🔸اسقفاعظم ارامنه تهران در بازدید از کلوپ ارامنه:
🔹روند بازسازی باشگاه، رضایتبخش است🔹
✍🏻گروه ترجمه روشنگر به نقل از «آلیک»/ اسقفاعظم «سبوه سرکیسیان»، خلیفه ارامنه تهران به همراه آقای «نورایر آرامیان»، رئیس ستاد بازسازی باشگاه(کلوپ) ارامنه، صبح روز شنبه 17 آذرماه جاری با حضور در این باشگاه، از نزدیک در جریان روند بازسازی آن قرار گرفت.
🔺سرکیسیان ضمن بازدید از بخشهای مختلف ساختمان، از روند پیشرفت کار، ابراز رضایت کرد. بخش اعظم عملیات بازسازی انجام شده و مابقی آن هم در حال انجام است.
مهندس «ادوارد ظهرابیان» (معاون باشگاه ارامنه) ضمن استقبال از اسقفاعظم، خاطرنشان کرد: با تلاشها و پیگیریهای آقایان مهندس «آرمین اسماعیلزاده» و آرامیان، عملیات ساخت و ساز ساختمان، بیوقفه ادامه دارد.
🔺اسقف اعظم سبوه سرکیسیان، در پایان با قدردانی از دستاندرکاران اجرای این پروژه، برای آنان، نیرو و توان بیشتر را از خداوند مسئلت نموده، ابراز داشت: امیدوارم کار ساخت و ساز، بهزودی پایان یابد و باشگاه بتواند کار خدماترسانی به جامعه ارامنه را از سر بگیرد.
🔹شایان ذکر است، شهریورماه سال 1394، بخشهایی از ساختمان باشگاه ارامنه تهران، به سبب گودبرداری غیراصولی پارکینگ طبقاتی مجتمع تجاری مجاور خود فرو ریخت. این ساختمان -واقع در تقاطع خیابان نوفل لوشاتو و خارک- نزدیک به صد سال قدمت دارد و بسیاری از هنرمندان، اهالی موسیقی و هنر، از آن به عنوان سالنی برای ساخت و عرضه آثار خود بهره میبردند.
@Feraghvaadyan
✍🏻درنگي بر اطلاعيه تازه نمايندگان قطب فرقه گنابادي
🔺تكذيب رسمي كليه شايعات پيرامون «حصر» نورعلي تابنده
🔹بالأخره تداوم شايعهسازيهاي گروهك افراطي «مجذوباننور» پيرامون «حصر يا بازداشت خانگي» نورعلي تابنده، رئيس فرقه گنابادي، نمايندگان وي را به صدور اطلاعيهاي براي تكذيب رسمي اين شايعات واداشت.
🔸در اين اطلاعيه مبسوط، نمايندگان خمسه قطب گنابادي، ضمن تأكيد بر بازگشايي مجالس فقري، رفع تدابير امنيتي منطقه و امكان ملاقات آزادانه با نورعلي تابنده، هرگونه بازداشت يا حصر وي را منكر شده و آن را به تحركات طيف افراطي فرقه منتسب ساختند.
🔹آنها با اشاره به تمرد افرطيون از فرمان قطب و بيتوجهي به سخنان وي(خانه من امن است)، بروز غائله گلستان هفتم و تحميل شرايط دشوار بر فرقه را نتيجه اين نافرماني عنوان كرده و شايعات امروز افراطيون در باب حصر تابنده را نيز در همان مسير توصيف نمودند.
👈🏻اين اطلاعيه را بايد دومين بيانيه صريح نمايندگان قطب در روزهاي اخير دانست كه در آن ضمن بيان مواضع قطب و قاطبه دراويش نسب به حركتهاي افراطي، از اين جرگه تبري جسته و اقدامات خود را در جهت همكاري و تعامل با نهادهاي متولي و امنيتي، در راستاي بهبود شرايط دراويش توصيف ميكند.
🔸بدين سان، نمايندگان قطب يكبار ديگر ضمن يادآوري نقش و جايگاه خود، دراويش را به پيروي از فرامين قطب و تبري از تحركات افراطيون، فراميخوانند. اين مواضع را ميتوان سرآغز فصل تازهاي از مناسبات در فرقه گنابادي ارزيابي كرد.
❓بايد ديد افراطيون در برابر اين بيانيه چه واكنشي خواهند داشت؛ تمرد هميشگي يا پذيرش؟
📚بخش تحليلي روشنگر
@Feraghvaadyan
🔺بتكليا: گفتگوي اديان در تساهل و مدارا نقش بسزايي دارد
❇️یوناتن بت کلیا ظهر روز سه شنبه 13 آذرماه با ادواردو لوپس بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران گفتگو کرد.
🔸روشنگر به نقل از رادیو آشوری/بت کلیا در ابتدای این دیدار با بیان وضع و جایگاه اقلیتهای دینی در ایران اشاره کرد و گفت: اقلیتهای دینی در ایران از حقوق شهروندی برابر با دیگر ایرانیان بهرهمند هستند و به اجرای امور دینی ـ فرهنگی خود درآزادی کامل می پردازند.
🔸وی در ادامه درباره آشوریان در گذر تاریخ و حضور آنان در ایران نیز اشاره و تشریح کرد: آشوریان ایران یکی از قدیمیترین ساکنان این سرزمین هستند که در طول تاریخ تا به امروز با دوستی و مودت در کنار دیگر ساکنان این سرزمین زندگی کرده، از حقوق فردی و آزادی های اجتماعی و دینی به طور کامل برخوردار بوده اند.
🔸بت کلیا نسبت به روابط فیمابین دو کشور اشاره کرد و گفت: درحال حاضر بسترهای توسعه مناسبات بین دو کشور فراهم است و این امر می تواند به ارتقاء همکاریهای دو کشور در همه زمینه ها به ویژه روابط پارلمانی بیانجامد.
🔸نماینده آشوریان در مجلس با اشاره به وضع کنونی جهان و ناآرامی های منطقه ای و بین المللی، افزود: مطابق با آموزه های دینی، پرهیز از جنگ و خصومت خواسته همه ادیان الهی است و بحران های نظامی منطقه، تلاش دنیای استکبار برای سلطه گری است و بهتر است کسانی که ادعای دموکراسی و حقوق بشر دارند از تعالیم انبیاء درس بگیرند تا بتوانند دنیا را به صلح و آرامش برسانند.
🔸بت کلیا در پایان این دیدار با اشاره به برگزاری نشست آتی آشوریان در اسپانیا اشاره کرد: گفتگوی بین ادیان در افزایش شناخت دینی، تساهل و مدارا در پرهیز از افراطگرایی و تندروی نقش بسزایی دارد.
🔸وی افزود: نشست آتی آشوریان در اسپانیا خواهد بود و از مساعدت سفیر و دیگر مسئولین اسپانیا را در این زمینه استقبال خواهیم کرد.
🔸ادواردو لوپس بوسکتس، سفیر اسپانیا در تهران نیز با ابراز خرسندی از آزادی ادیان الهی در انجام فرایض دینی در کشورمان گفت: تاریخ ایران گواه خوبی در پذیرای اقوام و پیروان ادیان مختلف بوده است و نشان میدهد که آنها در کمال صلح و دوستی در کنار هم در این کشور زندگی میکنند.
🔸سفیر اسپانیا در ادامه افزود: مردم اسپانیا علاقمند به آشنایی با ادیان دیگر هستند و از این رو دولت اسپانیا آماده هرگونه همکاری برای نشست آتی آشوریان در اسپانیا خواهد بود.
@Feraghvaadyan
❇️ارمنیان مقیم تورنتو نگران سرنوشت کلیسای خود هستند.
🔸مجمع کل خیریه ارامنه شعبه تورنتو (کانادا) تصمیم دارد بخشی از املاک خود را به فروش برساند که کالج ارامنه از جمله این املاک است.از آنجا که ساختمان کالج ارامنه جنب کلیسای حواری(گریگوری) ارامنه واقع شده، همین امر موجبات نگرانی ارمنیان را فراهم نموده است.
🔸پس از فروش ملک کالج معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار کلیسا خواهد بود.گفتنیست این مجموعه شامل کلیسا، سالها پیش با حمایتهای مالی خیرین جامعه ارامنه تورنتو ساخته شد.
🔸حال فعالان مدنی جامعه ارامنه تورنتو در تلاشند با جذب سرمایهها و کمکهای مردمی، این ملک را خریداری و به داراییهای کلیسا ملحق نمایند.
گروه ترجمه مؤسسه روشنگر منبع: هفتهنامه آراکس
@Feraghvaadyan
☑️دیدار فرمانده سپاه ارومیه با نمایندگان جوامع مسیحی منطقه:
🔹گروه ترجمه روشنگر به نقل از آلیک/فرمانده سپاه ارومیه هفته گذشته با نمایندگان جوامع مسیحی شهر ارومیه دیدار کرد.
🔸در این دیدار که با حضور روحانیون و مسئولان جامعه ارمنی و آشوری منطقه برگزار شد، فرمانده سپاه درباره طرحها و برنامهها این نهاد صحبت کرد و از تصمیم خود مبنی بر برگزاری مراسم تجلیل از خانوادههای شهدا و جانبازان مسیحی منطقه خبر داد.
🔹نمایندگان مسیحی حاضر در این نشست آمادگی خود را برای مشارکت در اجرای این برنامه اعلام کردند، نظرات و پیشنهاداتی در خصوص زمان و مکان برگزاری مراسم ارائه نمودند.
🔸این نمایندگان اظهار امیدواری کردند که سازوکار لازم برای برگزاری مراسم در آیندهای نزدیک و به مناسبت سال نو میلادی و میلاد حضرت مسیح فراهم شود
@Feraghvaadyan
روشنگر مدیا
✅تعریف «اسلام هراسی» در پارلمان انگلیس
🔸روشنگر به نقل از گفتگوی ادیان/ درحالی که به تازگی مبحث ارائه تعریف برای اسلام هراسی در پارلمان انگلستان ارائه شده است سازمانهای اسلامی انگلیس از ترزا می، جرمی کوربن و دیگر رهبران احزاب انگلیس خواسته اند تا با توجه به اکراه پارلمان از تصویب قوانین ضد اسلام هراسی، این اقدام مهم را ناتمام رها نکنند و تعریف دقیقی از اسلام هراسی ارائه کنند.
در گزارشی که گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس در هفته گذشته منتشرکردند، آمده است: اسلام هراسی ریشه در نژادپرستی دارد و نوعی نژادپرستی است که تجلیات ظاهری و باطنی مسلمان بودن را هدف قرار داده است.
کنشگران مدنی فعال در مساله ارائه تعریف مشخص از اسلام هراسی قصد دارند این واقعیت را در جامعه تبیین کنند که اگرچه مسلمانان دارای نژآد واحد نیستند، اما رفتارهای تبعیض آمیز و خشونت آمیز علیه آن ها یک گونه نژادپرستی مشخص است.
پروفسور سلمان سعید از دانشگاه لیدز و عبدالکریم واکیل از کالج کینگز لندن می گویند: مخالفت با اسلام هراسی یا ارائه تعریف درست از این واژه چیز جدیدی نیست. اسلام هراسی، نژادپرستی است و نام گذاری و مبارزه با آن یک درخواست حقوقی ویژه نیست بلکه به حقوق مدنی مربوط می شود🔸
لینک خبر در سایت گفتگوی ادیان:
http://iid.org.ir/?p=6016
@Feraghvaadyan
✅جدایی کلیسای ارتدوکس اکراین از کلیسای روسیه
🔸کلیسای ارتدوکس اکراین پس از ۳۲۲ سال از قیمومت پاتریارکهای روس خارج شد.
📣روشنگر به نقل از گفتگوي اديان/ اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس اکراین روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای در پایان جلسه شورای اسقفان این خبر را اعلام کرد.
بسیاری از ناظران، جدایی این دو کلیسای ارتدوکس را متاثر از تنشهای سیاسی بین روسیه و اکراین از سال ۲۰۱۴ به این سو میدانند. این تنشها روز یک شنبه گذشته با توقیف سه کشتی اکراینی از طرف دولت روسیه به اوج رسید.
پیش از این نیز در روز جمعه، سرویس امنیتی اکراین خانه اسقف اعظم کیف در اکراین را، محاصره کرده بود. این اسقف، رئیس یکی از قدیمیترین کلیساهای این کشور است که بخشی از کلیسای ارتدوکس روسیه محسوب میشود.
از سویی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه این تصمیم «نامترقبه» را یک تحریک با انگیزههای سیاسی توصیف کرد و گفت: «وقتی فرستاده ویژه ایالات متحده آمریکا از حرکت بارتولومه حمایت میکند، میشود فهمید ماجرا از کجا آب میخورد.»
ادامه خبر در سایت گفتگوی ادیان
http://iid.org.ir/?p=6019
@Feraghvaadyan
⚠️ چرا #بیت_العدل از انتخاب #اسپرانتو سر باز میزند⁉️
💠 گفتوگوی پژوهشگر در زمینهی بهائیت با مبلّغ بهائی
✳️ روشنگر به نقل از نقد و بررسی بهائیت/ موضوع: بررسی علّت رویگردانی بهائیان از #زبان_اسپرانتو (در خلال بحث آموزهی #وحدت_زبان_و_خط در این فرقه)
🔺 مبلّغ بهائی: یکی از #تعالیم_ابداعی پیشوایان ما، لزوم ایجاد یا انتخاب زبان و خط بینالمللی و مورد قبول و استفادهی همگان است.[1]
🔹 پژوهشگر: آیا اساساً اجرای این آموزه ممکن است و از طرفی #پیشوایان_بهائیت برای تحقق این آموزه، زبانی هم اختراع نموده و یا زبان خاصی را پیشنهاد دادهاند⁉️
🔺 مبلّغ بهائی: بله دومین پیشوای ما #عبدالبهاء، زبان اسپرانتو را برای یادگیری و استفادهی عموم مردم پیشنهاد دادهاند: «الحمدلله #دكتر_زمنهوف لسان (:زبان) اسپرانتو را اختراع نموده بايد قدر آن دانست چه كه ممكن است اين لسان عمومی شود. لهذا بايد جميع آن را ترويج نمايند تا روز بروز تعميم يابد و در مدارس تعليم دهند و در جميع مجامع به اين لسان تكلّم نمايند تا جميع بشر زياده از دو لسان محتاج نشوند یکی لسان وطنی یکی لسان عمومی».[2]
🔹 پژوهشگر: آیا میدانستید که بعلاوهی تأیید زبان اسپرانتو توسط عبدالبهاء، وی به لزوم تکمیل و ترویج این زبان نیز حکم دادهاند؛ همچنان که میخوانیم: «بعد از مدتی مديده شخصی پيدا شد اين لسان اسپرانتو را ايجاد كرد فی الحقيقه زحمت كشيده خوب ايجادی كرده. لكن بجهت آنكه تأمين و ترويج آن لسان لازم است، لهذا عموم ملّت از ارباب معارف بايد یک مجلس عمومی تشكيل دهند. هر ملّتی نفسی را انتخاب نمايد. اينها انجمنی بيارايند و معاونت آن شخص بكنند و لسان را از هر جهت اكمال نمايند تا آن لسان انتشار حاصل نمايد و لسان منتخب عموم ملل عالم شود و بر ملّتی تعليم آن گران نباشد. زيرا حال بر بعضی گران و مشكل است میگویند اين لسان را ما ايجاد نكردهايم #روس ايجاد كرده است. لهذا تعلّق قلب چندان ندارند. اما اگر همچو انجمنی تشكيل شود جميع اعضاء تصديق كرده اتمام و اكمال نمايند. آن وقت جميع ملل به نهايت سرور قبول مینمايند. و تا آن لسان ترويج نشود راحت و آسايش آن طور كه بايد و شايد برای بشر حاصل نمیشود».[3]
🔺 مبلّغ بهائی: بله.
🔹 پژوهشگر: پس چرا تا کنون به دستور پیشوای خود عمل نکرده و در تکمیل و ترویج این زبان گامی برنداشتهاید⁉️
🔺 مبلّغ بهائی: به این دلیل که: «تا #بیتالعدل بر طبق دستورات حضرت #بهاءالله تصميمی نگيرد ديانت بهائی نسبت به اين زبان (اسپرانتو) يا هر زبان زنده يا اختراعی ديگر تعهد و الزامی ندارد».[4]
🔹 پژوهشگر: پس چرا بيت العدل با گذشت بیش از نیم قرن از تأسیسش، نه تنها در ترویج و تکمیل اسپرانتو نکوشید، بلکه حتی الفبایی هم برای خط و زبان مشترک جهانی تدوين نكرد⁉️ آيا تعلّل و کوتاهی نهاد رهبری بیت العدل در این زمینه (با وجود دستور صريح بهاء و عبدالبهاء) جز #غير_عملی بودن اين تعليم غیرمنطقی، دليل دیگری دارد⁉️
@n_bahaiat
@Feraghvaadyan
📚پینوشت:
📕[1]. عباس افندی، خطابات، ج 2، ص 149-148.
📙[2]. جی اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه: رحیمی، الهی و سلیمان، ص 186.
📕[3]. عباس افندی، خطابات، ج 1، ص 235-234.
📙[4]. جی اسلمنت، بهاءالله و عصر جديد، ترجمه: رحیمی، الهی و سلیمان، ص 186.
🔴 تیر اندازی در کلیسای برزیل/ 4 کشته و چندین مجروح
▪️مرد مسلحی عصر سه شنبه پس از ورود به کلیسای جامع شهر کامپیناس در 100 کیلومتری شمال سائوپائولو، مردمی را که در حال اجرای مراسم عشای ربانی بودند با استفاده از دو اسلحه گلوله باران کرد.
▪️دست کم 4 نفر در این حمله کشته شدند و فرد ضارب نیز خودکشی کرد. چندین تن نیز در این حادثه مجروح شده اند.
@feraghvaadyan
🔵خلیفه ارامنه تهران:تلاش استکبار جهانی برای منزوی ساختن ما موفقیتآمیز نخواهد بود، زیرا جهان به کشور قدرتمندی همچون ایران نیاز دارد، در نتیجه دشمنان در تلاش خود شکست خواهند خورد.
🔸روشنگر به نقل از «آلیک»/اسقفاعظم سبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران که در مراسم افتتاحیه نمایشگاه نقاشی خانم لولیتا باغداساریان نقاش معاصر ایرانی ارمنی با عنوان «رنگ عشق، امید و زندگی» حضور داشت، در سخنرانی خود اظهار داشت:«این نمایشگاه گواه این واقعیت است که ایرانیان علیرغم تفاوتهای مذهبی، به خلق آثار هنری پرداخته و هنر ایران را غنی میسازند.»🔸
@Feraghvaadyan
💢 علت #حمایت_انگلیس_از_عبدالبهاء در زبان #شوقی_افندی
♨️ روشنگر به نقل از نقدو بررسی بهائیت/ شوقی افندی در کتاب #قرن_بدیع خبر میدهد که حاکمان عثمانی در نظر داشتند تا در صورت باز پس گیری #فلسطین از #انگلیس، #عبدالبهاء را مجازات کنند.
⏪ چنان که میخوانیم: «از اجراء نقشه پلید جمال پاشا که طبق اخبار واصله به دایره اطلاعات #انگلستان بر آن تصمیم بوده که در صورت تخلیه شهر و عقب نشینی قوای ترک، حضرت عبدالبهاء و عائله مبارک را در کوه کرمل مصلوب سازد».[1]
♨️ به همین منظور قوای مهاجم انگلیسی، با دستور مستقیم #لرد_بالفور (وزیر خارجهی وقت انگلستان) مسئولیت حفظ جان عبدالبهاء و نزدیکانش را بر عهده گرفته [2] و در پایان جنگ، او را به نشان سطنتی " #نایت_هود " مفتخر ساختند.[3]
♨️ اما شوقی افندی در حالی که با ابهام مخاطبین، نسبت به علّت حمایت مقامات بلندپایهی انگلیس از عبدالبهاء و خشم حاکمان عثمانی از او مواجه میشود، علّت این حمایت و خشم را پشتیبانی عبدالبهاء از مردم، در زمان جنگ معرفی میکند: «اولیاء حکومت انگلستان، از خدمات گرانبهائی که حضرت عبدالبهاء در آن ایّام معظم نسبت به ساکنین أرض اقدس و تخفیف مصائب و آلام مردم آن سرزمین مبذول فرموده بودند، در مقام تقدیر برآمدند...».[4]
🖌 اما در پاسخ به این توجیه شوقی افندی میبایست گفت:
1⃣ اولاً: چگونه میتوان پذیرفت که خشم همزمان حاکمان عثمانی از عبدالبهاء و اعلام حمایت انگلیس اشغالگر از او، بخاطر کمک به مردم بوده است⁉️ آیا #حاکمان_عثمانی، بخاطر کمکِ عبدالبهاء به مردم و تأمین آذوقهی شهروندانش در زمان جنگ، از وی عصبانی بود و حاکمان انگلیس، به خاطر حمایت عبدالبهاء از مردم دشمنش از او حمایت میکردند⁉️ به راستی که کدام عقل سلیمی میتواند این توجیه مضحک را بپذیرد⁉️
2⃣ ثانیاً: اگر دولت انگلیس برای راحتی مردم ارزش قائل بود، از ابتدا با جنگ، مردم را دچار گرفتاری و مصیبت نمیکرد.
3⃣ ثالثاً: چگونه شوقی افندی، #انسان_دوستی عبدالبهاء را دلیل حمایت انگلیس از او معرفی میکند در حالی که #استعمار پیرِ نژادپرست، بویی از #انسانیت و انساندوستی به مشامش نرسیده است⁉️ آیا حکومت استعمار طلبی که دستش به خون میلیونها انسان بیگناه در #هند و #ایران و سایر کشورها و غارت منابع آنها آلوده است، ممکن است بخاطر حس انساندوستی از عبدالبهاء حمایت نماید⁉️ و به راستی که شوقی افندی، تا چه میزان فهم و شعور مخاطبینش را ناقص میدانست که حمایت انگلیس از جاسوسش را به حمایت انگلیس از انساندوستی تحریف کرده و تأمین آذوقه و دادن اطلاعات به قوای مهاجم انگلیسی را به تأمین آذوقهی مردم تعبیر و دست آخر، توجیهی برای عصبانیت حاکمان عثمانی از عبدالبهاء نیافته است‼️
@n_bahaiat
@feraghvaadyan
📚پینوشت:
📕[1]. شوقی افندی، قرن بدیع، ج 3، ص 297.
📕[2]. همان، ص 297-296.
📕[3]. همان، ص 299.
📕[4]. همان، ص 299.
🔴 نقش #یهودیان در #پیدایش_بابیت_و_بهائیت
♦️روشنگر بخ نقل از نقد و بررسي بهائيت/ بنابر اسناد تاریخی، اندکی پس از استقرار #کمپانی_ساسون در بمبئی و بوشهر و پیش از پیدایش #بابیت، در سال 1839 میلادی، جمعی از یهودیان ساکن ایران بدون هیچگونه فشاری به صورت دستهجمعی #مسلمان شدند.
♦️ از اینرو گروهی از یهودیان تازه مسلمان شده، به جریان #تصوف درآمده و به ترویج افکار #ابوالقاسم_سکوت_شیرازی پرداختند و گروهی دیگر هم با #پیدایش_بابیت، به آن فرقه پیوستند و بعدها نقش مؤثری در گسترش #بهائیت ایفا نمودند.[1]
💢 به عنوان مثال، اولین کسی که بابیت را در #سیاهکل استان گیلان برد، #میرزا_ابراهیم_جدید (از یهودیان تازه مسلمان شدهی رشت) بود.[2]
💢 همچنین #ملا_عبدالخالق_یزدی (که از بزرگان بابیت بود)، یکی از علمای یهودی یزد بود که مسلمان شده و در زمرهی شاگردان مکتب #شیخ_احسایی درآمد و با ظهور بابیت، #بابی شد.[3] ملا عبدالخالق چنان جایگاهی نزد #محمدشاه_قاجار پیدا کرد که #علیمحمد_باب، از شاه خواست تا حقانیتش را از او و #سیدیحیی_دارایی بپرسد.[4]
💢 همچنین از جملهی این افراد، میتوان به #ناتان، اشاره کرد؛ وی در واقع #جاسوس_انگلستان در منطقه بود و به تصریح دائرة المعارف یهود، رهبری #یهودیان_بخارائی، افغان و ایرانی مقیم #بمبئی را بر عهده داشت.[5]
⭕️ لذاست که اسماعیل رائین در خصوص گروندگان اصلی و ابتدائی به جریان بابیت و بهائیت مینویسد: «بیشتر #بهائیان_ایران، یهودیان و #زردشتیان هستند و مسلمانانی که به این فرقه گرویدهاند در اقلّیت میباشند».[6]
♻️ بنابراین میتوان گفت که #شکلگیری_بابیت و امتداد جریان آن به وسیلهی بهائیت، با دخالت مستقیم یهود بود؛ یهودیانی که به تصریح قرآن کریم، بدترین #دشمنان ایمانی #مسلمانان به شمار آمده [7] و بدون شک گرایش یکبارهی آنان به #اسلام و سپس چرخش به سوی بهائیت، اتفاقی نمیتواند باشد.
📚پینوشت:
📗[1]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران، ص 20.
📕[2]. فاضل مازندرانی، تاریخ ظهورالحق، ج 8، ص 894.
📙[3]. میرزاجانی کاشانی، نقطة الکاف، ص 101 و 203.
📔[4]. سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، ص 211.
📗[5]. عبدالله شهبازی، جستارهایی از تاریخ بهائی گری در ایران، ص 21-20.
📔[6]. سیدمحمدباقر نجفی، بهائیان، ص 302.
📖[7]. «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ [مائده/82]؛ مسلّما سرسختترین مردم را در دشمنی با کسانی که #ایمان آوردهاند ، یهود و... خواهی یافت».
@Feraghvaadyan