🔰 بعد فراموششده پرورش کودکان
🔻 پرورش روح باید دو بعد داشته باشد:
🔹آموزش علم و انديشيدن.
❌اما متاسفانه غالباً یک بعد آن مورد توجه قرار میگیرد و بسیاری از گرفتاری ها از همین جا آغاز میشود. نظام پرورشی ما به شدت در بعد روحی تک بعدی است. در بعد علمی به محفوظات چسبیدیم و نتیجه آن رشد تک بعدی مخاطبان است. فرد نفر اول کنکور و المپیاد میشود اما سه ازدواج ناموفق دارد! چون محفوظات زیادی دارد اما اندک مهارتی به او آموزش داده نشده است. وقتی انسان مهارتهای حداقلی را کسب نکرد و صرفاً یک سری محفوظات به او ارائه شد نتیجهاش جایی آشکار می شود که از او توقع مهارت دارند.
🎤دکتر غلامي
#تربیت_فرزند
#مدرسه
#آموزش
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
📙📘📗📔📓کتابهایی مفید در حوزه تربیت فرزند، کودک و نوجوان:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
1. احمدوند، محمدعلی. (1381). روانشناسی بازی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
2. استنهاوس، گلن. (1390). كليدهاي پرورش اعتماد به نفس در كودكان و نوجوانان. ترجمه ناهيد آزاد منش. تهران: انتشارات صابرين.
3. اسلامی نسب، علی. (1379). تربیت جنسی کودك از دیدگاه علم و اسلام. تهران: انتشارات نسل نواندیش.
4. اسلامي نسب، علي. (1373). روانشناسي اعتماد به نفس. تهران: انتشارات رشد.
5. امین زاده، مجتبی. (!389). مسائل جنسی کودکان. تهران: انتشارات قطره.
6. بالنر، لارنس. (382). جلوی بچه ها نه؟. ترجمه محسن نظران و سمیه قهرمانیان. تهران. انتشارات ورجاوند.
7. براندن، ناتانيل. (1382). روانشناسي عزت نفس. ترجمه مهدي قراچه داغي. تهران: انتشارات نخستين.
8. براتون، سوسی؛ لندرث، گری ال؛ کلام، ترزا؛ بلاکارد، سندرا آر. (1391). بهبود رابطه ی والد و کودک از طریق بازی. ترجمه جواد محمودی قرائی، سعیده سادات مصطفوی، نرگس علیرضایی . تهران. انتشارات قطره.
9. بيابانگرد (سعدی پور)، اسماعيل. (1372). روشهاي افزايش عزت نفس دركودكان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اوليا و مربيان.
10. پنتلی، الیزابت. (1385). فرهنگ تربیت کودکان. ترجمۀ بهزاد رحمتی. تهران. انتشارات ماهرنگ.
11. پوپ، اليس؛ سوزان، مك هال؛ ادوارد، كريه. (1383). افزايش احترام به خود در كودكان و نوجوانان. ترجمه پريسا متجلي. تهران. انتشارات رشد.
12. تقوی، اعظم؛ فاتحی زاده، مریم. (1387). کودک آزاری. تهران: انتشارات دانژه.
13. حسینی، شهلا؛ کریمیان پور، غفار. (1390). تربیت جنسی کودکان پیش دبستانی. یزد: انتشارات دانشگاه آزاد یزد.
14. خوشابی، کتایون. (1388). کودک آزاری: انواع آزار جسمی، جنسی، عاطفی و بی توجهی به کودکان. تهران: انتشارات قطره.
15. چاپمن، گری؛ کمپل، راس. (1384). پنج زبان عشق کودکان. ترجمۀ سیمین موحد. تهران. انتشارات ويدا.
16. درایکورس، رودلف. (1388). روشهای نوین رفتار با کودکان. ترجمه محمود توتونچیان: تهران: انتشارات ثامن الئمه.
17. دفریتاس، کریستال. (1386). کلیدهای آموزش و مراقبت از سلامت جنسی کودکان و نوجوانان. ترجمه سارا رئیسی طوسیی. تهران: انتشارت صابرین.
18. دینک مایر، دان؛ دی مکی، گری. (1386). راهنمای تربیت اثربخش. ترجمه مهرداد فیروزبخت. تهران: انتشارات دانژه.
19. ساندرز، متیو. (1389). برای همه پدر و مادرها. ترجمه نوشین شمس. تهران: انتشارات آسیم.
20. سیرز، ویلیام. (1386). نقش پدر در تربیت و مراقبت از کودک. ترجمه شرف الدین شرفی. تهران: انتشارات صابرین.
21. سیگل، دانیل جی؛ هارتسل، مری. (1390). رویکردهای نوین در فرزندپروری. ترجمه مهرناز شهرآرای و مریم اسفاری. تهران: انتشارات آسیم.
22. شرایدن، مری دی. (1386). بازي و رشد كودك: از تولد تا شش سالگي. ترجمه حمید شبانی حصار. مشهد: انتشارات به نشر آستان قدس.
23. شیری، زهره. (1387). مقدمات پرورش کودک. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی.
24. صرامی، حمید. (1390). آموزش سبک های فرزندپروری، مهارت زندگی و پیشگیری اولیه از اعتیاد ویژه والدین. تهران: انتشارات تندیس.
25. کاوه، کبری. (1390). کتاب راهنمای پدرها و مادرها. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی.
26. کوشا، مریم. (1391). اختلال بیش فعالی کمبود توجه (راهنمای عملی برای خانواده ها و درمانگران). تهران. انتشارات قطره.
27. گاتمن، جان؛ دکلر، جون. (1391). کلیدهای پرورش هوش عاطفی در کودکان و نوجوانان. ترجمه فرناز فرود. تهران: انتشارات صابرین.
28. گاربر ماریان، استفن؛ گاربر، دانیلز؛ فریدمن اسپیزمن، روبین. (1387). چگونه با کودکم رفتار کنم. مترجمان شاهین خزعلی هومن حسینی نیک و احمد شریف تبریزی . تهران: انتشارات مروارید.
29. فابر، آدل؛ مازلیش، الین. (1375). به بچه ها گفتن، از بچه ها شنیدن. ترجمه فاطمه عباسی فر. تهران: انتشارات اوحدی.
30. قندچی تهرانی، داوود. (1371). عوارض منفی تنبیه. تهران: نشر مولف.
31. علیزاده، حمید؛ سجادی، حبیبه السادات. (1388). رودولف درایکورس، روابط مسئولانه و احترام متقابل. تهران: انتشارات دانژه.
32. مجوزی، یدالله. (1376). چرا تنبیه. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
33. مشتاق، نهاله. (1390). مادر خوب مادر بد. تهران: انتشارات مهر و ماه نو.
34. معرفاي، ابراهیم. (1379). تربیت جنسی، تربیت فراموش شده. تهران: انتشارات پیوند.
35. مک نامارا، باری ای؛ مک نامارا، فرانسین جی. (1388). کلیدهای پرورش کودکان مبتلا به اختلال کمبود توجه. ترجمه فریبا مقدم. تهران. انتشارت صابرین.
36. موسوی، شکوفه. (1387). پول توجیبی. تهران: انتشارات قطره.
37. مولوانی، آلیسون. (1383). آزاد و صمیمی با فرزندان. ترجمۀ مهدی جاجی اسماعیلی. تهران. انتشارات دانژه.
38. هاک، پل. (1386). موفقیت در تربیت فرزندان. ترجمه حسین صیفوری
🗓 یک هفتهای از شروع مدارس نگذشته بود، که دیدم پسر کلاس اولیام اشعار سخیف و نامناسبی میخونه، با بررسی متوجه شدیم، راننده سرویس آهنگها و اشعار نامناسبی را در ماشین پخش میکنه و الان بعد از دو سال هنوز قسمتهایی از اون اشعار در ذهن بچه باقی مانده است...
⏪بله، ادبیات گفتاری ما با کودکانمان، آنها را به سمت گفتار صحیح و فخیم هدایت میکند. در وهله دوم، اشعار و موسیقیهای پیرامون بچهها، آموزش بیان صحیح، شیوا، با دستور زبان درست و عبارت مناسب شان اسلامی و ایرانی را در ذهن و جان بچهها وارد میکند. کودکان به دلیل جذابیت و ساخت داشتن شعر و موسیقی به آن کشش دارند.
🔆امام صادق علیهالسلام میفرمایند: به فرزندان خود شعر عبدی بیاموزید.
⬅️یعنی شعر دانش و محتوا داشته باشد و هر لهو و عبارت نامناسبی را به این روح و ضمیر پاک نخورانید.
🌸نمونه ای از یک شعر زیبا در وصف امام علی عليهالسلام برای آموزش به بچهها🌸
يه دل دارم حيدريه
عاشق مولام عليه
من اين دلو نداشتم
از تو بهشت برداشتم
خدا به من عیدی داد
عشق مولا علی داد
علی وجود هستيه
دشمن ظلم و پستيه
علی نوای بينواست
علی تجلیه خداست
علی قرآن ناطقه
جدّ امام صادقه
علی که شمشير خداست
دست علی رو سر ماست
رو دلهامون نوشته
مولا علی رو عشقه
هر کی که داره حُبّش
مسافر بهشته
✍س.محمدی
#شعر
#آموزش
#تربیت_دینی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰مادر مضطرب، مادر عصباني، مادر انفجاري، مادر افسرده، مادري كه تنبيه بدني ميكند، مادری که با پدر هماهنگ نیست؛
⬅️ ناامني را در فرزندش رشد ميدهد!
🔹 كودكان و نوجوانان این مادران، بيماران روحی و رواني امروز و آينده خواهند بود!
🔰پدري كه بيحوصله است، پدري كه تنبيهگر است، پدري كه از تهديد استفاده ميكند، پدری که حضور کمرنگی دارد، پدري كه با مادر هماهنگ نيست؛
🔹ترس و اضطراب دائمي و احساس حقارت و عدم اعتمادبهنفس را در فرزندش رشد ميدهد!
🔹اين كودكان و نوجوانان، بيماران روحی و رواني امروز و آينده هستند!
🔹اگر علم تربیت صحیح فرزندانمان را نداریم، و دغدغه یادگیری آن را هم نداریم، لااقل هفت "ت" تباهی را از فرزندانمان دور کنیم؛
🔹ما مسئول فرزندانی هستیم که ما آنها را به این دنیا آوردهایم، لطفا بچهها را قربانی " ندانستههای " خود نکنیم!
🔰هفت "ت" تباهی که به بچهها در بزرگسالی آسیب فراوان میزند:
- ترس
- تهدید
- تنبیه
- توهین
- تحقیر
- تبعیض
- تنفر
#فرزندپروری
#والدین
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ این روزها بچهها بخاطر استفاده فراوان از لبتاب، گوشی و تبلت در ساعتهای زیادی، مورد تهدید مشکلات و آسیبهای جسمانی هستند، از آنها مراقبت کنیم.
#فضای_مجازی
#آموزش
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 شاه کلید تربیتی مادران شهدا
🔻 مادران شهدا احساس کردند، #تربیت_فرزند از تربیت یک درخت سیب کمتر نیست، درخت سیب میخواهید محصول بدهد، در مرحله کاشت، داشت، برداشت باید دقت کرد. مادران شهدا سعی کردند دامنهای خودشان را با حیا پاک نگه دارند، و به بچههایشان شیر پاک و با حیا بدهند. در مرحله داشت هم بچه ها را به مسجد، هیئت و روحانیت پیوند دادند و در مرحله آخر، برداشتشان را آخرتی کردند و بچهها را برای دنیای خودشان نخواستند.
🎤حجت الاسلام ماندگاری
#تربیت_کودک
#شهدا
#مادر
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👌🏻یه تمرین و بازی عالی برای تقویت هر دو نیمکره مغز در بچهها👆🏻👆🏻
🧠🖐هر دست توسط یک نیمکره مغز کنترل میشود، بازیهایی اینچنینی، هر دو نیمکره را فعال و تحریک میکنه و به تقویت اونها کمک میکنه.
#بازی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
⭕️ خیلی این صحنه برای ما آشناست: مامان، مامان، بیا با هم بازی کنیم!
🔻معمولا مادر چی جواب میدهد؟!
"الان باید غذا درست کنم، بعد با هم بازی میکنیم، برو خودت چند دقیقه بازی کن تا من بیام."
🔸چند دقیقه بعد بچه برمیگردد و التماس میکند که مادرش با او بازی کند. #مادر جواب میدهد: "عزیزم، گفتم که اول باید این غذا را درست کنم. حالا بدو برو. منم چند دقیقه دیگه میام."🙁 همین جریان باز چند بار تکرار می شود...
♨️ ما از این ماجرا چه چیزی می فهمیم؟
☑️ آنچه بیش هر چیزی باعث میشود بچه محبت مادرش را احساس کند #توجه مادر به اوست. نه خدمت کردن به او و غذا درست کردن. این موضوع چه قدر برای او مهم است که بارها و بارها بر میگردد و درخواستش را تکرار میکند. اما ما او را مزاحم درست کردن غذا میبینیم. حتی از کوره در می رویم .😡 عکس نیاز او را پاسخ میدهیم.
⁉️یک سوال برای مادرها پیش میآيد:
آیا من میتوانم هم بچهام را دوست داشته باشم و هم کار خودم را انجام بدهم؟
✅ پاسخ یک بله ی محکم است. با چند دقیقه تاخیر در درست کردن غذا و اختصاص دادن یک وقت کوچک به او میتوانید به کار خود هم برسید.
⬅️ ابتدا کودک را از محبت خود سیراب کنید و ادامه فعالیت دلانگیز "بازی با مادر" را به دقایقی دیگر محول کنید.
🔰معمولا بچهها از این امر محروم هستند و پدر و مادر ها با اشتغالهایی که دارند از آرزوی فرزند خود بی خبرند و مخزن محبتی آن ها خالی می مانند. و تعداد کمی از پدر و مادر ها می دانند که باید در چه زمانی و کجا چه کار بکنند.
#محبت
#فرزندپروری
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ مادر است که فرهنگ و معرفت و تمدن و ویژگیهای اخلاقی یک قوم و جامعه را با جسم خود، با روح خود، با خلق خود و با رفتار خود، دانسته و ندانسته به فرزند منتقل میکند.
مقام معظم رهبری
#کلام_بزرگان
#مادر
#تربیت_فرزند
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️اسامی فرزندانتان را چه گذاشته اید؟
⁉️ در نامگذاری آنها از چه شخصیت هایی الگو گرفته اید؟
⁉️هنرپیشه های سینما؟ ورزشکاران مشهور؟ اساطیر باستانی؟.....
🙁 یا اسم بهروز، شیک و باکلاس....
🔺عمق انقلاب اسلامی ایران را در اسامی فرزندان این مرد سیاه پوست ببینید...
#تربیت_دینی
#فرزندپروری
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
♻️ برای اینکه کودک و نوجوانی مستقل داشته باشیم؛ ضمن تلاش برای دور نگه داشتن آنها از یاس و ناامیدی، باید روح امید و کوشش و #خلاقیت را در آنها بپرورانیم و به جای سرکوب و #تحقیر فرزندانمان از تحقق رویاهایشان حمایت کنیم.
💠 کودک: می خوام وقتی بزرگ شدم خلبان بشم
❌ پدر تحقیرکننده: با این نمرات ریاضی دورش رو خط بکش.
✅ پدر امیدبخش: البته که اگر تلاشتو بکنی، حتما میتونی.
#فرزندپروری
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ خوبه که پدر و مادر در مورد نمره فرزندانشون تا حدی بی تفاوت باشند.
🔹در واقع #معلم باید در مورد مزایای یادگرفتن بصورت گفتاری و بخصوص عملی انگیزهسازی کنه.
🔸تنها نقش #والدین باید انتخاب مدرسه و مربیانی باشه که بجای اصرار و توبیخ و تهدید، زمینههای میل و انگیزه را تقویت کنند، درغیراینصورت میل و اختیار درونی نسبت به درس از بین میره.
#هفت_سال_دوم
#مدرسه
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
❌ کودک را #تحقیر نکنید
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ با انجام بازیهای دستساز، ساده و خلاقانه، هم وقت بچهها را پر و بانشاط کنید و هم مهارتها و تواناییهای اونها را بالا ببرید.
#بازی
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🙏🏻🙏🏻خدایا مدح و ثنا را با ستایشت آغاز میکنم
🌸حلول ماه خدا بر شما بندگان ناب خدا مبارک🌸
https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe