمیم می گیرد با یک جریان یا فرد برای جلوگیری از نفوذ مقابله کند باید پیوست این تصمیم این دغدغه باشد که برای حفظ آزاداندیشی چه چیزی بر تصمیم خودم اضافه کنم؟ و بالعکس! به امید روزی که به نام آزاداندیشی نفوذ صورت نگیرد و به نام نفوذ روح آزاداندیشی در عذاب نباشد.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیلی بر سخن رهبر معظم انقلاب درباره بسیج مستضعفین - ۲۰ آذر۹۸