eitaa logo
مرکز مشاوره روشنان
5.2هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
61 فایل
با شماییم با تخصصی‌ترین و متنوع‌ترین مطالب روانشناسی تا نیاز‌های مشاوره‌ات به‌راحتی رفع بشه☺️ راه‌ ارتباطی ما: 📞۰۹۳۷۱۴۶۶۵۵۷_۰۲۵۳۲۹۱۶۱۷۴ قم،بلوار صدوقی،بلوار فردوسی،نبش‌کوچه۱۲📮 آیدی مدیریت: @aramm61 آیدی ادمین برای هر سوالی که‌ داری: @roshanan98
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 آزمون و خطا و رشد استعدادها در کودک 🔻 دادن فرصت «آزمون و خطا» و آزادی نسبی در حد توان و ظرفیت کودک، به او کمک می‌کند تا توانمندی‌های خود را در «تجربه شخصی خود» بیابد. این آزادی عمل او را از اقتباس انفعالی، تقلید مکانیکی و تلقین تحمیلی که هر سه از آفات تربیت گلخانه‌ای است آزاد می‌کند. 📖دکتر عبدالعظیم کریمی. ملاحظات روان‌شناختی در تربیت کودکان. ص۱۵ 🔸 پ.ن: مثلاً وقتی کودک می‌خواهد کاردستی درست کند، وسایل مختلف مانند مقوا، پارچه، قیچی، چسب، رنگ و ... را در اختیار او بگذاریم تا در فضایی آزاد، خودش به ساختن اقدام نماید یا شستن ظرف‌ها را در قالب آب‌بازی همراه او انجام دهیم و نگران به هم ریختن یا کثیف شدن خانه نباشیم. https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ خوب بودن پدر و مادر، برای تربیت فرزند کافی نیست. مثلاً اگر هر یک از پدر و مادر به صورت ژنتیک آدم‌های مهربان یا خوش‌اخلاقی باشند، این ویژگی به تنهایی نقش تعیین‌کننده‌ای در تربیت فرزند ندارد. 👈 مهم این است که فرزند در و پدر و مادرش، مبارزه با هوای نفس را ببیند تا تأثیر بپذیرد. و الا هر چقدر کارهای خوبی از پدر و مادرش ببیند که این کارهای خوب توأم با «مبارزه با نفس» نباشد و مثلاً ناشی از صفات خوب ژنتیکی آنها باشد، در نقش چندانی نخواهد داشت. ✔️ اگر فرزند در رفتار پدر و مادرش ببیند که آنها بارها عصبانی شده‌اند، ولی خودشان را کنترل کرده و چیزی نگفته‌اند یا لبخند زده‌اند، به تدریج می‌پذیرد که بسیاری از اوقات باید مخالف هوای نفس رفتار کرد و پا روی درخواسته‌های نفسانی گذاشت. ❌ پدر و مادری که وقتی عصبانی می‌شوند هرچه دلشان خواست به زبان می‌آورند، طبیعتاً بچۀ آنها هم هرکاری دلش بخواهد، انجام خواهد داد و مقابله با خواهش‌های نفسانی را فرا نخواهد گرفت. 🎤استاد پناهیان منبع: bayanmanavi.ir https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
✅ نشانه‌های تکانشگری در کودکان: ۱. معمولا پیش از پایان یافتن پرسش به آن پاسخ می‌دهند. ۲.در صف ایستادن و منتظر نوبت ماندن، معمولا برایشان دشوار است. ۳. اغلب مزاحم کار دیگران می شوند( برای مثال میان بازی یا حرف دیگران می‌پرند) ⬅️ ضروری است که بین اختلال بیش‌فعالی و برخی دیگر از حالات کودکان مانند بی‌قراری، شلوغی، پرتحرکی، حواس‌پرتی، فراموش‌کاری و... فرق گذاشته شود. https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
💎 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): نَظَرُ الْوَلَدِ اِلی والِدَیْهِ حُبّاً لَهُما عِبادَةٌ نگاه محبّت‏ آميز فرزند به پدر و مادرش، عبادت است. تحف العقول ، ص 46. Prophet Muhammad (pbuh&hf): The loving look of a child towards his parents is worship. Tuhaf al-‘Uqul, P. 46 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
❌ فضای مجازی و خطرات آن برای کودکان https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ بهترین روش برای برخورد با لجبازی کودکان چیست؟ 🔸 هماهنگ بودن پدر و مادر 🔸 داشتن برنامه‌ریزی روزانه غذا خوردن، بازی کردن و خوابیدن کودک 🔸 خواسته موجه کودک را حتما پاسخگو باشیم یعنی به او یاد بدهیم که قصد ما کردن نیست. 🔸 یه جاهایی بهش حق انتخاب بدهیم 🔸 جایگزین کردن؛ مثلا بگیم اگه جیغ نزنی میریم و اینکارو می‌کنیم 🔸جملات خبری باشه تا دستوری؛ مثلا بگیم وقته ناهاره نگیم الان باید ناهار بخوری 🔸 گوش دادن فعالانه موثرترین روش است باید با بچه ها همدلی کنیم مثلا جیغ زد بهش بگیم چی میخوای عزیزم گرسنه‌ای؟ خوابت میاد؟ میخوای بازی کنیم؟ 🔸 با کودکان بالای ۳ سال میتوان در مورد رفتارش صحبت کرد. وضع قانون و بیان مجازات نقض ؛ پس اول باید تذکر داد مثلا در جمع توی گوشش بگیم، پیگیری و یاددآوری داشته باشیم، در مرحله بعد، تنبیه متناسب با عملش. و حال و هوای کودک باید محروم کردن از چیز دلخواهش باشد. https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔰 آموزش تفاوتهای جنسیتی 🔻 دختران و پسران ما امروزه با انبوه تمایزات جنسی و جنسیتی وارد زندگی می‌شوند. تمایزاتی که می‌تواند موجب جذابیت بیشتر در محیط خانواده شود، به عامل تخاصم تبدیل شده است. باید خصوصیات روانشناختی پسران را به دختران و خصوصیات روان شناختی دختران را به پسران آموزش دهیم. 🔹 در قدیم مادران هوشمند این کار را می‌کردند اما امروزه خانواده‌ها یا آن را فراموش کرده‌اند و یا از آموزش و پرورش انتظار دارند این کار انجام شود. مثلا باید به یک پسر یاد داد که دختران در هنگام ناراحتی دوست دارند صحبت کنند یا با آنها صحبت شود و به دختران باید یاد داد پسران در هنگام ناراحتی دوست دارند کمی آرامش پیدا کنند پس در هنگام ناراحتی مردی دائم از او سوال نپرسید. 🎤حجت الاسلام زیبایی نژاد https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️ آیا شستن مدام دستها در این ایام منجر به وسواس در کودکان، می شود؟ ✅حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر همتی https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 علم مضر! 🔻 مهم تربیت است. علم تنها فایده ندارد. علم تنها مضر است. این باران رحمت الهی است، وقتی به گلها می خورد، بوی عطر بلند می‌شود و وقتی به جای کثیف می‌خورد، بوی کثافت بلند می شود. علم هم همینطور است. اگر در یک قلب تربیت شده وارد شود، عطرش عالم را می‌گیرد و اگر در یک قلب فاسد بریزد، عالم را فاسد می‌کند. اذا فسد العالم فسد العالم. 📖امام خمینی . صحیفه نور. ج ۱۴. ص۳۲ 🔸 پ.ن: وقتی ریاضیات و طبیعیات و حتی علم دین را به کودک و نوجوان می‌آموزیم اما در کنارش درد دیگران داشتن، به خاطر خدا را نمی‌آموزیم، انسانهایی غیر متعهد پرورش داده‌ایم که از علم خود در جهت آسیب به این عالم و مردمانش استفاده خواهند کرد. https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔆 حلول ماه شعبان مبارک🌸🌸🌸 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
💎 پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ. از گهواره تا گور دانش بجویید. نهج الفصاحه: حدیث 327 Prophet Muhammad (pbuh&hf): Seek knowledge from the cradle to the grave. Nahj al-Faṣāḥa, Hadith 327 https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
🔹سوال: راهکاری وجود دارد که کودکان و نوجوانان که در سنین حساسی قرار دارند، به مساله فضای مجازی اعتیاد پیدا نکنند؟ چه روش تعادلی را می توان به آنها آموخت؟ 🔸سن نوجوانی بسیار حساس است و آنها علاقه زیادی برای ورود به این فضا دارند. به همین دلیل ممانعت از ورود نوجوانان به شبکه‌های مجازی به نظر نتیجه عکس به همراه دارد و روش درستی نیست. بهترین کار آموزش صحیح و کامل در خصوص قوانین و روش استفاده از فضای مجازی به آنها است تا در این محیط دچار مخاطره نشوند. ⏪ به اعتقاد کارشناسان تا سنین حدود ۱۸ سالگی نباید از دسترسی داشتن به تلفن هوشمند برخوردار شوند اما بعد از آن می‌توانند از طریق آموزشهای منظم و هدفمند، آنها را با این محیط آشنا کرد تا از هر نوع آسیبی دور باشند.(البته با توجه به وضعیت موجود و آموزشهای مجازی که دسترسی به این فضا برای همه دانش‌آموزان الزامی شده باید دقت بسیاری روی استفاده از آن نمود و فقط از شبکه‌های آموزشی استفاده شود) https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆 علی اظهار علاقه کرده بود که با آقا به حسینیه برود، آقا هم به او گفتند: شب زود بخواب، صبح می‌آیم و تو را بیدار می‌کنم تا برویم. ✅ آقا طبق قولی که داده بودند صبح زود آمدند و گفتند: فاطمه برو علی را صدا کن من تا نیم ساعت دیگر می خواهم بروم داخل حسینیه، علی را آماده کن تا با من بیاید. 🍀گفتم: آقا، بد است، حالا او یک چیزی گفت. 🍀گفتند: نه، من به او قول داده‌ام که او را ببرم، تو برو صدایش کن که بیاید. 🍀من رفتم و علی را بیدار کردم، لباسش را عوض کردم و گفتم برو حسینیه. 🍀وقتی برگشت گفت: مامان رفتم حسینینه (نمی توانست بگوید حسینیه). آنجا یک چیزهایی داده بودند به امام که تبرک بکنند، امام داده بودند به علی، که او دست بکشد. او هم می‌گفت: مردم به من چیز دادند، من هم آنها را مبارک کردم. بعد گفتم امام برای چه آمدند؟ گفت: خوب امام آمدند که من نیفتم. به خاطر اینکه امام مواظب او بودند که از لای نرده ها نیفتد، حس کرده بود که امام پشت سرش مواظب او هستند. دوباره علی می‌گفت: من می‌خواهم بروم حسینیه و آقا می‌آمدند دنبال او و صدایش می‌کردند و می گفتند: علی بیا برویم. 📖 پدر مهربان، خاطراتی از رفتار حضرت امام خمینی(س) با کودکان و نوجوانان، به کوشش: سیداحمد میریان https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
⁉️ کشورهای مختلف چگونه از کودکان در محافظت می‌‌کنند؟ https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
💢برخی کودکان تحمل باختن در را ندارند چگونه تحمل آنان را بالا ببریم؟ ۱. دلیل این امر اینست که آن‌ها خودباوری و اعتماد به نفس پایینی دارند. و احساس منفی درباره خود دارند که باید تلاش نمود تا او را بالابرید. ۲. او را با خواهر و برادر و همسالانش مقایسه نکنید. درباره برد و باخت و اینکه لازم نیست انسان همیشه برنده شود و برد و باخت نوبتی است به او توضیح دهید. ۳. هرگز به‌ گونه‌ای با کودک بازی نکنید که همیشه برنده شود بگذارید گاهی باختن را هم تجربه کند. و در آن زمان برد قبلیش را به او یادآوری کنید. ۴. بیشتر بازی‌های غیر رقابتی را در لیست بازی‌هایش قرار دهید. ۵. رفتار در مسئله برد و باخت نیز بسیار تأثیرگذار است.مثل اظهار ناراحتی یا اعطای جایزه و ... . ۶. بهتر است بی‌اهمیت بودن باختن را در روش الگویی به‌ صورت عملی به او بیاموزید. https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅راهکارهای آگاه کردن کودکان 🔻 راه آگاهی دادن به کودک نمی‌تواند از طریق وعظ باشد؛ چون هنوز شناخت او تا این حد نیامده؛ بلکه باید به وسیله داستان‌ها باشد. آن هم داستان‌هایی که مایه خیال و شگفتی دارد. ⬅️ گفتگوهای مستقیم کودک را خسته می‌کند. مربی می‌تواند به وسیله داستان‌ها از در مخفی وارد شود و «شخصیت و استقلال»، «حریت و آزادمنشی» و «تفکر و تحلیل» را به صورت ناخودآگاه در کودک وارد کند. 👈 داستان گندمی که در زیر خاک آرام نمی‌گرفت، یا جوجه‌ای که در پوست نمی‌ماند یا درختی که با زردیِ لباس‌هایش در هر بهار به لباس سبز می‌رسید و یا موشی که کند و کاو می‌کرد و به گنج می‌رسید، این داستان‌ها کودک را کوک می‌کند و ناخودآگاه او را به چرخش می‌اندازد. 📖استاد صفائی حائری. روش تربیت کودک. ص۴۹ و۷۲ https://eitaa.com/joinchat/4178903060Ca43bd84efe