eitaa logo
خدا ودیگرهیچ
156 دنبال‌کننده
153 عکس
56 ویدیو
34 فایل
در این کانال گفتارها و‌نوشتارهایی بر اساس تفکر توحیدی منتشر می کنم موضوعات متنوعند: از متون دینی تا فلسفه و هنر و حوادث واقعه و آرای اندیشمندان و... مگر نه اینکه توحید همه چیز را در برمی گیرد؟ رضاکریمی @rezakarimi1001
مشاهده در ایتا
دانلود
حجت الإسلام علی کشوری، از پژوهشگران الگوی اسلامی پیشرفت، اعتقاد دارد که در دوره غیبت برای همه مسائل مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت راه حل وجود دارد. او یکی از ادله این امر را روایت امیرالمؤمنین علیه السلام خطاب به جناب کمیل می‌داند که فرمودند من همه علوم را برای شما افتتاح کردم؛ يا كُمَيلُ ، ما مِن عِلمٍ إلّا وأنَا أفتَحُهُ (تحف العقول، ص۱۷۱). این اعتقاد فراتر از مسئله جامعیت اسلام، در مورد دوران غیبت هم هست یعنی مدعی در مورد محدودیتهای غیبت امام سکوت می‌کند و بلکه نادیده می‌گیرد. در اينجا بر سر جامعیت اسلامی و امکان تحقق علومی همچون طب اسلامی و فقهی نیست بلکه بر فرض جامعیت اسلام، پرسش این است که در دوران غیبت هم راه‌حل همه مسائل مورد احتیاج بشر در کتاب و سنت در دسترس است؟ آیا معنای افتتاح همه علوم توسط امام دسترسی پیروان ايشان به آن علوم است؟ لزوماً از این حدیث برداشت نمی‌شود که امام همه علومی که افتتاح کرده‌اند را در اختیار دیگران قرار  داده اند چون عموم مردم ظرفیت فهم همه مسائل را ندارند. در ترجمه آقای کشوری عبارت "برای‌شما" به متن افزوده شده است در حالی که پرسش این است که این‌ افتتاح عمومی است یا خصوصی؟ برای پاسخ به این پرسش متن حدیث مجمل است از بلکه از مخاطب کلام، کمیل که حامل اسرار بود، می‌توان حدیث را ناظر به اسرار دانست. پس افتتاح این علوم می‌تواند علاوه بر علوم عمومی به میراث های مخفی اهل بیت همچون کتاب علی و جفر و جامع عمومی اشاره داشته باشد که یا فقط خود اهل بیت یا محرمات حامل اسرار از آن خبر دارند.  بلکه بر اساس دیگر روایات، غیبت امام محدودیت‌هایی پیش می‌آورد که مانع مبسوط الید شدن شیعیان می‌شود. از جمله روایاتی که غیبت را دوران حيرت می‌نامد. این نوع نگرش به میزان محدودیتهای دوران غیبت می‌تواند جایگاه انتظار را کم و زیاد کند و معیت با امام را تعریف کند. این حدیث امام به کمیل تتمه‌ای دارد که آن را به قائم‌ربط می‌دهد  وَ مَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ ع یخْتِمُه. امام از همان ابتدا نظر به دوران بعد از غیبت هم داشته و نباید اعلام افتتاح علوم را به معنی دسترسی به همه اسرار دانست، آنچنانکه عبارت "راه حل برای مسائل" این تصور را تداعی می‌کند. مگر آنکه بگوییم اسرار حاوی مسائل مورد احتیاج بشر نیستند! میراث اهل بیت افتتاح شده ولی هنوز  اختتامیه برگزار نشده است. @rezakarimi
nahjolqoran.MP3
2.92M
درباره نوشته های قرآنی به مناسبت رونمایی از کتاب نهج القران 9آبان1400 @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
noor.MP3
25.67M
جلسه پنجشنبه 13آبان ماه1400 -تمثیل هم برای عوام و هم برای علماست. -نور علی نور وحدت در کثرت را توضیح می دهد. -لاشرقیه و لاغربیه یعنی نه مسیحی و نه یهودی. - نار و نور در دعای نور -نور در مؤمن تجلی دارد و حقیقت بیوت رجال است و آداب دخول در بیوت برای ایجاد اهلیت است. -خطبه 222 نهج البلاغه به فهم آیه نور کمک می کند. لیک عضویت: http://eitaa.com/joinchat/2802319371C1ec9ed0c5a @estentagh
کتابخوانی.m4a
19.69M
بحثی درباره کتابخوانی در جمع دانشجویان به مناسبت هفته کتاب ۲۰آبان۱۴۰۰ فعالان فرهنگی ابتدا باید هدف و روح کتابخوانی را درک کنند و بعد در این عرصه فعالیت کنند. بر اساس قرآن، اهل کتاب و اهل علم یکی نیستند و در فلسفه و عرفان اسلامی بین علم حضوری و حصولی تفکیک شده است و علت اشارات اهل دل به مقولاتی مانند عبور از قیل و قال مدرسه همین مسئله مهم است. به همین دلیل قرآن نه فقط در کاغذ بلکه در سینه اهل علم قرار دارد. نتیجه این بحث مهم این است که بدانیم هدف از کتابخوانی این است که به علم برسیم و در سایه اهل علم قرار بگیریم وگرنه در ظاهرگرایی می مانیم. پس کتابخوان واقعی علاوه بر اینکه باید اهل کتاب باشد باید اهل علم حضوری هم باشد و از این جهت نمونه عالی یک کتابخوان کامل مرحوم علامه حسن زاده آملی است که باید الگوی کتابخوانان قرار بگیرد. @rezakarimi
اینک شوکران.m4a
5.34M
تحلیل تطبیقی کتاب اینک شوکران با فیلم دلتنگیهای عاشقانه شنبه ۲۲آبان ۱۴۰۰ @rezakarimi
16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی تلویزیونی در برنامه بازتاب به مناسبت هفته کتاب درباره مسائل و مشکلات کتابخوانی در کشور و در استان شبکه زاگرس 23آبان ماه 1400
هدایت شده از استنطاق
Quran and Parallel Worlds-Rezakarimi.MP3
8.13M
نقد و بررسی کتاب «قرآن و جهان های موازی» پنجشنبه ۴آذر ۱۴۰۰ @estentagh @rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۳.m4a
4.52M
سیری در نامه ۳۱ - بخش سوم @rezakarimi @estentagh
sharhe delbari.mp3
11.22M
چگونه وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی را بهتر بفهمیم؟ با محوریت کتاب شرح دلبری @rezakarimi
مستند فرم هماهنگ و اطلاعات تازه‌ای دارد اما نگرشی تحریف‌آمیز، خودمتناقص و کاریکاتوری و ناقص  به دارد و در ادعای خود صادق نیست و فرم آن هم فرصت‌طلبانه و عاری از حیاست. فرم ابتکاری است و به فروش آن هم ‌کمک کرده و با مضمون هماهنگ است. بسیاری از کمدی های شفاهی عوام به امرجنسی آمیخته است و  بازگویی این مسائل اغلب با لبخند و خنده همراه است.نکته مهم این است که این لبخند همیشه نشانه جذابیت و لذت نیست بسیاری لبخندها توام با نوعی شرم و حیاست اما در این مستند، آن هم با ویژگی های شخصیتی ، کمدی در خدمت سرگرمی و فروش اثر است نه حیا.‌ این مستند خود متناقض هم هست چون یک جوان مذهبی را نشان می‌دهد که نمی‌خواهد گناه کند ولی دوست‌دختری دارد که با او کوه می‌رفته و از اینکه ترکش کرده ذهنش درگیر است! موسسه ای که با دوربین ‌مخفی نشان داده می‌شود شفاف نیست موسسه همسریابی یا برای ازدواج موقت است یا فراتر از آن! تحریف آمیز بودن اثر در این است که کسی که ساده و محجوب است و روابط عمومی ضعیفی دارد لزوما برای همسریابی ناموفق نیست بلکه خدا در آفرینش برای هرکسی هم جنس قرار داده است و اصولا بار ازدواج فقط بر عهده شخص نیست و مشکل ازدواج فقط با رل زدن حل نمی‌شود. ای کاش برای این نظریه تازه رل! پژوهشی و کتابی معرفی می‌شد.تنها کتاب مطرح شده در اثر، کتاب سلوک با همسر است که ربطی به قصه نداشت. کاریکاتوری بودن اثر در بزرگنمایی هایش است. در اینجا مشکل "تعمیم موارد خاص" در روايت اثر وجود دارد و قهرمان اثر، غالب نسل جوان را نشان نمی‌دهد و اساسا مشکل غالب نسل جدید نداشتن قدرت ارتباط نیست بلکه داشتن ارتباط خطرناک است. مدعی است ما واقعیت‌ها را بیان کرده‌ایم. آیا فیلم فقط بازنمایی است؟! آیا پیش‌فرض‌های ذهنی کارگردان مخاطب را به سمت خاص هدایت نمی‌کند؟ آیا تلاش برای آموزش رل نوعی ترویج یک سبک زندگی نیست؟ کارگردان می‌گوید "لازمه درام و نمایشی بودن اثر، خلق موقعیت‌های منفی است که ظاهرا ترویج آن موقعیت به شمار می‌روند اما مهم کلیت اثر است و در پایان یک تراژدی و کمدی تلخ به وجود می‌آید". اگر تلخی پایان از جنس شیرینی رل و رابطه باشد می‌توان از تأثیرش در درام سخن گفت اما این تلخی مربوط به مشکلات جامعه و خانواده است و نه عاقبت عمل قهرمان درام!! تلخی پایانی، زمانی جبران آفت کمدی است که قهرمان را پشیمان کند نه مظلوم و مقهور. نگاه مستندساز ناقص است چون نمی‌گوید اگر مشکل جوانان فقط عدم رفع نیاز است پس زنان شوهردار و متاهلین چرا آلوده شدند؟ آیا طغيان انسان معاصر فراتر از رفع نیازهای جنسی نیست؟  همچنین، اولویت به جنبه جنسی نیازهای جوان در حالی است که نیازهای روحی روانی او هم بسیار مهم هستند.  غیبت پدر و مادر در پاسخگویی به مشکل جوان هم منجر به ناقص ماندن اثر شده است. اگر جوان با والدین ضعف ارتباطی دارد باید این مسئله به تصویر کشیده شود و اگر خانواده در زندگی شخصیت و در نگاه کارگردان اهمیت اساسی ندارد که این با قرآن در تضاد است. قرآن در مورد جوانان در جست‌وجوی ازدواج نسخه اساسی دارد:   وَ أَنْكِحُوا اَلْأَيٰامىٰ مِنْكُمْ... إِنْ يَكُونُوا فُقَرٰاءَ يُغْنِهِمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ (نور٣٢). در این آیه، سخن از انکاح است نه نکاح (ازدواج دادن نه ازدواج کردن) و خداوند به شرط فقر و عفاف وعده رفع نیاز داده است. یعنی لوازم‌یک ازدواج این است که اولاً اولیای جوان (از والدین تا حاکمیت) او را حمایت کنند و ثانیا به بهانه نیاز بیراهه نروید و نیازتان‌ را از خدا بخواهید. اما این آيه چقدر در مستند مهم است. مستندسازان ما چقدر به قرآن رجوع می‌کنند؟ بگذریم! تا قرآن راه طولانی است! @rezakarimi