❌تناقضات حقوقبشری
👈اتهام دوباره ایران در نشست شواری حقوقبشر
↙️همزمان با جنایت تروریستی 31 شهریورماه در اهواز، مجموعه نشستهای حقوقبشری سازمان ملل متحد نیز در حاشیه اجلاس سالانه آن برگزار شد تا مباحثی در آن مطرح شود که پرده از بسیاری حقایق بردارد و پوشالی بودن شعارهای حقوقبشری نهادهای مدعی این مفهوم را عیان سازد.
🌐سیونهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، مصداق بارز این مسئله است. در این اجلاس که دوم مهرماه جاری در ژنو برگزار شد، همچون سالهای گذشته شاهد طرح مباحثی در خصوص «نقض حقوقبشر اقلیتهای قومی و مذهبی» در ایران بودیم. اینبار سازمان «سودویند»، تریبون داعیهداران حقوقبشری را به دست گرفت و ضمن ادعای «حصر» و «خطر جانی نورعلی تابنده»(قطب فرقه گنابادی)، ایران را به نقضحقوق و اعمال فشار بر دراویش و اعضای فرقه مسیحیت تبشیری متهم ساخت.
⭕️نماینده سودویند، اما هیچ اشارهای به علت دستگیری دراویش مجرم و حوادث تأسفبار غائله گلستان هفتم (اسفند96) که به کشته و زخمی شدن چند تن از نیروهای انتظامی و اخلال امنیت عمومی انجامید، نکرد. این جلسه بهاصطلاح حقوقبشری، بدون اشاره به حادثه تروریستی اهواز و نقش گروههای تکفیری در آن، به پایان رسید تا خوراک خبری خوبی برای رسانههای جریانهای فرقهای، بهویژه دراویش افراطی گنابادی فراهم کند.
⭕️در قبال این رویکرد مغرضانه، این پرسش مطرح میشود که آیا قربانیان حوادث آشوبهای غائله گلستان هفتم یا شهدای حادثه تروریستی اهواز، مشمول نقض حقوقبشر نمیگردند؟ اینجاست که قرائتهای غربی مفهوم «حقوقبشر» و وابستگی معنایی آن به سیاستهای سازندگانش کاملاً آشکار میشود.
⭕️سازمان سودویند و دیگر مجامع بهاصطلاح حقوقبشری که پیشتر، سنگ بهائیت را به سینه میزدند و اینروزها دراویش را علم کردهاند، هیچگاه به برخورداریهای حقوقی دراویش گنابادی و دیگر فرقههای درویشی فعال در ایران، اشارهای نمیکنند. علاوه بر زندگی عادی و برخورداری مساوی از حقوق شهروندی، هماکنون –با مساعدت نیروهای امنیتی - دهها خانقاه (مکان منتسب به فرقه) در نقاط مختلف کشور دایر بوده و به برگزاری مجالس درویشی میپردازند؛ امری که همواره در اینقبیل گزارشها مسکوت باقی میماند.
سکوت دیگر این مجامع در خصوص اعمال قوانین «ضدفرقهای» در اغلب جوامع شرقی، اروپایی و امریکاست که تحت آن، محدودیتهای زیادی برای حضور و فعالیت جریانهای فرقهای اعمال میگردد. مصداق بارز این امر، حادثه «ویکو» است که طی آن صدها تن از اعضای فرقه «دیویدیه» در امریکا به آتش کشیده شدند، چراکه مطابق قوانین ضدفرقهای، تهدیدی برای امنیت عمومی آن کشور تلقی میشد.
⭕️در مردادماه گذشته، دستکم شش تن از اعضای یکی از جریانهای فرقهای («آئوم شینریکو») در ژاپن اعدام شدند. همچنین، مقرراتی برای محدودیت فعالیت فرقههای «شیطانپرستی» در امریکا تصویب و اجرایی شدهاست. نمونههای زیادی از این امر در شرق و غرب عالم وجود دارد که هیچیک مصداق «نقضحقوقبشر»، خوانده نمیشوند اما دستگیری آشوبگران و قاتل سه نیروی انتظامی در ایران، یکی از بندهای گزارش سازمانهای حقوقبشری علیه نظام را تشکیل میدهد. با این تناقضات، مفهوم «حقوقبشر»، این آرمان ابنای بشری را چگونه باید معنا کرد؟
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
⭕️سرسپردگی بهائیت به آمریکا
♦️هرچند که #بهائیت در تلاش است تا خود را به عنوان دینی الهی معرفی کند، اما شواهد بسیاری از سرسپردگی این #فرقهی ساخت استعمار به قدرتهای بزرگ دارد.
🔹از اینرو در گزارش محرمانهی نمایندهی ایران در آمریکا (مورخ 30 رمضان 1318 قمری)، حضور و فعالیت بهائیت در شهر شیکاگوی آمریکا به اطلاع مقامات ایرانی رسید. در گزارش 12 جمادی الأولی سال 1319 نیز نمایندگی ایران خاطرنشان ساخت که بهائیان، اخبار ایران را به دقت پیگیری کرده و از تحت فشار قرار دادن دولت ایران در محافل سیاسی فرهنگی آمریکا، به منظور آزادی بیشتر بهائیان در ایران فروگذار نمیکنند.[1]
🔰اما به راستی چگونه فرقهای که ادعای الهی بودن دارد، برای تحت فشار قرار دادن کشورمان، به دامن آمریکای جنایتکار (به عنوان تنها استفاده کنندهی سلاح مرگبار هستهای، عامل کودتا، قتلعام و جنایت در ایران، ویتنام، عراق، افغانستان و...) چنگ میزند؛ حال آنکه خدای تعالی صراحتاً فرموده است: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ [هود/113]؛ و بر ظالمان تکیه ننمایید، که موجب میشود آتش شما را فرا گیرد؛ و در آن حال، هیچ ولیّ و سرپرستی جز خدا نخواهید داشت؛ و یاری نمیشوید».
📚پینوشت:
[1]. ر.ک: مؤسسهی مطالعات تاریخ معاصر ایران، فصلنامه تخصصی تاریخ معاصر ایران، سال 13، بهار 1388، ش: 50، ص 60.
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
✍🏻یادداشتی از محمدتقی سبحانی؛
فرقه های صوفی با دنیای سیاست یک ساز نبوده اند/ چهره چندگانه تصوف
فرقه های صوفی با دنیای سیاست نیز یکدست و یکساز نبوده اند و بسته به شرایط و زمینه ها، واکنشهای مختلفی از خود بروز دادهاند.
نخستین «همایش ملی تصوف؛ شاخصهها و نقدها» در ۱۹ مهرماه ۹۷، برگزار می شود. لذا از سوی رئیس این همایش حجت الاسلام محمد تقی سبحانی، مقدمه ای بر ویژه نامه همایش نگاشته شده که در ادامه می خوانید. در این نوشتار کوتاه، با مروری به تاریخ تصوف، به مهمترین شاخصهها و آسیبهای صوفیه اشاره شده و چارچوبی برای تحلیل کلان تصوف به دست می دهد./مهر
🔗ادامه: mehrnews.com/news/4412510
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
👩🏻💼همشیرههای #مدرن !
🎥در این کلیپ چندقسمتی، با شاخصه های #درویشی مدرن از ابداعات گروهک مجذوباننور آشنا میشویم.
🔰نخستین قسمت از این مجموعه به بررسی #زنان #درویش و نقش و جایگاه آنها در #مرام درویشی #مدرن اشاره دارد.
🔰بیتردید، مشاهده این #کلیپ کوتاه می تواند اطلاعاتی از پشتپرده زنانی به دست دهد که اینروزها رگ #غیرت #دراویش_افراطی را برآوردهاند!
@Feraghvaadyan
🔰ساختار و ماهیت #مشرق#الأذکار
🔻یکی از مراکزی که بهائیان تحت نظر محافل ملّی و محلی از آن برای تبلیغ و فعالیتهای خود استفاده میکنند، مکانی به نام «مشرقالأذکار» یا معبد بهائیان است. ساختمان مشرقالأذکار دارای نُه ضلع و یک گنبد است که در آن، به مراسمهائی مانند اجرای موسیقی، سرود و آوازهای دسته جمعی پرداخته میشود. ساخت بناهای هنری از ابزارهای مهم اغواگری بهائیت به شمار آمده و تشکیلات بهائیت ضمن درآمدزایی از آن، تبلیغ مسلک خویش را به پیش میبرد.
♻️اساساً معبد در تمام ادیان محل عبادت و اجرای مراسم دینی است؛ اما از آنجایی که بهائیت نتوانسته جایگاه دینی و مذهبی محکمی میان مردم داشته باشد، معبدهای منسوب به آن، تنها ماهیت سیاسی و تشکیلاتی دارند. اینکه در هر قارهای فقط یک یا چند مشرقالأذکار بیشتر وجود ندارد، شاهد بر این مدعاست.[ر.ک: دیانت بهائی، ص 220]
📚پینوشت:
ویلیام هاچر دوگلاس مارتین، دیانت بهائی، ترجمه: سمندری، بیجا: مؤسسه معارف بهائی، بیتا، ص 220./نقد و بررسی بهائیت
@Feraghvaadyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ اسلامشناس ایرلندیِ مسیحی از امام حسین علیهالسلام میگوید.
@Allah4all
@Feraghvaadyan
بدون هیچ اغراقی آتئیستهای ایرانی بعد از خواندن گزارش منتشر شده در شبکهی خبری آمریکایی
سیانان(CNN)، باید از وجود خود شرمنده شوند.
مقاله ی منتشر شده در
سیانان(CNN) آمریکا با عنوان
Muslim inventions that shaped the modern world
ترجمه: اختراعات مسلمانان که جهان مدرن را شکل داد
به معرفی بیش از ده اختراع مسلمانان میپردازد که جهان مدرنی که اکنون میشناسیم را شکل داده اند. با این اختراعات میتوان گفت که تقریبا تمام پیشرفتهای علمی که اکنون در جهان مدرن وجود دارد را ابتدا مسلمانان بنا نهاده بودند. این ده مورد از اختراعات مسلمانان
که CNN معرفی کرده است را به اختصار می آوریم(خوده سیانان اعلام کرده است که تعداد اختراعات بسیار بیشتر است و صرفا ده مورد را انتخاب کرده است که ما هشت مورد را میآوریم):
1: جراحی
تقریبا هزار سال پیش دکتر مشهور الزهواری یک دایرهالمعارف مصور 1500 صفحهای در زمینهی جراحی منتشر کرد که برای 500 سال مرجع علوم پزشکی اروپا بوده است. همچنین او انجام اولین عملیات سزارین و ساخت اولین جفت از ابزار جراحی را نیز گزارش داده است.
2: ماشین پرنده
عباس ابن فرناس اولین شخصی بود که به طور جدی برای ساختن ماشین پرنده و پرواز کردن تلاش کرده است. اون در قرن نهم یک وسیلهی بالدار را طراحی کرد. در مشهورترین آزمایش خود او توانست برای چند لحظه به سمت بالا پرواز کند. طرحهای او بیشک صدها سال بعد الهام بخش هنرمند و مخترع ایتالیایی لئوناردو داوینچی بوده است.
3: دانشگاه
در سال 859 یک شاهزادهی جوان با نام فاطمه الفریحی اولین دانشگاه که اعطا کنندهی مدرک دانشگاهی بود را در مراکش تاسیس کرد.
4: اپتیک( علم بررسی بینایی و نور)
بسیاری از مهمترین پیشرفتها در زمینهی اپتیک از مسلمانها ناشی شده است. تقریبا هزار سال پیش ابن هیثم ثابت کرد که چشم انسان اشیا را بخاطر نوری که از آن ها بازتاب شده و وارد چشم ما میشود میبیند و بدین ترتیب نظریات اقلیدس و بطلیموس را باطل کرد که معتقد بودند نور از خوده چشم خارج میشود. این فیزیکدان بزرگ مسلمان همچنین پدیدهی اتاق تاریک( مربوط به عکاسی) را کشف کرد که توضیح میدهد چگونه چشم به دلیل ارتباط بین عصب بینایی و مغز، تصاویر را به صورت قائم میبیند.
5: بیمارستانها
بیمارستانها به گونهای که اکنون میشناسیم که دارای بخشها و مراکز آموزشی است، از قرن نهم در مصر شکل گرفت. اولین مرکز پزشکی از این نوع، بیمارستان احمد ابن طلون نام داشت که سال 872 در قاهره تاسیس شد و از قاهره در سراسر جهان پخش شد.
6: جبر( شاخهای از علم ریاضی)
واژهی جبر از عنوان رسالهی یک ریاضیدان مشهور پارسی با نام " کتاب الجبر و المقابله" گرفته شده است که ترجمه آن تقریبا میشود "کتاب استدلال و تعادل". همین ریاضیدان یعنی الخوارزمی، اولین کسی بود که مفهوم یک عدد تواندار را معرفی کرد.
7: مسواک
محمد پیامبر (ص) اولین استفاده از مسواک را حدود هزار و چهارصد سال پیش عمومی کرد. با استفاده از شاخهی درختی با نام مسواک دندانهایش را تمیز و نفسش را تازه کرد. مواد مشابه مسواک در خمیر دندانهای امروزی مورد استفاده قرار میگیرد.
8: سامانهی میل لنگ( مورد استفاده در موتور احتراق داخلی و دوچرخه)
بسیاری از پایههای اتوماتیک مدرن اولین بار در دنیای اسلام مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله سیستم انقلابی میلههای متحرک. با تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی، میل لنگ میتواند اجسام سنگین را تقریبا به سهولت بلند کند. این تکنولوژی که توسط الجزری در قرن دوازدهم کشف شد در سراسر جهان پخش شد و منجر به ایجاد همه چیز از جمله دوچرخه و موتور احتراق داخلی شد.
لینک گزارش منتشر شده در شبکهی خبری سیانان(CNN)👇
http://edition.cnn.com/2010/WORLD/meast/01/29/muslim.inventions/index.html
تقریبا هر آنچه در جهان مدرن کنونی وجود دارد مدیون اسلام است اما آتئیستهای حقیر ایرانی میگویند اسلام برای پیشرفت دنیا چه کاری کرده است؟
@Naghde_elhad
@Feraghvaadyan
وقتی بهائیت خود را زخمخوردهی #ساواک معرفی میکند!
♦️ در پی دستگیری 22 نفر از #سران #فرقهی #بهائیت در ایران به جرم #جاسوسی در سال 1387، تشکیلات بهائیت اقدام به نگارش نامهای به #دادستانی #کشور میکند. مسائلی که در این نامه مطرح میشود، از یکسو خندهآور و از سویی دیگر قابل تأمل است. اما نکتهای که بیش از همه قابل تأمل به نظر میرسد، بخش «حقایق و سوابق» این نامه است که تشکیلات بهائیت کوشیده در آن، دلایل مظلومیت خود را مطرح و بهائیان را قربانی خشونت عصر پهلوی و زخمخوردهی ساواک معرفی کند.
🔻همچنان که میخوانیم: «بهائیان که همیشه در معرض خشونتهای ادواری قرار داشتند، از جمله عملیاتی که با تحریک ساواک بیرحم انجام میشد، بعد از انقلاب اسلامی در سال 1357، دستخوش موج جدیدی از تضییقات گشتند».[نامهی سرگشاده جامعه جهانی بهائی به دادستانی کشور)
✳️مسئلهی «ساواک بیرحم»، با توجه به حضور عناصر بهائی در رأس هِرم آن، نظیر پرویز ثابتی «مدیر کل امنیت داخلی ساواک»، جالب توجه است. شگفتا که سران بهائی با گذشت تنها 30 سال از انقلاب اسلامی، گمان دارند که عملکرد خائنانهی آنها در گذر زمان فراموش گردیده است! آری؛ تشکیلات بهائیت در زمان کنونی، با یک شانتاژ ناشیانه میکوشد، تا حقایق تاریخی را به نحو وارانه جلوه دهد و گویا مردم شریف ایران را کمحافظه میپندارد!
📚پینوشت:
نامهی سرگشادهی جامعهی جهانی بهائی به دادستان کل کشور، مورخ: 1387/12/14؛ به نقل از: جواد نوائیان، تارهای عنکبوت، مشهد: دفتر پژوهش مؤسسهی فرهنگی هنری خراسان، 1394، ص 72./نقدو بررسی بهائیت
@Feraghvaadyan
✍ائتلافی نانوشته
👈مروری بر واکنش جریان های فرقه ای به حادثه تروریستی اهواز
◽با گذشت چند روز از این جنایت تروریستی که به کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ تن, از جمله یک کودک بیگناه انجامید, نگاهی به واکنش جریان های فرقه ای به این حادثه و نحوه انعکاس اخبار آن در رسانه هایشان, روشنگر حقایق جالبی از ماهیت و پشت پرده آن هاست.
◽نکته قابل تامل در اشتراک جریان های فرقه ای در بهره گیری از واژه هاست. برای نمونه, جریان هایی چون التقاط شیعی, مسیحیت تبشیری, آتییسم و جریان افراطی دراویش گنابادی از واژه "کشته" به جای "شهید"استفاده کرده و به جای "حادثه تروریستی" از عباراتی چون "حملات مسلحانه" بهره گرفتند.
◽گذشته از این ظرایف رسانه ای در جهت دهی به افکارعمومی, برخی جریان ها پا را فراتر گذاشته و با انتساب عامل حادثه به داخل, نظام را متهم ساختند که "در تی وی" و "کلمه" از آن جمله اند.
◽برخی نیز مانند گروهک مجذوبان نور, پس از سکوتی یک روزه, در یک ظاهرسازی به انتشار بیانیه ای در محکومیت حادثه تروریستی پرداختند اما با این قید که "فشار نظام بر اقلیت های قومی و دینی", زمینه ساز بروز چنین وقایعی است و بدین سان با فرصت طلبی, اهداف خود را از رهگذر این حادثه دنبال نمودند.
◽جریان آتییسم نیز چون روال همیشگی خود, این واقعه را دستمایه اعمال فشار و هجمه بیشتر به حاکمیت قرار داد.
👈با این اوصاف, جریان های فرقه ای در ایتلافی نانوشته, همان ذات شکاف زی و فرصت طلبانه خود را بار دیگر به منصه ظهور رساندند تا شاهدی باشد بر بطلان دعاوی معنوی و حق گرایی شان.
✍تنها ماهیتی طماع, تبرج خواه, تمامیت طلب و غیرانسانی است که می تواند از چنین فجایعی به عنوان پلی برای رسیدن به اهداف خود سود جوید.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan