eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
🎙بشنوید|| واکنش صریح آیت الله العظمی مکارم شیرازی نسبت به اظهارات جنجالی و عجیب آقای #سیدمحمدجواد_عل
مسئله فرقه ضاله بهائیت و سخنی با وعاظ انقلابی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چندی است مواضع تعجب‌آور و عجیب جناب آقای پیرامون حقوق بهائیان، نقل محافل حوزوی شده و واکنش‌های صریح برخی بزرگان حوزه از جمله مرجع معظم تقلید حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی را در پی داشته است. ناگفته پیداست که ارتکاز حوزه مقدسه قم نسبت به فرقه استعمارساخته و اسرائیلی بهائیت روشن است و در سطح بزرگان و بدنه حوزه پیرامون این موضوع وجود داشته و دارد. لذا مواضع جنجالی و شاذ آقای علوی، حتما در حوزه جایی ندارد اما به دلیل انتشار گسترده آن در رسانه‌ها، تأثیرات مخرب غیرقابل محاسبه‌ای را به دنبال داشته و خواهد داشت. در شرایطی که برخی اساتید برجسته و مراجع تقلید نسبت به این مواضع ناصحیح و مخرب، بیانات صریحی را صادر فرموده‌اند، از که تریبون تبلیغ دین به امانت در دست آنهاست انتظار می‌رود در مقابله با این قبیل مواضع شائبه‌برانگیز به تکلیف شرعی خویش عمل نمایند. به طور خاص برخی از وعاظ محترم و انقلابی که سابقه سخنرانی در منزل آقای علوی بروجردی یا سایر محافل ایشان (خصوصا مجالس مسجد اعظم) را داشته‌اند، انتظار بیشتری داریم. اکنون که در سطح مرجعیت نسبت به مواضع آقای علوی احساس نگرانی شده، جایز نیست. امید است همه خطبای ارجمند انقلابی، خصوصا حجج اسلام والمسلمین حضرات آقایان ، ، ، و عزیز به واکاوی خیانت‌های بهائیان و تبیین مواضع صریح و سیره قطعی بزرگان حوزه خصوصا آیت‌الله العظمی بروجردی(رحمت‌الله علیه) و امام خمینی(قدس السره الشریف) در این باب بپردازند تا زمینه انحراف افکار عمومی از بین برود. مواضع روشنگرانه عزیزان در روزنه منتشر خواهد شد. دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ 🔻مواضع روشنگرانه و صریح آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در واکنش به مواضع جنجالی جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/12964 🔻نقد عالمانه جناب استاد نجم‌الدین طبسی به مواضع جنجالی جناب آقای سیدمحمدجواد علوی بروجردی: https://eitaa.com/rozaneebefarda/12920 @rozaneebefarda
بازروایی "عشق و عهد الست" یادداشت‌های حج/۶ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹خداوند سبحان هنگامی که خطاب مهربانی ز سر لطف در داد، ارواح آدمیان را از نهان گاه غیب بیرون آورد و روئیت فعل عام بخشید و به نور فعل خاص آنها را پوشاند و چشمه های محبت و ارا دت را برای آنان مهیا ساخت. از چشمه محبت ، شراب عشق و از چشمه ارادت شراب توحید به آنان نوشاند. و از این شراب محبت سرمست عشق شدند و شادمانه به سوی معدن صفت رفتند و با بال توحید در آسمان انوار صفات پرگشودند. وچون ارواح در دنیا به کالبد تن در آویختند آن عهد به نسیان سپرده شد و آدمی در تیه غفلت و جهل متحیر و سرگشته شد. . از این رو مستمر ندای هاتف در جهان طنین افکن شد که " فاذکرهم بایام الله " و خداوند برای تدارک این تذکار و باز نمایی ، مائده حج را آراست و ضیافتی بر پا کرد و همه خلق را بدان فراخواند. "و آذان من الله و رسوله الی الناس یوم الحج الاکبر" از این رو حج ساحت ابلاغ پیام دوست شد و همه مشتاق استماع دوباره آن ترنم دلکش و موسیقیایی مینوی و ساحت ذکر یاد الست گشتند که خداوند سبحان در بزمی خاص کام های تفتیده آدمیان را به طعم شراب طهور که از جرعه های همان شراب یوم الست است شیربن‌ می سازد. لذا فرمان داد که در این تجدید عهد آن یاد یار و چشمه ارادت به روئیت آید و مکرر شود "واذکروالله کذکر آبائکم او اشد ذکرا" بدین جهت حج ساحت باز روایی آن عهد الست است که کام و جان آدمی به شراب ارادت و محبت سیراب گشت و سرمست آن جرعه شراب ناب در آن روئیت رویایی که جان و جهان از توحید و عشق لبریز شد. آدمی در این بازنمایی جان تشنه پیمان خویش را که با " بلی " اعلام کرده با لبیک تجدید می کند و زیباترین سرود رهایی و مستانه توحید را در دروازه ورود به شهر توحید و شهر الله و وصول به خانه خدا سر می دهد "لبیک اللهم لبیک " اما در گام نخست این یاد دلبرانه بر زبان جاریست تا جایی که به خانه یار وارد نشده! اما در هنگامه ورود و مشاهده خانه معشوق دیگر لفظ به کار نیاید بلکه همه وجودش باید نام و یاد یار باشد لذا دستور آمد که درخانه ساکت شوید و یاد یار به زبان نه به جان بگویید و با لا روید که هنگامه دیدار خانه یار باید همه تن و جان فانی و محو در جمال دوست شود. اوج این باز روایی و جرعه نوشی از ساغر ارادت در وادی‌ طوی و جبل نور و رحمت عرفه است .که ساقی این بزم باشکوه یعنی حسین بن علی علیهما السلام مهمانان حریم قدس سبحان را به یمن رایحه حضور دلربایش جرات واگویی دلتنگی ها و شکوه ها داده و به دیدار یار مشتاق نموده و نرد عشق با معشوق تعلیم داده است. حمید احمدی مکه مکرمه ۲۸ خرداد ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شیدای عشق سرمدی و ازلی معشوق یادداشت‌های حج/۷ اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 نشئه دیگری هم از آن بزم الست چشمه محبت است که آدمی از آن جام الست مست عشق شد و دیده اشتیاق به قطرات شراب عشق توتیا کشید و طریقت دیگر برای ورود به ضیافت خدای سبحان گشود که از ضیافت مدینه توحید فراتر رود و در نرد عشق با صاحب خانه، جان برای باز روایی آن بزم الست فدا کنند و از خود برهند گر دهد دستم کشم در دیده همچون توتیا/ خاک راهی کان مشرف گردد از اقدام دوست در این نشئه از خانه گذر و به صاحب خانه رسند و ندای ارجعی را با شادمانی و آرامش ابدی بشنوند و این ضیافت به دلیل عبور از خانه و روئیت صاحب بیت نغمه هایش دل نشین تر و روح افزاتر خواهد بود که آن ضیافت حسینی عرفه است. بدین جهت است که آن جمیل مطلق اول به گردآمدگان این خان نظر کند و بعد به مائده در وادی عرفه! شاید سر پیوند قلوب حاجیان در عصر عرفه به حسین بن علی علیهما السلام در همین باشد که دو چشمه ارادت و محبت در یک جان واحد که اسم اعظم الهی و انسان کامل است اجتماع یافته و همه قلوب و اذهان که به باز نمایی عهد الست سرمست‌گشته و رایحه دل انگیز یار در آن وادی و عالم کبیر که همان انسان کامل و قطب اعظم است و از نور حسین بن علی است، همه نفوس و وجود را سرمست عشق و اردات می کند. لذا انسان شیدای عشق سرمدی و ازلی معشوق در اوج حج یا تمام و کمال حج که "عرفه" باشد به یمن و اشارت ولی و حبیب خدا رو به وادی عشق و ارادت کربلا کند و مترنم نغمه های آسمانی حسین بن علی علیهما السلام در دشت معرفت و شوق می شود. "اللهم انی ارغب الیک و اشهد بالربوبیه لک " حمید احمدی مکه مکرمه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
متن کامل اعلامیه مشترک شهید مطهری و بازرگان در نقد افکار شریعتی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم الله الرحمن الرحیم نظر به این‌که مسائل مربوط به مرحوم دکتر علی شریعتی، مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است، این‌جانبان تبادل نظر در این مسائل را ضروری دانستیم و در یک سلسله مذاکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم و با توجه به این‌که بیشترین افراد که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند، از قشر حقیقت‌طلب‌اند، وظیفه شرعی دانستیم، عقاید و نظریات مشترک خود را در این زمینه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفضیل به اطلاع عموم و به ویژه این قشر برسانیم. باشد که وسیله خیری برای رهایی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که البته موجب رضای خدای متعال خواهد بود. آن‌چه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش و یا استنباط‌ها و اظهار‌نظر‌هایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. این‌جانبان که علاوه بر آشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه، با شخص او فی‌الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هایی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچ یک از مسائل اصولی اسلام، از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت، گرایش غیراسلامی نداشته است. ولی نظر به این‌که تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود و هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد، تا آن‌جا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند، هر چند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود، در مسائل اسلامی (حتی در مسائل اصولی) دچار اشتباهات فراوان گردیده است که سکوت در برابر آن‌ها ناروا و نوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خداست که : ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات و الهدی من بعد ما بیناه للناس فی الکتاب اولئک یلعنهم الله و یلعنهم للاعنون. از این‌رو، با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و این‌که خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد و به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آن‌ها داد، این‌جانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام بدون مجامله و پرده‌پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمن مغرض، طی نشریاتی نظریات خود را درباره مطالب و مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم. از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار ‌دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من اتبع الهدی. مهدی بازرگان، مرتضی مطهری 🔶حاشیه روزنه این اعلامیه در آن زمان با مشت آهنین مریدان غالی آقای شریعتی مواجه شد و نهایتا فشارهای سیاسی موجب شد بازرگان تلویحا از موضع قبلی اش عقب نشینی کند اما در بیانیه دومش بار دیگر بر ضرورت نقد آثار شریعتی تاکید کرد و آنرا ضروری دانست. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۱ از ۴] @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم السلام على مولينا اميرالمؤمنين و امام المتقين و قائد الغرّالمحجّلين و السلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. استاد و مقتداى بزرگوارم، حوادث ناگوار پى‏درپى براى اسلام از يك طرف و روشن‏بينى‏ها و اقدامات مثبت و منفى به موقع و صحيح آن استاد بزرگوار از طرف ديگر، موجب شده كه روز به روز جدى‏تر و با خلوص و صميميت بيشتر آرزو كنم و از خداوند متعال مسألت نمايم كه وجود مبارك آن رهبر عظيم‏الشأن را براى همه مسلمانان مستدام بدارد. اللهم آمين. خدا را گواه مى‏گيرم كه كمتر اتفاق مى‏افتد كه در حال يا مقام و موقف دعايى اين وظيفه را فراموش كنم و اميدوارم كه مشمول دعوات خيريه شما بوده باشم. در حدود دو ماه پيش از اروپا عريضه‏اى تقديم داشتم و مايلم بدانم رسيده يا خير. در اينجا جريان‏هاى پيچيده و گمراه كننده‏اى وجود دارد كه توجه و آگاهى حضرتعالى ضرورت دارد. اول اينكه شايد به قدر كافى مستحضر باشيد كه نفوذ افكار ماركسيستى تا برخى محافل مذهبى و در ميان بعضى از دوستانى كه انتظار نمى‏رفت، پيشروى كرده، لااقل در حدى كه با هرگونه موضع‏گيرى ولو موضع‏گيرى فكرى در برابر آنها به استناد اينكه فعلاً صلاح نيست مبارزه مى‏شود و حتماً به هر وسيله هست بايد نظر حضرتعالى وسيله بيت محترم به افرادى كه واقعاً از اين جهت در اشتباهند ابلاغ شود. جريان دوم، جريان به اصطلاح گروه مسمّا به مجاهدين است. اينها در ابتدا يك گروه سياسى بودند ولى تدريجاً به صورت يك انشعاب مذهبى دارند درمى‏آيند، درست مانند خوارج كه در ابتدا حركتشان يك حركت سياسى بود بعد به صورت يك مذهب با يك سلسله اصول و فروع درآمدند. كوچكترين بدعت اينها اين است كه به قول خودشان به «خودكفايى» رسيده‏اند و هر مقام روحانى و مرجع دينى را نفى مى‏كنند، از همين جا مى‏توان تا آخر خواند، ديگر اينكه در عين اظهار وفادارى به اسلام، كارل ماركس لااقل در حد امام جعفر صادق ـ‏عليه‏السلام‏ نزد اينها مقدس و محترم است، البته اينها آنهايى هستند كه بر مسلك سابق خود باقى هستند، آنها كه اعلام تغيير موضع كردند تكليفشان روشن است. بنده هم اطلاعاتم دربارۀ آنها مع‏الواسطه است، ولى افراد متدين و فهيمى كه سال‏ها با آنها هم‏زندان بوده‏اند، هستند و من معتقدم حضرتعالى از آنها ـ نه فقط از يك نفر آنها ـ جدا جدا بخواهيد نظريات خود و مشهودات خود را بنويسند و خدمتتان ارسال دارند؛ و عجب اين است كه هنوز هستند برخى از دوستان ما و ارادتمندان شما كه كارهاى اينها را توجيه و تأويل مى‏كنند. مسأله سوم، مسأله است. من خود از منتقدين روحانيت بوده و هستم اما با اعتراف به مزايايش و با اعتقاد به لزوم حفظ و نگهدارى‏اش و در همان حال اصلاحش، ولى جريان غيرقابل انكار اين است كه تنها موضوعى كه گروه‏هاى مختلف از مقامات دولتى گرفته تا كمونيست‏ها و منافقين خلق و برخى جمعيت‏هاى به ظاهر مذهبى مثل شريعتى‏ها در آن وحدت نظر دارند، كوبيدن روحانيت از اساس و برداشتن اين سد از ميان است؛ البته هر دسته‏اى به منظورى، يكى به منظور ايجاد يك روحانيت فرمايشى به شكل اهل تسنن كه مطيع دولت‏ها باشد و ديگرى به منظور از ميان برداشتن دين و سوم و چهارم به منظور تصاحب يك قدرت مردمى كه دين است و آن را بر وفق مراد تفسير كردن. در اين مقام نيز بايد اظهار تأسف كنم كه برخى دوستان ما طلاب جوان و جوانان دانش‏آموز و دانشجو را بر بغض و كينه روحانيين به استثناى شخص حضرتعالى پرورش مى‏دهند و اين براى اسلام و روحانيت عاقبت بسيار وخيمى دارد. خوب است حضرتعالى به بيت محترم دستور فرماييد از اين جهت دربارۀ دوستان و ارادتمندان تحقيق كامل بفرمايند و به كسانى كه چنين روشى دارند تذكراتى داده شود. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۲ از ۴] چهارم مسألۀ شريعتى‏هاست. در نامه قبل معروض شد كه پس از مذاكره با بعضى دوستان مشترك قرار بر اين شد كه بنده ديگر درباره مسائلى كه به شخص او مربوط مى‏شد از قبيل صداقت داشتن و صداقت نداشتن و از قبيل التزامات عملى سخنى نگويم ولى انحرافاتى كه در نوشته‏هاى او هست به صورت خيرخواهانه و نه خصمانه تذكر دهم؛ ولى اخيراً مى‏بينم گروهى كه عقيده و علاقه درستى به اسلام ندارند و گرايش‏هاى انحرافى دارند با دسته‏بندى‏هاى وسيعى درصدد اين هستند كه از او بتى بسازند كه هيچ مقام روحانى جرأت اظهارنظر در گفته‏هاى او را نداشته باشند. اين برنامه در مراسم چهلم او در مشهد ـ‏متأسفانه با حضور بعضى از دوستان خوب ما ـ و بيشتر در ماه مبارك رمضان در مسجد قبا اجرا شد، تحت عنوان اينكه بعد از سيد جمال و اقبال و بيش از آنها، اين شخص رنسانس اسلامى به‏وجود آورده و اسلام را نو كرده و خرافات را دور ريخته و همه بايد به افكار او بچسبيم ولى خوشبختانه با عكس‏العمل شديد گروهى ديگر مواجه شد و به علاوه هوشيارى و حسن نيت امام مسجد كه متوجه شد توطئه‏اى عليه روحانيت بوده، در شب‏هاى آخر فى‏الجمله اصلاح شد. عجبا مى‏خواهند با انديشه‏هايى كه چكيده افكار ماسينيون مستشار وزارت مستعمرات فرانسه در شمال افريقا و سرپرست روحى مبلغان مسيحى در مصر و افكار گورويچ يهودى ماترياليست و انديشه‏هاى ژان پل سارتر اگزيستانسياليست ضد خدا و عقايد دوركهايم جامعه‏شناس ضد مذهب است، اسلام نوين بسازند پس و على‏الاسلام السلام. به خدا قسم اگر روزى مصلحت اقتضا كند كه انديشه‏هاى اين شخص حلاجى شود و ريشه‏هايش به دست آيد و با انديشه‏هاى اصيل اسلامى مقايسه شود صدها مطلب به‏دست مى‏آيد كه بر ضد اصول اسلام است و به علاوه بى‏پايگى آنها روشن مى‏شود. من هنوز نمى‏دانم فعلاً چنين وظيفه‏اى دارم يا ندارم ولى با اينكه مى‏بينم چنين بت‏سازى مى‏شود فكر مى‏كنم كه تعهدى كه دربارۀ اين شخص دارم ديگر ملغاست در عين حال منتظر اجازه و دستور آن حضرت مى‏باشم. كوچكترين گناه اين مرد بدنام كردن روحانيت است، او همكارى روحانيت با دستگاه‏هاى ظلم و زور عليه توده مردم را به صورت يك اصل كلى اجتماعى درآورد، مدعى شد كه مَلِك و مالك و ملا و به تعبير ديگر تيغ و طلا و تسبيح هميشه در كنار هم بوده و يك مقصد داشته‏اند. اين اصل معروف ماركس و به عبارت بهتر مثلث معروف ماركس را كه دين و دولت و سرمايه سه عامل همكار بر ضد خلقند و سه عامل از خودبيگانگى بشرند به صد زبان پياده كرد، منتها به جاى دين، روحانيت را گذاشت، نتيجه‏اش اين شده كه جوان امروز به اهل علم به چشم بدترى از افسران امنيتى نگاه مى‏كند و خدا مى‏داند كه اگر خداوند از باب و يمكرون و يمكراللّه‏ و اللّه‏ خيرالماكرين در كمين او نبود او در مأموريت خارجش چه بر سر روحانيت و اسلام مى‏آورد. تبليغاتى در اروپا و امريكا‏له او از زهد و ورع و پارسايى تا خدمت به خلق و فداكارى و جهاد در راه خدا و پاكباختگى در راه حق شده است و بسيار روشن است كه دست‏هاى مرموزى در كار بوده و دوستان خوب شما در اروپا و امريكا اغفال شده‏اند. من لازم مى‏دانم كه حضرتعالى گاهى برخى افراد بصير را ولو به طور خفا به اروپا و امريكا بفرستيد، جريان‏ها را از نزديك ببينند و گزارش دهند كه به عقيده بعضى از دوستانتان در آنجا، پاره‏اى از حقايق از حضرتعالى كتمان مى‏شود. @rozaneebefarda
متن کامل نامه شهید مطهری به امام پیرامون دکتر شریعتی [صفحه ۳ از ۴] گروه‏هاى چهارگانه فوق، با من به حساب اينكه تا اندازه‏اى اهل فكر و نظر و بيان و قلم هستم بشدت مبارزه مى‏كنند، شايعه برايم مى‏سازند، جعل و افترا مى‏بندند به طورى كه خود را مصداق آن شعر فارسى مى‏بينم كه محقق اعظم، خواجه نصيرالدين طوسى در آخر شرح اشارات به عنوان زبان حال خود آورده است: به گرداگرد خود چندان كه بينم بلا انگشترى و من نگينم ولى به لطف و عنايت پروردگار و توجهات اولياى دين هراسى به خود راه نخواهم داد. اين مقدار بث شكوى را جز به مثل حضرتعالى كه استاد عاليقدرم و به جاى پدرم هستيد نمى‏كنم. من الآن مركز ثقل حملات اين گروه‏ها هستم، اگر بفرماييد ايستادگى كن ايستادگى مى‏كنم، اگر بفرماييد مصلحت نيست خود را كنار مى‏كشم. بار ديگر تكرار مى‏كنم: من جداً از خداوند متعال طول عمر براى شما مى‏خواهم و فوق‏العاده نگرانم كه اگر خداى ناخواسته پاى حضرتعالى كه تنها شخصيتى هستيد كه همه اين گروه‏ها از او حساب مى‏برند از ميان برود، اوضاع فوق‏العاده ناراحت‏كننده خواهد بود، اى بسا كه گروه‏هاى منحرف و منتحل مقاصد شوم خود را با نام حضرتعالى تعقيب كنند، اين است كه لازم مى‏دانم به هر شكل و صورت هست، به وسايل مختلف حضرتعالى نظرتان را درباره راه‏ها و روش‏ها و مسلك‏هاى مختلف روشن و روشن‏تر بفرماييد و حتى لازم است به بعضى دوستان به طور خصوصى تذكراتى بدهيد. شنيدم به يكى از دوستان مشهد كه اخيراً به نجف مشرف شده بوده است تذكرات مفيدى داده‏ايد و دورادور اطلاع دارم كه مؤثر بوده و در روش ايشان كه اخيراً خيلى خطرناك شده بود مؤثر واقع شده والحمدللّه‏. خوب است اطلاع داشته باشيد كه در ماه‏هاى آخر عمر شريعتى بنده مكرر وسيله اشخاص مختلف به او پيغام دادم كه در نوشته‏هاى تو مطالبى هست بر ضد اسلام و لازم است اصلاح شود. من حاضرم در حضور جمعى صاحب‏نظر، يا تنها، هر طور خودت مايل باشى به تو ثابت كنم. اگر ثابت شد خودت آنها را ولو به نام خودت، نه به نام من آنها را اصلاح كن و شأن تو بالا هم خواهد رفت و الا مجبورم از تو صريحاً و مستدل انتقاد كنم و برايت گران تمام خواهد شد. آخرين شخصى كه از طرف او نزد من آمد، اظهار داشت كه او حاضر است اختيار بدهد به آقاى محمدتقى جعفرى و آقاى محمدرضا حكيمى كه از آثارش انتقاد كنند و در نهايت امر، تو صحه بگذارى. من گفتم بسيار خوب ولى به شرط اينكه كتباً بنويسد. مقارن با حركتش به خارج اطلاع پيدا كردم كه تنها به آقاى حكيمى نوشته كه شما مجازى نوشته‏هاى مرا نقد كنى. در اروپا خبر موثق اين بود كه گفته بود تا يك سال كارى نخواهم كرد، جز اصلاح نوشته‏هاى خودم و يكى از دوستان نزديك حضرتعالى نقل كرد كه به او گفته بود منتظرم فلانى به اروپا بيايد راجع به اصلاح كتاب‏هايم با او مشورت كنم. و البته من اين جهت را تحسين كردم و دليل حسن نيت او و سوء نيت اطرافيانش در ايران گرفتم. روى اين حساب مى‏بايست از نشر آثارش قبل از اصلاح و تجديد نظر لااقل وسيله آقاى حكيمى كه كتباً به او اجازه داده است جلوگيرى شود، ولى افرادى كه اخيراً تصميم گرفته‏اند او را مظهر رنسانس اسلامى قرار دهند و راه را براى اظهار نظرهاى خود در اصول و فروع اسلام باز كنند، در شعاع وسيعى به نشر و تكثير همه آثار او پرداخته‏اند. @rozaneebefarda
متن کامل نامه به امام پیرامون دکتر [صفحه ۴ از ۴] بنده فكر مى‏كنم اگر صلاح مى‏دانيد به برخى از ارادتمندان خودتان در اروپا و امريكا كه ضمناً ناشر آثار و افكار او هستند يادآورى فرماييد كه قبل از انجام اصلاحات وسيله آقاى حكيمى يا گروهى كه خودتان تعيين مى‏فرماييد از نشر آثارش جلوگيرى شود و اگر هم صلاح نمى‏دانيد كه در كار او مستقيماً دخالتى فرماييد راه ديگرى بايد انديشيد. بسيار خوب است و براى شناختن ماهيت اين شخص لازم است كه حضرتعالى مجموعه مقالات او را در كيهان كه يك سال و نيم پيش چاپ شد شخصاً مطالعه فرماييد. اين مقالات دو قسمت است: يك قسمت بر ضد ماركسيسم است كه مقالات خوبى بود و ايرادهاى كمى از نظر معارف اسلامى داشت، ولى قسمت دوم مقالاتى بود درباره مليت ايرانى (ومستقلاً ماشين شده) و در حقيقت فلسفه‏اى بود براى مليت ايرانى و قطعاً تاكنون احدى از مليت ايرانى به اين خوبى و مستند به يك فلسفه امروزپسند دفاع نكرده است. شايسته است نام آن‏را فلسفه رستاخيز بگذاريم. خلاصه اين مقالات كه يك كتاب مى‏شود اين بود كه ملاك مليت خون و نژاد كه امروز محكوم است نيست. ملاك مليت، فرهنگ است و فرهنگ به حكم اينكه زاده تاريخ است نه چيز ديگر، در ملت‏هاى مختلف، مختلف است، فرهنگ هر قوم، روح آن قوم و شخصيت اجتماعى آنها را مى‏سازد، خود و «من» واقعى هر قوم، فرهنگ آن قوم است، هر قوم كه فرهنگ مستمر نداشته، نابود شده است. ما ايرانيان فرهنگ 2500 ساله داريم كه ملاك شخصيت وجودى ما و من واقعى ما و خويشتن اصلى ماست. در طول تاريخ حوادثى پيش‏آمد كه خواست ما را از خود واقعى ما بيگانه كند ولى ما هر نوبت، به خود آمديم و به خود واقعى خود باز گشتيم. آن سه جريان عبارت بود از حمله اسكندر، حمله عرب، حمله مغول. در اين ميان بيش از همه درباره حمله عرب بحث كرده و نهضت شعوبى‏گرى را تقديس كرده است. آنگاه گفته: اسلام براى ما ايدئولوژى است نه فرهنگ، و اسلام نيامده كه فرهنگ ما را عوض كند و فرهنگ واحدى به وجود آورد، بلكه تعدد فرهنگ‏ها را به رسميت مى‏شناسد همان‏طور كه تعدد نژادى را يك واقعيت مى‏داند. آيه كريمه إنا خلقناكم من ذكر و انثى و جعلناكم شعوباً و قبائل ناظر به اين است كه اختلافات نژادى و اختلافات فرهنگى كه اولى ساخته طبيعت است و دومى ساخته تاريخ بايد به جاى خود محفوظ باشد. ادعا كرده كه ايدئولوژى ما روى فرهنگ ما اثر گذاشته و فرهنگ ما روى ايدئولوژى ما، لهذا ايرانيت ما ايرانيت اسلامى شده است و اسلام ما اسلام ايرانى شده است. با اين بيان عملاً و ضمناً نه صريحاً فرهنگى واحد به نام فرهنگ اسلامى را انكار كرده است. و صريحاً شخصيت‏هايى نظير بوعلى و ابوريحان و خواجه نصيرالدين و ملاصدرا را وابسته به فرهنگ ايرانى دانسته است، يعنى فرهنگ اينها ادامه فرهنگ ايرانى است. اين مقالات بسيار خواندنى است. در انتساب آنها به او شكى نيست. به بعضى‏ها مثل آقاى خامنه‏اى و آقاى بهشتى گفته مال من است، ولى مدعى شده كه من اينها را چندين سال پيش نوشته‏ام و اينها آنها را پيدا كرده و چاپ كرده‏اند. در صورتى كه دلايل به قدر كافى هست كه مقالات جديد است. به هر حال مطالعه حضرتعالى بسيار مفيد است. اين روزها سؤال و جوابى از حضرتعالى مورخ شعبان 97 منتشر شد كه اثر بسيار مطلوبى از نظر انحرافات منتحلين داشت و عجب اين است كه شايع كرده‏اند اين سؤال و جواب وسيله فلانى تهيه شده است. به آنها گفتم شما با اين اتهام به آقا اهانت مى‏كنيد، گويى ايشان از خود رأى ندارند (وتابع رأى مثل منى هستند). خبر عجيب ديگر اين است كه اخيراً آزادى غير مترقبى به دستجات مختلف مخصوصاً دستجات سياسى داده شده است، البته نسبت به روحانيين به مقياس بسيار كمترى داده شده، ممنوعيت‏هاى آنها غالباً به حال خود باقى است، اين تبعيض نيز سؤال‏انگيز است. خدمت آقازادگان عظام ـ‏دامت بركاتهم‏ عرض سلام اين بنده را ابلاغ فرماييد. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و نلتمس منكم الدعاء @rozaneebefarda
تصویر نامه تاریخی به امام در نقد آثار دکتر شریعتی ▫️متن نامه را در روزنه بخوانید👇 @rozaneebefarda
روزنه
به نماز صبح و شبت سلام.... واگویه دلتنگی با امام زمان(عج) @rozaneebefarda
واگویه‌ای با امام عصر(عج) لب ما و قصه زلف تو، چه توهمی، چه حکایتی! تو و سر زدن به خیال ما، چه ترحمی، چه عنایتی! به نماز صبح و شبت سلام، و به نور در نَسَبت سلام و به خال کنج لبت سلام، که نشسته با چه ملاحتی به جمال، وارث کوثری، به خدا محمد دیگری به روایتی خود حیدری، چه شباهتی، چه اصالتی! بلغ‌العلی به کمال تو، کشف‌الدجی به جمال تو به تو و قشنگی خال تو، صلوات هر دم و ساعتی شده پر دو چشم در ازل، یکی از شراب و یکی عسل نظرت چه کرده در این غزل، که چنین گرفته قرابتی تو که آینه تو که آیتی، تو که آبروی عبادتی تو که با دل همه راحتی، تو قیام کن که قیامتی زد اگر کسی در ِخانه‌ات، دل ماست کرده بهانه‌ات همه جا گرفته نشانه‌ات، به چه حسرتی، به چه حالتی! نه مرا نبین، رصدم نکن، و نظر به خوب و بدم نکن ز درت بیا و ردم نکن، تو که آستان سخاوتی ┄┅┅❅ ?❅┅┅┄ شاعر: جناب آقای قاسم صرافان @rozaneebefarda
عضور ارشد گروهک حوزوی موسوم به مجمع محققین: حجاب تصمیمی شخصی است و تجسس در آن جایز نیست! بدون شرح @rozaneebefarda
👓 گروهی خودجوش به نام شورای عالی اجتهاد در انگلیس! حکم به طهارت سگ دادند! از اعضای این گروه دو نفر فقیه هستند یکی سیدمصطفی محقق دادماد، و دیگری حیدر حب‌الله؛ مدل اجتهاد این دوستان جالب است! ابتدا می‌گویند در قرآن هیچ دلیلی بر نجاست سگ نداریم و اتفاقا در سوره کهف، سگ‌ را عضوی از خانواده دانستند!😳😳😳😳 (سَيَقُولُونَ ثَلاثَةٌ رابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَ يَقُولُونَ خمسه سادسهم کلبهم... از اینکه گفته ششمی سگشان است یعنی جزء خانواده گرفته است😐) پس‌ قرآن وجود سگ را کنار خانواده مدح هم کرده! ❗️ روایات هم دو دسته است، روایات زیادی می‌گوید از آبی که سگ خورده ننوشید و وضو نگیرید، ولی یک روایت هم هست که از ابن مسکان از امام میپرسد اگر شتر،گربه، سگ، یا سایر حیوانات آب خوردند وضو یا غسل می‌شود انجام داد و امام می‌گوید مانعی ندارد ولی بهتر است آب دیگری استفاده کنید! و بعد از این روایت می‌گوید الجمع مهما امکن اولی من الطرح و نهایت به ضمیمه مدح قرآن! می‌گوید جمع روایات این است که همههههه اون روایات مانعه کراهته و آب نجس نمی‌شه و سگ نجس نیست! و اگر در روایات دیگر گفته نجس بخاطر حیوانات ولگرد بوده که نجاست بهشان می‌چسبیده وگرنه خانگی تمیز است و نجس نیست! ❗️ تو را به خدا با این نحو اجتهاد چیزی از دین باقی خواهد ماند؟! برای جمع تبرعی مثالی بهتر از این جمع‌های اقای محقق داماد پیدا می‌کنید؟! الجمع مهما امکن جمع عرفی است نه جمع دلبخواهی! نه جمعی که پسند انگلیسی ها باشد! MEMBERS - International Centre for Collective Ijtihad https://www.collectiveijtihad.org/members @HozeTwit
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت تلخ خانم محجبه رشتی که چند روز قبل مورد هجوم وحشیانه‌ی یک بی‌حجاب ولنگار قرار گرفت 🔸 حاشیه روزنه دستگیری سریع آن زن هتاک و انتشار فیلم عذرخواهی او اتفاق خوبی بود اما بعید به نظر می‌رسد که این سنخ اقدامات موجب شود. یادمان نرفته که بخاطر تذکر صریح نسبت به چه غوغایی به پا کردند و آسمان و زمین را به هم دوختند که چرا به آن زنان حریم‌شکن مثلا اهانت شده! حالا آن عزیزان نگران حقوق بی‌حجابان کجا هستند؟ آقایان معمم موسوم به که می‌خواهید با مکشوفه‌های بی‌حیا و هتاک را هدایت کنید؛ خب بفرمایید! کو کار فرهنگی‌تان؟ کجایید؟ چرا روزه سکوت گرفته‌اید در مقابل رفتار وحشیانه زنان هرزه و هتاک و مکشوفه؟! همانطور که هزار بار گفته‌ایم؛ اگر دستگاه‌های مسئول در پاسداشت حرمت قانون و شریعت و اقدام نکنند، زمینه برای فراهم می‌شود. وقتی مقابل کشف حجاب برخورد قانونی صورت نگیرد، مکشوفه‌های هتاکی پیدا می‌شوند که حریم حجاب زنان محجوب و متدین را به مخاطره می‌اندازند! مدافعان می‌خواهند با و جلوی این جماعت را بگیرند؟ اگر همین رویه ادامه پیدا کند، شاهد اتفاقات تلخ‌تری خواهیم بود که آن زمان علاج واقعه بسیار پرهزینه‌تر و سخت‌تر خواهد بود! @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ببینید|| گزارش کامل مصاحبه با خانم محجبه‌ی رشتی که مورد هجوم زن هتاک مکشوفه قرار گرفت @rozaneebefarda
هدایت شده از پونز
عاشقی دردسری بود نمی دانستم حاصلش خون جگری بود نمی‌دانستیم پرگرفتیم ولی باز به دام افتادیم شرط، بی بال و پری بود نمیدانستیم اینهمه چشم به راهی نگرانم کرده عاشقی دردسری بود نمیدانستیم 📌 @ponezs
ضرب و شتم همسر شهید مدافع حرم بخاطر امر به معروف! آخوندهای صورتی و مدافعان حقوق زنان مکشوفه حرفی برای گفتن ندارند که استفاده کنیم؟! آیا زنان هتاک با پیامک و تهدید به جریمه مالی، بر سر جای خود می‌نشینند؟ یا روز به روز پیشروی خواهند کرد؟ خطر در مسئله حجاب و عفاف بیخ گوش ماست! با شعر و شعار و کار فرهنگی تویتری/اینستاگرامی تخیلی مدنظر برخی دوستان نمی‌شود جلوی این را گرفت! اگر متولیان امر در پاسداشت حریم قانون و شریعت بی‌لکنت و محکم نایستند، فضا برای ایجاد فراهم خواهد شد. @rozaneebefarda
جای زنان هتاک به حجاب، کجاست؟ تيمارستان یا زندان؟! @rozaneebefarda
هتک حرمت زنان مؤمنه و رسوایی ! آتش‌بیار معرکه ۱۴۰۱ که در ماجرای فوت آن زن سنی کردزبان آن مرثیه‌سرایی‌ها را کردند و برای مان از نهج‌البلاغه و امیرالمؤمنین علیه السلام و ماجرای خلخال در آوردن از پای زن یهودی داد سخن دادند، در ماجراهای تلخ اخیر که زنان محجبه و مؤمنه مورد تهاجم عده‌ای زن هتاک مکشوفه واقع شده‌اند، روزه سکوت گرفته‌اند! این اتفاقات و این برخوردهای دوگانه و غش کردن‌های سریالی به طرف دشمنان دین و نظام، رسوای‌شان خواهد کرد. @rozaneebefarda
اعتراض حاج احمد پناهیان به دعوت بهبودی به قم.mp3
4.13M
🎙بشنوید|| اعتراض حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد پناهیان در مراسم شهادت امام باقر(ع) به دعوت از هدایت‌الله بهبودی به یکی از مؤسسات انقلابی قم برای سخنرانی درباره امام خمینی(ره) 🔹همین چند روز پیش در مراسم رحلت امام (ره) در هیئت نسبت به دروغهایی که در کتاب به امام(ره) نسبت داده شده بود [صحبت کردیم] و بعضی از مستنداتش را در آن جلسه برایتان خواندم. یک دفعه یک موسسه انقلابی در همین شهر، بهبودی را دعوت میکند برای سخنرانی! او به ما بگوید امام کیست؟ کجاییم؟ @rozaneebefarda
◾️انا لله و انا الیه راجعون ⚫️ حجت الاسلام‌ والمسلمین‌ محمدرضا آشتیانی‌ نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو جامعه مدرسین قم در سن ۸۳ سالگی به رحمت ایزدی پیوست. ▪️ضمن عرض تسلیت، مراسم تشییع ایشان روز یکشنبه ۴ تیر ساعت ۱۷ از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام به سمت حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام خواهد بود. ▪️ضمنا مراسم شب اول نیز همان شب بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری علیه السلام برگزار خواهد شد. مرحوم آشتیانی نمونه‌ای از یک بود که حضور او در مجلس موجب می‌شد طراز نمایندگی مجلس ارتقا یابد. اخلاص و خدمت‌گذاری و تقوای پرهیز از قدرت، شاخصه بارز این مرد خدا بود. صلوات و حمدی به روح ایشان هدیه کنیم. @rozaneebefarda
روزنه
عضور ارشد گروهک حوزوی موسوم به مجمع محققین: حجاب تصمیمی شخصی است و تجسس در آن جایز نیست! بدون شرح
مسئله حجاب و دلیل سکوت سکولارها! حجت‌الاسلام دکتر مهدوی‌زادگان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حوزوی سکولار اندیش می گوید: "حجاب تصمیمی شخصی است و تجسس در آن جایز نیست!". او این سخن را خطاب به کسانی گفته است که مستند به کتاب و سنت و عقل حجاب را امری اجتماعی و واجب شرعی و عقلایی می دانند. گرچه این سخن شخصی است و هیچ ربط و انبعاثی از معارف اسلامی ندارد. اما چرا این حضرات برابر خشونت هتاکین علیه بانوان محجبه سکوت اختیار کرده اعمال آنان را بر اساس همان عقیده باطل شان ( شخصی بودن حجاب ) محکوم نمی کنند؟! چرا آن نویسنده ای که در راه سست کردن مستندات شرعی و عقلی آموزه حجاب عمری را بیهوده صرف کرده است و ده ها صفحه برداشت های بی ربط را برای اثبات نتیجه ی باطل، به هم بافته است، متنی کوتاه و لو به قدر یک صفحه، در محکومیت اعمال خشونت بار مخالفین حجاب نمی نویسد؟! به راستی، دلیل این سکوت چیست؟ چنین سکوتی بی معنا و مفهوم نیست و باید معلوم کرد که دلیل سکوت شان چیست. بدیهی است که نمی توان منتظر ماند تا پاسخی از ناحیه ساکتین بشنویم. بلکه باید پاسخ معقول را بیان کرد تا مگر توضیحی از ناحیه آنان به گوش رسد. ممکن است در توجیه این سکوت گفته شود که آنان بخاطر بهره برداری دیدگاه متشرعه سکوت می کنند. گرچه این بهانه عذر بدتر از گناه است. مگر مروجان فرهنگ بی حجابی و عریان گری از دیدگاه ساکتین بهره برداری نمی کنند که فقط نگران بهره برداری متشرعه هستند. بنابراین، دلیل سکوت شان این گفته نمی تواند باشد. حقیقت آن است که منازعه این جماعت معمم سکولار اساساً کبروی نیست. مساله این نیست که متشرعین حجاب را امری اجتماعی می دانند ولی آنها شخصی می دانند. آنها نیز این مساله را اجتماعی می دانند، لکن اختلاف شان در مصداق امر اجتماعی است. از نظر ساکتین حجاب امر شخصی است ولی بی‌حجابی امر اجتماعی است. چون بی حجابی مقتضای جامعه سکولار است. و از آنجا که این جماعت همسو و موافق با خواسته جامعه سکولار هستند، سکوت اختیار کرده اند. چنین سکوتی نه فقط نشانه تایید خواسته جامعه دنیوی شده بلکه تایید خشونت طلبی هتاکین است. دردمندانه باید گفت که اگر این دسته از معممین پیش از انقلاب می زیستند، چه نسبتی با حاکمیت طاغوت می داشتند؟ قدر متیقن، حکومتی که مروج مقتضیات فرهنگی جامعه سکولار (بی‌حجابی و عریان‌گری) است، از ناحیه این جماعت سکولار حوزوی احساس خطر نمی‌کرد بلکه ای بسا که آنان را در زمره موافقان و مویدان فرهنگی خود تلقی می‌کرد. @rozaneebefarda
با زائران اهل سنت در مکه از همخوانی تا همدلی یادداشت‌های حج/۸ [صفحه ۱ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 چهره‌های صمیمی ، مهربان و بشاش ، برخی دستار و جمعی کلاه سفید عرقچین بر سر ، با تن پوش های مختلف ، لهجه هایشان در ابراز ارادت و محبت و سلام ،رنگ و بوی جای جای کشور عزیز و فرهنگ رنگارنگ و زیبای وطن را دارد. رغم همه تنوع در پوشش ها و گویش ها، همه با صفا و همدل کنار هم. ▪️هم زبانی محرمی دیگر خود است / همدلی از همزبانی بهتر است . جلسه ساده ولی سرشار از محبت و نشاط برپا شد که تابلویی از حضور اقوام از فارس ، بلوچ و کرد و صفحه ای از دلداری ایرانیان به پیامبر خدا و خاندانش و نمایشی از فهم و درک و فرهنگ ایرانیان است . هتل دار شیبی که اقامت گاه کاروان های زائران اهل سنت ایران از تایباد ، بوکان، سراوان و کرمانشاه در یکی از محل های نزدیک مسجدالحرام روز ۳۱ خرداد میزبان نماینده رهبری معظم انقلاب اسلامی در امور حج و زيارت و رئیس سازمان حج و زیارت و جمعی از مسئولان بعثه و ستاد حج بود. مسئولان ایرانی هتل از مدیر و خدمه و عوامل جمعی شیعه و جمعی از اهل سنت اند، در فضایی بسیار صمیمی همراه با رفاقت و همدلی ها و همکاری در اداره مجموعه و ارائه خدمات به زایران اهل سنت ایرانی شعف انگیز و باعث سرور بود. به طوری که از نمی شد شیعه و سنی را ازهم تمیز داد . این یکدلی و همکاری و دوستی از برکات حج و لطف و عنایت پیامبر رحمت است. باید گفت : ▪️خضر ره اتحاد ترک لباس خودی است/ ما و مجنون در ازل نوشیده ایم از یک شراب . دوری شهرها و تنوع گویش و لهجه و شریعت حجاب اتحاد نبوده و نیست . ما همه از کاسه پربرکت نبی اعظم اسلام زمزم وحدت سرکشیده ایم. همکاری و یکرنگی و تعاون و سبقت در خدمت به زائران توسط جوانان شیعه و سنی چنان زیبا و دیدنی بود که می شد گفت که تجلی عینیت وحدت و مودت و اخوت اسلامی بود. 🔸 همه با هم وارد سالن هتل دار شیبی شدیم سالن غذا خوری که زائران و عوامل برای برپایی مراسم ضیافت و حضور نماینده ولی فقیه با تغییر چیدمان صندلی‌ها و فراهم کردن تجهیزات صوت و نصب پرده ویدئو پروژکتور و تریبون آماده کرده بودند. و همه آماده و منتظر ورود شان بودند . در بدو ورود علما و روحانیون اهل سنت کاروان‌ها به استقبال آمدند و خوشامد گفتند . ورود حجه الاسلام والمسلمین نواب به سالن همراه شد با ابراز محبت و سلام و خیر مقدم زنان و مردان که به احترام از جایشان برخاسته بودند . یکی از روحانیون میانسال با شور خاصی از جمیعت خواست که با ذکر صلوات به نماینده رهبری خوش‌ آمد بگویند. جمیعت چند صد نفره زائران اهل سنت با لباس های زیبای محلی هر یک با کلام و دست تکان دادن و بلند شدن و درخواست دعا ابراز محبت و احترام می کردند. 🔸ماموستا هیمن کاظمی روحانی جوان بوکانی به صدای زیبا به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداخت. شروع جلسه ، کلیپ خیر مقدمی بود که از دختر خانم سه ساله کرمانشاهی با لهجه شیرین کودکانه و کردی بود که در آغاز جلسه پخش شد و حال و هوای جلسه را دگرگون کرد. او با خیر مقدم به سرپرست حجاج ايراني که از ایشان با عنوان حاج آقا نواب یاد می کرد ، گفت :حاج آقا نواب ! شما را خیلی دوست داریم چون سید هستی ، حاج آقا نواب سلام ما را به آقا برسونید و مراقب حاجی ها باشید. بغضها هنگامی ترکید که با زبان معصومانه و شیرینش گفت : آقای نواب در عرفات حاج قاسم دعا کنید! حاج قاسم خیلی آقا را دوست داشت ! همه دلتنگ نام وسردار دلها و لبخندها ، نگاه‌ها ها و رشادت های او بودند .گویا حاج قاسم کلمه رمزی بود که همه عقده ها وا شد و اشک ها بر گونه جاری شد . ▪️حالم چه بد شده ز نبود مکررت/ گاهی ز پشت ابر بیا دل تو شاد کن. زبان معصومانه و شیرین فاطمه خانم لطفی ، به قدر سالها دلتنگی از عدم حضور سردار بزرگ ، زائران و روحانیون اهل سنت و همه مهمانان اشک ریختند و اندوه فراقش تازه گردید و در همان حال که با دست اشکها از صورتشان پاک می کردند برای او دعا کردند و از بزرگی و قدرشناسی دختری کوچک شرمنده و خجل شدند ! که چرا ما نباید در همه این ایام و جای جای این شهر نام و یاد او را بزرگ و زنده نگه نداریم؟! اما همه احساس دین و تعلق خاطر و محبت به سردار بزرگ چه از اهل سنت و شیعه را در خود زنده و ماندگار دیدند . ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
با زائران اهل سنت در مکه از همخوانی تا همدلی یادداشت‌های حج/۸ [صفحه ۲ از ۲] اختصاصی|| حجت‌‌الاسلام حمید احمدی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸 مولوی حاج رحیم نامدار از تایباد اجازه خواست تا در نعت پیامبر اعظم نغمه سرایی کند. با چهره بشاش و با شور و حال خاص به سبک و سیاق اهل سنت خراسان با لحن آهنگین ، چند بیت از اشعار علامه اقبال لاهوری را در مدح پیامبر چنین خواند : آرام جانم نام محمد / آرام جانم نام محمد . این کلمات را زائران و مهمانان از شیعه و سنی بعد هر بیتی که مولوی می خواند هم خوانی و تکرار می کردند . مصطفی بحر است و موج او بلند / خیز این دریا بجوی خویش بند . چون به نام مصطفی خوانم درود / از خجالت آب می گردد وجود. آنگاه نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت دقایقی کوتاه طی سخنانی از ابراز محبت علما و عوامل و زائران اهل سنت تشکر کرد و همه را به استفاده از فرصت حضور دعوت کرد و گفت تلاش کنید با ارسال تصاویر و دلنوشته ها این معنویت ایام حضورتان را به داخل کشور منتقل کنید. و از مسئولان سازمان حج و زیارت کشور در خدمت ویژه به زائران اهل سنت با اختصاص هتل نزدیک به حرم برای اقامه پنج وعده نمازدرمسجدالحرام فراهم کرده تقدیر کرد. آقای سید عباس حسینی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در سخنانی از همراهی مولوی ها و روحانیون با سازمان و کارگزاران در اجرای برنانه های مختلف تشکر کرد . 🔸زائران و عوامل کاروان‌ها و هتل برای ناهار تدارک دیده بودند که خود طبخ کرده و از سرپرست حجاج ایرانی و هیئت همراه پذیرایی نمودند علما و روحانیون اهل سنت با نماینده ولی فقیه در امور حج و زيارت بر سر سفره ساده و صمیمی ناهار را مهمان زائران اهل سنت شدند. قبل از ناهار زایران هر یک هرچه همراه داشتند از گز و سوهان و آجیل و شکلات بر سر سفره گذاشتند تا از مهمانان پذیرایی کنند. سادگی ، صمیمیت و، همدلی و یکرنگی اقوام و مذاهب از زائران ،مسئولان، عوامل و کارگزاران و احترام ، اکرام و تجلیل علما و روحانیون اهل سنت از نماینده ولی فقیه، گویای دلدادگی و علاقه اهل سنت از توده‌های متدین تا علما به رهبری و نظام و تعهد آنان به وحدت اسلامی و ملی و بروز محبت برادرانه و تجلی روح حج بود . و تمرینی از زیست جمعی بر پایه اخوت اسلامی که پیش نیاز حج تمدنی و جهانی است . این همان بشارت خدا وند به مشاهده منافع در حج است که از بالاترین آنها تعهد و پذیرش جمعی یک ملت بر اولویت دادن به منافع ملی و مصالح عمومی ملک و ملت و دیانت است. این درک و هوشمندی ایرانیان است که رغم همه تفاوت ها و تعدد زبان ، قوم و مذهب ، رغم ادعای برخی تریبون های ناهمگون که پژواک صدای بیگانه در خانه اند ، و مدعی رهبری فرقه و گروه و جمیعت هیچگاه صدای صادق مذهب و دین و مردم مسلمان ایران چه از اهل سنت و شیعه نبودند و نیستند . علما و مردم ما از هر طایفه و مذهب و قوم بر سر مصالح و منافع امت اسلام و ایران همه متحد و ید واحده کنار هم ایستاده اند. ▪️معنی یک بیت بودیم از طریق اتحاد چون دو مصرع گرچه در ظاهر جدا بودیم ما. حمید احمدی مکه مکرمه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از اندیشکده مستعدان
✍️سلسله یادداشت های «بررسی حکم فقهی-حقوقی تعدیل اقساط محکوم به (طلا و سکه) در صورت نوسانات شدید بازار» ⁉️ سوال: در صورت افزایش فاحش قیمت طلا و سکه، بسیاری از بدهکاران مهریه که بدهی آنها تقسیط شده است، توانایی پرداخت اقساط به قیمت روز را ندارند. این افراد طبیعتا «درخواست تعدیل اقساط» میکنند. 👈 با توجه به حجم بالای درخواست های مطرح شده در این شرایط: 🔹اولا بررسی آنها، بار سنگینی بر دوش قوه قضائیه میگذارد. 🔹ثانیا مشکلات فراوانی برای بدهکاران مهریه ایجاد میکند. چرا که با تاخیر یک قسط، زن میتواند حکم جلب مرد را گرفته و او را به حبس بیندازد. ⭕️ راه پیشنهادی در این شرایط چیست؟ 🤔 🔷طبق قانون قبلی، تمام درخواست ها به نوبت بررسی میشد. 🔸اینکار با توجه به حجم کاری بالای قوه قضائیه، ممکن بود تا چندین ماه به طول بینجامد و بدهکاران مهریه در این مدت در زندان میماندند. 🔷اما سال 1399 بعضی نمایندگان مجلس متوجه این مشکل شده و طرحی را به مجلس ارائه کردند مبنی بر اینکه درخواست تعدیل اقساط، خارج از نوبت بررسی شود. 🔸این طرح تصویب شد و نتیجه اش این بود که درخواست تعدیل اقساط، زودتر به نتیجه میرسید و بدهکار مهریه مدت کمتری را در زندان سپری میکرد. 🔷اخیرا نمایندگان طرح دیگری را مطرح کردند مبنی بر اینکه در شرایط افزایش فاحش (20 درصد به بالا) قیمت طلا و سکه، با توجه به ناتوانی اکثر بدهکاران مهریه از پرداخت اقساط با قیمت جدید، اقساط تمام درخواست کنندگان، بدون بررسی تعدیل شود. 🔸لذا در صورت تصویب این طرح، در شرایط مذکور نه تنها درخواست تعدیل اقساط خارج از نوبت بررسی نمیشود، بلکه بدون بررسی و به صرف درخواست، تعدیل میشود. 📎لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3 ❇️ عضو کانال اندیشکده مستعدان شوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| شهید بهشتی: جامعه مسلمان‌ها جامعه فضول‌هاست! جایگاه‌شناسی «امر به معروف و نهی از منکر» در کلام شهید آیت‌الله بهشتی 🔸حاشیه روزنه در روزهای اخیر با موجی از تولیدات رسانه‌ای مواجه بودیم که تلاش داشتند چهره‌ای تحریف‌آمیز از شهید بهشتی ارائه دهند و این مجتهد مجاهد را در چارچوب جنبش اباحی‌گری مصادره و تفسیر نمایند. بازخوانی نصوص و محکمات اندیشه و سیره آیت‌الله بهشتی بهترین راه مبارزه با این تحرکات مرموزانه است. ؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053