حاشیه رهبر انقلاب بر کتاب سفر به قبله:
«این کتاب مرا باز در شور و حال حسرتآلود زیارت خانهی خدا و حرم رسولالله(ص) فرو برد. شور و حال و اشتیاقی که دیگر امیدی هم با آن نیست. تا به یاد دارم -از سالهای دور جوانی- هرگز دل خود را از آتش این اشتیاق، رها نیافتهام. اما حتی در دوران سیاه اختناق که هر روحانی بامعرفت و بی معرفتی، با رغبت و یا حتی از سر سیری، آسان میتوانست در خط حج قرار بگیرد .. و من نمیتوانستم! یا بهتر بگویم: هیچ حملهدار و رئیس کاروانی از ترس ساواک شاه، نمیتوانست و جرأت نمیکرد نام مرا در فهرست حاجیهای خود -چه رسد به عنوان روحانی کاروان- بگذارد. بله، حتی در آن دوران سخت هم دلم از امید زیارت کعبه و بوسه زدن بر جای پای پیامبر(ص) در مکه و مدینه، خالی نمانده بود .. و این امید، اگرچه با حج ده روزهی سال 58 که به فضل شهید محلاتی قسمتم شد، برآورده گشت، اما آتش آن شوق سوزندهتر و مشتعلتر شد .. در سالهای ریاست جمهوری چشم امید به پس از آن دوران دوخته بودم .. اما امروز ..؟ شور و اشتیاقی بیسکون و امیدی تقریبا فرو مرده .. تنها تسلا به خواندن اینگونه سفرنامهها یا شنیدن آنها است که خود بازافزایندهی شوق نیز هست.
این کتاب، شیرین، موجز، با روح و هوشمندانه نوشته شده است. زیارت قبول؛ عزیز نویسنده!
زیارت قبول
70/12/10»
@rooz_fiq
014-daneshesarf-02.04.09.mp3
زمان:
حجم:
9.33M
#دانش_صرف_ابراهیمی
کتاب دانش صرف
جلسه چهاردهم
معتل و قواعد مشترک اعلال ص130 تا 142
جمعه 02.03.09
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
015-daneshesarf-02.04.10.mp3
زمان:
حجم:
14.3M
#دانش_صرف_ابراهیمی
کتاب دانش صرف
جلسه پانزدهم
مثال و اجوف ص 143 تا 161
شنبه 02.04.10
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
099-almizan-02.04.10.mp3
زمان:
حجم:
12.04M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه نود و نهم
جلد1/سوره بقره/ ادامه آیات ۴۷ و ۴۸/ ادامه شفاعت/ شفاعت به چه اموری و در چه زمانی تعلق می گیرد؟
شنبه 02.04.10
🌀فقه روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
هدایت شده از روایت فتح (شهید آوینی)
8.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 ورود شهید آوینی و دوربین «روایت فتح» به شهر مهران بلافاصله پس از آزادی آن توسط رزمندگان جبهه حق
♦️گفتاری فوق العاده زیبا از این واقعه و پیوند آن با تکالیف اسلامی توسط شهید آوینی
#روایت_فتح_آوینی_عضو_شوید👇
@ravayatefathavini
هدایت شده از المرسلات
💢 پيام معنوى شيعه به جهانیان
🔰علامه طباطبایی
🔅پيام معنوى شيعه به جهانيان يك جمله بيش نيست آن اين است كه «خدا را بشناسيد» و به تعبير ديگر "راه خداشناسى را پيش گيرید تا سعادتمند و رستگار شوید" واين همان جملهاى است كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله براى نخستين بار دعوت جهانى خود را با آن افتتاح فرمود: «اى مردم خدا را به يگانگى بشناسيد و اعتراف كنيد تا رستگار شويد» درتوضيح اين پيام بهطور اجمال مىگوييم:
🔅ما افراد بشر به حسب طبع، دلداده بسيارى از مقاصد زندگى و لذايذ مادى هستيم. خوردنىها و نوشيدنىهاى گوارا و پوشيدنىهاى شيك و كاخها و منظرههاى فريبنده، همسر زيبا و دلنواز، دوستان صميمى و ثروت سنگين يا از راه قدرت و سياست مقام و جاه و بسط سلطه و فرمانروايى و خورد كردن هر چيزى كه با خواستههاى ما مخالفت مىكند مىخواهيم و دوست داريم.
🔅ولى با نهاد خدادادى خود مىفهميم كه اين همه لذايذ ومطالب براى انسان آفريده شده نه انسان براى آنها، و آنها به دنبال انسان بايد باشند نه انسان به دنبال آنها.
🔅هدف نهايى بودن شكم و پايينتر از شكم منطق گاو و گوسفند است و دريدن و بريدن و بيچاره كردن ديگران منطق ببر و گرگ و روباه است. منطق انسان منطق فطرى خرد مىباشد و بس.
🔅منطق خرد، با واقع بينى خود، ما را به سوى پيروى حق هدايت مىكند نه به سوى دلخواه انواع شهوترانى و خودبينى و خودخواهى.
🔅منطق خرد، انسان را جزئى از جمله آفرينش مىداند كه هيچگونه استقلال و سرخودى ندارد، و برخلاف آنچه انسان خود را فرمانرواى آفرينش پنداشته به گمان خود، طبيعت سركش را به خواستههاى خود رام مىكند و به زانو در مىآورد، خودش نيز آلت دست طبيعت و يكى از دستياران و فرمانبرداران آن است.
🔅منطق خرد، انسان را دعوت مىكندكه در دركى كه از هستى اين جهان گذاران دارد دقيق شود تا روشن گردد كه هستى جهان و هر چه در آن است از پيش خودشان نيست بلكه جهان و هر چه در آناست از يك منبع نامتناهى سرچشمه مىگيرد تا روشن گردد كه اين همه زشت و زيبا و موجودات زمينى و آسمانى كه در صورت واقعيتهاى مستقل در ديده انسان جلوه مىكند، در پناه واقعيت ديگرى واقعيتدار مىنمايند و در زير پرتو آن پيدا و هويدا شدهاند نه از خود و نه از پيش خود و چنانكه واقعيتها و قدرتها و عظمتهاى ديروزى، امروز، افسانهاى بيش نيستند، واقعيتهاى امروزى نيز همچنانند و بالاخره همه چيز در پيش خود افسانهاى بيش نيست.
🔅تنها خداست كه واقعيتى است غير قابل زوال و همه چيز در پناه هستى او رنگ هستى مىيابند و با روشنايى ذات او روشن و پيدا مىشوند.
🔅هنگامى كه انسان با چنين دركى مجهز شود آن وقت است كه خيمه هستى او در پيش چشمش مانند حباب روى آب فرو مىخوابد و عياناً مشاهده مىكند كه جهان و جهانيان به يك هستى نامحدود و حيات و قدرت و علم و هرگونه كمال نامتناهى تكيه زدهاند و انسان و هر پديده ديگر جهانى مانند دريچههاى گوناگونى هستند كه هر كدام به اندازه ظرفيت خود ماوراء خود را كه جهان ابديت است نشان مىدهند.
🔅آن وقت است كه انسان اصالت و استقلال را از خود و از هر چيز گرفته به صاحبش رد مىكند و دل از هر جا كنده به خداى يگانه مىپيوندد و در برابر عظمت و كبرياى وى به چيزى جز وى سر تعظيم فرود نمىآورد.
🔅آن وقت است كه انسان تحت ولايت و سرپرستى پروردگار پاك قرار مىگيرد. هر چه را بشناسد با خدا مىشناسد و باهدايت و رهبرى خدا با اخلاقى پاك و اعمالى نيك (آيين اسلام و تسليم حق كه آيين فطرت است) متلبس مىگردد.
🔅اين است آخرين درجه كمال انسانى و مقام انسان كامل يعنى امام كه به موهبت خدايى به اين مقام رسيده و كسانىكه از راه اكتساب به اين كمال نائل شوند با اختلاف درجاتى كه دارند پيروان حقيقى امام مىباشند.
🔅و از اينجا روشن مىشود كه خداشناسى و امامشناسى هرگز از هم جدا نمىشوند چنانكه خداشناسى و خودشناسى از هم جدا نمىشوند، زيرا كسى كه هستى مجازى خود را بشناسد هستى حقيقى خداى بى نياز را شناخته است.
📚 شيعه در اسلام، ص: 199
#در_محضر_علامه_طباطبایی
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه روز
💢 پيام معنوى شيعه به جهانیان 🔰علامه طباطبایی 🔅پيام معنوى شيعه به جهانيان يك جمله بيش نيست آن اين
👆👆👆👆
متنی بی نظیر از علامه طباطبایی
یکی از نتایج مهم فلسفه اسلامی، فهم این معناست
حتما با دقت بخونین
#معرفی_کتاب
🔹«من کنت مولاه فهذا علیٌ مولاه» از برجسته ترین مفاهیم در عید غدیر، «ولایت» است. اما ولایت به چه معناست؟ چه اقسامی دارد؟ هر نوع ولایتی خوب است یا نسبت به برخی نباید ولایت داشت؟ اهل بیت چه ولایتی دارند؟ کدام ولایت در روز غدیر به امیرالمومنین (ع) انتقال داده شد؟
🔹کتاب «ولاء ها و ولایت ها» کتابی مختصر و بسیار پرمحتوا در موضوع «ولایت» است. این کتاب پس از بیان معنای ولایت، انواع و اقسام آن و انواع ولایت اهل بیت را بیان می کند. مسئله ولاء تصرف که بخش مهمی از این کتاب را به خود اختصاص داده است، از مهترین مباحث اسلامی است که در این کتاب با بیانی بسیار روان البته مختصر تبیین شده است.
🔰ایشان در پایان این کتاب چنین می فرماید: «حقيقت اين است كه روح مذهب تشيّع كه آن را از ساير مذاهب اسلامى ممتاز مىكند و بينش اسلامى خاص به پيروان خود مىدهد، ديد خاصّ اين مذهب درباره «#انسان» است. از طرفى استعدادهاى انسان را بسى شگرف مىداند- كه بدان اشاره شد- و جهان انسان را هيچگاه از وجود «#انسان_كامل» كه همه استعدادهاى انسانى در او به فعليّت رسيده باشد خالى نمىداند، و از طرف ديگر طبق بينش اين مذهب #عبوديّت، يگانه وسيله #وصول به مقامات انسانى است و طىّ طريق عبوديّت به صورت كامل و تمام جز با عنايت معنوى و قافلهسالارى انسان كامل كه #ولىّ و حجّت خداست ميسّر نيست. ازاينرو اولياء اين مذهب گفتهاند: بنى الاسلام على خمس: على الصّلاة و الزّكاة و الصّوم و الحجّ و الولاية و لم يناد بشىء كما نودى بالولاية»
📌پیشنهاد می کنم این کتاب را امروز مطالعه کنید.
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
📣 #اطلاعیه_جلسه_هفتم
#نشست_علمی #عید_غدیر
❇️ هفتمین جلسه از سلسله جلسات #گفتگو_محور🌀«مصباح اندیشه»🌀
🎙با حضور: استاد علی فرحانی
🔵 با موضوع: حقیقت ولایت در انسان شناسی شیعه
⏰زمان لایو: شنبه ( 17/4/1402) ساعت 18:30
📌سوالات و دغدغه های خود را در مورد موضوع جلسه برای ما ارسال کنید 👇
@admin_morsalat
📱#پخش_زنده از کانال المرسلات در #ایتا 👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
@almorsalaat