eitaa logo
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
5.9هزار دنبال‌کننده
883 عکس
147 ویدیو
74 فایل
ایران؛ اهواز مجتمع حضرت ولیعصر(عج) مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی [عضو مجلس خبرگان رهبری] 🌐 سامانه آموزش: http://rezvan.taliedaran.ir راه ارتباطی: @S_Alavi110 نحوه ساخت اکانت و ثبت‌نام: https://eitaa.com/rezvan_marefat/2136
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 موسسه طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی برگزار می‌کند: 🔰فراخوان عضویت در کارگروه پژوهش🔰 با محوریت موضوعات مهدوی و ضدتکفیری 🌐 شرایط: • ویژه خواهران • فارغ‌التحصیلان دوره نقد یمانی • فارغ‌التحصیلان دوره نقد وهابیت 🌐 مزایا طرح: • دوره آموزشي_پژوهشی رایگان • حضور استاد مشاور و راهنما حین نگارش • انتشار آثار علمی در سایت های معتبر ملی 📆 مهلت ثبت نام: ۱۸ لغایت ۲۲ دی ماه 🔰 جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام پیام دهید: @S_Alavi110 @rezvan_marefat
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
✍و اما اسناد حدیث یوم الدار :   (۱) شعراء/۲۱۴ ـ۲۱۶. سوره شعراء كه آيات انذار در آن است، پس از سوره و
✅ ۲) حدیث منزلت:   حدیث منزلت، از احادیث مشهور نبوی و مورد قبولِ عالمان شیعه و سنّی است. عالمان شیعه به این حدیث برای اثبات جانشینی حضرت علی(ع) و نیز برتری موقعیت ایشان بر دیگر اصحاب استدلال می‌کنند. در این حدیث جایگاه امام علی (ع) نسبت به پیامبر اکرم (ص) همانند جایگاه هارون نسبت به موسی معرفی شده است. و از نظر عالمان شیعی این حدیث متواتر است.   💠این حدیث در مناسبت‌های مختلف از پیامبر (ص) شنیده شده که مهم‌ترین آن‌ها درجنگ تبوک است. مشهورترین نقل‌ این حدیث آن است که پیامبر اکرم (ص) خطاب به علی (ع) فرمود: «‌أنتَ مِنّی بِمَنزلةِ هارونَ مِنْ مُوسی، اِلّاأنـّه لانَبیّ بَعدی‌»   🔰موارد بیان حدیث منزلت   این حدیث با تعابیر و الفاظ مختلف و در زمان‌ها و مکان‌های گوناگون از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است، از جمله روز پیمان اول برادری (قبل از هجرت به مدینه)، روز پیمان دوم برادری (پنج ماه بعد از هجرت به مدینه)، در منزل امّ سلمه، به هنگام تعیین سرپرست برای دختر حمزه، در ماجرای سد ابوابو از همه مشهورتر در غزوه تبوک.   🌐نقل‌های مختلف حدیث منزلت، همگی این مضمون مشترک را دارند که جایگاه و منزلت امام علی (ع) نسبت به پیامبر (ص)، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است. اختلافات اندکی هم که در تعابیر این حدیث وجود دارد، از تکرار آن در مناسبت‌های مختلف و نیز نقل به معنا در احادیث، نشأت گرفته است.   🔰منابع حدیث در بین شیعه و اهل سنت   حدیث مزبور در منابع متعدد تاریخی و روایی و کلامی گزارش شده است، حتی برخی دانشمندان شیعه کتابهای مستقلی درباره آن نگاشته‌اند، از جمله میر حامد حسین (متوفی ۱۳۰۶ ه‍.ق) یک جلد از مجموعه عبقات الانوار را به این حدیث اختصاص داده است. حاکم حسکانی  از استادش، ابوحازم حافظ عبدوی، نقل نموده که وی حدیث منزلت را به پنج هزار سند روایت کرده است‼️ ↙️بنا به نقل دیگری، ۸۸ نفر از مشهورترین راویان، این حدیث را نقل کرده‌اند. افرادی چون ابن تیمیه عبدالحق دهلوی، گنجی شافعی، ابوالقاسم علی بن محسِّن تنوخی و سیوطی نیز به صحت و شهرت آن گواهی داده‌اند. این حدیث در صحیح بخاری و صحیح مسلم  نیز آمده است. این حدیث در کتابهای دیگر اهل سنّت نیز نقل شده است.   ✅ صحیح بودن حدیث نزد اهل سنت   ابن عبدالبرّ این روایت را از درست‌ترین و استوارترین روایات دانسته است. در برخی منابع، راه‌های روایت این حدیث به تفصیل ذکر شده است. حاکم نیشابوری طریق حدیث را صحیح دانسته و حافظ ذهبی نیز در تلخیص المستدرک بر صحت آن تأکید کرده استابن ابی الحدید آن را مورد اتفاق جمیع فرق اسلامی معرفی کرده است.   ❌حتی مخالفان و معاندان امام علی نیز نتوانسته‌اند این حدیث را رد کنند و ناگزیر به پذیرش آن شده و گاه، ناخواسته، آن را نقل کرده‌اند. بنابه نقل خطیب بغدادی، [۱] ولید بن عبدالملک اموی هم اصل این حدیث را پذیرفته و لفظ «‌هارون‌» را به «‌قارون‌» تبدیل کرده بوده است. مأمون عباسی نیز به هنگام احتجاج با فقها، به این حدیث استناد کرده است.   👈بنابه نقل خطیب بغدادی،  عمر با استناد به حدیث منزلت، فردی را که به علی(ع) دشنام می‌داد منافق خواند.‼️ ♨️معاویه هم حدیث منزلت را انکار نکرد و وقتی از سعد بن ابی وقاص (از مخالفین امام علی(ع)) پرسید: «‌چرا علی را دشنام نمی‌دهی؟‌» سعد پاسخ گفت: «‌به سبب سه فضیلتی که رسول خدا برای علی ذکر کرده است»، آنگاه سعد به نقل این سه فضیلت پرداخت که نخستین آن حدیث منزلت بود. معاویه نیز از واداشتن سعد به دشنام‌گویی علی علیه‌السلام دست برداشت.    ⚠️زید بن ارقم نیز از جمله اصحابی است که این حدیث را نقل کرده و در گزارش خود این مطلب را نیز افزوده است که وقتی رسول خدا حضرت علی را به جای خود درمدینه گماشت، گروهی تصور کردند که پیامبر(ص) از علی(ع) ناراحت است. وقتی این سخن به گوش حضرت علی رسید، آن را نزد پیامبر(ص) باز گفت و رسول خدا در پاسخ، حدیث منزلت را بیان فرمود.    💢حاکم نیشابوری این حدیث را صحیح دانسته و از ابن عباس نقل کرده که پیامبر(ص) در جنگ تبوک این حدیث را فرموده است. ابن عباس همچنین نقل کرده است که رسول اکرم در ادامه، به علی فرمود: «‌شایسته نیست من بروم جز آنکه تو جانشین من باشی‌» و نیز فرمود: «‌پس از من تو ولی هر زن و مرد مؤمن خواهی بود».  📕 منبع: [۱] شواهد التنزیل، ج ۱، ص ۱۴۸ تا ۱۵۱ @rezvan_marefat
هدایت شده از آیت الله اراکی
13.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟩 🔹یکی از نشانه های بصیرت این است که شخص بداند حق کدام طرف است و باطل کدام طرف. 🔹نشان حق خود خداوند متعال است البته از طریق ولی الهی. کما اینکه در آیه شریفه «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» (آل عمران/103)، منظور از حبل الله همان رشته ولایت است. 📍این فتنه ها ما را از راه حق باز نمی دارد، ما از کسانی نیستیم که ولی خدا را، امام خود را در فتنه ها تنها بگذاریم. 🌐 مشاهده با کیفیت ویدیو در آپارات کانال های رسمی آیت الله اراکی: سایت | آپارات | ایتا | سروش | روبیکا
✅ دوره تحکیم مبانی اعتقادی ویژه نوجوانان با تدریس استاد طوسی در تابستان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.
🌐 يکي از دستاويزهای احمدالحسن يماني دروغين براي اثبات حجيت قطعي خود، که آن را شهادت پروردگار بر خود هم مي‌داند، توسل و اعتماد به خواب و روياست‼️ اين نوع ادعا در ميان فرقه ها و جريان هاي انحرافي تازگي ندارد و بسياري از آنها از اين روش بهره برده و مي‌برند. بايد دقت داشته باشيم که اولا خواب تحت هيچ عنوان براي انسان تکليف شرعي نمي‌آورد؛ حتي اگر روياي صادقه باشد؛ دوما هيچکدام از انبيا گذشته و ائمه معصومين، براي اثبات حقانيت ادعاي خود به خواب متوسل نشده اند. سوما بعيد نيست آنچه در خواب ديده ايم (ولو چهره ي معصومين باشد، چون براي ما تشخيص چهره معصوم ممکن نيست و ما تا به حال ايشان را نديده ايم)، يک نوع خواب سازي توسط شيطان و جن بوده باشد، که خود را معصوم معرفي کرده است. 💠 در خصوص اين مورد علامه حلي، در پاسخ به فردي که پرسيده بود اگر شخصي در قالـب معصوم بـه رؤياي افراد ظاهر شده و دستورات و القائاتي داشته باشد، تکليف چيست؟ گفته است: ✅ در اين صورت مسأله از دو حالت خارج نيست: الف: دستوراتي که مخالف ظواهر کتاب و سنت است. ب: دستوراتي که موافق کتاب و سنت است. با اين وجود گروه اول مردود بوده و گروه دوم جائزالعمل است، نه واجب العمل‼️ اين در حالي است کـه تمامي رؤياهاي ديده شده در خصوص احمد بصري با دستورات کتاب و سنت مخالف اند. 📚درسنامه نقد و بررسي جريان احمد الحسن بصری، چاپ اول، ص ۱۶۷ تا ۱۷۱ @rezvan_marefat
🛑 محمد بن عبد الوهاب (۱۲۰۶ق) [بنیان گذار وهابیت و از معاندان اهل بیت] در کتاب «مختصر زاد المعاد» می نویسد: پیامبر(صلی الله علیه وآله) همواره برای فاطمه(علیها السلام) برمی خواست و این بخاطر خوشحالی از ورود او بود.(۱) ۲- ابن حجر عسقلانی (۸۵۲ق )می گوید:  «و مناقبها کثیرة جداً»؛ (و فضائل او به واقع بسیار است). (۱). مختصر زاد المعاد، ج ۱، ص ۲۹۶. س در @rezvan_marefat
🛑 ذهبی (۷۴۸ق)؛ از مورخین بزرگ اهل سنت می نویسد:  «و مناقبها غزیرة و کانت صابرة دیّنة خیّرة صیّنة قانعة شاکرةً لله»؛ (فضیلت های فاطمه(علیها السلام) بسیار است و همانا (ایشان بانویی) صابر، متدین، نیکوکار، عفیف، قانع و شکر گزار خداوند بود). ✅ وی در جایی دیگر می نویسد: «و قد کان النّبی یحبّها و یکرمها و یسرّ الیها»؛ پیامبر(صلی الله علیه وآله) او را دوست می داشت و اکرام و احترام می نمود و اسرارش را با وی در میان می گذاشت. در بیان @rezvan_marefat
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
📜 موسسه طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی برگزار می‌کند: 💠 دوره آموزش تحکیم مبانی اعتقادی ب
🔳 پایان نام نویسی در دوره تحکیم مبانی اعتقادی. لینک گروه برای دانش پژوهان ارسال شده است. برنامه های دوره را بصورت ویژه در گروه های کلاسی پیگیری بفرمایید.
🔰 ابو نعیم اصفهانی [در کتاب حلیة الاولیاء]می نویسد: «از جمله پرهیزکارترین برگزیدگان و برگزیده ترین پرهیزکاران، فاطمه(سلام الله علیها)، سیده بتول، پاره ی تن رسول است». ابن اثیر می نویسد(۲): «فاطمه(علیها السلام) به ام ابیها ملقب شده و محبوب ترین افراد نزد رسول خدا بود». همچنین در جای دیگر می گوید: «فاطمه(علیها السلام) محبوب ترین دختران پیامبر و شبیه ترین افراد نسبت به او در خلقت و اخلاق بود...». 📚ابن اثير، اسدالغابة، بيروت، دار احياء التراث العربي، ج ۵، ص ۵۲۰. حضرت در بیان علما اهل سنت @rezvan_marefat
♦️ابن ابی الحدید می گوید:  رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلّم)، فاطمه(سلام الله علیها) را بسیار اکرام می نمود. پیامبر در محضر خاص و عام بارها و بارها، و در موارد مختلف می فرمود: «فاطمه سید و سرور زنان است. او همانند مریم دختر عمران است.» اکرام او نسبت به فاطمه از حد یک دوست داشتن عادی پدر و فرزندی فراتر رفته بود. ♦️ابن ابی الحدید معتزلی [در شرح نهج البلاغه] از استاد خود، ابوجعفر یحیی بن محمد علوی بصری، نقل می کند که می گفت:  «حرمت فاطمه بزرگتر و منزلتش رفیع تر، صیانتش به خاطر رسول خدا سزاوارتر است. فاطمه پاره تن و جزئی از گوشت و خون اوست؛ نه همچون زن بیگانه که هیچ نسبتی بین او و شوهرش نیست... چگونه عایشه و دیگران همپایه فاطمه باشند درحالی که همه مسلمانان، چه آنان که او را دوست دارند و چه آنان که او را دوست ندارند اجماع دارند که فاطمه سرور زنان جهانیان است؟» حضرت در بیان @rezvan_marefat