May 11
May 11
May 11
... با این، مبارزه کنید!
امام خامنهای: «هيچ #ملت_رشيد و خردمندى نبايد گذشتهى خود را كه مجموعهاى از حوادث است، فراموش كند و ملتى اگر رشيد و خردمند باشد، فراموش هم نخواهد كرد. لذا آن كسانى كه در دورهاى از تاريخ قبل از زمان ما سعى كردند ملتها را تصرّف كنند و سرنوشت آنها را به دست گيرند، يكى از كارهايشان #قطع_رابطه ی اين ملتها با گذشتهشان بود. ... بايد همواره به تاريخ و به حوادث گذشته، بهخصوص به حوادث نزديك به ما توجّه داشت. ... ذخيرهى تاريخ گذشته و حوادث گذشته را از #عزيزترين_ذخاير بدانيد. آن را مبادا مورد #غفلت قرار دهيد كه اين غفلت، #خسارت_هاى_بزرگى به بار خواهد آورد. و بسيارى از دشمنان سعیشان اين است كه بين هر نسل و گذشتهی او؛ يعنى بين همان #افتخارات، بين همان #تجربه_ها و بين همان #دستاوردها فاصله بيندازند، او را #بی_ريشه كنند، او را از خودش و از گذشتهاش قطع کنند. با این، #مبارزه_كنید!» (24/ 06/ 1378: بيانات در ديدار جمعى از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامى.)
https://eitaa.com/risheh/5
امام خامنهای: «نمیدانم آيا جوانان نسل ما و نسل انقلابى، تاريخچهى اين صدوپنجاه، دويست سال را درست خواندهاند يا نه؟ من #همه_ی_دغدغه_ام اين است كه #جوان_انقلابى امروز، نداند ما بعد از چه دورانى، امروز در ايران مشغول چنين حركت عظيمى هستيم. تاريخچهى اين #صدوپنجاه_دويست_سال_اخير از دوران #اواسط_قاجار به اين طرف؛ از دوران #جنگ_های_ايران_و_روس به اين طرف را بخوانيد و ببينيد چه حوادثى بر اين كشور گذشته است.» (بیانات در ديدار وزير، معاونين و رؤساى مناطق آموزش و پرورش سراسر كشور؛ 21/ 5/ 1371)
https://eitaa.com/risheh/6
امام خامنهای: «من نمیدانم شما چقدر از #تاريخ_معاصر اطّلاع داريد و چقدر آن را خواندهايد. چقدر خوب است كه شما در تابستان كه قدرى فراغت پيدا میكنيد، واقعاً برنامهريزى كنيد و قدرى از تاريخ معاصر، از جمله همين #قضيه_ی_تنباكو را مطالعه كنيد. كتابهايى هم دربارهى اين موضوع نوشته شده كه مناسب است آنها را بخوانيد. البته مطالعهى #كتاب_های_امين را میگويم. بعضيها هستند كه چون پاى #روحانيت و دين در ميان است، از عنادى كه با دين دارند، حاضر نيستند به افتخار به اين بزرگى اعتراف كنند و آن را مطرح نمايند.» (بيانات در جمع دانشجويان دانشگاه تهران؛ 22/ 02/ 1377.)
https://eitaa.com/risheh/7
امام خامنهای: «من كلّاً به #جوان_ها و بهخصوص به #دانشجويان و #طلّاب توصيه مىكنم كه آگاهيهاى خودشان را افزايش دهند. بسيارى از اين كجرويهايى كه شما ملاحظه مىكنيد، ناشى از كمبود #آگاهى است. نسل امروز بهويژه نسل جوان ما بايد از #تاريخ_كشورش اطّلاع داشته باشد؛ بهخصوص از زمان #مشروطيت به اين طرف را بداند. شما در هر رشتهاى كه تحصيل میكنيد، چون جزو #نخبگان جامعه هستيد ... بايد بدانيد كه كشور شما در چه موقعيتى قرار داشته و دارد. شما بايد بهخصوص تاريخ #رژيم_گذشته را بدانيد. نسل امروز ما درست نمیداند كه #انقلاب_اسلامى چگونه اين كشور را از چنگال آن رژيم خلاص كرده است.» (22/ 12/ 1379: بيانات در جلسهى پرسش و پاسخ دانشجويان دانشگاه صنعتى اميركبير.)
https://eitaa.com/risheh/8
گناهش به گردن همهی ماست!
امام خمینی: «بايد ايران بداند كه دستهايى الآن در كار است كه حتى بين خانهها اختلاف بيندازد. در يك خانه بين افراد اختلاف بيندازد. ما بايد از #تاريخ #عبرت ببريم و اين تاريخ در زمان #مشروطه اينطور بود. در زمان مشروطه آنهايى كه میخواستند ايران را نگذارند به يك سامانى برسد و چماق استبداد تا آخر باقى بماند، بين افراد، دستجات، احزاب اختلاف انداختند، حتى آنهايى كه آن وقت بودند میگفتند كه در يك خانه بين برادر با برادر، پدر و پسر اختلاف بود، يك دسته مستبد، يك دسته مشروطه. اين اختلاف موجب شد كه نتوانست مشروطه آن طورى كه #علمای_اسلام میخواستند تحقق پيدا بكند. بعد هم اين اختلافات موجب شد كه يك دسته از آن #غرب_زده_ها بريزند و به اسم مشروطه بگيرند مقامات را و #استبداد به صورت مشروطه بر اين ملت تحميل كنند و ديديد كه چه شد.
امروز همان روز است اگر #ملت_ايران بيدار نشود، اگر علماء اسلام بيدار نباشند، غفلت كنند، اگر علماى قم، #مدرسين قم، #طلاب قم، #علماء تهران، #روحانيت_مبارز تهران، علماء همه بلاد و #روحانيون همه بلاد و #مردم بيدار نشوند، الآن دارند وضعى را، يعنى میخواهند وضعى را كار كنند كه زمان مشروطه كردند، و بدانيد گناهش به گردن همه ماست.» (سخنرانى در جمع مسئولان نظام به مناسبت عيد مبعث؛ 9/ 2/ 1363)
https://eitaa.com/risheh/11
امام خامنهای: «امروز #قضايای_مشروطه براى ما كاملًا قابل #درس_گيرى و #درس_آموزى است. چون بنده در برههاى از سالهاى زندگیام با مسائل و قضاياى مشروطه خيلى #انس داشتهام و كتابها و گزارشهاى متعدّد را نگاه میكردم، امروز كه نگاه میكنم، میبينم اين قضايا و حوادث خيلى به هم نزديك است. همچنين عوامل در #انقلاب_های_گوناگون دنيا؛ مثلًا انقلاب كبير فرانسه يا انقلابهاى ديگر، #مشابه است. #عوامل مشابه است و #نتايج مشابهى را هم میدهد. مثلًا در انقلاب كبير فرانسه عامل مخرّبى وجود داشته كه ما جلوِ اين #عامل_مخرّب را در اينجا گرفتيم و نگذاشتيم، میبينيم آن نتايج مترتّب نشد، يا عاملى وجود داشته كه آنجا تخريب ايجاد كرده، ما اينجا جلوِ آن را نگرفتيم، میبينيم عيناً همان تأثير و همان زيان را در اينجا هم بهطور مشابه داشته است.» (15/ 11/ 1381: بيانات در ديدار مديران صدا و سيما.)
https://eitaa.com/risheh/12
یکایک ملت ایران باید آن را بخوانند!
امام خامنهای: «در اين كشور، دهها سال نام #مشروطيت وجود داشت؛ اما در دورانهاى سلطنت خاندانِ منحوسِ زيانبارِ خفّتآورِ #پهلوى بر ايران، #مجلس در حقيقت كَأنْ لَمْ يَكُن بود؛ جز در همان برههى كوتاهى كه مرحوم #آيت_الله_كاشانى و #نهضت_ملى حركتى كردند و مجلس جانى گرفت. و الّا بقيهى آن پنجاه سال، هرچه بود، اسم بود بیمسمّا؛ ظاهر بود بیلُبّ و بیمعنا. اين، از آن دوران پنجاهساله. قريب به بيست سال قبل از دوران پنجاهساله هم، در اين كشور، مشروطيت بود كه مجموعاً، با تعطيلها و انسدادها و به توپبستنها و غيره، تقريباً در حدود چهار دوره، #مجلس_شورای_ملّىِ درست شده در اوّلِ مشروطيت، كار كرد. تاريخِ آن مجالس، بسيار #عبرت_آور است و واقعاً #يكايك_ملت_ايران، براى اينكه بدانند #جمهوری_اسلامى و #انقلاب_اسلامى به اين كشور و اين ملت چه داده است، #بايد آن گذشته را بخوانند. تا ندانيم #چگونه_بوده_ايم، نخواهيم دانست كه امروز چه در اختيار داريم.» (11/ 03/ 1373: بيانات در جمع «نمايندگان مجلس شوراى اسلامى».)
https://eitaa.com/risheh/13
باید همه بدانند!
امام خامنهای: «از #هزار_سال پيش تا امروز يعنى بعد از دوران حديث و متنگرايى، و از اول دوران استدلال، اين #حوزه_های_علميه بودند كه توانستند #فكر_دينى مردم را هدايت كنند و به آنها روحيهى دينى بدهند و دين را حفظ نمايند. در طول زمان، در #مسائل_سياسى هم اين حوزهها تأثير گذاشتند، و ما اين را در تاريخ گذشتهى خودمان هم ديدهايم؛ مثل دوران #علامه_حلى ... و قبل از آن، در زمان #شيخ_طوسى و شاگردان آن بزرگوار ... و يا در زمان #سيّد_مرتضى؛ و چه در زمانهاى نزديك به زمان ما، مثل دوران قبل از شيخ انصارى، زمان مرحوم #كاشف_الغطاء، كه حوزههاى علميه آن وقت در وضع #تحولات_جاری_زندگى مؤثر بودند؛ و بعد شاگردان #شيخ_انصارى مثل مرحوم #ميرزای_شيرازى و بعد #آخوند_خراسانى و ديگرانى كه نقش آنها را در قضاياى قبل از مشروطيت و در خود قضيهى #مشروطيت و بعد از آن تا زمان ما، همه مىدانند- يعنى بايد گفت همه هم نمیدانند. متأسفانه اين جزو مباحث كم تحقيق شده و كمكار ماست؛ #بايد_همه_بدانند. اينها چيزهاى دانسته شده و شناختهشده و ثبت و ضبطشدهاى است- و چه در زمان ما، كه تحرك ملت و تحقق #انقلاب_اسلامى و حدوث جامعهاى با پايههاى اسلامى، بهوسيلهى حوزههاى علميه انجام گرفت.» (بيانات در آغاز درس خارج فقه در تاریخ 31/ 06/ 1370.)
https://eitaa.com/risheh/16
امام خامنهای: «معرفت و #آگاهی_دينى، شامل #مسائل_سياسى هم مىشود و منظور فقط نماز و روزه و امثال اينها نيست. #دشمن_شناسى و #دوست_شناسى و #جريان_شناسى و #قدرت_تحليل مسائل سياسى، جزو ... #معرفت_دينى و #عمل است.» (07/ 11/ 1368: سخنرانى در ديدار با مسئولان دفاتر نمايندگى ولىّ فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى.)
https://eitaa.com/risheh/17
جز با این کار ممکن نیست
امام خامنهای: «اگر ما #چشم_انداز_گذشته را درست تشخيص بدهيم، براى ترسيم #چشم_انداز_آينده، خيلى مؤثر خواهد بود؛ و اصلًا معرفت و #شناخت_جريان_ها جز با اين كار ممكن نيست.» (09/ 02/ 1385: بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار شوراى مركزى و كميتههاى علمى همايش صدمين سالگرد مشروطيت.)
https://eitaa.com/risheh/18
تأکید میکنم که جوانان، این مقطع تاریخی را بخوانند
امام خامنهای: «[ایران] كشورى [است] كه نزديك دويست سال از جوانب گوناگون بر آن فشار آوردند تا همهى خصوصيات ممتاز يك ملت بزرگ را در آن بكوبند و ضعيف و سركوبش كنند. اگر به تاريخ اين #دويست_سال_اخير مراجعه كنيد، #عظمت_كار_امام را بهتر درمیيابيد. من #تأكيد_می_کنم كه #جوانان، اين مقطعِ تاريخى را بخوانند. #دستگاه_های_تبليغى هم حقايقى را كه در اين مدّت بر سر اين كشور آمده، براى #مردم #تبيين كنند. به نظر من در اين خصوص كار كمى شده است.» (بيانات در خطبههاى نماز جمعهى تهران 09/ 07/ 1378.)
https://eitaa.com/risheh/19