749 .mp3
3.62M
سخنان اعتراضی جناب آقای استاد #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسی در فرایند #اجتهاد
🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی است که توسط جناب آقای #فلاحزاده تأسیس و اداره میشود و انتظار آن است این مجموعه و شخص ایشان به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناسی در نزد مجتهدان طراز
حاشیهای بر اظهارات اخیر استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت موضوع شناسی در فرایند اجتهاد مصطلح
#اختصاصیروزنه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جناب آقای استاد احمدی شاهرودی از فضلای ملا و مسلط و عمیق و دقیقالنظر فعلی حوزه علمیه قم است که با تحفظ بر مسلک سنتی حوزه، سالهاست به مجاهدت علمی مشغول بوده و فردی موفق و قابل احترام است.
طبعا حاشیهنگاری طلبگی بر مواضع اخیر ایشان در باب اجتهاد، به معنای انکار فضل و سواد و یا خدمات بیمنت ایشان در متن حوزه مقدسه قم نیست، بلکه تلاشی است برای آغاز یک مباحثه محترمانه طلبگی پیرامون یک موضوع بسیار بنیادین و البته چالشی.
🔹ظاهرا کلام جناب استاد احمدی شاهرودی مسبوق به سابقه است و برخی از اساتید ارجمند به جد بر این باورند که دخالت در موضوعات جزء شئون مجتهد نیست.
بعنوان نمونه میتوان به دیدگاه مرحوم آیتالله العظمی آقا وحید بهبهانی اشاره کرد که در حاشیه بر مدارک الاحکام(ج1،ص79) چنین مینویسند:
لیس معرفه الموضوع شأن المجتهد و الفقیه فکیف یسأل عن المعصوم.
در مقابل اما گروه کثیری از بزرگان را سراغ داریم که ورود فقیه در عرصههای تشخیص موضوع را جزء شئون فقیه دانسته و تنها تشخیص مصداق را از عهده فقیه برداشتهاند.
از جمله فقیهانی که موضوعشناسی را در زمره وظایف مجتهد میدانند، حضرت آیتالله العظمی خویی هستند که چنین میفرمایند:
مرجع شبهه مفهومیه در موضوعات عرفی یا لغوی -همانند مفهوم غنا، صعید اناء و امثال ذلک- شبهه حکمیه است.(فقه الشیعه، ص۲۹۶)
و ما میدانیم محل رجوع در شبهه حکمیه مجتهد است و چارهای از تقلید در اینجا وجود ندارد
از این جهت فرقی بین موضوعات مستنبطه عرفی و شرعی وجود ندارد.
دلیل بر این مدعا نیز عموم ادله تقلید است که تمام موارد مذکور را شامل میشود.
در این میان گروهی نیز قائل به تفصیل شدهاند که جهت جلوگیری از اطاله کلام از ذکر آن اقوال پرهیز میکنیم.
اما نظر صواب در مسئله چیست؟
به نظر ارتکاز فقهای متقدم بر روی ورود فقیه به موضوعات استوار گشته است برای اثبات این موضوع می توان به کتب #قدماء مراجعه کرد:
#سید_مرتضی در مبحث «تذکیه جنین»، موضوع جنین کامل را تشریح می کند.(الانتصار فی انفرادات الامامیه، ص413 )
#ابوصلاح در کتاب «الکافی فی الفقه» در خصوص «تعیین اوقات نمازها» بحث کرده اند (الکافی فی الفقه، ص137)
پس از ایشان مرحوم #شیخطوسی در کتاب «المبسوط» ابتدا به موضوع شناسی مسائلی همچون «سلم»، «رهن»، «مفلس»، «حجر»، «ضمان»، «شرکت»و... میپردازند پس از آن پیرامون حکم آن ها نکاتی را متذکر می شوند.(المبسوط، ج2،ص169/ص196/ص250/ص281/ص322/ص342)
#محققحلی در شرایع الاسلام پیرامون «تعیین حلیت پرندگان» سخن به میان آورده اند(شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام ،ج3،ص172)
#علامهحلی در کتاب مختلف الشیعه پیرامون «تعیین خون های سه گانه بانوان» سخن گفته اند (مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج1،ص366)
فرزند بزرگوار علامه -فخرالمحققین- بحث «تعیین جنسیت خنثی» را در ایضاح الفوائد مطرح کرده است.(ایضاح الفوائد فی شرح مشکلات القواعد ، ج4،ص249)
#شیخاعظمانصاری در کتاب شریف «مکاسب» به صورت مبسوط به تبیین موضوعاتی همچون «تطفیف»، «تنجیم»، «سحر»، «شعبده»، »غناء»، «قمار» و... پرداخته اند.(المکاسب ، ج1،ص199/ص201/ص257/ص274/ص285ص371)
شیخ انصاری همچنین میفرماید:
ثم إنّ الظاهر من الروايات المتقدمة [مقبوله عمر بن حنظله و مشهوره ابیخدیجه و توقیع شریف]: نفوذ حكم الفقيه في جميع خصوصيات الأحكام الشرعية 👈و في موضوعاتها الخاصة، 👉بالنسبة إلى ترتّب الأحكام عليها، لأنّ المتبادر عرفا من لفظ «الحاكم» هو المتسلّط على الإطلاق...
(کتاب القضاء و الشهادات، ص48)
#سید_یزدی در کتاب شریف عروه، مسئله تعیین طلای فرنگی (پلاتین) و «ورشو»(نوعی نقره) را متذکر می شوند.(العروه الوثقی،ج1،ص162)
و از فقهای معاصر، #امامخمینی(اعلی الله مقامه الشریف) در تحریر الوسیله به تبیین ماهیت «سفته» میپردازند(تحریر الوسیله ، ج2،ص611)
فتحصل مما ذکرنا
ارتکاز قدما و یا لا اقل سیره آن ها بر ورود در موضوعات بوده است و ادعای اخیر جناب آقای استاد #احمدیشاهرودی از این جهت، دقیق و درست نیست و در امثله مذکور در کلیپ ایشان مغالطاتی وجود دارد از آن جمله مثال منی که در کلام ایشان ذکر شد از قبیل امثله تشخیص مصداق است ولی کشف حقیقت پول از قبیل کشف مفهوم است.
والله العالم سبحانه و تعالی
▫️امید است جناب ایشان ضمن بازخوانی مجدد دیدگاههای فقهای امامیه(رضواناللهعلیهم اجمعین)، به تکمیل یا تصحیح اظهارات پیشین بپردازند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظرات آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسیاحکام و اطلاع از #اقتصاد_نوین!
▫️سخنان مشابه جناب آقای استاد احمدی شاهرودی با تفصیل بیشتر:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385
🔹مخاطب اصلی این قبیل اظهارات، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی و #پژوهشگاهفقهنظام است و انتظار آن است این قبیل مجموعهها به صورت تفصیلی به دفاع از جایگاه مجموعه خویش بپردازد اما فارغ از هر واکنشی که مؤسسات مورد خطاب جناب آقای احمدی شاهرودی در مواجهه با نقد صریح ایشان اتخاذ کنند، نقدهای جدی بر مدعای جناب ایشان وارد است که عجالتا در اینجا به نکاتی چند اشاره خواهد شد.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان ایشان را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناس
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۱
🔹سید حیدر سادات محمدی:
اگر واقعا به دنبال حل یک بحث دینی هستید خوب کلمات موافقین و مخالفین رو در فضائی علمی نشر بدید.
با تشکر
ضمن موافقت با فرمایشات استاد معظم حاج آقای احمدی نکاتی رو عرض میکنم:
۱ ) " موضوع " تقسیم میشود به موضوعاتی که شارع متصدی تبیین مفاهیم آن شده است و موضوعاتی که شارع نسبت به تبیین آن سکوت کرده و آنرا ملقی به فهم عرف کرده است، که در کلمات با تعابیر مختلفی از آن یاد میشود، و عبارت صاحب عروه قده در این زمینه خواهد آمد.
۲ ) علی هذا؛ تعبیر ( موضوع ) مشترک لفظی میباشد، و از عبارات فقهاء نه میتوان کلام مرحوم وحید بهبهانی ره رو در عِداد موافقین مدعای حاج آقای احمدی حساب کرد و نه کلام سائر اعلام رو در عِداد مخالفین، مگر اینکه تصریحی در بین وجود داشته باشد.
۳ ) لا خلاف که فقیه در موضوعاتی که شارع متصدی تبیین آن شده است، حق اظهار نظر دارد و تقلید هم واجب است، چه موضوعات شرعیه مثل مفهوم صلاه و صوم، و چه عرفیه مثل تبیین مفهوم نوم که در صحیحه اولی زراره حضرت متصدی تبیین مفهوم نوم شدند، با اینکه نوم مفهوم عرفی دارد نه اینکه یک حقیقت شرعیه داشته باشد.
۴ ) اصلاولی در تقلید، عدم حجیت نظرات مجتهد است الا در جاییکه سیره داشته باشیم یا عناوینی همچون افتاء، معالم دین، نظر فی حلالنا و حرامنا، شامل آن بشود.
و خارجا میدانیم که فتوا و معالم دین، در جایی صادق است که مطلب متخذ از شریعت باشد، و الا تبیین ماهیت پول که متخذ از شارع مقدس نیست، لذا هر اقتصاد دانی هم میتواند در تعیین ماهیت پول ورود کرده و نظری مخالف مرجع اتخاذ کند، و به او گفته نمیشود: شما ( فتوا ) داده و در حیطه ی ( حلال و حرام ) نظر دادید در حالیکه تخصص اجتهاد را ندارید.
و همچنین سیره زمانی حجت است که احراز اتصال آن به زمان امام ع بشود، و ما موردی نداریم که اصحاب ائمه علیهم السلام در تعیین مفاهیم عرفی، نظری از خودشان # مستند به شریعت بیان کرده باشند. ( دقت شود )
بله، اینکه هر کسی در تبیین مفاهیم عرفی میتواند نظر شخصی خودش را ابراز کند، مشکلی ندارد، و اگر برای مقلد، اطمينان پیدا شد میتواند از او تبعیت کند، ولی این دیگر از باب حجیت اطمینان است نه فتوای فقیه، لذا اگر از نظر یک اقتصاددان هم اطمینان پیدا شد او هم حجت خواهد بود.
۵ ) شاهد بر این مدعا:
مرحوم سید ره که متصدی تبیین مفهوم طلای فرنگی و ورشو شده اند، خود ایشان تصریح دارند که این دست فتاوا، حجیتی ندارد، و جالب اینست که مرحوم امام ره هم تعلیقه ای بر متن نزده اند:
محل التقليد و مورده هو الأحكام الفرعية العملية فلا يجري في أصول الدين و في مسائل أصول الفقه و لا في مبادي الاستنباط من النحو و الصرف و نحوهما و لا في الموضوعات المستنبطة العرفية أو اللغوية و لا في الموضوعات الصرفة- فلو شك المقلد في مائع أنه خمر أو خل مثلا و قال المجتهد إنه خمر لا يجوز له تقليده نعم من حيث إنه مخبر عادل يقبل قوله كما في إخبار العامي العادل و هكذا و أما الموضوعات المستنبطة الشرعية كالصلاة و الصوم و نحوهما فيجري التقليد فيها كالأحكام العملية. العروة الوثقى ( المحشی)؛ ج1، ص: ۵۶ م 67.
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
مرور دیدگاههای فقهای عظام امامیه پیرامون اظهارات جناب آقای #احمدیشاهرودی در باب جایگاه #موضوعشناس
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
🔹Mira:
سلام
در زمینه ی موضوع شناسی هم آقای علیدوست یک مقاله ای دارند با عنوان : حجیت نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات.
در اینترنت هست. قابل استفاده است.
آنچه که اجمالا بنده ی کم سواد اطلاع دارم این است که، فقیه دارای چند شأن است. افتا، قضاوت، حکومت.
و اگر سلمنا که فقیه به واسطه شان افتا، وظیفه ی ورود بر مصادیق را ندارد اما جواز ورود به مصادیق از باب حکومت در نزد فقها بلا اختلاف است و در نتیجه تلاش های موضوع شناسی بسیاری از آقایان میتواند در پاسخ به نیازهای حکومت باشد.طبیعی است که پاسخ به نیازهای نهاد ها و سازمان های حکومتی ، با بیان حکم به نحو قضیه حقیقیه کار پیش نخواهد رفت.
این نکته نیز قابل ذکر است که همانطور که در عبارات برخی فقها آمده موضوعات عرفی نیز از یک سنخ نیستند و برخی ساده و برخی پیچیده اند و عدم ورود فقها به مصادیق پیچیده عرفی، عملا سبب تحیّر و بلاتکلیفی و ترک احکام میشود که شاید چنین چیزی با رسالت اقامه دین در تناسب نباشد.
به هر حال غرض این نیست که بگویم موضوع شناسی جزو وظایف اولا و بالذات طلبه است، اما به نظر خارج از وظیفه هم نیست و برخورد ایشان کمی به نظر تند و در فضای فقه سنتی بود.
و الله العالم
@rozaneebefarda
اهانت سازمانیافته به ساحت حضرت فاطمه(س) در سایه سکوت حوزه هزارساله نجف
مدینه فاضله سکولارهای حوزوی همین بود؟!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
با برافتادن رژیم سفاک صدام و برآمدن شبهدولتهای وابسته به آمریکا، فضای فرهنگی و مذهبی عراق با دگرگونیهای سریع و عجیب همراه شد.
نضجگیری نحلههای انحرافی یکی از عوارض منفی ولنگاری فرهنگی عراق پس از صدام بود.
مدتهاست سرویسهای جاسوسی کشورهای مختلف به سرمایهگذاری در عراق پرداختهاند و حالا مدتی است که نتایج آن برنامهریزیها و صرف هزینههای گزاف، نمود اجتماعی یافته است.
انحراف در آئینهای عزاداری از حیث شکل و محتوا، تنها یکی از بروندادهای ولنگاری فرهنگی/مذهبی در عراق است که قبل از این در ایام عزاداری محرم شیوع یافت و معالاسف مدتی است از تحریف تاریخ صدر اسلام گذشته و به مرز اهانت علنی به ساحت مقدس حضرت فاطمه زهرا علیها سلام رسیده است.
عجیب آنکه در تمام این سالها، متولیان حوزه علمیه نجف، برنامهای برای مدیریت فضای فتنهگون عراق نداشته و بلکه به تئوریزه کردن این بیتفاوتی و بیعملی پرداخته است!
عجیبتر آنکه برخی #سکولارهایحوزوی، همصدا با بعضی #سکولارهایعرفی، حوزه فعلی نجف را مدینه فاضله و الگوی تمام حوزههای علمیه شیعی _حتی قم_ برشماردهاند!
از نگاه سکولارها، مزیت نسبی حوزه نجف، سیاستپرهیزی و بلکه سیاستستیزی بوده و همین موجب شده این حوزه در امر تبلیغ دین توفیق حداکثری یابد!
اما ورای این تحلیلهای آبکی و انتزاعی، واقعیتهای عینی حکایت دیگری دارد!
واقعیت آن است که سکولار شدن حوزه نجف موجب شده بزرگ مرجع عراق یعنی آیتالله العظمی سیستانی نیز در میان این جماعت، غریب افتد و قدرش ناشناخته بماند.
واقعیت آن است که هر عنصر نامطلوبی امروز می تواند به نام دین علم مرجعیت و راهبری بلند کند و دکان دونبش برای فریب مردم باز کند!
واقعیت آن است که سیاستگریزی عارضی نجف، نه فقط حیثیت و هویت این حوزه مقدسه، که دیانت مردم عراق را نیز شدیدا به مخاطره انداخته و عراق را بیش از هر زمان دیگری به بستر نضجگیری #فتنههایمذهبی مبدل سازد.
پرسش آن است که سوداگران سکولاريسم حوزوی که در قم به ادنی بهانهای تا مرز شهرآشوبی پیش میروند، چگونه است از یک طرف حوزه نجف را در مقابل قم بعنوان مدینه فاضله معرفی میکنند و همزمان در مقابل انفعال و سکوت و انزوای این حوزه در مقابل #هتاکانشبهدینیبهساحتاهلبیت(ع)، زبان در کام درکشیدهاند؟!
برخلاف پروپاگاندای رسانهای سکولارها، سرشت حوزه هزارساله نجف همواره با سیاست و مبارزه و قیام گره خورده است و از آن جمله، اگر زمانی آن حوزه با همت شیخالطائفه و دیگر اعاظم به تولید تراث حدیثی و سایر میراث معنوی، از جمله احیای شعائر حسینی، موفق میشود یکی از عوامل مهم آن مسئله حکمرانی و به طور مشخص حکومت بویهیان شیعی ایرانی است.
در طول تاریخ آنچه نشانگر #حیات و عامل جهانیشدن آوازه و دامنه تاثیر حوزه مقدسه نجف بوده، همانا #غیرتدینی و مجاهدت سازمانیافته در امر تحقق دین است. از این رو به هر میزان که در اقامه امر دین توفیق داشته، در میان شیعیان و مسلمانان و بلکه جهانیان اعتبار و آبرو داشته و در تحولات اجتماعی، محل اعتنا قرار گرفته است.
سکولارهای حوزوی که نجف را منفعل و بیعمل میخواهند در بهترین حالت، مصداق دوست جاهل هستند که مسیره انزوای بیشتر و حذف این حوزه مقدسه را پیش گرفتهاند!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
201022_0750.mp3
17.09M
🎙بشنوید|| پاسخ تفصیلی جناب آقای #حاجابوالقاسم به اظهارات اخیر جناب آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسی
▫️سخنان جناب آقای استاد احمدی شاهرودی در نفی ضرورت #موضوعشناسیاحکام و اطلاع از #اقتصاد_نوین!
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10387
▫️سخنان تعدیل شده و توضیحات پسینی جناب آقای احمدی شاهرودی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10385
▫️حاشیه طلبگی روزنه بر سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی را اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10386
🔴حاشیه روزنه
آنگونه که پیش از این نیز در روزنه تأکید شد، مخاطب اصلی سخنان جناب آقای احمدی شاهرودی، مجموعههایی مانند #مؤسسهموضوعشناسیاحکامفقهی و #پژوهشگاهفقهنظام بودهاند و انتظار آن بود که این قبیل مجموعهها ضمن پاسخ تفصیلی به اظهارات مربوطه، به دفاع از جایگاه و مأموریت سازمانی مجموعه خویش بپردازد.
از این جهت اقدام بهنگام ریاست پژوهشگاه فقه نظام قابل تقدیر است.
اکنون باید منتظر پاسخ #مؤسسهموضوعشناسی و شخص جناب آقای #فلاحزاده به اظهارات اخیر باشیم.
واقعیت آن است که این مراکز گاه با بودجه عمومی و گاه با وجوهات شرعیه اداره میشوند و قطعا تأسیس این قبیل مجموعهها از فلسفه محکمهپسند و کارآمدی قابل دفاع برخوردار است. کمترین حق حوزویان اطلاع تفصیلی از این امور است تا خدای ناکرده آن شبهات در اذهان مستقر نگردد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
4_5837169943233169922.ogg
665K
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی!
▫️چه نیازیه طلبه تفسیر و عقاید بخواند؟!
▫️ اگر مردم سوال کردند می گوییم نمی دانیم!
مگه شما چشم پزشکی بلدید؟! نه! لازم نیست!
▫️بخشی از جلسه درس اصول(۱۲ خرداد ۱۴۰۰)
#بازنشر به بهانه اظهارات جنجالی اخیر ایشان.
🔶حاشیه روزنه
این قبیل اظهارات اختصاص به این استاد محترم ندارد و تعدادی از اساتید محترم در متن حوزه هستند که با انگیزههای مختلف در امر مطالعات تخصصی طلاب _حتی در یادگیری عقاید و تفسیر_ به طور جدید تشکیک میکنند.
به راستی آیا تضمینی هست اگر طلاب قرآن را در سالهای اولیه نیاموزند بعدا به سراغ این سرچشمه تمام معارف اسلامی بروند؟
چه تضمینی هست با نسخه این اساتید محترم، مجتهد متعمق در فقه و اصول تربیت شود؟
خوب است جناب استاد احمدی شاهرودی کارآمدی ایده تربیتی_تحصیلی خود را تبیین کنند تا انتزاعی بودن این ایدهها متبادر نشود!
به راستی، بزرگان امامیه که در سایه انس با قرآن کریم تمام مراحل طلبگی را تا عالی ترین سطوح علوم و معارف اسلامی طی کردهاند، با کدامین الگو تربیت شدهاند؟!
شاید برخی تصور کنند این قبیل نسخهها برخاسته از روش سنتی حوزه است، اما مطالعه احوالات و اظهارات بزرگان خلاف آن را اثبات میکند و با کمال احترام باید عرض شود این قبیل توصیهها، شهرت و کلیت ندارد. و البته در جای خود قابل احترام است؛ اگرچه قابل تعمیم نیست!
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/ ۱
🔹امیررضا علی نقیان:
سلام علیکم صبحتون بخیر.
اشاره کردید که اظهارات استاداحمدی شاهرودی از شذوذات است.وحوزه سنتی اینطور نیست..
ببخشید چند نکته:
اولا علامه طباطبایی در چه دورانی مشغول نگاشتن تفسیر المیزان شدند؟
جواب:دورانی که تفسیرقرآن در حوزه در محجوریت بود.
از دوران علامه وشهید مطهری هم این مهجوریت ادامه داشته..
همین الان تقسیر قرآن چه جایگاهی در دروس حوزه دارد؟
جواب:درسی فرعی وحاشیه ای که با جزو حل میشه.
همین الان کسی قصد داشته باشه تفسیر تخصصی بخونه باید چیکارکنه؟
جواب:صبح ها فقه واصول اگر وقت شد بعداز ظهر هم برو موسسه تفسیربخونید.
لطفا با خودمون رو راست باشیم.
تنها درس مورد قبول حوزه:
فقه واصول شیخ وآخوند.
ممنونم
🔶پاسخ روزنه
سلام علیکم
ضمن تشکر از نکات شما
موضوع بحث بر سر ضرورت و زمان ورود به علومی مانند عقاید و تفسیر در مسیر طلبگی است. لزوما بحث بر سر ورود به رشته تخصصی تفسیر نیست!
تمرکز بر فقه و اصول نیز لزوما رقیب یا بدیل یا نافی فراگیری سایر علوم نیست.
بحث بر سر آن است که آیا رسیدن به قلههای فقه و اصول، باید در فرایندی منهای فراگیری علوم راهبردی مانند اصول عقاید و تفسیر تعریف شود؟! اگر چنین است، واقعا این امکان وجود دارد؟ آیا بزرگان امامیه همین مسیر را طی کردهاند و لزوما بعد از گذراندن سطوح عالیه فقه و اصول وارد این دانشها شدهاند؟!
@rozaneebefarda
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۲
سلام علیکم.
این طلبه حقیر درد دلی داشت که جز با بی نشانی امکان مطرح کردن نداشت. باید بگویم مشکل از آنجا آغاز شد که روش سنتی حوزه جایش را به نمره و حضور و غیاب و اجبار حضور دارد. نظام سنتی حوزه مدرن شد. خوب مدرن شدن ( البته منظور روشمندی و دقت در چگونگی و جزییات به عنوان اصول بنیادین دنیای مدرن است و نه نگرشی که اندیشه های بسط یافته در عصر مدرن را هم جزیی از آن میشمارند) محاسن و معایبی داشته. محاسن که طی قرن اخیر بسیار مورد بخث بوده اما معایب بی توجهی به خروجی حوزه است. نظام سنتی حوزه چون اجبار بر گذراندن دروس با تعدد خاص نبود و بعد چند سال و با گذشت دروس سطح طلبه فراغت زیادی داشت همه قرار نبود که فقیه شوند.
بلکه برخی خودشان را با سرعت اساتید هماهنگ میکردند و مستعد بودند و برخی کنار فقه به قرآن و تفسیر و تبلیغ میپرداختند.
نظام نوین حوزه همه طلبه ها را چنان مشغول فقه میکند که کسب مهارت های تبلیغی یا تفسیری برایشان در حاشیه است. مگر قرار است همه مجتهد شوند. بنده و دوستانی که بخش قابل توجهی از عمرم را در بررسی شیوه های تبلیغ مسیحیت بهاییت و دیگر فرق گذراندم.
شهادت میدهم که اگر طلبه مهارت تبلیغ نداشته باشد برای جامعه خسارت بار است. یادم هست خودم که طلبه بودم وقتی با منطق ارسطویی در پایه دوم آشنا شدم در کوچه و بازار سعی میکردم با مردم جدل کنم تا مهارت به دست بیاورم. چه افرادی را که آزرده ام. مهارت تبلیغ چیز شاخ و دم داری نیست بلکه ابتدای آن آشنایی با جایگاه درست نصیحت موعظه جدل و دیگر رفتارهایی است که یک مبلغ باید بداند با اتکا به قرآن و سیره.
آموزش در دنیای مدرن دیکانستراکشن هم دارد یعنی ساختار زدایی. یعنی اگر دانشجویی مستعد بود یک استاد تمام میتواند تشخیص دهد که همه مقاطع را نخواهد و مستقیم مثلا از کارشناسی به دکترا برود.
آقایان مدافع مدرن شدن حوزه آیا حاضرند اگر مراجع عظام طلبه ای را مستعد دید این همه بار مطالب تکراری را از دوش او بردارند و یکباره به سطح چهار برود. پس طرفداران مدرن کردن حوزه آن را هم ناقص مدرن کردند.
در خصوص موضوع شناسی و قرآن نیز درد همان درد است و ریشه در همان مدرنیزه کردن حوزه دارد.
یکی از دوستان چه نکته سنج بود که گفت طلبه ای که تخصص در تفسیر و عقاید ندارد باید بگوید من چیزهایی بلد هستم ولی متخصص نیستم
اینکه بگویبم طلاب فقه و اصول بخوانند و اصلا عقاید و تفسیر نخوانند اصلا شدنی است؟
تفسیر قران را اگر هر طلبه ای جدی بگیرد در فقهشان هم اثر دارد.
حتی شناخت تاریخ اسلام و مسلمین و شرایط اجتماعی قرون نخست، در فتوای فقیه اثر دارد.
آیا اطلاعات تاریخی و اجتماعی حضرت آقا امام خامنه ای از سیره حضرات معصومان و حواشی تاریخی آن در صدور فتوای ایشان موثر نبوده؟
@rozaneebefarda
1_688169901.mp3
17.76M
🎙بشنوید|| صوت سخنرانی آیتالله العظمی وحید خراسانی در آستانه قیام ۱۹ دی قم در دفاع از ساحت مقدس امام خمینی
#اختصاصیروزنه
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
جامعه مدرسین علیه سکولاريسم حوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹گزیده سخنان جناب آقای #حسینیبوشهری در دوازدهمین اجلاسیه سراسری جامعه مدرسین و علمای بلاد:
انقلاب اسلامی از دل حوزه های علمیه نشأت گرفته است.
حوزه کاری کرده کارستان، حوزه های علمیه، مراجع و علما و در راس آن حضرت امام قدم در وادی گذاشتند که به خوبی از عهده آن برآمدند.
اهداف ما گرایش به معنویت بود، ما احساس میکردیم اگر مساله به همین صورت پیش رود چیزی باقی نخواهد ماند، امام فریاد برآوردند، نهضت را مردمی اعلام کردند؛ وعده عدالت اجتماعی و ارزش های دینی به مردم دادند، روحانیتی که این فاکتورها مدنظرش بود احساس کرد در سایه تشکیل حکومت اسلامی، جمهوری اسلامی قابل تحقق است.
اولین توصیه این اجلاسیه این است که روحانیتی که با همه سختیها، زندانها و تبعیدها در صحنه بوده، همچنان در صحنه است؛ ما به این باور رسیده ایم که دین از سیاست جدانیست، سیاست در متن دین ماست، دین با سیاست همراه است، نمیشود تنها در امور فردی برای احیای ارزشها تلاش کنیم.
پیام اجلاسیه این است نکند برخی از روحانیون با عدهای همنوایی کنند یا به خاطر فشارهایی که دیده می شود منفعلانه برخورد کنند و ریشه را بزنند و بگویند دین از سیاست جداست، این که عده ای که خودشان در ایامی در مصدر امور بودند، اگر بخواهند نغمههایی سر دهند، این درست نیست.
این که عده ای شعار مسجد و محراب برای حوزه و روحانیت سر دهند، با فلسفه حوزه های علمیه و رسالت علما که دنباله روی انبیا و اولیای الهی هستند، سازگار نیست، اگر این گونه بود که این همه جنگ ها بر مولا علی(ع) تحمیل نمی شد.
پیام اجلاسیه این است که روحانیت بر سر عهد و پیمان خود بماند تا بتوانیم به مسیر ادامه دهیم، رسیدن به عدالت اجتماعی و رضایت مندی مردم کار ساده ای نیست، اما روحانیت با همان استواری در صحنه می ماند تا رسیدن به مرز نهایی که تمدن اسلامی است.
روحانیت در کنار مردم با هدایت و رهبری رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید تا رسیدن به افق ها این مسیر را ادامه خواهد داد و این پرچم را به دست حضرت ولیعصر(عج) خواهد سپرد.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) را تکذیب کرده است!
برخی به دنبال احیای تز رضاخانی جدایی دین از سیاست هستند!
پاسخ صریح جناب آقای #سیداحمد_خاتمی به اظهارات اخیر آقای #مصطفی_محقق_داماد در باب جدایی حوزه از سیاست
قابل تأمل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 #گزیده سخنان جناب آقای #سیداحمد_خاتمی (نایب رییس جامعه مدرسین) در دوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد:
▫️ مقام معظم رهبری اهمیت جهاد تبیین را به خوبی تبیین کردند، البته در اینجا نکات زیادی وجود دارد، از جمله جهاد تبیین در قرآن، روایات و سیره و روش امامان که اعزه محترم باید به تبیین ابعاد مختلف آن بپردازند.
▫️علما و روحانیت را طلایه داران و پیشگامان نهضت جهاد تبیین هستند.
جهاد تبیین دو بخش ایجابی و سلبی دارد؛ رسالت تبیینی که انبیای الهی و اولیا داشتند هم نفی داشت و هم اثبات، نمی شود ما اثبات را داشته باشیم اما نفی را نه.
▫️تبری جلوه سلبی جهاد تبیین است؛ اساسا لااله الا الله از تبری شروع می شود، امام هم از تبری از رژیم شاه و آمریکاییها شروع کرد، با این کار نظام اسلامی شکل گرفت.
▫️از ابتدای انقلاب اسلامی، انقلاب ما گرفتار #التقاط_اعتقادی شد.
شهید مطهری به جنگ این التقاط رفت و با این نگاه آثار زیادی را به چاپ رساند، منافقین به صحنه آمدند و همه چیز دین را هدف قرار دادند؛ پرورشدهندگان فرقان که شهید مطهری را به شهادت رساندند، هنوز در حال خط دهی هستند.
▫️[بازخوانی بخشهایی از فرمایشات حضرت امام و رهبری درباره مروجان اسلام آمریکایی و التقاطی].
این تفکر امروز هم هست، البته مردم به صحنه آمدند و زیربنای تفکرات اینها که تفکرات همان جریانی است که امام در صحیفه در رابطه با نهضت آزادی گفتند، قصه جهاد تبیین تنها قصه یک جریانی که نه ماه بود و رفت نیست.
▫️[در پاسخ به اظهارات سخنرانان نشست صد سالگی حوزه، از جمله آقای مصطفی محققداماد، که برخی از سخنرانان آن خط جدایی حوزه از سیاست را دنبال کردهاند] اینها روی شان نمیشود که بگویند جدای دین از سیاست، می گویند جدایی حوزه از سیاست، اگر کسی دین را از سیاست جدا بداند پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین را تکذیب کرده است، این جهاد تبیین بسیار مهم است.
▫️کسانی در پی احیای تز رضا خانی جدایی دین از سیاست هستند، ما معتقدیم حوزه فراتر از جناح ها و گروه ها است، اما چه کسی گفت حاج شیخ عبدالکریم در سیاست نبود، سیاست تنها درگیری نیست، مؤسس حوزه علمیه قم در دل سیاست بود و مدبرانه عمل کرد.
▫️اینها می خواهند حوزه را نظام جدا کنند، طلبه خوب، خطیب خوب و امام جماعت خوب را افرادی می دانند که در حمایت از انقلاب تقیه کند، هدف این است، ما به همراه امام عظیم الشان همراه علمی که ایشان برافراشتند خواهیم ماند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| اظهارات عجیب جناب آقای #احمدیشاهرودی پیرامون جایگاه آموزش قرآن در تحصیلات حوزوی! ▫️چه ن
بازتاب دیدگاههای مخاطبان روزنه/۳
🔹شمس آبادی:
سلام علیکم
شواهد عینی و مصداقی شما بر اینکه سیره بزرگان غیر از مطلبی است که آقای احمدی شاهرودی می گوید در فراگیری «علم» تفسیر و کلام چه هست؟
@rozaneebefarda
ضرورت قرآنآموزی در حوزه از نگاه #شهید_ثانی
پاسخی به اظهارات جناب آقای استاد احمدی شاهرودی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔲 شهید ثانی رضوان الله علیه در منیة المرید در قسمت آداب متعلم علوم دینی میفرماید:
▫️و کان السّلف لا یعلّمون الحدیث و الفقه إلا لمن حفظ القرآن.
▫️و إذا حفظه فلیحذر من الاشتغال عنه بغیره اشتغالا یؤدی إلی نسیان شیء منه أو تعریضه للنسیان بل یتعهد دراسته و ملازمه ورد منه کل یوم ثم أیام ثم جمعه دائما أبدا.
▫️و یجتهد بعد حفظه علی إتقان تفسیره و سائر علومه.
🔹علماء سلف مرامشان آن بود که فقه و حدیث را بغیر حافظ قرآن نمی آموختند.
🔹و کوشش کند که در تعقیب حفظ کلام اللّه از #تفسیر و سایر علوم قرآن برخوردار گردد.
▫️منیةالمرید، ص۲۶۴.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
وقتی عنصر برجامی رادیکال و افتراقطلب، ژست معلم اخلاق میگیرد و به #سیداحمد_خاتمی درس اخلاق میدهد!
▫️روشنگری شجاعانه امام جمعه موقت تهران و نائب رئیس محترم جامعه مدرسین علیه سکولارهای حوزوی و خصوصا مواضع انحرافی #مصطفیمحققداماد، به کام غرباندیشان گران آمده است و احتمالا در روزهای آتی با موجی از تهاجمات ناجوانمردانه علیه ایشان مواجه باشیم.
موج رسانهای احتمالی، در شناخت شبکه رسانهای، سیاسی و عقبه حوزوی دگراندیشان و غربگرایان بسیار مؤثر است.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
🎙بشنوید|| پاسخ تفصیلی جناب آقای #حاجابوالقاسم به اظهارات اخیر جناب آقای #احمدیشاهرودی در نفی ضرورت
پاسخ #رابطحوزهودولت و رئیس پژوهشگاه فقه نظام به اظهارات اخیر جناب استاد #احمدیشاهرودی
🔹مشاهده فیلم کامل اظهارات طرفین در
👇
اینجا
🔹مطالعه متن کامل پاسخ آقای حاجابوالقاسم در 👇
اینجا
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#سروش_محلاتی و سودای سکولاريسم!
[ص ۱ از ۲]
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻
#شهید_سلیمانی در وصیتنامهاش مینویسد:
امروز قرارگاه حسینبن علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرمها میمانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمیماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی(ص)
خوب است حوزویانی که از درون، ساز مخالفت با جمهوری اسلامی مینوازند و برای رسانه های زنجیره ای و پادوهای قاتلان آن شهید، تئوری بافی با رنگ مذهبی کرده و علیه مبانی انقلاب، محتوای شبه علمی تولید میکنند را بهتر بشناسیم.
#سروش_محلاتی اخیرا در سخنرانی باعنوان "مدرس و نسبت سیاست و دیانت" به صراحت دلایل نفی پیوستگی دین و سیاست در جمهوری اسلامی را بیان کرد!
🔻او مدعی است:
باید پذیرفت اسلام یک دین سیاسی است و دین اسلام را نمیشود از امور سیاسی تفکیک کرد، چرا که آموزه های اسلام و قرآن در امور سیاسی ورود کرده است.
اما پیوستگی و نفی جدایی دین از سیاست، آسیبها و نگرانیهای به وجود میاورد. باید به گونه ای این پیوستگی تفسیر شود و در صحنه عمل، نهاد سازی شود که این موارد پیش نیاید:
۱.حق نداشتن مردم
اگر فقاهت شرط حاکم در جامعه اسلامی باشد، افرادی که این ویژگی را کسب نکرده اند از رسیدن به حکومت بی نصیب خواهند بود. اگر برای حاکم، شرط فقاهت قائل باشیم، مردم حق نخواهند داشت به دلخواه خود هر شخصی را (و لو جاهل و فاسق) انتخاب نمایند. آنها باید فرد صالح را بشناسند و او را در حکمرانی و تحصیل مصالح کشور یاری کنند. پس مردم در چارچوب مقررات دین حق دارند در سرنوشت خود دخالت کنند نه فراتر.
۲.ترکیب دو نهاد و استقلال نداشتن نهاد دین
نباید حاکمان سیاسی متولی دین و مرجعیت و تبلیغ دین باشند، بخاطر همین حرف متهم به سکولار بودن میشویم.
۳.قداست یافتن حاکمان و نقد نپذیری
روشنفکران عرب، قائل به جدایی دین از سیاست شدند، تا حاکمان قداست نیابند و امکان نقد آنها وجود داشته باشد.
۴.بازی با دین
وقتی امر دین و دنیا دست یک غیر معصوم بود، ممکن است موجب سوء استفاده از دین شود. چه بر سر دین میاید؟ ضمن اینکه جلوی تنوع اجتهادها گرفته میشود و این به ضرر دین است.
انحصار دین به دست حاکمان ممکن است باعث به بازی گرفتن دین شود. بله یک بار علی ع حاکم است ولی اگر مثل معاویه حاکم شد، دین به بازی گرفته میشود.
علامه در المیزان:
"نشاهد لعب السیاسه بالدین" سیاست یکبار دین را بالا میبرد و یک بار با آن قهر میکند.
✅نقد:
محلاتی در این سخنان میپذیرد:
اگر حاکم، خود یک فقیه مورد رجوع مردم باشد، ما پیوستگی دین و سیاست را نمی پذیریم. اگر حاکم مسلمین، دغدغه تبلیغ دین داشته باشد، ما قائل به جدایی دین از چنین سیاستی هستیم.
اگر قرار باشد ولیّ فقیهی همچون امام خمینی ره داشته باشیم که علاوه بر زعامت، مرجعیت دینی دارد، همان بهتر که دین از سیاست جدا باشد! در دین امور سیاسی هست، ولی نباید زعیم مملکت، کاری به تبلیغ دین یا مقام فتوا داشته باشد(آسیب ۲)
اد هر غیر معصومی را در ردیف معاویه قلمداد میکند؛ چرا که عامدانه خواسته چشم بر عدالت و جایگاه والای ولی فقیه، به عنوان امین معصومین و حصن اسلام ببندد. طبعا اینکه فقها به حسب روایت، افضل الناس بعد الائمه هستند در قاموس او بی معناست. او ارزشی برای نظارت دائمی متخصصان منتخب مردم در مجلس خبرگان بر ولی فقیه یا انتقادات روزانه نشریات غربگرا از سیاستهای کلی رهبری قائل نیست، تا به هر زوری شده، جمهوری اسلامی را غیرقابل نقد تصویر کند!
اگر قانون اساسی برای رهبر مملکت شرط اجتهاد یا پیش از اصلاح قانون اساسی، شرط مرجعیت را لازم میداند، محلاتی این را یک خطر و آسیب قلمداد میکند!
روشن است محلاتی با این ملاک و معیاری که داده، نمیتواند امام خمینی را یک استثنا قلمداد کند؛ چرا که امام علاوه بر رهبری، مرجع دینی نیز بودند، و دارای عصمت هم نبودند.
درباره چرایی لزوم وجود شرط فقاهت و عدالت در حاکم جامعه اسلامی اینجا بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/10214
به نظر محلاتی مردم حق دارند احکام الهی را زیر پا بگذارند و رسیدن به آزادی، فراتر از چارچوب مقررات دینی، خواسته اوست.(آسیب ۱)
او قبلا تصریح کرده و با تحریف آموزه های قرآنی و روایی و تقطیع سخن بزرگان، مدعی شده اگر پیامبر هم حکم به جهاد دادند، مردم مجازند پیروی نکنند و پیامبر هم حق مجازات آنها را ندارد.
نقد تفصیلی این مطلب را در روزنه بخوانید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9726
او این ادعای مضحک را تکرار میکند که مردم، مختار و مجازند اصل اسلام را نفی کنند! (نه تکوینا که اختلافی نیست، بلکه به اقتضای قانون شرع) قانون اساسی و جمهوری اسلامی را کنار بگذارند و اگر دلشان خواست جاهلترین و فاسدترین فرد را برای حکمرانی، بر گرده خود سوار کنند! حتی رضاشاه خائن!
@rozaneebefarda
#سروش_محلاتی و سودای سکولاريسم!
[ص ۲ از ۲]
محلاتی انتخاب جمهوری رضاخانی را هم حق مردم دانسته است. در این باره ببینید:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9196
▫️از آقای محلاتی می پرسیم شما چطور پذیرفتی مردم موظفند جانشینان معصوم پیامبر ص را بشناسند و ایشان را در پیاده ساختن اهداف دین و تحقق سعادت دنیوی و اخروی مردم یاری کنند؟ اگر محدودیت آزادی انسان مسلمان، به چارچوب مقررات دین، خلاف شرع و آزادی خداداد است، چرا فقط نسبت به فقیه چنین است؟
🔹آقای محلاتی از شهید بهشتی و پذیرش حق حاکمیت ملی(به تفسیر سکولار او) بسیار دم میزند تا آن را در برابر ولایت فقیه قرار دهد، اما وقتی محلاتی درباره چنین جملاتی از شهید بهشتی، مورد سوال قرار میگیرد، به طور تاکتیکی سکوت میکند!
شهید بهشتی اما میفرماید: «اﻳﻦ ﺧﻮد ﻣﺮدم ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺴﻲ را ﺑﻪ رﻫﺒـﺮي ﺑﭙﺬﻳﺮﻧـﺪ ﻛـﻪ واﺟﺪ ﺻﻔﺎت و ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺗﻲ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ در این رواﻳﺎت آﻣﺪه اﺳﺖ»(شناخت اسلام، ص448)
اصل حق حاکمیت ملی و تحریف دیدگاه شهید بهشتی توسط محلاتی:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9262
چطور باید به این طایفه سکولار گفت که مردم تکوینا آزاد و مختارند که هر دینی را بپذیرند یا نپذیرند، به احکام آن پایبند باشند یا نباشند، ولی ممکن نیست در متن شریعت، و در مقام بیان قانون شریعت، چنین آزادی داده شود! مردم آزادند اسلام را منکر شوند؟ تکوینا یا تشریعا؟!
چقدر مضحک است که کسی بگوید دین میگوید فلان کار واجب یا حرام است و پاداش و مجازات دنیوی و اخروی دارد، در عین حال آزادی مطلق میدهد هرکار میخواهید بکنید! قانونا، زنا و زیر پاگذاشتن دستور جهاد پیامبرتان مجاز است، ولی حد یا تعزیر هم دارد!
فرق است بین آزادی تکوینی و آزادی تشریعی. تکوینا انجام هر کار نیک یا ناپسندی، یا هر جنایتی برای انسان ممکن است. آزاد است و مختار. ولی قانونگذار و شارع مقدس میتواند آن را الزامی یا ممنوع کند.
برخلاف گفته محلاتی در بحث نفی دشمن ستیزی تحمیلی، پیامبر خدا ص دو تن از متخلفان از جهاد را به شهادت قرآن در آیه ۱۱۸ سوره توبه، مجازات کردند. آنها مختار بودند و معصیت را انتخاب کرده بودند. ولی تشریعا و قانونا مجاز نبودند.
🔹محلاتی چگونه پذیرفته معصومین حق داشتند حدود الهی را جاری کنند و مثلا یک زناکار را شلاق بزنند یا اعدام کنند؟! و با این کار مردم را ملزم کنند که این معصیت را علنا مرتکب نشوند؟
✅ فقهای شیعه در طول تاریخ هیچ گاه چنین اشکالاتی را نسبت به حکمرانی فقیه بیان نکردهاند. مطالعه کتابهای متعددی از فقهای برجسته شیعه در بحث ولایت فقیه و اشکال و جوابهای فنی فقیهان نشان میدهد، ادبیات انحرافی جناب محلاتی ریشهای در فقه شیعه ندارد!
چرا؟ چون فقها به متن شریعت پایبندند و چنین اشکالاتی که در صدر این یادداشت به نقل از محلاتی گذشت، تنها از سوی افرادی بیان میشود که وفاداری و تعلق به متن دین ندارند، جدا کردن دین از سیاست با پوششها و توجیه های سست، دغدغه اول آنان است و با ژستهای ژورنالیستی (ولو با لباس روحانیت) برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی و تضعیف ولایت فقیه و اجرا نشدن احکام اسلام، خود را به آب و آتش زده، استدلالهای صد من یک غاز مطرح میکنند.
شاهد اینکه بزرگان چنین سخنانی نزده و نمیزنند، نقل قولهای محلاتی در این سخنرانی است. محلاتی که یک جمله مربوط از بزرگان نیافته از المیزان نقل میکند که "ما مشاهده میکنیم سیاست با دین بازی میکند گاهی به آن رو میکند و گاهی پشت میکند.."
در حالی که این جمله ناظر به حکومتهای غیر دینی بیان شده است:
و لذا كانت القوانين الحاضرة لا تتعرض لأمر المعارف الإلهية و الأخلاق.
علامه در مقام فرق قانونگذاری اسلام با شیوه های دیگر، فرموده:
"وضع (الاسلام)القانون الذي وضعه على أساس التوحيد..و أضاف إليها المعارف الحقه..ثم جعل ضمان إجرائها في عهدة الحكومة الإسلامية أولا، ثم في عهدة المجتمع ثانيا، و ذلك بالتربية الصالحة علما و عملا و الأمر بالمعروف و النهي عن المنكر."
او از جمله شهید مطهری که باید راه برای نقد حاکمان باز باشد، نیز نتایج بیربط گرفته است.
بارها و بارها دیدهایم محلاتی با تحریفگری، به دین مقدس و علمای راستین آن، نسبتهای ناروا داده است. مثلا اگر شهید بهشتی از زبان اهل سنت میگوید نصب امام ضروری نیست و پیامبر(ص) به اقتضای عدم رشد کافی مردم در آن زمان امام علی ع را نصب کردند، این سخن باطل را به خود شهید بهشتی نسبت میدهد!
لذا به هیچ یک از نقل قولهای افرادی همچون محلاتی نباید اعتماد کرد افرادی که ژست باور به متن دین و سخن بزرگان را میگیرند ولی با تقطیع ها و تحریفهای تعمدی، به دنبال فریب و بازی سیاسی و جناحی خود هستند.
و البته اگر بزک کردن و بزرگ کردن این شخص معلومالحال توسط رسانههای زنجیرهای وابسته به دولت امیدسوز غربگرا نبود هرگز سخنان بیمایه او ارزش پرداختن نداشت.
@rozaneebefarda
صدای جدایی حوزه از سیاست، خواسته استعماری انگلیس خبیث
موضعگیری صریح #امامجمعهقم علیه #سکولاريسمحوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹گزیده سخنان جناب آقای #سعیدی، امام جمعه محترم قم:
▫️غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت میشود. همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم.
▫️در دوازدهمين اجلاسیه اعضای جامعه مدرسین و علمای بلاد، رویکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نسبت به مسائل روز بیان شد که مهمترین آنها دفاع از نظام اسلامی در برابر دشمنان تا پای جان، مخالفت با برخی از برخوردهای منفعلانه روحانیت نسبت به سیاست و شعار جدایی دین از سیاست و لزوم توجه حوزه علمیه به کادرسازی برای نظام است.
▫️مقام معظم رهبری در دیدار تصویری با مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی را نشان دهنده عمق اعتقاد دینی و غیرت دینی همراه با عقلانیت مردم خواندند و با اشاره به کینه عمیق آمریکا به نظام که برخاسته از تقابل در اعتقادات است فرمودند باید با درک وظیفه، امید، وحدت و قدرت به سمت چشم انداز آینده حرکت کینم و مسئولان هم باید با تقویت حرکت های مردمی برای حل مشکلات مردم تلاش کنند.
▫️راز دشمنی دشمن با علما در توان موج آفرینی آنها است. موج در آوردن اقیانوس عظیم ملت مقابل استکبار فقط کار عالم و مرجع دینی است.
▫️از همینجا میشود راز دشمنی عمیق دشمن با علما، دین و فقه سیاسی را درک کرد؛ رهبر انقلاب امام خمینی(ره) را مظهر غیرت دینی همراه با عقلانیت دانستند و فرمودند آیت الله مصباح یزدی، هم در غیرت دینی در اوج بود و هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنای واقعی کلمه بود.
▫️کلیدواژه رهبر معظم انقلاب از قیام ۱۹ دی، توجه به مقتضیات زمان، عقلانیت و غیرت دینی بود.
▫️عقلانیت بدون غیرت دینی منجر به محافظه کاری و سستی از انجام وظایف است و غیرت دینی بدون عقلانیت منجر به جدایی از ولایت و افتادن در دامی که خوارج نهروان در آن افتادند است.
▫️برخی از روحانیت با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط میدهند. امروز در میان حوزویان باید شخصیتهایی را الگو قرار دهیم که از عقلانیت و غیرت دینی برخوردار باشند.
▫️برخی از حوزویان به جای عقلانیت دینی شعار جدایی دین از سیاست را سر می دهند و غیرت دینی و جوشش حوزویان را نشانه گرفته اند و با تحریف تاریخ حوزه به مردم آدرس غلط میدهند.
▫️استعمار انگلیس و استکبار جهانی از روحانیت ضربه های سنگینی خورده است. امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست صدای جنگ نرم دشمن و خواسته استعماری انگلیس خبیث است.
▫️برخی تلاش می کنند غیرت دینی را بی منطقی و خشونت بنامند ولی حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت شعبه ای از عقلانیت است بنابراین غیرت دینی عامل نجات کشور و تبدیل تهدید به فرصت است.
▫️هر جا مشکلات فرهنگی وجود دارد یا ناشی از بیغیرتی دینی یا ضعف عقلانیت و برنامه ریزی نکردن است.
▫️همه ما و شما در مقابل جنگ نرم دشمن باید با عقلانیت و غیرت با تمام ظرفیت و توان به صحنه بیاییم و چهره شهر خون، قیام، جهاد و اجتهاد را در تراز و شأن مردم ولایتمدار، انقلابی و با بصیرت قم باز آرایی کنیم.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
مواضع صریح حجتالاسلام والمسلمین سعیدی علیه #سکولاريسمحوزوی (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴).mp3
2.22M
🎙بشنوید|| موضعگیری صریح حجتالاسلام والمسلمین سعیدی علیه #سکولاريسمحوزوی (نمازجمعه ۱۴۰۰.۱۰.۲۴)
🔹متأسفانه برخی از حوزویان با برخورداری از پیشینه بیت عظیم مرجعیت، به جای حرکت در مسیر عقلانیت توأم با غیرت دینی، با شعار جدایی وین از سیاست، دانسته یا ندانسته، غیرت دینی و جوشش انقلابی حوزویان که برخاسته از عمیق معرفت دینی و عقلانیت را نشانه گرفتهاند و با تحریف تاریخ حوزه، [به مردم] آدرس غلط میدهند.
▫️استعمار و به ویژه #انگلیسخبیث از حضور روحانیت بیدار و آگاه و سیاستمدار و برخوردار از عقلانیت و غیرت دینی در طول تاریخ ضربههای سنگین خورده است.
🔹 امروز حوزه آگاه و بیدار است و صدای جدایی حوزه از سیاست، صدای جنگ نرم و خواسته استعمار انگلیس خبیث است.
🔶حاشیه روزنه
چندی پیش مصطفی #محققداماد در نشستی حول کتاب اخیر #رسولجعفریان، مدعی شده بود حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی حوزه را منهای سیاست اداره میکرد! او گفته بود:
حاج شیخ بر جدایی حوزه از سیاست تاکید داشت و توانست بار دیگر روحانیت را در قلب مردم جای دهد. قم هیچگاه جای افراد تندرو نبوده است. این شهر محل درس و اعتدال بوده است.حتی کسانی که در زمان آیت الله بروجردی تندروی داشتند، اخراج شدند!
🔻گذشته از امام جمعه قم، برخی مسئولان عالی حوزوی نیز در اجلاسیه اخیر #جامعهمدرسین با اشاراتی روشن، به اظهارات نامبرده صراحتا پاسخ دادند و به موضعگیری علیه خط منحط #سکولاریسمحوزوی پرداختند.
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سالروز وفات بانوی ادب و وفا حضرت ام البنین سلام الله علیها را تسلیت عرض میکنیم.
@rozaneebefarda
تقدیم به پیشگاه ام الادب، ام الوفاء، ام الغیره
ای فلک یک مه و سپهر سه اختر
شیرخدا را خجسته همدم و همسر
فاطمــه دوم بــهشت ولایـت
یـار عـلی، نایــب بتـول مطهر
یوسف زهرا توجهش به تو بانو
زینبکبری تو را صدا زده مادر
امّبنیــن، مــام شیـر خـداوند
امّادب، آفتاب خانـه ی حیـدر
خوانده کنیـز عزیز فـاطمه خود را
ای بـه ادب از همه زنان جهان سر
برده به میراث از تو عشق و ادب را
حضـرت عبـاس در حضــور بـرادر
کرده نثار قدوم یوسف زهرا
چــار گل سـرخ و چار لاله ی پرپر
ای پسر تو حسین دوم زهرا
ای بــه بنینت ســلام آل پیمبر
از همگان برترنـد خیـل شهیدان
رتبه ی عباس توست ز آن همه برتر
نیست عجب گر که با زیارت زهرا
گــردد اجــر زیــارت تــو برابــر
رویــت مــانند آفتــاب درخشـان
بــختت بالاتــر از سپهــر مــدوّر
غبطـه بـه عبـاس تو برند شهیدان
با همه قدر و جلال در صف محشر
زائــر بــاب البقیـع تـوست دل ما
ای نفس جـان بـه تربـت تـو معطر
روی ارادت نهادهایم بر آن خاک
حـاجت دائـم گرفتهایم از آن در
روز وفات تـو گشت شهـر مدینه
محفل اندوه و اشک و ناله سراسر
کاش که بودند چار دسته گل تو
تا که زنند از غمت به سینه و بر سر
حیف نه عباس داشتی و نه عثمان
آه نه عون تو بـا تو بود نه جعفر
آب شدی در فراق یوسف زهرا
گـرچه تــو را بــود داغهـای مکرر
دوست نه تنها گریست بر تو که میزد
بــر دل دشمــن شــرار آه تـــو آذر
در کـف عبـاس تـوست حاجت کونین
گرچـه جـدا شـد ورا دو دست ز پیکر
دست جدا گشت و دیده شد هدف تیر
نیــزه بــه سینــه، عمـود آهن بر سر
بـر تــو و عبــاس تــو ســلام هماره
ای پــدر و مــادرم فــدای تــو مادر
گـــر بگــذارند دشمنــان تو «میثم»
گیرد چون جان خـود مـزار تو در بر
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید | روضهخوانی تکاندهندهی و قدیمی رهبر انقلاب در مصیبت حضرت امالبنین (س)
🏴 انتشار بهمناسبت سالروز وفات حضرت امالبنین
🗓 ۱۳۵۲/۱۱/۱۲
🌱 @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✍🏻 مرقومه رهبرانقلاب در قرآن تقدیمی به مادران چشم انتظار شهدای مفقود الاثر
🏴 بمناسبت وفات حضرت ام البنین(س)
☑️ @Khamenei_ir