فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رسالت رسانه مطالبه گر، افزایش امید در جامعه است. از طریق مطالبهگری درباره کاستیها و ترک فعلها و فسادهای امید سوز و اعتماد کُش.
🔹اما اگر این رسانه، مطالبهگری را با چاشنی «بهانهگیری»، «برجسته کردن غیرعادی سیاهیها»، «تعمیم نابجا»، «نقد بدون پیشنهاد»، «گمانه زنی بیاساس» و «لوث کردن اقدامات مثبت» بدمزه کرد، خودش میشود امیدسوز و اعتمادکُش!
🔻چنین رسانهای نه تنها به ضد خود تبدیل میشود، بلکه ذائقه مخاطب خود را عادت میدهد در هر اتفاق مثبتی هم دنبال ایراد و نقص بگردد و کامش با هیچ خبر خوشی حتی از دیگر رسانهها شیرین نشود.
#ناامیدی_گناه_کبیرهست
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺عشایر عرب خوزستان از شریفترین اقوام کشورند و غیرتشان روی نظام کمنظیر است. این روزها کسانی که هیچ شناختی روی عقاید و آداب و رسوم این اقوام نجیب ندارند، به تقلید از شبکههای معاند مجازی و ماهوارهای، با ژست دانای کل روی فیلمهای اجرای مراسم عزاداری آنان در سوگ جانباختگان متروپل تحلیل میزنند که شیوخ عرب با بیرقهای عشیرهشان وارد عرصه اعتراض شدند.
🔹اول اینکه کسی که کمترین اطلاعی از آداب و رسوم عشایر ندارد و تفاوت بین شلیک هوایی در مراسم عزاداری با تیراندازی اعتراضی را نمیداند، حق ندارد راجع به معنای رفتار عشایر عرب اظهار نظر کند. هم خود را مضحکه میکند هم عده زیادی را به اشتباه میاندازد.
🔹دوم اینکه عشایر عرب وفادارترین مردم خوزستان نسبت به نظام هستند که اتفاقا بصیرت بالایی در حوادث گوناگون از خود نشان داده و به سادگی بازی گروههای معاند تجزیه طلب و ضدانقلاب را نمیخورند. اعترضاتشان هم معمولاً مجرا و پروتکل دیگری دارد.
🔹سوم اینکه حضور طوایف با بیرق عشیره خود علامت مهم حضور ایشان در مراسم رسمی عزاداری دیشب است و تحلیل گری که کودکانه و مغرضانه نوشته این بیرقها نشانه از جا بلند شدن شیوخ عرب است، به بیرق عشایر عرب توهین کرده.
🔻عشایر عرب خوزستان بیشتر از آن تحلیلگر پایتخت نشین مدعی، قدر و قیمت انقلاب و تقدس خاک و ارزش امنیت مرز را میفهمند و اسیر بازیهای دشمنان خونخوار وطن و نوکران داخلیشان نمیشوند.
پ.ن: تصاویری از مراسم یزله عشایر جزیره مینو در عزای جانباختگان متروپل آبادان
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴«مردم متروپل» را درست روایت کنیم!
🔺در مباحث سواد رسانه زیاد درباره دوقطبیهای رسانهای و جنگ روایتها تئوری شنیده و قلم فرسایی دیدهایم. تئوریهایی که خیلی وقتها در حد حرف باقی میماند و حتی از سوی توصیه کنندگانش در وقت لازم یعنی بحرانهای اجتماعی مورد توجه قرار نمیگیرد.
🔹شرایط رسانهای حاکم بر کشور ما اینگونه است که از یک سو فضای مجازی تحت کنترلی نداریم و از سوی دیگر توازنی بین کیفیت و کمیت محتوای رسانهای خودی با آماج رسانه دشمن وجود ندارد و همین موجب میشود معمولا در جنگ روایتها جا بمانیم. متاسفانه این ماجراییست که در رویدادها و بحرانهای متعدد کم و بیش تکرار میشود. آذرماه گذشته مقام معظم رهبری همین امر را به عنوان یک تکلیف مطرح کرده فرمودند: «شما روایت کنید حقایق جامعهی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند...هر جور دلش میخواهد؛ توجیه میکند، دروغ میگوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض میکند.»
🔹ماجرای ریزش ساختمان متروپل در آبادان که تا کنون پیکر بیش از سی هموطن آبادانی از زیر آوار آن بیرون کشیده شده، نمونهای از کم آوردن رسانههای رسمی در جنگ روایتهاست. رسانههای مطرح کشور در روز اول فاجعه متروپل با بیدقتی در تغییر دادن یک واژه _ اعلام بازداشت مالک به جای صدور حکم بازداشت وی - به راحتی عرصه را به شایعه پردازان مجازی واگذار کردند تا توهم توطئه زنده بودن مالک متخلف و فراری دادن آن توسط مسئولین طوری وایرال شود که حتی انتشار تصاویر جنازه او نتواند شایعات را از اذهان بدبین شده مردم عصبانی آبادان پاک کند.
🔹پس از این بیدقتی اولیه، موضوع مهم دیگری در جنگ روایتهای متروپل مورد کم توجهی رسانههای ما قرار گرفت و آن «مردم متروپل» بودند. آنان نه توسط رسانههای بیگانه درست روایت شدند نه توسط رسانههای رسمی. از رسانه بیگانه توقع نیست. اما رسانه رسمی چرا تصویر بدون روتوش مردم متروپل را نمایش نداد؟
🔹این مردم کسانی هستند که هم داغدارند و هرروز دانه دانه عزیزان بیجانشان را از دریای آوار متروپل صید میکنند، هم اینکه هوای مهمانهای امدادگرشان را دارند و پذیرایی از آنان را لحظهای پشت گوش نمیاندازند؛ و همزمان پر از خشم و احساس ظلمند. آواری که روی سر همشهری و رفیق و فرزند و پدر و مادرشان خراب شده، آوار معمولی زلزله و سیل و آتشسوزی نیست. آوار ناکارآمدی برخی مدیران شهرشان است که جان و مال و ناموسشان را به آنان سپرده بودند؛ حالا همینها با امضاهای آلوده، آوار برجی را روی سرشان ریختند و به خاک سیاهشان نشاندند. این مردم خشمشان عادی نیست؛ چون از خودی خوردهاند. اعتمادشان بدجوری زخمی شده و حالشان توجهی بیش از معمول نیاز دارد.
🔹این خشم و اعتراض را رسانه بیگانه با اغراق و جهت دهی روایت میکند؛ ولی رسانه خودی یا نادیده میگیرد یا در گزارشی گذرا خلاصهاش میکند؛ مبادا ضریب گرفته و گسترده شود. درحالیکه این منطق درستی نیست.
🔹ما امروز در شرایطی هستیم که مسئولان نظام از روز اول، عمق بحران و خشم و مطالبه مردم را درک کردند و پیگیر پاسخدهی مناسب به آن هستند. مدیریت بحران در متروپل را خود دولت در دست گرفته و مجلس و قوه قضاییه و نیروهای مسلح پای کارند. همه اینها یعنی حق مردم آبادان در این ماجرا کاملا دیده شده و امید است ضایع نشود. اما چرا رسانه نتوانسته این احساس درک و همدلی مسئولان نظام را به مردم آبادان منتقل کند و این روزها شاهد صحنه گردانی شبکههای فارسی زبان معاند در شهر و افکارعمومی هستیم؟ چون رسانههای رسمی ما نتوانستند خود را آینه تمام نمای مردم متروپل معرفی کنند.
🔹نمایش فضای همدلی و همیاری حاکم در منطقه متروپل و شهر آبادان یک روی روایت متروپل است که اتفاقا توسط رسانههای معاند به شدت سانسور میشود. اما روی دیگر آن خشم و سلب اعتماد مردم است که فقط آن رسانهها با سوگیری و جهت دهی دنبال میکنند تا نظام را زیر سوال برده و محاسبات و قضاوت مردم آبادان را تحت تاثیر خود قرار دهند. به گونهای که این روزها زمینه ناامن کردن فضای شهر در اختیار سودجویان و اشرار فراهم شده تا به اسم مردم آبادان و به نام اعتراض، اموال عمومی را تخریب کنند و برای کار امدادگران مزاحمت ایجاد کنند. ادامه این شرایط اوضاع را در آبادان امنیتیتر میکند.
🔹مردم نیاز دارند گلایههایشان را از رسانه رسمی خودشان بشنوند. نگرانند رسانه رسمی با نمایش آبادانی که در سکوت و صبر جگرگوشههایش را دفن میکند، آبادان خشمگین و معترض را سانسور کرده باشند و ناخودآگاه چنین سانسوری را به حاکمیت نسبت میدهند. حال آنکه حاکمیت تمام قد پشتشان ایستاده.
🔻سکوت رسانه رسمی نسبت به این موضوع ظلم بزرگی در حق نظام جمهوری اسلامیست. رسانه باید تا دیرتر نشده این اهمال بزرگ را جبران کند.
📝 #رها_عبداللهی
@roo_be_rah
ایرانی بودن گره خورده با تاروپود فرش این صحن و سرا؛ با ارادت داشتن به سلطان خراسان.
ایرانی جماعت فرش قرمز آستان حضرت رضا علیهالسلام را با هیچ فرش قرمزی عوض نمیکند.
#یک_تکه_از_بهشت
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
این استوری حامد عسکری حال خوبی داره. تلخی فاجعه کنار شیرینی #امید...
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟
🔺آزادی سقط جنین نقطه آغازی است که پایانش را واژههای در ظاهر زیبای حمایت از حقوق زنان و سلامت باروری و حتی مغالطه «حق زنان بر بدن خویش» تعیین نمیکند. افول ارزشها و عواطف انسانی، تقدسزدایی از مادری، نابودی خانواده و انداختن همه انسانها در منجلاب فساد و روابط نامشروع بخشی از آثاری است که تاکنون اتفاق افتاده و معلوم نیست تا کجا ادامه پیدا کند. سیاسیون، دانشگاهیان و فعالان رسانه توصیهکننده به آزادی سقط جنین در ایران از این آثار اجتنابناپذیر بیخبرند؟
🔻در این یادداشت مسیر تاریخی و ماهیت اصلی رویداد هولناک آزادی سقط جنین در جهان به ویژه غرب را مرور کردهام تا بهتر نمایان شود انتهای این مسیر چه چیزی در انتظار جوامع بشریست.
این یادداشت را در وطن امروز سهشنبه ۱۷ خرداد بخوانید👇
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3501/1/249419/0
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟ 🔺آزادی سقط جنین نقطه آغازی است که پایانش را واژههای در ظا
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟
🔺در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سقط جنین عمدی در هر مرحله از رشد ممنوع است و برای پزشک و افرادی که مرتکب سقط جنایی شوند، مجازات حبس و پرداخت دیه اعمال میشود.
🔹حکمت این احکام، محترم شمرده شدن جان انسانها به محض وجود یافتن است. خالق حکیم، جنین یعنی ضعیفترین مخلوق خود را به دامان امانتداری سپرده که با نیروی مهر مادری قادر به حفظ این امانت میشود. اگر جان این موجود ضعیف تضمین نشود، نهتنها بقای حیات بشریت به خطر میافتد، که انسانیت و شرافت تهدید میشود.
🔹با وجود چنین حکمت و مصلحت واضحی، طرفداری از سقط جنین در کشور اسلامی ما با فرهنگی آمیخته به عواطف انسانی بسیار عجیب است. شاید مرور سیر تاریخی و ماهیت اصلی رویداد هولناک آزادی سقط جنین در جهان بویژه غرب، بهتر نشان دهد نهایت این مطالبه ظاهرا روشنفکرانه و مدرن توسط غربگرایان ایرانی چه خواهد بود.
🔹در گذشتهای نه چندان دور، تمام ادیان و نظامات حقوقی دنیا با سقط جنین مخالف بودند؛ تا اینکه مبارزه با ممنوعیت آن با فعالیتهای موج دوم فمینیسم آغاز شد. پشتوانه فکری این مبارزه، حقوق زن بر بدن خود بود و همین مبارزه به مرور بویژه با انقلاب جنسی توانست سنگر به سنگر نظامهای فرهنگی و حقوقی کشورها را فتح کرده و ممنوعیت سقط جنین را پله پله لغو کند.
🔹این لغو ممنوعیت ابتدا مشروط به در خطر بودن جان مادر و ناقص بودن جنین بود و کمکم بارداری حاصل از تجاوز و سپس هر نوع بارداری ناخواسته به آن اضافه شد. البته نظامهای حقوقی موافق سقط جنین برای مجوز سقط، محدودیت سنی تعیین کردند که این محدودیت علاوه بر دلایلی چون خطر و عوارض بیشتر برای مادر، نشان میداد آنان دلشان نمیخواهد جنینی را که بسیار شبیه یک انسان کامل شده از بین ببرند اما این ترحم نسبت به جنین هم دیری نپایید و بالاخره دادگاهی در آمریکا مجوز قتل جنین تا پیش از تولد را صادر کرد؛ با این توجیه که دیگر هیچ نوزاد ناخواستهای پا به عرصه حیات نگذارد، بدون اینکه پاسخ دهند نوزاد یک دقیقه پیش از تولد و پس از تولد چه تفاوتی با هم دارند.
🔹از آنجا که واضح شده بود انسانیت نقشی در قواعد حقوقی حاکم بر غرب ندارد، بالاخره دادگاه دیگری باز هم در آمریکا حکمی صادر کرد تا ثابت کند افول رحم در بشر کف ندارد و بناست تا ناکجا پیش برود. این دادگاه مجوز قتل نوزاد ناخواسته پس از تولد تا 28 روز را داد تا مادری که باید نوزادش را در آغوش کشیده شیر در کامش بریزد، اجازه داشته باشد قاتلش شود!
🔹متاسفانه جامعه علمی پزشکی هم به تئوریزه شدن این جنایت هولناک کمک کرد تا نشان دهد ماجرای جاندار بودن یا نبودن جنین که تا به حال مطرح میشد، توجیه رذیلانه اومانیسم برای سوق دادن آدمها به سمت جنایتکار شدن آن هم به نام آزادی و حقوق فردی است. مجله اخلاق پزشکی در استرالیا مقالهای منتشر کرد که در آن توصیه شده بود اگر مادری نوزادی را به دنیا بیاورد و او را نخواهد، باید حق از بین بردنش را داشته باشد. قبحی که با صدور مجوز قتل جنین به بهانه کامل نبودن ریخته شد، سرانجام به تئوریزه شدن صدور جواز قتل نوزاد تسری پیدا کرد.
🔹غرب نشان داد خواستن یا نخواستن «مادر» تنها ملاک حق حیات نوزادان است. ماجرا اما همین جا تمام نشد. آنان دیدند واژه مادر بار عاطفی خاصی دارد که ممکن است مانع اصالت «حق انتخاب افراد» شود. این بود که واژه «مادر» از بودجه سال 2022 کاخ سفید حذف شد و به جای آن واژه «زائو» درج شد. پیش از آن نیز نظام پزشکی بریتانیا استفاده از واژه مادر را برای پزشکان ممنوع کرده بود. البته دلیل اعلام شده توسط آنان بار جنسیتی واژه مادر بود که ممکن است افراد تراجنسیتی را ناراحت کند اما واقعیت این است که باید همه مناسبات و عواطف انسانی به عنوان مانعی برای اهداف مدرنیته حذف شوند و مادر بودن یکی از آن موانع است...
ادامه دارد...
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴از پایان مسیر آزادی سقط جنین خبر دارید؟ 🔺در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سقط جنین عمدی در هر مر
🔹بار تاثیرات جواز سقط جنین در همین جا متوقف نمیشود. جز قلع و قمع عواطف انسانی، ذبح اخلاق و حرمت خانواده نیز با این ماجرا میسرتر شد.
🔹سال 1973 که دیوان عالی ایالات متحده آمریکا آزادی سقط جنین را قانونی کرد، طی ۶ سال سقط جنین در این کشور از سالانه 744670 مرتبه در سال به 1497570 مرتبه رسید! یعنی بیش از ۲ برابر! واضح است یکی از دلایل چنین افزایش غیرمعمولی، برداشته شدن یک مانع بزرگ برای روابط نامشروع بود. گویی منع سقط جنین تا حدی به عنوان یک عامل بازدارنده برای افسارگسیختگی روابط جنسی عمل میکرد.
🔹نباید گمان کرد این آمار اتفاقی به وجود آمده و نظام فرهنگی غرب تقابلی با این اتفاق دارد. سالهاست کنوانسیونهای متعدد سعی در تحمیل قواعد خود به قوانین سن ازدواج در کشورهایی نظیر ایران تحت عنوان سلامت باروری و حمایت از حقوق دختران و زنان دارند و ماجرای «کودکهمسری» نیز تحت این عناوین مطرح و پیگیری میشود تا قانون را وادار کند ازدواج زیر 18 سال را ممنوع کند اما در غرب نه تنها روابط جنسی برای نوجوانان زیر 18 سال ممنوع نیست، بلکه حمایت هم میشود. به عنوان مثال یکی از بندهای لایحه حمایت از دختران مطرح شده از سوی دولت اسپانیا این است که از این به بعد دختران زیر 18 سال برای سقط جنین نیازی به اجازه والدین نخواهند داشت. آنان اجازه دارند بدون ازدواج باردار شوند، سقط جنین کنند و والدین آنان هم امکان مداخله در این مساله را ندارند تا هیچ مانعی برای آزادی جنسی وجود نداشته باشد.
🔻آری! آزادی سقط جنین نقطه آغازی است که پایانش را واژههای در ظاهر زیبای حمایت از حقوق زنان و سلامت باروری و حتی مغالطه «حق زنان بر بدن خویش» تعیین نمیکند. افول ارزشها و عواطف انسانی، تقدسزدایی از مادری، نابودی خانواده و انداختن همه انسانها در منجلاب فساد و روابط نامشروع بخشی از آثاری است که تاکنون اتفاق افتاده و معلوم نیست تا کجا ادامه پیدا کند. سیاسیون، دانشگاهیان و فعالان رسانه توصیهکننده به آزادی سقط جنین در ایران از این آثار اجتنابناپذیر بیخبرند؟
پایان
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى الْإِمَامِ التَّقِیِّ النَّقِیِ
وَ حُجَّتِکَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ
صَلاَةً کَثِیرَةً تَامَّةً زَاکِیَةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً کَأَفْضَلِ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیَائِکَ
#به_تو_از_دور_سلام
#رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دو زن بر سر راه دو رییسجمهور؛
یکی در لسآنجلس در مسیر عبور خودروی #جو_بایدن و دیگری در چهارمحال و بختیاری در مسیر عبور خودروی #سیدابراهیم_رئیسی
مدعیان حقوق و کرامت زنان چنین صحنهای را نادیده میگیرند؟
پ.ن: در مرام انقلاب، مقامات و مسئولان موظف به این رواداری و مردمداری هستند و اگر غیر این باشند، کوتاهی کردهاند. اما غرب با چنین صحنههایی غریبه است.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴 سلام فرمانده، دوقطبیساز است یا جریانساز؟
🔺امروز سرود همخوانی کودکان بحرینی که با اقتباس از #سلام_فرمانده و روی آهنگ و شعر آن با قدری تفاوت به زبان عربی تولید شده، منتشر شد. نظرات برخی کنشگران مجازی پس از این انتشار جالب بود؛ که میگفتند این یکی بهتر است؛ چون فاقد شاخصههای دوقطبی ساز است! چند نکته دراین مورد به ذهنم میرسد که با شما به اشتراک میگذارم:
🔹سلام فرمانده جریان ساز بود نه موج ساز. هرچه هم تحت تاثیر فضاسازی های مخالفان معنویت و تدین بخواهند از آن ایراد بنی اسرائیلی بگیرند، دارا بودن شاخصههای اصلی جریانسازی بود که آن را فراگیر کرد و اتفاقا ترس دشمنان هم از جریان سازی ست.
🔹میگفتند سلام فرمانده دوقطبی ساز است. دوقطبی سازی یعنی چه؟ یعنی برجسته کردن امری که بین مردم یک جامعه نقطه اختلاف باشد و آنان را به دو دسته نسبتاً هم وزن تقسیم کند و به جان هم بیاندازد. اتفاقا سلام فرمانده هیچ نمود یا مؤلفه دوقطبی ساز برای جامعه ایرانی نداشت؛ گواه ادعایم این است که اگر خودش پتانسیل دوقطبی سازی داشت، شبکهها و جریانهای ضدانقلاب مجبور نمیشدند برای خراب کردنش دست به تحریف مضمونش بزنند و مثلاً به دروغ بگویند منظور از «فرمانده» در شعر، «مقام معظم رهبری» ست تا اذهان را به مسیری که میخواهند ببرند و یا با ضمیمه کردن تصاویر فقر و کودکان کار از این سرود فراگیر، طبقه سازی کنند.
تا قبل از این فضاسازیها به هیچ عنوان زمینه برای روبروی هم قرار دادن ساختگی عزای آبادان با سلام فرمانده فراهم نبود.
🔹نهایت سادهاندیشی است که فکر کنیم تمام جنجالهای «رسانه ساخته» پیرامون سلام فرمانده به خاطر قسمت «فراخوان #سیدعلی به سوی فرمانده» بوده و اگر آن نبود، دوقطبی ساختگی به وجود نمیآمد. ماجرا ماجرای خودِ «فرمانده» یعنی «حضرت قائم» است که نباید نامش فراگیر شود؛ آنهم روی زبان کودکان و خانوادهها که سالهاست جامعه هدف اصلی تهاجم فرهنگی هستند؛ سلام فرمانده توانست پتانسیل گرایش به معنویت را در قالب تظاهرات کمنظیر دینمدارانه با محوریت نسل آینده احیا کند. براساس آینده پژوهی اندیشکدههای دشمن، نسل آینده همان نسل موبایل به دستِ اینستاگرامیِ از مرحله پرتیست که بنا بود هیچ نسبت و قرابتی با ارکان انقلاب اسلامی نداشته باشد و حالا ذکر #فرمانده ورد زبانش شده! این برای جریان استکبار مصیبت کمی نیست.
🔹سرود بحرینی اگرچه امام زمان را فرمانده خطاب نمیکند و اسامی خاص سیدعلی و حاج قاسم را به زبان نمیآورد، اما از اقتدا به فقها و جانفشانی شهدا در مسیر رسیدن به حکومت مهدوی یاد میکند که اتفاقا ترسیم مبانی «سلام فرمانده» و علامت خوبی برای توفیق جریانسازی آن است. فعالان مجازی بهتر بود سرود عزیزان بحرینی را بهانه بیان حرف اصلیشان درباره سلام فرمانده نمیکردند.
🔻فراموش نکنیم هزار هیأت انجمن حجتیهای هزار جمعه ندبهخوانی هزاران نفره برگزار کنند، خم به ابروی استکبار نمیافتد؛ یک سلام فرمانده همه نقشههای اتاق فکرشان را برهم زده. امام زمانی که کاری به حکومت عدل و نفی ظلم نداشته باشد و در استغاثه با او حرفی از آماده شدن برای ظهور با تلاش برای تقویت نظام اسلامی و ولایت فقیه و تربیت سرباز مهدوی نباشد، هیچ خطری برای دشمنان اسلام ندارد که بخواهند علیه آن فضاسازی و جنجال آفرینی کنند.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴ماجرای ازدواج بینالمللی و غفلت انقلابیها از اصل «خبر فاسق»
🔺یک اصل مهم در رسانه قضیه «خبر فاسق» است. این اصل قرآنی به ما آموزش میدهد در رسانه هیچگاه خبر فرد یا گروه یا پایگاهی که سابقه دروغگویی، انتشار اخبار با سوگیری سیاسی، تقطیع و جعل گفتهها به نفع جریان سیاسی متبوعش آن هم به سبک آلوده بیبیسی دارد را مرجع واکنشها و تحلیلهای خود قرار ندهیم. اصلی که متأسفانه بارها مورد غفلت واقع و نتیجهاش آشفتگی افکار عمومی و هزینه تراشی برای کشور شده.
🔹 خبرگزاری ایسنا بدون ذکر منبع، مصاحبهای از دکتر بانکیپور نماینده مجلس که نامش به سیاستهای جمعیتی و حمایت از خانواده نظام گره خورده منتشر میکند و آن مصاحبه، میشود منبع واکنشهای رسانهای پیرامون ازدواج بین المللی. رسانههای معاند هم با آب و تاب آن را به عنوان سیاست نظام منتشر میکنند.
🔹 واکنشها از رسانههای معاند و فضای مجازی به صحن علنی مجلس و اعتراض برخی نمایندگان و سپس رسانههای انقلابی هم کشیده میشود. دکتر بانکیپور در دفاع از خود اصل ماجرا را میگوید و معلوم میشود ایسنا طبق معمول شیطنت کرده و حرفها را تقطیع کرده و تغییر داده. ماجرا حمایت از مطالبه زنان ایرانی که همسر غیر ایرانی دارند برای گرفتن شناسنامه ایرانی فرزندانشان بوده. مطالبه اجرای قانونی که سه سال پیش در مجلس تصویب شده و همه برایش کف زده بودند و به جا بود. نه توصیه به ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی!
🔹به همین راحتی اجازه داده شد یک رسانه معلومالحال برای آشفته کردن افکار عمومی نقشه بریزد و حتی انقلابیها را هم بازی دهد و برای مجلسی که هزار وظیفه بدوش دارد هزینه بتراشد و مردم را نسبت به سیاستهای خانواده گرایانه که تازگی امیده اصلاح و بهبود آنها ایجاد شده بدبین سازد.
🔹حال که واقعیت ماجرا معلوم شده، لابد باید همه کسانی که با خبر ایسنا به اشتباه افتادند با انتشار دفاعیات آقای نماینده به آن خبرگزاری اعتراض کنند. اما میبینیم خبر چندانی از چنین جبرانی نیست و اکثراً خود را به آن راه میزنند، کأنه هیچ اتفاقی نیافتاده. چند روز دیگر هم دوباره شاهد سمپاشی همان رسانه در افکار عمومی خواهیم بود که با بی تفاوتی ما حاشیه امن یافته و برای تحقق اهدافش برنامهریزی میکند و احتمالا همین نماینده انقلابی که امروز بدون تحقیق، همکارش را به تندی در مجلس نقد کرد، سوژه جعل خبر خود کند. کمااینکه قبلاً هم چنین اتفاقی درباره نمایندگان دیگر رخ داده.
🔻نقد خوب و لازم است و نمایندگان باید بیش از همه مراقب اظهاراتشان حتی در جمعهای خصوصی باشند و نظرات کیلویی ندهند؛ اما در این بازار بیدر و پیکر رسانه که عرصه برای بیوجدانهای رسانهای فراخ است، ساده نباشیم و راحت بازی نخوریم و هزینه نتراشیم. اگر هم بودیم و خوردیم و تراشیدیم، لااقل شجاع باشیم و خرده شیشهها را خودمان از روی زمین جمع کنیم.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴ماجرای ازدواج بینالمللی و غفلت انقلابیها از اصل «خبر فاسق» 🔺یک اصل مهم در رسانه قضیه «خبر فاسق»
🔺به نظرتان شرق از بیسوژگی رنج میبرد که این چنین به زرد نویسی در تیتر یک روی آورده؟
🔹خیر؛ مأموریت تعریف شده برای این روزنامه و امثالهم مشغول کردن افکار عمومی به هر موضوعیست که اعصابش را بهم بریزد و بیش از پیش از ساختارهای کشور ناامید و زده کند. جوری تیتر زده انگار روز قبلش در مجلس طرح داماد وارداتی به رأی گذاشته شده و رد شده. درحالیکه نه طرحی بوده و نه رأیی و جنجال ساختگی روی این موضوع از ابتدا بر پایه جعل یک خبرگزاری و توهم عدهای دیگر بوده و بس.
🔻حساب کنید در هفته چند موضوع این چنینی (غیرواقعی و فاقد ارزش) در رسانه گردوخاک میکند و اعصاب ملت را بهم میریزد؟ هرکدام نقش خود در بها دادن به آن را بررسی کنیم؛ گاهی خودمان جزو بازی خوردههای سوژههای گردوخاکی هستیم و تصور کردهایم روی مسائل مبنایی بحث میکنیم؛ درحالیکه آن سوژه از اساس برای سرگرم کردن ما و فرصت سوزی ساخته شده و ما هم با تصور احساس وظیفه و دغدغهمندی، فریب خوردهایم.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴بهشتی هنوز هم مظلوم است
🔺 حضرت روح الله در عزای شهید آیتالله بهشتی فرمود «آنچه که من راجع به ایشان متاثر هستم، شهادت ایشان در مقابل او ناچیز است و آن مظلومیت ایشان در این کشور بود.»
🔹ظلم به بهشتی بیش از همه از ناحیه نفاقی که لباس مجاهد و خودی به تن کرده بود، رقم خورد. اما این ظلم هنوز در لباس تحریف ادامه دارد. امروز جریان نفاق با تحریف بهشتی از او سپری برای مخالفتها و ابراز کینههایش نسبت به جمهوری اسلامی میسازد و اینگونه به ایشان ظلم میکند.
🔹در حالیکه صوت و متن سخنان شهید مظلوم بهشتی در لزوم حفظ حجاب در جامعه اسلامی موجود است، نقل قول فردی را روی دست گرفتهاند که شهید بهشتی مخالف حجاب اجباری بود!
🔹رسواتر از تحریفگران و انکارکنندگان روز روشن، کسانی هستند که برای چنین تحریفاتی سوت و کف میزنند و آن را منتشر می کنند؛ در حالیکه با ظاهری که تا به حال از خود نمایش داده بودند، پیش از این جرأت نمی کردند عقاید خود علیه دستور حضرت امام درباره حجاب را آشکار کنند. بهانهشان هم برای حمایت از این تحریف، نقد ناکارآمدی نوع مواجهه با بدحجابیست. کمکاریها و کارنابلدیهای عدهای را بهانه پاک کردن صورت مسأله (قانون حجاب) کردن، عین بلاهت است؛ اگر با ابزار تحریف سرمایهای چون بهشتی باشد که عین خیانت است!
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
از راه دور و درازی آمدهام مولاجان؛ مرا به خیمه بیعت راه بده تا دستی براین آب بزنم و با قلب و جان و زبان و دستم با تو بیعت کنم...
بدقولیهایم را ببخش مولاجان؛ اذن بده به خیمهات بیایم و تجدید عهد کنم و جان تازه بگیرم و پیش پایت جان بگذارم
وَلا نَبْتَغی بِذالِک بَدَلاً وَلایرَی الله مِنْ أَنْفُسِنا حِوَلاً
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
قرار شد جوی آب محل را لایروبی کنند تا زلال شود و سرعت عبور آب بیشتر؛ سه نفر مسوول انجام کار شدند. اولی شانه خالی کرد و دنبال کارهای خودش رفت؛ دومی کار بلد نبود و حاضر هم نمیشد از کسی کمک بگیرد؛ سومی دست تنها مشغول کار شد... به خاطر تنها بودنش کار کُند پیش میرفت؛ یک وقتهایی هم برای اهالی مزاحمت ایجاد میشد و صدایشان درمیآمد. همه او را میدیدند که تنهایی نتوانسته کار را تمام کند ولی حواسشان به از زیر کار در روها نبود.
کم کم سروصداها زیاد شد و برخی اهالی که یادشان رفته بود از اول قرار چه بوده، کمپین راه انداختند که سومی باید کار را متوقف کند...
شده حکایت این کمپین من محجبهام اما...علیه گشت ارشاد؛ چون بقیه وظایفشان را انجام ندادهاند باید کلا بساط قانون را بدون پشتوانه منطقی جمع کنیم؟ راحت طلبانه به جای نقد عملکرد و ارائه پیشنهاد اصلاح، صورت مسأله را پاک کنیم؟ خواهر من، برادر من، قبل از هشتگ زدن نگاه کن چه کسانی شما را به سمت این بازی هل دادند و این هشتگ چه کمکی به درد و دغدغهات میکند بعد همراهی کن!
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
قرار شد جوی آب محل را لایروبی کنند تا زلال شود و سرعت عبور آب بیشتر؛ سه نفر مسوول انجام کار شدند. او
🔴چند کلامی با دوست محجبهام
🔺همین ابتدای متن باید اشاره کنم من نمی گویم گشت ارشاد بیایراد است. از نظر من ایراد دارد؛ چون برخورد انتظامی اگرچه برای برقراری نظم اخلاقی لازم است، اما به تنهایی برای تغییرات فرهنگی کافی نیست.
🔹خب، راه حل چیست؟ میگویند جمعش کنید برود؛ کمپین هم راه انداختهاند. چند کلمهای با طرفداران کمپین «محجبهام و با گشت ارشاد مخالفم» دارم.
🔹دوست من؛ شما حتماً از شرایط فعلی حجاب در کشور و دودسته شدن مردم دردمند شده و دنبال راه حلی؛ راه حل این است که مطالبهگر ادای وظیفه آن بیست و چند دستگاه متولی ترویج فرهنگ حجاب باشی نه مطالبهگر حذف همان یک دستگاهی که پای کار اجرای قانون حجاب مانده و البته بخاطر دستتنهایی و فشار وارده هرازگاهی سوتی میدهد؛ از سوی دیگر هم فشل بودن دستگاه اطلاعرسانیاش دربرابر سرعت عمل رسانههای مخالف باعث شده هر خطایش میلیونها بار دیده شود و میلیونها خطای نکرده به نامش سند بخورد.
🔹دوست من؛ من و تو باید کمپین خودمان را راه بیاندازیم و پاسخگو شدن متولیان فرهنگی را مطالبه کنیم؛ از مسوولان واردات و تولید پوشاک، از مسوولان ارشاد و رسانه ملی که ضدحجابترین نهادهای حکومتی هستند، از آموزش و پرورش که جز افراط و تفریط کاری بلد نبوده، از سازمان تبلیغات... نه اینکه چشم بسته دنبال کمپین کسی راه بیافتیم که عملکرد و اظهاراتش نشان داده چشم دیدن هیچکداممان را ندارد!
🔹دوست عزیزی که نوشتهای برای مبارزه با دوقطبی و شکاف اجتماعی عضو کمپین مخالفت با گشت ارشاد شدهای، خب الان خود شما درحال دوقطبی سازی هستی. همانهایی که از جامعه ما زنان دو قطبِ باحجاب و بدحجاب ساختند و پروارش کردند و خندقی میانش کشیدند، امروز در آتش دوقطبی محجبههای موافق و مخالف گشت ارشاد میدمند. فردا هم دوباره دو تیتر دیگر خلق میکنند تا زیرمجموعههای همین دو قطب را بار دیگر دسته بندی کنند و همینطور ادامه میدهند تا آخرین نفراتمان را از هم جدا کنند.
🔹شما میگویید مخالف سیاسی کردن حجاب هستید اما با کسانی همراهی میکنید که کاملاً سیاسی هستند و همیشه روی مسائلی دست میگذارند که برای نظام مهم بوده. حجاب باشد یا انتخابات یا حتی قوانین جمعیت و سقط جنین...
🔻دوست من؛ از این بازی بیرون بیا و اگر مطالبه گر اصلاحی، بازی مبتکرانه خودت را طراحی کن! در زمین بازی طراحی شده توسط مغرضان سیاست باز، جز باخت من و تو و ایران، هیچ دستاوردی نیست.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴چند کلامی با دوست محجبهام 🔺همین ابتدای متن باید اشاره کنم من نمی گویم گشت ارشاد بیایراد است. از
🔴سیر تطور کمپین مخالفت محجبهها با گشت ارشاد!
ببینید؛ وقتی خوب از دختران و بانوان باحجاب در مخالفت با گشت ارشاد پست و استوری و توییت گرفتند، هشتگ را به «مخالفت با حجاب اجباری» تغییر دادند تا امضای مخاطب غیرمحجب، سبد امضای کمپین را تقویت کنند و دست آخر هلو بشود در دهان ایران اینترنشنال و بیبیسی برای یک گزارش داغ و جذاب!
دوست عزیزی که از صبح میگویی به من قال ننگرید و ماقال را بچسبید؛ این هم نتیجه بازی تمیزی که «من قال» برایمان طراحی کرد و ثمرش را تقدیم دشمنمان کرد!
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴جامعهشناسانی که «مهمانی ده کیلومتری غدیر» را ندیدند
http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3537/1/251103/0
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
رو به راه | رها عبداللهی
🔴جامعهشناسانی که «مهمانی ده کیلومتری غدیر» را ندیدند http://www.vatanemrooz.ir/newspaper/page/3537
🔴جامعهشناسانی که میهمانی 10کیلومتری عید غدیر را ندیدند
🔺هفته گذشته در روز عید غدیر شاهد جلوه باشکوهی از سرمایه اجتماعی ایران در یک نقطه از پایتخت آن هم برای پاسداشت یک جشن مذهبی بودیم. حضور حدود ۳ میلیون تهرانی در «میهمانی 10 کیلومتری عید غدیر» واقعهای بینظیر بود؛ اتفاقی که جا داشت جامعهشناسان را به تکاپو وادارد تا این واقعه را تحلیل کنند.
🔹ما عادت کردهایم با هر اتفاق منفی، فضای مجازی از تحلیلهای تند و تیز علمای اجتماعی اینستاگرامی پر شود که درباره از دست رفتن همبستگی ملی، تضعیف عقاید مذهبی و از همگسستن رشتههای جامعه ایرانی احکام «این است و جز این نیست» صادر کنند. اما در چند روز گذشته این اکانتها ترجیح دادند یا این واقعه را نبینند، یا اشاراتشان آلوده به فرافکنی و تناقض باشد.
🔹بعضی از آنان که تاکنون تحلیل میکردند جامعه ایرانی از تمایلات دینی فاصله گرفته و دلیلش را هم ایدئولوژیک بودن اقدامات حاکمیت عنوان میکردند، حالا میدیدند برخلاف تحلیلهای همیشگیشان، در پایتخت حول یک امر دینی تجمع میلیونی اتفاق افتاده. اینان ترجیح دادند دست به فرافکنی زده و از این اتفاق فقط ترافیکش را ببینند و از بیبرنامگی شهرداری در بستن خیابانها بنالند. بدون اینکه بپذیرند به هر حال همه مراسمات و فستیوالهای بزرگ در دنیا چنین تبعاتی دارد و در برنامه معمول شهر تغییراتی به وجود میآورد که چندان با اهمیت نیست؛ آن هم در یک روز تعطیل!
🔹البته در برخی از این تحلیلها سعی شد حضور این جمعیت بالا به عوامل دیگری جز تعلقات دینی ربط داده شود که باز هم با تحلیلهای سابقشان تناقض داشت. مثلا از تاثیر تبلیغات چند روزه رسانه ملی بر افزایش جمعیت این مراسم میگفتند؛ حال آنکه همیشه معتقد بودند رسانه ملی دنبالکننده زیادی ندارد و تاثیرش بر جامعه ایرانی را از دست داده و کسی به آن اعتماد نمیکند.
🔹یا تلاش کردند دلیل این حضور را نیاز شدید مردم به شادی عنوان کنند که مثلا حاکمیت تا به حال از مردم سلب کرده؛ که البته نکته قابل توجهی است اما ناقص است، چراکه باز هم سعی میکند نادیده بگیرد این شادی حول یک امر دینی شکل گرفته نه آن نوع شادی که همواره تحلیلگران غربگرا به عنوان میل و مطالبه اکثریت مردم مطرح میکنند.
🔹کمتر کسی از ظرفیت دینی زنده درون جامعه ایرانی که موجب چنین اجتماع عظیم آکنده از معنای مذهبی شده بود، نوشت.
🔹کسی نگفت در شرایطی که بسیاری فکر میکنند بین حاکمیت و سرمایه اجتماعی مفاهمه و زبان مشترک از بین رفته چگونه مردم از تمام اقشار با دعوت به یک مراسم جشن دینی پاسخ مثبت میدهند و با آن ارتباط میگیرند؟ کسی بر لزوم تکرار چنین ابتکاراتی برای افزایش امید و حس خوب در جامعهای که هر روز با تهاجم اخبار ناامیدکننده و غمبار واقعی یا رسانهساخته روبهرو میشود، تاکید نکرد.
🔻ما دچار ضعف در بازنمایی حقایق جامعه خود هستیم، چرا که ذهنیتها از جامعه را تحلیلهای ناقص و سوگیرانه اکانت اجتماعی کف اینستاگرام و توئیتر که از واقعیات کف جامعه فرسنگها فاصله دارند، ترسیم میکنند. آنها از جامعه فقط چیزهایی را میبینند و بازگو میکنند که یا در رسانه بازخورد داشته باشد یا به اثبات پیشفرضهای ناقصشان کمک کند. برای آنان تجمع 40 دختر نوجوان بیحجاب در شیراز بیتوجهی اکثریت نسل جدید به دین و احکامش معنا میشود و تجمع این همه کودک و نوجوان در اجتماعات «سلام فرمانده» و پویش «اهدای اسباب بازی» به عشق علی(ع) را امری حکومتی و نه مردمی میبینند.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
🔴 دستگاه عزاداری اباعبدالله علیهالسلام، «مردم ساخته» است نه «مرد ساخته»!
🔺دستگاه عزاداری امام حسین علیه السلام، مردمی ترین مناسک جامعه اسلامی از زمان وقوع حادثه کربلا تا به امروز را داشته. همین مردمساخته بودن موجب شده هیچ قدرت ظالمی نتواند آن را محو یا حتی کمرنگ کند. هموارهی تاریخ، بالندگی این مناسک افزون شده و بسیاری حوادث بزرگ تاریخ اسلام و تشیع از دل همین عزاداریها کلید خورده.
🔹 وقتی از مردمی بودن این دستگاه حرف میزنیم، دیگر سخن از مرد ساخته بودن و مردسالاری حاکم بر آن سخنی گزاف و ناپخته است. در تاریخ تشیّع زن و مرد با حضوری «اردای»، «کنشگر» و «رو به تزاید» این دستگاه را حفظ کرده و تحویل نسل بعد دادهاند. به طوریکه این دستگاه هرسال توانسته وجهی نو از خود را به نمای جامعه اسلامی بیافزاید.
🔹این روزها کلامی در فضای مجازی پا گرفته و هرروز وسیعتر میشود که مدعیست این دستگاه مردساخته است و هویت زنانه در آن نادیده گرفته شده. مثل همیشه که یک بحث با ابعاد مشخص در این فضا بیش از اندازهی خودش متورم میشود و پا از گلیمش درازتر میکند و تحت تأثیر خاصیت همهگیر فضای مجازی یعنی «تلاش برای بیشتر دیده شدن» و «حرف تازه زدن به هر قیمتی» کارش به سخنان خلاف واقع و اظهارنظرهای شاذ و فضایی کشیده میشود، این بار هم شاهد عجیب و غریب شدن این بحث شدیم.
🔹کار از نقد مختصر و البته قابل تأملی به شیوه حاکم بر برگزاری مراسم بعضی هیئتهای عزاداری که در آن به کیفیت حضور خانمها به اندازه کافی توجه نمیشود شروع شد و حالا به این کشیده که چون مراسمات عزاداری مردساخته هستند، خانمها در آن محلی از اعراب ندارند و حال، عالمی از نو بباید ساخت وز نو هیأتهایی... و سخنانی از این دست.
🔹به عنوان کسی که از کودکی در مراسمات عزاداری بزرگ شده و حتی گاهی به برخی بیتوجهیها به خانمها هم منتقد بوده، چند نکته را باید عرض کنم. این نقدها چند نکته اساسی درباره مناسک عزاداری را در نظر نمی گیرند:
🔻 در دستگاه عزاداری اباعبدالله ما مناسک زنانهای داریم که نقطه آغازشان به سال ۶۱ هجری و خانه حضرت زینب سلام الله علیها بر میگردد و در طول تاریخ همواره بخش مهمی از مراسمات عزاداری را تحت عنوان روضه خانگی از آن خود داشته. امروز در محرم ۱۴۴۴ هجری ما در محلههای سراسر ایران و بلکه سراسر عالم تشیع هزاران و دههاهزار مراسم روضه خانگی داریم که صفر تا صدش توسط خانم ها برگزار میشود که سبک خاص خود حتی در سینهزنی و نوحهخوانی و پذیرایی از عزاداران را دارد. بعنوان مثال در شهر من اهواز، ما در محلات عرب نشین مراسمات خاص زنانه ای داریم که متفاوت از مراسمات مردانه با محوریت خانمی که به او «مُلّاهیه» یا «مُلّایه» گفته میشود برگزار میگردد و در تمام دو ماه محرم و صفر ادامه دارد. مثال دیگر، مراسمات تحت عنوان «سفره حضرت رقیه» با مناسک ویژهای است که اصلا مشابه مردانه ندارد و در تمام شهرهای ایران برگزار میشود. حتی در آن هدیه دادن به دختر بچهها به یاد نازدانه اباعبدالله مرسوم است که جذابیت ویژهای برای آنان ایجاد میکند.
🔻 خانمی که مسئول امور مبلغین در شهر ما بود میگفت در سال اول کرونا که بسیاری از هیئتها ناچار مراسم خود را تعطیل کردند، تعداد مراجعات ما برای مراسمات روضه خانگی زنانه به هیچ وجه کمتر از سال قبل نشد و خانمها حاضر نشدند روضه خانگی هایشان را تعطیل کنند؛ ولو با مدت زمان کمتر و جمعیت محدود در خانه هایشان روضه اباعبدالله را برگزار کردند. اغراق نیست اگر بگویم روضههای خانگی زنانه حداقل ده برابر روضه های خانگی مردانه یا خانوادگی است.
🔻 امروز تعداد حسینیهها، مساجد و هیئتهایی که مراسمات ویژه بانوان، ویژه دختران نوجوان یا حتی مراسم ویژه کودکان برگزار می کنند، بسیار زیاد شده و هر سال هم رو به افزایش است. مراسماتی که غالباً صفر تا صد آن از برنامه ریزی، جمع آوری امکانات و نذورات و اجرا با خانمهاست و هیچ مردساختگی! بر آنها حکومت نمیکند.
🔻 در سالهای اخیر شاهد تغییرات زیادی در هیئتها در توجه به خانمها بودهایم؛ قرار دادن مکانهایی برای کودکان تحت عنوان مهد کودک، پذیرایی خاص کودکان و هدیه دادن به آنها، اولویت دادن به خانمها در پذیرایی، اختصاص مکان وسیع... اگرچه هنوز هستند هیئاتی که قسمت طبقه بالا را با پلههای زیاد یا مکان گرمتر و کوچکتر بدون توجه به بیشتر بودن تعداد خانمها به آنها اختصاص میدهند و باید تغییر کنند، ولی ورود تند و تیز به نقد ساختار هیئتها بدون توجه به نکات بالا نه تنها نتیجهای ندارد، بلکه در برخی موارد میتواند باعث تضعیف جایگاه عزاداری در انگاره افراد به ویژه جوانترها تحت تاثیر فضای ایجاد شده این روزهای فضای مجازی شود.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️سه روز بود که آفتاب شرمسار کربلا بر پیکر چاک چاک عزیز زهرا سلام الله علیها و فرزندان و یارانش میتابید. خبر فاجعه کمابیش درحال انتشار بود. اما گویی گرد نکبت به تمام عالم پاشیده باشد، کسی غیرت و جرأت نداشت خود را به مقتلالحسین برساند.
🔴زنان قریه غاضریه نزدیک کربلا تاب نیاوردند. درحالیکه مردانشان در خانه نشسته و انگشت میخاییدند، خود را رساندند و محشر به پا شده را دیدند؛ خاک بر سر ریختند و سراسیمه به قریه برگشتند و مردان را جهت دفن شهدا خبر کردند. چون از آنان ترس و تعلل دیدند، بیل و کلنگ به دست و مویهکنان راهی کربلا شدند تا خود پیکر قدسیان به خاک و خون کشیدهی بیسر را دفن کنند. این حرکت، مردان غاضریه را به خود آورد و دنبال زنانشان روان شدند و افتخار دفن شهدای کربلا را به نام قبیله خود بنیاسد به ثبت رساندند.
پ.ن۱: نقلهای تاریخی درباره زمان و کیفیت دفن شهدای کربلا مختلف است. نقش زنان بنیاسد در کتاب فرهنگ عاشورا نوشته جواد محدثی آمده.
پ.ن۲: تصاویر مربوط به عزاداری زنان قبیله بنیاسد، امروز ۱۳ محرم (به وقت عراق) در حرم حضرت اباعبدالله است که به یاد حماسه زنان بنیاسد در دفن شهدای کربلا، خاک بر سر ریزان و هروله کنان وارد حرم مطهر میشوند و به عزاداری میپردازند. براساس سنتی کهن، ظهر ۱۳ محرم حرم امام حسین علیه السلام در قرق زنان است.
📝 #رها_عبداللهی
http://eitaa.com/joinchat/3364487185Ca303041715