16.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گفتگوی تلویزیونی در برنامه بازتاب به مناسبت هفته کتاب درباره مسائل و مشکلات کتابخوانی در کشور و در استان
شبکه زاگرس 23آبان ماه 1400
هدایت شده از استنطاق
Quran and Parallel Worlds-Rezakarimi.MP3
8.13M
نقد و بررسی کتاب «قرآن و جهان های موازی»
پنجشنبه ۴آذر ۱۴۰۰
@estentagh
@rezakarimi
هدایت شده از استنطاق
نامه۳۱-۳.m4a
4.52M
sharhe delbari.mp3
11.22M
چگونه وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی را بهتر بفهمیم؟
با محوریت کتاب شرح دلبری
@rezakarimi
مستند #این_رل فرم هماهنگ و اطلاعات تازهای دارد اما نگرشی تحریفآمیز، خودمتناقص و کاریکاتوری و ناقص به #امر_جنسی دارد و در ادعای خود صادق نیست و فرم آن هم فرصتطلبانه و عاری از حیاست.
فرم #کمدی_درام ابتکاری است و به فروش آن هم کمک کرده و با مضمون هماهنگ است. بسیاری از کمدی های شفاهی عوام به امرجنسی آمیخته است و بازگویی این مسائل اغلب با لبخند و خنده همراه است.نکته مهم این است که این لبخند همیشه نشانه جذابیت و لذت نیست بسیاری لبخندها توام با نوعی شرم و حیاست اما در این مستند، آن هم با ویژگی های شخصیتی #هاشم_بافقی، کمدی در خدمت سرگرمی و فروش اثر است نه حیا.
این مستند خود متناقض هم هست چون یک جوان مذهبی را نشان میدهد که نمیخواهد گناه کند ولی دوستدختری دارد که با او کوه میرفته و از اینکه ترکش کرده ذهنش درگیر است! موسسه ای که با دوربین مخفی نشان داده میشود شفاف نیست موسسه همسریابی یا برای ازدواج موقت است یا فراتر از آن!
تحریف آمیز بودن اثر در این است که کسی که ساده و محجوب است و روابط عمومی ضعیفی دارد لزوما برای همسریابی ناموفق نیست بلکه خدا در آفرینش برای هرکسی هم جنس قرار داده است و اصولا بار ازدواج فقط بر عهده شخص نیست و مشکل ازدواج فقط با رل زدن حل نمیشود. ای کاش برای این نظریه تازه رل! پژوهشی و کتابی معرفی میشد.تنها کتاب مطرح شده در اثر، کتاب سلوک با همسر است که ربطی به قصه نداشت.
کاریکاتوری بودن اثر در بزرگنمایی هایش است. در اینجا مشکل "تعمیم موارد خاص" در روايت اثر وجود دارد و قهرمان اثر، غالب نسل جوان را نشان نمیدهد و اساسا مشکل غالب نسل جدید نداشتن قدرت ارتباط نیست بلکه داشتن ارتباط خطرناک است.
#حسین_شمقدری مدعی است ما واقعیتها را بیان کردهایم. آیا فیلم فقط بازنمایی است؟! آیا پیشفرضهای ذهنی کارگردان مخاطب را به سمت خاص هدایت نمیکند؟ آیا تلاش برای آموزش رل نوعی ترویج یک سبک زندگی نیست؟
کارگردان میگوید "لازمه درام و نمایشی بودن اثر، خلق موقعیتهای منفی است که ظاهرا ترویج آن موقعیت به شمار میروند اما مهم کلیت اثر است و در پایان یک تراژدی و کمدی تلخ به وجود میآید". اگر تلخی پایان از جنس شیرینی رل و رابطه باشد میتوان از تأثیرش در درام سخن گفت اما این تلخی مربوط به مشکلات جامعه و خانواده است و نه عاقبت عمل قهرمان درام!! تلخی پایانی، زمانی جبران آفت کمدی است که قهرمان را پشیمان کند نه مظلوم و مقهور.
نگاه مستندساز ناقص است چون نمیگوید اگر مشکل جوانان فقط عدم رفع نیاز است پس زنان شوهردار و متاهلین چرا آلوده شدند؟ آیا طغيان انسان معاصر فراتر از رفع نیازهای جنسی نیست؟ همچنین، اولویت به جنبه جنسی نیازهای جوان در حالی است که نیازهای روحی روانی او هم بسیار مهم هستند.
غیبت پدر و مادر در پاسخگویی به مشکل جوان هم منجر به ناقص ماندن اثر شده است. اگر جوان با والدین ضعف ارتباطی دارد باید این مسئله به تصویر کشیده شود و اگر خانواده در زندگی شخصیت و در نگاه کارگردان اهمیت اساسی ندارد که این با قرآن در تضاد است.
قرآن در مورد جوانان در جستوجوی ازدواج نسخه اساسی دارد: وَ أَنْكِحُوا اَلْأَيٰامىٰ مِنْكُمْ... إِنْ يَكُونُوا فُقَرٰاءَ يُغْنِهِمُ اَللّٰهُ مِنْ فَضْلِهِ (نور٣٢). در این آیه، سخن از انکاح است نه نکاح (ازدواج دادن نه ازدواج کردن) و خداوند به شرط فقر و عفاف وعده رفع نیاز داده است. یعنی لوازمیک ازدواج این است که اولاً اولیای جوان (از والدین تا حاکمیت) او را حمایت کنند و ثانیا به بهانه نیاز بیراهه نروید و نیازتان را از خدا بخواهید. اما این آيه چقدر در مستند مهم است. مستندسازان ما چقدر به قرآن رجوع میکنند؟ بگذریم! تا قرآن راه طولانی است!
@rezakarimi
هدایت شده از خانه اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی کرمانشاه
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نشست مجازی ولایت فقیه در اندیشه سردار سلیمانی
آقای رضاکریمی
velayate faghih.MP3
3.81M
تحلیلی بر یک جمله سردار سلیمانی درباره ولایت وفقیه
"مننه میگویم ولایت تنوری و نه میگویم ولایت قانونی"
دانلود ویدئو در کانال خانه اندیشه👆
@rezakarimi
nemitasidam.mp3
4.42M
تحلیل مسئله شجاعت در شخصیت سردار سلیمانی
با نگاهی به کتاب «از چیزی نمیترسیدم»
(پسران نوجوان بیشتر بشنوند)
13دی1400
کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه
@rezakarimi
رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان فرهنگی کشور در تاریخ 16مرداد1395 می فرماید:
«این که شما ها می توانید را از روی احساساتم نمی گویم بلکه این کاملا مبتنی بر عقلانیت است . مستند به بیان قطعی الهی است. نباید زودی بگوییم «لا یکلف الله نفسا الا وسعها». خود این آیه را هم نباید اینچنین معنی کرد که ما وسعش را نداریم. یک معنا و تفسیر رایج از این آیه آن است که وقتی انسانی به امری مکلف می شود، اگر نتواند انجام دهد، می گوید لایکلف الله نفسا الا وسعها. چون توان و وسعش را نداریم، تکلیف برداشته شده است. این معنا درست است اما از این معنا درست تر آن است که خدا، به انسان تا وسع و توانش نرسد، تکلیف نمی کند. هنگامی که تکلیفی بر انسان واجب می شود، حتما وسع و توانش را دارد. همان قرآن آیه «لیظهره علی الدین کله» را هم دارد. پس معلوم می شود چنین وسعتی هست که خدا چنین تکلیفی بر شما گذاشته است. خدا به وسیله شما این کار را می کند. ارائه و گسترش این فکر ناب و دین ناب بر تمام بشریت، بر عهده من و شماست. شما باید بتوانید این دین و برنامه را بر تمام بشریت غالب کنید. این اگر وسع ما نبود به ما واگذار نمی کرد. وقتی تکلیف سنگین روی دوش شما هست، وسع شما هم هست. از ما خواسته شده است. من میگویم که خدا این وسعت را در شما دیده که چنین تکلیفی بر شما گذاشته است».
همچنین، از حاج قاسم، در کتاب پرواز بغداد بهشت، نقل شده که از رهبر انقلاب نقل میکنند که آیه جاهدوا في الله حق جهاده به اندازه آنچه در چنته و توان داری است و خدا بقیه را شامل حال تو خواهد کرد.
نتیجه این تفسير این است که حق الله به اندازه استطاعت فرد تکلیف میشود ولی خداوند وسع را افزایش میدهد.
اینکه از آیه «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» نباید فرار از تکلیف نتیجه گرفته شود نکته مهمی است. اینکه از این آیه بفهمیم اگر مکلفیم پس موسع هم هستیم هم نکته مهم دیگری است. اینکه از آیه «لیظهره علی الدین کله» بفهمیم که چون بر گسترش دین بر دیگران تکلیف شده ایم پس وسع آن را هم خواهیم داشت درست است. ولی چیزی که الان احتیاج داریم این است که وسعمان را افزایش بدهیم. این آیه یک آیه مهدوی است و لزوما به این معنی نیست که اکنون هم تکلیف ما دقیقاً همان هدف است بلکه نهایتاً باید زمینه ساز آن هدف شویم. زمینه سازی برای "غلبه دین بر دیگران" هم از طریق افزایش وسع اتفاق می افتد.
افزایش وسع هم بنابر قران با شکر رخ می دهد: لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ﴿ابراهیم۷) در این آیه می گوید اگر شکر کنید بر شما می افزاید. این آیه نمی گوید لازیدلکم (برای شما زیاد می کنم) بلکه زیاد شدن در وجود ما رخ می دهد نه در دارایی ها و نعمتهای ما. سعدی که گفت: شکر نعمت نعمتت افزون کند همه حقایق این آیه را نگفت بلکه شکر نعمت خودت افزون کند.
رهبر معظم انقلاب فرمود:
یک آیهی پُر مغز و پُر مضمونی -مثل بقیّهی آیات قرآن- در سورهی ابراهیم هست... آیات سورهی ابراهیم است، مکّی است؛ یعنی در آن وقتی که مسلمانها در اوج مبارزات و ایستادگی و مقاومت در مقابل جریان کفر قرار داشتهاند، در آن وقت این آیات نازل شده است، به آنها مژده میدهد، به مردم میگوید که بدانید که خدای متعال ایّاماللّهی دارد، آن ایّامالله را به شما نصیب خواهد کرد؛ باید شما شکرگزار ایّامالله باشید. اگر واکنش درست و شاکرانه نشان دادید از آنچه که خدای متعال به شما داده است، خدای متعال به شما پیروزیهای بیشتری را در آینده خواهد داد. (۱۳۹۸/۱۰/۲۷خطبههای نماز جمعه تهران)
@rezakarimi