هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
قهرمان مبارزه با تحریف
پرونده ویژه بنیاد تاریخپژوهی بهمناسبت سالروز شهادت آیتالله مطهری
جریانشناسی تحریفات قوم یهود از نگاه شهید مطهری
اسناد اختصاصی فصلنامه تخصصی پانزده خرداد از شهید مطهری
تحلیل شهید مطهری از دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی
رویش انقلاب اسلامی در بستر فرهنگ اسلامی در اندیشه علامه مطهری
نسبت «عمار» و «مالک» ؛ «مطهریها»، «مصباحها» و «سلیمانیها» در عصر انقلاب اسلامی
نقد تشکیلاتی حوزویان به شریعتی با راهنمایی شهید مطهری
سند: اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
اطلاعیه مشترک شهید آیتالله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی
پیام امام خمینی به مناسبت شهادت آیتالله مطهری
قطعه شعری که شهید مطهری در وصف امام خمینی سرود
شهید مطهری از تقابل با انحراف، تا مصادره از سوی منحرفین
بررسی تفاوت اندیشههای شهید مطهری و مهندس بازرگان
تحریف؛ بزرگترین ضربه بر پیکره اسلام
مصاحبه کمتر دیده شده مقام معظم رهبری در مورد شخصیت شناسی شهید مطهری/بخش اول
بخش دوم
بخش سوم
مطهری پیش قراول مبارزه با تفکر مادی و التقاط/بخش اول
بخش دوم
شهید مطهری؛ مبارزه با خط التقاط و نفوذ
روش مبارزه شهید مطهری با التقاط
وقتی شهید مطهری از کتابی به ظاهر اسلامی 300 غلط کشف میکند!
خاطره شهید مفتح از دغدغه کمنظیر شهید مطهری نسبت به آثار التقاطی
مخالفان مطهری، از مادیون تا ملیگراها
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨ دولت سیزدهم و خسارات خلاء گفتمانی
معمولا دولت ها به گفتمانشان شناخته میشوند. اما رواج عبارت «دولت سیزدهم» در ارجاعات به دولت در رسانهها، نشان میدهد آقای رئیسی نتوانسته خود را پرچمدار یک گفتمان به جامعه معرفی کند.
یکی از دلایل اینکه این دولت از همان آغاز کار زیر ضرب رفت، همین خلا گفتمانی است.
گفتمان، قدرت نرم ایجاد میکند. دولت فاقد گفتمان، از قدرت نرم محروم است و لذا در عرصه جنگ نرم، اولا توان حمله ندارد، ثانیا در برابر حملات نرم بی سلاح و سپر است.
گفتمان است که در قول و فعل کارگزاران، در رویکرد و عملکرد آنان، انسجام ایجاد میکند. گفتمان، عینک آسیبشناسانهای است که دولت به چشم میزند، مشکلات را از زاویه این گفتمان میبیند و از همین زاویه راهکارش را ارائه میدهد و اجرا میکند.
دولت فاقد گفتمان به شهرداری تقلیل پیدا میکند و این، یکی از جدیترین خطراتی است که دولت سیزدهم را تهدید میکند.
دولتی که ناکارآمدی گفتمانش عیان شود، گرفتار رکود می شود، اما دولت فاقد گفتمان، گرفتار روزمرگی میشود و خسارت این روزمرگی از رکود بیشتر است؛ چه، رکود با یک موفقیت گفتمانی -ولو کوچک- یا ناکامی گفتمان رقیب، شکسته میشود، اما بدون گفتمان از روزمرگی نمیتوان خلاص شد.
گفتمان یک شاخص برای انتخاب و ارزیابی مدیران نیز هست. در خلاء گفتمان، تیم دولت با بازیکنان قرضی از تیمهای دیگر شکل میگیرد و روشن نیست این تیم، به کدام اصول باید متعهد باشد و بر اساس کدام معیارها ارزیابی میشود. در خلاء گفتمان، خطای قابل اغماض مدیریتی ممکن است گناه نبخشودنی تلقی شده و منجر به برکناری مدیر شود، اما انحراف رویکردی اساسا به چشم نیاید. دولت حتی وقتی پیامی به کشور خارجی میدهید باید محور آن، گفتمانش باشد.
باید این خلا گفتمانی برطرف شود. اگر تلقی این است که «مردمی بودن» گفتمان دولت است، این سوال مطرح است که آیا اساسا مردمی بودن میتواند گفتمان باشد؟ گفتمان، یک دال مرکزی دارد که در حوزه ها و عرصه های مختلف تجلی و امتداد پیدا می کند. بر مبنای گفتمان می شود یک کلان پروژه تعریف کرد و پیش برد و پیشرفتش را سنجید. بر مبنای این کلان پروژه است که در سطوح میانی، پروژههای خردتر تعریف میشود. آیا «مردمی بودن» این ظرفیت را دارد که برای مثال در حوزه مالیات، در سیاست خارجی، در آموزش و پرورش، در بهداشت و درمان، در کشاورزی و... تجلی و امتداد پیدا کند؟ آیا میتوان مسائل این حوزهها را از زاویه «مردمی نبودن» آسیبشناسی کرد و از زاویه «مردمی شدن» برایشان راهکار ارائه داد؟ پاسخ بلاتردید خیر است، چون این مفهوم اساسا چنان عمقی ندارد؛ هرچند میتواند یکی از اجزاء و امتدادهای یک گفتمان باشد.
اما راهکار، تمرکز و تکیه بر روی عدالت به عنوان گفتمان دولت سیزدهم است که هم واجد مشخصات فوق است و هم با شخصیت آقای رئیسی تناسب و همخوانی دارد.
گفتمان عدالت نباید به لفظ عدالت محدود شده و تقلیل یابد. با صرف تکرار کلمه عدالت، گفتمان ایجاد نمی شود. مراکز فکری و دانشگاهی کشور و مشخصا مراکز فکری در دولت باید بسیج شوند و درباره عدالت ادبیات تولید کنند. رئیس جمهور درباره هر موضوعی و در هر زمان و مکانی صحبت و سخنرانی دارد، باید بتواند اولا بیعدالتیهای منجر به وضع موجود را بیان کند، ثانیا وضع مطلوب را از منظر عدالت توصیف کند، ثالثا اقدامات عادلانهای که دولت میخواهد برای گذار از وضع موجود به وضع مطلوب انجام دهد را شرح دهد. این اقدامات، همان پروژههای خُرد هستند که ذیل کلان پروژه عدالت، تعریف میشوند و باید نظام رصد و پایش و ارزیابی و گزارشدهی برایشان ایجاد شود.
هرچقدر ادبیات رئیس جمهور در این سه مرحله، اختصاصی و بدیع و دارای کلیدواژههای منحصر بفرد باشد، موفقتر خواهد بود؛ و البته بزرگترین تهدید برای گفتمان، این است که به ادبیاتهای وام گرفته شده از منابع دیگر، یا به اقدامات معمول و رایج، بخواهیم رنگ گفتمان خودمان را بزنیم.
دولت زمانی توانسته پرچم گفتمان عدالت را بلند کند که مخالفان اقدامات دولت را بتوان مخالفان عدالت توصیف کرد.
باید در پایان چهار سال اول دولت، کتاب عدالت آقای رئیسی برگرفته از مجموعه سخنرانیهای این چهار سال منتشر شود. همچنین دولت در پایان چهار سال باید بتواند گزارش دهد که چگونه با برقراری عدالت مشکلات را برطرف کرده است. آیا با نظر به کارنامه دوساله، چنین چشماندازی میتوان متصور شد؟
@syjebraily
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔴روحانیت و افول جایگاه مردمی!
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از روحانیان دغدغهمند نسبت به جایگاه روحانیت! با اشاره به حادثهای که اخیراً در قم برای طلبهای مظلوم رخ داده بود، گفتهاند: «این فاصلهای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود. راه اشتباه بوده. ... ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزۀ علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آنجاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند.»
اولاً، هر چند حادثهای دقیقاً با این مختصات و در چنان خیابانی و به چنان شکلی بیسابقه بوده است، اما شبیه به آن و بلکه بدتر از آن فراوان سابقه داشته است؛ حتی در زمان مرجعیت آیتالله بروجردی رضوان الله علیه؛
ثانیاً، گویا فراموش کردهاید که در دوران غربت روحانیت، نیروهای ساواک در نوروز سال ۱۳۴۲ چگونه به فیضیه مرکز اصلی روحانیت شیعه، حمله کردند و چه جسارتها و اهانتها که به روحانیت نکردند و چه خونهای پاکی را که مظلومانه نریختند. (البته گویا از نظر اینان روحانیت در آن روزگار و روزگار رضاخان پهلوی از جایگاه و عزت اجتماعی برخوردار بودهاند! اما پس از انقلاب جایگاه خودشان را از دست دادهاند!)
ثالثاً، چرا همیشه توقع دارید مردم به دستبوسی شما بیایند و به شما احترام بگذارند؟! توصیه میکنم یک بار هم پیامبرگونه عمل کنید و شما بر دستان مردم بوسه بزنید. یا دستکم طرح و برنامهای مدون و عالمانه برای حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی مردم ارائه دهید؛ نشستن و دلنگران جایگاه و حرمت روحانیت بودن «راه حل» نیست. دوران جهاد علمی و عملی است؛ انقلاب جهانی خمینی و خامنهای، جهادگران واقعی میدان عمل را میخواهد. شما هم گوشهای را بگیرید و به سهم خود باری را بردارید.
رابعاً، انصاف دهید آیا در طول تاریخ، سراغ دارید که همچون امروز، «قدرت فرهنگی» و «منطق علمی» و «حکمرانی عملی» روحانیت در مواجهه با همه قدرتهای شیطانی به میدان آمده باشد و این چنین درخشیده باشد؟ آیا غیر از قدرت و اقتدار #ولایت_فقیه میتوانست ایران را در میان این همه گرگهای چنگ و دندان تیز کرده محافظت کند؟ اگر نگاهی صادقانه و منصفانه به وضعیت «کشورهای بیولایت» اطراف خود بیاندازید، آنگاه گمان میکنم در بذل جان خود و اطرافیانتان برای دفاع از ولایت فقیه دریغ نخواهید کرد. مدیریت ولایت فقیه نه تنها توانسته است همه تهدیدهای متنوع و پرشمار و بیسابقه علیه ملت را خنثی کند؛ که ایران اسلامی را در حوزههای مختلف علمی و بهداشتی و رفاهی و خدماتی و نظامی به یک ابرقدرت جهانی تبدیل کرده است و انقلاب اسلامی را به عنوان مبدأی برای گرایش جهانیان به معنویت و ارزشهای الهی تبدیل کند. چرا اینها را نمیبینید؟
#حوزه_سکولار
#روحانیت
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
ترور #شهید_مطهری محصول مشترک #سکولاریسم_حوزوی و #التقاط!
شکست اصلاحات پیشنهادی شهید مطهری و برخی فضلای بصیر و روشنضمیر، با #ترور_شخصیتی شهید مطهری در قم و در چشم آیتالله العظمی بروجردی شروع شد که بانی اصلی آن حلقهای مرموز از عناصر مرتجع و سکولار حوزوی بود که منجر به کوچ شهید از قم شد.
زمینههای ترور فیزیکی شهید اما در تهران و توسط #جریانهای_التقاطی چپ زده ایجاد شد و بعد از فرایند فرقهسازی التقاطی، توسط برخی از عناصر اردوگاه التقاط و تحجر، به وقوع پیوست.
حالا سمپاتهای حوزوی همان کسانی که روزگاری بانی ترور شخصیتی شهید مطهری در قم بودند، با فریبکاری و تزویر در قامت #تجلیل_از_شهید، از یک سو به مصادره و جهتدهی به آرمانها و سیره آن شهید اقدام کردهاند.
از دیگر سو پشت شخصیت موجه شهید مطهری سنگر گرفته و با کوبیدن فرقه انحرافی فرقان، تلاش دارند مخالفان خود را در امتداد فرقان معرفی کنند!
سکولارهای حوزوی واقعا عناصر ماهری هستند! آنان در نعل وارونه زدن و آدرس غلط دادن مهارت دارند اما مخاطبان هوشمند و حکیم، به خوبی مسائل را تحلیل میکنند.
شهید مطهری نماد و اسوه و الگوی #حوزه_انقلابی است که همزمان در چند جبهه مجاهدت کرد و جان عزیزش را در راه این #جهاد_تبیین فدا نمود؛
او از یک سو با التقاط درگیر بود که نمود بارز آن جریان #شریعتی بود و نتیجه افکارش به #فرقان_سازی انجامید.
از دیگر سو با #سکولارهای_حوزوی میجنگید که #ارتجاع و #تحول_ستیزی، شاخصه بارزشان بود.
امروز هم حوزه انقلابی در چند جبهه میجنگد؛
از یک سو با سوپر التقاطی های #نوفرقانی درگیر است و از دیگر سو با #سکولارهای_حوزوی مبارزه میکند.
شهید مطهری به حوزه انقلابی آموخت که راه جهاد تبیین از مسیر #شهادت و #ترور_سفید و #هزینهدادن میگذرد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تجمع #مطالبهگران_عفاف_و_حجاب در میدان شهدای ذهاب شهرداری رشت
@rozaneebefarda
واکنش یک فعال مجازی به وضعیت وخیم نشر در کشور
آیا کسی به صحت و سقم این ادعاها و اعلان نتیجه، رسیدگی میکند؟!
🔸حاشیه روزنه
وقتی امثال نویسنده کتابهای مخدوش چون #الفلامخمینی و #رضانام_تا_رضاخان را بعنوان چهره سال هنر انقلاب معرفی میکنند، میتوان حدس زد در مورد دیگران چه اتفاقی میافتد.
وضعیت #تحریف_تاریخ به مرحلهای اسفبار و بغرنج رسیده است اما فعلا که گوش شنوایی نیست و با انشالله و ماشالله دارند طی میکنند.
زودا که امواج مخرب #سونامی_تحریف دامنگیر کشور و نسل جوان شود(اگر نگوییم آثار مخرب آن در بدبینیها و تردیدهای طیفی از نسل جوان نمود یافته است)
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
@rozaneebefarda
طرح تحفیظ فاطمی
مروج حفظ قرآن باشیم...
مهلت ثبت نام:
تا ۳۰ اردیبهشت
نام نویسی وکسب اطلاعات بیشتر 🖥️
beytolahzan.ir**
لینک ایتا 🔻🔻🔻🔻🔻🔻
https://eitaa.com/joinchat/3765567795Cf7237dbcfb
شماره تماس 📲
09149716378
09051578190
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 استقبال مردم سوریه از رئیسی در فرودگاه دمشق
الحمدلله رب العالمین.
قلوب ملتها دست خداست.
#فراموش_نکنیم؛ این اتفاقات همه به برکت انفاس قدسی امام خمینی و حرمت خون شهدا رغم میخورد و #شکرگزاری آن به #مجاهدت در راه تحقق فرامین رهبری معظم انقلاب اسلامی است.
صیانت از ارزشها و پاسداری از آرمانها
در کنار
خدمت بیمنت و مدبرانه به مردم
و تلاش حداکثری برای تحقق #عدالت
اینهاست که موجب استحکام جبهه مستضعفین خواهد شد.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی
🔸حاشیه روزنه
چرا باید کار به جایی برسد که در یک مراسم رسمی، کشف حجاب مسئله شود؟!
آیا این به معنای رسمیت بخشیدن به کشف حجاب توسط متولیان فرهنگی کشور نیست؟
#استعفا #استیضاح یا #محاکمه مسئولان مستقیم این #فجایع_فرهنگی، کمترین برخورد با این قبیل اتفاقات تلخ است.
@rozaneebefarda
واکنش شاعرانه یک فعال مجازی به ماجرای رشت
🔸حاشیه روزنه
قرائن نشان میدهد که ساختارهای فرهنگی کشور در وقایع مرتبط با حجاب نه تنها برنامه کلانی برای مواجهه با نقشه دشمن ندارند، بلکه حتی از مدیریت صحیح جلسات رسمی خود نیز ناتواناند.
قبلا جلسات دیگری نیز در برخی شهرها از جمله #رشت سراغ داریم که در آن وضعیت حجاب برخی حضار، نامناسب بوده و تدبیری برای آن نشده بود.
وقتی در موقع خودش، مسئولان عالی استانی (از امام جمعه و استاندار تا مسئولان ارشاد و تبلیغات و صدا و سیما) به تکالیف خود به نحو بایسته و شایسته عمل نکنند، کار از دست در میرود و رویههای غلط شکل میگیرد و آنوقت است که جلوگیری از مواجهههای ناگهانی حساب نشده، چندان ممکن نیست.
حالا یک عده پیدا شدهاند دارند به آن بنده خدا درس اخلاق میدهند که چنین باید میگفتی و چنان باید میکردی!
آقای #فلاحتی خود نماد برخوردهای اخلاقی و نرم و رواداری حداکثری است و به همین خاطر همواره مورد نقد طیفی از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب در استان بودهاند؛ اگر منتقدان ایشان عمق و عقبه وقایع در رشت را مطلع بودند، دقیق تر موضعگیری میکردند.
نقد اصلی آن است که در ماههای گذشته امر فرهنگ رها شده است و این مواجههها تنها یکی از نتایج تلخ آن است و به احتمال زیاد در شهرهای مختلف نیز ادامه خواهد یافت.
بارها گفتهایم؛ اگر نهادهای فرهنگی در فهم مسئله و مواجهه هوشمندانه و بهنگام با آن، برنامه داشته باشند،از حجم برخوردهای سخت و حاشیهساز کم خواهد شد وگرنه با رها کردن کار، دوقطبیسازی طبیعیست!
https://virasty.com/Gilemard/1683228070704742345
@rozaneebefarda
روزنه
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی 🔸حاشیه روزنه چرا باید کار به جایی برسد
بازنشر دیدگاه مخاطبان روزنه/۱
🔸جمالی:
سلام
احتمالا مقصود آقای فلاحتی عزیز از کلمه بیزار؛ اعلام برائت بوده.
کلمه برائت یعنی پاک شدن از عیب و تهمت (لغتنامه معین)
و به معنای تنفر و انزجار نیست. استدلال ایشان هم شاهد همین است که سایتها بعدا نگویند فلان و فلان. یعنی پاک کردن ساحت نماینده ولی فقیه از تایید و همراهی کشف حجاب
برائت یک واژه دینی در عرف دینی است و کلمه بیزار اینجا به معنای متنفر، نیست. استدلال ایشان قرینه است که معنای دیگری اراده کردند.
بَرِئَ: التَّبَاعُدُ مِنَ الشَّيْءِ وَمُزَايَلَتُهُ (ابن فارس)
در عربی یعنی جدا کردن صف و حمایت و لایک نکردن
اینکه عده ای اشکال میگیرند چون از واژه بیزار معنای تنفر فهمیدند که در عرف اینطور فهمیده میشود.
احتمالا ابهام و خلط معنای عرفی و طلبگی برای مخاطبان رخ داده
@rozaneebefarda
مدیر خانه سینمای جمهوری اسلامی در حال #مدیریت_سینمایی!
🔸حاشیه روزنه
وقتی از #رهاشدگی و #ولنگاری_فرهنگی حرف میزنیم دقیقا منظورمان همین چیزهاست!
فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمانها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است!
اگر برای #مدیریت_خیابان برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که #باید مدیریت کنند.
اینجاست که راهی جز #استیضاح_وزرای_مرتبط و #عزل_مدیران_خاطی باقی نمیماند!
نمایندگان متدین مجلس باید همت کنند. اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشتناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.
#اصحاب_کار_فرهنگی(😂) بجای فکر و مشورت و مدیریت فضا، برای توجیه #ترک_فعل و #ترک_فکر، فقط میگویند باید کار فرهنگی کنیم!
خب آقایان! کو کار فرهنگی تان؟!
نمودهای کار فرهنگی تان فعلا که کاملا ضدفرهنگی از آب درآمده است!
@rozaneebefarda
روزنه
مواجهه صریح #امام_جمعه_رشت با #کشف_حجاب در یک مراسم رسمی 🔸حاشیه روزنه چرا باید کار به جایی برسد
بازنشر دیدگاه مخاطبان روزنه/۲
🔸#شهیدابراهیمـهادے:
احسنت به حاج آقای فلاحتی
امام جمعه غیرت مند گیلان این که شما بار کمکاریها و ترک فعل های متراکم مسئولان را به دوش می کشید قطعاً نتیجهاش غربت و مظلومیت و تحمل اهانت هاست
اما فریب غوغاسالاری ها و جنگ روانی دشمن را نخورید و در این جنگ شناختی سنگر #حجاب را خالی نکنید...
قطعا رسانههایی دشمن به شما هجمه خواهند کرد، عقب نشینی نکنید جبهه انقلاب قدردان حرکت انقلابی شماست.
آزمون بزرگ این روزهای بچه حزباللهی های اینه که موضع شون بر اساس حب و بغض هست یا نه؟
امام حسین «علیه السلام» میفرماید: «من احبک نهاک» هر آنکه تو را دوست بدارد [از خطاها] نهی میکند ...
هر چند کوچک تر از آنیم که به بزرگانی همچون آیت اللّٰه فلاحتی خرده بگیریم...
مطمئنا با شناختی که از آیت اللّٰه فلاحتی داریم، ایشون چند روز آینده در مورد این قضیه توضیح خواهند داد و ان شاء اللّٰه همه چیز شفاف خواهد شد.
والله اعلم...
🔸حاشیه
خود ایشان هم جزو مسئولین هستند البته...
@rozaneebefarda
قابل تأمل!
وقتی برنامه جامع فرهنگی و پیوست رسانهای در کار نباشد، #لاشخورهای_رسانهای که در کمین نشستهاند، اینگونه از آب گلآلود ماهی میگیرند!
برای آنها تفاوتی نمیکند؛ فلاحتی باشد یا رئیسی یا هر روحانی انقلابی دیگر!
@rozaneebefarda
تصاویری شرمآور از مسابقات دو میدانی مختلط کشوری!
#در_غیبت_حکمرانی_فرهنگی
🔸حاشیه روزنه
وقتی از #رهاشدگی و #ولنگاری_فرهنگی حرف میزنیم دقیقا منظورمان همین چیزهاست!
فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمانها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است!
اگر برای #مدیریت_خیابان برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که #باید مدیریت کنند.
اینجاست که راهی جز #استیضاح_وزرای_مرتبط و #عزل_مدیران_خاطی باقی نمیماند!
نمایندگان متدین مجلس باید همت کنند. اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشتناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.
#اصحاب_کار_فرهنگی(😂) بجای فکر و مشورت و مدیریت فضا، برای توجیه #ترک_فعل و #ترک_فکر، فقط میگویند باید کار فرهنگی کنیم!
خب آقایان! کو کار فرهنگی تان؟!
نمودهای کار فرهنگی تان فعلا که کاملا ضدفرهنگی از آب درآمده است!
@rozaneebefarda
درنگی در اقدام #امام_جمعه_رشت در مواجهه با بیحجابی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یکم
جزئیات ماجرای رشت اصلا دقیق و درست منعکس نشده است و اکنون روایت کاملی از ماجرا در دست نیست و این نوشتار نیز در پی طرح جزئیات نیست اما اجمالا ناگفته نماند که جلسه مربوط به تجلیل از شهدا و ایثارگران بوده است و آقای فلاحتی هم در همان جلسه سخنرانی کرده و....
به نظر میرسد جناب آقای فلاحتی #برنامه و #سناریوی_مشخص برای حضور در این مراسم نداشتهاند و لذا با اتفاقات غیرقابل پیشبینی مواجه شدهاند و نتیجهاش شده یک #واکنش_غیرقابل_پیشبینی!
دوم
#برخوردهای_فیالبداهه و در صحنه، حتی اگر خوب و پخته باشد، قابل تعمیم و توصیه نیست زیرا محصول موقعیت است و ممکن است در جای دیگر به تناسب اقتضائات، نتوان همان برخورد را تجویز کرد.
اما اگر برخورد یک روحانی و مدیر فرهنگی ناقص و نادرست هم باشد، نمیتوان و نباید آن را ملاک قضاوت صفر و صدی در مورد عملکرد فرد قرار داد. کارنامه افراد را باید ملاک قرار داد تا صرف یک اقدام، موجب نابودی فرد نشود.
ابتکار عمل و جرأت اقدام بهنگام نباید از مدیران گرفته شود.
قطعا درست آن بود بجای #بیزاری_از_بیحجابها، #بیزاری_از_بیحجابی مطرح میشد.
سوم
#رهاشدگی و #ولنگاری_فرهنگی و #بیبرنامهگی_در_مواجهه_با_پروژه_حجابستیزی_دشمن، آثارش را در این طور مواقع نشان میدهد!
فعلا خاکریز عفاف و حجاب به درون سازمانها و نهادهای فرهنگی خودمان کشیده شده است!
اگر برای #مدیریت_خیابان برنامه ندارند، لااقل اقل نهادهای زیرمجموعه خودشان و جلسات رسمی خودشان را که #باید مدیریت کنند.
چرا باید کار به جایی برسد که در یک مراسم رسمی، آنهم با حضور نماینده ولیفقیه، کشف حجاب مسئله شود؟!
آیا این قبیل بیتدبیریها و ولنگاریهای فرهنگی زمینهساز رسمیت بخشیدن به کشف حجاب در کشور نیست؟
اگر در مسئله حجاب کار از دست برود و به نقطه برگشتناپذیر برسد، همه آنها که مسئولیت دارند مقصراند و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشند.
چهارم
ائمه محترم جمعه، مسئول شورای فرهنگ عمومی استانها هستند و اداره امر فرهنگ مستقیما به دست آنهاست لذا اگر وضع فرهنگی در یک منطقه وخیم شود، نخستین فردی که باید پاسخگو باشد ائمه جمعه اند!
پنجم
قرائن نشان میدهد که ساختارهای فرهنگی کشور در وقایع مرتبط با حجاب نه تنها برنامه کلانی برای مواجهه با نقشه دشمن ندارند، بلکه حتی از مدیریت صحیح جلسات رسمی خود نیز ناتواناند.
قبلا جلسات دیگری نیز در برخی شهرها از جمله #رشت سراغ داریم که در آن وضعیت حجاب برخی حضار، نامناسب بوده و تدبیری برای آن نشده بود.
وقتی در موقع خودش، مسئولان عالی استانی (از امام جمعه و استاندار تا مسئولان ارشاد و تبلیغات و صدا و سیما) به تکالیف خود به نحو بایسته و شایسته عمل نکنند، کار از دست در میرود و رویههای غلط شکل میگیرد و آنوقت است که جلوگیری از مواجهههای ناگهانی حساب نشده، چندان ممکن نیست.
ششم
مثل همیشه یک عده از #اصحاب_کار_فرهنگی(!) بعضا شدیدتر از رسانههای معاند به آقای فلاحتی هجوم بردهاند و دارند به آن بنده خدا درس اخلاق میدهند که چنین باید میگفتی و چنان باید میکردی!
آقای #فلاحتی خودش نماد برخوردهای اخلاقی مواجهه نرم و #رواداری_حداکثری است و به همین خاطر همواره مورد نقد طیفی از فعالان فرهنگی جبهه انقلاب در استان بودهاند؛
در ماههای اخیر هم نهایت احتیاط را در مدیریت فضا به کار برده است و شاید همین ملاحظهکاری حداکثری در اینکه کار به این نقطه برسد مؤثر بوده است.
لذا به منتقدان محترم که اغلب از عمق و عقبه وقایع رشت مطلع نیستند، توصیه میشود ماجرا را دقیق تر بررسی کنند و از موضعگیری تهاجمی و هیجانی پرهیز کنند؛ زیرا اولا خود ایشان هم احتمالا همه این تحلیلها و نقدها را قبول دارند اما دچار چالش تصمیم در لحظه شده است. ثانیا هجمه بدون پشتوانه تحلیلی به یک امام جمعه، مشکلی را حل نمیکند.
نقد اصلی آن است که در ماههای گذشته امر فرهنگ رها شده است و این مواجههها تنها یکی از نتایج تلخ آن است و به احتمال زیاد در شهرهای مختلف نیز ادامه خواهد یافت.
هفتم
بارها گفتهایم؛ اگر نهادهای فرهنگی در فهم مسئله و مواجهه هوشمندانه و بهنگام با آن، برنامه داشته باشند،از حجم برخوردهای سخت و حاشیهساز کم خواهد شد وگرنه با رها کردن کار، دوقطبیسازی طبیعیست!
هشتم
مواجهه با نقشه دشمن در مسئله حجاب، امری "سهل و ممتنع" است؛ طبق تصریحات رهبری معظم، #بیحجابی علاوه بر حرمت شرعی، #حرام_سیاسی است لذا #سنگر_حجاب باید حفظ شود.
از سوی دیگر در این مقابله، باید طوری رفتار شود که #آگاهی_بیحجابان_فریبخورده از نقشه دشمن را در پی داشته باشد و به #دوقطبی_سازی نیز منجر نشود.
برای این مهم، هم #برنامه_جامع_حاکمیتی لازم است، هم #اراده_جمعی_مسئولان، هم #دانش_و_مهارت و پیوست رسانهای!
@rozaneebefarda
بله
آقای ابطحی؛
مردم در عین حال که برای روحانیت مجاهد و مردممدار جان میدهند، از امثال تو #بیزارند!
اما تو بگو از عالم آخوندی چه چیزی برایت مانده؟
اصلا چه ربطی به روحانیت غیور و مهذب و معنوی شیعه داری؟
آنچه از سیاهنمایی و نفرتپراکنی که بلد بودی را در آن رمان مستهجن علیه روحانیت نوشتی.
اگر نهادهای مسئول آن رمان را میخواندند، حتما حالا وضعت فرق میکرد، اما صد حیف که حاشیهها موجب میشود کسی به وقتش متوجه نفرتپراکنیهای چراغ خاموش امثال تو نشود.
#ماجرای_جمکران را که یادت هست؟
امثال تو را مردم خوب شناختهاند و میشناسند.
نگذارید آنچه را بلد هستیم به زبان بیاوریم....
@rozaneebefarda
روزنه
درنگی در اقدام #امام_جمعه_رشت در مواجهه با بیحجابی اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یکم جزئیات ماجر
بازنشر یادداشت روزنه در #خبرگزاری_فارس
درنگی در اقدام #امام_جمعه_رشت در مواجهه با بیحجابی
👇
http://fna.ir/3ccshh
@rozaneebefarda
🔺حضور شقایق دهقان در مراسم رونمایی از یک کتاب با کشف حجاب!
*با اعتذار از مخاطبان بابت بازنشر عکس مکشوفه
آیا این اتفاقات برای مسئولان #وزارت_ارشاد و #سازمان_تبلیغات مهم نیست؟!
🔸حاشیه روزنه
بعد از ماجرای رشت، رئیس و معاون سازمان تبلیغات با صراحت و قدرت تمام وارد میدان شدند و برخی انتقادات بدیهی وارد بر موضع امام جمعه محترم رشت را بازتکرار کردند.
اما آیا در مورد #کشف_حجاب_های_سراسری سازمانیافته در عرصه هنر و ورزش نظری ندارند؟!
چرا دوستان طلبه ما معمولا فقط یک طرف غش میکنند؟
این دوگانگیها البته در تجلیل از #بهبودی(صاحب آثار تحریفآمیز در حوزه تاریخ انقلاب اسلامی و امام خمینی) نیز به نحوی دیگر خود را نشان داده بود.
واقعا چرا؟
این سیر قهقرایی تا کجا پیش خواهد رفت؟
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تکذیب میکنم....
تکذیبیه و توضیحات آقا سید روحانی که کلیپش در رسانههای ضدانقلاب بازنشر شده بود
#ارسالی_از_مخاطبان
🔻توضیحات طلبه فیلمبردار باهوش و خوشذوق:
بسمه تعالی
بعد از کلاسی که استادش نیامد، به حرم رفتم.
به گنبد خیره بودم که دیدم سید عرض ادبی به خواهر خورشید کرد و از حریم حرم بیرون رفت.
دویدم.
تا دیدمش سلام گرمی کرد. گفتم:
سیدجان ، اخیرا کلیپی...
گفت : بله بله، من تکذیب میکنم. منظورم آن نبود، دروغ است.
دست به جیب شدم برای گوشی.
گفتم: پس بیاید از شما فیلم بگیرم و بگویید دروغ است...
بالا پرید و اشک در چشمانش جمع شد: امام زمان به تو خیر دهد جوان ، در نمازشبم دعایت میکنم.
🔸حاشیه روزنه
روحانیان مردمی و معنوی حتی اگر در مقام نصیحت و نقد نکتهای داشته باشند، وقتی ببینند حرف شان #بلندگوی_دشمن شده است؛ سریع واکنش نشان میدهند و ابراز برائت میکنند و تغییر رویه میدهند.
نمونه بارزش مرحوم آیتالله #سید_رسول_موسوی_تهرانی.
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/12677
https://eitaa.com/rozaneebefarda/12655
حالا این اکثریت قاطع را مقایسه کنید با معدود #سکولارهای_حوزوی که از تریبون دشمن شدن ابا ندارند و هر روز یک خوراک تازه برای رسانههای دشمن تولید میکنند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻صمیمانه با حجتالاسلام قمی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. این حقیر، ماههاست که قصد داشتم نکتههایی را به اطلاع شما، که ریاست سازمان تبلیغات اسلامی را بر عهده دارید، برسانم اما نه مجالی از این سو بود و نه طلبی از آن سو. مانند وضع کلّیِ جبهۀ فرهنگی و فکریِ انقلاب، در اینجا نیز مناسبات ساختاریافته و ارتباطات منظم وجود ندارد و همهچیز به دست بادِ حادثه یا باران اتّفاق سپرده شده است. به نام «جبهه»ایم و در واقع، «مجموعه جزیرههای پراکنده». برخی دسترسی خاص و همیشگی دارند و عدّهای دور افتاده و مهجور هستند و بینصیب از گفتگوی مستقیم. از همین نقطه، نخستین پیشنهادم را مطرح کنم؛ گفتگوهای منظمِ فصلانه و حتّی ماهانه با فعّالان فرهنگی و فکری. جلسههای رسمی و اداری نمیتوانند چنین خلائی را پُر کنند. شما حاجت ضروری به گفتگوهای «نهادینهشده» و «مستمر» با کسانی دارید که در خطّ مقدّمِ میدان فرهنگ، در نبرد هستند. و البته به گفتگوهای پراکنده و بیساختار ارجاع ندهید که غرضم آن نیست. از طرف دیگر، این گفتگوها باید جامۀ «رسانه» به تن کنند تا دیده شوند و همگان رشد فکری و معرفتی بیابند. جهانِ «روایتها»، مبتنی بر رسانه است و باید خودِ گفتگو را در نیز در ظرف رسانه نشاند و عمومی کرد. اجازه بدهید تا مخاطب مردمی دریابد در چه بستر و زمینهای، نتایج صورتبندی میشوند. مخاطب خود را از همسفری در این «مسیر»، محروم نکنید و او را ناگهان با «نتایج بستهبندیشده و قطعی» مواجه نسازید. بنابراین، از «جلسۀ رسمی» به «گفتگوی غیررسمی» عبور کنید و «رسانه» را بر «محفل» ترجیح بدهید.
۲. پرچم فرهنگ جز با «میدانگزینی» و «عینیّتمداری» برافراشته نخواهد شد. فرهنگ در متن واقعیّت اجتماعی، جاری و روان است و شما باید پا به همین میدان بگذارید. فرهنگ، «خواندنی» و «شنیدنی» نیست، بلکه باید در عمق میدان، آن را «لمس» کنید. پس در پی خلق «تجربۀ فرهنگی» برای خود باشد؛ تجربه یعنی حسوحالی که از معبر زیستِ واقعی در مناسبات فرهنگی میگذرد. «از بیرون» و «بر اساس گزارش»، نمیتوانید گرهی را بگشایید، بلکه باید «وجود»تان در فرهنگ، غوطهور شود. این جملهها را در حالی مینویسم که در ذهن خود برای آنها، مصداقی جز سیّدمرتضی آوینی نمییابم؛ او از آنچه که میگفت و مینوشت، «تجربۀ عینی» نیز داشت. آری، میدان فرهنگ، نشست و همایش و جلسههای اداری نیست، بلکه عمق محلههاست، و فعّالان فرهنگی در مسجدها، و گروههای خودجوش که تولید میکنند، و یادداشتنویسان فضای مجازی، و عرصههای مواجهه و مناظرۀ معرفتی و ... . اگر در فلان مدرسه یا دانشگاه و یا خیابان، تعدادی دختر تجمع کردهاند و با کشف حجاب، تمایز خود را عیان میکنند؛ شما باید همین جا را میدان بدانید و در آن حاضر باشید. برخی بزرگان وقتی با درخواست گفتگو مواجه میشدند، همانجا عبای خویش را بر زمین پهن میکردند و به گفتگو مینشستند. «اثر» و «خاصیّت» در این نوع تعاملات، نهفته است. من در ماههای گذشته، تشنۀ مشاهدۀ حتّی «یک قاب» از چنین حضوری بودم. همین تجربههای کوچک، «گفتمانساز» هستند؛ و مگر ندیدیم که جبهۀ فرهنگیِ دشمن از طریق آفریدن همین تجربههای کوچک، پیشروی کرد و روایت و فتنه و اغتشاش و ذهنیّت پدید آورد.
۳. ما در حالی که در حسرت چنین کنشهایی بودیم و هستیم، ناگهان میشنویم شما نسبت به یک لغزش گفتاری، موضع میگیرید. اگر در همه یا بیشتر این مسیر فرهنگیِ پُرحادثۀ ماههای اخیر، چنین میکردید و حضور میدانی و رسانهای میداشتید، میگفتیم تعادل و توزانی وجود دارد، ولی وقتی مشاهده میکنیم که آخرین کنشگری شما از این دست، موضع یکسال پیش شما دربارۀ درگیری در اتوبوس بر سر حجاب بود، با خویش زمزمه میکنیم که ایشان تاکنون چه میکردند و چرا نبودند و این واقعه چه خصوصیّت منحصربهفردی داشته است که ایشان نتوانسته به سکوت چندماهۀ خود ادامه بدهد. صریح بنویسم: «نبودن»تان در معرکۀ واقعیّت فرهنگی، محسوس است و این قبیل موضعگیریهای موردی در نسبت با آن سکوت و غیبت، سئوالبرانگیز. «مسألۀ فرهنگیِ اصلی»، عادیسازیِ حرام سیاسی و شرعی و زنجیرۀ فرسودن سبک زندگیِ اسلامی و ایرانی است که کشف حجاب، یکی از حلقههای آن است. ما در این باره، تحلیل و تفسیر چندانی از شما نشنیدیم، و کنش میدانی و تجربۀ عینی نیز ندیدیم. و اگر غیر از این است، «بیخبریِ» ما حاصل «بیروایتیِ» شماست. «نگفتنها» و «نبودنها»ی شما در عرصۀ نزاع شناختی، همچون خالیکردن میدان برای دیگریهای فرهنگی است تا آسودهخاطر، کجروایت ببافند و با تولید خُردهواقعیّتهای اجتماعی، معانی غلط به جامعۀ ایران نسبت بدهند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| سخنانی که در حاشیه یک تذکر، ناشنیده ماند!
#اختصاصی
🔸فیلم کامل سخنرانی #آیتالله_فلاحتی در جشنواره تئاتر کودک ایثار در رشت، پیش از #تذکر_کشف_حجاب
🔻یادداشت اختصاصی روزنه در تحلیل زمینهها و حاشیههای اتفاق رشت:
درنگی در اقدام #امام_جمعه_رشت در مواجهه با بیحجابی
https://eitaa.com/rozaneebefarda/12718
🔻بازنشر یادداشت اختصاصی روزنه در #خبرگزاری_فارس:
http://fna.ir/3ccshh
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| انتقاد مجری برنامه تهران۲۰ از #کشف_حجاب برخی از سلبریتیها و انفعال دستگاههای مسئول در اینباره
#حجاب
🔘روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053