eitaa logo
فقه روز | محسن ابراهیمی
2.5هزار دنبال‌کننده
641 عکس
152 ویدیو
7 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
06-Falsafeh-shahid-03.07.16.mp3
15.78M
شهید مطهری 🗓جلسه۶، ۰۳.۰۷.۱۶ 📔موضوع: تقسیم وجود به ذهنی و خارجی 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
👌قطعا ارزشش را داشت..... ▫️انسان وقتی تاریخ را می‌خواند گمان می‌کند که همه مسائل تاریخی در گذشته اتفاق افتاده است و تمام شده اما باور نمی‌کند که گاهی خودش تاریخ آفرین باشد و یا در مهم‌ترین برهه‌های تاریخی زندگی کند. اما در یک سال گذشته بدون شک یکی از مهم‌ترین سال‌های تاریخ بشر را زندگی کردیم و وقایعی تکرار نشدنی را دیدیم و شنیدیم. ▫️سال گذشته در چنین روزی طوفان الاقصی به دست بازوان پرتوان رزمندگان فلسطینی محقق شد. هر چند که این اتفاق، حوادث تلخی را در پی داشت اما اصل طوفان الاقصی و هم فواید و نتایجی که در یک سال گذشته بر آن مترتب شد، چنان مهم و اثرگذار بود که اگر با علم به همه حوادثِ این یکسال دوباره به ۷اکتبر سال گذشته برگردیم، قطعاً دوباره می‌گوییم کار صحیحی است و باید انجام شود. قطعا مزایای طوفان الاقصی ارزش این همه شهادت و خرابی ها را داشت. ▫️اصل واقعه طوفان الاقصی برای اسرائیلی که ادعاهای اطلاعاتی و امنیتی رویاگونه داشت، یک شکست بسیار بزرگ محسوب می‌شود و با تمام ترورها و کشتارهایی که نتانیاهو به کمک آمریکا در این سال‌ها در این یک سال انجام داده است نتوانسته آن شکست را جبران کند. 🔸علاوه بر اهمیت و بزرگی اصل طوفان الاقصی، ثمرات و نتایج مهمی را نیز در پی داشت: ✔️مهمترین آنها احیای دوباره مسئله فلسطین و بیان غاصبانه بودن حضور اسرائیلی‌ها در این منطقه بود. هرچند در ۷۰ سال گذشته نیز درگیری‌های زیادی بین نیروهای فلسطینی و اسرائیل وجود داشت اما مسئله به گونه‌ای رو به فراموشی رفته بود و در سایه همین بی‌توجهی و فراموشی، حضور اسرائیل رو به عادی شدن رفته بود. کاری که طوفان الاقصی انجام داد این بود که این مسئله را دوباره احیا کرد و به جهانیان بار دیگر یادآوری کرد که این مکان خانه فلسطینیان است. ✔️یکی دیگر از مهم‌ترین ثمرات این طوفان بروز قدرت و همبستگی جبهه مقاومت و جدی بودن آنان در مبارزه با اسرائیل و تلاش برای تحقق آرمان فلسطین تا پای جان بود ✔️اثبات بی‌خاصیتی سازمان‌های بین‌المللی در احقاق حقوق انسان‌ها در برابر ظلم و کشتار و اثبات بی‌غیرتی حاکمان کشورهای منطقه نیز دو مورد از مهمترین ثمرات طوفان الاقصا بود. ✔️زیباترین و هیجان انگیزترین شب در یک سال گذشته شب حمله وعده صادق۱ بود هرچند وعده صادق ۲ ثمرات بیشتری داشت و سبب شد بخشی از امید از دست رفته دوباره بازگردد اما وعده صادق۱ هیجان و شور متفاوتی داشت. ✔️شهید رئیسی عزیز، شهید سید حسن نصرالله و شهید امیر عبداللهیان برجسته‌ترین افرادی بودند که در این مدت یک سال از دست دادیم. ✔️نماز جمعه ۱۳ مهر را هم باید بزرگ‌ترین رجز خوانی یک رهبر به همراه ملت خود در طول تاریخ دانست. ✔️همچنین باید از تمام تلاش‌های رسانه‌ای که در این یک سال انجام شد، تشکر کرد. بخش مهمی از این جنگ بر عهده اهالی رسانه است. بنده در این مدت از دو کانال بیشتر بهره بردم: کانال انتفاضه فلسطین و کانال اخبار سوریه که به نوبه خودم از تلاش‌های ایشان و تحلیل های خوبشان، تشکر می‌کنم 💪هرچند «انه لجهاد، نصر أو استشهاد» اما «قطعا سننتصر» به حول و قوه الهی. اولین سالگرد طوفان الاقصی ۰۳.۰۷.۱۶ @rooz_fiq
پیشنهاد مطالعه👇 eitaa.com/Thirdintifada/10581
توی این کانال فقط صوتهای گذاشته میشه. دوستانی که فقط صوتهای المیزان رو دنبال میکنن، میشه اینجا عضو باشن. دسترسی به صوتها راحتتر میشه👇👇 https://eitaa.com/joinchat/136315641C65d96a8a7c @rooz_fiq
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قال زین‌العابدین ع: «أبِالْموتِ تُهَدِّدُنی؟! أَما عَلِمْتَ أَنَّ الْقَتْلَ لَنا عادَةٌ وَ كَرامَتَنَا الشَّهادَةُ» @rooz_fiq
205-almizan-03.07.16.mp3
15.54M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۵ جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۶۸ تا ۱۷۱ دوشنبه ۰۳.۰۷.۱۶ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
قرآن کتاب توحید به تمام معنی کلمه است؛ 🔹کتاب توحید است به این معنا که برای خداوند قائل نیست (توحید ذاتی): لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ؛ 🔹کتاب توحید است به این مفهوم که از صفات و اسماء، آنچه را که حد اکثر را در بردارد برای خدا می‌داند: لَهُ اْلأسْماءُ الْحُسْنی. وَ لِلّهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلی؛ 🔹کتاب توحید است به معنای این که در ذات خداوند هیچ گونه را نمی‌پذیرد؛ 🔹کتاب توحید است به این معنا که در مقابل خدا را نمی‌پذیرد و هر فاعلی را در طول خدا می‌پذیرد که معنی لا حَوْلَ وَ لا قُوَّ ةَ اِلاّ بِاللهِ همین است؛ 🔹و کتاب توحید است به این مفهوم که هیچ را برای کائنات هدف اساسی و مستقل و نهایی نمی‌داند جز خدا. از جمله برای انسان، چه در حرکت تکوینی و چه در حرکت تکلیفی و تشریعی او، هدفی جز خدا نمی‌شناسد. 📚شهید مطهری، هدف زندگی @rooz_fiq
206-almizan-03.07.17.mp3
16.61M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۶ جلد1/سوره بقره/ ادامه تفسیر آیات ۱۶۸ تا ۱۷۱ سه‌شنبه ۰۳.۰۷.۱۷ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
07-falsafeh-shahid-03.07.19.mp3
17.62M
شهید مطهری 🗓جلسه۷، ۰۳.۰۷.۱۹ 📔موضوع: تقسیم وجود به حادث و قدیم 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
207-almizan-03.07.19.mp3
18.86M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۷ جلد1/سوره بقره/ بحث اخلاقی و اجتماعی درباره منشأ بوجود آمدن خرافه و برخی مصادیق آن در تمدن غرب پنجشنبه ۰۳.۰۷.۱۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
◾️بداهت تصوری مفاهیم بسیط ➖۱- یکی از مسائل منطقی، تعریف است. در علم منطق برای تعریف شروط و اقسامی بیان می شود. از جاهایی که این بحث منطقی به کار گرفته می شود، تبیین «بداهت مفهوم وجود» است. از آنجایی که بدیهی، چیزی است که نیاز به تعریف ندارد، در این بحث فلسفی سعی می کنند که اثبات کنند، مفهوم وجود، قابلیت تعریف ندارد و لذا بدیهی است. آنچه در این نوشته می خواهیم بیان کنیم، پاسخی به نقد آیت الله جوادی آملی به مرحوم شهید مطهری است. ➖۲- وقتی به سراغ تعریف یک مفهوم می رویم، اینگونه نیست که آن مفهوم برای ما مجهول مطلق باشد. بلکه شناخت اجمالی ای از آن مفهوم داریم و تعریف، شناخت ما را آن مفهوم تفصیلی می کند. لذا تعریف در مورد مفاهیم و حقایقی ممکن است که این دو شناخت (تفصیلی و اجمالی) در مورد آنها ممکن باشد. (منطق مظفر، ابتدای باب تعریف). شهید مطهری در شرح مبسوط در پاسخ به اشکالی از فخر رازی همین مطلب را با ذکر مثالی بیان می کنند. می فرمایند مثلا همه ما آب را می شناسیم و می دانیم چیست. این شناخت اجمالی ما به آب است. اما گاهی می پرسیم که این آب از چه اجزایی تشکیل شده است. وقتی که می فهمیم از هیدروژن و اکسیژن به وجود آمده است، شناخت ما تفصیلی می شود. ➖۳- این دو پله از شناخت در مورد مفاهیم «مرکب» ممکن است. اما در مورد مفاهیم «بسیط» نیست. چرا که امور بسیط دائر مدار بود و نبود هستند. یا وجود دارند و یا ندارند. نمی توان گفت که شناخت اجمالی به آنها داریم و تفصیلی نداریم. چون شناخت آنها در یک مرتبه محقق می شود. به عنوان مثال در مورد مفهوم انسان، در یک پله با شرح اللفظ و یا دیدن مصادیق، مفهوم اجمالی از انسان در ذهن ما شکل می گیرد. سپس سوال می پرسیم که این انسان چیست؟ یعنی از چه اجزایی ساخته شده است و تفصیل آن چیست. ➖۴- با این توضیح، مفاهیم بسیط یا برای ما مجهول مطلق هستند که در این صورت اصلا سوالی در مورد تعریف آنها شکل نمی گیرد و یا اینکه مجهول مطلق نیستند. اگر مجهول مطلق نیستند، چون بسیط می باشند، یک مرتبه شناختی دارند و لذا تفصیلا به آنها علم داریم و نیاز به تعریف ندارند. ➖۵- لذا نتیجه می گیریم اگر بتوانیم اثبات کنیم که مفهومی بسیط است، اثبات کرده ایم که آن مفهوم احتیاج به تعریف ندارد، امکان تعریف هم ندارد. ➖۶- با توضیحی که در مورد حقیقت و کارکرد تعریف بیان شد، مشخص می شود که تعریف حقیقی فقط «حد تام» است و غیر از حد تام، چه حدناقص و چه رسم، تعاریفی حقیقی (شناخت تفصیلی) نیستند و فقط می توانند در حصول تمییز مصادیق مؤثر باشند. به بحث حد و رسم در کتاب «کلیات منطق» مراجعه شود و اینکه ایشان حد و رسم را بر خلاف معمول کتب منطق تعریف میکنند. ➖۷- مرحوم شهید مطهری و مرحوم صدرالمتالهین در اثبات بداهت مفهوم وجود، تبیین می کنند که چون وجود اعم است و جنس و فصل ندارد، لذا بدیهی است. آیت الله جوادی آملی در رحیق مختوم هم به صدرا و هم به شهید مطهری اشکال می کنند، که این استدلال، می تواند تعریف حدی و نهایتا تعریف رسمی ماهوی را نفی کند. اما بساطت، نافی تعریف به «لوازم مفهومی» نیست. با توجه به توضیحاتی که بیان شد، مشخص است که اولا: وقتی مفهومی بسیط است، اصلا نیاز به تعریف ندارد و تعریف هم برای او ممکن نیست. چرا که شناخت اجمالی و تفصیلی ندارد. ثانیا: اگر علم اجمالی به آن مفهوم هم نداریم، تعاریف رسمی ماهوی یا لوازم مفهومی، توان ایجاد مفهوم را در ذهن ندارند. چون مفاهیمِ مباین هستند و نهایتا تنبه ایجاد میکنند. ➖۸- مطلب دیگری که از توضیحات فوق واضح می شود این است که مفاهیم بسیط یا در ذهن هستند و واضح اند و بی نیاز از تعریف و یا اینکه در ذهن نیستند ولی با تعریف نمی توان آنها را در ذهن ایجاد کرد. در نهایت این سوال باقی می ماند که پس «چگونه علم به این مفاهیم برای انسان حاصل می شود؟» پاسخ این سوال را می توان در مقالات ابتدایی کتاب اصول فلسفه بدست آورد. ۰۳.۰۷.۲۰ @rooz_fiq
قرآن درس همیشگی زندگی انسان است و مستفاد از قرآن است و خود او اعتراف میکند که نکات قرآنی را آموخته و زبان خودش را به آنها گشوده است. پس محتوای شعر حافظ آن‌جا که از جنبه‌ی شعری محضْ خارج میشود و قدم در وادی بیان معارف و اخلاقیات میگذارد، یک گنجینه و ذخیره است برای ملت ما امروز و نسلهای آینده و همچنین برای ملتهای دیگر؛ چون معارف والای انسانی مرز نمیشناسد. 🎙رهبر معظم انقلاب 🗓روز بزرگداشت حافظ شیرازی @rooz_fiq
🔹قال النبیّ ص: «من عمل بهذه الآیة فقد استکمل الإیمان» (هر کس به این آیه عمل کند، ایمان خود را به کامل رسانده است) ❓در روایت فوق، منظور حضرت از «بهذه الآیة»، کدام آیه قرآن است؟ ✅پاسخ شما👇👇 EitaaBot.ir/poll/qaeo?eitaafly @rooz_fiq
🔹بسا هست که اولین جهاد تو جهاد با خود عقیده‌ات است. اول باید با عقیده‌ات جهاد کنی و عقیده درست و صحیح و حق را به دست بیاوری. بعد که حق را کشف کردی، باید در راه حق جهاد کنی‌. 📚شهید مطهری، انسان کامل @rooz_fiq
208-almizan-03.07.22.mp3
15.19M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۰۸ جلد1/سوره بقره/ آیات ۱۷۲ تا ۱۷۶ یکشنبه ۰۳.۰۷.۲۲ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
08-falsafeh-shahid-03.07.23.mp3
21.78M
شهید مطهری 🗓جلسه۸، ۰۳.۰۷.۲۳ 📔موضوع: ثابت و متغیر (حرکت جوهری) 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز
29.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹هر کسی که فردا را جزو مهلت عمر خود بداند، مرگ را نشناخته 🎙مقام معظم رهبری @rooz_fiq