139-almizan-02.09.13.mp3
زمان:
حجم:
11.51M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه١٣٩
جلد1/سوره بقره/آیه ١٢۴ (آیه امامت حضرت ابراهیم)
دوشنبه 02.09.13
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
140-almizan-02.09.14.mp3
زمان:
حجم:
14.98M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه140
جلد1/سوره بقره/ادامه آیه ١٢۴ (آیه امامت حضرت ابراهیم)
سه شنبه 02.09.14
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
🎉اصولی شدنمان مبارک☺️☺️
▫️امروز اواسط کلاس الموجز یکی از اعضای کلاس اجازه گرفت و رفت بیرون. بعد از دقایقی که برگشت، جعبه ای در دستش بود. جعبه را که بازکردیم، این کیک با این نوشته را دیدیم. بله. امروز عده ای دیگر از طلاب، یک دور اصول را به پایان رساندند.
▫️از مهرماه سال گذشته (9مهر1401)، توفیق داشتم که خواندن کتاب الموجز را با جمعی از دوستان طلبه از کشورهای مختلف (پاکستان، ازبکستان، بهارات، آذربایجان، آمریکا و ترکیه)شروع کنیم. بخشی از کتاب باقی ماند که امسال نیز ادامه دادیم و امروز (15آذر1402) کتاب به پایان رسید.
▫️علاوه بر این که در این مدت، یکبار دیگر معلمی را تجربه کردم، آشنایی و زندگی علمی با جمعی از برادران ایمانی که از کشورهای دیگر بودند، تجربیات و صفای مضاعفی داشت.
▫️ان شاءالله که این مهاجرین فی الله، بتوانند سیرعملی خود را به نحو احسن ادامه دهند و در استمرار جریان عملی شیعه سهیم باشند.
🔉صوت جلسات این دوره در لینک زیر موجوده👇
https://drive.google.com/drive/folders/1KfoLN9_YG7AD1Z3Ryu4oGTUwZbC_y9v2?usp=drive_link
@rooz_fiq
هدایت شده از المرسلات
0021-KharejFeq-14020915_01_01.MP3
زمان:
حجم:
28.86M
🔊#درس_خارج_فقه| ادامه بحث از عدم مطهریت ماء مضاف/ روایت وضوء با ماء الورد و تمسک شیخ صدوق به آن/ توضیح سندی و دلالی این روایت/ عبارت شیخ کلینی و شیخ طوسی و شیخ حر عاملی نسبت به این روایت/ تأویلات این روایت در عبارات فقهاء/ اشکال سندی محقق خوئی به روایت و پاسخ به آن/ اشکال مرحوم آیت الله فاضل به روایت و توضیح آن/ نکاتی مهم در کیفیت استظهار از ادله لفظیه و تفکیک بین اصول لفظیه و اصول عملیه/ قابل قبول نبودن روایت
🎙استاد علی فرحانی
📚درس خارج فقه. چهارشنبه. 15/9/1402
#درس_خارج_فقه
#جلسه_بیست_و_یکم
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
فقه روز
🔊#درس_خارج_فقه| ادامه بحث از عدم مطهریت ماء مضاف/ روایت وضوء با ماء الورد و تمسک شیخ صدوق به آن/ توض
برخی از حوزویان و ارجمندان، به گونه ای با علم ادبیات برخورد می کنند که گویا تنها مسئله ای که یک طلبه باید بداند، ادبیات است و لا غیر. لذا نتیجه این می شود که حتی امتحانات شفاهی، بیش از آنکه محتوا مورد سنجش قرار گیرد، عبارت خوانی ملاک است. البته بخشی از این مسئله، از توابع آموزشی نبودن کتب مرسوم حوزوی است.
در برخی از نگاه های فقهی، علم رجال نیز از جهاتی شبیه به علم ادبیات شده است. به این معنا که تمام استنباط بر محور سند روایت، می چرخد. اگر سند درست شد، آنگاه دیگر گویا همه چیز حل است و استنباط تمام است. حال آنکه اولا بعد از اثبات صدور روایت از معصوم تازه کارآغاز می شود و باید مدلول روایت را بدست آورد. ثانیا اعتبار صدوری روایت، آنچنان که در اذهان نمی نمایاند، مبتنی بر سند نیست.
با این توضیح، صوت بالا را که جلسه چهارشنبه درس خارج فقه استاد فرحانی است بشنوید. ایشان توضیحات قابل توجهی را در باب اعتبار بخشی صدوری روایت بیان می دارند. علاوه بر این نکات کاربردی مهمی نیز در باب دلالت یابی روایت ذکر می کنند.
@rooz_fiq
هدایت شده از گـهگـاهی جات | حسینی
کربلایی حسین ستوده4_5965363412664848572.mp3
زمان:
حجم:
14.3M
شبهای جمعه
آخه چه سری داره
دل هامون میگیره؟
#باحالمناسبگوشبدید
#حسینستوده
#شبجمعه
عضویت در گهگاهی جات
(کلیک کنید...)
141-almizan-02.09.17.mp3
زمان:
حجم:
10.97M
#المیزان
متن خوانی تفسیر المیزان
جلسه141
جلد1/سوره بقره/ادامه آیه ١٢۴ (آیه امامت حضرت ابراهیم)
جمعه 02.09.17
#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
امروز در کلاس الموجز با دوستانی که چند روز پیش کتاب رو تمام کردیم، در مورد ادامه کار فقهی-اصولی ایشان مقداری بحث کردیم.
در سه عنوان زیر توضیحاتی اجمالی عرض شد:
١- تکمیل الموجز
٢- کاربرد الموجز
٣- ادامه تحصیل اصول
تصویر فوق تابلوی کلاس اروز است.
صوت بحث امروز رو در پست بعد میتونین بشنوین.
از آنجایی که توضیحات اجمالی هستن، اگر نیاز به توضیح بیشتر بود، بفرمایین که عرض کنم.
١٩آذر١۴٠٢
@rooz_fiq
almojaz-02.09.19.mp3
زمان:
حجم:
16.9M
توضیحاتی درباره تکمیل و کاربرد و ادامه الموجز
@rooz_fiq
هدایت شده از سلوک انقلابی
🔰دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار می کند🔰
🔶 دوره سلوک انقلابی
💎 بر مبنای کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی"
اثر گرانبهای مقام معظم رهبری
✅ با تدریس استاد علی فرحانی
🔶 خوانشی مبنایی از اسلام انقلابی
🔷جایگاه اسلام تمدنساز و روبه جلو در میراث شیعی
🔶 مختصات ایمان، معاد، نبوت و ولایت در اسلام انقلابی چیست؟!
🔷 پاسخ به این پرسشها در دوره سلوک انقلابی
🔶 چهار جلسه همراه با یک جلسه پرسش و پاسخ
🔷 همراه با گواهی معتبر
🔶 هزینه دوره: 50 هزار تومان
💎 همراه با کد تخفیف ویژه مخصوص متقاضیان
✅ جهت ثبت نام از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🌐 http://m-soda.ir/product/solukeenghelabi/
🔴ظرفیت این دوره محدود میباشد
کسب اطلاعات بیشتر در کانال دوره سلوک انقلابی به آدرس:
🔶 @solukeenghelabi
📌 در صورت نیاز به پشتیبانی و پاسخگویی به سوالات با آیدی زیر در ارتباط باشید: 👇🏻
🆔 @AlirezaTaghavi12
▫️دانشگاه جامع امام حسین (ع)
▫️پژوهشکده مطالعات تمدنی شهید صدر(ره)
✅کارآمدی، شاخصی مهم در صحت یک نظام استنباطی فقهی
▫️قبل از انقلاب، فقه شیعه در ثبات و آرامشی نسبی به سر می برد. حوزه های علمیه، خصوصا در موضوع فقه، رونق علمی داشت و تلاش های زیادی انجام می شد و ما حصل آن تلاش ها چند نظام فقهی و اصولی متقن و پرمحتواست.
▫️اما شاید بتوان گفت که نظام های مختلف، فقط از جهت فکری و قوت استدلال، با هم مقایسه می شدند و عمده اختلاف نظرها ثمره علمی داشت و ثمره عملی چندانی بر آنها مترتب نبود.
▫️به عنوان نمونه اختلاف نظر فقها در مسائل عبادی که عمدتا هم فردی دیده می شدند، سبب تفاوتی یسیر در اعمال مقلدین می شد و از نظز مقلدین و مکلفین، غیر از مسئله اعلمیت مرجع، ملاکی برای برتری یک نظام فقهی بر نظام فقهی دیگر وجود نداشت. از نظر نگاه علمی هم که یحث ها منحصر به مباحث انتزاعی و علمی و ذهنی بود.
▫️البته از جهت عبادات الان هم این چنین است. چرا که در مسائل عبادی، عمده توجه بر انجام عمل، طبق نظر مرجع تقلید است و توقع نداریم که از انجام این اعمال، نتیجه خاصی در این دنیا بدست آوریم. چرا که عمدتا اعمال را به امید دریافت نتیجه در جهان آخرت، انجام میدهیم. فتامّل.
▫️اما در مسائل غیر عبادی که عمدتا مسائل اجتماعی هستند، اولا عمده در این مسائل هم نگاه فردی بود ثانیا چون شیعه حکومت نداشت، قرار نبود که این احکام در جامعه اجرا شوند ثالثا به خیلی از احکامی که مورد نیاز یک حکومت و جامعه است، پرداخته نمی شد و مباحث فقهی منحصر در همان مسائل مرسوم بود. لذا در این مسائل هم ملاک اصلی در صحت یک نظام استنباطی فقهی، ملاک های انتزاعی و علمی بود و گاهی هم ملاک خاصی وجود ندارد.
‼️اما وقتی که انقلاب شد.....
▫️قبلاً در یادداشتی عرض شد که انقلاب تاثیر مهمی در فقه شیعه ایجاد کرده و این تاثیر روز به روز بیشتر بروز می کند. لذا فقه شیعه در دوران بسیار حساسی قرار دارد. از مهمترین تاثیرات این است که امروز، حکومت، شاخصی مهم برای سنجش صحت یک نظام فکری استنباطی فراهم آورده است.
▫️توضیح اینکه: فقه شیعه ادعا دارد - و از ابتدای انقلاب هم این ادعا بیان شده است - که میتواند رفاه دنیا و سعادت آخرت را برای بشر به ارمغان آورد. هرچند درک سعادت آخرت، منوط به مرگ نیست، اما حداقل میتوان رفاه یا عدم رفاه دنیایی را در همین دنیا درک کرد.
▫️تا قبل از انقلاب این ادعا به صورت کلی و ادعایی و بر اساس مبانی اثبات و تبیین می شد. اما امروز این موقعیت وجود دارد که بتوان در مقام اجرا نیز این مطلب را اثبات کرد.
▫️از آنجایی که امروز از جهت سبک استنباط، نظام های فقهی متعددی در بین شیعه وجود دارد و هر کدام نیز ادعای صحت و برتری را دارند، #کارآمدی، می تواند، ملاکی بر اثبات صحت یک نظام باشد.
▫️کارآمدی حداقل دو جهت دارد. جهت اول، جامعیت است. مقصود از جامعیت این است که نظام استنباطی فقیه بتواند پاسخ کامل و جامعی برای همه مباحث مورد ابتلای بشر در عصر حاضر داشته باشد. این موارد با وجود حکومت، توسعه زیادی پیدا کرده است. جهت دوم، قابلیت اجرای دیدگاهها در عرصه اجتماع و تضمین پیشرفت و رفاه جامعه است.
💧خلاصه کلام این است که فقه شیعه به تبع حکومت اسلامی، مسئولیتی سنگین را عهده دار شده که این مسئولیت، آزمونی تاریخی برای حوزه های علمیه است. از آنجایی که نظام های استنباطی متعددی در شیعه وجود دارد، کارآمدی می تواند به عنوان شرط حجیت و یا حداقل، اماره حجیت یک دستگاه استنباطی مورد توجه قرار گیرد.
◾️در این موضوع بخشهایی از منشور روحانیت و همچنین نامه امام به آقای قدیری قابل توجه است.
02.09.23
📫شما هم نظرتان را در این موضوع و یا در مورد این یادداشت، بفرمایید👇👇
https://daigo.ir/pm/K1JOKe
🌀#فقه_روز👇
https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2