eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
بالاگرفتن اعتراضات به هتک حرمت قرآن در سوئد 🔹بعد از اینکه «راسموس پالودان» رئیس یکی از جنبش‌های افر
پیام حضرت آیت الله نوری همدانی در محكومیت اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت قدس شریف و كشتارمردم افغانستان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ «وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ» در ایام لیالی قدر و شهادت مولی متقیان و امام آزادگان امیرالمؤمنین علی علیه السلام متأسفانه شاهد حوادث غمبار هستیم. مدعیان دروغین حقوق بشر بار دیگر حیثیت خود را با توجیه كردن اهانت به قرآن کریم و سكوت در برابر جنایات صهیونیست غاصب و عملیات انتحاری در افغانستان بر باد دادند. امروز بر همه مسلمانان و آزادیخواهان عالم لازم است اهانت به قرآن كریم را محكوم كرده و همچنین از عملكرد رژیم جعلی صهیونیستی اعلام انزجار نمایند و حمایت خود را از مردم مظلوم فلسطین اظهار كنند. كشتار مردم افغانستان و خصوصاً شیعیان حادثه اخیر نیز بسیار دردناك است و باید محكوم شود. اینجانب ضمن اظهار تأسف از این حوادث، جریانات اخیر اهانت به قرآن كریم و هتك حرمت بیت المقدس توسط رژیم جلاد صهیونیست و كشتار مظلومانه مردم افغانستان را محكوم می نمایم. حسین نوری همدانی ٣١ فروردین ١٤٠١ @rozaneebefarda
هدایت شده از وضعیت انقلابی
📱به نقل از واقدی آمده است: عمر بن ثابت در زمان معاویه بر مرکب سوار می‌شد و در روستاهای شام می‌گشت و می‌گفت: ای مردم! علی بن ابی‌طالب مردی منافق بود که شب عقبه می‌خواست به رسول الله آسیب برساند پس او را لعن کنید و مردم قریه ایشان را لعن می‌کردند و وی نیز به روستای بعد می‌رفت و همین مطالب را تکرار می‌کرد. (الغارات-ط جدید-ج٢، ص۵٨٢-۵٨١) در جنگ روایت‌ها گاه کار به جایی می‌رسد که قهرمان لیلة‌المبیت به تلاش برای ترور نبی اکرم صلی الله علیه و آله متهم می‌شود. پشتوانه‌های «قطعیت و فوریت جهاد تبیین» و پیامدهای بی‌توجهی به آن را باید در لابلای اوراق تاریخ حکومت علوی جُست. 📨وضعیت انقلابی از ما انتشار انقلابی با شما✌️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مناجات عارفانه روحانی شهید جاویدالأثر، فرمانده لشکر امام حسین(ع) شب ۲۱ رمضان. در جمع رزمندگان. @rozaneebefarda
30.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاجی‌جان! چقدر جای تو خالیست.... @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 هم‌اکنون؛ KHAMENEI.IR 📝 بیانات سال ۱۳۵۸ آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت شهادت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) منتشر شد 👈 خط خوارج امروز هم هست 👈 با نام اسلام، قرآن و انقلابى بودن، اسلام مجسم و قرآن ناطق را به خاک و خون کشیدند ۱۳۵۸/۰۵/۲۴ 🔍 متن بیانات را بخوانید👇 https://khl.ink/f/50069
هو العزیز در شب استجابت حاجات و رقم خوردن سرنوشت‌ها برای هم و برای همه دعا کنیم اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا اللهم عجل لولیک الفرج اللهم احفظ قائدنا الخامنه‌ای اللهم ارزقنا توفیق الشهاده فراموش نمی‌کنیم که بر سفره امام و شهیدان نشسته‌ایم... آنان را به صلوات و حمدی میهمان کنیم... @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
4_5807757740902189728.mp3
4.25M
🎙 بشنوید | صوت مراسم قرآن به سر گرفتن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در شب ۲۳ رمضان، سال ۱۳۵۳ 🌷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت در پی درگذشت همسر مکرّم آیت‌الله جوادی آملی ▪️ رهبر انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر مکرّم آیت‌الله جوادی آملی را تسلیت گفتند. 📝 متن پیام به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم آیةالله جناب آقای جوادی آملی دامت برکاته درگذشت همسر مکرّم آن‌جناب رحمةالله‌علیها را به حضرتعالی و فرزندان محترم و دیگر بازماندگان تسلیت عرض میکنم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان از خداوند متعال مسألت مینمایم. والسلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
13880204_2066_32k.mp3
467.2K
🎙 کلیپ صوتی | روایت رهبر انقلاب از شکست آمریکا در 🌙 @Khamenei_ir
سناریوسازی‌های سیاست‌زده سکولارها و غربزدگان برای سوءاستفاده از آیت‌الله سیستانی باید دید این جماعت چه زمینه مساعدی برای ابراز این قبیل سناریوها یافته‌اند! و اینکه باید نسبت به تحرکات خطرناک این جماعت در دمیدن بر آتش تفرقه مذهبی/سیاسی هوشیار باشیم. از بیت مرجعیت اعلای عراق، در قم و نجف انتظار می‌رود نسبت به این قبیل ادعاهای گزافه روشنگری نمایند! 🔶حاشیه روزنه ظاهرا حکم واقعی خدا نزد آقای ابطحی موجود است و او فتاوای آیت‌الله سیستانی را مطابق با آن یافته و می‌خواهد جلوی خیلی از سلیقه‌ها را با آن بگیرد!!! @rozaneebefarda
چشم طمع سکولارها به مرجعیت! اصحاب بیوتات به هوش باشند؛ کسانی که هیچ اعتقادی به فقاهت و مرجعیت ندارند، و دل در گرو شعائر شیعی نبسته‌اند، در اطراف آنان به کمین نشسته‌اند.... مگسانند دور شیرینی.... @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه به حق شما سوءاستفاده کند/ صورت مسئله، راه‌حل و نتیجه‌گیری‌تان با دشمن باید به کلی فرق داشته باشد 🔻 رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان: در مطالبه‌گری‌ها ــ که من توصیه‌ی مطالبه‌گری میکنم به شما ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه‌ی به حق شما سوءاستفاده کند. هم در صورتبندی مسئله، هم در راه‌حلی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و اینها پیدا نکنید. مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن. دشمن، هم مشکلات را مطرح میکند، هم صورت مسئله را مطرح میکند، هم به‌اصطلاح علاج و نتیجه‌گیری را مطرح میکند. 🔺 شما صورت مسئله‌تان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجه‌گیری‌تان هم با او باید به کلی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است، از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را. ۱۴۰۱/۲/۶ 🏷 🌙 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14010206_42700_1281k.mp3
20.45M
🎙بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از دانشجویان. ۱۴۰۱/۲/۶ 🌙 @Khamenei_ir
امام خامنه‌ای؛ فرمانده جهاد علمی در ایران اسلامی به بهانه دیدار دانشجویی رمضانی رهبر [ص ۱ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸پیشرفت و حرکت رو به جلو در هر کشوری، نیازمند یک پیشران بسیار اساسی به نام پیشرفت علمی است و بدون برخوداری از دانش بومی یعنی جابجایی مرزهای دانش در داخل مرزهای جغرافیای سیاسی یک کشور، رسیدن به یک پیشرفت حقیقی و قدرت‌آفرین محقق نمی‌گردد. چنین چیزی را می‌توان از توسعه پفکی و لرزانی دید که در برخی از کشورهای همسایه رخ داده و علی‌رغم باج‌های فراوانی که سران این کشورها برای بقای بیشتر خود به اربابان‌شان می‌دهند، اما در مشکلات بنیادین و فراوانی غوطه‌ورند. 🔸در هر صورت ایرانِ پس از انقلاب باپشت سر گذاشتن ۴ دهه از عمر خود، پیشرفت‌هایی حیرت‌انگیز را به خصوص در زمینه‌های علمی و فنی شاهد است به گونه‌ای که هیچ مجالی برای انکار این تفاوت بسیار ملموس وجود ندارد هرچند جبهه رسانه‌ای استکبار، همواره در صدد القای ناامیدی و نشان دادن یک چهره بزک شده از دوران پهلوی و برعکس چهره‌ای سیاه از سیمای درخشان جمهوری اسلامی می‌باشد.، اما در ایران پیش از انقلاب، هیچ صنعتی بدون ماشین‌آلات تهیه شده از خارج به همراه کارشناسان اجیر شده خارجی و به شدت بخیل در انتقال تجربیات و فن‌آوری دیده نمی‌شود در حالی که در ایران پس از انقلاب شاهد جهش علمی و فنی در حوزه‌هایی هستیم که بسیاری از افراد، آن را در خواب هم نمی‌دیدند مانند هسته‌ای، نانو، پزشکی، موشکی، زیست‌فناوری، پتروشیمی و ... . .حیطه‌هایی که در بسیاری از زمینه‌ها در شرایط تحریم‌های سخت و فرسایشی به بالندگی رسیده‌اند و این خود نشان‌دهنده کارآمدی نظام جمهوری اسلامی است. 🔸این پیشرفت غیر قابل انکار را بدون هیچ اغراقی، مدیون دو امام بزرگواری هستیم که خودباوری را به جامعه علمی کشور تزریق کرده و همواره از روند رو به رشد آن حراست کرده‌اند.. 🔸هیچ گاه از یاد نمی‌بریم که چگونه در فضای سمّی بر جای مانده از دوران طاغوت، تفکر خفت‌بار «ما نمی‌توانیم» بر اذهان بسیاری از افراد و با تاسف شدید بر جمع قابل ملاحظه‌ای از مسئولین مستولی شده و اجازه حرکت صحیح به کشور را نمی‌داد. تحجری که در فضای علمی کشور و به صورت خاص در علوم انسانی، افتخاری جز نشخوار کردن تولیدات غربی تحت عنوان «نهضت ترجمه» نداشت تا به صورت گزینشی، آن دسته از آثاری را در ایران ترجمه کند که به فضای بی‌ایمانی و در نهایت تهی‌ساختن یا در صورت امکان براندازی جمهوری اسلامی بیانجامد. 🔸تفکری و جریانی که تقلید را کار میمون می‌دانست اما در عمل به خوبی نشان داده که در تقلید از غرب، میمونی بسیار ورزیده است! چه که حتی با نقد و نقض مکاتب فکری توسط نسل‌های بعدی متفکران غربی نیز از تقلید متعصبانه خود دست بر نمی‌دارد و به اقتضای خوی نشخوارکنندگی‌اش، معمولا با وقفه‌ای چند ده ساله از تاریخ انقضای تفکرات تقلیدی در غرب با خبر می‌شود! 🔸تفکری و جریانی که تمام تلاش خود را برای القای ناامیدی به خصوص در نخبگان به کار گرفته و می‌گیرد تا زمینه انتقال آنان به کشورهای معبودشان فراهم شود تا مبادا، ایران اسلامی از سرمایه‌های انسانی خود در جهت تقویت بنیه علمی و فنی خود بهره برده و اقتداری شایسته خود را کسب کند. و آنان با وجود چنین وطن‌فروشی عریانی، فریاد میهن‌پرستی‌ بلندی نیز دارند تا به ادعای کذب خود، جان‌شان را فدای نه غزه و نه لبنان بلکه ایران کنند! گرچه در تمامی صحنه‌های خطر برای ایران، هیچ گاه این مدعیان پر سر و صدا را در میدان فدا شدگان برای ایران نمی‌بینیم و همواره آنانی پیشتاز دفاع از ایران بوده‌اند که غیرت دینی داشته‌اند. 🔸تفکری که دموکراسی غربی را ستایش و بلکه پرستش می‌کند اما مردمسالاری دینی را بر نمی‌تابد و بر خلاف آنچه از لزوم تمکین به خواست مردم و احترام به آرای انتخاباتی آنان می‌گوید، در برهه‌های مختلف نشان داده که هیچ وقت شعور و جنبه‌ دموکراسی را ندارد هم‌چنانکه در فتنه ۸۸، این رذیله اخلاقی را به تمامه نشان داد! @rozaneebefarda
امام خامنه‌ای؛ فرمانده جهاد علمی در ایران اسلامی [ص ۲ از ۲] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸تفکری که از لزوم علم‌گرایی و منافع ملی دم می‌زند اما در موارد بسیاری علیه آن عمل می‌کند هم‌ جنان که در انکار لزوم دست‌یابی و حفظ دانش‌ راهبردی هسته‌ای و نیاز قطعی مردم و صنایع کشور به تولید انرژی از آن در آینده بسیار نزدیک، هم به علم و هم به منافع ملی خیانت کرد. هم‌چنان‌که در مورد فناوری‌های نظامی نیز چنین‌ رویکرد ضد میهن‌دوستانه و به شدت غیر عقلانی را از آنها شاهد هستیم. 🔸در برابر این تفکر سمی و ضدعلمی که سعی بر اکثریت‌نمایی دروغین در مجامع علمی نیز دارد، امامین انقلاب، منشأ اصلی در پرورش روحیه «ما می‌توانیم» بوده‌اند. رهبر معظم انقلاب (حفظه الله تعالی) در برابر سبک زندگی علمی‌ نشخوارمآبانه نهضت ترجمه گزینشی که نهایت کارآمدی و افتخارش ترجمه آثار دیگران به فارسی بود، این هدف‌گذاری بزرگ را در پیش روی جامعه علمی قرار دادند که در چند دهه آینده، بایستی زبان فارسی، زبان مرجع علمی باشد.اکتفا به ترجمه به زبان فارسی کجا و مرجعیت‌سازی زبان فارسی به عنوان زبان علمی کجا؟! 🔸ایشان بر این مطلب تاکید دارند که این هدف‌گذاری نه مبتنی بر یک آرمان‌گرایی بلکه واقع‌گرایی با توجه به استعدادها و ظرفیت‌های علمی ایرانیان است همچنانکه بر اساس همین واقع‌گرایی جوشیده از عقلانیت انقلابی، وضعیت فعلی را مطلوب ندانسته ‌و بر لزوم جهاد علمی برای پر کردن فاصله موجود میان ما و کشورهای پیشرو در زمینه تولید علم تاکید می‌کنند. 🔸یک فقیه که بحمدالله ولایت و زعامت بیابد، این چنین ملت خود را باور دارد اما برخی افراد مدعی علم‌گرایی و رخنه کرده در برخی از مجامع علمی و متاسفانه در برخی از مناصب حکومتی در برخی از سال‌های اخیر، کماکان سطح دانش و فناوری ایران و ایرانیان را با پیشرفتی حیرت‌انگیز از لولهنگ در دوره پهلوی، به آب‌گوشت بزپاش در پسا انقلاب اسلامی می‌رسانند! 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله تعالی) در برابر خودباختگی علمی، جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی را برجسته کرده‌ و نتیجه‌اش شتابی ستودنی در رشد علمی به اذعان جهانیان بوده است. اکنون ایرانیان یکی از معدود ملت‌های دنیا هستند که بیش از سهم جمعیتی خود، در تولید علم و مقالات با تراز بالای علمی سهیم‌اند. چنین چیزی نه در دوره ۱۸۲ ساله دو دودمان پادشاهی نامشروع و بی‌عرضه قاجار و یا سلطنت وابسته و منحوس پهلوی بلکه در دوره ۴۳ ساله زعامت ولایت فقیه رخ داده است. 🔸رهبر معظم انقلاب اسلامی، کسی است که حقیقتاً تا پای جان برای ایجاد و حراست از روند رشد علمی کشور تلاش کرده‌ است که یکی از مصادیق آن تشکیل برخی از نهادهای مهم برای حمایت از رشد و پیشرفت علمی همانند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی نخبگان بود که به اذعان مقامات مسئول با هدایت‌ها و بلکه فشارهای مقام معظم رهبری به وجود آمده‌اند. ایجاد یک سازمان مستقل برای حمایت از رشد علمی در بالاترین سطح اجرایی کشور یعنی معاونت ریاست‌جمهوری، خود گویای اهتمام ویژه ایشان در مورد مقوله قدرت‌زای دانش و فناوری است. 🔸باید قدردان چنین رهبر شایسته ای بود و ارشادات و هدایت‌های او را برای ساختن ایرانی قوی، به گوش جان شنید و از صمیم قلب پذیرفت؛ آن هم ایرانی که قرار است در مناسبات جهانی، قدرت و اقتصادی درون‌زا داشته باشد تا در این پیچ تاریخی عظیم، زمینه‌ساز مبارکترین اتفاق برای بشریت یعنی ظهور ولی الله الاعظم باشد. 🔹پ.ن: پیشنهاد می‌شود دفتر مقام معظم رهبری، تلاش‌های مستمر و بی‌دریغ ایشان در جهت شکوفایی علمی کشور را در قالب تولیدات رسانه‌ای فاخر، به سمع و اطلاع مردم ایران برساند. این کار، بسیار ضروری بوده و می‌تواند اندکی از غبار مظلومیت را از چهره بزرگمردی بردارد که نه فقط ایران بلکه منطقه و دنیای مستضعفین، به شدت مدیون رهبری داهیانه ایشان می‌باشند. @rozaneebefarda
مطالبه‌گری مطلوب در نگاه مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [توصیه‌ی] بعد مطالبه‌گری؛ طبیعت دانشجو مطالبه‌گری است؛ مطالبه‌گری کنید و از مسئولان بخواهید که کار جدّی بکنند؛ یکی از کارهایی که شماها میتوانید بکنید این است؛ شما برحذر بدارید مسئولان را از کارهای نمایشی؛ از آنها بخواهید کارهای جدّی و واقعی انجام بدهند؛ این یکی از مطالبات درست و به‌جای دانشجویان است که میتوانند این را بخواهند. البتّه هیچ لزومی هم ندارد که برخورد تند و تیز بکنید! بعضی‌ها خیال میکنند که راه تذکّر دادن این است که تند و تیز وارد بشوند، انتقاد کنند، دعوا کنند، سر و صدا کنند؛ نه، هیچ لزومی ندارد ــ البتّه خود ما هم دوره‌ی جوانی از این کارها میکردیم؛ بنده وقتی میبینم گاهی بعضی از تندی‌های جوانها را، به یاد جوانی‌های خودم می‌افتم که خاطراتی داریم ــ میتوان منطقی و هوشمندانه و کاملاً جدّی وارد میدان مطالبه‌گری شد و مطالبه‌گری کرد که وقتی آن جور بشود، دانشجو را دیگر متّهم نمیکنند به نق‌زنی؛ وقتی تند صحبت میکنید، متّهمتان میکنند میگویند «آقا! دانشجو می‌آید فقط نق میزند»؛ نه، وقتی که منطقی و جدّی و با منطق و استدلال مطالبه‌گری کردید، متّهم به نق‌زنی هم نمیشوید. بعلاوه، این مطالبه‌گری موجب میشود که بعضی نگویند «خب حالا که مثلاً تشکیلات مدیریّتی دولت تشکیلات انقلابی است ــ مجلس انقلابی، دولت انقلابی و مانند اینها ــ دیگر مثلاً نقش دانشجوهای انقلابی چیست؟» نخیر، اتّفاقاً میتوان گفت نقششان گاهی اوقات بیشتر است، برای خاطر اینکه امکان حضورشان، امکان فعّالیّتشان، امروز بیشتر است. یکی از موارد، همین مطالبه‌گری است که میتوانید انجام بدهید. حالا من شعار امسال را مثال زدم که تولید دانش‌بنیان باشد؛ مثالهای فراوان دیگری هم وجود دارد که در همه‌ی اینها میتوان مطالبه‌گری کرد، مثل مسئله‌ی عدالت اقتصادی، مسئله‌ی فرهنگ، مسئله‌ی سبک زندگی؛ اینها همه مسائلی است که میتوان در مورد اینها واقعاً مطالبه‌گری کرد و درخواست عمل جدّی کرد؛ میتوان از مسئولین خواست، منتها عرض کردم با منطق و با استدلال درست. یک نکته‌ای که در مطالبه‌گری وجود دارد و در کلّ اقدامات دانشجویی اصلاً این مسئله به نظر من مهم است، این است که باید دانشجوها مبانی اعتقادی خودشان را محکم کنند؛ مبانی اعتقادی را، مبانی ایمانی را دانشجوها باید در خودشان مستحکم کنند که این هم البتّه راه‌های مخصوص خودش را دارد، [از جمله] مطالعه و مجالست با علما. در دعای ابوحمزه که به خدای متعال عرض میشود چرا من در یک مواردی حال دعا پیدا نمیکنم، حال توجّه پیدا نمیکنم، یکی از چیزهایی که به عنوان علّت از قول امام سجّاد نقل شده این است که «اَو لَعَلَّکَ فَقَدتَنی مِن مَجالسِ العُلَماء». حالا لزوماً مراد از «عالمان» معمّمین نیستند؛ [یعنی] عالِم اخلاق، عالِم دین؛ در مجالس اینها باید شرکت کرد، باید حضور پیدا کرد، باید از آنها استفاده کرد. پس تقویت مبانی اعتقادی، تقویت اندیشه‌ورزی، عمیق شدن در مسائل کشور، بررسی راه‌حل‌ها و تجربه‌ها. راه‌حل‌ها را بررسی کنید. حالا شما اینجا مثلاً فرض کنید از یک چیزی انتقاد میکنید، بعد میگویید مثلاً این کارها هم انجام بگیرد، به عنوان پیشنهاد و راه‌حل؛ خب این راه‌حل را شما چقدر بررسی کرده‌اید؟ چقدر تجربه کرده‌اید؟ چقدر اطرافش را سنجیده‌اید؟ اینها مهم است. اگر این کارها شده باشد، خب خیلی باارزش است و طبعاً ارزشش بیشتر میشود. این هم که من میگویم «تند و تیز برخورد نکنید»، این را حمل نکنید بر اینکه میگویم سازشگری کنید و سازش‌کاری کنید و مجیزگویی کنید؛ نه، بنده از این توصیه‌ها هرگز به جوانها و به دانشجوها نکرده‌ام و نخواهم کرد که مجیز این و آن را بگویید و یا تملّق بگویید؛ نخیر، ابداً؛ مراد این نیست؛ مراد این است که با منطق باید حرکت کرد و حرف زد. بدون منطق، با حرف تند و تیز، با طعنه زدن ــ که حالا متأسّفانه در فضای مجازی هم این طعنه‌ زدن‌ها و این چیزها رایج شده است که خیلی چیز مضرّی است ــ [نمیشود؛] اگر شما این ‌جور برخورد کردید، آن وقت دیگر بعضی از عملکردهای ضعیف به حساب نظام جمهوری اسلامی و به حساب انقلاب گذاشته نخواهد شد؛ یعنی تفکیک به وجود خواهد آمد بین آرمان انقلاب، آنچه انقلاب خواسته و مثلاً فرض کنید عملکرد ضعیف منِ مدیر؛ این تفکیک هم جزو چیزهای لازم است. در مطالبه‌گری‌ها ــ که من به شما توصیه‌ی مطالبه‌گری میکنم ــ مراقبت کنید دشمن نتواند از مطالبه‌ی بحقّ شما سوء استفاده کند؛ هم در صورت‌بندی مسئله، هم در راه ‌حلّی که ارائه میدهید، سعی کنید با دشمن وجه مشترک و مانند اینها پیدا نکنید؛ مخرج مشترک پیدا نکنید با دشمن؛ ....مسئله‌تان هم با او باید فرق داشته باشد، نتیجه‌گیری‌تان هم با او باید بکلّی فرق داشته باشد، چون او دشمن است دیگر، او مُغرض است و از روی خیرخواهی انجام نمیدهد کار را. @rozaneebefarda
رویکردهای سه‌گانه در مواجهه با جریان مطالبه‌گری اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در مورد جریان‌های مطالبه‌گر سه رویکرد وجود دارد؛ ۱. عصمت‌انگاری و عمل‌زدگی: برخی بانیان و حامیان این جریان با تکیه بر ماهیت و کارکردهای مثبت جریان‌های مطالبه‌گر، به چارچوب‌ها و شاخص‌های شرعی، عرفی و اخلاقی مطالبه‌گری کاملا بی‌توجهند؛ اینان چنان بر هدف متمرکزند که ابراز و وسیله را توجیه می‌کنند و گاه در دام عصمت‌انگاری و عمل‌زدگی می‌افتند و حاضر نیستند هیچ نقد و مطالبه‌ای را در اصلاح روند مطالبه‌گری خویش بپذیرند! طبیعی است این رویکرد نسبتی به سیره و اندیشه امام و رهبری ندارد و هرگز قابل دفاع نبوده، در بلندمدت به انجماد فکری و انزوای سیاسی و عزلت اجتماعی اینان خواهد انجامید. اگر مطالبه‌گری برای احیای حق و اقامه امر الهی است، تذکر شنفتن و نصیحت‌پذیری از مقدمات بدیهی آن است. وانگهی! چگونه کسانی که داعیه و دغدغه اصلاح‌گری آرمانی دارند و در این راه همگان را به زیر تیغ نقد می‌برند، خود را از نقد و اصلاح مبرا می‌دانند؟! طبعا اگر این رویه اصلاح نشود، اشتباهات موردی و فردی به صورت ساختاری گسترش می‌یابد و به بدنامی تمام جریان مطالبه‌گری ختم می‌شود و زمینه را برای برخورد حذفی فراهم می‌کند. ۲. برخورد حذفی و سلبی: طیفی از متولیان امر حکمرانی و بعضی جریان‌های سیاسی، هر کدام با انگیزه‌های مختلف، سیاست بایکوت و سرکوب و حذف حداکثری را در مقابله با جریان مطالبه‌گری دنبال می‌کنند. سر رشته اصلی مخالفت با جریان مطالبه‌گر البته به خارج از فضای حکمرانی و جریان‌های سیاسی متعهد داخلی برمی‌گردد و به واقع بخشی از پازل دشمنان بیرونی است اما مع الاسف در داخل نیز انگیزه‌هایی وجود دارد برای حذف و سرکوب مطالبه‌گری! در داخل نوعا بانیان، حامیان و متنعمان از استمرار فقر و فساد و تبعیض، در صف دشمنان درجه یک مطالبه‌گران قرار دارند و آنان را موی دماغ و مزاحم می‌پندارند. البته ناگفته نماند که در دل جریان انقلابی و متعهد نیز طیفی وجود دارد که به دلیل برخی دغدغه‌های درست و ناظر به برخی تجربه‌های تلخ تاریخی، به دام نوعی بدبینی و رویکرد سلبی نسبت به اصل مطالبه‌گری درافتاده که صدالبته حساب این طیف جداست و تجدیدنظر اینان نیازمند تمهید مقدماتی است که بخشی به خود آنان و برخی به مطالبه‌گران بازمی‌گردد. طبعا وقتی با مطالبه‌گری سازمان‌یافته و فراگیر مواجه باشیم، اقدامات و کارنامه طیف‌های مختلف با علامت سوال مواجه می‌شود و آنان باید هزینه بدهند؛ خواه مدعاهای مطالبه‌گران دقیق و درست باشد یا خدای ناکرده نادرست و ناصحیح! در هر صورت زحمت مضاعف و چالش‌های شدیدی که از ناحیه مطالبه‌گری بر برخی طیف‌های سیاسی و اجرایی عارض می‌شود، موجب آن می‌گردد که حساسیت نسبت به این جریان فوق العاده شدت یابد و گاه تا مرز پیش برود. بسیاری از برچسب‌پراکنی‌ها و بدگویی‌ها(فارغ از صحت و سقم آن) علیه جریان مطالبه‌گر را باید در همین فضا تحلیل کرد. برخورد سلبی و حذفی ضمن آنکه به استقرار اشکالات موجود می‌انجامد، زمینه را برای تقابل و اتلاف انرژی نیروهای متعهد و مشغول شدن به همدیگر و نیز امکان سوءاستفاده عناصر بدسگال سیاسی برای در جریان مطالبه‌گری فراهم می‌کند. کدام عقل سلیم می‌پذیرد که برخی بخواهند جوان‌های پرشور و پرکار و آرمان‌خواه را با برخورد سلبی و حذفی به عناصر ناامید و سرخورده یا خدای ناکرده مخالف و بدبین و زاویه‌دار تبدیل کنند! این رویکرد چه نسبتی با سیره امام و رهبری دارد؟! ۳. حفظ، حمایت و هدایت‌گری: شخص مقام معظم رهبری بانی این رویکرد مومنانه و حکیمانه در مواجهه با جریان مطالبه‌گری است و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا تصدی ریاست‌جمهوری و بعد از آن در دوران رهبری، همواره خود پرچم‌دار مطالبه‌گری معقول و منطقی و مومنانه بوده و همواره با رویکرد ایجابی و اصلاحی با این طیف برخورد کرده است. التفات به ضرورت وجودی این جریان برای صیانت از ساختار حاکمیتی و کارگزاران نظام اسلامی، اصلی‌ترین دلیل چنین رویکردی به نظر می‌رسد. در واقع مقام معظم رهبری، مطالبه‌گری را به عنوان یکی از پازل‌های ضروری حکمرانی مطلوب می‌شمارد و همواره بر حفظ و تعالی و بالندگی آن پای‌فشاری دارد و از این جهت، برخی سیاسیون با سیره و اندیشه ایشان فرسنگ‌ها فاصله دارند. ملاحظه نقاط مثبت، شناخت دقیق و تذکر ناصحانه و مومنانه و منصفانه نسبت به اشکالات، شرط لازم برای عمل به رویکرد رهبری در مواجهه‌ با جریان مطالبه‌گری است. ۱۴۰۱.۲.۸ @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه 1 از 15] پیوند تاریخی مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی از ابتدای اشغال فلسطین و تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی، آرمان آزادی قدس شریف، همواره به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم جوامع اسلامی و خصوصا روحانیت شیعه بوده است تا بدانجا که می‌توان اهتمام به این امر را یکی از نمودهای بارز، سیاست‌ورزی حوزه شیعی برشمارد که طیف گسترده‌ای از بزرگان تشیع در دوران معاصر در آن مشارکت داشته‌اند. اهتمام مسلمین به مسئله فلسطین گاه با کمک‌های تبلیغاتی و تکاپوی سیاسی همراه بوده، گاه با جمع‌آوری کمک مالی برای مردم تحت اشغال فلسطین و گاهی با تحریم اقتصادی رژیم غاصب و البته در مواردی پای دولت‌های اسلامی نیز به واسطه انفعال از تکاپوی جمعی عالمان به میدان مبارزه باز شده و به درگیری نظامی نیز کشیده شده است که نمونه بارز آن مانند جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل است. احصاء مجاهدت روحانیون در راستای آزادسازی قدس اشغالی از بند رژیم اشغال‌گر قدس می‌تواند موضوعی مستقل برای پژوهش‌گران باشد اما اجمالاً هبه عنوان نمونه می‌توان به مبارزات مرحوم آیت‌الله محمدحسین کاشف‌الغطاء(متولد1294ه.ق.-نجف) اشاره کرد که به‌صورت ویژه در مسئله فلسطین وارد شدند. از نظر ایشان شکل‌گیری صهیونیسم مشکل کل جهان اسلام است که آن هم ناشی از سه پدیده: استعمار، عدم اتحاد میان مسلمین و ضعف دولت‌های اسلامی است. سایر علمای جهان اسلام و علمای شیعه در ایران نیز شکایت خود را مبنی بر جلوگیری از مهاجرت یهودیان به فلسطین اعلام داشتند و خواهان پی‌گیری امر توسط مسلمانان و سایر علما شدند. سیدمحمد بهبهانی، هبة‌الدین شهرستانی، سیدمحمدمهدی صدر، سیدمحمدمهدی اصفهانی، سیدمحمدمهدی خراسانی و... از جمله افرادی بودند که در این زمینه به نوشتن نامه به رضاشاه و سفارت انگلستان اقدام کردند و خواهان جلوگیری از غصب بلاد مسلمین شدند.(مقاله انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین، فصلنامه تخصصی 15خرداد، شماره39، صص274-273) مرحوم آیت‌الله بروجردی نیز عنایت ویژه‌ای به مسئله فلسطین داشتند که بیانیه اعتراضی ایشان نسبت به اشغال فلسطین گویای این امر است: «بسم اللّه الرحمن الرحيم» نحمد اللّه تعالى فى السرّاء و الضرّاء و على كل حال و نشكو اليه ما لقيه اخواننا المسلمون فى زماننا هذا من المشركين بپاكستان و من اليهود بفلسطين و لقد صدق عملهم بالمسلمين ما اخبرنا اللّه تعالى به فى كتابه الكريم لتجدن اشد الناس عداوة للذين آمنوا اليهود و الذين اشركوا و لتجدن اقربهم مودة للذين آمنوا الذين قالوا انا نصارى ذلك بان منهم قسيسين و رهبانا و انهم لا يستكبرون و لكن العجب و الاسف كله من صنع اليهود فانهم بعد ما كانوا تحت حماية الاسلام و المسلمين قريبا من اربعة عشر قرنا محفوظين بنفوسهم و اعراضهم و اموالهم و شعائرهم الدينية قد اصبحوا فى هذا الزمان ينتقمون من المسلمين ما صنعوه اليهم فى تلك المدة المديدة من الاحسان فجعلوا يقتلون رجالهم الصالحين بالفتك و الفيلة و القتال و يقتلون ذراريهم و يهتكون اعراضهم و يخربون معابدهم و بيوتهم و لا يرقبون فيهم الا و لاذمه و اولئك هم المعتدون فنسئل اللّه تعالى ان ينصر المسلمين نصرا عزيزا و يجعل لهم من لدنه سلطانا نصيرا و ان يخذل هذا القوم الذين لم يراعوا حق المسلمين و يضرب عليهم الذلة و المسكنة و يجعلهم اذل الامم و نرجوا من اخواننا المؤمنين ببلاد ايران و غيرها ان يجتمعوا فى الدعاء عليهم بالخذلان و لاخوانهم المسلمين بالنصر و الغلبة اللهم انصر جيوش المسلمين و سراياهم و مرابطيهم فى مشارق الارض و مغاربها و اخذل اعدائهم و فرق بين كلمتهم و الق الرعب فى قلوبهم و انزل عليهم بأسك الذى لا ترده عن القوم المجرمين و صل على اشرف انبيائك محمد و آله المنتجبين»(تذکرة الأعیان، ج2،صص387-386) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 2 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم آیت‌الله بروجردی به این مقدار اکتفا نکردند بلکه در زمانى كه مشهور شد ايران، اسرائيل را به رسميت به طور كامل يا ناقص شناخته است، و با واكنش سران بعض كشورهاى اسلامى مواجه شد از جمله سران مصر شخص عبدالناصر (جمال) و رئيس و شيخ جامع الازهر و بعض ديگر رسماً شاه را محكوم و طى تلگرافاتى كه به محضر آقا كردند شاه را تقبيح و در واقع تنبيه او را از آقا درخواست نمودند، حقير در جريان قرار گرفتم و تلگرافات آنها را مطالعه نمودم. آقا از اين واقعه سخت آزرده خاطر و متأسف شد، و فوراً موضوع را تعقيب و جداً خواستار شدند كه دولت شناسايى خود را پس بگيرد، و از مسلمانان به واسطه خطايى كه كرده عذرخواهى نمايد، و آنچه به ياد دارم اقداماتى شد و اينها ابتداء خواستند انكار نمايند، و به صورتهايى عذرخواهى نمودند.(فخر دوران، ص60) توجه به مسئله فلسطین و آرمان آزادی قدس شریف به عنوان یکی از ارتکازات سیاسی ثابت روحانیت شیعه در قم و نجف، بوده است و همواره استمرار داشت اما با آغاز نهضت امام خمینی در پائیز 1341، مبارزات حوزویان با رژیم اشغال‌گر قدس و واکنش علما و مراجع عظام در برابر جنایات اسرائیل نیز جان تازه‌ای گرفت. تدبیر بلند امام خمینی، مبارزات اسلامی مردم ایران را به مبارزه با اسرائیل غاصب گره زد. به طور مثال در یکی از اشعاری که به مناسبت پیروزی روحانیت و مردم در الغای تصویب‌نامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی سروده شده است، نقش رهبری امام در مبارزه با تصویب‌نامه و آگاهی توده‌ها از خطر «یهود» و «اسرائیل» بر ایران منعکس شده است. در یکی از این اشعار می‌خوانیم: ...به زیر پرده همی خواست دست استعمار که بشکند پی اسلام و دین کند نابود نمود آتش سوزان و سرکشی روشن مگر ه دیده دین آفتی رسد از دود به خیره کرد هوس کز پی خرابی ملک مقدرات مسلمان دهد به دست یهود (شعر از محمدحسین بهجتی، نهضت امام خمینی، ج1، ص232-231) امام خمینی قدس سره الشریف نهضت خود را پس از الغای تصویب‌نامه ادامه داد و بر ابعاد ضدصهیونیستی نهضت تأکید کردند. ایشان در اعلامیه‌ای انقلابی، نوروز سال 1342ه.ش. را عزای عمومی اعلام کردند و در این اعلامیه به هدف نهایی اجانب را هدم قرآن و روحانیت اشاره کردند: «...هدف اجانب، قرآن و روحانیت است. دست‌های ناپاک اجانب با دست این قبیل دولت‌ها قصد دارد قرآن را از میان بردارد و روحانیت را پایمال کند. ما باید به نفع یهود آمریکا و فلسطین هتک شویم، به زندان برویم، معدوم گردیم، فدای اغراض شوم اجانب شویم. آن‌ها اسلام و روحانیت را برای اجرای مقاصد خود مضر و مانع می‌دانند، این سد باید به دست دولت‌های مستبد شکسته شود...»(نهضت امام خمینی، ج1، ص347) امام خمینی در سخنرانی تاریخی 13خرداد1342 صراحتا علیه اسرائیل موضع گرفتند و سخنان کوبنده‌ای را ایراد فرمودند: ‏«اسرائیل نمی خواهد در این مملکت دانشمند باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این‏‎ ‎‏مملکت قرآن باشد؛ اسرائیل نمی‌خواهد در این مملکت علمای دین باشند؛ اسرائیل‏‎ ‎‏نمی‌خواهد در این مملکت احکام اسلام باشد. اسرائیل به دست عمال سیاه خود،‏ ‏مدرسه‏‎ [فیضیه] را کوبید. ما را می‌کوبند؛ شما ملت را می‌کوبند. می‌خواهد اقتصاد شما را قبضه‏‎ ‎‏کند؛ می‌خواهد زراعت و تجارت شما را از بین ببرد؛ می‌خواهد در این مملکت، دارای‏‎ ‎‏ثروتی نباشد، ثروت‌ها را تصاحب کند به دست عمال خود. این چیزهایی که مانع هستند،‏‎ ‎‏چیزهایی که سد راه هستند، این سدها را می‌شکند؛ قرآن سد راه است، باید شکسته‏‎ ‎‏شود؛ روحانیت سد راه است، باید شکسته شود؛ مدرسه فیضیه سد راه است، باید خراب‏‎ ‎‏شود؛ طلاب علوم دینیه ممکن است بعدها سد راه بشوند، باید از پشت بام بیفتند، باید سر‏‎ ‎‏و دست آن‌ها شکسته شود برای این‌که اسرائیل به منافع خودش برسد؛ دولت ما به تبعیت‏‎ ‎‏اسرائیل به ما اهانت می‌کند.‏»(صحیفه امام خمینی، ج1، صص244-243) @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 3 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 سخنان امام خمینی قدس سره الشریف تأثیر شگفت‌انگیزی و سریعی در آگاه‌سازی عمومی داشت به گونه‌ای که در سخنرانی‌های عمومی پس از سخنان امام خمینی نمود آشکاری داشت. مورخ خبیر انقلاب اسلامی فضای تظاهرات تاریخی یازدهم محرم 1342 تهران را چنین روایت می‌کند: « در فضاى مسجد و بازار طنين افكند. تظاهركنندگان به حركت درآمدند و از طريق خيابان ناصرخسرو و توپخانه وارد خيابان فردوسى شدند. در مقابل سفارت انگليس يكى از بازاريان به نام «مجاهدى» روى كرسى قرار گرفت و نطق پرشور و جالبى ايراد كرد و چنين گفت: «... شما اى بازرگانان، پيشه‏وران، كارگران، كارمندان، ارتشيان، پاسبانان، فرهنگيان، دانشگاهيان و شما كه ... هر شغل، منصب و كارى داريد. شما اگر مسلمان نيستيد، اگر از جنبۀ دينى با آيت‏اللّه‏ خمينى همراه نيستيد، باز در يك موضوع با ايشان اشتراك داريد و بايد به خاطر آن ايشان را يارى كنيد و آن اينكه ايرانى هستيد و نمى‏توانيد نسبت به سرنوشت كشور و ملت خود بى‏تفاوت باشيد. خمينى مى‏گويد كه سرنوشت ملت ايران نبايد در امريكا تعيين شود، سرنوشت ايرانى نبايد در لندن تعيين شود، اسرائيل نبايد در مقدرات ايران و ايرانى دخالت كند. اين خواستۀ خمينى در حقيقت خواستۀ بيست ميليون ايرانى شرافتمند مى‏باشد‏‏»(نهضت امام خمینی، ج1، ص473) اقدامات ضدصهیونیستی نهضت امام خمینی در تبعید نیز ادامه یافت و این اقدامات پس از آغاز جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل جلوه بارزی یافت.توضیح آن‌که رژيم شاه پس از آغاز جنگ شش روزه؛ بر آن شد كه در گام نخست مقامات روحانى را زير نظر بگيرد و فعاليت‏هاى آنان را كنترل كند و از فعاليت‏هاى تبليغاتى و سياسى آنان عليه صهيونيست‏ها و در پشتيبانى از ملت فلسطين پيشگيرى به عمل آورد. ساواك شاه طى بخشنامه به كليه دواير ساواك در استان‏ها و شهرستان‏ها اعلام كرد: 46/3/8 چون امكان دارد با توجه به بحران خاورميانه از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى تحت پوشش حمايت از مسلمانان، عليه اسرائيل فعاليت‏هايى انجام گيرد، لذا دستور فرماييد ضمن پيش‏بينى و مراقبت‏هاى لازم به منظور جلوگيرى از ايجاد هرگونه بى‏نظمى و تحريكات احتمالى، نتيجه را مستمر اعلام دارند. ساواك طى بخشنامه ديگرى دستور داد: ... قرار است از طرف روحانيون مخالف و عناصر افراطى اعلاميه‏اى عليه اسرائيل مبنى بر پشتيبانى از مسلمانان چاپ و منتشر گردد. دستور فرماييد ضمن مراقبت‏هاى لازم جهت شناسايى عاملين اصلى قوياً از انتشار هرگونه اعلاميه‏اى در اين زمينه جلوگيرى و نتيجه را سريعاً اعلام دارند. مقدم ساواك در سومين بخشنامه خود گستاخى را به آن حد مى‏رساند كه دستور مى‏دهد كه حتى دعا و نفرين پيرامون جنگ اعراب و «اسرائيل» را ساواك براى وعاظ و گويندگان مذهبى ديكته كند و اجازه ندهد كوچكترين سخنى عليه «اسرائيل»، هم‏پيمان و هم‏پياله شاه در منابر و مساجد مطرح شود و اگر مى‏خواهند در بالاى منبر به كسى نفرين كنند، به طور غيرمستقيم تلويحاً جمال‏عبدالناصر را مورد لعن و طعن قرار دهند. متن بخشنامه چنين است: به فرموده مقرر است ضمن انجام مراقبت‏هاى لازم به منظور جلوگيرى از تحريكات عوامل ناراحت تحت عنوان حمايت از مسلمانان، ترتيبى فراهم آورند كه حتى‏المقدور از هرگونه بحث درباره جنگ بين اعراب و اسرائيل در منابر و مجالس ممانعت شود و در صورتى كه برخى از روحانيون يا وعاظ بخواهند در منابر در اين‏باره بحثى بنمايند به ترتيب زير عمل كنند: 1. چنانچه دعايى مى‏كنند براى خاتمه جنگ دعا كنند. 2. در صورتى كه لعنتى مى‏فرستند به كسى لعنت كنند كه آتش‏افروز جنگ بوده و با اغفال و فريب دادن برادران مسلمان، آنان را به جنگ كشانده و با ادعاها و وعده‏هاى بى‏اساس موجبات شكست و يأس و كشته شدن برادران مسلمان را فراهم مى‏سازند. 3. در هيچ‏يك از موارد بالا نامى از اشخاص و كشورهاى خاصى برده نشود و مطالب را بايد به صورت اشاره و كنايه بيان نمايند. مقدم @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 4 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بخشنامه ساواك تا آن پايه گستاخانه و بى‏شرمانه بود كه ديرى نپاييد در سطح منطقه خاورميانه انعكاس پيدا كرد و برخى از مطبوعات عربى خبر آن را همراه با خبر كمك يهودى‏هاى ايران به رژيم صهيونيستى منتشر كردند. مجله ناصرى اللواء در اول سپتامبر جارى نوشت: ...الف)‏‏علماى مذهبى ايران به رهبرى شيخ محمدمهدى ميلانى مى‏خواهند ختمى براى شهداى عرب برپا سازند، مقامات ايران انجام آن را به شرط زير موكول: 1. به اسرائيل حمله نشود؛ 2. بدگويى به ناصر؛ 3. ستايش از شاهنشاه آريامهر؛ چون علما حاضر به قبول نگرديدند صرف‏نظر شد. ب) يهوديان ايران هشتاد ميليون به اسرائيل كمك كردند. امام خمينى كه هيچ‏گاه از ياد فلسطين اشغالى غافل نيست و هماره ملت‏هاى مسلمان را به مبارزه و نبرد همه‏جانبه عليه صهيونيسم فرامى‏خواند، در آن مقطع نيز طى اعلاميه‏اى بار ديگر ملت اسلام را به اتحاد و نبرد سرنوشت‏ساز براى ريشه‏كن ساختن صهيونيسم و آزادى فلسطين فراخواند، از آنجا كه رژيم شاه با صهيونيسم اشغالگر در همۀ شئون سياسى، اقتصادى و نظامى روابط داشت و نفت ايران را سخاوتمندانه در اختيار آنان قرار مى‏داد، امام در اين اعلاميه هرگونه ارتباط با اسرائيل و فروش نفت به آن را تحريم و مخالفت با اسلام، اعلام كرد. اين اعلاميه را راديو عراق در تاريخ 19/3/46 در بخش خبرى خود در ساعت 24 به وقت محلى با قطع برنامه و با سه بار «توجه فرماييد» نخست به زبان عربى و آنگاه به زبان فارسى پخش كرد. پخش اين بيانيه از راديو عراق آن هم به دو زبان عربى و فارسى و قطع برنامۀ رسمى، نمايانگر اهميت آن اعلاميه و توجه عبدالرحمن محمد عارف، رئيس جمهور آن روز عراق به جايگاه ويژه امام و نقش او در به حركت درآوردن توده‏هاى مسلمان ايران و ديگر كشورهاى اسلامى در منطقه بود. اين اعلاميه را با مقدمۀ كوتاهى در ايران به چاپ رسانديم كه اكنون در اينجا مى‏خوانيد: بيانيه مجاهد عظيم‏الشأن، بزرگ مرجع تقليد مسلمانان جهان، حضرت آيت‏اللّه‏ العظمى آقاى خمينى در مورد تجاوز غيرانسانى اسرائيل جنايت‏پيشه و امپرياليست‏هاى غربى به ملت‏هاى مسلمان كه از راديوها و جرايد ممالك اسلامى نيز منتشر گرديده است. 28 صفرالمظفر 1387(17خرداد1346) بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم كراراً دولت‏هاى اسلامى را در مقابل اجانب و ايادى آنها كه مى‏خواهند با ايجاد نفاق در بين مسلمين و دولت‏هاى اسلامى ممالك عزيز ما را در تحت اسارت و ذل استعمار نگه دارند و از مخازن معنوى و مادى آنها استفاده كنند دعوت به اتحاد و برادرى نمودم. و كراراً دولت‏ها را بخصوص دولت ايران را از اسرائيل و عمال خطرناك آن تحذير نموده‏ام. اين مادۀ فساد كه در قلب ممالك اسلامى با پشتيبانى دول استعمارى بزرگ جايگزين شده است و ريشه‏هاى فسادش هر روز ممالك اسلامى را تهديد مى‏كند، بايد با همت و همكارى ممالك اسلامى و ملل بزرگ اسلام ريشه‏كن شود. اسرائيل به كمك استعمار قيام مسلحانه بر ضد ممالك اسلامى نموده است و بر دول و ملل اسلام قلع و قمع آن لازم است، كمك به اسرائيل چه فروش اسلحه و مواد منفجره و چه فروش نفت حرام و مخالفت با اسلام است، رابطه با اسرائيل و عمال آن چه رابطۀ تجارى و چه رابطۀ سياسى حرام و مخالفت با اسلام است و بايد مسلمين از استعمال امتعه و اجناس اسرائيل خوددارى كنند. از خداوند تعالى نصرت اسلام و مسلمين را خواستارم. والسلام على من‏اتبع الهدى. نجف الاشرف ـ روح‏اللّه‏ الموسوى الخمينى @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 5 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 پخش اعلاميه ضد صهيونيستى امام از راديو بغداد، بازتاب گسترده‏اى در ميان مردم و محافل سياسى ايران داشت. برخى از عناصر مذهبى ـ سياسى اين جريان را از انديشمندى، خردمندى و هوشيارى امام مى‏دانستند كه توانسته در «تبعيدگاه ثانوى» به‏گونه‏اى رفتار كند كه چنين جايگاهى به دست آورد. ساواك چنین گزارش داده است: اظهارات شيخ حسين لنكرانى نامبرده بالا در ساعت 1100 مورخه 12/12 ضمن يك صحبت خصوصى اظهار داشت: من در بين روحانيون در چند سال اخير فردى را موقع‏شناس‏تر از خمينى نديدم. از زرنگى او يكى اين بود كه از راديو بغداد مسلمين را عليه اسرائيل دعوت به اتحاد نموده و با اين عمل خود علاوه بر شيعيان توجه اهل تسنن را نيز به خود جلب كرد و از اين راه بين مسلمين معروفيت جهانى پيدا كرد. ديگر براى خمينى مهم نيست كه در نجف باشد يا در ايران. او مى‏تواند در همان نجف هم از نظر سياسى دستگاه ايران را بكوبد. خمينى ارادتمند و فدايى زياد دارد و از نظر روانى اين تبعيد و محدوديت كه دستگاه براى خمينى و دوستانش پيش آورده، عطش مردم را بيشتر كرده [است] زيرا بنابر قاعده «الانسان حريص على ما مُنِع» علاقه مردم شديدتر شده است. ساواك در مورد پخش اين اعلاميه امام در شيراز گزارش داده است: اخيراً تعداد معدودى از اعلاميه پلى‏كپى شده‏اى كه از طرف آقاى خمينى درباره تحريم معامله اقتصادى با اسرائيل توسط چند نفر از آموزگاران شيرازى كه براى گذراندن ايام تعطيل به شيراز آمده‏اند، آورده شده و در بازار بين بعضى از معلمين توزيع شده است...‏‏. از آنجا كه رژيم شاه اجازۀ هيچ گونه همكارى و همراهى با ملل عرب در حال جنگ با صهيونيسم را به مردم ايران نمى‏داد و حتى از برگزارى مجالس يادبود براى شهداى فلسطين و برپايى تظاهرات عليه صهيونيسم اشغالگر و اظهار همدردى با ملت مسلمان عرب با سرسختى و شدت جلوگيرى مى‏كرد، انتشار اين بيانيۀ امام روح تازه‏اى در كالبد مردم دميد. مرهمى به روى دردهاى درونى آنان گذاشت؛ چرا كه مردم ايران از پشتيبانى رژيم شاه از صهيونيسم بشدت ناراحت بودند و درد مى‏كشيدند بنابراين با اشتياق فراوان به پخش اين بيانيه همت گماردند و براى كمك به جنگ‏زدگان و جمع‏آورى اعانات تلاش كردند.(نهضت امام خمینی، ج2، صص331-328) امام خمینی قدس سره الشریف نیز از ابتدای نهضت اسلامی تا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و حتی پیش از استقرار نظام جمهوری اسلامی در حمایت از آرمان قدس اقدامات عملی آشکاری داشتند. یکی از صدها نمونه از اقدامات امام خمینی در مسئله فلسطین، فتوای تاریخی ایشان درباره عملیات پارتیزانی بود. نکته مهم آن‌که این فتوای شجاعانه در شرایطی بود که امام خمینی قدس سره الشریف در تبعیدگاه ثانوی خود، نجف اشرف حضور داشتند و در فضای ارتجاعی نجف مجبور به ملاحظات مختلف بودند. جناب آقای سیدحمید روحانی مورخ خبیر انقلاب اسلامی، که خود در نجف در کنار امام حضور داشتند، ماجرای صدور فتوای مزبور را چنین روایت کرده است: در تاريخ شهريورماه 47، يكى از عراقى‏ها به نام محمدصادق فهمى كه با جبهۀ خلق براى آزادى فلسطين كار مى‏كرد به حضور امام رسيد و پيشنهاد پشتيبانى امام از فداييان فلسطين را داد و در اين زمينه استفتايى تقديم داشت. امام كه از آغاز نهضت هيچ‏گاه از مسأله فلسطين فارغ نبوده است و بخشى از قلب بزرگش را فلسطين اشغال‏شده ويژۀ خود ساخته است، از اين پيشنهاد با چهرۀ گشاده و آغوش باز استقبال كرد. در پاسخ استفتايى كه در اين زمينه به عمل آمده بود و به عنوان «گروهى از فداييان فلسطين» امضا داشت، فتواى تاريخى و سازندۀ خود را صادر كرد و ضمن پشتيبانى از مبارزات مسلحانۀ مردم فلسطين «دادن زكات و ساير صدقات» را به فداييانى كه در راه آزادى فلسطينِ اشغال‏ شده، پيكار میكنند مجاز اعلام كرد... @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 6 از 15] || پرونده ویژه روزنه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 «[‏‏بسم الله الرحمن الرحیم. محضر مبارک پیشوای مجاهد و عظیم الشأن حضرت مستطاب‏‎ ‎‏حجت الاسلام والمسلمین آیت الله العظمی آقای خمینی ـ ادام الله ظله العالی. پیشوای جلیل القدر! از نظر‏‎ ‎‏مبارک پوشیده نیست که دست خیانت و جنایت پیشه کفار حربی یهود بر مسجد اقصی و زمینهای‏‎ ‎‏اسلامی دیگری مستولی گشته، و مسلمانان بیگناه آن سامان را آوارۀ بیابانها نموده است، و اکنون به‏‎ ‎‏منظور استخلاص اماکن مقدسه و استرداد زمینهای اسلامی جز مقاومت مسلحانه که به نام «عملیات‏‎ ‎‏فدایی» خوانده می شود، چاره ای نیست.‏‏ و در چنین شرایط و زمینه ای، آیا مسلمانانی که توانایی حمل سلاح و جهاد داشته، یا آنان که قدرت‏‎ ‎‏کمک مالی با مجاهدین را دارند، می توانند از این خدمت دینی سرپیچی نموده و اوضاع را نادیده‏‎ ‎‏بگیرند؟ و آیا جایز است که متمکنین در مقابل این خطر خانمان برانداز همچنان آرام نشسته و از برای‏‎ ‎‏راندن کفار از زمینهای اسلامی قدمی برنداشته و اقدامی نکنند؟ و در صورت وجوب مقاومت، آیا جایز‏‎ ‎‏است از مورد حقوق شرعیه از قبیل زکات و غیره در مورد مسلح نمودن مسلمانان و تربیت آنان استفاده‏‎ ‎‏کرد یا خیر؟ متمنی است رأی مبارک را در این باره بیان فرمایید. اَدام الله ظلکم. دسته ای از فداییان‏‏]‏ ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ قبلاً هم تذکر داده ام که دولت غاصب اسرائیل، با هدفهایی که دارد، برای اسلام و‏‎ ‎‏ممالک مسلمین خطر عظیم دارد و خوف آن است که اگر مسلمین به آنها مهلت دهند،‏‎ ‎‏فرصت از دست برود و جلوگیری از آنها امکان پذیر نشود. و چون احتمال خطر متوجه به‏‎ ‎‏اساس اسلام است، لازم است بر دول اسلامی ـ بخصوص ـ و بر سایر مسلمین ـ عموماً ـ‏‎ که دفع این مادۀ فساد را به هر نحو که امکان دارد بنمایند و از کمک به مدافعین کوتاهی‏‎ ‎‏نکنند. و جایز است از محل زکوات و سایر صدقات در این امر مهم حیاتی صرف نمایند.‏ ‏‏ از خداوند تعالی مسئلت می نماید که موجب تنبه و بیداری مسلمین را فراهم فرماید و‏‎ ‎‏دفع شرّ اعدای اسلام را از بلاد مسلمین بفرماید. والسلام علی من اتبع الهدی. به تاریخ 3 جمادی الثانیه 88‏ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏‏»(صحیفه امام، ج2، ص195-194) شايد در تاريخ اسلام و در تاريخ شيعه براى نخستين بار بود كه مجتهدى وارسته و مرجعى متعهد پرداخت زكات را به مسلمانان غيرشيعه اجازه مى‏داد و به پشتيبانى از پارتيزان‏هایی برخاست که برای آزادی سرزمین خود از چنگال یک رژیم غاصب جهاد می‌کردند. از همین رو، این فتوای تاریخی بازتاب‌های فراوانی در محافل سیاسی و رسانه‌ای به دنبال داشت. گذشته از تصریحات و اقدامات شخص امام خمینی، سایر رجال روحانی طراز اول حوزه قم نیز به سهم خود مواضع و اقدامات صریحی در این باب دارند که اشاره به برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست. این واکنش‌ها موارد مختلفی اعم از کمک‌های مادی و معنوی را شامل می‌شد. گزارش ساواک در تاریخ 8آبان1346 پیرامون حمایت مالی آیت‌الله العظمی مرعشی از فلسیطینیان جالب توجه است. در گزارش چنین آمده: 1ـ نجفی مرعشی قمی هفته گذشته مبلغ نه‌صد هزار ریال وسیله حاج احمد دیبایی به نام شیخ نصراللّه خلخالی در نجف حواله کرده تا بین آسیب‌دیدگان فلسطین تقسیم شود. 2ـ شیخ نصراللّه وجه فوق را به دینار تبدیل و از کارخانه شهدای بغداد دو هزار و ششصد عدد پتو خریداری کرده است. 3ـ شیخ نصراللّه به اتفاق شیخ عباسعلی عمید زنجانی با سفیر اردن در عراق ملاقات و نامبرده با ارسال پتوها به اردن موافقت کرده است. 4ـ از طرف نجفی مرعشی پنج نفر از طلاب نجف شیخ عباسعلی عمید (داماد آقای نجفی) و شیخ علی ستاری و سیدمحمدعلی لواسانی و سیدعبدالعزیز ثبات طباطبایی فرزند سیدجواد و سیداحمد حسینی اشکوری فرزند سیدعلی برای تقسیم و توزیع کمک‌های مالی به آوارگان فلسطین به اردن می‌روند. 5ـ شیخ عباسعلی عمیدی در این هفته از طریق خسروی عازم ایران می باشد. @rozaneebefarda
روز جهانی قدس؛ ابتکار سیاسی بی‌بدیل امام خمینی و مصداق بارز جهاد تبیین [صفحه 7 از 15] || پرونده ویژه روزنه 🔻🔻🔻 همچنین است تأیید مرحوم آیت‌الله العظمی گلپایگانی نسبت به مبارزات ارتش سوریه در برابر جنایات اسرائیل: سوریه 3370 دمشق عالیجناب شیخ احمد گفتار و مفتی کشور سوریه درود بر شما پیکار عادلانه و دلیرانه ارتش مسلمان سوریه که دوش بدوش برادران مصری بر ضد تجاوزکاران صهیونیزم آغاز کرده اند، بعنوان پیکار کلیه مسلمانان جهان، علیه یهودیان تجاوزکار و دشمنان خدا بشمار میرود. ما ضمن درود فراوان به ارتش دلیر سوریه این اقدام شجاعانه را که برای سرنگون کردن دشمن و سرکوب نمودن غرور و شخصی او آغاز شده تبریک میگوئیم و از درگاه خداوند متعال موفقیت و پیروزی آنها را مسئلت نموده و اطمینان میدهیم که ملت مسلمان ایران از صمیم قلب این پیکار را مورد اهمیت قرار داده و جریان آنرا لحظه به لحظه دنبال میکنند، ملت ایران ضمن پشتیبانی مکرر خود از قضیه فلسطینی آمادگی خود را برای تقدیم هرگونه کمک بنفع قضیه اسلام در این پیکار اعلام میدارد. 15 رمضان مبارک 1393 ایران محمدرضا موسوی گلپایگانی مرحوم آیت‌الله میلانی نیز در عراق و در حمایت از مبارزه مسلمانان علیه اسرائیل بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه می‌خوانیم: «در دومین شب آغاز نبرد بین اعراب و اسرائیل و انتشار نامه آیت‌الله حکیم به عبدالرحمن عارف و تشویق و ترغیب مسلمین به جنگ با یهود بوسیله رادیو بغداد نامه ای آیت الله میلانی در مورد جنگ بین مسلمین و یهود تهیه می‌نماید.»(تاریخ گزارش: 1346.2.29) مرحوم علامه طباطبائی نیز با همراهی شهید مطهری بیانیه‌ای را جهت حمایت مالی از مبارزان فلسطینی صادر کردند: «...ای خواننده غیور اگر از خواندن این سطور متأثر گشته ای و به عنوان یک انسان مسلمان و یا لااقل به عنوان یک انسان می خواهی به زجر کشیدگان فلسطین کمکی بنمائی می توانی مبلغی هر چند هم ناچیز باشد به یکی از سه حساب زیر بریزی و در راه نجات فلسطین عزیز قدمی برداری. این سه حساب توسط سه تن از دانشمندان روشنفکر دینی تأسیس گشته است. 1ـ بانک ملی شعبه مرکزی حساب شماره 7738 2ـ بانک بازرگانی شعبه مرکزی حساب شماره 451600 3ـ بانک صادرات شعبه بازار حساب شماره 9595» علیرغم تفاوت در مشرب فکری و شیوه مبارزاتی، روابط مبارزان فلسطینی با فعالان نهضت امام خمینی نیز در دوران مبارزه بسیار گرم و پرثمر بود و یکی از ثمرات این روابط سازنده، زمینه‌سازی برای آموزش نظامی مبارزان ایرانی در اردوگاه‌های مبارزان فلسطینی بود. از جمله کسانی که مبارزان را به گذراندن دوره‌های نظامی تشویق می‌نمود، آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی بود) که خود نیز آموزش دیده بود. (یادها و یادمان‌ها، ج1،مصاحبه با حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، ص207) امام خمینی نیز گرچه با روش مبارزه مسلحانه موافق نبود اما هرگز با گذراندن دوره‌های آموزش نظامی مخالفتی نداشتند. (ر.ک: نهضت امام خمینی ج١ ص١١٢٢) @rozaneebefarda