eitaa logo
مجله دینی نکته‌های ناب مهدوی
2.9هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
8.7هزار ویدیو
436 فایل
💎معجزه کلام را در خوب‌شدن حالتان را دراین کانال ببینید. 💎کم‌کردن #حسرت #یوم‌الحساب مد نظر است. 💎غذای روحتان راازاین کانال دریافت کنید. 💎بامداومت برعمل نورانی #اهلیت و #علاقه به این مباحث ایجاد می‌شود. http://eitaa.com/joinchat/2906521606C41e5b9fe8b
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 ⚠️ از اهل یک خانه؛ کسانی فشار آخرتی بیشتری را متحمل می‌شوند که؛ ...... 🌐 آپارات @rooshanfekr
Ostad_Shojaeشک و یقین.mp3
زمان: حجم: 2.37M
  💥 شک و یقین! 🗯 چرا خدا و اهل بیت علیهم‌السلام گره از مسیحیا باز می‌کنند، ولی منِ مسلمون هنوز نتونستم اجابت حوائجم رو بگیرم؟ @rooshanfekr
@Ostad_Shojaeانسان شناسی ۲۱۷.mp3
زمان: حجم: 11.92M
۲۱۷ ❓من کدام عمل خوب و صالح را انتخاب کنم، که در من رشد انسانی ایجاد کرده و مرا بسمت دریافت اسماء خداوند پیش ببرد؟ ❓آیا می‌توانم از دستورالعمل‌های دیگران استفاده کنم ؟ @rooshanfekr
@Ostad_Shojaeتنهایِ تنها.mp3
زمان: حجم: 2.16M
  💥 تنهایِ تنها! ✘ اگر این اتفاق در درونِ کسی بیفتد : دیگر از هیچ چیز نمی‌ترسد! منبع: مجموعه موانع استجابت دعا @rooshanfekr
📛یکی از آفات زبان، دشنام و ناسزاگوئی است و آن عبارتست از اینکه انسان از امور قبیح و مستهجن با عبارات و الفاظ صریح تعبیر کند و کلمات ناشایست و دور از شان آدمی را بر زبان جاری نماید که در اصطلاح به آن سب یا فحش می‌گویند. 🔷️بعضی از فحش‌ها حرام و بعضی دیگر مکروه و مذموم است. بنابراین، مؤمن باید از بکار بردن الفاظ و عباراتی که بر اشیاء قبیح و مستهجن دلالت دارد اجتناب ورزد . 🔶️اسباب فحش الف) غضب: وقتی شخصی از فردی ناراحت و خشمگین می‌شود و قصد آزار و اذیت او را داشته باشد به او ناسزا و دشنام می‌دهد. ب) عادت: وقتی شخصی با فساق و فجار، ‌ اراذل و اوباش، افراد پست و فرومایه، مجالست و هم‌نشینی کند و با آنها رفیق و مانوس گردد بتدریج روحیات، خلقیات و عبارات آن‌ها در او اثر می‌گذارد و از آن‌جا که سخنان عادی آن‌ها توام با هرزه‌گویی و فحاشی به یکدیگر است به او هم سرایت می‌کند . 🟩معالجة این آفت به این است که: ۱.انسان از مقدمات پیدایش غضب اجتناب کند تا نسبت به مؤمنان به خشم نیاید. ۲.غضب خود را فرو نشاند و بر اعصاب خود مسلط شود. ۳.از معاشرت با اهل فسق و فساد پرهیز نماید تا بتواند زبان خود را از فحش باز دارد. ✅  امام صادق علیه السلام فرمود: «فحش دادن ظلم است و ظالم در آتش دوزخ قرار دارد. البداء من الجفاء و الجفاء فی النار»  اصول کافی ، ج۲،ص۳۲۵ 🔺️دشنام دادن باعث کینه‌توزی و دشمنی می‌شود! شخصی از قبیلة بنی تمیم بخدمت پیامبر (ص) رسید و عرض کرد: مرا موعظه کنید در بین مواعظ حضرت این جمله بود: به مردم فحش مده که باعث دشمنی آن‌ها می‌شود. (لاتسبوا الناس فتکسبوا العدواه لهم او بینهم)   ❌❌کسی که فحش دادن را شروع کرده از آن که جواب فحش او را می‌دهد ستمکارتر است و گناه فحش دهنده و پاسخ گوینده هر دو به عهدة‌ ابتداء کنندة فحش است مگر در صورتیکه فحش دهنده از طرف مقابل پوزش بطلبد یا پاسخ دهنده از حد تجاوز کند.  💠یکی از بزرگترین تعالیم اخلاقی اسلام محترم شمردن مقدسات جامعه است.هر فردی وقتی برای چیزی قداست خاصی قائل شد به آن احترام می‌گذارد و از حریم آن دفاع می‌کند و به هیچ وجه راضی نمی‌شود که دیگری به مقدسات او اهانت کند و آن‌ها را به باد فحش بگیرد و کوچکترین توهینی به مقدسات او هر چند پوچ و خرافی باشد باعث می‌شود که او هم بخاطر تعصب جاهلی خود متقابلاً به مقدسات مؤمنین فحش و ناسزا بگوید و به ساحت قدس الهی اهانت کند. 🔰قرآن برای حفظ مقدسات دینی از نیش زبان و گزند مشرکان، ‌ مؤمنان را از دشنام دادن به بتها بشدت منع می‌کند و می‌فرماید: (ولاتسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم)   نباید شما مؤمنان به بتهای آنان دشنام بدهید زیرا عکس العمل آنان نیز این خواهد بود که از روی جهالت و لجاجت معبود حقیقی و پروردگار شما را دشنام دهند.     ✴ حقّ‌النّاس، فقط دزدیدن و اتلاف مال مردم نیست، بلکه بردن آبروی مردم نیز حقّ‌النّاس است؛ بلکه حقّ‌النّاس آبرویی، شدیدتر و زیان‌بارتر از حقّ‌النّاس مالی است. چراکه مردم مال و جاه را برای آبرو می‌خواهند و اگر آبرو نباشد، مال و ثروت چه فایده‌ای دارد؟ گاهی با فحش دادن و ناسزاگویی موجب رفتن آبروی برادر مومن خود میشویم و باعث رنج و آزار او میگردیم . ‼گفتیم کسی که اهل ربا باشد در جنگ با خداست اما از نظر روایات، کسی که به دیگران توهین کند نیز با خدا می‌جنگد. ناسزا گفتن، غیبت، تهمت، شکستن دل، زخم‌زبان‌، آبروریزی، تحقیر، سرزنش و بالأخره هر گفتار یا رفتاری که دیگران را سرافکنده و خجالت‌زده کند، از مصادیق اهانت است. طبق این، اهانت به مؤمن، دشمنی و جنگ با خداست و خداوند تعالی می‌فرماید: من از کسی که به او اهانت شده، دفاع و او را یاری می‌کنم. این قبیل گناهان، ظلم و حق‌ّالنّاس است. خداوند متعال به عزّت و جلال خودش قسم خورده است که از هرچه بگذرد، از حقّ مردم و از ظلم به مردم نمی‌گذرد: «وَ عِزَّتِی‏ وَ جَلَالِی‏ لَا یَجُوزُنِی‏ ظُلْمُ‏ ظَالِمٍ‏» اصول کافی، ج ۲، ص ۴۴۳ @rooshanfekr
🌼امام على عليه السلام : روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏ هاى جان را از بين مى ‏برد. 🌼حضرت محمد صلی الله علیه و آله : شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود. 📚تحف العقول ص۱۰۲ - خصال ص۶۱۲ - فضائل الاشهر الثلاثه ص۶۴ - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج۹۴، ص۸۳، ح۵۴ @rooshanfekr
💠 🌟حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: 💎مردم ! در روزهای فناپذیر، برای روزگار جاودان، توشه برگیرید. 💎فَتَزَوَّدُوا فِی اَيّامِ الْفَناءِ لاَِيّامِ الْبَقاءِ. 📚نهج البلاغه، خطبه ١٥٧ @rooshanfekr
💠 منشأ زهد - بخش دوّم ▫️آنچه به بى‌رغبتى به دنیا و آزاد شدن از اسارت آن کمک مى‌کند، دقّت کردن در چهرۀ فریباى دنیاست؛ زیرا در اثر این دقّت، روشن مى‌شود که تمام جذّابیّت و دل‌فریبى دنیا، ناشى از پوشیده بودن چهرۀ زشت و نفرت‌انگیزش در زیر نقابى است که با آرایش‌هاى ماهرانه، براى خویش فراهم ساخته است. با دقّت در مورد دنیا مى‌توان دریافت که : ▪️۱- دنیایى که همچون نوعروسى جوان و پرطراوت جلوه مى‌کند، پیرکفتارى کهنسال و عفریته‌اى است که عمرى به درازاى تاریخ دارد. ▪️۲- دنیا معشوقه‌اى هرزه و هرجایى است و به هیچ یک از عاشقانش وفادار نیست و به همۀ آنها خیانت مى‌کند و هر روز خود را در آغوش کسى مى‌افکند و در اختیار او قرار مى‌دهد. ▪️۳- دنیا معشوقه‌اى عاشق‌کش است و هیچ یک از عاشقانش را زنده باقى نمى‌گذارد. ▪️۴- این معشوقه، عاشقانش را به‌ آسانى و بى‌درد از بین نمى‌برد؛ بلکه آنها را با زجر و شکنجه از پا درمى‌آورد. عاشقان دنیا از سه حال خارج نیستند؛ یا عاشق چیزى از دنیایند که در اختیارشان نیست و به آن دسترسى ندارند؛ که در این صورت، حسرتِ نداشتن، آنها را زجر و شکنجه مى‌دهد و از پا درمى‌آورد. یا عاشق چیزى از دنیایند که در اختیار دارند؛ که در این صورت، نگرانىِ از دست رفتن آن، آرامش را از آنها سلب مى‌کند و ایشان را از پا درمى‌آورد. و یا اینکه عاشق چیزى از دنیایند که قبلا در اختیار داشتند و اکنون از دستشان رفته است؛ که در این صورت، غصّۀ از دست دادن آن، آنها را زجر مى‌دهد و از پا درمى‌آورد. ▪️۵- دنیا معشوقه‌اى ناپایدار و در معرض نابودى و زوال است و کسى که عاشق چیزى از دنیا شده است، این امکان را ندارد که معشوق خود را همیشه در اختیار داشته باشد؛ زیرا گذر زمان آن را مى‌فرساید و از بین مى‌برد. ▪️۶- دنیا معشوقه‌اى است که عاشقانش را به جان هم مى‌اندازد و مایۀ کینه و عداوت بین انسان‌ها مى‌شود. زیرا برخلاف معنویّات، که برخوردارى هرکس از آنها به هیچ وجه مزاحم و مانع برخوردارى دیگران نیست، مادیّات و امور دنیوى، محدودند و با برخوردار شدن کسى، دیگران از دسترسى به آن محروم مى‌شوند. لذا عاشقان دنیا براى دسترسى به آن با یکدیگر رقابت مى‌کنند و کینۀ یکدیگر را به دل مى‌گیرند و اگر لازم باشد، در راه رسیدن به معشوق خود، رقیب را از پا درمى‌آورند. تمام کشمکش‌ها و ظلم و جنایات عالم، معلول دنیاطلبى انسان‌هاست. ▪️۷- دنیا معشوقه‌اى است که عشقش مایه و سرچشمۀ همۀ آلودگى‌ها و پلیدى‌هاست و تمامى افکار زشت، روحیّات پلید، اخلاق ناپسند و کردارهاى ناشایست، زاییدۀ محبّت به آن است. ▫️با پى بردن به ماهیّت نفرت‌انگیز دنیا، جایى براى دل‌باختن و رغبت نمودن به آن باقى نمى‌ماند و زهدى که در اثر محبّت به خدا به وجود آمده بود، به حدّ کمال خود مى‌رسد. 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - @rooshanfekr
🔰 به‌خاطر همۀ لحظاتی که آسایش نداشتی استغفار کن! 🔰 شرعاً موظّفی برخی آسودگی‌‌ها را برای خودت فراهم کنی 💠 ؟ 💠 🔸 راحت‌طلبی یک امر غریزی است که می‌تواند تورم پیدا کند، سرطانی شود و انسان را به سقوط بکشاند، لذا باید راحت‌طلبی خودمان را کنترل کنیم. 🔸کنترل و مدیریت راحت‌طلبی به‌معنای از بین‌بردنِ همۀ راحتی‌ها نیست، اتفاقاً ما شرعاً موظفیم برخی از راحتی‌ها و آسودگی‌‌ها را برای خودمان فراهم کنیم. 🔸 دین برای رسیدن به آسودگی و راحتیِ خوب، راهکار ارائه می‌کند و مهارت‌های لذت‌بردن از زندگی را به ما یاد می‌دهد. 🔸 آسوده‌بودن و راحتیِ ممدوح، باعث می‌شود که انسان حتی در اوج گرفتاری‌ها هم آرامش داشته باشد و این یکی از شاخص‌های زندگی سالم است. 🔸 بسیاری از ناآرامی‌ها برای انسان موجب گناه می‌شود. بعضی از ناآرامی‌ها هم خودش گناه است و باید از آن استغفار کرد. بگو: «خدایا من به‌خاطر همۀ لحظه‌هایی که آسایش نداشتم استغفار می‌کنم» 🔸مهم‌ترین فایدۀ آسودگی چیست؟ بالندگی فکر و اندیشۀ انسان است. امام صادق(ع) می‌فرماید: آنچه موجب فکر و اندیشۀ بالنده می‌شود، آسودگی و آرامش است. 👤 علیرضا پناهیان ۹۶.۷.۱ @rooshanfekr