6.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه تحلیل بررسی کتاب و فیلم 23 نفر
گزیده (2)
چهارشنبه 25دی ماه 98
#سینماکتاب_کرمانشاه
@rezakarimi
14.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جلسه تحلیل بررسی کتاب و فیلم 23 نفر
گزیده (3)
چهارشنبه 25دی ماه 98
#سینماکتاب_کرمانشاه
@rezakarimi
جهت اطلاع و اقدام لازم!
کانال خدا ودیگر هیچ (کلیه گفتارها و نوشتارها)
eitaa.com/rezakarimi
http://t.me/karimireza1001
کانال استنطاق (گفتارها و یادداشتهای قرآنی)
eitaa.com/estentagh
گروه مطالعاتی المیزان (مجازی و حضوری)
http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a
صفحه اینستاگرام شامل یادداشتها و مطالب شخصی و اخبار و موضع گیری ها
Instagram.com/rezakarimi.1001
و
اندیشه در کرمانشاه (اخبار و مطالب معرفتی در حوزه علوم انسانی)
https://eitaa.com/kermanshah_andishe
گروه آوینی خوانی
https://eitaa.com/joinchat/3276079139C7667782692
کانال داوری با داوری
t.me/davarivadavari
#درخت_گردو در مورد حمله شیمیایی ظالمانه در جنگ ایران و عراق نیست بلکه در مورد ظلم به کردهاست و مهمترین مصداق این ظلم بمباران شیمیایی #سردشت و #حلبچه است پس فیلم با #کولبران شروع می شود و با آنان تمام می شود!
با این هدف است که #محمد_حسین_مهدویان لازم نمی بیند مانند #حاتمی_کیا در فیلم #از_کرخه_تا_راین غرب را درسرزمین خودشان به خاطر کمک شیمیایی به صدام محاکمه کند! این فیلم طوری ساخته شده است تا مردم جهان بیشتر بدانند چه بر سر #کردها آمده است.
فارغ از برخی ابهامات فیلمنامه و بازی ضعیف #مهران_مدیری کار اثرگذار و حرفه ای است و رنج و غم فیلم همیشه خشن و عریان نیست و گاهی لطیف و سوزناک و بدون ضعف و ذلت است. مقاومت و محکم بودن مرد کرد هم مانند جنس چوب درخت گردو خوب به تصویر کشیده شده است.
اما مضمون فیلم جنجالی شده است. این فیلم همدردی با قومکرد است اما لازمنیست قومیت گرایانه یا ضدملی تفسیر شود خصوصا اینکه تهرانی ها و ترک ها ظالم قصه نیستند بلکه در بسیاری موارد همدردی وهمراهی آنها روایت می شود. حتی می توانیم مخفی ماندن دختر کرد در میان دختران ایرانی را نمادی از پیوند کرد و ایران بدانیم. پس اگر می شنویم که کردها مظلوم بوده اند به دلیل بافت فیلم و سابقه فکری کارگردان می توان به جای تفسیر استقلال طلبانه آن را همدردی و اعتراض اجتماعی تفسیر کرد و اگر می شنویم خلبان بمب شیمیایی هم خانواده دارد همدردی با او یا دلسوزی نیست، طعنه ای تلخ است که چرا به خاطر خانواده خودت جان خانواده دیگران را گرفتی؟!
#مهدویان از همان ابتدای دانشجویی با #شهید_آوینی آشنا شده و کتاب #آینه_جادو را خوانده است. شروع خوب او بارقه های امید را در دل بعضی دوستداران سینمای انقلاب اسلامی زنده کرد اما نباید توقع زیادی داشت. هنوز آن سینماگر مطلوب اندیشه آوینی ظهور نکرده است و مهدویان این بار بیشتر از فیلمهای قبلی دغدغه شخصی اش را پیگیری کرده است. او فیلمسازی است که یکی از موضوعات مورد علاقه اش تاریخ انقلاب است اما اعتقادات دیگری هم دارد که همیشه امکان ظهور دارند. او را باید در جای خود ببینیم و البته آثارش را بر موج فیلمهای سکولار و روشنفکرانه و نیهیلیستی ترجیح بدهیم.
#جشنواره_فجر
#خروج یکاصطلاح مشهور در عرف تاریخ اسلام است و #خوارج کسانی بودند که علیه هر نظم مشروع شورش کردند. اما امام حسین ع هم خارجی نامیده شد ولی فرمود من از سر غرور و سرمستی و فساد و ظلم خروج نکردم... در #تورات هم یک #سفر_خروج به قیام بنی اسرائیل علیه فرعون می پردازد و فیلمی هم با همین نام توسط #ریدلی_اسکات ساخته شده است که اصطلاح انگلیسی آن در پوستر فیلم حاتمی کیا درج شده است. خروج حاتمی کیا به چه معناست؟
در صحنه مشهور ابتدای فیلم وقتی رحمت بخشی می گوید من رئیس ندارم و می شنود رئیس جمهور رئیس تو همهست... دیگر او ادامه نمی دهد و حتی سعی می کند مهمان نواز باشد. آیا آن اندازه که اصطلاح خروج اقتضا می کند فیلم هم شورش گرانه است؟
#ابراهیم_حاتمی_کیا همیشه معترض بوده و بعد از #ارتفاع_پست این دومین اثر اجتماعی معترضانه او بر اساس یک داستان واقعی است هرچند ضعفهای آن فیلم مانند آشفتگی معترضان و پایان مبهم را ندارد. در هر دو اثر توانایی طنز کارگردان ملموس است ولی این بار لطافت هم با اعتراض در هم آمیخته شده است؛ طوری که همین ترکیب، اعتراض را از اغتشاش تفکیک می کند ولی آن را شعاری و بی خاصیت نمی کند.
در ابتدا اعتراض جوانان به اغتشاش کشیده می شود و در ادامه ریش سفیدان دست به کار می شوند. ابتدا تراکتور درب مکان دولتی تخریب می کند ولی بعدا فقط صدا و نماد اعتراض می شود و مقابل درب دولت توقف می کند. گویا حاتمی کیا معتقد است هنوز بلد نیستیم اعتراض کنیم. شاید همین راز سکوت او در برابر سؤال خبرنگاران از #حوادث_آبان باشد. او نه با اعتراض مخالف است نه با #جوکر موافق است و ترجیح می دهد با فیلمش موضع گیری کند نه با پست های اینستاگرامی و نطق های مطبوعاتی، وحتی موافقم که بهتر است خشمش را فقط با زبان سینما بیان کند نه با سخنرانی و مصاحبه.
برخی ابهامات در زبان فیلم مانند سیگار و سگ بخشی وجود دارد و نام فیلم قابل نقد است، همچنین از ظرفیتهای #فیلم_جاده_ای برای سلوک شخصیتها کمتر بهره می برد ولی با اغماض از اندکی صحنه های اضافی و مستقیم گویی های بی مورد، این اثر ترکیب تازه و مؤثری داشت. خروج مانند روستاییان ساده و همچون مزرعه وجاده باشکوه و مانند پنبه لطیف و همچون تراکتور آهسته و محکم و همچون قریبیان یک روستایی باوقار است. این خروج نشان می دهد عدل و رحمت باید در کنار هم باشند و پیگیری عدالت لزوما خشن و غلیظ نیست.
وجود طنز ملموس و مکرر در یک فیلم اعتراضی عجیب می نماید و حتی می تواند آن را مفتضح کند ولی این ترکیب هدف خاصی دارد؛ قیام نرم ولی پرقوت که نه به نام قانون سرکوب می شود و نه به کمتر از رئیس جمهور قانع می شود.
شاید بعضی در طول فیلم انتظار هیجان بیشتر و شور بالاتر و پایان حماسی داشتند اما این فیلم قیام ریش سفیدان و فیلم ادب اعتراض است و درمانی برای درد اختلاط اعتراض و اغتشاش. حتی دولت انقلابی باید ممنون باشد که یک هنرمند مطالبهگری را اینگونه به مردم یاد می دهد!
رئیس جمهور روحانی بود ولی فقط روحانی نبود و معتقدم خروج تاریخ مصرف ندارد و نباید آن را در یک مصداق خاص منحصر کرد و بحث بر سر مشاور رئیس جمهور نباید بیش از حد بزرگ شود و اصل سخن را بپوشاند.
برخلاف نظر برخی منتقدین، خروج، خروج #حاتمی_کیا از سینما نیست و با این حمله منتقدان مخالفم که «دهه ت گذشته مربی»! بلکه این تجربه جدید توانایی او بر اجرای فرم های تازه را نشان می دهد. انتظار ندارم این فرم تازه و دنیای نو و قهرمان نوین فورا پرمخاطب باشد اما از دیدن آن لذت بردم و تجربه ای تازه را از سر گذراندم.
#جشنواره_فجر
پس از ۲۸ سال دوباره سخنی قدیمی تجدید شد:
«هر کدام در هر نقطهای که قرار دارید، همان نقطه را اصل بدانید، مرکز بدانید، آن وظیفهای که بر عهدهی شما است با دقّت پیش ببرید.(آیت الله خامنه ای ۹۸/۱۱/۱۹)
گاهی چقدر جملات متضاد ظاهراً شبیه هم می شوند!
شهید آوینی در یک یادداشت در بهمن 1369 جمله «اکتاویو پاز» که آن ایام روی جلد یک مجله روشنفکری نقش بسته بود را نقد می کند: «هر اتاقی مرکز جهان است». او این جمله را اومانیستی می داند و می نویسد:
«این جمله ای است که روی جلد اولین شماره یکی از نشریات جدید الانتشار، از اکتاویو پاز نقل شده، جمله ای که در آغاز خود را خیلی عالمانه می نماید و خوش خط و خال، اما در باطن، ام الشعائر دهکده جهانی آقای مک لوهان است که علم شده تا مدعیان نسل سوم زیر آن سینه بزنند . توضیح واضحات اینکه به قول قدما که میگفتند «شرف المکان بالمکین»، اعتبار اتاق نیز به آن ذی روحی است که در اتاق می زید، یعنی «انسان» و به عبارت بهتر «بشر»؛ آن هم نه یک اتاق خاص، هر اتاقی! و نه یک بشر خاص، هر فردی از افراد بشر؛ یعنی اومانیسم، و آن هم متنزل ترین صورت آن، که اندیویدوالیسم باشد.»
حدود یکسال بعد از این یادداشت آیت الله خامنه ای در 5اسفند1370 فرمودند: در جمهوری اسلامی، هر جا که قرار گرفتهاید، همانجا را مرکز دنیا بدانید.
به نظر می رسد این دو جمله در ظاهر به هم شبیه باشند و در باطن از همدیگر فاصله بنیادین داشته باشند. از جمله بعدی ایشان که گفتند «آگاه باشید که همهی کارها به شما متوجه است» می فهمیم که این جمله اشاره به این دارد که برای کار و خدمت مکان مهم نیست و همه جا می شود بهترین کارها را انجام داد.
اینجاست که بعد از این ایشان می گویند:
« آمادگی دارند از عالی ترین مقام اجرایی به دور ترین نقاط بروند. چند ماه قبل از رحلت امام (رضواناللَّهعلیه)، مرتب از من میپرسیدند که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری میخواهید چهکار کنید. من خودم به مشاغل فرهنگی زیاد علاقه دارم؛ فکر میکردم که بعد از اتمام دورهی ریاست جمهوری به گوشهیی بروم و کار فرهنگی بکنم. وقتی از من چنین سؤالی کردند، گفتم اگر بعد از پایان دورهی ریاست جمهوری، امام به من بگویند که بروم رئیس عقیدتی، سیاسی گروهان ژاندارمری زابل بشوم - حتّی اگر به جای گروهان، پاسگاه بود - من دست زن و بچهام را میگیرم و میروم! واللَّه این را راست میگفتم و از ته دل بیان میکردم؛ یعنی برای من زابل مرکز دنیا میشد و من در آنجا مشغول کار عقیدتی، سیاسی میشدم! به نظر من بایستی با این روحیه کار و تلاش کرد و زحمت کشید؛ در اینصورت، خدای متعال به کارمان برکت خواهد داد».
برای این جمله می توان بیشتر سخن گفت و هم مباحثی را مطرح کرد. وقتی تفاوت انسان مداری قرآنی (که خدا عالم را برای انسان خلق کرد) با انسان محوری اومانیستی و غربی درک کنیم. تفاوت این دو جمله ظاهرا قریب و باطنا غریب را هم می توان بهتر فهمید.
هدایت شده از استنطاق
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محکم_و_متشابه جلسه پنجم
با محکمات و متشابهات چگونه روبرو شویم؟ (۲)
رسوخ چیست؟
چهارشنبه ۲۳بهمن۹۸
@estentagh
8.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ماه_و_ستاره #مستند مفیدی برای مقایسه های معنادار است؛ بیان مقایسه بین #اسلام_انقلابی و انقلاب اسلامی، تشابه بین #مالکوم_ایکس و #علی_شریعتی و تفاوت بین جمهوری اسلامی ایران و ملت اسلام آمریکا و تفاوت رهبران این تشکل مانند #الیجا_محمد با امام خمینی؛
همه این مفاهیم و اسامی ما را بیشتر به درک اسلام اجتماعی و سیاسی نزدیک می کنند.
#سازمان_اوج
#شبکه_افق
39.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آموزش تصویری معیار های نقد کتاب
دانلود در کیفیتهای مختلف
https://www.aparat.com/v/AFRm3
هدایت شده از خدا ودیگرهیچ
گفته اند از میان دعاهای ماه رجب دعای «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِمَعَانِي جَمِيعِ مَا يَدْعُوكَ» مهم تر است و مضامین عالی تری دارد. گفته اند این دعا توسط یکی از نواب خاص امام زمان به شیعیان تعلیم شده است. در این دعا فقط عرض حاجت یا استغفار و ذکر اسماء و صفات نیست بلکه هم وصف اولیای صاحب امر است و هم وصف ویژه خدای سبحان. هم انتظار ظهور دیده می شود و هم انتظار رسیدن به ماههای بعد از رجب از جمله ماه روزه.
بعضی از کلمات و عبارات در دیگر ادعیه کم سابقه وکم تکرار هستند: مانند وصف اولیاء با کلمات أَعْضَادٌ وَ أَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ أَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ... مانند سخن گفتن با خدا از طریق عباراتی همچون يَا بَاطِنا فِي ظُهُورِهِ وَ ظَاهِرا فِي بُطُونِهِ وَ مَكْنُونِهِ يَا مُفَرِّقا بَيْنَ النُّورِ وَ الدَّيْجُورِ... يَا دَيْمُومُ يَا قَيُّومُ... أَجْزِلْ لَنَا فِيهِ الْقِسَمَ وَ أَبْرِرْ لَنَا فِيهِ الْقَسَمَ...
یکی از مهم ترین جملات در وصف ولاه امر این است که« لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا إِلا أَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُك»َ. این توصیف شگفت اوج فنای فی الله و ستایش انسان کامل است و نزدیکترین حالت بنده به خدا را نشان می دهد بدون آنکه غلو شده باشد.
ای که در هر خوبی روی تو حساب می کنم!
ای که در هر شری از خشمت در امانم!
ای که با کم زیاد می دی!
ای که به هرکس بخواد می دی!
ای که به هرکس نخواد می دی! به هرکس نشناسدت هم حتی!
هرچی خوبی تو این دنیا و هرچی خوبی تو اون دنیاست خودت به من بده.
هرچی بدی تو این دنیا و اون دنیاست خودت جلوشو بگیر.
اینها هیچی از تو کم نمی کند!
به جز اینها : یه چیزی هم اضافه بذار روش!
ای کریم!
...
ترجمه ای صمیمی از دعای ماه رحمت، ماه خدا، ماه رجب
@rezakarimi
#رامبد_جوان برای ساخت #قانون_مورفی هم انگیزههای فنی و تکنیکی جهت پاسخ به وسوسههای تکنیکی داشته (و موفقیتهایی هم کسب کرده) و هم دغدغههای فکری و محتوایی؛ او در فیلم جدیدش می خواهد به قول قهرمان داستان «از یه ور دیگه به قانون مورفی نگاه کند»! پس تفسیر خوش بینانه و کمدی وار از یک قانون بدبینانه را نشان می دهد. او با این قانون شوخی می کند تا به جنگ بدبینی برود اما در این شوخی ها عامدانه و آگاهانه خیلی افراط می کند.
#خندوانه یک برنامه سرگرمی خوشگذرانه بود که معمولاً جنبه آموزنده هم داشت. ترکیب سرگرمی و اندیشه در فیلم رامبد جوان هم وجود دارد اما این بار ناموزون و زننده از کار در آمده است.
جوان در یک مصاحبه در پاسخ به این پرسش که «واقعاً این دست شوخیهای به تعبیر خودتان دوپهلو در فیلم را قابل دفاع میدانید؟» می گوید: «بله. چه ایرادی دارد. این هم یک ابزار کمدیسازی است. یکی از گونههای جدی کمدی در همه دنیا شوخی جنسی است. ما اما از آنجا که میخواهیم خودمان را جامعهای اخلاقی نشان دهیم میگوییم که نه اینطور شوخی نمیکنیم!».
رامبد جوان با این موضع گیری خودش را تسلیم جوّ جامعهنشان داده نه در مقام یک هنرمند اصلاح گر.
او در فیلمش اندیشه دارد و قالب بیان این اندیشه (کمدی و اکشن) هم با آن متناسب است. اما اندیشه های مزاحم دیگری فیلمش را خراب کرده است؛ آنجا که معتقد است: «کتاب وموسیقی و فیلم میتواند کمک کند جهانبینی ما شکل بگیرد. این الزاماً به معنای آن نیست که ما باید در کلام مؤدبتر و بااخلاقتر باشیم»!
عجیب اینجاست که فیلم را برای بچه ها ساخته است و کارش را اینطور توجیه می کند: «بچهها هیچکدام از این شوخیهای دوپهلو را متوجه هم نمیشوند به همین دلیل هم برای آنها بدآموزی ندارد و بهراحتی میتوانند به تماشای فیلم بنشینند»!
خندوانه شکل پاستوریزه و سانسور شده قانون مورفی است. آیا با ساختن خندوانه مخاطب آماده پذیرش یک شکل جدید نمی شود؟ ما باید به فکر تولید برنامه و فیلم هایی متناسب با فرهنگ خود باشیم. وگرنه از #سلبریتی برون نتراود جز آنچه در اوست!