eitaa logo
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
731 عکس
178 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹حقیقت قیامت، دنیای انفرادی ▫️أن الإنسان سيرتحل من الدنيا التي فيه حياته الاجتماعية و ينزل دارا أخرى سماها البرزخ، ثم دارا أخرى سماها الآخرة غير أن حياته بعد هذه الدنيا حياة انفرادية، و معنى كون الحياة انفرادية، أنها لا ترتبط بالاجتماع التعاوني، و التشارك و التناصر، بل السلطنة هناك في جميع أحكام الحياة لوجود نفسه لا يؤثر فيه وجود غيره بالتعاون و التناصر أصلا، و لو كان هناك هذا النظام الطبيعي المشهود في المادة لم يكن بد عن حكومة التعاون و التشارك، لكن الإنسان خلفه وراء ظهره، و أقبل إلى ربه، و بطل عنه جميع علومه العملية، فلا يرى لزوم الاستخدام و التصرف و المدنية و الاجتماع التعاوني و لا سائر أحكامه التي يحكم بها في الدنيا، و ليس له إلا صحابة عمله و نتيجة حسناته و سيئاته، و لا يظهر له إلا حقيقة الأمر و يبدو له النبأ العظيم الذي هم فيه مختلفون. 📚المیزان ج۲ @rooz_fiq
استاد زمانی ۰۳.۱۲.۰۸.mp3
28.46M
💠 صوت کامل جلسه امروز... ✍ استاد زمانی 🌹 ╰┈➤❀●•۰ @rampa_media
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
💠 صوت کامل جلسه امروز... ✍ استاد زمانی 🌹 ╰┈➤❀●•۰ @rampa_media
امروز در مدرسه ای که هستیم به مناسبت بزرگداشت شهادت سیدحسن نصرالله، حجت الاسلام استاد زمانی (مشاور آیت الله اعرافی و مسئول سابق دفتر اجتماعی سیاسی حوزه) تشریف آوردن برای سخنرانی. نکات بسیار مهمی از تجربیاتشان در عرصه تبلیغ بین الملل و گسترش شیعه در جهان به برکت جمهوری اسلامی و فعالیت های جامعه المصطفی بیان کردن. بسیار مفید بود. یکی از نکات مهم بیانات ایشان این بود که اگر طلبه علم و مهارت داشته باشد، میتواند اثرگذاری زیادی داشته باشد. @rooz_fiq
هدایت شده از فلسفه بخوانیم
032-osul-falasafeh-08-03.12.09.mp3
17.73M
🗓جلسه۳۲، ۰۳.۱۲.۰۹ 📔موضوع: مقاله۸، ادامه بحث جبر و اختیار/ ادامه متن نکته۲، اشکال جبر و اختیار 🔗گروه آموزش فلسفه و پرسش و پاسخ جلسات ▫️کانال فقه روز👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
255-almizan-03.12.09.mp3
14.01M
متن خوانی تفسیر المیزان جلسه ۲۵۴ جلد1/سوره بقره/ادامه آیه۲۱۳/ تفسیر «فبعث الله ..... فیما اختلفوا فیه» پنجشنبه ۰۳.۱۲.۰۹ 👇 https://eitaa.com/joinchat/1156972562C995b2572a2
مصحح استعمال در استعمال، درست است که پایبند وضع واضع نیستیم و می توان لفظ مفرد و یا هیئتی را که برای معنایی وضع شده در معنای دیگری به کار برد، اما این استفاده بی ضابطه نیست. البته ضابطه آن هم فقط به دست ادبا و بلغاء نیست بلکه طبع سلیم عرف، باید آن را بپسندد. این مطلب، سبب شده است که در تحلیل استعمالات مختلف علاوه بر کشف مراد، کیفیت استعمال هم مورد بررسی قرار بگیرد و در موارد استعمالات غیر موضوع له و یا غیر متعارف، از «مصحح استعمال» بحث می شود. این بحث دارای ثمرات فقهی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود. در بحث مکاسب محرمه، روایتی وجود دارد که حرمت بیع را برای عنوان «خمر» اثبات می کند. سپس این سوال مطرح می شود که آیا می توان در همین روایت، از عنوان «خمر»، الغاء خصوصیت کرد و حرمت بیع را برای عنوان «مسکر» اثبات کرد؟ در اینجا دو قول وجود دارد و این دو قول بر مسئله «مصحح حمل» استوار است. در برخی روایات بیان شده است که «کل مسکر خمر». اما از آنجایی که می دانیم از جهت ماهیت تکوینی بین مسکرات تفاوت وجود دارد و از طرفی، حمل، نیاز به اتحاد بین موضوع و محمول دارد، باید وجه اتحادی بین موضوع «مسکر» و «خمر» وجود داشته باشد تا مصحح حمل بشود. در اینجا برخی می گویند: یکسانی موضوع و محمول در همه احکام شرعی، مصحح حمل است و چون بیع خمر حرام است، پس بیع هر مسکری هم حرام است. اما برخی می گویند اتحاد در یک حکم هم مصحح حمل می شود. لذا اتحاد مسکر و خمر در حرمت شرب کفایت می کند. در نتیجه این روایت دلالت بر حرمت بیع سایر مسکرات ندارد. (مکاسب محرمه امام ج۱) این مسئله در حدیث رفع و تکوینی نبودن رفع و همچنین در نسبت دادن حکم تکلیفی حرمت به برخی اعیان مثل «حرّم علیکم المیته» در حالی که حکم تکلیفی به فعل تعلق می گیرد و مسائل دیگری همچون لای نفی جنس که خبر محذوف است نیز ثمر دارد. (اصول فقه مظفر، مجمل و مبین) ۰۳.۱۲.۰۹ @rooz_fiq