♨️جامعه سازی بهائیت(2)
🔸لذا از سال 1996م. با فراخوان به حوزه هاي مختلف تشکيلاتي، به دنبال يافتن طرحي براي پياده سازي منويات خود بود، نهايتاً «طرح روحي» پذيرفته و جهت اجرا ابلاغ ميگردد. طرح روحي عمدتاً بر روي تربيت از سنين پايين معطوف بود، پس تشکيلات براي تعميم فعاليت ها در ابعاد مختلف، چند خط عملياتي ديگر را به مرور زمان بر آن افزود تا نهايتاً مجموعه اي تحت عنوان «جامعه سازي #بهائي براي جهان» تصويب گرديد؛ طرحي عمده که اجراي آن در تشکيلات تمام کشورها، جهت آزمايش کارآمدي و تحقيق و بررسي، مدتي به طول انجاميد. در حال حاضر، جامعه سازي بهائي در سه بخش تقسيم شده که قصد داريم در اين نوشتار و مطالب آينده، هر يک را با استفاده از اسناد و مدارک مربوط، مورد بررسي و تحليل قرار دهيم.
👈امروزه محافل بهائي زير نظر دستور مستقيم مرکز اصلي تشکيلات، در سه خط کاري فعاليت مي کنند:
1. #مؤسسه_روحي
2. گفتمانهاي اجتماعي
3. توسعه اجتماعي-اقتصادي
@feraghvaadyan
♨️نسبت تصوف با قرائتهای نوین درویشی
🔴#تصوف و درویشی گري طی سالها، فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته و با تغییر و تحولات بسیار در ماهیت و ساختار همراه بودهاست. آنچه امروز به عنوان «تصوف فرقه ای» از دل این روند بیرون آمده و در قالب فرقه های مختلف درویشی در حال فعالیت می باشد، از زاویای مختلف قابل نقد و بررسی است. نکته قابل تأمل آنکه، خود فرق #درویشی نیز در حال گذار از نوعی تحولات ماهوی و تشکیلاتی می باشند که حواشی زیادی رقم زده و پیامدهای گوناگونی برایشان داشته است.
🔷یکی از شاخص ترین فرق درویشی به لحاظ سابقه فعالیت، #فرقه_گنابادی است که از این قاعده مستثنی نبوده و به ويژه طی سالهای اخیر، با چالش هاي درون فرقه ای بسیاری مواجه گشته. بروز چنددستگی، شکل گیری جریان افراطی و رقابت هاي آشکار و پنهان بر سر جانشینی قطب سالخورده و بیمار فرقه، از آن جمله است. تمرکز نوشتار حاضر بر طیف افراطی فرقه گنابادی، موسوم به «#مجذوبان_نور» است که با اقدامات خود، فصل تازهای از تحولات را در فرقه رقم زده و فراتر از آن، با مطرح ساختن «درویشی مدرن»، از تولد گونه تازه ای از درویشی گری پرده برداشته اند که آثار و پیامدهای اجتناب ناپذیری بر درویشی گری به طور خاص، تصوف در معنای عام و نیز جامعه خواهدداشت.
@feraghvaadyan
⭕️ تازه ترین اظهارات جنجالی امام جماعت زن برلین
📣روشنگر به نقل از امل برلین/«سیران آتش»، موسس و امام جماعت زن مسجد لیبرال برلین که در کنفرانسی با نام «زن و سکسوالیته: پایانی برای یک تابو؟» در برلین سخن میگفت، مدعی شد: «اسلام به یک انقلاب جنسی نیازمند است.» او در سالهای گذشته کتابی هم با همین نام منتشر کرده است.
در مسجد وی، زنان میتوانند بدون حجاب اسلامی در کنار مردان نماز بخوانند، از حضور همجنسگرایان و دیگر اقلیتهای جنسی و جنسیتی نیز در این مسجد استقبال میشود.
↙️ وی همچنین مدعی شد: «باید بپذیریم که وضعیت حقوق زنان در کشورهای اسلامی، به مراتب بدتر از کشورهای غربی است. حکومتها در کشورهای اسلامی، دموکراتیک نیستند و معتقدند که باید بر اساس قوانین اسلامی خودشان عمل کنند و به حقوق بشر پایبند نیستند.»
↙️حمايت آلمان از اين زن و مسجد ليبرال وي در راستاي اشاعه اسلام با قرائت آلماني -مدنظر حاكميت آلمان- صورت مي گيرد. افزايش جمعيت مسلمانان آلمان، به دغدغهاي جدي براي مقامات اين كشور مبدل شده و براي سمت و سو دادن به به اين جمعيت، طرحهايي از جمله حمايت از ايندست قرائتهاي انحرافي از اسلام را در دستوركار دارد.
اقدامات اين زن و مسجد وي در ايام اخير در سايه تبليغات رسانهاي آلمان، با حواشي زيادي در افكارعمومي همراه بودهاست.
@feraghvaadyan
⭕️عرفان مانتر ا (2)
▫️فرقه #مانترا با تمسک به مباني فکري برخي عرفان هاي شرقي، قائل به تناسخ مي باشد: «#تناسخ روح وجود داشته و به عنوان يک حقيقت علمي مورد پذيرش و مجموعه کنش هاي انساني در زندگي قبلي، اثر مهمي در زندگي بعدي خواهدداشت... ارواح پاک تر در مسير به سوي تعالي در دوره هاي بعدي حيات در جايگاه بالاتري قرار مي گيرند و ارواح شرير در جايگاه پست تر.»
▪️ البته اين اعتقاد را بايد مورد پسند سرکرده دانست که در گفتار و نوشتار -به صورت مستقيم و غيرمستقيم- خود را منجي (#سوشيانت) خوانده و مدعي الهام و کشف و شهود و حلول روح برتر در خود است. اين ادعاها توسط تني چند از نزديکان سرکرده(سرشاخه هاي فرقه) به طور مرتب به اشکال مختلف مطرح مي گردد تا بزرگنمايي و #تقدس بخشي به سرکرده، محقق شده و مورد پذيرش پيروان قرار گيرد.
@feraghvaadyan
👤آيت الله محمدعلي تسخيري
👈مشاور مقام معظم رهبري(مدظله العالي) در امور جهان اسلام:
♦️سيره ائمه(ع) هم تقريب مذاهب بود و هم گفتگو با #اديان. قرآن قاعدهاي عام دارد که مي توانيم آن را به هرگونه گفتگو ميان متدينان سرايت دهيم. اين قاعده، مسئله تمرکز بر مساحت مشترک است. قرآن کريم ميفرمايد: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَ بَينَكُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِكَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ» (سوره مبارکه آلعمران، آيه 64)
🔹 «كَلِمَةٍ سَواءٍ» همان مباحث و تصورات مشترک است. رفتار ائمه (ع) هم بر همين مبنا بود. آنها از يک طرف تقريب #مذاهب با اشاعه گفتگوهاي منطقي و قرآني را دنبال ميکردند و از طرف ديگر، تقريب اديان با تمرکز بر مساحت مشترک را پيگيري مينمودند. لذا ما هم از اين قواعد استفاده ميکنيم و روش گفتگوي منطقي را از رفتار بزرگان ميآموزيم.
@feraghvaadyan
✝️♨️نگاهي به عملکرد آموزشگاه کتاب مقدس
♦️نگاهي به روند حرکتي آموزشگاه کتاب مقدس ايران (آکما) نشان مي دهد عملکرد آن دقيقاً بر اساس اهداف از پيش تعيين شده بوده است؛
👈اهدافي که در بسياري وجوه، با هدف هاي #کليسا همپوشاني داشت. در نگاهي جامع، عملکرد آموزشگاه را مي توان در موارد ذيل خلاصه نمود:
1- برنامه ريزي آموزشي و تبيين اهداف تعليمي به منظور بالابردن سطح تعليمي کليساهاي شورا.
2- پذيرش دانشجو و تربيت شاگرد و خادم براي تبشير و تبليغ مسيحيت صهيونيستي.
3-تدريس و تعليم الهيات #مسيحي در سطوح مختلف به صورت حضوري و مکاتب هاي
4-ترجمه و تکثير کتب الهياتي و تعليمي.
5-چاپ فصلنامه "بنياد راستي" به عنوان نشريه ارگان آموزشگاه کتاب مقدس.
@feraghvaadyan
🔴آسيب شناسي جداشدگان از فرقه هاي تشکيلاتي
🔻وقتي در مورد نجات يافتگان و متبريان فرقه هايي مثل بهائيت سخن به ميان مي آيد، بيشترِ افکار به دنبال آگاهي از مناسبات دروني #فرقه و آسيب هايي است که#تشکيلات به فرد وارد آورده. حال آنکه بايد در نظر داشته باشيم، جدا شدن از يک فرقه، وضعيت بسيار متمايز و ويژه اي براي فرد متبري ايجاد مي کند و چنين تغيير بزرگي در زندگي -به خصوص براي افرادي که در محيط هاي تشکيلاتي سر مي کردند- تا اندازه زيادي بر ابعاد و زواياي پيدا و پنهان زندگي شخصيشان مؤثر و بعضاً مشکل زا مي باشد.
🔻اين موضوع براي تمام نحل و فرقه هايي که بر مبناي تشکيلات منسجم و مشخص پيش مي روند صادق است، چراکه فرد در يک محيط فرقه اي، تنها حضور فيزيکي پيدا نمي کند، بلکه آنجا زيست مي کند. اين مسئله براي افرادي که از ابتداي تولد، در فرقه اي مثل #بهائيت متولد شده اند و کل اعضاي خانواده و دوستانشان بهائي بوده اند، به مراتب شديدتر است. محيط فرقه، هويت فرد را شکل داده و با تمام توان از آن حراست مي نمايد. در واقع يکي از بخشهاي اصلي نفوذ، ايجاد #هويت_اجتماعيِ مد نظر تشکيلات است.
@feraghvaadyan
❇️مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، در مجموعه «نائیری» برگزار شد.
✔️مجموعه فرهنگی-ورزشی ارامنه «#نائیری» روز جمعه 26 بهمن، اقدام به برگزاری ویژهبرنامهای به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمود.
🔹در این مراسم کتاب«پیوند خون گسستنی نیست» با موضوع معرفی شهدای محله مجیدیه، به قلم هویک میناسیان رونمایی شد.
🔸سعید تقوی رئیس اداره امور #اقلیت_های_دینی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر کارن خانلریان نماینده ارامنه در مجلس شورای اسلامی، علی نورپور معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 8 تهران، هویک میناسیان نویسنده این کتاب ارزشمند و جمعی از خانوادههای شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی میهمان این مراسم بودند.
🔹در پایان مراسم، از خانوادههای شهدا و جانبازان محله مجیدیه تقدیر به عمل آمد.
📚گروه ترجمه روشنگر
@feraghvaadyan
🔴سنت هاي خالي از سنت
🔶يکي از جريان هاي پرنفوذ در حوزه #دين که در دهه هاي اخير، چهره بيشتري از خود نشان داده، "جريان سنت گرايي" است. #سنت_گرايي در قرن بيستم با انديشه هاي "رنهگنون" پا گرفت و توسط "آنانده کنتيش کوماراسوامي" هويتي نظام وار يافت. در ادامه، با مطالعات "فريتيوف شوان"، "بورکهارت"، "ماركوپوليس" و "مارتين لينگز" توسعه پيدا کرد و به يک گفتمان و جريان فکري مبدل شد.
🔷سنت گرايان مدعي اند اين مکتب فکري (به اصطلاح)، واکنشي نسبت به #مدرنيته است که بر رجوع به شرق و سنت ها تأکيد دارد. اگرچه سنت گرايان بر مؤلفه هايي چون حکمت خالده، دين، امر قدسي، راست انديشي، هنر، نقد تجددگرايي و وحدت متعالي اديان، تکيه داشته و همانند روشنفکران به رابطه دين و مدرنتيه توجه دارند، اما برخلاف ايشان به هماهنگ سازي دين با مدرنيته معتقد نيستند بلکه چاره را در بازگشت به اصول سنتي مي دانند.
@feraghvaadyan
🆔 https://www.instagram.com/feraghvaadyan
📱🖥 🌐
صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید..🙏
♦️تفکيک #اقليت_هاي_ديني رسمی از جريان هاي ناصواب
⭕️گذشته از سردمداران -اغلب- غربي فرصت طلبان داخلی، مسئله حقوق اقليت ها را بهانه اي براي هر جريان و شخص #انحرافي و کژانديش فراهم نموده تا به محض در افتادن در ورطه تباهي و رسوايي، بلافاصله اين پيراهن عثمان را عَلَم کرده و تحت لواي آن به فرافکني و مظلوم نمايي -به عنوان رويکردي مشترک- بپردازند تا بلکه راهي براي نجات بيابند.
🔺جريان هايي چون طيف افراطي اهل حق، موسوم به «مجمع فعالان مدني»، فرقه #بهائيت، گروهک #مجذوبان_نور(شاخه تندرو دراويش فرقه اي)، سرکرده فرقه #عرفان_حلقه(طاهري) و ...، از جمله اين فرصت طلبان داخلي هستند که با ادعاي قرار داشتن در زمره «اقليت هاي ديني» يا طرح مسئله «حقوق و آزادي هاي فردي» مي کوشند از آب گل آلود ماهي بگيرند. جالب آنکه، همين گروه ها -خواسته يا ناخواسته- به عمال زيردست جريان هاي خارجي مبدل مي شوند، چراکه از آنها به عنوان يکي از ابزارهاي اعمال فشار بر نظام بهره مي جويند.
@feraghvaadyan
👤دکتر"محمود بازرگاني"، استاد دانشگاه فعال سياسي پيش از انقلاب درگفتگو با روشنا:
♨️يکي از جريانهايي که اقداماتش در راستاي اهداف ساواک نسبتاً با موفقيت همراه بود، "انجمن مبارزه با #بهائيت" بود که بعدها به نام "#انجمن_حجتيه" مشهور شد. انجمن، تأمين کننده همان اهداف بود. فعاليت انجمن باعث مي شد مبارزه با ظلم در درون افراد از حالت بالفعل به رکود کشيده شود.
♨️با چنين اهدافي بود که کلاس هاي انجمن در نقاط مختلف کشور گسترش يافت. طبق آخرين آماري که در سال 1350 به دست آوردم، 11هزار جوان مستعد، با ايمان و با تقوا که به حرام و حلال توجه داشتند، در قالب هايي هدايت شده از اصل مبارزه با رژيم، حاکميت امريکا و متحدانش، غافل نگاه داشته شده بودند. شاه نيز به هر اقدامي که دوست مي داشت، مبادرت مي ورزيد و در سايه همين رکود، بيخبري و خمودگي حاصل از تلاش هاي انجمن حجتيه بود که دستگيري هاي گسترده و اقتدار فزاينده ي #ساواک هر روز بيشتر مي شد و گروه هاي مبارز تحت شديدترين کنترل ها قرار داشتند.
@feraghvaadyan