#اختلاف بین #آیتالله_بروجردی و #آیتالله_خوانساری در تهران، در مورد #عید_فطر
تبعات و حواشی این اختلاف در مقالهای به قلم مرحوم واعظ زاده خراسانی در سال ۷۳(پس از فوت آیتالله اراکی) در مجله مشکات شماره ۴۵، منتشر شده است.
@rozaneebefarda
عید سعید فطر را محضر همه مخاطبان ارجمند تبریک میگوییم و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، از همگان التماس دعای خیر داریم.
@rozaneebefarda
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
انا للَّه و انا إلیه راجعون
این جانب به اسلام و اولیای عظیم الشان آن و به ملت اسلام و خصوص ملت مبارز ایران ضایعه اسفانگیز شهید بزرگوار و متفکر و فیلسوف و فقیه عالیمقام مرحوم آقای حاج شیخ مرتضی مطهری- قدس سره- را تسلیت و تبریک عرض میکنم. تسلیت در شهادت شخصیتی که عمر شریف و ارزنده خود را در راه اهداف مقدس اسلام صرف کرد و با کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد، تسلیت در شهادت مردی که در اسلامشناسی و فنون مختلفه اسلام و قرآن کریم کم نظیر بود. من فرزند بسیار عزیزی را از دست دادم و در سوگ او نشستم که از شخصیتهایی بود که حاصل عمرم محسوب میشد.
در اسلام عزیز با شهادت این فرزند برومند و عالِم جاودان ثُلمهای وارد شد که هیچ چیز جایگزین آن نیست. و تبریک در داشتن این شخصیتهای فداکار که در زندگی و پس از آن با جلوه خود نورافشانی کرده و میکنند. من در تربیت چنین فرزندانی که با شعاع فروزان خود مردگان را حیات میبخشند و به ظلمتها نور میافشانند، به اسلام بزرگ، مربی انسانها و به امت اسلامی تبریک میگویم. من گرچه فرزند عزیزی را که پاره تنم بود از دست دادم لکن مفتخرم که چنین فرزندان فداکاری در اسلام وجود داشت و دارد. مطهری که در طهارت روح و قوّت ایمان و قدرت بیان کم نظیر بود، رفت و به ملا اعلی پیوست، لکن بدخواهان بدانند که با رفتن او شخصیت اسلامی و علمی و فلسفیاش نمیرود.
تروریستها نمیتوانند شخصیت انسانی مردان اسلام را ترور کنند. آنان بدانند که به خواست خدای توانا ملت ما با رفتن اشخاص بزرگ در مبارزه علیه فساد و استبداد و استعمار مصممتر میشوند. ملت ما راه خود را یافته و در قطع ریشههای گندیده رژیم سابق و طرفداران منحوس آن از پای نمینشیند. اسلام عزیز با فداکاری و فدایی دادن عزیزان رشد نمود. برنامه اسلام از عصر وحی تا کنون بر شهادت توام با شهامت بوده. قتال در راه خدا و راه مستضعفین در راس برنامههای اسلام است. مَا لَکُم لا تُقاتِلونَ فِی سَبیلِ اللهِ وَ المُستَضعَفینَ مِنَ الرّجالِ وَ النّساءِ وَ الولدانِ. «۱»
اینان که شکست و مرگ خود را لمس نموده و با این رفتار غیر انسانی میخواهند انتقام بگیرند یا به خیال خام خود مجاهدین در اسلام را بترسانند، بد گمان کردهاند. از هر موی شهیدی از ما و از هر قطره خونی که به زمین میریزد، انسانهای مصمم و مبارزی به وجود میآید. شما مگر تمام افراد ملت شجاع را ترور کنید و الّا ترور فرد هر چه بزرگ باشد، برای اعاده چپاولگری سودی ندارد. ملتی که با اعتماد به خدای بزرگ و برای احیای اسلام بپاخاسته با این تلاشهای مذبوحانه عقبگرد نمیکند. ما برای فداکاری حاضر و برای شهادت در راه خدا مهیا هستیم.
این جانب روز پنجشنبه سیزده اردیبهشت 58 را برای بزرگداشت شخصیتی فداکار و مجاهد در راه اسلام و ملت، عزای عمومی اعلام میکنم و خودم در مدرسه فیضیه روز پنجشنبه و جمعه به سوگ مینشینم. از خداوند متعال برای آن فرزند عزیز اسلام رحمت و غفران و برای اسلام عزیز عظمت و عزت مسالت مینمایم. سلام بر شهدای راه حق و آزادی.
روح الله الموسوی الخمینی
(صحیفه امام خمینی، ج7، ص178)
@rozaneebefarda
توصیه امام به جوانان پیرامون استفاده از آثار استاد شهید مطهری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
گرچه انقلاب اسلامی ایران- به رغم بدخواهان و ماجراجویان- به خواست و توفیق خداوند متعال به پیروزی رسید و نهادهای اسلامی- انقلابی یکی پس از دیگری در ظرف تقریباً یک سال با آرامش و موفقیت انجام گرفت، لکن بر ملت ما و به حوزههای اسلامی و علمی خسارتهای جبران ناپذیر نیز به دست منافقین ضد انقلاب واقع شد؛ همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلامشناس عظیم الشان حجت الاسلام آقای حاج شیخ مرتضی شهید مطهری- رحمه الله علیه.
این جانب نمیتوانم در این حال احساسات و عواطف خود را نسبت به این شخصیت عزیز ابراز کنم. آنچه باید عرض کنم درباره او آن است که او خدمتهای ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تاسف بسیار است که دست خیانتکار، این درخت ثمربخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن، محروم نمود.
مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای ملت و کشور بود.
خدایش رحمت کند و در جوار خدمتگزاران بزرگ اسلام جایگزین فرماید.
اکنون شنیده میشود که مخالفین اسلام و گروههای ضد انقلاب درصدد هستند که با تبلیغات اسلام شکن خود دست جوانان عزیز دانشگاهی ما را از استفاده از کتب این استاد فقید کوتاه کنند.
من به دانشجویان و طبقه روشنفکران متعهد توصیه میکنم که کتابهای این استاد عزیز[شهید مطهری] را نگذارند با دسیسههای غیر اسلامی فراموش شود.
از خداوند متعال توفیق همگان را خواهانم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
27 اسفند ماه 58
29 ربیع الثانی 1400
روح الله الموسوی الخمینی
@rozaneebefarda
پرونده ویژه کانال نخبگانی #روزنه به مناسبت شهادت استاد شهید مرتضی مطهری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
زندگی بر دهانه آتشفشان ؛ در ستایش معلم شهید انقلاب اسلامی
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه حوزه انقلابی
روایت آیت الله شهید مطهری از شاخصه های عالم دینی در نگاه آیت الله العظمی میرزای شیرازی
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی
مباحث اقتصادی شهید مطهری و بررسی خلط و خطاهای تاریخی در مصاحبه جناب سیدمحمدجواد علوی!
تصویر نامه تاریخی شهید مطهری به امام در نقد آثار دکتر شریعتی
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی
ماهیت مخوف برخی اعضای بیت منتظری از زبان مقام معظم رهبری ؛ از فحاشی به مطهری و بهشتی تا نقشه نابودی جامعه مدرسین قم
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت استاد مطهری
توصیه امام خمینی به جوانان و روشنفکران متعهد جهت استفاده از آثار شهید مطهری
توصیه امام به جوانان پیرامون استفاده از آثار استاد شهید مطهری
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
اباذری و تطهیر توأمان شاه و شریعتمداری!
[صفحه ۱ از ۴]
اختصاصی|| #جهاد_تبیین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
چندی پیش آقای عبدالرحیم اباذری یادداشتی را در نقد کتاب «شریعتمداری در دادگاه تاریخ» منتشر کرد که برآیند آن گذشته از بی اعتبار دانستن این کتاب معتبر دهه شصت، تطهیر توأمان شاه و سیدکاظم #شریعتمداری بود. نویسنده در نگاشته خود سعی کرده بود چند گزاره تاریخی را به مخاطب خود القاء و برای آن مدارکی دست و پا کند. او مدعی بود که نویسنده کتاب مذکور فضای ضد پهلوی حاکم روحانیت در دهه چهل را با دهه بیست خلط کرده است چراکه پهلوی در آن دوران با شکست حکومت دموکرات آذربایجان وجه ضد الحاد و کمونیسم داشته و مردم آن دیار را از دست جنایات کاران شوروی نجات داده است!
اباذری در این یادداشت تلاش کرده عدم استقبال علمای طراز اول تبریز در جریان سفر شاه به تبریز را توجیه کند و فراتر از آن، اقدام شاذ شریعتمداری در استقبال از شاه را امری موجه جلوه دهد!
وی دیدار آقای شریعتمداری با شاه در مدرسه طالبیه را اقدامی مثبت تلقی کرده و آن را موافق مشی قاطبه علمای شیعه توصیف کرده است!
اباذری که سعی دارد به طرزی هنرمندانه فاصله خود با اقدامات مخرب آقای شریعتمداری را حفظ کند، در عین حال خواسته یا ناخواسته در این یادداشت کذایی به تطهیر شریعتمداری و شاه مخلوع پرداخته و سعی دارد تاریخ نگاری جناب آقای سیدحمید روحانی را دارای اشکالات ریشهای بنمایاند.
مدعاهای اباذری درباره سرگذشت روحانیت تبریز در وقایع بعد سقوط حکومت پیشهوری، دچار اشکالات متعدد تاریخی است و معیارهای ابتدایی تاریخ نگاری در آن مراعات نشده است ؛ چرا که از سویی محکمات تاریخی آن عصر را نادیده گرفته و از سویی دیگر مدارک ضعیفی برای ادعای خود فراهم کرده است.
در این یادداشت براساس تعدادی از منابع تاریخی به نکاتی چند از خطاها و خلطهای تاریخی یادداشت اباذری درباره حکومت پیشه وری، و حواشی دیدار شاه با شریعتمداری میپردازیم:
1-فارغ از اینکه نویسنده مدرکی را جهت حضور قاطبه علمای تبریز در دیدار با شاه در مدرسه طالبیه ارائه نمیدهد، به نظر میرسد استقبال سرد و انگشت شماری از روحانیان نوعا ناشناخته تبریز از شاه امری غیرموجه و دستپخت نهادهای حکومتی وقت بوده است؛ چرا که به شهادت نخبگان تبریز از جمله آیت الله مجتهدی که خود از شاهدان عینی دوران پیشه وری در آذربایجان بوده، آیت الله شهیدی و آیت الله دوزدوزانی بعنوان دو تن از علمای طراز اول شهر تبریز، از حضور در مراسم استقبال شاه استنکاف ورزیدند. (بحران آذربایجان، ص29 و ص30 ؛ خاطرات عبدالحمید بنابی، ص85)
جایگاه این بزرگان در آن پایه بود که حتی حکومت ضد دینی پیشه وری نیز نتوانست آن را نادیده بگیرد و امورات طلاب تبریز را جزو حریم این اعاظم به رسمیت شناخته بود. (بحران در آذربایجان، ص161)
طبعا چنین جایگاهی اقتضای آن داشت که حکومت استبدادی پهلوی برای حضور این بزرگان در مراسم استقبال شاه سر و دست بشکند اما این بزرگان امتناع ورزیدند. اکنون بعد از ۷۵ سال کسی پیدا شده و میخواهد برای عادیانگاری تحریم حضور این بزرگان در استقبال شاه، جایگاه آنان در تبریز را کمرنگ جلوه دهد!
با نگاه واقع بینانه، پرچم روحانیت در دستان آیت الله شهیدی، آیت الله دوزدوزانی و برخی دیگر از علما بود و ملاقات نکردن آنها یعنی عدم استقبال حوزه تبریز از شاه. براین اساس شرکت شریعتمداری که از روحانیان درجه دوم تبریز محسوب میشد (آیت الله شریعتمداری به روایت اسناد، ص18) هیچ معنایی جز دهن کجی به بدنه روحانیت بیدار و خصوصا بزرگان تبریز نداشت.
لازم به تذکر است، اهمیت این روایت تاریخی در آن است که آیت الله عبدالله مجتهدی رفیق صمیمی آقای شریعتمداری است و روایتی بی واسطه از فضای حاکم بر تبریز و روحانیت آن دیار در خاطرات روزنگاشت خود با عنوان (بحران آذربایجان) ارائه میدهد.
شاهد دیگر بر این مطلب شهادت مرحوم سیدهادی خسروشاهی است که از قضا از همکاران دارالتبلیغ شریعتمداری بود و او را تنها روحانی برجسته در دیدار مدرسه طالبیه عنوان کرده و استقبال علمای تبریز از شاه را به چهار پنج نفر محدود دانسته.(خاطرات مستند سیدهادی خسروشاهی، ص172)
به علاوه عدم استقبال روحانیت از عوامل پهلوی بعد از شکست حکومت پیشه وری، به تبریز خلاصه نشده و گزارشهای وجود دارد که در بناب نیز آیت الله یوسف بنابی به عنوان مشهورترین روحانی آن دیار و از سردمداران مبارزه علیه پیشه وری، بعد از سقوط بناب، به استقبال فرماندهان ارتش دولت مرکزی نرفت. (خاطرات عبدالمجید بنابی، ص64)
عدم استقبال و عدم دیدار با خاندان و عمال پهلوی بین علمای تبریز به پهلوی دوم خلاصه نمیشود؛ چه اینکه آیت الله میرزا صادق مجتهدی نیز با وجود فشارهای فراوان، به هیچ وجه حاضر به دیدار با رضاخان در سفری که به تبریز داشته است نشدند(mehrnews.com/xVdR8).
@rozaneebefarda
اباذری و تطهیر توأمان شاه و شریعتمداری!
[صفحه ۲ از ۴]
اختصاصی|| #جهاد_تبیین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
مبارزات علمای تبریز با پهلوی اول در حافظه تاریخی مردم آن سامان ثبت است و خفقان و جنایات پهلوی علیه دین، انکارناپذیر است و سادهانگاری است که تصور شود این سابقه سیاه و تاریک صرفا به بهانه مقابله با کمونیسم و حکومت وابسته فرقه دمکرات، از ذهن مردم و علما پاک شود یا نادیده گرفته بشود و آنان بدون توجه به گذشته، بخواهند به استقبال شاه دستنشانده و خائنی بروند که در نتیجه یک کودتای سیاه بر سر کار آمده است.
مبارزه توأمان در چند جبهه و در ابعاد مختلف، سیره همیشگی علمای شیعه بوده است. تلاش بینتیجه امثال اباذری برای القای دوگانه کاذب 《کمونیسم - شاه شیعه》و اتهام طرفداری بزرگان از شاه، در عین آنکه پایهای در واقع ندارد، اتهامی است علیه عالمان پاکباخته شیعه روا میدارند. عالمانی که همه عمال بیگانه از وابستگان به شوری گرفته تا نوکران نشاندار آمریکا و انگلیس(خاصه پهلوی پدر و پسر) را یکجا در جبهه باطل میانگاشتند و به فراخور اقتضائات زمانه، رویکرد مبارزاتی خاص خود را در مواجهه با آنان اعمال میکردند.
با التفات به این قبیل حقایق تاریخی، ادعای طرفداری علمای تبریز از شاه و منجی پنداشتن این عنصر وابسته و خائن توسط علما، به معنای آن است که نویسندت علمای تبریز را بازیچه دست شاه معرفی کرده است!
بد نیست که در اینجا به تحلیل آقای رسول جعفریان که از هم قطاران فکری/سیاسی آقای اباذری است، درباره نگاه علمای تبریز به حکومت پهلوی و حکومت پیشه وری اشاره کنیم. بلکه او با مطالعه آن، از انگارههای واهی خویش به درآید!
«روحانیت با فرقهای روبه رو است که بسیار خشن بوده و با ایجاد محکمه های صحرایی، مخالفان خود را در پیش چشم مردم اعدام میکند. از سوی دیگر، روحانیت از دولت پهلوی هم هیچ دل خوشی ندارد؛ زیرا برخورد این دولت با روحانیت، برخوردی خشن و نامطلوب بوده است.» (بحران آذربایجان، ص20)
2- آقای شریعتمداری همچون محمدرضا پهلوی در غائله حکومت پیشه وری در آذربایجان، مردم آن خطه و تبریز را تنها گذاشت.
از اوایل تشکیل حکومت دموکرات در آذربایجان وی از روی ترس، مخفیانه تبریز را ترک کرد! (دی 1324) و بعد از اینکه نشانه های اضمحلال این حکومت با آغاز خروج نیروهای روس (5فروردین 1325) از آن منطقه، بعد از هفت ماه (24 تیر 1325) به تبریز بازگشت. آیت الله مجتهدی در این باره چنیم مینویسند:
« [15 آذر 1324] آقا سیدکاظم شریعتمداری که از علمای مهم تبریز هستند و با من رفیق هستند، عصری منزل ما آمده بود. در این دو سه روز ایشان هم ترسیده عزم مسافرت نموده بودند ... [3 دی 1324] دو سه روز قبل به طهران حرکت نموده است. گویا مخفیانه رفته است. اهل و عیالش هم بنا است امروز حرکت بکنند... [24 تیر 1325] امروز آقا سیدکاظم شریعتمداری که از معتبرترین علمای تبریز میباشد بعد از هفت ماه مسافرت که در عتبات و قم و طهران بودند، مراجعت نمودند ... در اثر بهبودی اوضاع اینک به مقر اصلی مراجعت می نمایند.» (بحران آذربایجان، ص30، ص51، ص328).
بر این اساس وی در مبارزات مردمی تبریز نقش چندانی نداشته و طبیعتا بعد از تنها گذاشتن مردم در سرکوب فرقه دمکرات، نه تنها جایگاه اجتماعی به دست نیاورده که پایگاه محلی حداقلی پیشین را نیز از دست داده و لذا هیچ منطقی ندارد که بتوان ملاقات او با شاه را به عنوان دیدار روحانیت مردمی و روحانیت مقاوم تبریز با شاه قلمداد کرد!
مشخص نیست این ظرائف تاریخی چگونه و با چه اغراضی از سوی اباذری نادیده انگاشته شده است!
3-برخلاف ادعای نویسنده، آیتالله میرزا فتاح شهیدی شخصیت سیاسی و مبارز بود و به علت شهادت پدرشان در مشروطیت فامیلی خود را از شیخ الاسلام به شهیدی تغییر دادند.(بحران آذربایجان، ص233)
مردم تبریز از اقدامات آیتالله شهیدی برداشتهای سیاسی میکردند، از جمله در نرفتن به دیدار شاه در تبریز(خاطرات عبدالمجید بنابی، ص85) بهطوری که در دوره حکومت پیشهوری از عدم شرکت وی در محافل قدرت چنین برداشتی میشد که اگر ایشان در این مجالس حاضر شوند به جایگاهشان ضربه خواهد زد.(بحران آذربایجان، ص333).
نزدیک به یکسال بعد از پایان غائله پیشهوری، شاه به تبریز میآید و ایشان طبق مرام خود در مجالس قدرت شرکت نمیکنند.
این دو اقدام ایشان در عرض یکسال به وضوح نشان میدهد که هیچ کدام از فرقه دموکرات و پهلوی مورد تأیید ایشان نیست.
پرواضح است که چنین اقدامی را در آن مقطع تاریخی باید اقدامی سیاسی و مبارزاتی در نظر گرفت. چنانکه سکوتهای معنادار و مبارزههای نرم علمای شیعه، هرگز دور از چشم سیاستمداران مزدور پهلوی نبود و همواره به مقابله با این عالمان مجاهدت مشغول بودند!
اما گاه با نوشتجاتی مواجهیم که آفتاب درخشان را در روز روشن انکار میکنند!
@rozaneebefarda
اباذری و تطهیر توأمان شاه و شریعتمداری!
[صفحه ۳ از ۴]
اختصاصی|| #جهاد_تبیین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آقای موسوی تبریزی نیز برخلاف مدعای اباذری را روایت میکند و اقدام تاریخی آیت الله شهیدی را دقیقا امری سیاسی/مبارزاتی قلمداد کرده است:
«پدرم نقل می کرد که اگر مرحوم شهیدی ملاقات با شاه را می پذیرفت آن دو بزرگوار [آیت الله دوزدوزانی و آیت الله خسروشاهی] هم قطعاً قبول می کردند چون عمل آن مرحوم، برای آنان حجت شرعی محسوب می شد و لذا همه فشارها روی آقای شهیدی بود تا با شاه ملاقات کند. پدرم می گفت: در یکی دیگر از جلساتی که عده ای آمده بودند و اصرار می کردند که مرحوم شهیدی با شاه دیدار کند، من حضور داشتم ایشان در جواب فرمود: اگر پیش شاه بروم و هیچ حرفی نزنم نه خوشایند مردم است و نه شاه. مردم توقع دارند که از شاه چیزی درخواست کنم همان طور که خود شاه هم چنین انتظاری از من دارد و چون دنیا محل داد و ستد است هرچه از او بخواهم باید چیزی در مقابل بدهم؛ اما آن چیزی که من از او می خواهم هرچند باارزش باشد در برابر چیزی که او از من می خواهد ناچیز است چرا که او دین من را می خواهد و من فرضاً اگر از شاه پولی برای طلبه ها طلب کنم و یا خواستار معافیت طلاب از سربازی شوم اینها در مقابل دین من هیچ ارزش ندارد.» (خاطرات موسوی تبریزی، ص50)
مضاف بر این اگر این اقدام ایشان سیاسی نبوده است چرا دیگران اصرار دارند که ایشان در این دیدار شرکت کنند؟ چرا ایشان از دیگران، به ویژه شریعتمداری درخواست میکنند که به ملاقات شاه نرود؟ چرا بعد از انجام ملاقات مورد طعن و عتاب ایشان قرار میگیرد و آنچنان عرصه بر شریعتمداری تنگ میگردد که راهی جز مهاجرت از تبریز برایش باقی نمی ماند.
اگر مسئله سیاسی نبوده و صرفا یک اختلاف نظر سلیقهای در میان بوده چرا دار و دسته آقای شریعتمداری با آیت الله شهیدی تا آخر عمر درگیر بودند و ایشان را آماج ناسزاها قرار دادند. (شریعتمداری در دادگاه تاریخ، ص19 و ص241 ؛ نیمه پنهان ماه، حزب خلق مسلمان، ص31 ؛ خاطرات عبدالحمید بنابی، ص85)
4- گویا پیش فرض نویسنده این است که شاه به عنوان قهرمان مردم تبریز و ناجی آنها از دست پیشه وری بوده است. این درحالی که آیت الله ملکوتی که آقای اباذری خودشان کتاب خاطرات ایشان را تدوین کردند و به ایشان نیز استنادی در یادداشت مذکور داشتهاند تصریح دارند که پهلوی هیچ نقشی در از بین بردن این غائله نداشته است:
«اينكه مىگويند و مشهور شده است محمدرضا شاه آنها را از خاك ايران بيرون كرد و يا ارتش پهلوی آنها را به شكست و فرار واداشت دروغ محض است. اين مردم مسلمان بودند كه تن به حاكميت كمونيستها ندادند و در حقيقت بدين ترتيب آنها را شكست دادند و از سرزمين خود بيرون راندند. اصلا نيروهاى ارتش پهلوی پس از گذشت سه روز كه كمونيستها منطقه را تخليه كردند و فرار نموده بودند، تازه وارد شهرهاى آذربايجان شدند و مراكز دولتى و پادگانها را كه در اختيار مردم بود، از آنها تحويل گرفتند و در آن استقرار يافتند.
در اين ايام كه حكومت دموكراتها سقوط كرده بود و حكومت مركزى هم هنوز مستقر نشده بود فقط قشر روحانيت بود كه در ميان مردم حرف اول و آخر را مىزد و مردم نيز با تمام وجود از آنها تبعيت مىكردند؛ زيرا عملكرد آنان طورى بود كه مردم از اعماق جان به آنها اعتماد پيدا كرده بودند. به نظر من روحانيت آذربايجان در اين شرايط حساس، نقش تاريخى خود را به خوبى ايفا كرد.» (https://b2n.ir/e29581)
از مسلمات تاریخی غائله حزب دموکرات در آذربایجان این است که بعد از توافق قوام السلطنه با سادچیکف بر اعطای امتیاز نفت شمال به شوروی و به تبع آن خروج نظامیان روس از شمال ایران، حکومت پیشه وری رو به زوال گذاشت و یکی از اصلی ترین عوامل شکست آنها همین بود.
در کشاکش چپاول و تقسیم ایران بین قدرتهای بیگانه شوروی در آرزوی رسیدن به نفت ایران بود که با توافقی که صورت گرفت علاوه بر خروج نظامی، حکومت دموکرات را ملزم به مذاکره با دولت مرکزی کرد (تاریخ پنجاه هفت ساله ایران، ص454، ص695).
در واقع پهلوی با باجی که به شوروی داد توانست پایههای حکومت پیشه وری را سست کند و گرنه ماهها، آذربایجان با بی عملی دولت مرکزی مواجه بود و علمای تبریز از انفعال رژیم شاه شکوه می کردند (بحران آذربایجان، ص21).
اگرچه قوام السلطنه توانست با هماهنگی مجلس بعد از خروج قوای شوروی و فتح تبریز این قرارداد را ملغاء کند اما این اتفاق در آبان 1326 رخ داده است و سفر شاه به تبریز در خرداد 1326 انجام شده است (https://www.isna.ir/news/00061795952/).
@rozaneebefarda
اباذری و تطهیر توأمان شاه و شریعتمداری!
[صفحه ۴ از ۴]
اختصاصی|| #جهاد_تبیین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در نتیجه، مردم و علمای تبریز تا آن موقع می پنداشتند که آزادی شان از دست پیشه وری با هزینه گزافی همچون امتیاز نفت شمال بوده است و این تداعیِ همان وابستگیها پهلوی اول بود و در عمل هیچ تغییر ریشه داری در پهلوی رخ نداده است و وجود این نگاه در تبریز از زبان آیت الله مجتهدی، راوی معتبر وقایع آن روزهای تبریز منعکس شده است (بحران آذربایجان، ص204، ص222).
پس استقبال نمایشی از شاه در تبریز که با حضور معدود معممین از جمله شریعتمداری و در غیاب بزرگان تبریز برگزار شد اولا در یادداشت آقای اباذری مورد بزرگ نمایی قرار گرفته است. ثانیا استقبال صورت گرفته که امری حکومتی و بی ریشه بود را با هیچ منطقی نمی توان موافق ارتکاز بزرگان روحانيت تبریز و قم و سایر بلاد دانست؛ چه اینکه بر خلاف مدعای سست و نادرست نویسنده، عالمان شیعی هرگز شاه دستنشانده برآمده از کودتای ضدمردمی و ضد دینی را، منجی تبریز و قهرمان مبارزه با شوروی نمیپنداشتند تا بخواهند از او تجلیل کنند یا حامی او باشند و از این رو اتهام حمایت از طاغوت به بزرگان، فاقد منطق و وجاهت تاریخی و دینی است. وانگهی! تدابیر حکیمانه در کاهش ظلم پهلویها یا ملاحظه شرايط و اقتضائات شیعیان، موجب انتخاب راهبردهای متنوع مبارزاتی و سیاسی میشد که نمیتوان و نباید این تکثر و تنوع مبارزاتی را به معنای تایید یا اختلاف بین بزرگان در انکار مشروعیت و تقابل با پهلوی قلمداد کرد.
آنچه در یادداشت پرتحریف آقای اباذری نادیده گرفته شده، #مقاومتمردمی در برابر حکومت پیشهوری است که به راهبری و مجاهدت روحانيت بیدار تبریز صورت میگرفت. این مقاومت به حدی بود که چند روز قبل از رسیدن قوای دولت مرکزی به تبریز، این شهر از دست فرقه دمکرات پس گرفته شد و این حکومت خودخوانده در 21 آذر 1325 سقوط کرد.(بحران آذربایجان، ص354 ؛ تاریخ پنجاه هفت ساله ایران، ص696)
مجاهدت مردم شجاع تبریز در غیاب ارتش پوشالی پهلوی، بسیار پر رنگ بود و به طوری که گفته می شود 500 نفر از اعضای حکومت پیشه وری در آن زمان توسط مردم کشته شدند.(تاریخ پنجاه هفت ساله ایران، ص718).
از سوی دیگر بین شوروی و حکومت پیشه وری پیامهایی رد و بدل میشد که آنها را از مقاومت باز میداشت (یادداشت های سیاسی ایران، ج13، ص412) و به همین جهت میتوان گفت دولت مرکزی به جز درگیری در حوالی میانه، مسیر همواری برای رسیدن به تبریز داشته و نمی توان آنها را فاتح و ناجی تبریز نامید.(تاریخ پنجاه هفت ساله ایران، ص715)
با این وجود جناب اباذری توضیح دهد مردم و روحانیت تبریز با کدام منطق، شاه را ناجی تبریز میدانستند؟!
یادداشت مذکور که خواسته یا ناخواسته به دنبال تطهیر پهلوی و شریعتمداری است بر پایه پیش فرضهای نادرست و سو گیری های سیاسی نویسنده نگاشته شده است که نظیر آن را در دیگر نوشتههای او مخصوصا در تطهیر منتظری نیز میبینیم (رجوع شود به دانشنامه امام خمینی). آقای اباذری که در سال 60طلبه شده و سابقه شاگردی منتظری را دارد، به بهانه خاطره نگاری هایی که از تنی چند از علما داشته در عرصه تاریخ نگاری حوزه علمیه وارد شده است (سایت جماران) و بی شک از حیث علمی و سابقه پژوهشی در قد و قواره تاریخ نگاران با سابقه و متعهد انقلاب اسلامی، خاصه جناب حجتالاسلام والمسلمین روحانی نیست که نقضهای تحریفآمیز او بتواند روایتهای مستند و درست را مخدوش سازد. علیرغم آنکه نوشتجات او مورد توجه محافل علمی قرار ندارد، اما صرفا برای عمل به #فریضهتبیین، و جهت تقابل با تحریف تاریخ معاصر ایران، برخی اغلاط یادداشت وی مورد نقد قرار گرفت.
اباذری علاوه بر نگارش مطالب گاه و بیگاه تحریفآمیز، از ادبیاتی رادیکال و بعضا آکنده از طعنه و توهین استفاده میکند و به عنوان نمونه در یکی از یادداشتهای به اصطلاح تاریخی خود، از تعابیری چون «طلبه مقدمات خوان»، «غارتگر»، «هتاک»، «جاهل»، «دوستی خاله خرسه»، برای نقد شخصیت موجه طرف مقابل خود استفاده کرده و فراتر از آن، اتهام «جاسوس و نفوذی انگلیس» را به یکی از چهرههای اصیل و انقلابی و موجه و مورد تایید امام خمینی نسبت داده بود که یادآور اهانت های سریالی لیبرالهای وطنی موسوم به اصلاحطلب و اعتدالی به نیروهای انقلابی است و امید است ضمن توبه از این قبیل سخنان ناروا، از تکرار آن پرهیز نماید.
@rozaneebefarda
یادداشت تحریکآمیز عضو ارشد گروهک موسوم به مجمع محققین پیرامون گرانیهای اخیر!
به راستی بانیان #فتنه۸۸ و حامیان دولت روحانی که ندامکاریها و کارشکنیهای دولت مورد حمایت آنان آشوبهای کور ۹۶ و ماجرای #فتنهبنزین را به دنبال داشت، چه خوابی برای ملت و نظام اسلامی دیدهاند؟!
آیا این قبیل اظهارات تند و تحریکآمیز، مصداق تشویش اذهان و مقدمه به خیابان کشاندن مردم نیست؟!
امید است نهادهای محترم نظارتی برخورد مقتضی را با این قبیل سمپاشیهای خطرناک انجام دهند. که اگر چنین نشود، زودا که این ادبیات فراگیر شود و چه بسا نتایج تلخی را رقم بزند.
🔶حاشیه روزنه
۱.نقد ناصحانه به دولت و گلایه از بیتوجهی به تجارب گذشته و توصیههای متخصصان اقتصاد اسلامی پیرامون ارز ترجیحی و ارتباط کمرنگ با بدنه نخبگانی حوزوی و دانشگاهی در توجیه ابعاد جراحیهای ضروری اقتصادی و سوءتفاهمهای ناشی از عملکرد معدود عناصر فرصتطلب که در پی تبدیل دولت مردمی به دولت محفلی هستند، نباید موجب شود که دولت انقلابی و رئيسجمهور خدوم، خیرخواه و پرتلاش را در میان تهاجم ضدانقلاب و بدخواهان داخلی تنها بگذاریم.
۲. جماعت غربزده و کدخداپرست، با هیاهو و طلبکاری و سیاهنمایی، تلاش دارند سوابق مشعشع دوران تصدی قوه مجریه در دولتهای اصلاحات و اعتدال را از اذهان پاک کنند! و خود را مردمی جلوه دهند حال آنکه هماینان منافع ملی را به چوب حراج گذاشتهاند و بیشتر این معضلات بزرگ اقتصادی نتیجه غربگدایی و ندانمکاری و کارشکنیهای همین جماعت است.
تقابل با تحریفگری این جماعت، در تقابل با فتنهانگیزیهایشان بسی موثر است.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید بهشتی و تبیین فراز و فرود جمهوری اسلامی در مسیر عدالتخواهی
#جهاد_تبیین
#روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ماجرای فایل صوتی استاد طائب و یک تذکار برادرانه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزهای گذشته که فضای رسانهای کشور در موضوع معیشت حسابی داغ بود، بخشی از سخنان استاد طائب در یک جلسه خصوصی پخش شد که در بخشی از آن تلویحا و به صورت سؤالی و نه تصریحا از آقای میثم نیلی (برادر داماد رئیسجمهوری) به عنوان یکی از سرنخهای احتمالی پروژه تهاجم رسانهای به آقای قالیباف مطرح شد.
همین مطلب کافی بود که خط دوگانهسازی بین تیم رئیسجمهور و رئیس مجلس که از چندی قبل کلید خورده است، تشدید شود و برخی بدخواهان این گزاره احتمالی در یک جلسه خصوصی را به عنوان گزارهای قطعی مطرح سازند!
اکنون خبر رسیده که آقای نیلی ضمن تکذیب هرگونه دخالت خود در ماجرای اخیر، از استاد طائب رسما شکایت کرده است!
گرچه دفاع از خود و پایان دادن به شائبههای دخالت اطرافیان رئیسجمهور در ماجرای هجمه رسانهای به ریاست مجلس، امری ضروری و معقول است اما:
در دورانی که بیش از هر زمان دیگری به انسجام و اتحاد و برادرى برای حل مشکلات عدیده مردم نیازمندیم، تشدید حواشی با به دادگاه کشیدن یکی از شخصیتهای خدوم و انقلابی، چه منطقی دارد؟
به راستی جبهه انقلاب اسلامی تا این اندازه خالی از رجال سیاسی و مذهبی دوراندیش شده که نمیتوانیم این قبیل مسائل را بین اخوان حل و فصل کنیم؟
خواهشمند است طرفین ماجرا؛ آقایان نیلی و استاد طائب، بر اساس عهد اخوت ایمانی و انقلابی وارد میدان شوند و امام و شهیدان را حاضر و ناظر خود ببینند و ماجرا را بین خود فیصله دهند تا تمام تمرکز همه نیروهای جبهه انقلاب اسلامی مصروف خدمت مجاهدانه به مردم نجیب و تقابل با دشمنانمان شود.
پیشنهاد مشخص آن است که در اسرع وقت جلسه مشترکی تدارک شود یا بیانیه مشترکی تنظیم و انتشار یابد و در آن ابهامات موجود رفع شود و تمام!
@rozaneebefarda
29.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توضیحات استاد #مهدی_طائب در مورد انتشار فایلصوتی در شبکههایاجتماعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 آنچه در این فایلصوتی در مورد برادر ارجمند و حزباللهیمان جناب آقای #میثم_نیلی منتشر شده است، اعتقاد بنده نه! بلکه ادعای یکی از حاضرین در این جلسهی سه ساعته است که متاسفانه به صورت تقطیع شده در حال انتشار است.
🔹 در طول زمان انقلاب، هیچگاه همچون
زمانفعلی، ما شاهد درک دقیق #سران_سه_قوه ( که سابقه دوستی برخی از آنان به بیش از ۴۰سال برمیگردد) از مشکلات کشور و رسیدن به تفاهم برای برطرفسازی آن نبودهایم.
🔹 با توجه به مشکلات فراوان کشور که بخشی از آن مربوط به دولت قبل و بخش دیگر بخاطر مسائل و مشکلات بینالمللی است، هیچ کدام از اعضای دولت فعلی به اعتقاد بنده حتی فرصت پرداختن به #حواشی و مسائل اینچنینی را هم نداشته و ندارند.
🔹رهبر انقلاب برای ریاست آقای #قالیباف در مجلس شورای اسلامی، هیچ حکم و دستوری ندادند و اگر از حرفهای بنده (که صرفا مبتنی بر دادن مشورت رهبری به افرادی است که با ایشان در مورد ریاست آقای قالیباف مشورت کردند) چنین برداشتی شده است، قطعا غلط است.
🔹 در جریان #ترکیه هم حرفهای بنده تقطیع شده است و روشن است که موضوع ترکیه و عراق مربوط به خود مسئولان این دو کشور است.
🔹 از آنجایی که تحلیلها و نظرات بنده کاملا شخصی است، ربط دادن آن، به سازمان اطلاعات سپاه و رئیس این سازمان و مجموعه #سپاه_پاسداران، از درماندگی دشمن است.
🔶حاشیه روزنه
ضمن تقدیر از اقدام بهنگام و روشنگرانه استاد طائب، امید است گام تکمیلی را آقا میثم بردارد
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی وجایگاه والای مردم بینظیر ایران اسلامی
@rozaneebefarda
4_6028432009519434502.pdf
3.32M
🔰 خط حزبالله ۳۳۹ | خط روشن تبیین
🔻 شماره سیصد و سی و نهم هفته نامهی خط حزبالله با عنوان «خط روشن تبیین» منتشر شد.
🔹 گزارش این هفته خط حزبالله با عنوان «خط روشن تبیین» به این سوال پاسخ داده است که چرا فعالیت مجاهدان عرصه تبیین و روشنگری از قبیل مرحوم نادر طالب زاده، مهم است؟
🔹 یادداشت هفته خط حزبالله، با عنوان «دانش اشتغال آفرین» مروی بر فرصت های اشتغالآفرینی شرکتهای دانشبنیان داشته است.
🌷 شمارهی این هفتهی خط حزبالله به روح مطهر شهید مدافع حرم علی کنعانی تقدیم میشود.
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 دیدار رئیس جمهور سوریه و هیئت همراه با رهبر انقلاب
🔻حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز (یکشنبه) در دیدار آقای بشار اسد رئیسجمهور سوریه و هیئت همراه، مقاومت و ایستادگی ملت و نظام سوریه و پیروزی در یک جنگ بینالمللی را زمینهساز افزایش اعتبار و سرافرازی سوریه دانستند و تأکید کردند: با توجه به روحیه و نشاط و اراده بالا در شخص رئیسجمهور و دولت ایران برای گسترش همکاریها با سوریه، باید تلاش کرد روابط دو کشور بیش از گذشته ارتقاء یابد.
🔹رهبر انقلاب با اشاره به موفقیتهای بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی گفتند: سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابیها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور بهعنوان یک قدرت نگاه میکنند.
🔹حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر اینکه امروز رئیسجمهور و ملت سوریه نزد ملتهای منطقه سرافراز هستند، افزودند: برخی از سران کشورهای همسایه ما و شما، با سران رژیم صهیونیستی نشست و برخاست دارند و با یکدیگر قهوه مینوشند اما مردم همین کشورها در روز قدس خیابانها را از جمعیت و شعار ضد صهیونیستی پر میکنند و این واقعیت امروز منطقه است.
🔹ایشان عوامل متعددی را در مقاومت و پیروزی سوریه در جنگ بینالمللی تأثیرگذار دانستند و خطاب به آقای اسد خاطرنشان کردند: یکی از مهمترین این عوامل، روحیه بالای شخص جنابعالی است و انشاءالله با همین روحیه بتوانید ویرانیهای جنگ را نیز بازسازی کنید زیرا کارهای بزرگی پیش روی شما قرار دارد.
🔹رهبر انقلاب همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی، گفتند: آن شهید بزرگوار تعصّب خاصی به سوریه داشت و به معنی واقعی کلمه فداکاری میکرد و رفتار او در سوریه با رفتارش در دفاع مقدس هشت ساله ایران تفاوتی نداشت.
🔹ایشان افزودند: شهید سلیمانی و دیگر برجستگان سپاه از جمله شهید همدانی، واقعاً با جان و دل تلاش میکردند و به موضوع سوریه همچون یک وظیفه و واجب مقدس مینگریستند.
🔹حضرت آیتالله خامنهای تأکید کردند: این پیوند و ارتباط برای هر دو کشور حیاتی است و نباید بگذاریم ضعیف شود بلکه باید آن را هر چه ممکن است تقویت کنیم.
🔹ایشان با اشاره به اظهار دوستی و محبت برخی کشورهایی که در سالهای گذشته در جبهه مقابل سوریه قرار داشتند، افزودند: باید از تجربههای گذشته، خط آینده را روشن کرد.
🔹رهبر انقلاب، روحیه و نشاط رئیسجمهور سوریه را زمینهساز انجام کارهای بزرگ برشمردند و گفتند: شخص رئیسجمهور و دولت جمهوری اسلامی ایران نیز واقعاً با نشاط و دارای روحیه و اراده بالایی هستند و به موضوع سوریه اهتمام و انگیزه جدی دارند که باید از این فرصت برای ارتقاء بیش از پیش روابط دو کشور استفاده کرد.
🔺در این دیدار که حجتالاسلام رئیسی رئیسجمهور نیز حضور داشت، آقای بشار اسد با تشکر از مواضع و حمایتهای ملت و دولت ایران و همچنین با گرامیداشت یاد شهید سلیمانی، گفت: ایستادگی و مواضع پایدار ایران در ۴ دهه گذشته در مسائل منطقه و بویژه موضوع فلسطین، به همه مردم منطقه نشان داد که راه ایران، راه درست و اصولی است.
رئیسجمهور سوریه خاطرنشان کرد: خرابیهای جنگ را میتوان بازسازی کرد اما اگر مبانی و اصول از بین بروند، قابل بازسازی نیستند و ایستادگی ملت ایران بر مبانی و اصول امام خمینی(ره) که با همت جنابعالی نیز ادامه یافت، زمینهساز پیروزیهای بزرگ ملت ایران و مردم منطقه بویژه مردم فلسطین شد.
آقای بشار اسد افزود: برخی تصور میکنند حمایت ایران از جبهه مقاومت، حمایت تسلیحاتی است در حالیکه مهمترین حمایت و کمک جمهوری اسلامی، دمیدن روحیه مقاومت و استمرار آن است.
رئیسجمهور سوریه در پایان تأکید کرد: آنچه باعث شد رژیم صهیونیستی نتواند بر منطقه حاکم شود، روابط راهبردی ایران و سوریه است که باید با قدرت ادامه یابد.
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
14010219_42704_16k.mp3
4.67M
🎙 بشنوید | صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در #دیدار_کارگران
💻 @Khamenei_ir
روزنه
توضیحات استاد #مهدی_طائب در مورد انتشار فایلصوتی در شبکههایاجتماعی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹 آن
میثم نیلی شکایت خود را پس گرفت/ اقدامی درست و قابل تقدیر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️بعد از توضیحات مؤمنانه استاد مهدی طائب و رفع ابهامات ناشی از فایل صوتی جنجالی، آقای میثم نیلی نیز با انتشار یادداشتی شکایتش از وی را پس گرفت.
🔻متن یادداشت نیلی به شرح ذیل است:
یکم؛ امام عزیز ما می فرمود: «ببینیم کدام رفتار و گفتارمان دشمن را خشنود میکند و دوست را ناشاد و دلشکسته و بدانیم که از آن باید پرهیز کنیم». امیدوارم این دستنوشته، موجب ناشادی دشمنان و خوشحالی دوستان شود.
دوم؛ خود میدانم کسی نبوده و نیستم اما به لطف خدا، افتراء و کذب و تهمتها، روزانه در فضای غبار آلود رسانهای علیه این بنده ناچیز خدا و امثال او کم نبوده و نیست و طبعاً اگر حیثیت و مصلحت بزرگتری در میان نبود، از کنار این اتهام بیاساس اخیر هم عبور میکردم، لیکن در این فقره، سکوت را مکمل سناریوی خطرناک دشمن تلقی کرده و با شکایت رسمی به دادگاه ویژه روحانیت سعی کردم به سهم خودم در تبیین حقیقت و خنثیسازی نقشه رسانهای بیگانگان علیه نظام و دولت مظلوم اسلامی بکوشم.
سوم، خدا را شکر میکنم که با توضیحات مؤمنانه جناب حاج آقای طائب، نقشه شیطانی جبهه رسانهای آمریکایی، انگلیسی و سعودی در ایجاد شکاف و القای تفرقه در داخل و فتنهگری در میان قوا تا حدودی خنثی و نقش بر آب شد.
چهارم؛ هرچند سخنان قبلی جناب حجتالاسلام حاج مهدی طائب، در فایل صوتی و تصویری بعدی از سوی ایشان، تصحیح و اصلاح شد و بنده را از پیگیری نامطبوع آن شکایت منصرف کرد، اما حواشی این چند روزه و هیجان و ولع جبهه رسانهای دشمنان ملت، چندباره به همه ما نشان داد که آنان تا چه اندازه مشتاقانه مترصد کوچکترین فرصت برای ضربه زدن به افکار عمومی، امید و ایمان مردم عزیز ایران و مترقب خدشه به چهره نورانی نظام و مقام ولایتاند. توجه به این مطلب اولاً برای همه مسئولان ارشد کشور و ثانیاً برای همه کسانی که مثل ما صاحبان تریبون و رسانه و منبر هستند، اهمیتی مضاعف خواهد داشت.
پنجم؛ وَمَا أُبَرِّیءُ نَفْسِی إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّیَ... به او پناه میبرم و از او توفیق و یاری میجویم. وَفَقنَا الله لِمَرضاتِه.
@rozaneebefarda
ماجرای جیغهای بنفش شیخ ژورنالیست!
آیا #مسیحمهاجری با مصی علینژاد به گفتمان سیاسی مشترک رسیدهاند؟!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روزنامه جمهوری اسلامی که روزگاری پایگاه نشر افکار انقلابی و پرچمدار تقابل با جریانهای حوزوی زاویهدار بود، در سالهای اخیر، خصوصا از دوران فتنه۸۸ به بعد، در سراشیبی سقوط سیاسی و بلکه انحراف ایدئولوژیک قرار گرفته است.
راز این روزها _که البته اصلا برای جریان انقلابی خوشایند نیست_ را باید در تغییر فکری/سیاسی مسیح مهاجری سردبیر روزنامه جمهوری اسلامی جستجو کرد؛ شیخ ژورنالیستی که روزگاری نه فقط جریانهای زاویهدار و مخالفان حوزوی که حتی برخی انتقادهای نه چندان صریح از سوی برخی اعضای جامعه مدرسین را نیز برنمیتافت و شمشیر را از روبسته بود!
اما این روزها که مخالفخوانی و ژست اعتدالی گرفتن مد شده است، ره دیگری در پیش گرفته و در کوبیدن جریان انقلابی میدان دار شده است!
نمونه اگر بخواهید تضعیف دولت انقلابی، آنهم در شرایطی دشوار که امکان تبعات اجتماعی برخی تصمیمات بزرگ اقتصادی زیاد است!
هیچ عقل سلیمی تجویز نمیکند که در اوج التهابات و گذر از پیچهای دشوار سیاسی/اجتماعی، جیغ بنفش سر داده شود و زمینه تحریک عواطف مردم فراهم گردد.
نکته مهمتر همنوایی با بیگانه است! به راستی امروز باید از آقای مسیح مهاجری پرسید در مقابل چالش همنوایی سیاسی با امثال مصی علینژاد، چه پاسخی دارد؟!
مخرج مشترک امثال مسیح مهاجریها و مهدی نصیریها با پیاده نظام بیآبروی دشمن، همان دم خروسی است که بیرون زده و موجب میشود کسی داعیه دلسوزی و مردم دوستی آنان را باور نکند و سخنپراکنیهای خشن و متصلب آنان را مصداق نقد ناصحانه و مومنانه نداند!
آیا سرکوب کردن رقیب سیاسی و بیآبرو کردن مخالفان فکری آنقدر میارزد که کسانی بخواهند ضمن نفی گذشته خویش، بر مصالح ملی و ارزشهای انقلابی پای بگذارند؟!
امید است خداوند همه حامیان انقلاب اسلامی را از امتحانهای دشوار آخرالزمانی مصون بدارد و حسن عاقبت نصیب فرماید.
🔶حاشیه روزنه
برخی سودای دیده شدن و فرار از پذیرش ورشکستگی سیاسی را عامل رویکرد افراطی اخیر مهاجری میدانند.
برخی دیگر نیز این اقدامات را تمهیدی برای جوسازیهای بعد از کنارهگیری از مدیریت روزنامه جمهوری و مقدمهای برای مظلومنمایی بعدی میشمارند.
اما هر چه هست، تندگویی و تندخویی مسیح مهاجری، هر لحظه و هر روز این گمانه را تقویت میکند که او دیگر صلاحیت و کفایت لازم برای اداره یک روزنامه بزرگ مانند جمهوری اسلامی را ندارد و هر لحظه باقی ماندن او در آن جایگاه، به مثابه آتشافروزی بر خرمن منافع ملی و سلب اعتماد عمومی از نظام اسلامی است.
مهاجری نیز میتواند پس از واسپاری روزنامه جمهوری، مانند امثال مهدی نصیری به کانالداری و همپالکی با امثال زیباکلام و تاجراده مشغول شود و برای ترویج همین حرفهای رادیکالش لا اقل بودجه عمومی و بیت المال را در معرض اتلاف قرار ندهد!
@rozaneebefarda
هدایت شده از دفتر مقام معظم رهبری در قم
✳️درس اخلاق آیت الله فیاضی (دامت برکاته)✳️
🔶 زمان: چهارشنبه ١۴٠١/٠٢/٢١، بعد از نماز مغرب و عشا
🔶 مکان: دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) در قم، حسینیه امام خمینی (ره)
@KHAMENEI_QOM
برگزاری کرسی آزاداندیشی حوزوی با موضوع تاریخ اسلام
نقد و بررسی کتاب تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
با حضور مؤلفان و نقد استادان #حسینیقزوینی و محرمی
@rozaneebefarda
بزرگداشت مرجع مهذب و انقلابی، حضرت آیتالله علوی گرگانی رحمت الله علیه
چهارشنبه ۱۴۰۱/۲/۲۱ بعد نماز مغرب و عشا
شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر
@rozaneebefarda
روزنه
برگزاری کرسی آزاداندیشی حوزوی با موضوع تاریخ اسلام نقد و بررسی کتاب تاریخ اسلام پژوهشگاه حوزه و دا
کرسی آزاداندیشی "نقد کتاب تاریخ اسلام"
ارائهکنندگان: حجج اسلام آقایان دکتر رمضان محمدی، دکتر حسین حسینیان مقدم و آقای دکتر منصور داداشنژاد
ناقدین: آیتالله حسینی قزوینی و حجتالاسلام دکتر غلامحسن محرمی
داوران: حجج اسلام آقایان دکتر حسین عبدالمحمدی و دکتر حامد منتظری مقدم
دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر شهبازی
برگزارکننده: دفتر تدوین متون درسی حوزههای علمیه با مشارکت کمیته مرکزی کرسی آزاداندیشی حوزههای علمیه
زمان: چهارشنبه مورخ 21 اردیبهشت 1401 ساعت 17
مکان: مدرسه علمیه امام کاظم ع، سالن سلمان فارسی
حضور از طریق لینک:
http://heyatonline.ir/livehowzeh.ir
@rozaneebefarda
توضیح و درخواست
برگزاری جلسه آزاداندیشی با موضوع نقد کتاب تاریخ اسلام اقدامی قابل تقدیر است که انشاءالله طلیعه ایجاد فضای جدید در تضارب آرا در حوزه علمیه قم خواهد بود.
نظر به قطع شدن پخش زنده این مناظره علمی که با دلخوری برخی علاقمندان و مخاطبان روزنه همراه بود، از برگزارکنندگان این جلسه وزین درخواست میشود صوت کامل جلسه را جهت استفاده عموم فرهیختگان حوزوی منتشر کنند.
همچنین از شرکت کنندگان جلسه نیز درخواست میشود در صورتی که متن یا صوت جلسه را در اختیار دارند، جهت بازنشر ارسال فرمایند.
طبعا باتوجه به تبلیغ عمومی و اختصاص لینک جهت پخش زنده، نباید مانعی جهت انتشار #متن و یا #صوتکامل محتوای جلسه در کار باشد.
بازخوانی این قبیل جلسات در ارتقای ادبیات نقد علمی در حوزه بسیار راهگشاست.
@rozaneebefarda
دیدار علمای اهل سنت با رئیسجمهور
🔹در این دیدار علمای اهل سُنّت با تقدیر از رویکرد و اقدامات دولت سیزدهم در حوزه عدالت، دغدغهها و دیدگاههایشان را درباره مهم ترین مسائل مربوط به اهل تسنُّن را مطرح کردند.
استفاده از نخبگان اهل سُنّت در عرصه مدیریت، تأمین نیازهای اساسی و زیرساختها در استانهای مرزی و توجه به معیشت و رفع بیکاری جوانان در این استانها از جمله مطلب مطرح شده در این نشست بود.
🔹رئیس جمهور در این نشست صمیمانه، با تقدیر از نگاه دغدغهمند علمای اهل سُنّت و تأیید نظرات آنها تأکید کرد دولت سیزدهم با همه توان برای حل مشکلات ساکنان مناطق مرزی تلاش خواهد کرد.
🔹مولوی عبدالحمید اسماعیلزهی امام جمعه اهل سُنّت زاهدان، ماموستا ملاقادر قادری امام جمعه اهل سُنّت پاوه، حجتالاسلام والمسلمین کاظم لطیفیان مسوول دبیرخانه شورای برنامهریزی اهل سُنّت، مولوی نذیر احمد سلامی عضو مجلس خبرگان رهبری و... از جمله حاضرین این نشست ۱/۵ ساعته بودند.
🔻گزارش کامل گزارش جلسه در ایرنا:
https://irna.ir/xjJnFV
🔶حاشیه روزنه
الگوی تعامل با اهل سنت واجد حساسیتها و پیچیدگیهای فراوانی است که اتفاق نظر همه نهادهای راهبردی نظام و برخی مجموعههای دیگر از جمله حوزه علمیه را لازم دارد.
هر نوع بازطراحی در الگوی تعامل، تنها در صورت نگاه راهبردی و همه جانبه، و نیز تأمین نظر همه مراکز تصمیمساز داخلی است که ممکن و منتج خواهد بود.
@rozaneebefarda