eitaa logo
مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور
5.9هزار دنبال‌کننده
882 عکس
147 ویدیو
74 فایل
ایران؛ اهواز مجتمع حضرت ولیعصر(عج) مدرسه مجازی طلیعه داران ظهور تحت اشراف آیت الله اراکی [عضو مجلس خبرگان رهبری] 🌐 سامانه آموزش: http://rezvan.taliedaran.ir راه ارتباطی: @S_Alavi110 نحوه ساخت اکانت و ثبت‌نام: https://eitaa.com/rezvan_marefat/2136
مشاهده در ایتا
دانلود
🔳 شهادت سید الشهدا(ع) یک موتور محرک را در جامعه بشری ایجاد کرده است و تا زمانی که جامعه به مقصد مورد نظر نرسد و عدل جهانی در جامعه حاکم نباشد و انتقام خون امام حسین(ع)گرفته نشود این موتور محرک به حرکت خود ادامه می‌دهد. محبت به خداوند می‌تواند جامعه را اصلاح کند اما این اصلاح در شرایطی انجام می‌شود که در جامعه الگوهایی وجود داشته باشد که یاد خدا در ذات آن‌ها نمایان باشند. اگر در یک جامعه مردم به یکدیگر کمک کنند و مکمل یکدیگر باشند آن جامعه به وحدت می‌رسد و مشکلات جامعه برطرف می‌شود و اگر بتوانیم اختلافات میان مردم را با وحدت میان خودشان برطرف کنیم می‌توانیم یک جامعه سالم داشته باشیم و تمام آرمان‌های الهی و دینی را حفظ کنیم. ◾️خودگرایی در جامعه عامل ایجاد پراکندگی در جامعه است و جامعه را درگیر جنگ و اختلاف می‌کند و این نوع جامعه خواسته شیطان است چرا که شیطان نیز از روز نخست آفرینش انسان، با خودگرایی به حضرت آدم سجده نکرد و از درگاه خداوند رانده شد. ◽️ اگر رهبر یک جامعه علم نداشته باشد سرانجام آن جامعه جز تباهی چیزی نخواهد بود و اگر در یک جامعه رهبر علم داشته باشد اما عادل نباشد از علم خود برای افزایش رفاه خود استفاده می‌کند و جامعه‌ای که رهبر آن خودخواه باشد نیز به تباهی کشیده می‌شود. ◼️ روز عاشورا فقط ویژه مسلمانان و شیعیان نیست بلکه همه محبان اهل بیت(ع) در ماه محرم مراسم عزاداری سید الشهدا(ع) را برگزار می‌کنند و در بسیاری از کشورها مردم زیادی با ادیان مختلف روز عاشورا را به شیوه‌های مختلف به عزاداری می‌پردازند. 🔳 شهادت سید الشهدا(ع) یک موتور محرک را در جامعه بشری ایجاد کرده است و تا زمانی که جامعه به مقصد مورد نظر نرسد و عدل جهانی در جامعه حاکم نباشد و انتقام خون امام حسین(ع) گرفته نشود این موتور محرک به حرکت خود ادامه می‌دهد هر چند واقعه عاشورا دردناک است و در سرزمین کربلا ظلم‌های بسیاری به امام حسین(ع) شده است اما اگر عشق به ایشان وجود نداشته باشد امکان اینکه بعد از گذشت هزار و ۴۰۰ سال همچنان مراسم عزاداری ایشان برگزار شود وجود ندارد و سرانجام این عشق جامعه را به اهداف پیامبر اکرم(ص) می‌رساند. 🔲 کربلا عرصه عشق بازی است و همه صحنه‌های کربلا صحنه‌های عشق‌ورزی امام حسین(ع) به خدا و عشق‌ورزی یاران امام حسین(ع) به ایشان است. تمام عزاداری‌هایی که در این روزها دنبال می‌شود برای این است که آتش قیام امام حسین(ع) خاموش نشود و تا روزی که منتقم امام حسین(ع) ظهور و حکومت عدل جهانی را برقرار کنند باید شعله قیام و عدالت خواهی امام حسین(ع) را روشن نگه‌ داریم. ✍ @rezvan_marefat
احمد الحسن16.mp3
4.42M
🔖صفحات ۶۸ تا ۷۰ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
💠 گفتگویی با آیت الله اراکی : در تاریخ اسلام با دو شخصیت در شیعه مواجه هستیم که هر دو از ۵ تن هستند امام حسن (ع) و امام حسین (ع) که هر یک در برهه‌های تاریخی دو حرکت متفاوت در ظاهر از خود نشان می‌دهند یکی صلح می‌کند و دیگری قیام خونین دارد. برای درک تفاوت این دو رویکرد و مبانی این‌تفاوت باید از کدام نقطه شروع شود؟ : این‌تفاوت تنها در موضع‌گیری امام حسن مجتبی (ع) و سیدالشهدا (ع) دیده نمی‌شود. بلکه این‌تفاوت در موضع گیری یک امام دیگر، ولی در دو برهه تاریخی نیز دیده می‌شود. 🔻حضرت علی (ع) در دوره خلافت به یک شکلی و در دوره پیش از خلافت نیز به شکل دیگری عمل کردند. سید الشهدا (ع) ۲۰ سال بعد از شهادت حضرت علی (ع) به یک شیوه و در جریان کربلا به شیوه دیگری عمل کرده است. 🔻عجیب‌تر از این شیوه، حرکت امام صادق (ع) است که ازیک سو درباره قیام زید و قیام علویین جملات رسایی را دارند و زمانی پشتیبانی از خروج و قیام زید می‌کنند، ولی از سوی دیگر همان امام نزدیکان خود را نهی می‌کند که به زید بپیوندند. معلوم می‌شود جریانی در کار است. 🔻نمی‌توان از سنت‌های حاکم بر تاریخ در بررسی رفتار و سیره ائمه اطهار صرف نظر کرد مخصوصا سیره سیاسی آنها. زمانی هم که میخواهیم سیره سیاسی آن‌ها را در بستر سنت‌های حاکم بر تاریخ نگاه کنیم باید از نگاهی که قرآن به فلسفه تاریخ و سنت‌های حاکم بر تاریخ می‌نگرد، دیده شود. @rezvan_marefat
💠 گفتگویی با آیت الله اراکی : پس ما تا اینجا دو مبنا داریم یکی اینکه تاریخ، سنت‌هایی دارد که این سنت‌ها حاکم بر تاریخ هستند و دو اینکه تحلیلگر شیعه باید این سنت‌ها را از تحلیلی که از سنت‌های قرآنی به دست می‌آورد، درک کند. : ما نمی‌توانیم به عنوان مثال با نگاه کمونیست‌ها در تحلیل تاریخ؛ رفتار امام حسن و امام حسین را تحلیل کنیم یا اینکه از نگاه برخی از تاریخ دانان غربی که به یک شکل خاصی به تاریخ نگاه می‌کنند، رفتار یک رهبر دینی اسلامی را تحلیل کنیم. چون خواستگاه رفتار این‌رهبر، خواستگاه همین نگاه دینی است. 🔻قرآن کریم سنت‌هایی را تبیین می‌کند که این‌سنت‌ها در سنت معصومین تشریح و تبیین شده است. ما نمی‌توانیم به همه سنت‌ها اشاره کنیم، اما به یکی از سنت‌ها اشاره می‌کنم که بستر بسیاری از موضع‌های ائمه را تشکیل می‌دهد و آن سنت عدل و فرصت عدل است. این‌ها سنت‌های مکمل هم هستند. 🔻به طور کلی سنت مهمی در جهان آفرینش حاکم است. جهان هستی بر اصول عدل و حقانیت برپاست. همین اصل در آفرینش جامعه بشری و سنت‌های حاکم بر آن نیز وجود دارد. 🔻جامعه بشری از نظر سنت‌های الهی، یا باید جامعه عدلی باشد که در آن عقل گسترش یافته و عدل به طور فعلی در آن جامعه جریان دارد و محقق شده باشد. اگر چنین نیست باید طوری باشد که بتواند زمینه پیدایش جامعه عدل را در آینده فراهم کند. این را می‌گوییم فرصت عدل. این جامعه باید جامعه‌ای باشد که بتواند در مسیر تحقق عدل جامعه حرکت کند. این برای همه جوامع بشری است. ادامه دارد... @rezvan_marefat
احمد الحسن17.mp3
5.07M
🔖صفحات ۷۳ تا ۷۵ 📚 درسنامه نقد جریان احمدبصری ✍ نویسنده: استاد محمدی هوشیار 🎙 گوینده: آقای محمدجواد کریم نظر @rezvan_marefat
: نزول عذاب بر امت‌ها و انقراض جامعه‌ها چه بوده است؟ سنتی که به انقراض جوامع منتهی می‌شده این است که اگر جامعه‌ای نه عدل بر آن حاکم باشد و نه بتواند بذر پیدایش جامعه عدل آینده باشد؛ دیگر توجیهی برای وجودش در جهان نیست. 🔻قرآن از جامعه نوح تعریف می‌کند. نوح می‌گوید خداوندا عذاب نازل کن. در واقع پیامبران زبان سنت‌های الهی است. یعنی پیامبران از روی ناراحتی و خشم چنین نفرینی نمی‌کنند. حضرت امیر می‌گوید پیامبر را در خواب دیده است و او گفته که نفرین کن. نفرین حضرت علی (ع) این بود که خدایا مرا با بهتر از این‌ها محشور کند و آن‌ها را با بدترین‌ها محشور کن. 🔻در واقع زمانی که ائمه دعا یا نفرین می‌کنند، چون سنت الهی از زبان آن‌ها جاری می‌شود به وقوع می‌پیوندد. نوح هم می‌گوید خدایا از این جامعه کافر یک نفر هم به جا نماند. چون اگر تو این‌ها را رها کنی این افراد نه تنها خودشان به عدل نمی‌روند بلکه نسل آن‌ها نیز تا قیامت هم به سمت عدل نمی‌روند و مردم را گمراه می‌کنند. فرض کنید باغبانی که باغی را مدیریت می‌کند، این زحمت و تلاش آن چه زمانی توجیه پذیر است؟ یا زمانی که باید این باغ ثمره بدهد و یا اینکه در آینده ثمر بدهد. اگر این زحمت برای علف هرز باشد، آن کار عبث خواهد بود. در حالی که ما هیچ عبثی در جهان نداریم. 🔺سنت انقراض هم دو نوع است. یکی سنت انقراض یا سنت جایگزینی که در قرآن با سنت تبدیل بیان شده است. تبدیل این طور است که جامعه‌ای فرای آن جایگزین می‌شود یا اینکه جامعه دیگری درون آن جامعه بوده، اما محدود. 🔻ما در جوامع بشری می‌توانیم جامعه کلان و جامعه خرد درون جامعه کلان داشته باشیم. جامعه خرد تضمین کننده فرصت عدل است. 🔻حضرت علی (ع) در جلسه شورایی که خلیفه دوم تشکیل داده بود فرموده است قدرت در جامعه اسلامی حق اهل بیت است. این جمله همه تاریخ جامعه اسلامی را خلاصه می‌کند. حضرت این فرمایش را در همان جلسات گفتگو‌های درون شورایی زمانی که عثمان برای خلافت انتخاب شود مطرح کرده اند. 🔻حقی که گفته شده به معنی این نیست که حق خاص است مثل خانه‌ای که در مالکیت فردی است. حضرت گفتند اگر این حق را به ما بدهید که عدل به فعل است واگر ندادید در آخر قافله منتظر خواهیم ماند و شبروی طولانی در پی می‌آید، اما این شبروی طولانی سرانجام به حکومت ما منتج می‌شود. این همان جامعه خردی است که گفتیم. یعنی اگر در جامعه‌ای که ستمکار است و عدل به فعل در آن نیست؛ جامعه خردی شکل نگیرد که تضمین کننده فرصت عدل باشد، رو به انقراض می‌رود. @rezvan_marefat
: در این بستر موضوع صلح و جنگ را داریم. شما می‌گویید که چرا امام حسن نجنگید، ولی امام حسین جنگید. این سوال را شیعیان از ائمه پرسیده اند. گاهی در پاسخ چنین گفته شده که خداوند دستور داده است. این پاسخ طبق درک آن جوامع داده شد. 🔺ما دو نوع صلح تاکتیکی و صلح راهبردی یا استراتژیک داریم. صلح تاکتیکی در مکتب‌های غیر الهی وجود دارد. شاید توضیح آن به مبحث بیشتری نیاز است و اینکه چرا در مکتب‌هایی که اعتقاد به خداوند نیست صلح راهبردی نتیجه نمی‌دهد. ولی در مکتب انبیا اصل بر صلح راهبردی است. 🔻در قرآن کریم به قاعده‌ای در این راستا اشاره شده است و آن این است که خداوند می‌گوید ما کره زمین را برای زندگی آرام شما ساختیم. در آیه دیگری می‌گوید که افساد‌ها بعد از اصلاح‌ها آمده است و در کره زمین اصل بر اصلاح است. 🔻ما برای شما زمین صالح فراهم کرده ایم. امام صادق می‌فرمایند که در کره زمین دو دولت آدم یا دولت ابلیس بوده اند. هر گاه عدل پیاده شود اینجا دولت آدم است. دولت آدم نیز دولت اصلی است. به تدریج کسانی آمده اند که این دولت را از صاحبان اصلی دولت که همان برقرار کنندگان عدل هستند، گرفته اند. 🔻هر گاه فساد بیاید باز هم دوباره دوره عدلی به وجود می‌آید. اصلا فلسفه امید و انتظار از اینجا می‌آید. صلح ما بر مبنای چنین نگاهی، استراتژیک است. جنگ را مفسدان به وجود می‌آورند. حاکمان عادل، جامعه را اصلاح می‌کنند آن‌ها که با عدل سازگاری ندارند می‌خواهند قدرت را از حاکمان عادل بگیرند تا هوای نفس خود را در جامعه پیاده کنند. 🔻صلح راهبردی در نگاه دینی به تاریخ وجود دارد. درحالی که صلح راهبردی بر مبنای فلسفه‌های تاریخی دیگر اصلا توجیه ندارد. جنگ قدرت است و همیشه جنگ بوده است و اگر توجیه تاکتیکی نداشته باشد باید قدرت بیشتر را کسب کرد. اگر صلحی هم باشد تاکتیکی است. یعنی اگر اصحاب قدرت با هم کنار می‌آیند بر این اساس است که یا قدرت خود را نگه دارند یا فرصتی ایجاد کنند تا بتوانند تجاوزی دیگر بر آن یکی قدرت داشته باشند. به این صلح تاکتیکی می‌گوییم. 🔻در روش ائمه اطهار هر کجا می‌بینیم که جنگی شروع شده این جنگ در این راستا قابل توجیه است یعنی اگر ائمه می‌گویند که اگر جنگی نکنند فرصت عدل از بین می‌رود. 🔻گاهی توسعه فرصت عدل با جنگ تحقق پیدا نمی‌کرده بلکه با صلح تحقق داشته است. اینجاست که هر دو امام حسین و امام حسن یک کار را کردند. شرایط طوری بوده که امام مجتبی اگر در آن شرایط جنگ می‌کرد، کلا جامعه عدل نه تنها نابود می‌شد بلکه فرصت جامعه عدل هم از بین می‌رفت. ادامه دارد... @rezvan_marefat
/ ثبت‌نام فاز دوم از دوره های آموزشی مدرسه تابستانه ۱۵ مردادماه آغاز خواهد شد.