⚔از ترور شخصیت تا تهدید جانی؛
👈آغاز فاز تازه جنگ قدرت در فرقه گنابادی
جنگ قدرت در فرقه گنابادی بر سر جانشینی قطب سالخورده و بیمار , وارد مرحله تازه ای شده.
👈اگر تا هفته قبل از روشدن مدعیان تازه, شکستن معنادار سکوت برخی چهره های شناخته شده در فرقه و پیوستن آنها به صف رقبا سخن می گفتیم, امروز باید تحلیلها را با نگاه به آغاز دور تازه ای از رقابت عرضه داشت.
👈طی روزهای اخیر مطالبی با مضمون تهدید جانی مولازاده ها و ترور شخصیت نمایندگان قطب( با وعده رو کردن اسناد ادعایی از سوی برخی عناصر افراطی)در فضای مجازی منتشر شده که می توان گفت تاکنون سابقه ای در فرقه گنابادی نداشته یا دست کم تا این درجه از صراحت رخ نداده است.
✍این حالت را می توان ورود رقابت های درون فرقه ای به مرحله ای تازه و عمیق تر از پیش ارزیابی کرد. البته با بحرانی تر شدن شرایط عمومی حاکم بر فرقه پس از رسوایی های غایله گلستان هفتم اسفند ۹۶و نیز وخیم گشتن بیماری و ضعف ناشی از کهولت سن قطب, قدم نهادن در این فاز, چندان دور از انتظار نمی باشد, لیکن در یک نگاه کلی, بروز چنین صف بندی های قدرت طلبانه ای در فرقه ای درویشی که داعیه عرفان, صلح و سیر و سلوک معنوی دارد, هویت و ماهیت درویشی گری را با تناقض های جدی مواجه نموده و غلبه حب دنیا و سروری بر منش به ظاهر معنوی مریدان این فرقه را بیش از پیش عیان می سازد.
⚔صرف نظر از آثار و پیامدهای این شمشیرکشی پس از رجزخوانی رقبا, به نظر می رسد باید با جدیت بیشتری از تحول ماهوی فرقه گنابادی سخن گفت.
📚بخش تحلیلی روشنگر
@Feraghvaadyan
🔹حضور پژوهشگر کلیمی در نمایشگاه برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر
▫️دکتر نغمه عرب زاده، محقق پسا دکتری پژوهشکده فناوری های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و عضو کمیته جوانان انجمن کلیمیان تهران به همراه سایر همکاران پژوهشگر، نتیجه دستاور تحقیقاتی خویش را تحت عنوان ساخت رگ مصنوعی و زخم پوش های هیدروژلی در بخش پژوهشکده فناوری های نو و آزمایشگاه تحقیقاتی مواد مرکب در نمایشگاه برج فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نمایش گذاشت.
@Feraghvaadyan
🔴 #دانشگاه_مریلند و نشست #بهائیت برای #صلح و تبعیضِ #نژاد-پرستی❗️
♨️ سرویس خبری جامعۀ بهائی در تاریخ 12 مهر 1397، از تشکیل «کرسی بهائی برای صلح» در دانشگاه مریلند، با موضوع نژادپرستی ساختاری و ریشههای تعصب خبر داد.
♨️ خانم #هدی_محمودی مسئول این نشست، تصریح کرد: «آثار بهائی توضیح میدهند که تا زمانی که #آمریکا پیشرفتهای عمدهای در زمینه روابط نژادی و از بین بردن بیعدالتیهای ساختاری انجام ندهد، کشور به ثبات، #رفاه و #خوشبختی دست نخواهد یافت».[1]
♨️ آقای #جباری_ماهیری، سخنران دیگر این نشست نیز در بخشی از سخنرانی خود گفت: «پذیرش یگانگی نوع بشر به تنوع حقیقی اجازهی شکوفایی میدهد».[2]
🖌 سه نکته در مورد اصل این نشست و اظهارات سخنرانان:
1⃣ اصل برگزاری این نشست، به عنوان پیشگامیِ بهائیت برای زدودن #تعصبات_نژادی، با باور حقیقی #پیشوایان_بهائی در تضاد است. زیرا وقتی پیشوایان بهائی، نژاد سیاه #آفریقایی را حیوانهایی در صورت انسان دانسته [3] و یا #ترک_زبانان را #وحشی و لایق برخورد مضحک دانستهاند [4]، چگونه میتوان از جانب آنان با نژادپرستی مبارزه کرد⁉️
2⃣ اگر طبق اظهارات آقای ماهیری، پذیرش یگانگی نوع بشر به تنوع حقیقی اجازهی شکوفایی میدهد، پس با این حساب، پیشوایان بهائیتی که مخالفین چند میلیاردی خود را از دایرهی انسانیت خارج دانستهاند [5]، مانع تحقق شکوفایی نوع بشر هستند.
3⃣ خانم محمودی مسئول برگزاری این کرسی، از لزوم تلاش آمریکا برای از بین بردن تبعیض ساختاری نژادی در این کشور سخن به میان آورد؛ این در حالیست که #عبدالبهاء بیش از صد سال پیش در سفر خود به آمریکا، این کشور را پیشگام صلح و برقراری #برابری_نژادی معرفی کرده است:
⏪ «اول اعلان حریتی که برای سیاهها شد، از سفیدان اِمریک بود. چه محاربه و جانفشانی کردند تا سیاهها را نجات دادند و بعد سرایت به جاهای دیگر کرد. سیاهان اِفریک در نهایت اسارت بودند، ولی نجات شما سبب شد که آنها نیز، نجات یافتند. یعنی دول اروپا، اقتدا به آمریکاییها کردند، آن بود که اعلان حرّیت عمومی شد به جهت شما. سفیدان آمریکا چنین همّتی نمودند. اگر این همّت نمیبود، این حرّیت عمومی اعلان نمیشد. پس شما باید بسیار ممنون سفیدان آمریکا باشید و سفیدان باید بسیار به شما مهربان گردند، تا در مراتب انسانی ترقی نمایید و به اتفاق کوشش نمایید تا شما نیز ترقی فوقالعاده نمایید و با هم امتزاج تام یابید. مختصر این است: شما باید بسیار اظهار ممنونیت از سفیدان نمایید که سبب آزادی شما در آمریکا شدند!...».[6]
⚠️ با این حال، آیا اظهارات این سخنران بهائی، به نوعی #اعتراف به #دروغ و #چاپلوسی عبدالبهاء در ادعای اعادهی حقوق سیاهان به وسیلهی آمریکاییها نیست⁉️
♻️ بنابراین، آیا برگزاری چنین نشستهایی از جانب تشکیلات بهائی، چیزی جز شوی تبلیغاتی برای این فرقه است⁉️ آن هم تبلیغاتی که با باور پیشوایان بهائیت کاملاً در تضاد است.
@Feraghvaadyan
@n_bahaiat
📚پینوشت:
🖥[1] و [2]. به نقل از وبسایت بهائیان ایران.
📙[3]. ر.ک: عباس افندی، خطابات، ج 3، ص 48.
📘[4]. ر.ک: اسدالله فاضل مازندرانی، اسرارالآثار خصوصی، ج 2، ص 154.
📕[5]. ر.ک: حسینعلی نوری، بدیع (در جواب اسئله قاضی)، ص 140.
📙[6]. عباس افندی، خطابات، ج 2، ص 42-41.
روشنگر مدیا
جدال گر استعمار پیر در راه ایران آنچه فراروی شماست، گزیده ای از افکار و کارنامه «هنری مارتین» اولین
✅ ✅جدال گر استعمار پیر در راه ایران (بخش اول)
👈آنچه فراروی شماست، گزیده ای از افکار و کارنامه «هنری مارتین» اولین مبلغ تبشیری و تندروی مسیحیت می باشد که در سخنان خود بارها به اسلام توهین کرده است.
👈رهپویان هدایت: هنری مارتین به سال هزارو هفتصدو هشتادو یک میلادی در شهر ترورو در خانواده ای مذهبی و از طبقة میانه به دنیا آمد. به سال هزارو هفتصدو نودو هفت به دانشگاه کیمبریج انگلیس رفت و مجذوب و متأثر از اندیشه های مذهبی یکی از استادان خود به نام چارلز سیمون قرار گرفت.
👈در سال هزارو هشتصدو سه میلادی در جرگة روحانیان مسیحی درآمد و افزون بر وظایف روحانی خود که در آن بسیار جدی بود، در کالج سنت جان نیز استاد شد. در میان زبان های خاوری که می آموخت به زبان فارسی نیز دل بستگی یافت.
👈یکی از ویژگی های مارتین روحیة جدلی وی بود و این صفت را در هرجا و هر زمان با هر فرد غیرمسیحی به شیوه ای روشن از خود نشان می داد و همواره تلاش می کرد تا در خلال بحث ها و جدل ها، باورها و اعتقادات مبتنی بر کیش و آیین افراد را سخت سست سازد.
🔸 🔸مارتین در هند
👈هنری مارتین با کمک و راهنمایی سیمون در کمپانی هندشرقی انگلیسی عنوان کشیش ارتش به خود گرفت و در ژوئیه هزارو هشتصدو پنج میلادی به هندوستان سفر کرد ودر آنجا اقامت گزید.
مارتین در مدت کوتاهی که در پانتا می زیست «چهار یا پنج آموزشگاه به هزینة خود» تأسیس کرد و «داستان ها و سخنان مسیح را برفراز کوه برای استفادة شاگردانی که تازه با خواندن و نوشتن آشنا شده بودند، به زبان هندوستانی ساده ترجمه می کرد» او در کاونپور گدایانی را که به خانة او آمدند و گاهی شمار آنان از پانصد نفر می گذشت، پس از سخنرانی و دادن صدقه به کیش مسیحیت فرامی خواند.
👈به تدریج مارتین در تبلیغ و تبشیر آیین خود راه افراط را پیش گرفت ، تا جایی که موجبات ناراحتی مردم و همکاران و بعد رامانروای کل هندوستان را فراهم کرد. به همین دلیل او به محل دیکری فرستاده شد و از آنجا به ایران سفر کرد.
@antisect
@feraghvaadyan
روشنگر مدیا
🔺تشدید تحرکات و تبلیغات میدانی جریان یمانی در تهران
📛جریان یمانی با توسعه و تعمیق تحرکات تبلیغی خود در نقاط مختلف کشور ، اینبار تبلیغ در محلههای تهران را در دستورکار قرار دادهاست.
بهتازگی، اعلامیه های یمانی بر روی یکی از محله های پر رفت و آمد شرق تهران مشاهده شده که حکایت از تبلیغات این جریان برای شبهافکنی و جذب افراد دارد. به نظر میرسد، در آستانه راهپیمایی اربعین، جریان یمانی نیز تحرکات خود را توسعه بخشیدهاست.
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
📖شماره تازه فصلنامه تخصصی «روشنا» منتشر شد
📣نوبت پاییز (شماره 78) فصلنامه تخصصی روشنا منتشر گردید. در این شماره، پرونده ویژه «ارامنه کاتولیک ایران؛ جامعهای کوچک اما پویا»، وضعیت مسیحیان (شاخه کاتولیک)ارمنی در ایران را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاست. همچون شماره های پیشین، در این شماره نیز مجموعه مقالات و مصاحبهها در موضوعات بهائیت، تصوف، مسیحیتتبشیری، فرقههای نوظهور و انجمنحجتیه تقدیم علاقهمندان حوزه فرق و ادیان شدهاست.
#روشنا_۷۸
@Feraghvaadyan