لینک ثبتنام درسگفتار الهیات سیاسی دیالوگ قوانین افلاطون👇
http://ac.roozegareno.com/platos-laws-from-the-perspective-of-political-theology/?cupri_fprice=100000
رنج تنهایی، حضور دیگری و معنای زندگی☑️
بازخوانی تاریخ اندیشه فلسفی و عرفانی در پرتو مفهوم «رنج» و «دیگری»
مدرس: امیرعباس علیزمانی
✔️دوره اول: مفهوم رنج
رنج تنهایی رنج ناشی از فقدان ارتباط اصیل است. در پی رنج تنهایی است که نیاز به ارتباط رخ مینماید؛ نیاز به دوست داشتن و عشق و حضور دیگری. ما غرق در جهان دیگری هستیم.
تنهایی فقدان حضور دیگری است اما نه هر دیگری، دیگری اصیل.
محورهای درسگفتار
👈مفهوم رنج
▪️-رنجهای وجودی
🔹-تنهایی
🔹 -پوچی
🔹-ترس از مرگ
🔹-رنج ناشی از اختیار و آزادی
▪️مواجهه متفکران مختلف با رنجهای وجودی و راههای رهایی از آنها
▪️معارف دینی و نسبت رنج و عشق در زندگی انسان
▪️رنج تنهایی عمیقترین رنج انسان مدرن
▪️تعداد جلسات: 8 جلسه ۹۰ دقیقه ای
▪️زمان: سهشنبهها ۱۸-۱۶:۳۰
▪️آغاز 1 تیرماه
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس حاصل فرمایید
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
لینک ثبتنام 👇
درسگفتار رنج تنهایی، حضور دیگری و معنای زندگی
http://ac.roozegareno.com/suffering-loneliness-the-presence-of-another-and-the-meaning-of-life/?cupri_fprice=250000
اطلاعیه؛
مدرسه عالی علوم انسانی روزگارنو
قابل توجه مخاطبان کارگاه خوانش زبان انگلیسی؛
دکتر سهراب طاووسی
طی چند روز گذشته بر اثر حادثهای اطلاعات افراد ثبت نامی این کارگاه پاک شده است، لذا خواهشمندیم افرادی که اطلاعاتشون رو نفرستادن، محبت کنند هر چه زودتر به شماره ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶ پیام دهند.
با تشکر از همراهی شما
🔰ششمین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️ دکتر محمدعلی روزبهانی؛
مدرس دانشگاه و رییس مرکز هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی
⬅️موضوع:
پیگیری ایده غرب در نقاشی معاصر ایرانی
🔹سرفصلها:
✅در جستجوی زبانی نو از کمال الملک تا انجمن خروس جنگی
✅از سوژگی دین در مکتب سقاخانه تا پوشیدگی«خود»در نقاشی انتزاعی
✅از سوژگی معاصریت در موزه هنرهای معاصر تا تولد هنر معاصر اسلامی
🕙 زمان؛
یکشنبه، ۲۳خرداد ۱۴۰۰، ساعت ۱۰ تا ۱۲
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
Live.whc.ir/farhangi
پیگیری ایده غرب در نقاشی معاصر ایران
.
.
💠رهاورد سفر کمال الملک به فرنگ در زمانه کر و فر اکسپرسیونیستها، ورود سبکی ایرانی شده از ناتورالیسم و کلاسیسم و نئوکلاسیسم بود. گسست از دوران طولانی زبان مثالی نگارگری به این زبان جدید مدتی بود که اغاز شده بود و با کمال الملک و تأسیس مدرسه صنایع مستظرفه اوج گرفت و تا نخستین سالهای دهه سی در انجمن بی قرار خروس جنگی قرار یافت.
.
.
💠نیمه دوم دهه سی و همه دهه چهل عرصه ترکتازی پیروان مکتب سقاخانه و در سوی دیگر ان، نقاشی انتزاعی بود. این هر دو اما علی رغم ظاهر متفاوت و دگرگون شان، یکی با سوژگی سنت و دیگری با انحلال ان، میخ محکمی را بر تبار و تاریخ سوژه ایرانی کوبیدند. مکاتب یا سبک هایی که هویت ایرانی، دیگری و سوژه آنها به حساب می آمد.
.
.
💠سال هزار و سیصد و پنجاه و شش و تأسیس موزه هنرهای معاصر تهران با گنجینه ای از آثار جهانی و شناسنامه دار هنر مدرن، معاصریت را سوژه هنرمند ایرانی کرد. تاسیس نهادی برای هنر مدرن بدین معنا بود که هویت جمعی ایرانیان، این زبان نو را در خانه خود پذیرفته است و دیگر در اندرونی نیز با همین لهجه و گویش سخن خواهد گفت.
.
.
💠پیروزی انقلاب اسلامی در سال پنجاه هفت اما گسستی آفاقی و انفسی در تاریخ نقاشی ایران بود. در حالی که معاصریت، در دیگری سازی و سوژه سازی دین برای علوم انسانی و اجتماعی ممکن شده بود و زایش هرگونه هنر معاصر دینی ممتنع می نمود، پدیدار آثار نقاشی سالهای نخست انقلاب برای نخستین بار هنر معاصر دینی یا هنر مدرن اسلامی را وارد تاریخ پر دامنه هنر جهان کرد . این پیدایی و ظهور البته به دلیل حجابهای سیاسی و ایدیولوژیک در مطالعات نظری هنر و ضعف بنیادین این مطالعات در ایران، هرگز مورد توجه قرار نگرفت.
🔰هفتمین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️ دکتر محمدعلی رجبی؛
عضو هیات علمی و معاونت پژوهشی دانشکده هنر
⬅️موضوع:
روایت غربزدگی در هنر معاصر ایران
🔹سرفصلها:
✅تحولات و دگرگونیهای هنر ایران در مواجهه با هنر غرب
✅زمینههای غربزدگی هنر ایران در دوره معاصر
🕓زمان؛
یکشنبه، ۳۰خرداد ۱۴۰۰، ساعت شانزده تا هجده
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
https://www.skyroom.online/ch/mfhr/eshragh
@roozegareno_ac
آینه سکندر ۵.mp3
40.84M
صوت پنجمین نشست مدرسه غربشناسی#آینه سکندر
سخنران؛
دکتر احد رهدار
موضوع:
"ظرفیتشناسی گفتمان مقاومت و مفروضانگاری ایده غربستیزی"
{سخنرانی یکشنبه ۲ خرداد ماه ساعت ۱۰ برگزار شد}
@roozegareno_ac
زن شبانه موعود؛ پرده چهارم: سهراب سپهری☑️
استاد: زهیر توکلی
✔️سهراب سپهری هنرمندی که برای تنهایی هایش مأمنی چون "قریه چنار" و کویر های کاشان را برگزیده بود، از سرآمدان شعر نیمایی است که عنصرِ "تصویرسازی" ویژگی بارز اشعار او به حساب می آید.
آثار او علاوه بر صمیمیت، لبريز از تصاویر بکر و تازه است که با زبانی لطیف و نرم و روان با مخاطب سخن می گوید.
در نقاشی نیز متبحر بود.
روان بودن و وضوح تصاویر در اشعار سهراب به قدری است که می توان تاثیر روحیه نقاش بودن را در آنها مشاهده کرد.
حضور رنگ ها، عناصر طبیعت، نام آواها و مناظر طبیعی در اشعار سهراب، نقش بسزایی در انتقال احساس و عواطف به مخاطب دارد.
شاید تعریف سهراب از زندگی یکی از زیباترین و ملموس ترین تعاریف از زندگی باشد:
زندگی رسم خوشایندی است
زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ
پرشی دارد اندازه عشق
زندگی چیزی نیست که لب طاقچه عادت از یادمن و تو برود...
زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد
زندگی سوت قطاری است که در خواب پلی می پیچد
زندگي “مجذور” آينه است.
زندگي گل به “توان” ابديت،
زندگي “ضرب” زمين در ضربان دل ما،
زندگي “هندسه” ساده و يکسان نفسهاست...
عشق در اشعار سهراب آمیخته با توصیف رنگ ها و صحنه های مختلف زندگی است. صحنه هایی که برای اغلب مخاطبان آشنا و ملموس است.
▪️یکشنبهها ساعت 18:00
📞برای ثبتنام با شمارۀ زیر تماس حاصل فرمایید.
👉۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اندیشیدن با فوکو
فوکو چگونه میاندیشد؟
محمدجواد صافیان
▪️تعداد جلسات:۶ جلسه ۶۰ دقیقهای
▪️زمان: یکشنبهها 17:30-16:30
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید
👉۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️اسلام ایرانی
تأملی در کتاب اسلام ایرانی هانری کربن
مدرس: انشاالله رحمتی
اسلام ایرانی به معنای اسلام در جغرافیای ایران نیست، بلکه معنایی متافیزیکی دارد. کُربن با نگاهی پدیدارشناسانه سعی میکند ایرانیان را آنگونه که هستند بببیند و درباره اینکه چرا اینگونه هستند، صحبت نمیکند. بحث نژادی و جغرافیایی نمیکند. به نبوغ ایرانی معتقد است، ذوق ایرانی، سجیه ایرانی. از نظر او در تفکر ایرانیان ویژگیهایی وجود دارد که خاص ایشان است و این ویژگیها اگر در جاهای دیگر باشد استثناست، اما در ایران قاعده است.
تعداد جلسات:12 جلسه 90 دقیقهای
زمان:شنبهها 17:30-16
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱👈
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنون: برآمدن دانشها و نهادها☑️
بازخوانی آراء میشل فوکو بر محور کتاب تاریخ جنون
مدرس: علیرضا منجمی و غلامحسین مقدمحیدری
✔️از دغدغههای مهم فوکو مفهوم بیماری و سلامت تن و روان است که کمتر مورد توجه شارحان آرای وی(بویژه در جامعه ما) قرار گرفته است. او با روش دیرینهشناسی این موضوع را در کتابهای تاریخ جنون: جنون و تمدن(1961) و تولد کلینیک(1966) مورد بررسی قرار داده است.
در درسگفتار حاضر چگونگی برآمدن دانش آسیبشناسی روانی و شکلگیری رشتههای مرتبط – روانشناسی و راونپزشکی- و نهادهای مرتبط همچون آسایشگاه مورد بررسی قرار میگیرد.
▪️تعداد جلسات: ۸ جلسه ۱۲۰ دقیقهای
▪️زمان: دوشنبهها ۲۰-۱۸
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتوگو با مولانا☑️
بازخوانی کتاب فیهمافیه
مدرس: سیدعلی میرفتاح
✔️در جلسات «گفتوگو با مولانا»، طی ۱۳ جلسه، ضمن تلاش برای فهم آراء و نظریات حضرت جلالالدینمحمد، درباره نگاه تأویلی او و نسبتش با عرفای نامداری که با او اتفاق یا اختلاف نظر داشتند، گفتوگو می کنیم.
▪️ تعداد جلسات: ۱۳ جلسه ۱۲۰ دقیقه ای
▪️ ساعت: ۱۹-۱۷
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید
👉۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ) ۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الهیات سیاسیِ دیالوگ قوانین افلاطون☑️
مدرس: شروین مقیمی
✔️هیچ دعوی الهیاتی نیست که مضمونی سیاسی در پی نداشته باشد، و هیچ سیاستی نیز بنا به طبیعت زندگی سیاسی، نمیتواند بدون دعوی الهیاتی امکان تحقق عملی داشته باشد. بر این اساس هر سیاستی که در عمل کار میکند و هر اندازه که کار میکند، ضرورتاً مبتنی بر صورتی از الهیات یا امری است که به نحوی رادیکال از شیوهی زندگی فلسفی (در معنای سقراطی کلمه) متمایز میگردد. بنابراین فلسفهی سیاسی از حیث آنکه سیاست فلسفی است، میبایست خود بر صورتی از الهیات مبتنی باشد. این الهیات البته نه الهیات در معنای متعارف کلمه، بلکه دقیقاً همان چیزی است که فارابی به عنوان یک فیلسوف سیاسی سقراطیِ درجه اول آن را «کلام» مینامد و آن را ذیل «علم مدنی» مطرح میکند
▪️تعداد جلسات: ۴ جلسه ۹۰ دقیقه ای
▪️زمان: پنجشنبهها ۱۹:۳۰-۱۸
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کارگاه مهارت خوانش متون انگلیسی
مدرس: سهراب طاووسی
دانشجویان برای درک و فهم متون اصلی حوزه علمی مورد توجه خود چگونه زبان انگلیسی بیاموزند؟ آیا تمرکز بر آموزش همه مهارتهای مرسوم لازم است؟
نیاز دانشجویان علوم انسانی-اجتماعی به مهارت درک مطلب زبان انگلیسی، برای رجوع به منابع متعدد انگلیسیزبان جهت انجام پژوهشهای دانشگاهی، اطلاع از آخرین مباحث و نظریهها و استفاده از آموزشهای مجازی با زبان انگلیسی، همچنین محدودیت وقت و عدم ضرورت یادگیری همزمان ۴ مهارت مرسوم، ما را بر آن داشت تا دورهای جهت چنین نیازی از دانشجویان طراحی کنیم، دورهای که در آن بر افزایش مهارت درک مطلب و درک و فهم متن و به تعبیری reading تأکید میشود.
کارگاه در دو سطح برگزار خواهد شد:
سطح الف
Source: Mosaic
سطح ب
Source: inside reading 2
▪️ تعداد جلسات: ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای
▪️ سطح الف: شنبهها ساعت۱۹:۳۰-۱۸
▪️ سطح ب: سهشنبهها ساعت۱۹:۳۰-۱۸
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید
👉۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زن شبانه موعود؛ پرده چهارم: سهراب سپهری☑️
استاد: زهیر توکلی
▪️یکشنبهها ساعت 18:00
📞برای ثبتنام با شمارۀ زیر تماس بگیرید.
👉۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رنج تنهایی،حضور دیگری و معنای زندگی
استاد: امیرعباس علیزمانی
📞برای ثبتنام با شماره زیر تماس بگیرید.
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱👉
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac
🔰هشتمین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
با حضور؛
⬅️ استاد منصور براهیمی؛
مدرس، پژوهشگر و کارگردان
⬅️موضوع:
روایت فراز و فرود فهم ایرانی از تئاتر و هنر نمایشی در غرب
🔹سرفصلها:
✅ تاریخچه و زمینههای فهم و تکوین تئاتر در ایران
✅ بررسی خوانشها و نحوه قرائت جریانهای ایرانی از تئاتر (از خوانش حزب توده تا خوانشهای پساانقلابی، روشنفکری و رئالیستی)
✅ طرح پرسشهای نظری مانند نسبت تئاتر با حوزه عمومی، نسبت تئاتر با سایر هنرها در ایران، دراماتورژی اقتباسی و جدایی از میراث ایرانی و نسبت تئاتر و اقتصاد آن و ...
🕓زمان؛
یکشنبه، ۱۳ تیر ۱۴۰۰، ساعت شانزده تا هجده
📝📲 لینک شرکت آنلاین در جلسه؛
https://www.skyroom.online/ch/mfhr/eshragh
@roozegareno_ac
سوالات مطروحه در نشست هشتم؛
⬅️تبار تئاتر به تراژدیهای یونانی میرسد. نخستین آشنایی ایرانیان با نمایش یونانی چه زمانی اتفاق افتاد؟ واکنش ایرانیان به جهان اسطوره های یونانی حاضر در این تراژدی ها چه بود؟
⬅️آشنایی ایرانیان معاصر با تئاتر چگونه اتفاق افتاد؟ آیا میتوانیم رابطه مستقیمی میان مشروطه خواهی و فراگیری تئاتر در ایران برقرار کنیم؟
⬅️پیش قراولان تئاتر در ایران معاصر، چه فهم و دریافتی از این هنر داشتند و این دریافت در چه زمینهای حاصل شد؟
اگر ذهنیت ایرانی از تئاتر به گونهای دیگر رقم میخورد بر ذهنیت ما از سایر هنرهای نمایشی مانند سینما اثر میگذاشت؟ اصلا آیا مانند غرب ر اینجا هم تئاتر، مادر بسیاری از هنرهاست یا انفکاک و شکافی رخ داده است؟
⬅️با حضور حزب توده در ایران چه تحولی در عرصه اجرا و در عرصه پژوهش های تئاتر اتفاق افتاد؟
⬅️رئالیسم خامی که در ایران فراگیر شد برای تئاتر ایران فرصت یا تهدید بود؟
⬅️چرا تئاتر معاصر در ایران بسیار سیاسیتر از سایر هنرها متولد شد؟
⬅️تئاتر ایران چه زمانی می تواند از بار سنگین تئاتر غربی خارج شود و راه خود را بیابد؟
⬅️چه پیرنگ داستانی و چه نمایشنامههایی بیشترین اجرا را در ایران معاصر داشته اند و ایرانیان بیشتر از کدام سبکها و جریانهای ادبی غرب متاثرند؟
⬅️نهادها و سالنهای تئاتر در ایران معاصر چه تاریخچهای دارند و سیاست فرهنگی رژیم پهلوی در عرصه تئاتر چه بود؟
⬅️سالهای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی منجر به چه تحولاتی چه در عرصه نظری و چه در عرصه اجرا در تئاتر ایران شد؟
⬅️تاثیرگذارترین تئاترهای معاصر ایران کدامند و چه نسبتی با میراث غربی و ایرانی خود دارند؟
⬅️ چرا دراماتورژی در ایران خصوصا در نسبت با میراث ایرانی نحیف است؟
⬅️اقتصاد تئاتر در ایران چه نسبتی با فهم ایرانیان از هنر نمایشی دارد و آیا بهبود فرمایشی آن، اثری در بهبود وضعیت تئاتر دارد؟
⬅️ آیا میتوانیم لوکسبودگی و روشنفکرزدگی تئاتر و جدایی آن از حوزه عمومی را به نحوه ورود و خوانش آن و عدم امتزاجش با میراث ایرانی مرتبط بدانیم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ هفتهنامه۱
نگاهی به درسگفتارهای هفتۀ گذشته مدرسه عالی علوم انسانی #روزگارنو
📞برای ارتباط با ما با شمارۀ زیر تماس بگیرید.
۰۲۱۶۶۱۷۴۰۸۱
(واتسآپ)۰۹۱۲۸۲۵۰۱۷۶👉
@roozegareno_ac