دستخط و دلنوشته رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شهید مفتح
✳️بعد از گذشت ۳۶ سال برای اولین بار،
#دلنوشته #رهبر_معظم_انقلاب در سالگرد شهادت #شهید_آیت_الله_مفتح، که با حضور در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، با دست خط ویژه خود آن را به نگارش درآورده اند، توسط #جهاد_دانشگاهی دانشکده الهیات دانشگاه تهران، در فضای مجازی منتشر می گردد.
✅ ایشان در ۲۶ آذر ۱۳۶۴ بعد از حضور در دانشکده الهیات و ایراد سخنرانی، با دست خط مبارک خود در دفتر یاد بود این دانشکده در خصوص #شهید_آیت_الله_دکتر_محمد_مفتح این گونه نگاشتند و سرنوشتی آنچنان خونین برای خود از خدا خواستار شدند:
بسم الله الرحمن الرحیم
یاد شهید عزیز مرحوم آیت الله مفتح، آن #شمع_پرسوز_و_گداز و روشنی بخش، آن روحانی پر جد و جهد و صبور، آن #مبلغ_دانا_و_سخنور، آن مبارز شجاع و #خستگی_ناپذیر، آن #شخصیت_متواضع و محبوب گرامی باد.
او که با خون خود، سخن خود، تلاش خود، هدف و راه خود را امضاء کرد و صحت و حقانیت این همه را به ثبت رسانید.
اکنون که در نقطه عروج او و بر روی زمینی که پیکر پاک و خونآلود او و دو پاسدار شهیدش را در لحظه آخر در آغوش داشته است قرار گرفتهام، بر سعادت آن عزیزان چشم حسرت گشوده و سرنوشتی آن چنان خونین و صادقانه در راه خدا برای خود آرزو می کنم و با همه دل بر آنان درود می فرستم.
خداوند آن عزیز و یارانش را با شهدای صدر اسلام محشور فرماید.
سید علی خامنهای
۶۴/۹/۲۶
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a0
باند منتظری و ملعبه قرار دادن عناصر سادهلوح!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#علیمطهری سالها تلاش میکرد با مطرح کردن خود به عنوان سخنگوی خودخوانده شهید مطهری سری در میان سرها دربیاورد اما بعد از افشای تعارضات فکریاش با آن مجتهد شهید و بیتوجهی محافل علمی و سیاسی از پذیرش او به عنوان مفسر شهید مطهری، به این سمت کشیده شده که خود را در قامت سخنگوی برخی و عناصرِ بدسابقه و مخالفان نظام و ولایت از جمله سران فتنه و منتظری، مطرح سازند تا بلکه ترحم و توجه ضدانقلاب خارجنشین و غربزدگان داخلی را جلب کند!
اخیرا او در سخنان اعجابانگیز مدعی شده، آقای منتظری به خاطر دفاع از حقوق مردم قائممقامی را از دست داده و برای تثبیت قدرت خود، به کتمانِ حقیقت نپرداخته است!
این قبیل گلواژههای این عنصر سیاسی ورشکسته تازهگی ندارد و او قبلا در مواضعی موهن و خلاف واقع، تا مرزِ انکارِ نامه 6/1/68 امام (در عزل منتظری)، پیش رفته بود! که البته آن زمان، این آقای به اصطلاح طرفدار حقیقت(!!) با اسناد متکثری مواجه شد و مجبور شد با لکنت و شرمساری، حرف رادیکال و موهن قبلی را پس بگیرد!
پاسخهای زیادی به اظهارات سخیف مطهری داده شد و نیازی به جواب های بیشتر نیست اما این نکته حائز اهمیت است که جریان منتظری از ابتدا تا کنون، همواره تلاش کرده عناصر سستعنصر و بیاراده و توجهطلب را به عنوانِ سپر بلا و سمپات، در اختیار بگیرد و آنها را ملعبه سیاسی قرار دهد!
با توجه به برخی قرائن و شواهد، به نظر میرسد علی مطهری در چنین دامی گرفتار آمده و اگر خدای ناکرده چنین باشد، باید منتظرِ مواضعی به مراتب سستتر و رادیکالتر از او باشیم!
توجه به #تجربهتاریخی در تحلیل مواضع و کارنامه افراد، اهمیت راهبردی دارد.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پک محتوایی علمداران ولایت(علامه مصباح و حاج قاسم) فایل کم حجم.rar
9.2M
بسته محتوایی علمداران ولایت
شامل سخنرانی ها و پاورپوینت مناسبتی پیرامون شخصیت و کارنامه #علامهمصباح و #سردار_سلیمانی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دعای پایانی.mp3
937.5K
برشی از سخنرانی عاشورایی مقام معظم رهبری در سال ۸۸
سید ما، مولای ما، دعا کن برای ما؛
صاحب ما توئی؛ صاحب این کشور توئی؛ صاحب این انقلاب توئی؛
پشتیبان ما شما هستید؛ ما این راه را ادامه خواهیم داد؛ با قدرت هم ادامه خواهیم داد؛
در این راه ما را با دعای خود، با حمایت خود، با توجه خود، پشتیبانی بفرما.
#بازخوانی #فتنه۸۸
#حماسه۹دی
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مراسم بزرگداشت عالم گرانقدر مرحوم آیتالله محمدتقی مصباح یزدی(قدس الله سره)
👤 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین آقای دکتر احمدحسین شریفی (زید عزه)، مسئول مؤسسه حکمت و فلسفه ایران
🗓 سهشنبه، مورخ ۷دی، بعد از نماز ظهر و عصر
🕌 مکان: خیابان امیرکبیر(اراک)_روبروی پل آهنچی_کوچه۱۳_مسجد مدرسه علمیه حقانی
▫️لینک پخش زنده مراسم:
https://www.aparat.com/mrn2311381/live
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خداحافظ #حاج_قاسم_عزیز....
🔘 روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥میبایست مابمیریم نه #حاجی!
خاک بر سر ما شد...
#حاجقاسمعزیز
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حجتالاسلام والمسلمین شریفی.m4a
21.79M
صوت مراسم بزرگداشت آیتالله محمدتقی مصباح یزدی در مدرسه حقانی
حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
#مصباحانقلاب
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
1400-10-07.mp3
41.42M
نکتهها و ناگفتههایی از #فتنه۸۸
نگاهی نو به تحولات تلخ سال ۸۸
دکتر #مظفر_نامدار
مدرسه علمیه علوی قم
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دیدار رئیسجمهور با #مراجععظام در قم
🔹جناب آقای #رئیسی در دومین روز از سفر استانی خود به شهر مقدس قم، با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، سبحانی و جوادی آملی دیدار و گفتوگو کرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ما با کشوری قهر نیستیم/ آنها هم باید در برخورد با ما مؤدب باشند!
پس از دست دادن با دشمن، باید انگشتان خود را بشماریم!
بیانات صریح #آیتاللهجوادیآملی پیرامون رابطه با دنیا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره
در سفر چندی قبل رئيس مجلس به قم، به نقل از #آیتاللهالعظمیصافی(حفظهالله) سخنانی رسانهای شد مبنی بر اینکه نباید با کشورهای دنیا قهر باشیم.
انتشار این خبر، هم مورد سوء استفاده گستردع دشمن واقع شد و هم نقدی بر آن سخنان نگاشته شد که حواشی و بازخوردهای گستردهای داشت.
آیتالله جوادی آملی(حفظهالله) در آن ایام در اقدامی شایسته، از شیخالمراجع دلجویی نمود.
اما در دیدار اخیر با جناب آقای رییسی، ایشان خود به مسئله قهر بودن ایران با دنیا پرداخت و از موضع اصولی و درست بدان پاسخ گفت.
#گزیده بیانات آیتالله جوادی آملی در دیدار با رئیسجمهور
🔹خداوند مردم را «کریم» آفرید؛ «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»، روی این اصل کشور را کمیته امدادی اداره کردن برخلاف فرهنگ خلقت است، خداوند انسان را با کرامت خلق کرد و دستور داد کرامت انسان محفوظ باشد.
▫️ به دلیل همین تاکید اسلام بر حفظ کرامت انسان است که مزدوری در اسلام نهی نشده است، علما این نهی را حمل بر کراهت کردهاند اما برخی از کراهت بالاتر نیز گفته اند، سفارش اسلام این است که شما باید کنار سفره خود بنشینید، پیامبر(ص) دست کارگری را بوسید که برای خود کار میکرد، نه اینکه فردی که برای دیگری کار می کند.
▫️ مسئولان باید همت بلند داشته باشند و بدانند که مدیریت و اقتصاد یک کار علمی است، باید همه تلاش کنند که مردم محترمانه و آبرومندانه زندگی کنند چرا که فقر به معنای نداشتن و نداری نیست، اسلام به شخص ندار، فقیر نمی گوید! در فرهنگ اسلام، فقیر کسی است که ستون فقراتش شکسته است، چنین فردی به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد. در بیان قرآن، اقتصاد عامل قیام و ایستادگی جامعه است اگر اقتصاد خراب باشد و ستون فقرات جامعه مشکل داشته باشد، مجبور خواهد بود به دیگران باج بدهد.
▫️ما هرگز در را به روی خود نمی بندیم، ما با کسی قهر نیستیم و با همه کشورها تعامل می کنیم. آن ها نیز باید مودب باشند و ادب را در مقابل ما رعایت کنند، اما ما پس از دست دادن با آنها، باید انگشتان خود را بشماریم، این معنای استقلال است.
▫️توسعه در کار و تولید باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، کشور این ظرفیت را دارد، باید تولیدکنندگان تشویق شوند و دولت هم آنها را هدایت و مراقبت کند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
1_758657076.pdf
2.93M
💢متن کامل وصیتنامه حضرت آیت الله مصباح(اعلی الله مقامه)
@rozaneebefarda
متن کامل #وصیتنامه سردار شهید #حاجقاسمسلیمانی
[صفحه ۱ از ۴]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت میدهم به اصول دین
اشهد أن لا اله الا الله و اشهد أنّ محمداً رسول الله و اشهد أنّ امیرالمؤمنین علیبن ابیطالب و اولاده المعصومین اثنیعشر ائمّتنا و معصومیننا حجج الله.
شهادت میدهم که قیامت حق است، قرآن حق است، بهشت و جهنّم حق است، سؤال و جواب حق است، معاد، عدل، امامت، نبوت حق است.
خدایا! تو را سپاس میگویم بهخاطر نعمتهایت.
خداوندا! تو را سپاس که مرا صلب به صلب، قرن به قرن، از صلبی به صلبی منتقل کردی و در زمانی اجازه ظهور و وجود دادی که امکان درک یکی از برجستهترین اولیائت را که قرین و قریب معصومین است، عبد صالحت خمینی کبیر را درک کنم و سرباز رکاب او شوم. اگر توفیق صحابه رسول اعظمت محمد مصطفی را نداشتم و اگر بیبهره بودم از دوره مظلومیت علیبن ابیطالب و فرزندان معصوم و مظلومش، مرا در همان راهی قرار دادی که آنها در همان مسیر، جان خود را که جان جهان و خلقت بود، تقدیم کردند.
خداوندا! تو را شکرگزارم که پس از عبد صالحت خمینی عزیز، مرا در مسیر عبد صالح دیگری که مظلومیتش اعظم است بر صالحیتش، مردی که حکیم امروز اسلام و تشیّع و ایران و جهان سیاسی اسلام است، خامنهای عزیز ــ که جانم فدای جان او باد ــ قرار دادی.
پروردگارا ! تو را سپاس که مرا با بهترین بندگانت در هم آمیختی و درک بوسه بر گونههای بهشتی آنان و استشمام بوی عطر الهی آنان را ــ یعنی مجاهدین و شهدای این راه ــ به من ارزانی داشتی.
خداوندا! ای قادر عزیز و ای رحمان رزّاق، پیشانی شکر شرم بر آستانت میسایم که مرا در مسیر فاطمه اطهر و فرزندانش در مذهب تشیّع، عطر حقیقی اسلام، قرار دادی و مرا از اشک بر فرزندان علیبن ابیطالب و فاطمه اطهر بهرهمند نمودی؛ چه نعمت عظمایی که بالاترین و ارزشمندترین نعمتهایت است؛ نعمتی که در آن نور است، معنویت، بیقراری که در درون خود بالاترین قرارها را دارد، غمی که آرامش و معنویت داد.
خداوندا، تو را سپاس که مرا از پدر و مادر فقیر، اما متدیّن و عاشق اهلبیت و پیوسته در مسیر پا کی بهرهمند نمودی. از تو عاجزانه میخواهم آنها را در بهشتت و با اولیائت قرین کنی و مرا در عالم آخرت از درک محضرشان بهرهمند فرما.
خدایا! به عفو تو امید دارم
ای خدای عزیز و ای خالق حکیم بیهمتا! دستم خالی است و کولهپشتی سفرم خالی، من بدون برگ و توشهای بهامید ضیافت عفو و کرم تو میآیم. من توشهای برنگرفتهام؛ چون فقیر [را] در نزد کریم چه حاجتی است به توشه و برگ؟!
سارُق، چارُقم پر است از امید به تو و فضل و کرم تو؛ همراه خود دو چشم بسته آوردهام که ثروت آن در کنار همه ناپاکیها، یک ذخیره ارزشمند دارد و آن گوهر اشک بر حسین فاطمه است؛ گوهر اشک بر اهلبیت است؛ گوهر اشک دفاع از مظلوم، یتیم، دفاع از محصورِ مظلوم در چنگ ظالم.
خداوندا! در دستان من چیزی نیست؛ نه برای عرضه [چیزی دارند] و نه قدرت دفاع دارند، اما در دستانم چیزی را ذخیره کردهام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته بهسمت تو است. وقتی آنها را بهسمتت بلند کردم، وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است که امید دارم قبول کرده باشی. خداوندا! پاهایم سست است، رمق ندارد.
جرأت عبور از پلی که از جهنّم عبور میکند، ندارد. من در پل عادی هم پاهایم میلرزد، وای بر من و صراط تو که از مو نازکتر است و از شمشیر بُرندهتر؛ اما یک امیدی به من نوید میدهد که ممکن است نلرزم، ممکن است نجات پیدا کنم.
من با این پاها در حَرَمت پا گذاردهام دورِ خانهات چرخیدهام و در حرم اولیائت در بینالحرمین حسین و عباست آنها را برهنه دواندم و این پاها را در سنگرهای طولانی، خمیده جمع کردم و در دفاع از دینت دویدم، جهیدم، خزیدم، گریستم، خندیدم و خنداندم و گریستم و گریاندم؛ افتادم و بلند شدم. امید دارم آن جهیدنها و خزیدنها و به حُرمت آن حریمها، آنها را ببخشی.
خداوندا! سر من، عقل من، لب من، گوش من، قلب من، همه اعضا و جوارحم در همین امید بهسر میبرند؛ یا ارحم الراحمین! مرا بپذیر؛ پاکیزه بپذیر؛ آنچنان بپذیر که شایسته دیدارت شوم. جز دیدار تو را نمیخواهم، بهشت من جوار توست، یا الله!
خدایا! از کاروان دوستانم جاماندهام
خداوند، ای عزیز! من سالها است از کاروانی بهجا ماندهام و پیوسته کسانی را بهسوی آن روانه میکنم، اما خود جا ماندهام، اما تو خود میدانی هرگز نتوانستم آنها را از یاد ببرم. پیوسته یاد آنها، نام آنها، نه در ذهنم بلکه در قلبم و در چشمم، با اشک و آه یاد شدند.
عزیز من! جسم من در حال علیل شدن است. چگونه ممکن [است] کسی که چهل سال بر درت ایستاده است را نپذیری؟
@rozaneebefarda
متن کامل #وصیتنامه شهید #حاجقاسمسلیمانی
[صفحه ۲ از ۴]
خالق من، محبوب من، عشق من که پیوسته از تو خواستم سراسر وجودم را مملو از عشق به خودت کنی؛مرا در فراق خود بسوزان و بمیران.
عزیزم!
من از بیجاقراری و رسوای ماندگی، سر به بیابانها گذاردهام؛ من بهامیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان میروم. کریم، حبیب، به کَرَمت دل بستهام، تو خود میدانی دوستت دارم. خوب میدانی جز تو را نمیخواهم. مرا به خودت متصل کن.
خدایا وحشت همه وجودم را فرا گرفته است. من قادر به مهار نفس خود نیستم، رسوایم نکن. مرا بهحرمت کسانی که حرمتشان را بر خودت واجب کردهای، قبل از شکستن حریمی که حرم آنها را خدشهدار میکند، مرا به قافلهای که بهسویت آمدند، متصل کن.
معبود من، عشق من و معشوق من، دوستت دارم. بارها تو را دیدم و حس کردم، نمیتوانم از تو جدا بمانم. بس است، بس. مرا بپذیر، اما آنچنان که شایسته تو باشم.
خطاب به برادران و خواهران مجاهدم
خواهران و برادران مجاهدم در این عالم، ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه دادهاید و جانها را بر کف دست گرفته و در بازار عشقبازی به سوق فروش آمدهاید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است.
امروز قرارگاه حسینبن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. ا گر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص)
برادران و خواهرانم! جهان اسلام پیوسته نیازمند رهبری است؛ رهبری متصل به و منصوب شرعی و فقهی معصوم. خوب میدانید منزّهترین عالِم دین که جهان را تکان داد اسلام را احیا کرد، یعنی خمینی بزرگ و پاک ما، ولایت فقیه را تنها نسخه نجاتبخش این امت قرار داد؛ لذا چه شما که بهعنوان شیعه به آن اعتقاد دینی دارید و چه شما بهعنوان سنّی اعتقاد عقلی دارید، بدانید [باید] بهدور از هرگونه اختلاف، برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه رسولالله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است، دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت الله الحرام و مدینه حرم رسول الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمیماند؛ قرآن آسیب میبیند.
خطاب به برادران و خواهران ایرانی
برادران و خواهران عزیز ایرانی من، مردم پرافتخار و سربلند که جان من و امثال من، هزاران بار فدای شما باد، کما اینکه شما صدها هزار جان را فدای اسلام و ایران کردید؛ از اصول مراقبت کنید، اصول یعنی ولیّ فقیه، خصوصاً این حکیم، مظلوم، وارسته در دین، فقه، عرفان، معرفت؛ خامنهای عزیز را جان خود بدانید، حرمت او را مقدسات بدانید.
برادران و خواهران، پدران و مادران، عزیزان من!
جمهوری اسلامی، امروز سربلندترین دوره خود را طی میکند. بدانید مهم نیست که دشمن چه نگاهی به شما دارد، دشمن به پیامبر شما چه نگاهی داشت و [دشمنان] چگونه با پیامبر خدا و اولادش عمل کردند، چه اتهاماتی به او زدند، چگونه با فرزندان مطهر او عمل کردند؟ مذمت دشمنان و شماتت آنها و فشار آنها، شما را دچار تفرقه نکند.
بدانید که میدانید مهمترین هنر خمینی عزیز این بود که اول اسلام را به پشتوانه ایران آورد و سپس ایران را در خدمت اسلام قرار داد. اگر اسلام نبود و اگر روح اسلامی بر این ملت حاکم نبود، صدام چون گرگ درندهای این کشور را میدرید؛ آمریکا چون سگ هاری همین عمل را میکرد، اما هنر امام این بود که اسلام را پشتوانه آورد؛ عاشورا و محرّم، صفر و فاطمیه را به پشتوانه این ملت آورد، انقلابهایی در انقلاب ایجاد کرد، به این دلیل در هر دوره هزاران فداکار جان خود را سپر شما و ملت ایران و خاک ایران و اسلام نمودهاند و بزرگترین قدرتهای مادی را ذلیل خود نمودهاند. عزیزانم، در اصول اختلاف نکنید.
شهدا، محور عزّت و کرامت همه ما هستند؛ نه برای امروز،بلکه همیشه اینها به دریای واسعه خداوند سبحان اتصال یافتهاند. آنها را در چشم، دل و زبان خود بزرگ ببینید، همانگونه که هستند. فرزندانتان را با نام آنها و تصاویر آنها آشنا کنید. به فرزندان شهدا که یتیمان همه شما هستند، بهچشم ادب و احترام بنگرید. به همسران و پدران و مادران آنان احترام کنید، همانگونه که از فرزندان خود با اغماض میگذرید،آنها را در نبود پدران، مادران، همسران و فرزندان خود توجه خاص کنید.
نیروهای مسلّح خود را که امروز ولی فقیه فرمانده آنان است، برای دفاع از خودتان، مذهبتان، اسلام و کشور احترام کنید و نیروهای مسلح میبایست همانند دفاع از خانه خود، از ملت و نوامیس و ارضِ آن حفاظت و حمایت و ادب و احترام کنند و نسبت به ملت همانگونه که امیرالمؤمنین مولای متقیان فرمود، نیروهای مسلح میبایست منشأ عزت ملت باشد و قلعه و پناهگاه مستضعفین و مردم باشد و زینت کشورش باشد.
@rozaneebefarda
متن کامل #وصیتنامه سردار شهید #حاجقاسمسلیمانی
[صفحه ۳ از ۴]
خطاب به مردم عزیز کرمان
نکتهای هم خطاب به مردم عزیز کرمان دارم؛ مردمی که دوستداشتنیاند و در طول 8 سال دفاع مقدس بالاترین فداکاریها را انجام دادند و سرداران و مجاهدین بسیار والامقامی را تقدیم اسلام نمودند. من همیشه شرمنده آنها هستم.
هشت سال بهخاطر اسلام به من اعتماد کردند؛ فرزندان خود را در قتلگاهها و جنگهای شدیدی چون کربلای5، والفجر8، طریقالقدس، فتحالمبین، بیتالمقدس و... روانه کردند و لشکری بزرگ و ارزشمند را به نام و به عشق امام مظلوم حسینبن علی به نام ثارالله، بنیانگذاری کردند.
این لشکر همچون شمشیری برنده، بارها قلب ملتمان و مسلمانها را شاد نمود و غم را از چهره آنها زدود. عزیزان! من بنا به تقدیر الهی امروز از میان شما رفتهام. من شما را از پدر و مادرم و فرزندان و خواهران و برادران خود بیشتر دوست دارم، چون با شما بیشتر از آنها بودم؛ ضمن اینکه من پارهتن آنها بودم و آنها پاره وجود من، اما آنها هم قبول کردند من وجودم را نذر وجود شما و ملت ایران کنم.
دوست دارم کرمان همیشه و تا آخر با ولایت بماند. این ولایت، ولایت علیبن ابیطالب است و خیمه او خیمه حسین فاطمه است، دور آن بگردید. با همه شما هستم. میدانید در زندگی به انسانیت و عاطفهها و فطرتها بیشتر از رنگهای سیاسی توجه کردم. خطاب من به همه شما است که مرا از خود میدانید، برادر خود و فرزند خود میدانید.
وصیت میکنم اسلام را در این برهه که تداعییافته در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است، تنها نگذارید. دفاع از اسلام نیازمند هوشمندی و توجه خاص است. در مسائل سیاسی آنجا که بحث اسلام، جمهوری اسلامی، مقدسات و ولایت فقیه مطرح میشود، اینها رنگ خدا هستند؛ رنگ خدا را بر هر رنگی ترجیح دهید.
خطاب به خانواده شهدا
فرزندانم، دختران و پسرانم، فرزندان شهدا، پدران و مادران باقیمانده از شهدا، ای چراغهای فروزان کشور ما، خواهران و برادران و همسران وفادار و متدینه شهدا! در این عالم، صوتی که روزانه من میشنیدم و مأنوس با آن بودم و همچون صوت قرآن به من آرامش میداد و بزرگترین پشتوانه معنوی خود میدانستم، صدای فرزندان شهدا بود که بعضاً روزانه با آن مأنوس بودم؛ صدای پدر و مادر شهدا بود که وجود مادر و پدرم را در وجودشان احساس میکردم.
عزیزانم! تا پیشکسوتان این ملتید، قدر خودتان را بدانید. شهیدتان را در خودتان جلوهگر کنید، بهطوری که هر کس شما را میبیند، پدر شهید یا فرزند شهید را، بعینه خوِد شهید را احساس کند، با همان معنویت، صلابت و خصوصیت.
خواهش میکنم مرا حلال کنید و عفو نمایید. من نتوانستم حق لازم را پیرامون خیلی از شماها و حتی فرزندان شهیدتان ادا کنم، هم استغفار میکنم و هم طلب عفو دارم.
دوست دارم جنازهام را فرزندان شهدا بر دوش گیرند، شاید بهبرکت اصابت دستان پاک آنها بر جسدم، خداوند مرا مورد عنایت قرار دهد.
خطاب به سیاسیون کشور
نکتهای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور دارم: چه آنهایی [که] اصلاحطلب خود را مینامند و چه آنهایی که اصولگرا. آنچه پیوسته در رنج بودم اینکه عموماً ما در دو مقطع، خدا و قرآن و ارزشها را فراموش میکنیم، بلکه فدا میکنیم.
عزیزان، هر رقابتی با هم میکنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظرههایتان بهنحوی تضعیفکننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید.
اگر میخواهید با هم باشید، شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصول است. اصول، مطوّل و مفصّل نیست. اصول عبارت از چند اصل مهم است:
اول آنها، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است؛ یعنی این که نصیحت او را بشنوید، با جان و دل به توصیه و تذکرات او بهعنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی، عمل کنید. کسی که در جمهوری اسلامی میخواهد مسئولیتی را احراز کند، شرط اساسی آن [این است که] اعتقاد حقیقی و عمل به ولایت فقیه داشته باشد. من نه میگویم ولایت تنوری و نه میگویم ولایت قانونی؛ هیچ یک از این دو، مشکل وحدت را حل نمیکند؛ ولایت قانونی، خاصّ عامه مردم اعم از مسلم و غیرمسلمان است، اما ولایت عملی مخصوص مسئولین است که میخواهند بار مهم کشور را بر دوش بگیرند، آن هم کشور اسلامی با این همه شهید!
اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و آنچه مبنای آن بوده است؛ از اخلاق و ارزشها تا مسئولیتها؛ چه مسئولیت در قبال ملت و چه در قبال اسلام.
بهکارگیری افراد پاکدست و معتقد و خدمتگزاری به ملّت، نه افرادی که حتی اگر به میز یک دهستان هم برسند خاطره خانهای سابق را تداعی میکنند.
مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات را شیوه خود قرار دهند.
@rozaneebefarda
متن کامل #وصیتنامه سردار شهید #حاجقاسمسلیمانی
[صفحه ۴ از ۴]
در دوره حکومت و حاکمیت خود در هر مسئولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بدانند و خود خدمتگزار واقعی، توسعهگر ارزشها باشند، نه با توجیهات واهی، ارزشها را بایکوت کنند.
مسئولین همانند پدران جامعه میبایست به مسئولیت خود پیرامون تربیت و حراست از جامعه توجه کنند، نه با بیمبالاتی و بهخاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانوادهها را از هم بپاشاند. حکومتها عامل اصلی در استحکام خانواده و از طرف دیگر عامل مهم از هم پاشیدن خانواده هستند. اگر به اصول عمل شد، آن وقت همه در مسیر رهبر و انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و یک رقابت صحیح بر پایه همین اصول برای انتخاب اصلح صورت میگیرد.
خطاب به برادران سپاهی و ارتشی
کلامی کوتاه خطاب به برادران سپاهی عزیز و فداکار و ارتشیهای سپاهی دارم: ملاک مسئولیتها را برای انتخاب فرماندهان، شجاعت و قدرت اداره بحران قرار دهید. طبیعی است به ولایت اشاره نمیکنم، چون ولایت در نیروهای مسلح جزء نیست، بلکه اساس بقای نیروهای مسلح است، این شرط خللناپذیر میباشد.
نکته دیگر، شناخت بموقع از دشمن و اهداف و سیاستهای او و اخذ تصمیم بموقع و عمل بموقع؛ هر یک از اینها اگر در غیر وقت خود صورت گیرد، بر پیروزی شما اثر جدّی دارد.
خطاب به علما و مراجع معظم
سخنی کوتاه از یک سرباز 40ساله در میدان، به علمای عظیمالشأن و مراجع گرانقدر که موجب روشنایی جامعه و سبب زدودن تاریکی مراجع عظام تقلید؛ سربازتان از یک برج دیدهبانی دید که اگر این نظام آسیب ببیند، دین و آنچه از ارزشهای آن [که] شما در حوزهها استخوان خُرد کردهاید و زحمت کشیدهاید، از بین میرود.
این دورهها با همه دورهها متفاوت است، این بار اگر مسلّط شدند، از اسلام چیزی باقینمیماند. راه صحیح، حمایت بدون هرگونه ملاحظه از انقلاب، جمهوری اسلامی و ولی فقیه است.
نباید در حوادث، دیگران شما را که امید اسلام هستید به ملاحظه بیندازند. همه شما امام را دوست داشتید و معتقد به راه او بودید. راه امام مبارزه با آمریکا و حمایت از جمهوری اسلامی و مسلمانان تحت ستم استکبار، تحت پرچم ولی فقیه است.
من با عقل ناقص خود میدیدم برخی خنّاسان سعی داشتند و دارند که مراجع و علمای مؤثر در جامعه را با سخنان خود و حالت حقبهجانبی به سکوت و ملاحظه بکشانند. حق واضح است؛ جمهوری اسلامی و ارزشها و ولایت فقیه میراث امام خمینی (رحمة الله علیه) هستند و میبایست مورد حمایت جدی قرار گیرند. من حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای را خیلی مظلوم و تنها میبینم. او نیازمند همراهی و کمک شماست و شما حضرات با بیانتان و دیدارهایتان و حمایتهایتان با ایشان میبایست جامعه را جهت دهید. اگر این انقلاب آسیب دید، حتی زمان شاه ملعون هم نخواهد بود، بلکه سعی استکبار بر الحادگری محض و انحراف عمیق غیر قابل برگشت خواهد بود.
دست مبارکتان را میبوسم و عذرخواهی میکنم از این بیان، اما دوست داشتم در شرفیابیهای حضوری به محضرتان عرض کنم که توفیق حاصل نشد.
سربازتان و دستبوستان
از همه طلب عفو دارم
از همسایگانم و دوستانم و همکارانم طلب بخشش و عفو دارم. از رزمندگان لشکر ثارالله و نیروی باعظمت قدس که خار چشم دشمن و سدّ راه او است، طلب بخشش و عفو دارم؛ خصوصاً از کسانی که برادرانه به من کمک کردند.
نمیتوانم از حسین پورجعفری نام نبرم که خیرخواهانه و برادرانه مرا مثل فرزندی کمک میکرد و مثل برادرانم دوستش داشتم.
از خانواده ایشان و همه برادران رزمنده و مجاهدم که به زحمت انداختمشان عذرخواهی میکنم. البته همه برادران نیروی قدس به من محبّت برادرانه داشته و کمک کردند و دوست عزیزم سردارقاآنی که با صبر و متانت مرا تحمل کردند.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیتالله مصباح یزدی خطاب به حاج قاسم سلیمانی: همه باید قدردان نعمت ولایت باشیم
#حاجقاسمعزیز
#مصباحانقلاب
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشکهای #حاجقاسمعزیز در یاد یاران شهیدش
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
#بازنشر به مناسبت دهه بصیرت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اشاره:
سیام تیرماه ۱۳۸۸ و در حالی که کشور همچنان درگیر التهابات شدید پس از انتخابات ریاست جمهوری بود و رسانههای بیگانه و بلندگوهای داخلیشان همچنان مشغول تردیدافکنی در اعتماد مردم و مشروعیت نظام بودند، در این شرایط، جمعی از حوزویان، دیداری با رهبر انقلاب اسلامی داشتند تا دیدگاههای خود در مورد انتخابات و مسائل کشور را #بیپرده با ایشان در میان بگذارند.
🔻 برای آنکه سخنان حضار صریح مطرح شود، جلسه از حضور دیگران خلوت شده بود. مشروح دیدار نیز در آن ایام منتشر نگردید و حتی خبر رسمی نیز از آن به بیرون درز نکرد.
🔻نظر به اهمیت این موضوع، مؤسسهی پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، با یکی از حاضران در این جلسه، گفتوگویی انجام داده که بخشهایی از آن همزمان با سالگرد حماسهی نهم دیماه و دهه بصیرت، تقدیم مخاطبین محترم میشود.
⭕️متن کامل را در روزنه بخوانید 👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۱ از ۶]
⭕️شما در پایان تیرماه سال ۱۳۸۸ به همراه تعدادی از فضلای حوزهی علمیهی قم، با حضرت آیتالله خامنهای دیدار داشتید؛ بهعنوان مقدمهی گفتوگو، لطفاً توضیح دهید چرا این دیدار انجام شد؟
🔻رهبر معظم انقلاب از طرق مختلف با حوزه در ارتباط دوطرفه هستند؛ گاه این ارتباطها باواسطه و گاه بیواسطه است.
یکی از روحانیونی که در این زمینه بسیار فعال هستند جناب آقای #مروی(معاون امور حوزوی دفتر رهبری) است. ایشان در طول سال و بهطور مستمر با مراجع، علما و فضلای حوزه دیدار و جلسه دارند و ضمن رصد تحولات در موضوعات مبتلابه جامعه و نظام و حوزه با آنها رایزنی و مشورت میکنند و مسائل را به رهبر معظم انقلاب و یا دفتر ایشان منتقل میکنند.
🔻جمعی که در آن تاریخ خدمت رهبر انقلاب رسیدند، بخشی از فضلای حوزه بودند که در ایام انتخابات ۸۸ و بعد از حوادث پیرامون آن، در درون حوزه به صوَری احساس مسئولیت میکردند و بهدنبال نوعی راهکار برای حل مسائل بودند و بعضاً دیدارهایی را با برخی از مراجع ترتیب داده بودند.
🔻آن روزها حوزه بسیار محل آمد و شد گروههای مختلف بود و خیلی از مسائل داشت رقم میخورد. هر کس احساس میکرد که نقشی را باید ایفا کند و نمیشد ساکت و منتظر ماند.
🔻برخی از این دوستان از طریق #نوشتن_نامه_خطاب_به_آقا و برخی از طریق آقای مروی و حتی در مواردی از طریق دفتر، نظرات خود را در مورد مسائل پیشآمده مطرح کرده بودند. در این گفتوگوها و در آن نامهها بعضاً تقاضای دیداری خدمت ایشان هم مطرح شده بود و این دیدار در پایان تیرماه سال ۸۸ انجام شد.
⭕️فضای جلسه چگونه بود؟
🔻در آن نشست، فضا کاملاً یک فضای طلبگی بود؛ یعنی مثل محیطهایی که طلبهها سرِ درس و بحث گفتوگو میکنند و با حفظ احترام و شئونی که وجود داشت.
اصولاً جلسه، جلسهی رسمیای نبود. دوستان بعضاً هر چه به ذهنشان میرسید بیان میکردند. فضای گفتوگو بود؛ یعنی هیچ کدام از دوستان احساسشان این نبود که دارند یک کار رسمی میکنند؛ آمده بودند تا تحلیل خودشان را عرضه بکنند و بشنوند و بگویند؛ یعنی باز تحلیلشان نسبت به آنچه که از حضرت آقا میشنوند را هم بگویند.
⭕️برگزاری جلسه به این شیوه، نظر فضلا بود؟
🔻دوطرفه بود؛ یعنی هرچند این شیوه مورد نظر ما بود اما عامل تحقق گفتوگو، حضرت آیتالله خامنهای بودند.
🔻استقبال ایشان از این گفتوگو هم بسیار مناسب و خوب بود؛ یعنی دامن زد به اینکه بحث به همین ترتیب تا آخر ادامه پیدا بکند.
🔻ایشان دو نکته را بیان کردند که جلسه را از یک جلسهی رسمی خارج و به جلسهی استاد و شاگردی تبدیل کرد: نکتهی اول ایشان این بود که ما همیشه در حوزه پُز شما را میدهیم و به تلاشهای شما در جهت تعالی روزافزون نقش و جایگاه و کارکرد حوزه امیدواریم و هر نوع حمایتی از آن میکنیم.
بر همین اساس نکتهی دومی که نقل به مضمون بر آن تأکید فرمودند این بود که هرچه میخواهد دل تنگتان بگویید.
🔻جلسه در سه مقطع و سه بخش تقسیم میشد: بخش اول، تحلیلها و پرسشهایی بود که دوستان مطرح کردند؛ بخش دوم، پاسخی بود که آقا نسبت به مباحث مطروحه دادند و علاوه بر آن به منشاء مسائل پیشآمده پرداختند؛ و در بخش سوم، هر کدام از دوستان دومرتبه بر اساس پاسخی که ایشان دادند، اظهارنظر کردند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۲ از ۶]
⭕️ محورها یا مسائلی که مدنظر دوستان بود -اعم از اینکه تحلیل داشتند، یا شبهه و ابهام و پرسش- چه بود؟
🔻مطلب نخست این بود که آیا ایشان در این انتخاباتی که واقع شده بهدنبال یک جراحی و حذف جمعی هستند و یا اینکه یک رویکرد دیگری وجود دارد؟
🔻البته نظر دوستان این بود که اگر اینطور چیزی هست گفتوگو دارند و قاعدتاً آنچنان که از رهبری حضرت امام (رضواناللّهتعالی) سابقهای وجود دارد و از پیشینهای که در فعالیتهای خود حضرت آقا بویژه در دوران #اصلاحات هست، نه اینچنین بوده و نه چنین توقعی میرود؛ و لذا واقعاً #پرسش و #ابهام بود. ابهام نه برای خود عزیزانی که آنجا بودند؛ این ابهامی بود که بعضاً در سطح جامعه هم مطرح میشد و سؤالی بود که نیاز داشت پاسخش از خود رهبر معظم انقلاب شنیده بشود و ببینیم که چه رویکردی وجود دارد.
🔻محور دوم این بود که به نظر دوستان، برخی از مواضع و رفتارهای صورتگرفته در دولت آقای احمدینژاد یک نوع اختلال در مناسبات بین رهبری با جمعی از مراجع و بزرگان حوزه به وجود آورده است.
🔻مسئلهی دیگری که اشاره شد، حضور یک جریان بیمنطق است که خیلی مواضع تند میگیرد و برخوردهای خشنی انجام میدهد که عملاً به سوی حذف برخیها پیش میروند؛ یعنی توقع دارند که یک برخورد حذفی و جراحیای نسبت به همهی افرادی باشد که بهنحوی در انتخابات ۸۸ به کاندیداهای غیرمنتخب رأی دادند یا در یک مسیر متفاوتی بودند و این برخوردهای نادرست گاه نسبت به شخصیتهای حوزوی دارد انجام میشود.
⭕️دربارهی برخی رخدادهای نادرست و تشنجات به وجود آمدهی پس از انتخابات مانند مجتمع سبحان و کهریزک و درگیریهای خیابانی هم گفتوگویی صورت گرفت؟
🔻بله، البته پیامدهای اجتماعی این حوادث غیرقابل دفاع و چگونگی مدیریت مسائل مرتبط با انتخابات مدنظر دوستان بود.
چون آنچه که اثر اجتماعی دارد متن خود واقعه به تنهایی نیست، این فضایی است که ایجاد میشود و برداشتی است که جامعه از این مسئله میکند؛ از اصل تقلب که در جامعه داشت القاء میشد، تا این حوادثی که بعد از آن اتفاق افتاده بود و عملکرد صداوسیما نسبت به این امر که احیاناً خوب مدیریت نمیشد و یا عملکرد نیروی انتظامی که باز ذهنیت جامعه را نسبت به حادثهای که داشت اتفاق میافتاد بیشتر مشوش میکرد.
⭕️ به ادعای تقلب اشاره کردید که بنیان شروع فتنهی پس از انتخابات بر آن نهاده شد؛ چه مباحثی از سوی فضلا دربارهی ادعای تقلب مطرح شد؟
🔻تقریباً این در ذهن دوستان کاملاً مسلّم بود که در انتخابات، تقلبی انجام نشده. به همین دلیل، عمدتاً مسائل پیرامون انتخابات در جلسه مطرح شد و اتفاقاً این آقا بودند که بعد بحث را متوجه اصل مسئلهی انتخابات کردند و راجع به آن هم صحبتهایی مطرح کردند؛ یعنی ایشان در پاسخگویی ضمن اینکه نسبت به آن چند محور پاسخ گفتند، تحلیل خودشان را نسبت به مسائل اصلی و فرعی انتخابات بیان کردند.
⭕️ یعنی شما و دیگر فضلای قم، چون ادعای #تقلب را نادرست میدانستید، در این جلسه به آن نپرداختید؟
بله
⭕️بازگردیم به جلسه با رهبر معظم انقلاب؛ پاسخهای ایشان به مسائل مطرحشده چه بود؟
🔻در مورد رابطه با مراجع، حضرت آقا به انواع ارتباطاتی که با مراجع دارند و آمد و شد هایی که وجود دارد و حتی روابط خصوصی و گرمی که با آنها دارند اشاره کردند و گفتند من نمیپذیرم که در این ارتباط مشکلی به وجود آمده باشد.
⭕️ دربارهی ادعای جراحی بخشی از نیروهای سیاسی و در نتیجه محدود شدن چتر رهبری چه نکاتی بیان کردند؟
🔻ایشان نسبت به این مسئله، خیلی صریح و شفاف نظراتشان را بیان کردند؛ البته توقع دوستان هم همین بود.
🔻ایشان نسبت به این مباحث وارد گفتوگو شدند و توضیح دادند که رویکرد و عملکردشان در گذشته چطور بوده و الان هم چتر رهبری برای همهی نیروهای انقلاب فراگیر است.
البته اشاره کردند که #در_خصوص_انقلاب_و_نظام با #هیچ_کس #رودربایستی ندارند و اگر #عدهای #در_برابر_نظام_اسلامی و #مصالح_مردم #بایستند، #آنها_هستند که #خواسته یا #ناخواسته #خودشان_را #از_زیر_چتر_رهبری #خارج_کردهاند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۳ از ۶]
⭕️چه مصادیقی از گذشته بیان کردند؟
🔻 اشاره کردند بعد از رحلت امام و در آغاز دوران رهبریشان، یکی از پرچمداران یکی از دو جریان سیاسی فعال در کشور(به تعبیر آن روزها جناح راست) به نزد ایشان میروند و ضمن معرفی افرادی برای مسئولیتهای مختلف در دفتر رهبری، اعلام آمادگی میکنند که خودشان هم بهعنوان مسئول دفتر رهبری فعال شوند.
آقا ادامه دادند که من موافقت نکردم. منظورشان این بود که میخواستند #دفتر_رهبری تعلق به #یک_جناح_خاصی نداشته باشد و اشاره کردند به افرادی که برای ادارهی دفتر انتخاب کرده بودند.
گفتند: اینها در جناحبندیهای موجود، علقهی خاصی نداشته و یا جامعه، اینها را منتسب به یک جناح خاص نمیشناخت.
🔻باز اشاره کردند به کار دیگری که انجام شد و فرمودند کسانی را که بهعنوان جناح و جریان چپ شناخته میشدند -برای مثال از آقای #موسوی_خوئینیها نام بردند- بهعنوان مشاور انتخابشان کردند و امکانات در اختیارشان گذاشتند.
حتی وقتی آقای خوئینیها نظر رهبری دربارهی برخی افرادی که قرار بود با وی کار کنند را میپرسند، آقا به ایشان گفتند: هر کسی را شما خواستید بیاورید. البته اضافه کردند که وی چند سالی هم آمد و بعد نیامد.
⭕️ این جناح در آن شرایط بیشترین حملات را به آقای #هاشمی_رفسنجانی و دولت وی داشتند و از هیچ مخالفتی خودداری نمیکردند، درحالیکه رهبر انقلاب از دولت آقای هاشمی حمایت میکردند؛ یعنی بهرغم اینکه مواضع آنها را قبول نداشتند اما از حضور و فعالیتشان پشتیبانی میکردند.
🔻اتفاقاً موارد مشخصی را هم در این خصوص بیان کردند؛ از جمله اینکه در اوایل دوران رهبریشان، دو روزنامهی «سلام» و «جهان اسلام» متعلق به جریان بهاصطلاح چپ و منتقد و معترض سیاستها و عملکرد دولت آقای هاشمی بودند و برخیها بهدنبال آن بودند تا با توصیهی رهبری به مسئولان قضایی، این دو روزنامه تعطیل شود که ایشان با آن مخالفت کردهاند. به مورد دیگری هم اشاره کردند که مربوط به دوران وزارت ارشاد آقای خاتمی بود.
⭕️ در دولت اول آقای هاشمی؟
🔻همان موقعی که گرایشهای اقتصادی باز آقای هاشمی مشخص شده بود؛ رهبر انقلاب برای ما نقل کردند که روزی به آقای #خاتمی گفتهاند: حضور جریان سیاسی شما را لازم میدانم. من حضور دو جریان معتقد به انقلاب با سلایق مختلف سیاسی و اجتماعی را برای نظام لازم و مفید میدانم.
همچنین ارتباطاتی را که با مجمع روحانیون داشتهاند یادآوری کردند و اینکه از ابتدای رهبریشان به #مجمع_روحانیون #کمک_مالی میکردهاند.
⭕️ جمعبندی شما از این بخش چیست؟
🔻خلاصهی بیانشان این بود که از ناحیهی رهبری این مراقبت وجود داشته است و بنا بر این نبوده و نیست و در عمل هم اینگونه نشده که رهبری چتر حمایتیاش را نسبت به جریانهای در خط انقلاب و مردم پوشش ندهد.
🔻صحبتشان این بود که از ناحیهی ما دعوت و تلاش بوده، اگر یک عده خودشان فاصله میگیرند از حوزهی رهبری، دیگر بر عهدهی ما نیست.
🔻نکتهی دیگر این بود که تأکید داشتند چه در دوران امام و چه در دوران پس از امام، رویکرد و عملکرد رهبری بههیچوجه مبنی بر جراحی و حذف افراد و گروهها نبوده و نخواهد بود. منتها همه در معرض امتحان قرار داشته و دارند؛ #متأسفانه #عدهای #در_دورهی_امام و جمعی هم در دورهی #پس_از_امام، با #مواضع و #عملکردشان، #خودشان را #از_صف_انقلاب #جدا_کردند و دچار #ریزش شدند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۴ از ۶]
⭕️در مورد برخوردهای حذفیِ دیگران چه موضعی داشتند؟
🔻ایشان برخوردهای غیرمنطقی و بعضاً توهینآمیزی که از ناحیهی نیروهای غیررسمی و به #هر_عنوان و #بهانهای انجام میشد را #نامرتبط_با_رهبری دانستند و #صراحتاً آنها را #نفی و #مخالفت خود را بیان کردند.
🔻حتی وقتی یکی از دوستان گفتند که این رفتارهای نادرست دارد به #جریان_روشنفکری_حوزوی #آسیب میزند، آقا ضمن بیان این که من هر حمایتی را برای #تحول_در_حوزه انجام میدهم، به صراحت فرمودند: من اجازه نمیدهم جریان روشنفکری در حوزه آسیب ببیند و یا #منزوی شود و هر اقدامی که لازم باشد برای تقویت شما انجام میدهم.
⭕️دربارهی درگیریهای خیابانی و یا حوادثی مثل کهریزک چه گفتند؟
🔻اولاً حوادثی مثل کوی سبحان و کهریزک و... را تأسفبار و غیر قابل دفاع دانستند و مثلاً راجع به کهریزک به پیگیریهایی که خودشان کرده بودند و دستوراتی که داده بودند اشاره کردند.
ثانیاً بیان کردند وقتی در #کف_خیابان دارد حوادثی اتفاق میافتد، همه نمیتوانند در لحظه برای بهترین نوعی که میشود عمل کرد، تصمیم بگیرند.
خطاها و اشتباههایی هم وجود دارد؛ آنچنان نیست که کارهایی که شده قابل دفاع باشد.
🔻از سوی دیگر اشاره به این مطلب هم کردند که حضرت #امام خیلی از مواقع نسبت به شکایت از عملکرد مسئولان میفرمودند که اداره کردن خیلی سخت است؛ یعنی کسی که در متن واقعه دارد کار میکند، کار خیلی دشوار است. نمیشود کاری بدون نقص درآورد مخصوصاً وقتی که رقیبی دارد خیلی فعال عمل میکند.
🔻افزودهای که ایشان بر تحلیل دوستان داشتند این بود که آنچه در متن حوادث داشت اتفاق میافتاد، فقط بازیگران آشکار نبودند که این حوادث را رقم میزدند بلکه مرکزی بهعنوان سازماندهی وجود داشت که در مقابل چارچوبهای جمهوری اسلامی و نظام فعالانه عمل میکرد؛ یعنی در صحنهای که رقیب معاند با نظام اسلامی بهصورت سازمانیافته دارد هوشمندانه بحرانسازی میکند، مدیریت بحران هیچ موقع خالی از خطا نیست و باید بهصورت جامع همهی جوانب دیده بشود و به تناسب آن با خطاها و کاستیها برخورد شود.
⭕️ظاهراً عدهای توقعشان قبل از انتخابات سال ۱۳۸۸ این بود که آقا از یک فرد دیگر بهعنوان کاندیدا که بهلحاظ گفتمانی محاسن رئیسجمهور را میداشت و بهلحاظ عملکردی معایب وی را نمیداشت حمایت میکردند تا رئیسجمهور شود.
🔻 در جلسه هم یکی از دوستان این مسئله را مطرح کرد که اگر از قبل روی یک فردی بهعنوان کاندیدا کار میشد که متوازنتر حرکت بکند و تشنجآفرینی نکند، کار به اینجا کشیده نمیشد.
⭕️پاسخ آقا چه بود؟
🔻اولاً گفتند خب این کار را باید شماها میکردید، چرا نکردید؟
ثانیاً گفتند اما اینکه توقع داشته باشید رهبری این کار را بکند، من هرگز این کار را نمیکنم. مقصودشان این بود که هیچگاه رهبری تلاش نمیکند تا از قبل یک #مهندسیای نسبت به انتخابات بشود.
⭕️ مهندسی انتخابات در یک #مشارکت_حداقلی، امکانپذیرتر است تا مشارکت حداکثری.
🔻رهبر معظم انقلاب در بخشی از بیاناتشان که استدلال میکردند رویکرد و رویهشان تغییری نکرده بر این مطلب تأکید داشتند که من (رهبری) نهتنها در این انتخابات بلکه در گذشته هم معتقد و مُصر بر مشارکت حداکثری مردم در امور از جمله مشارکت حداکثری در انتخابات بودم.
🔻ایشان استناد کردند به #اختلاف_دیدگاهی که بر سر این قبیل موارد با برخی از آقایان داشتهاند و در جلسات متعدد روی آن بحث کردهاند؛ برای مثال اشاره کردند ظاهراً به دورهی دوم انتخاب آقای خاتمی و گفتند: من مثل سابق، اعتقادم این بود که باید مشارکت بالا باشد و بر آن اصرار داشتم، اما برخی از آقایان همیشه با آن مخالف بودند و معتقد بودند که لازم نیست مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد؛ اگر ده دوازده میلیون هم شرکت کنند رئیسجمهور مورد نظر ما انتخاب میشود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۵ از ۶]
⭕️با توضیحاتی که تا اینجا دادید مشخص شد شما بر مسائل قبل و بعد از انتخابات متمرکز شده بودید.
🔻بله، اما رهبر انقلاب اشاره کردند که مسئلهی اساسی در انتخابات، اتهام تقلب و کشاندن مردم به خیابانها برای مقابله با نظام بهجای پیگیری ادعای خود از طریق قانون و مجاری قانونی بود.
🔻در واقع ایشان خواستند بگویند که اگر شما میخواهید آن چیزی را که دارد رخ میدهد، تحلیل کنید، باید ببینید که چرا این حادثه واقع شد؛ یعنی این هم باید در مرکز تحلیل شما باشد.
🔻شما فقط در این مسئله که نظر بخشی از افکار عمومی جامعه چیست متوقف نشوید؛ زیرا نزاع بر سر مسئلهی مهمتری است.
🔻آقا در تبیین نظرشان سیر مسائل و برخی اقدامات انجامشده از ناحیهی ایشان و دفترشان را بازگو کردند که برخی از آنها را بهطور خلاصه توضیح خواهم داد.
🔻بهگفتهی ایشان مشکل از آنجا آغاز شد که آقای موسوی حتی قبل از برگزاری انتخابات خود را پیروز انتخابات معرفی کردند. در روز انتخابات هم قبل از اینکه انتخابات تمام بشود، آقای موسوی اعلان کرد که پیروز قطعی انتخابات است. فردای آن روز هم دیدیم که ادعا کردند تقلب شده و باید انتخابات ابطال بشود.
⭕️چرا ابطال؟
🔻پرسش مهم آقا هم این بود که اگر این افراد معتقد بودند آراء جابهجا و در انتخابات تقلب شده، چرا شعار ابطال انتخابات را دادند؟
چرا دنبال بازشماری آراء نیامدند؟
یعنی از تقلب نرفتند به سراغ اینکه باید صندوقها بازبینی بشود، بلکه رفتند سراغ اینکه آراء ابطال بشود و وقتی دیدند رهبری زیر بار حرف زور ابطال نمیرود رفراندوم را مطرح کردند.
⭕️ گفته میشود ایشان برای بازگرداندن آقای موسوی به تمکین در برابر قانون و نیفتادن در دام مقابله با نظام، اقداماتی را انجام دادهاند؛ آیا اشارهای به آنها داشتند؟
🔻نقل کردند فردای روز انتخابات که آقای موسوی اطلاعیهای مبنی بر تقلب را داده بود، ما پیغامی را برای وی فرستادیم با این مضمون که شما چرا تقلب را مطرح کردید؟ چهکار میخواهید بکنید؟ اگر معتقد به تقلب هستید راهکار قانونی دارد و آن بازشماری است و این راه هموار بود.
⭕️ از قول آقای موسوی در محافل سیاسی ادعا شده که من مسئلهی ابطال انتخابات را در جلسهای با حضور آقای هاشمی و آقای خاتمی و... مطرح کردم و آنها هم با ابطال موافق بودند.
🔻این نقل قول ظاهراً به گوش رهبری هم رسیده و ایشان هم به آن واکنش نشان دادهاند. خودشان در این جلسه نقل کردند من این ادعا را دنبال کردم. از طریق واسطهای از آقای هاشمی سؤال کردم آیا چنین چیزی صحت دارد؟ آقای هاشمی گفته بود آقای موسوی در جلسهی مورد اشاره بحث ابطال را مطرح کرد ولی من با آن مخالفت کردم.
⭕️ دربارهی آقای خاتمی چه؟
🔻فرمودند از آقای خاتمی هم توسط فردی پرسیده شد ولی او هم پاسخ داده بود که با نظر آقای موسوی مخالفت کرده است.
⭕️ روز یکشنبه ۲۴ خرداد هم آقای موسوی با رهبر انقلاب دیدار کرد.
🔻آقا گفتند: در این دیدار آقای موسوی بحث تقلب و ابطال را مطرح کرد و من تأکید کردم: #آقای_موسوی شما #عقلت_را_دست_بچهها_نده. ابطال یعنی چه؟ چرا انتخابات با این عظمت را باید ابطال کرد؟ ادعاهایتان را از مسیر قانونی دنبال کنید و اگر مشخص شد تقلب یا تضییع حقی شده، من از استیفای حق شما دفاع خواهم کرد اما به او تأکید کردم طرح ابطال انتخابات بیمعناست و من زیر بار آن نمیروم.
⭕️ آقای موسوی قبول کرده بود از طریق قانونی ادعایش را پیگیری کند؟
🔻ظاهراً بله، آقای موسوی پذیرفت که از مسیر قانونی ادعایش را پیگیری کند اما بعد که رفتند، دومرتبه مردم را برای فردا (دوشنبه) به تظاهرات فراخواندند و به این که مسائل از طریق قانونی پیش برود تمکین نکردند.
همچنین آقا درخصوص دعوت مردم به شورش، به بخش دیگری از مصاحبهی روز قبل از انتخابات آقای موسوی با مجلهی آمریکایی تایم اشاره کردند: وقتی خبرنگار از وی میپرسد با اختیارات کمی که رئیسجمهور در برابر رهبری دارد چهکار میخواهید بکنید؟ آقای موسوی میگوید: حضور مردم در خیابان مسائل را حل میکند.
@rozaneebefarda
ادامه👇
هدایت شده از روزنه
روایتی از #دیدار_خصوصی و چالشی طیفی از #حوزویان_منتقد با رهبر، در کوران حوادث #فتنه۸۸
[صفحه ۶ از ۶]
⭕️حضرت آیتالله خامنهای بارها دربارهی دلایل ناموجه و غیرقانونی بودن ابطال انتخابات در مجامع عمومی توضیح دادهاند؛ آیا در این خصوص مطلبی برای بازگویی دارید؟
🔻از جمله مواردی که ایشان بیان کردند این بود که ما در دورههای قبل هم در برابر ابطال انتخابات ایستادیم و این کار را نکردیم؛ اشاره کردند به انتخابات مجلس ششم در تهران که در آن مورد، شورای نگهبان حکم به ابطال داد و بهلحاظ قانونی هم در حیطهی مسئولیت و شأن شورای نگهبان بود که این کار را بکند. اما رهبر انقلاب تصریح کردند که جلوی این کار ایستادم و اجازه ندادم انتخابات مجلس ششم در تهران باطل شود، بهرغم اینکه وجود تخلف محرز بود.
🔻در مورد انتخابات دوم خرداد هم رهبری در جلسهی ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ با نمایندگان ستادهای کاندیداها اشاره کرده بودند که فردای دوم خرداد و انتخاب آقای خاتمی یکی از مسئولان دولتی پیش من آمد و گفت که انتخابات باید ابطال شود و من آنچنان با او برخورد کردم که انتظار نداشت.
⭕️ یعنی رهبری با ابطال مخالفت کردهاند، صرفنظر از نتیجه...
🔻بله، صرفنظر از نتیجهای که وجود دارد؛ چون در این دو انتخابات اصلاحطلبان رأی آورده بودند. ایشان تأکید کردند نهتنها زیر بار ابطال انتخابات نرفته و نخواهند رفت، حتی تأخیر در برگزاری انتخابات مجلس هفتم را هم که عدهای دنبال آن بودند نپذیرفتند؛ زیرا یک آسیب جدی به کشور و ایجاد بحران برای مردم و نظام است، همانطور که سیرهی امام هم نسبت به این مسئله اینگونه بوده است. یعنی اصل انتخابات آنچنان اصل مهمی است که حریم آن نباید به این سرعت و با بهانههای واهی و غیرقانونی و یا با اردوکشی خیابانی مخدوش شود.
🔻ایشان گفتند اگر انتخابات باطل شود، باید ده بیست روز دیگر مجدداً برگزار شود. چه کسی باید انتخابات را برگزار کند؟
وزارت کشور و شورای نگهبان.
خب آقایان میگویند به این دو تا که اعتماد نداریم، پس باید عوض شوند.
وزیر کشور به مجلس معرفی شود، رأی بیاورد یا نیاورد. و سپس رئیس ستاد انتخابات و دیگر عناصر اصلی هم باید عوض شوند.
از طرف دیگر اعضای شورای نگهبان هم باید عوض شوند؛ یعنی پنج شش ماه کشور تعطیل و دچار بحران شود.
🔻به بیان رهبری، مسئلهی اصلی این بود که این افراد نمیخواستند #تسلیم_قانون شوند و فکر میکردند که میتوانند با کشاندن مردم به خیابانها، نظام را تسلیم #خواست_غیرقانونی و #غیرمنطقی و #بحرانآفرین خود کنند. وَالا اگر اینها در چارچوب قانون عمل میکردند، راه باز بود. همچنانکه بهگفتهی آقا: من به خودشان و نمایندگانشان و افراد بسیاری که خیرخواهانه برای حل و فصل مسائل، در ارتباط با این آقایان بودند گفتم دربارهی هر صندوقی که شکایت دارند بازشماری انجام شود. حتی موافقت کردم بهشکل تصادفی تعدادی از همهی صندوقها بازشماری شود و اگر تغییری ایجاد شد، تعداد بیشتری از صندوقها را ادامه دهند و برای این کار از شورای نگهبان خواستم زمان را برای بررسی زیاد کنند.
البته آنها تن به بازشماری صندوقها ندادند ولی این کار هم انجام شد و نتیجهی بازشماری با آنچه اعلام شده بود، مغایرتی نداشت. به اعتقاد آقا معلوم بود دیگرانی هستند که پختوپز میکنند و این افراد را اداره میکنند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053