اشتباه ملکیان در مقایسه نهجالبلاغه با آیین بودا و دائو
مصطفی ملکیان گفته در نهجالبلاغه فقط و فقط پدیدههای انسانی به انسان درس میآموزد ولی در بودا و دائو پدیدههای جمادی و نباتی هم درس میآموزند. این اغراق و بیدقتی محض است چون اسامی متعدد حیوانات و پرندگان در نهجالبلاغه آمده است؛ البته او ممکن است باز هم نقد را وارد نداند! کما اینکه گفته در اسلام از پدیدههای این جهان ویژگیهای خداوند را میآموزیم. ریشه تفکیک توحید از انسانیت اندیشه انسانمحور در غرب مدرن است. انسانمحوری به جای توحید و طبیعتبینی به جای خلقتبینی، علم انسان را ظاهری، قلیل و محدود میکند.
یادداشت کامل:
https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1725939650119355185
https://eitaa.com/banahjolbalaghe/1792
روز شعر و ادب فارسی.mp3
4.92M
بریدهای از سخنرانی به مناسبت روز شعر و ادب فارسی
کوچه کتاب کرمانشاه
۲۶شهریور۱۴۰۳
تحلیل کتابهای مرتبط:
پنج اقلیم حضور داریوش شایگان
https://r1001.blog.ir/1393/10/23
«شعر و همزبانی» رضا #داوری_اردکانی
mehrnews.com/xSTvx
14021101-mabani-0007-zoom-48k.mp3
22.48M
"نقد مبانی تربیتی حجةالاسلام پناهیان" توسط حجةالإسلام عباسی ولدی
بازنشر ۱۴۰۲/۱۱/۰۱
محور این نقد علیه اعمال سلیقه است که موافق اصل این نقد هستم. منظور از سلیقه نظرات بدون شاهد و دلیل است که معمولا از ذهن خلاق و سیال صادر میشود. در حالی که سیالیت پرواز در هوایی آرامبخش است که زود به هوای نفس تبدیل میشود مگر اینکه پرواز کنترل شود.
در گذشته تراوشات این ذهن برایم جذاب بود اما از زمانی که در حقیقت تفسیر به رأی فکر کردم، این جذابیت رنگ باخت.
بعضی از سخنان ناقد را میتوان تعدیل کرد ولی در کل این سخنرانی نمونه خوبی از نقد القائات سلیقهای (تفسیر به رأی) است.
یادداشت مرتبط: نقد تحلیل سلیقهای پناهیان بر فیلم نمایش ترومن
@rezakarimi
آرامگاه عطار و خیام در نیشابور در فاصلهای کوتاه از همدیگر قرار دارند ولی معماری و حال و هوای متفاوتی دارند. معماری عطار مرمت دوره تیموریان است و بیشتر به زیارتگاه شبیه است و برای ورود به مزار او باید کفشها را کند. اما معماری خیام مانند معماری آرامگاه کمال الملک (که در جوار عطار مدفون است) و آرامگاه فردوسی و بسیاری از بناهایی است که در دوران معاصر به شکل یادمان و سازههای ظاهرا شکیل طراحی و اجرا شدهاند؛ آنجا مردم بیشتر یک توریست و بازدیدکننده هستند تا زائر؛ بازدیدکنندهها با ژستهای مختلف عکس میگیرند و معماری و فضا را تحسین میکنند. تفاوت خیام و عطار فقط در آرامگاه آنها نیست، بلکه در درک معاصر ادبا و مردم، آنها متفاوت هستند. عطار همچنان عارف مانده است ولی خیام با تفسیرهای صادق هدایت و دیگران بستر شکاکیت مدرن شده است. مزار عطار موزه (که همان تاریخ مرده و انتزاعی است) هم ندارد ولی قابلیتهای زیارتی خود را حفظ کرده است و تابلوهای سادهای فکر او را معرفی میکنند؛ مانند تابلویی که بعد از کمی دقت میفهمی همان شعر منسوب به مولوی است: هفت شهر عشق را عطار گشت؛ ما هنوز اندر خم یک کوچهایم!
یادداشت مرتبط: درباره کفش
@rezakarimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشاره شهید سیدحسن نصرالله به دعای منقول از پیامبر و امام زمان نکته کلیدی این روزهای ماست. مراتب فهم این دعا با مراتب اضطرار ما بالاتر میرود. اهمیت این دعا با رفتن او پررنگ تر شد.
یا مَن اِذا تَضایَقَتِ الاُمُورُ فَتَحَ لَها باباً لَم تَذهَب اِلَیهِ الاَوهام، فَصَلِّ علی محمد و آل محمد، وافتَح لاُِمُورِیَ المُتَضایِقَةِ باباً لَم یَذهَب اِلَیهِ وَهمٌ، یا ربّ العالمین (یا ارحمَ الراحمین)
مطالب تکمیلی:
اضطرار در دعا
اضطرار رسل
نصرالله:
خدای سبحان است که ما به او توکل میکنیم و بر او تکیه میکنیم؛ خداست که به ما یاد میدهد و ما را به راهها هدایت میکند و ما را کمک و تسدید میکند و افقهای وسیع را پیش روی ما میگشاید.
وقتی خدا ماجرا را حل میکند، مشکل را حل میکند، راه حل را به گونهای میآورد که هیچ کس نمیتواند آن را امتحان کند، نه اصلا در توهم و خیال هیچ کسی نمیآید؛ «وقتی اوضاع سخت شود دری را به روی او میگشاید که هیچ توهمی به سوی آن نرفته است»
ما با این روحیه و این فرهنگ در همه جنگ ها جنگیدیم و پیروز شدیم، و خداوند افقهایی را به روی ما گشود و راه حلهایی برایمان آورد و ما را از دربهایی که قبلا آزمایش نمیشد گشایش عطا نمود
@rezakarimi
@estentagh
هدایت شده از استنطاق
یک مسلمان باید علاوه بر جنبه انسانی و سیاسی برای مسئله فلسطین توجیه قرآنی داشته باشد. تدبر در کلمات مسجدالاقصی و یهود ما را به بینش خوبی در این زمینه راهنمایی می کند. در خصوص یهود در قرآن سخنان زیادی گفته و نوشته شده است. در قرآن بین یهود و تعبیر الذين هادوا تفاوت مهمی هست که معمولاً به آن توجه نمی شود. نکته دیگر این است که چگونه معراج بر مسجدالاقصی تطبیق داده شده است؟ وعده داخل شدن در مسجد به کسانی داده شده که بار اول داخل آن شدند. بار اول کی بوده است؟
متن کامل یادداشت / بازخوانی مسجدالاقصی و یهود در قرآن:
https://r1001.blog.ir/1402/07/11
@estentagh
@rezakarimi
داوری اردکانی به مناسبت حوادث لبنان و غزه از مکر عقل و فریب تاریخ گفته است و به سخنان هگل و اورول استناد کرده است که تاریخ توهم قدرت ایجاد میکند و فریب آن تا آنجاست که الفاظ تهی شدهاند. ولی اگر به سخنان هایدگر در مورد نسبت مدرنیته و یهود اشاره میکرد موضع شفافتر و کاربردیتری داشت.
بیان این نسبت سیاستزدگی نیست؛ آنچنانکه این اندیشه هایدگر موقتی نبود و به دوران یهودستیزی نژادپرستانه نازیسم تعلق نداشت.
@rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۴۶.mp3
5.04M
اول رفیق بعد طریق، اول همسایه بعد خانه
سیری در نامه۳۱ #نهج_البلاغه قسمت۴۶
۱۱مهر۱۴۰۳
@estentagh
@rezakarimi
شیخ بهایی از علمای جامع و منحصربه فردی است که مزار او در حرم امام رضا ع هم تک است. او به فقه یا عرفان محدود نبود و در سیاست و مدیریت شهر هم منشأ اثر شد، طوری که مصداق خوبی برای بیان امکان تحقق ساحت تمدنی فقه و عرفان شده است.
شیخ مظهر پیوند بین ایران و لبنان است و آنچنان ایرانی شده و آثارش طوری جزو آثار ملی ثبت شده که ایرانیان کمتر از گذشته او باخبر هستند.
در نمازجمعه پس از عملیات انتقام شهادت هنیه و نصرالله، رهبر انقلاب خطاب به مردم لبنان، علمای لبنانی ایران از جمله شیخ بهایی را نشانه پیوند دیرین دو ملت دانست.
اطلاعات تکمیلی:
https://farsnews.ir/rezakarimi1001/1728102782201143762
@rezakarimi