بسم الله الرحمن الرحیم
علوم اجتماعی و بحران های ج ا ا
شبهه:
کسانی برآنند، ج ا ا دچار بحران های اجتماعی فراوان است چون با علوم اجتماعی سر سازش ندارد و به راهکارهای علمی تن نمی دهد.
پاسخ:
با ارج نهادن به تمامی کوشش های استادان، محققان و دانشوران ارجمند علوم اجتماعی برآنم که این مدعا واقعیت ندارد بلکه عمده مشکلات کشور از علوم اجتماعی سرچشمه می گیرد. زیرا علوم اجتماعی:
۱- مبتنی بر فلسفه هایی است که مبانی آن مادی گری و بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی است و آموزش این علوم موجب بی اعتقادی به تعالیم الهی و اسلامی می شود
۲- دچار بحران های معرفت شناختی و روش شناختی است.
۳- وابسته به ترجمه، مقلد و مصرف کننده است.
۴- با جامعه ایران بیگانه و از شناخت مسایل ایران ناتوان است.
۵- اصرار دارد جوهره و مقتضیات جامعه ایران را نادیده انگارد و فرضیات، اصول و نظریه های غربی را به ایران تعمیم دهد.
۶- بحران آفرین است چون رسالت خویش را تغییر اجتماعی( تضعیف سنت، ارزش ها و ساخت ها) می شمارد و خود را جانشین دین می پندارد.
۷- انسجام درونی ندارد. نظریه ها و مکاتب متخالف و متعارض در این علوم، خود منشاء تشتت آرا و ناکارآمدی شده است.
۸- جریان های سیاسی از این علوم به عنوان ابزار مبارزه با ج ا ا هم بهره برده و می برند.
۹- رویکردها و نظریه های پسامدرنش، شالوده شکن، ساختار ستیز است و بنیان های جامعه را واسازی و تخریب می کند.
رضایی
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
@rezashahed
بسم الله الرحمن الرحیم
حاشیه نماز فتح الفتوح
چرا یک عکس از سفر آقای رئیسی که طبق پروتکل های بین المللی قابل توجیه هم هست، منتشر و بزرگنمایی می شود؟
۱- کرانه مدیترانه عمق استراتژیک ج ا ا
آنان حاشیه درست کردند تا پای ایران در مدیترانه دیده نشود. عمق استراتژیک کم نظیری که فقط در دوران باستان داشتیم.
۲- ابطال فرضیه مخالفان رهبری
موفقیت های ایران در سوریه، مصداق برجسته و عینی محور بودن منافع ملی در سیاست منطقه ای ج ا ا هم هست. این یعنی ابطال فرضیه و شعار اصلاح طلبان که رهبر فرزانه را به نگاه صرفا دین محور و فدا کردن منافع ملی متهم می کردند.
۳- آغاز افول امریکا
پیروزی ایران در ابقای بشار به معنای افول قدرت منطقه ای امریکاست و اینک راهی جز ترک منطقه ندارد. این موقعیت از نشانه های برجسته تحقق پیش بینی رهبر فرزانه انقلاب است.
۴- کمرنگی حنای غربگرایی
آنان سه دهه با تمام توان القا کردند که بدون امریکا، زیستن و بازیگری سیاسی محال است و طی ده سال گذشته گفتند بی لجام برجام، فرجام خوش محال است. اما می بینند مدعاهایشان نقش بر آب شد.
۵- تحقق " ما می توانیم"
آنان با یکایک میراث مقدس و گرانسگ خمینی کبیر ره به مبارزه برخاستند و آنرا متعلق به موزه ها دانستند اما اینک می بینند درس های آن یگانه دوران و از جمله " ما می توانیم" را شاگرد بی همتایش یکان به یکان به بار می نشاند.
۶- نماز فتح
نماز فتح رئیسی به نیابت از فرمانده این فتح الفتوح در مسجد اموی چون پتکی بر سر امریکا و متحدانش فرود آمد همو که اردوغانش وعده کرده بود و درد این پتک را غربگرایان بیش از همه حس کردند و حاشیه پردازی ها جز صدای آوخ آنان نیست.
برآیند
بدانان حق دهیم که از درون بگدازند و خود را به زحمت اندازند و حاشیه بپردازند. شنونده باید عاقل باشد. در تله این حاشیه پردازی ها نیفتیم.
رضایی
شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
@rezashahed
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸بازنشر به بهانه امضای قرارداد تکمیل خط ریل رشت آستارا
💫🌺🍃
🌺
❇️ شعری به ترتیب حروف الفبا در وصف حضرت معصومه سلام الله علیها
ا) ای خاک درت، تاج سرم، خواهر سلطان
ب) بیمه شده با فیض دمت، کشورِ ایران
پ) پیوسته به پابوسِ تو آیند ملائک
ت) تردید ندارم که توئی مریم دوران
ث) ثابت قدمم کرده دعاهای تو بانو
ج) جبریل بَرَد سجده به خاکِ تو کماکان
چ) چون بوسه زنم بر در و دیوار حریمت
ح) حس میکنم اینجاست همان مرقدِ پنهان
خ) خوبانِ جهان در حَرمت جمله گدایند
د) دم می زند از نام تو سلطانِ خراسان
ذ) ذکرش همه دم نَقلِ کرامات تو گشته است
ر) رَه یافته هر کس که در آن روضهٔ رضوان
ز) زوار تو آری همه از اهل بهشتند
ژ) ژرف است کلامِ تو چنان آیهٔ قران
س) سائل نکند ثانیهای رو به اجانب
ش) شد زانکه نمکگیر تو، ای حضرتِ باران
ص) صحن تو جلا داده دل و دیدهٔ ما را
ض) ضمنا شده حاتم ز کراماتِ تو حیران
ط) طوفِ حَرمت را ز خدا خواسته مریم
ظ) ظاهر شده تا اینکه مقاماتِ تو بر آن
ع) عمریست که از قلبِ محبانِ خود از لطف
غ) غم بردهای ای مرجعِ تقلیدِ کریمان
ف) فرمود چه خوش عالمی از جنس حقیقت
ق) قم گشته ز فیض حرمت مرکز ایمان
ک) کی دم بتوان زد، زِ تو با مصرع شعری
گ) گر إذن به شاعر ندهد خالقِ منان
ل) لطف و کرم و جود تو هرگز مگذارد
م) محشر بشود دیدهٔ ما چون همه گریان
ن) نتوان که مرا خواند غلامِ تو یقینا
و) وقتی که غلامانِ تو هستند بزرگان
ه) هستیِ غریب الغربایی، عمهٔ سادات
ی) یک لحظه از این بی سر و پا، روی مگردان
🌺سیروس بداغی
💫🌺🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آدام اسمیت و اقتصاد وحشی امروز مخلوق تغییر در یک مفهوم بنیادین است.
Natural law
"قانون طبیعی" تا قبل از دیوید هیوم (استاد اسمیت) و بنتام معنای دیگری داشت. قوانین طبیعی همان فهم کلی انسانها از اخلاق بود؛ فهم هزاران ساله انسان از انصاف و عدالت و خیر و خوبی. قانون طبیعی پیوندی میزد بین هنجارها و هستها. آنچه طبیعی بود همان هم ارزش بود.
اما ناگهان عقلانیت سکولار جای آن را میگیرد. قانون طبیعی میشود عقلانیت و عقلانیت میشود هر آنچه انسان به آن میل دارد!
در حقیقت بعد از هیوم، قانون طبیعی (آنچه هست) نه به وسیلهی دین و فهم انسانهای گذشته، بلکه بهوسیله انسان عاقلِ بینیاز از دین و توسط "دانش"مند کشف میشود.
به عبارت دیگر دعوا بر سر این نبود که "قانون طبیعی" باید وضعیت مطلوب را تعیین کند یا خیر! بلکه محل نزاع آنجاست که کدام قانون طبیعی را انتخاب کنیم؟
قوانین الهی را یا قوانین وضع شده توسط انسان را.
دعوا بر سر شناخت "باید"ها بود و این شناخت بایدها از آن جهت که به شناخت انسان اتصال دارد، جنبه علمی دارد و از آن جهت که به بایدها مرتبط است جنبه ارزشی. فلذا دانشمندان هر وقت بخواهند پشت جنبه علمی آن پنهان میشوند.
#پرفسور_درخشان
#بصیرت_اقتصادی
@jahade_tabien1
44.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 نشست نقد علم اقتصاد و سرمایه داری در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه امام حسین علیه السلام
تاریخ: 1402/3/2
🔹 موضوع جلسه اول: فریب بزرگ،
نسبت ریاضیات با علم اقتصاد حقیقی و اقتصاد علم نما
🔸 پروفسور مسعود درخشان
#بصیرت_اقتصادی
#فریب_بزرگ
@jahade_tabien1
هدایت شده از مجله خردورزی
🔻 چشمانداز علوم اجتماعی تجددی
🔸مطالعههایی که از چشمانداز علوم اجتماعی تجددی، در جامعۀ ایران صورت گرفتهاند، همگی در پی مصادره به مطلوب کردن بودهاند و این نیز از مسیر تفسیر به رأی عبور کرده است.
🔸بهدلیلاینکه جامعۀ ایران در چهارچوب منطق غیرتجددی و بلکه ناتجددی حرکت میکند و ذیل تاریخ آن نیست؛ بنابراین، علوم اجتماعی تجددی ناگزیر است که واقعیّتهای اجتماعی آن را بر اساس میل و گرایش خود، ببیند و معنا کند؛ نه آنگونه که هست.
🔸ازاینرو، نظریههای خویش را بر این جامعه تحمیل میکند و در مقایسۀ بین نظریۀ اجتماعی و واقعیت اجتماعی، جانب نظریههای خویش را میگیرد و واقعیّت اجتماعی را مطابق آن معنا میبخشد. این در حالی است که رهیافت علمی، تابع واقعیت است و نظریه را اصل نمیانگارد؛
🔸بلکه همواره نظریه را شکننده و تغییر یابنده میداند و هر جا احساس کند که واقعیت، معنایی غیر از دلالتهای نظریه دارد، واقعیّت را به میدان فرامیخواند و صدای معنای آن را بازسازی میکند. بدینجهت باید علوم اجتماعی تجددی را یک نظام نمادینِ تحمیلی دانست که در حق جامعۀ ایران، خشونت شبهعلمی و تحکم تفسیری روا میدارد.
📝 مهدی جمشیدی، عضو گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی
📥 دریافت نسخه الکترونیکی مجله
📍مجله خردورزی:
@kheradvarzi_ir
آیتاللهمیرباقری.mp3
1.7M
بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است.
🎙 خدا رحمت کند سردار شهید قاسم سلیمانی میگفتند:
اگر به منِ سرباز بگویند "برو فلان پُل را بگیر"، اگر ببینم قُلّههای اطراف آن پُل در دست دشمن است، آن پُل هم درواقع سقوط کرده است و لذا نمیروم روی آن پُل بایستم!
حالا، ما وقتی بخشی از قُلّههای اطراف خانوادۀ اسلامی و عفاف اسلامی را بهتدریج در الگوهای سرمایهداری از دست دادهایم، شما بهراحتی نمیتوانید با بدحجابی مبارزه کنید! بدحجابی، محصول لیبرالیسم اقتصادی و لیبرالیسم فرهنگی است.
#آیتاله_میرباقری
#حجاب
@jahade_tabien1
🔻سپیده بابایی دارنده مدال نقره کشتی آلیش قهرمانی آسیا در ازبکستان، مدال خود را تقدیم به شهید حسن تهرانی مقدم کرد.
در ویراستی توییتر ایرانی دنبال کنید👇
https://virasty.com/Farhadfathi
✍️ شیخ فرهاد فتحی
عضو شوید👇👇👇
eitaa.com/joinchat/1246560365Ca5e65155c1
بنابر نوشته عینالسلطنه در روزنگاشت های خود ، اواخر مهر ۱۳۰۳ یا اوایل آبان همان سال یک فرد انگلیسی در حوالی شهر اهواز کشته شد. علت چه بود ؟ « اتومبیل او در راه گیر کرده بود. چند نفری که عبور میکردند به کمک خواست. استنکاف کردند. با ششلول یکی از آنها را کشت. فوراً آن چند نفر ، شخص انگلیسی را به قتل میرسانند.» ( روزنامه خاطرات عینالسلطنه...، جلد نهم ، ص ۷۱۸۸ و ۷۱۸۹ )
نقل از آقای هدایت اله بهبودی
📌 به نام امام به کام لیبرالیسم
#اختصاصی
🔹 نسبت به فعالیت های موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) انتقادات زیادی وارد است اما در این یادداشت تنها به یکی از محصولات این موسسه و پژوهشکده تحت امر آن خواهیم پرداخت.
🔻 نشریه «علمی تخصصی «تاریخنامه انقلاب»» به صاحبامتیازی، پژوهشکدة امام خمینی(ره) درباره مسائل مختلف تاریخ انقلاب اسلامی فعالیت میکند. در سایت رسمی این پژوهشکده آمده است: «پژوهشكده امام خميني(س) و انقلاب اسلامی، وابسته به مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی(س) با هدف:
پژوهش در جوانب مختلف حيات و انديشه امام
و معرفی ديدگاه های ايشان
و انقلاب اسلامی ايران در مجامع علمي داخل و خارج از كشور
و همچنين تربيت محقق در اين زمينه
در سال ۱۳۷۵، بر اساس موافقت قطعی شورای گسترش وزارت علوم، تحقيقات و فناوری آغاز به كار كرد و اساسنامه آن به تصويب اين وزارتخانه رسيده است.»
بر اساس اساسنامه فوق، رسالت اصلی این مرکز، معرفی امام خمینی(ره) و دیدگاههای ایشان است.
💥 با اینهمه، نشریه فوق مقالاتی را منتشر کرده که نه تنها در معرفی امام نبودهاند و تاریخ انقلاب را با محوریت نهضت امام خمینی(ره) روایت نکردهاند، بلکه در روایت اندکی که از اندیشههای امام خمینی(ره) داشتهاند اولا به نقد و تحریف امام و ثانیا به بدیل سازی برای امام پرداختهاند. به حدی که اگر از انتساب این نشریه به مرکزی که وظیفه آن «معرفی امام خمینی(ره)» است، اطلاع نداشته باشیم، تصور میکنیم که این نشریه متعلق به یکی از گروههای علمی زیر نظر احسان یارشاطر و احسان نراقی است!
💢 به عنوان نمونه مقالاتی مانند «برساختن انقلاب توسط امام نقد جمهوری اسلامی» در دوره1 ش3 و4، «کاپیتولاسیون و نقض حاکمیت ملی» در دوره1 ش3 و4، و«صلح و همزیستی در بازآفرینی حرکت اسلامی اندیشههای امام خمینی(ره)» در دوره3 ش8 و9، مقاله «مطالعه کشف الاسرار» در دوره2 ش2و3، همگی بهرههایی از تحریف اندیشه امام خمینی(ره) دارند. مقاله اخیر بر مبنای ادبیات صلح و تحمیل نظریات برجامیان بر امام نگاشته شده است.
🔅 در مقاله «کاپیتولاسیون و نقض حاکمیت ملی» در دوره1 ش3 و4، تلاش میشود تا سیره امام در مقابله با کاپیتولاسیون به سیره دکتر مصدق و امیرکبیر تشبیه شده و راهکار هر سه شخصیت، «حفظ آزادی و استقلال مملکت» بیان شود. به نظر نویسنده، واکنش عملی امام به احیای کاپیتولاسیون به این دلیل بود که کاپیتولاسیون را بردگی ملت مسلمان و «قطع نفوذ روحانیت» میدانست. با مروری بر بیانات امام درباره کاپیتولاسیون مشخص میشود که دغدغه اصلی امام در این مساله، واکنش در برابر تحقیر و وابستگی ایران بوده است نه قطع نفوذ روحانیت! گرچه از دکتر مصدق کتابی تحت عنوان «کاپیتولاسیون و ایران» منتشر شده اما تاریخ نشان میدهد که وی در زمان کاپیتولاسیون آمریکایی در ایران (1343)، موضع خاصی اتخاذ نکرده است و مشخص نیست که چرا باید امام به چنین شخصیتی تشبیه شود!
🔻 خطرناک تر آنکه، بخشی از مقالات این نشریه در تطهیر جریانات روشنفکری مانند نهضت آزادی قلمفرسایی کردهاند، مقالاتی مانند «سیاست خارجی نهضت آزادی» در دوره2 ش1و2، «روشنفکران ملی- مذهبی در پهلوی دوم» در دوره2 ش1و2، و «مصدق و توسعه سیاسی در ایران» دوره3 ش1-4، و «جنگ ایران و عراق از منظر نهضت آزادی» در دوره3 ش10. نویسنده مقاله اخیر نوشته است: «نهضت آزادی به دنبال انتقاد از جنگ، انحصارطلبی جناح حاکم و شعارهای آرمانگرایانه و تند آنها و تلاش جهت صدور انقلاب و ضعف دستگاه دیپلماسی کشور را در استفاده از فرصتها، از موانع اصلی خاتمه جنگ دانسته، سیاست انتقادی خود را حتی پس از خاتمه جنگ نیز ادامه داد» فارغ از صحت یا نادرستی مدعیات نویسنده محترم، تمرکز بر مواضع نهضت آزادی و آراء این جریان منحط سیاسی در دوران دفاع مقدس در نشریه منتسب به موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) توجیه ندارد.
💠 در مقاله «تاثیرات انقلاب الجزایر بر انقلاب اسلامی» (دوره1 ش3 و4)، تاریخ انقلاب تحریف شده و تاثیرات انقلاب الجزایر بر گروههایی مانند سازمان مجاهدین، چریکهای فدایی خلق و حزب ملل اسلامی را بر کل انقلاب اسلامی تعمیم داده است حال آنکه نهضت امام خمینی(ره) بر مبنای اندیشه حکومت اسلامی و با مبارزات مردمی و مذهبی (نه چریکی) شکل گرفت.
🔅 بطور کلی مقالات این نشریه بر مسائلی مانند طبقات متوسط، شعر و ادبیات انقلاب، بازاریان، جریان مذهبی و نقد منابع تاریخنگاری محلی انقلاب اسلامی و تاریخنگاری چینی تمرکز داشتهاند و اندک توجهی به معرفی چهره امام نشده و جای این سوال باقی است که آیا ما با موسسه تنظیم و نشر امام مواجهیم یا تنظیم و نشر آثار لیبرالیسم؟
نقل از کانال مدرسه انقلاب 1
✍️ حجتالاسلام دکتر سید محمود نبویان:
🔹️آقای ظریف در برنامه کلابهاوس بیان داشته است که اگر برجام نادرست و بدتر از ترکمانچای است، چرا آن را دور نمیاندازند، ما که دوسال است کارهای نیستیم اما هنوز دوستان به دنبال همان برجام هستند.
*چند نکته را نسبت به این سخنان آقای ظریف یادآور میشوم:*
۱. این ادعای آقای ظریف شبیه ادعای گروه خوارج در صدر اسلام است که علیرغم مخالفت جدی حضرت علی علیهالسلام با مذاکره با معاویه، مذاکره با معاویه و حتی مذاکرهکننده (ابوموسی اشعری بجای مالک اشتر و ابن عباس) را به حضرت تحمیل کردهاند، و پس از روشن شدن خیانت و خسارت آن مذاکره و جهل و سادگی آن مذاکرهکننده، حضرت را نسبت به آن مذاکره مورد عتاب قرار دادهاند.
۲. اینکه برجام، مانند ترکمانچای، یک قرارداد خسارتبار است، امری روشن است و صرف اینکه برخی در این دولت نیز بدنبال آن هستند، خسارتبار بودن برجام را نفی نمیکند. مانند اینکه به کسی گفته میشود که چرا معتاد شدهای و کراک و شیشه مصرف میکنی، او در جواب بگوید اگر مصرف کراک و شیشه، نادرست و بد است، چرا برخی افراد دیگر از آن استفاده میکنند؟
۳. در مورد خسارت برجام، همین بس که علیرغم اینکه در برجام، اولا حدود ۱۰۰ حق هستهای از ملت ایران سلب شده است، ثانیا محدودیتهای ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ سال و بیش از ۲۰ مورد محدودیتهای ابدی به ایران تحمیل شده است، و ثالثا نظارتهای منحصر بهفرد پادمانی، پروتکلی و فراپروتکلی و برجامی که در هیچ کشور دنیا إعمال نمیشود، از سوی آقای ظریف پذیرفته شده است، و به اعتقاد آقای ظریف، براساس برجام، بیسابقهترین و سختگیرانهترین نظارت در طول تاریخ بر اماکن هستهای و غیرهستهای ایران إعمال شده است بهطوریکه، ۹۲ درصد نظارتهای آژانس بینالمللی انرژی اتمی در جهان، در کشور ایران انجام شده است: ««قطعا برنامه صلحآمیز هستهای ایران، تحت «سختگیرانهترین» نظام بازرسی در تاریخ قرار دارد. درواقع، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ [۱۳۹۸-۱۳۹۴]، بیش از ۹۲ درصد از تمام بازرسیهای آژانس در مقیاس جهانی در ایران انجام شده است».( نک: نامه آقای ظریف، به رئیس دورهای شورای امنیت، مورخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹)، درمقابل، آقای ظریف تصریح میکند که بهره ملت ایران از برجام، صفر بوده است و ایران صرفا هزینه داده است (نامه آقای ظریف به جوزف بورل، هماهنگکننده اروپایی برجام)، کما این که در نامهای دیگر به خانم موگرینی در مورد بیفایده بودن برجام تصریح میکند: «بهره اقتصادی ایران از برجام کاملا هیچ است. درواقع، تجارت ایران با دنیا نسبت به سال ۲۰۱۲ [یعنی زمان دکتر جلیلی] محدودتر شده است. بانکهای اروپایی و بانکهای مستقر در سایر کشورهای اطراف برجام از ارائه خدمات مالی، حتی در زمینههای پزشکی و مواد غذایی امتناع میورزند و همین امر سبب شده تا ایران با کمبود دارو موجه شود که جان انسانها را تهدید میکند»، همچنین در نامهای دیگر مورخ ۱۵ آبان ۱۳۹۷ به خانم موگرینی تاکید میکند: «ایران مطلقا نمیتواند هیچ منفعتی از برجام ببرد ... واقعیت این است که امروز روابط تجاری ایران بسیار محدودتر از سال ۲۰۱۲ [یعنی زمان دکتر جلیلی] شده است ... فروش نفت ایران به پایینترین حد خود، حتی کمتر از سال ۲۰۱۲ رسیده است، برخی از طرفهای برجام تمامی خریدهای نفتی خود از ایران را خاتمه دادهاند، ایران عملا دسترسی به، و منافع خود از، درآمدهای نفتی و دیگر سرمایههای خود در بانکهای خارجی-منجمله بانکهایی که عمدتا مقر آنها در طرفهای برجام است- را از دست داده است، کشتیرانی ایران تقریبا متوقف شده است، شرکتهای بیمه از پوشش کشتیهای ایرانی و دیگر کشتیهایی که به ایران خدمات ارائه میکنند، امتناع میکنند، خطوط هواپیمایی مسافربری یا پروازهایشان را به ایران متوقف کردهاند، و یا از تعداد آنها کاستهاند، خطوط هوایی ایران بهسختی میتوانند خدمات لازم از جمله سوخت را در فرودگاههای مقصد دریافت کنند، از شرکتهای ایرانی (و حتی شهروندان عادی ایران که در خارج از کشور سکونت دارند) خواسته شده است برای بستن حسابهای بانکی خود اقدام کنند و شاهبیت این وضعیت هم این است که حتی نمایندگیهای کنسولی و دیپلماتیک ایران در نگهداری حسابهای بانکی خود که منحصرا برای فعالیتهای مرتبط کاری استفاده میکنند با مشکلات روبرو شدهاند».
کما اینکه آقای سیف، رئیسکل وقت بانکمرکزی، مورخ ۲۸فروردین ۱۳۹۵ تصریح میکند که از ابتدای اجرای برجام، تقریبا هیچ اتفاقی نیفتاده است، ایشان آورده است: «تقریبا هیچ چیز اتفاق نیافتاده است. ... در مجموع ما نمیتوانیم از وجوه مسدودشده در خارج از کشور استفاده کنیم».