eitaa logo
فقه روز | محسن‌ابراهیمی
2.4هزار دنبال‌کننده
715 عکس
174 ویدیو
8 فایل
دروس و یادداشت‌های محسن ابراهیمی @ebrahimi845
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم.
🔸انشالله در این کانال منتخب برخی از مطالعات و تاملات را در مسائل علوم حوزوی و علوم انسانی، مطرح خواهم کرد. @rooz_fiq
🔸منظور از همان آرمان همه متفکران اسلامی در چند دهه اخیر است. یعنی همان به روز آوری اسلام برای عصر امروز. همان است که شهید مطهری در ابتدای اسلام و مقتضیات زمان می فرماید: "برای روشنفکران مسلمان در عصر ما ... مهمترین مسئله اجتماعی، اسلام و مقتضیات زمان است." 🔸ما هم با همین نگاه از دانشگاه به حوزه آمدیم و با همین نگاه درس خواندیم و با این امید در حوزه تلاش می کنیم که بتوان در این هدف حیاتی و مقدس، گامی برداشت. @rooz_fiq
🔸عکس پروفایل کانال را، شهید مطهری قرار دادم چون ایشان نماد تلاش بی وقفه در راستای است. الگویی است که هنوز تکرار نشده است. او را باید جلوی چشم قرار داد و در راستای مسیر او ادامه داد. @rooz_fiq
🌐 جایگاه و تبویب علم اصول در دیدگاه شیخ انصاری (ره) بر اساس کتاب رسائل 🔹مسئله جایگاه و تبویب علم اصول، موضوعی است که تقریبا در همه کتب اصولی مورد بحث واقع می شود. آقای مظفر (ره) (به تبع آخوند خراسانی (ره)) در ابتدای باب حجج از کتاب اصول فقه، اشکالی را به شیخ(ره) و قدمای علم اصول وارد کرد و فرمود که ایشان موضوع علم اصول را «ادله اربعه» قرار داده اند و بر این اساس عمده مباحث علم اصول از این علم خارج می شود و نهایتا می توان مباحث حجت را داخل در علم قرار داد. 🔹 اما به نظر می رسد که جناب شیخ انصاری نگاه متفاوتی به علم اصول و تبویب آن دارد و لذا این اشکال به جناب شیخ (ره) وارد نیست و شیخ(ره) نیز این اشکال را به قدما وارد نمی داند. 🔹مرحوم شیخ در مواضعی از کتاب رسائل (ابتدای مبحث قطع، مبحث خبر واحد، تنبیهات ابتدایی استصحاب) به این مسئله پرداخته اند و با توجه به این موارد و همچنین بر اساس ساختار کتاب رسائل، نگاه شیخ (ره) به جایگاه و تبویب علم اصول بدست می آید که در ادامه به صورت مختصر تبیین می شود. 🔹جناب شیخ انصاری(ره) چنین معتقدند که علم اصول علمی است که واسطه بین علم کلام و علم فقه است. (علم کلام امروزه مشترک لفظی است. منظور از علم کلام، همان علمی است که عقاید اسلامی در آن علم تبیین می شود). 🔹ما حصل علم کلام این است که ما انسان هایی هستیم که دارای تکالیفی از جانب شارع هستیم. این تکالیف را شارع در منابعی قرار داده است که در هر دوره و هر شرایطی باید از این منابع، احکام اسلامی استخراج شوند. این منابع: کتاب، سنت و عقل هستند. تا اینجا علم کلام تمام می شود و از اینجا به بعد علم اصول آغاز می شود. 🔹 حال که ما تکالیفی داریم که در منابع وجود دارند، می دانیم که برای استخراج احکام از این منابع، به هایی نیاز می باشد که بوسیله آنها احکام الهی استخراج شوند. از آنجایی که می دانیم که ثواب و عقاب و توان پاسخگویی در قیامت بر اساس همین احکام الهی است، باید ابزارهایی استفاده کنیم که داشته باشند و احکامی که بر اساس آنها بدست می آیند، عمل به آنها موجب معذوریت باشند. 🔹با این نگاه، وظیفه علم اصول این است که تمام ابزارهایی که حجت هستند و مجتهد برای استنباط احکام به آنها نیاز دارد را تامین کند. و با همین نگاه است که شیخ(ره) در ابتدای استصحاب می فرماید: «بمعونتها یستنبط». با توجه به این نظام فکری،حجیت کتاب، سنت و عقل در علم اصول مورد بررسی قرار نمیگیرد و به صورت اصل موضوع از علم کلام پذیرفته می شوند و فقط بحث از حجیت ابزار استنباط داخل در علم اصول است. همینطور که معلوم شد در این نگاه، بحث صغریات و کبریات مطرح نمی شود. انحراف از این نوع نگاه به علم اصول را آخوند خراسانی (ره) ایجاد کرد و بقیه هم عمدتا تابع آخوند هستند. 🔹این نگاه به علم اصول را حضرت امام (ره) از مرحوم آیت الله بروجردی (ره) تبیین می کند. برای مراجعه می توان به کتاب انوار الهدایه بحث خبر واحد، پاورقی تهذیب الاصول بحث اصولی بودن مقدمه واجب و لمحات الاصول بحث موضوع علم اصول مراجعه کرد. 🔹 حال باید بر اساس این نگاه کلی، ساختار علم اصول طراحی شود. شیخ چنین معتقد است که چون طبق قاعده «کل ما بالعرض لابد ان ینتهی الی ما بالذات» باید برای حجج (ابزارهای استنباط) یک حجت بالذات قرار داد و بقیه را به او ارجاع داد. 🔹ایشان می فرمایند که آنچه که حجت بالذات است، قطع است. لذا بحث را از حالات سه گانه مکلف شروع می کنند. سایر اصولیین هم ولو اینکه اینگونه تبویب را منکر باشند، اما لاجرم آن را در عمل پیاده می کنند. 🔹جناب شیخ بحث را از قطع شروع می کند و در تنبیهات، مصادیقی از قطع را مانند قطع حاصل از مقدمات عقلیه، علم اجمالی، قطع قطاع، بحث می کند. این موارد، از مواردی که رجوع به قطع می کنند، نیستند بلکه مصداق قطع هستند. 🔹سپس وارد ظنون می شوند و پس از یک بحث ثبوتی در امکان تعبد به ظنون وارد بحث اثباتی وقوع تعبد به ظنون می شوند. ظنون چون حجیت بالذات ندارند، باید به نحوی به قطع برگردند. ✍محسن ابراهیمی (برگرفته از تدریس رسائل استاد فرحانی) @rooz_fiq
🔸۹دی 🌀۹دی، بیانگر این مطلب است که مردم می فهمند. بیانگر این است که جامعه رشدی کرده است که میتواند پس از گذشت ۳۱ سال از انقلاب، تمام قد با همان شور و نشاط سال۵۷، به میدان بیاید و از انقلابش دفاع کند. 🌀حماسه ۹دی۸۸، اهمیت بالاتری از حماسه بهمن ۵۷ دارد، چرا که این مردم، عملکرد ۳۰ ساله این انقلاب را دیده اند و باز هم آمده اند. یعنی واقعا حکومت اسلامی را انتخاب کرده اند. 🌀خالقان حماسه ۹دی، لزوما همان انقلابیون ۵۷ هم نیستند. بلکه نسل سوم انقلابند که برخی از آنها امام را هم ندیده اند. اما باز هم آرمانِ انقلاب را پاسداری می کنند. 🌀یک نتیجه از این نگاه، این است که باید به مردم اعتماد کرد و قدر آنها را دانست و به آنها تکیه کرد. اگر به آنها میدان داده شود، اقتصاد و فرهنگ را هم اصلاح می کنند. کما اینکه در ۱۳دی۹۸ بزرگترین حرکت فرهنگی کشور را پس از گذشت ۴۱سال از انقلاب، رقم زدند. 🌀نتیجه دوم اینکه یکی از مشکلات اساسی، مسئولین هستند. آنها از مردم عقب افتاده و خسته و یا فاسد شده اند. لذا رهبر انقلاب، دولت جوان انقلابی را راهکار برون رفت از وضع فعلی دانستند. 🌀نتیجه سوم، ایمان مضاعف به آقا و مولایمان، سیدعلی خامنه ایست. اگر انقلابیون ۵۷ فرزندان خمینی هستند، اگر رزمندگان دفاع مقدس محصول تربیت امام خمینی هستند، جوانان انقلابی امروز در همه جهان و ملت رشید انقلابی ایران و جبهه جهانی مقاومت، پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، حاصل مدیریت ۳۰ساله رهبر معظم انقلاب است. ✍محسن ابراهیمی ۹۹/۱۰/۹ @rooz_fiq
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ آزادسازی نبل و الزهرا و حضور حاج قاسم در میدان رزم 📌 @ponezs