eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
کاریکاتور هنرمند عرب؛ «محمود عباس» با موضوع چپ کردن ماشین بن‌گویر و کنایه به شعارهای پوچ اسرائیل: «سأقودکم للنصر» ترجمه: شما را به سمت پیروزی رهبری خواهم کرد! 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| تصاویری از حمله شب گذشته حزب‌الله لبنان به پایگاه «حبوشیت» و مقر فرماندهی تیپ حرمون 810 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🟢سراب آزادی منهای خدا و دین 🖊 احمدحسین شریفی 🔸مواجهه وحشیانه پلیس آمریکا با تجمعات مسالمت‌آمیز دانشجویان در حمایت از مظلومین غزه پوچی همه شعارهای آزادی‌خواهانه و بشردوستانه غربیان را آشکار کرد. 🔻بيچاره کسانی که فريب آن لفاظی‌ها و نظربازی‌های ليبرال‌ها را دربارة حقوق بشر و آزادی و انسانيت خورده‌اند و چنين پنداشته و می‌پندارندکه منهای دين و بدون باور به خدا و معاد هم می‌توان نظراً و عملاً از حقوق بشر و آزادی و کرامت انسانی دفاع کرد. کسی که خدا را هم به خدايی و خالقيت به رسميت نمی‌شناسد، چگونه می‌تواند حقوق و آزادی‌های معمولی انسان‌های مظلوم و بی‌دفاع را به رسميت بشناسد؟! تاريخ نشان داده است که شعار حقوق‌ بشر و آزادی منهای باور به خدا و نبوت و معاد، صرفاً ابزاری براي بردگی و ظلم بيشتر است. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔅 «تفکر علامه مصباح برای عمل به تکلیف» 🔻 قسمتی از بیانات استاد رجبی در جلسه درس اخلاق 🆔 @KHAMENEI_QOM
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||شب گذشته در محیط خارج از محل برگزار مهمانی سالیانه «کارمندان رسانه‌ای کاخ سفید» در واشنگتن؛ فعالان حامی فلسطین اسامی و تصویر 125 تن از روزنامه‌نگارانی که در جریان جنگ غزه توسط رژیم غاصب کشته شدند را به تصویر کشیدند. 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||برافراشته شدن پرچم فلسطین در محل برگزاری مهمانی سالیانه کارمندان رسانه‌ای کاخ سفید توسط فعالان حامی فلسطین 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
نمونه‌ای از حرکت‌های دانشجویی در جهان اسلام در حمایت از جبهه مقاومت: دعوت دانشجویان اردنی برای مشارکت همگانی در «جنبش دانشجویی برای حمایت از مقاومت» خطاب به تمام دانشگاه‌های اردن 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||لحظه اصابت موشک‌های حزب‌الله به پایگاه نظامی میرون-شمال فلسطین-شب گذشته: بامداد 9اردیبهشت1403 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||جنبش دانشجویی دانشگاه هاروارد لحظاتی پس از دریافت تهدید نسبت به ارجاع پرونده‌شان به کمیته انضباطی پرچم فلسطین را در این دانشگاه به اهتزاز درآوردند 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||شعار دانشجویان آمریکایی به نفع جبهه مقاومت و گردان‌های عزالدین قسام-نیویورک: یا قسام! تو افتخار مایی سربازهای بیشتر و بیشتر [به نبرد با اسرائیل اعزام کن] 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید||راهپیمایی حمایت از غزه-لندن-روبروی پارلمان بریتانیا 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
نمودار_اجمالیِ_موضوعی_بیانات_رهبر_انقلاب_از_سال_۱۳۹۹_تا_۱۴۰۳_درباره‌ی.pdf
2M
📈 «نمودار اجمالیِ موضوعی» بیانات رهبر انقلاب درباره‌ی «مسئله‌ی حجاب» منتشر شد ✏️ «مسئله‌ی حجاب تبدیل شده به یک چالش و بر کشور ما تحمیل شده؛ این را تحمیل کردند. کسانی نشستند نقشه کشیدند، برنامه‌ریزی کردند که حجاب بشود یک مسئله در کشور ما؛ در حالی‌ که چنین مسئله‌ای در کشور وجود نداشت... بنده نظر قاطع خودم را در این مورد عرض میکنم... از لحاظ شرعی، یک حکم مسلّم شرعی است... این چیزی است که از آن صرف‌نظر نمیشود کرد. مردم ما مسلمانند، مقیّدند،‌ متعبّدند، ‌بانوان ما متعبّدند،‌ باید رعایت کنند این را؛ حکم شرع است. یک نگاه، نگاه قانونی است؛ قانون واجب‌الاطاعه است و در این زمینه، حکم قانونی وجود دارد؛ رعایت حکم قانون برای همه واجب است. چه آن کسانی که به شرع معتقدند، چه حتّی آن کسانی که به شرع هم معتقد نیستند، را بایستی رعایت کنند.» ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ 🔹️رسانه‌ی KHAMENEI.IR مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد «مسئله‌ی حجاب» از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۳ را در قالب نمودار درختیِ موضوعی تدوین و منتشر کرد. 🔹️این نمودار اجمالیِ موضوعی، حاصل بررسی، تحلیل، دسته‌بندی و نمایه‌سازیِ مجموعه بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی این موضوع طی سال‌های ذکر شده با حجم بیش از ۱۰ هزار کلمه است که با روش تحلیلِ بیانات براساس «ساختار ظاهری و سلسه‌مراتبیِ متن» در دسترس مخاطبان و پژوهشگران قرار میگیرد. 🔹️جامعیت، دسته‌بندی و گزارشِ اطلاعات براساسِ منطوق کلامِ گوینده و برخورداری از ضابطه‌ی روشیِ دقیق در دسته‌بندی محتوا از جمله مزیت‌ها و خصوصیات این محصول است. 💻 Farsi.Khamenei.ir
بیانات آیت‌الله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا صفحه ۱ اعوذبالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم، و صلی الله علی محمدٍ و آلِ بَیته الطبین الطّاهرین المعصومین المکرّمین، لا سِیَّما بقیه اللهِ فی الارضین، ارواحنا و اَرواحُ العالَمین لِتُرابِ مَقدَمِهِ الفِداء. حضور شما خواهران بزرگوار از جامعه الزهرا در اینجا برای فراگیری معالم دین، احکام الهی، معارف قران مجید، و تعلم وظایف شرعی بسیار مغتنم و محترم است و ما هم خیلی در این قضیه به شما خیر مقدم می‌گوییم. تبلیغ و نشر دین توسط بانوان رسالت ما یعنی طلاب، فضلا، اساتید، علما، همه این‌ها نصرت دین الهی و تبلیغ رسالت نبی مکرم اسلام است و رسالت نبی مکرم اسلام که در قرآن مجید از آن به “رسالات الله” در جایی تعبیر شد.« الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفى‌ بِاللَّهِ حَسِیباً »و در جایی به تعبیر « بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ » خب این رسالتی است برای نبی مکرم اسلام که تبلیغ “ما اُنزِل الله” است. همین آیه دوم که خواندم بیانگر این حقیقت است به دلالت بسیار واضح و روشن که رسالت نبی مکرم اسلام تبلیغ «ما انزل الله» است، «بلغ ما انزل الیک» دلالت دارد بر این که رسالت پیامبر بزرگوار ما تبلیغ «ما انزل الله» بود وقتی که رسول خدا اینطور است، امیر المومنین، اَبنأهُ المعصومین، ائمه طاهرین، همه همینطور هستند، تکلیف ماها هم معلوم می‌شود، همه ما. خب زنان در تبلیغ این رسالت نقش اساسی می‌تواند داشته باشند، فاطمه زهرا سلام الله علیها و قبل از او خدیجه کبری، خدیجه قرا، که اولین زنی است خدیجه قرا، که در عالم اسلام تمام اموال خود را در راه خدا انفاق کرد و مجاهده کرد مجاهده به مال قبل از مجاهد به نفس در قرآن مجید امر شده، «الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَهً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ الفائِزونَ» تمام مال خود را در اختیار رسول خدا قرار داد برای اینکه تبلیغ رسالات الله بکند. فاطمه زهرا سلام الله علیها چه خطبه‌ها که خواند و خانه به خانه می‌گشت و در می‌زد برای تثبیت و تبلیغ ولایت امیرالمومنین صلوات الله علیه، زینب کبری که خطبه‌هایی خواند در مسیر اسارت که تبلیغ از خون سیدالشهدا و قیام سیدالشهدا کرده باشد، فاطمه معصومه بنت موسی بن جعفر، بسیاری از زنان آل البیت زنانی، که روات بودند، در احوال روات آمده است که این‌ها چقدر روایت نقل می‌کردند. جایگاه مهم و والای بانوان از نظر اسلام قرآن مجید وقتی که مثال می‌خواهد بزند به بهترین بندگان خودش از میان همه مردان و زنان طول تاریخ، از همه مردان مومن و در مقابل باز می‌خواهد مثال بزند به همه کسانی که کفر و الحاد را پیشه گرفتند، هر دو را به زن مثال می‌زند «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ» یعنی آسیه، آنچنان در خانه فرعون می‌دانید که فرعونی که «کَانَ عَالِیٗا مِّنَ المُسرِفین» فرعونی که کودکان و زنان را ذبح می‌کرد، مثل اسرائیل امروز که نمونه‌ اش شد او و لای دیوارها دفن می‌کرد چنین فرعونی یکزن در خانه‌ اش زندگی می‌کرد، شما تصور کنید، فکرش را کنید، چگونه این می‌ تواند ایمان خودش را حفظ بکند چگونه می‌ تواند دین خودش را حفظ بکند نه تنها دین و ایمان خودش را حفظ کرد بلکه از جهت درجه ایمان، خودش را به حدی رساند که خدای تعالی آفریدگار هستی، مسئله مهم است بسیار مهم است، یک موقع من مثال می‌زنم، یک شخص عالم معمولی مثال می‌زند، یک موقع امام معصوم مثال می‌زند، یک موقع رسول مثال می‌زند، و یک موقع خود خدا مثال می‌زند، پروردگار مثال زد اینها را گفت اینها الگو هستند «ضَرَبَ اللهُ مثلاً وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ» مریم را مثال می‌زند هر دو زن هستند، از اون طرف نمونه‌ ی فسق و کفر و الحاد را باز به زن مثال می‌ زند «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ کَفَرُوا امْرَاَتَ نُوحٍ وَ امْرَاَتَ لُوطٍ» عجیب است واقعاً این دو آیه خیلی عجیب است از چه جهت؟! از این جهت که آن را که برای الگوی مومن مثال می‌زند مثلاً آسیه را در خانه یک فرعونی بوده که ظالم‌ ترین ظالمِ روزگار بود و ادعای خدایی می‌ کرد و آن را که به کافر مثال می‌ زند مثال کفار زنانی که در طول تاریخ انبیا من العالم الی زمان الخاتم که نزول قرآن باشد مثال می‌زند. آن دو تا کسانی بودند که همسر انبیاء بودند در خانه انبیاء بودند ببینید در خانه انبیاء بودن ولی خیانت کردن جرمش بسیار بسیار شدیدتر است از کسی که در خانه انبیاء نباشد، فلذا زنان روحانی همسران روحانیت این‌ ها مثل همین همسران انبیا می‌ شوند. @rozaneebefarda
بیانات آیت‌الله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا صفحه ۲ توصیه‌های قرآنی به همسران پیامبر(ص) قرآن مجید نسبت به همسران پیامبر خاتم هم همینجور می‌گوید، می‌فرماید که شما بدانید که اگر گناهی از شما سر بزند عذاب شما از عذاب زنان دیگری که همسر پیامبر نیستند شدیدتر است و هر کسی که به ائمه منصوب باشد. در یک روایتی امام صادق علیه السلام به بعضی از اصحابش فرمودند که تو که منصوب من هستی و شاگرد منی شیعه من هستی اگر گناه بکنی عذاب تو از بقیه شدیدتر است: لِمَکٰانِکَ مِنا، چون تو به ما منتسب هستی و من به شما عرض می‌کنم که ما قطعاً مشمول همین آیات هستیم. آیه شریفه هم دارد نسبت به همسران پیامبر، اگر ثوابی انجام بدهید ثواب شما خیلی بیشتر است اگر گناهی انجام بدهید عذاب شما از بقیه زنان بیشتر است. ببینید اگر اینجور باشد انسان بخواهد تامل بکند که زنان در اسلام چه جایگاهی دارند جایگاهشان آنقدر بالا است و بالا است که ذات مقدس حق در قرآن مجید می‌خواهد الگوی مومنین که همه باید از آن سرمشق بگیرند مثال بزند، خود خدای تعالی به دو تا زن مثال می‌زند مردها را مثال نزده، زن را مثال زده، آن هم الگو برای که؟ نه فقط برای زنان،«وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ» یعنی از زن و مرد چون «الذین آمنو» زن و مرد را شامل می‌شود خب رسالتشان رسالت انبیا است و قبل از انقلاب چقدر زنان سهم بزرگی داشتند در اینکه انقلاب پیروز بشود و قوت قلبی بودند برای مردان و حمایت می‌کردند فرزندانشان را می‌فرستادند برای مبارزه با طاغوت و دوران دفاع مقدس و الان هم همین گونه است، نقش اساسی بانوان در مسأله حجاب الان امروز به شما عرض بکنم که رسالتی را که خب رهبری معظم به شما سپردند چند روز قبل مسئله است. گفتند بانوان ما خودشون باید این قضیه را حل بکنند خب شما وظیفه دارید شرعاً بر شما واجب است این امر ولی امر است. لفظ باید بوده. حکم است، باید حل بکنید. چطوری حل بکنید؟ خب بین خودتان اساتید جامعه الزهرا و بخوانید نخبگان خودتان را جلسه تشکیل بدهید نظر بدهید که با فرماندهی انتظامی آقای رادان و یا دیگرانی که رهبری به این‌ها سپرده این مسئله را چگونه شما می‌خواهید همکاری بکنید؟ حجاب از ضروریات دین است حجاب مسئله مهمی است حجاب امروز یک حربه‌ای شد برای دشمن که علیه نظام دسیسه بکند و امروز از جانب دیگر یک نمادی شد برای انقلابی گری برای حفظ کیان نظام اسلامی. ببینید شما همسران پیامبر در خانه خودشان بودند غذا می‌دادند به اصحاب چون اموال خدیجه در یکی از جهاتی که خرج می‌شد همین بود. اطعام می‌کردند غذا می‌پختند چون در فقر بودند مردم. خب طعام می‌کردند می‌آمدند مردم عرب‌ها اصحاب مسلمین آنجا غذا صرف می‌کردند. لکن در موقع غذا خوردن یا غذا گرفتن خب رو در روی همسران پیامبر واقع می‌شدند. همسران پیامبر در منزل خودشان بودند. خوب در منزل انسان در منزل خودش یک حجاب متعارفی دارد. وقتی میخواهد بیرون برود در جمعیت باشد حجابش شدیدتر قوی‌تر است. این‌ها در منزل خودشان بودند طبعاً ممکن است قسمت‌هایی از زیر گلو یا فرض کنید که قسمت‌هایی از دست معلوم بود طبعاً مثلاً. @rozaneebefarda
بیانات آیت‌الله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا صفحه ۳ مردم غذا را می‌گرفتند این‌ها بعد مقداری آنجا می‌نشستند و صحبت می‌کردند رسول خدا از این قضیه رنج می‌برد که چرا این‌ها باید رو در رو بیایند بنشینند و غذا بخورند و با همسران پیامبر روبرو شوند این پیامبر را نج می‌داد. آیه نازل شد که در این آیه شریفه آمده که « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَنْ یُؤْذَنَ لَکُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَیْرَ نَاظِرِینَ إِنَاهُ وَلَٰکِنْ إِذَا دُعِیتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنْکُمْ ۖ وَاللَّهُ لَا یَسْتَحْیِی مِنَ الْحَقِّ ۚ وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ۚ ذَٰلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَقُلُوبِهِنَّ ۚ وَمَا کَانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَلَا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْوَاجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَدًا ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظِیمًا» دیگه حق ندارید از این به بعد شما از زنان پیامبر رو در رو غذا دریافت بکنید. یک پرده‌ای باید بین شما و بین زنان پیامبر باشد یک حائلی باید باشد برای حجاب یعنی این باشه که شما از پشت آن حائل به نحوی غذا را از این‌ها تحویل بگیرید، که رو در رو همسران پیامبر واقع نشوید خوب این چقدر سخت گرفته بر زنان و الان شما در ادارات و در بعضی از جاها کنفرانس‌ها و کذا و کذا مخصوصاً خیلی از نشست‌های رو در رو که زن و مرد با هم صحبت می‌کنند خب اگر ما بخواهیم ادب اسلامی را ببینیم این آیه شریفه را شامل حال همه این‌ها می‌شود حجاب چیزی نیست که فقیهی پیدا بشود و بگوید که حجاب زنان پیامبر غیر از حجاب زنان دیگر است. «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذَٰلِکَ أَدْنَىٰ أَنْ یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِیمًا» یعنی هم به زنان خودت و هم به زنان مومنین بگو که چی «یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ» به طور مطلق بیرون می‌خواهند بروند در دید اجانب این‌ها «جلابیب» را بر سر گیرند این آیه ظهور واضح دارد که مخصوص مقنعه نیست چون مقنعه «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُیُوبِهِنَّ ۖ» است آنجا تعبیر «یضربن» به کار برده «علی جیوبهن» به کار برده ولی اینجا «یدنین علیهن» گفته «یضربن» نگفته. «یدنین» از ادنا میآید یعنی انداختن چیزی روی چیزی. «یدنین علیهن» با «علی» که متعدی شد یعنی اینکه بیاندازند بر خود. خب فقها گفتند مقصود ساتری است که «من ال… الی القدم» شامل باشد. اینجا صدق «یدنین علیهن»میکند. فلذا این روایت ظهور دارد در حجابی مثل چادر. عربها هم در لغت گفتند، «جلباب» را اکثر اهل لغت ما «تستر جمیع البدن من … الی القدم کسا او عبا و…» خب اون موقع چادر عربها چادر عربی بود، همان فرمایشی که رهبری دیروز گفتند که حرف بسیار زیبایی هم گفتند که چادر حجاب ملی ایرانیها است. این ریشه در اسلام دارد. خوب مسئله بی‌حجابی داریم و بدحجابی بدحجابی یعنی خب خیلی از زنان هستند که تربیت خانوادگی ایشان اینطور است که مثلاً روسری می‌گذارند مقداری از موی سرشان معلوم است و این هم حرام مسلم است یعنی به اجماع همه فقهای اسلام اعم از شیعه و سنی این از آن مسائلی است که بین شیعه و سنی اختلاف نیست همه معتقدند که اگر یک تار موی سر مشخص باشد حرام است اگر روسری به اندازه باشد که ذره‌ای از موی سر معلوم باشد این حرام است و این موضوع اختلافی هم نیست هیچکس اختلاف ندارد در این مسئله یعنی از ضروریات دین هست مسائلی که اختلافی نباشد بین شیعه و سنی و همه حکمی را اتفاق بکنند این قانون و ضابطه ضروریات دین را دارد. این را می‌گویند ضروریات دین یا اگر قرآن مجید صریحا بگوید حکم بکند آنجا می‌شود ضروریات دین این‌ها ممکن است مخالف باشند و مخالفت کنند اما افرادی می‌آیند و کشف حجاب می‌کنند یعنی کلاً بدون روسری این‌ها از یک جهت جنگ با خدا می‌کنند به خاطر اینکه قرآن مجید صریحاً آیه صریح دارد «یدنین علیهن من جلابیب» این‌ها صریح این آیات را دارند به طور علنی مخالفت می‌کنند این‌ها از جهت معنا و رده‌ بندی جزو محارب خدا و رسول حساب می‌شوند به معنای عرفیش البته. جنگ با خدا می‌کنند قرآن مجید رباخوار را گفته که او جنگ با خدا کرده کسی که همسایه خودش را اذیت می‌کند و مومنین را ایذاء می‌کند داریم که «من آذى مؤمناً فقد آذانی و من آذانی فقد آذى اللَّه» خب این از مصداق بارز است و مهمتر از آنهاست زنی که در خیابان می‌آید و کشف حجاب می‌کند و بعد اصرار می‌کند و بعد با مامور درگیر می‌شود. @rozaneebefarda
بیانات آیت‌الله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا صفحه ۴ متجاهرین به فسق اولاً اینها متجاهر به فسق هستند و احترامی ندارند، چون کسی که برای خدا احترام قائل نشده، هیچ احترامی ندارد، از نظر ما مشرکین احترام ندارند، مگر اینکه بیایند در ذمه بلاد اسلامی، فلذا اینها احترام ندارند، چون دارند علنی مخالفت میکنند با خدا و حکم الهی و آنهم با لجاجت، خب وظیفه شما میشود در درجه اول، ببینید اگر مردی بیاید و به اینها تذکر بدهد اینها سروصدا بلند میکنند، خب مرد هم خجالت میکشد و خیلی هم اتفاق افتاده، و مرد نمیتواند با اینها مقابله کند، ولی شما باید خودتان را آماده بکنید. لزوم برنامه ریزی و هماهنگی با نیروی انتظامی برای نهی از منکر بی حجابی امروز روزی است که این معرکه و میدان جهاد شماست، اما با نظم و با آن درایتی که رهبری فرمودند، و اینکه باید با همکاری نیروی انتظامی باشد، طبعا اینها نشستن میخواهد، مشورت میخواهد، برنامه ریزی میخواهد، طرح میخواهد. بنشینید، نخبگانتان را بخوانید، بنده به شما میگوییم، این یک واجب فوری است، و تاخیر هم نباید بشود، الآن در بحبوحه قضیه هستیم، امروز اگر تاخیر بشود، خدای ناکرده اینها فتنه ای بپا بکنند، این وزر و وبال شما و همه ما میشود، باید بنشینید باهم و حتما برنامه بنویسید، آن کسانی که از میان شما اهل تجربه هستند، آن بزرگواری که معاون رئیس جمهور است، خانوم خزعلی، از او بخواهید، باهم بنشینید، نخبگان شما، طرح و برنامه بدهید. خب که چه؟ ‌که چطور میتوانید، به چه نحو موثرتری با نیروی انتظامی هماهنگی بکنید، همکاری بکنید، خب مثلا فرض کنید در این قم ده تا اکیپ پنج نفره، زنان مساله دان که خوب بتواند حرف بزند بقول حضرت موسی که گفت: قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی وَیَسِّرْ لِی أَمْرِی وَاحْلُلْ عُقْدَهً مِنْ لِسَانِی یَفْقَهُوا قَوْلِی. در روایات داریم که هارون افصح بود از حضرت موسی، وَأَخِی هَٰرُونُ هُوَ أَفۡصَحُ مِنِّی لِسَانٗا روش های موثر برای نهی از منکر از طریق گفتگو و خوش رفتاری بر اساس آیات قرآن بعضی از شماها خوب بیان دارید، مساله هم بلدید، در میان همین شماها از بستگان ما هستند و بودند، به من میگفتند که من هیچ زنی را از بدحجاب و بی حجاب نهی از منکر نکردم، مگر اینکه موثر واقع شده، در کیفیت بیان، خیلی هم دیدم تاثیر کرده و در جا هم تاثیر کرده. این است که قرآن مجید می‌فرماید که ٱدۡفَعۡ بِٱلَّتِی هِیَ أَحۡسَنُ فَإِذَا ٱلَّذِی بَیۡنَکَ وَبَیۡنَهُۥ عَدَٰوَهٞ کَأَنَّهُۥ وَلِیٌّ حَمِیمٞ. این آیه قرآن است دارد به ما خبر می‌دهد، مگر می‌شود خدا خبری بدهد و آن خبر خلاف واقع بشود امکان ندارد. منتهای مراتب ما بلد نیستیم چگونه «ادفع بالتی هی احسن» بکنیم. قرآن می‌گوید ای کسی که داری بحث می‌کنی، مباحثه می‌کنی و نهی از منکر می‌کنی، ارشاد می‌کنی، تبلیغ می‌کنی، خطاب به این‌هاست این آیه، یعنی اگر طرف در مقابل تو برگشت و به تو توهین کرد، تو در مقابل توهینش را به او بر نگردان، و با روی خوش به او مطلبی بگو و احترامی بکن. عین همین موضوع برای رسول خدا اتفاق افتاد. در روایت داریم یکی از اشخاصی که خبب قبول نداشت اصلاً دین رسول خدا را یک مطالبی گفت به رسول خدا، رو در رو، اصحاب رسول خدا هم بودند که از اصحاب دیدند او دارد جسارت می‌کند و توهین می‌کند به رسول خدا، شمشیر کشیدند که گردن او را بزنند، حضرت جلوی آنها را گرفت، در همین حال حضرت رو به زمین با شمشیرش و یا با چوبی که دستش بود می‌زد، که در همین حال وحی نازل شد گ، جبرئیل نازل شد که ای پیامبر این شخص را که می‌بینید به شما توهین می‌کند، صفات خوبی دارد با او مدارا کن، حضرت در آن حال بعد از آنکه وحی نازل شد، سرشان را بالا گرفتند و با گشاده رویی و تبسم به طرف نگاه کرد و آن مرد بهت زده شد، در مقابل این رفتار توهین آمیز، این چهره گشاده و منبسط را وقتی از حضرت دید، بعد حضرت به ایشان فرمود که جبرئیل بر من نازل شد و نسبت به شما به من سفارش کرد، تا مدارا کنم چون مرد کریمی هستی سفره داری، انفاق می‌کنی از مال خود، او برگشت گفت که آیا در مکتب شما و مذهب شما اشخاص کریم انقدر احترام دارند؟! همان جا شهادتین را گفت. @rozaneebefarda
بیانات آیت‌الله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا صفحه ۵ در خود آیه، «ادفع بالتی احسن» یعنی اگر در مقام تبلیغ و بیان و گفتار و بحث و گفتگو دیدید طرف مقابل جسارتی کرد به شما و توهین کرد، شما با او خوش رفتاری کنید و خوشرویی کنید معجزه‌اش را می‌بینید، خداوند این را می‌فرماید: «اذا» «اذایِ» مفاجات است، یعنی ناگهان می‌بینید در همین وسط بحث آن شخصی که با شما از قبل دشمن بود، ببینید یه موقع یک شخصی هست که با انسان همین الان دشمن می‌شود در اثنای بحث که می‌شود طرف پرخاشگری میکند، و این وسط یک کینه‌ای ایجاد می‌شود اما موقعی یک شخصی از قدیم با آدم دشمنی دارد، می‌آید می‌خواهد عقده خالی کند این آیه شریفه لفظ «کان» دارد «فاذن الذی ینک و بینه» جمله اسمیه است «عداوه»، نه اینکه «الذی یخالفک او یعاندک»، این تعبیر را نیاورد، جمله فعلیه نیاورد، فرق بین جمله فعلیه و اسمیه این است که در ادبیات جمله اسمیه دلالت بر ثبوت می‌کند اما جمله فعلیه دلالت بر حدث می‌کند، این در جمله اسمیه آمد. «فَإِذَا ٱلَّذِی بَیۡنَکَ وَبَیۡنَهُۥ عَدَٰوَهٞ کَأَنَّهُۥ وَلِیٌّ حَمِیمٞ » یعنی اونی که بین شما و او عداوت به نحوه ثابت بود و عداوت ثبات داشت نه اینکه همین الان وسط جلسه دشمن تو شد، نه، آنی که از قبل بین تو و بین او عداوت و دشمنی وجود داشت آن هم به واسطه این برخورد تو ناگهان در اثنای کلام در وسط کلام تبدیل می‌شود. «کانه» را چرا گفته؟ یعنی که تو باورت نمی‌شود که «ولی حمیم» شد. کانه یعنی این. ولی خدا که می‌داند «کانه» را بلحاظ مخاطب گفته، یعنی «کانه» یعنی تو می‌گویی: عجب! دیدی حالش برگشته خود انسان تعجب میکند. که چجوری کسی که تا دو دقیقه قبل با تو دشمن بود، الآن برگشت و اظهار ارادت میکند و علاقه میکند،و انسان چون باورش نیست،او مثل اینکه کلا اون حالت قبلی اش رفت،یعنی برای خوده انسان باور نمی شود،«کانه» یعنی همین، این را خدا دارد خبر میدهد، این آیه قران هست، بنابراین یک ضابطه کلی است،ضابطه قراردادی نیست،ضابطه شرعی نیست،حکم نیست،اخبار از تکوینیات است، خدای تعالی دارد خبر از چی میدهد آقا؟ از تکوینیات میدهد،یعنی در خارج اینجور میشود،و چنین اتفاقی می افتد،وعده الهی و تکوینیات یعنی واقعا اتفاق می افتد، پس باید همه ما، باید بدانیم همانطور که فقها گفتند اولین مرتبه از امر به معروف و نهی از منکر بیان است لسانی است و دفع بحث بشود به این کیفیت این قطعاً اثر می‌گذارد. مرحله اجبار در نهی از منکر توسط حکومت، در مرتبه بعد از مرحله زبانی این یک تذکری بود راجع به کیفیت امر به معروف و نهی از منکر، که لازم نیست که خدای ناکرده به اجبار بکشد اگر انسان بتواند به این کیفیت امر به معروف و نهی از منکر کند و طرف را هدایت بکند هزاران هزار بار از ضَرب بهتر است، ولو اینکه آن ضرب هم احیاناً مایه حیات است.امیرالمومنین(ع) به حسنین(ع) سفارش کردند در نهج البلاغه هست «ولا تکونا کالبَهائِم»مثل بهائم نباشید، «التی لا تَتَّعظُ اِلا بِالضَّرب». یعنی به فرزندان خود گفت، یعنی که به همه مومنین گفت با اینکه معصوم بودند حضرات، این از باب به قول فقها «ایاک اعنی و اسمعی یا جاره» در واقع به بقیه مومنین دارد می‌گوید،یعنی می‌شود انسان مسلمان به حدی گستاخ بشود که او مثل حیوانات بشود، که نه اصلاً حرف حق را می‌شود به او فرو کرد و فهماند در مغزش و در جانش، مگر با الزام. این است که اسلام الزام قرار داده و مرتبه سوم امر بمعروف و نهی از منکر ضرب است به اجماع همه فقها ما یعنی از فقهای ما از زمان شیخ مفید و قبل از شیخ مفید که، اقدم الفقها تا الان یک نفر پیدا نشده که مخالف باشد که حاکم اسلامی وظیفه اوست و واجب است بر او که مرتبه سوم امر به معروف و نهی از منکر را اجرا کند. یعنی چی یعنی اگر گفتار تاثیر نکرد،سخن تاثیر نکرد به ضرب و اجبار متوسل بشود.حتی اگر به قتل منجر شود باز بر او واجب است تا این اندازه. یعنی مسئله‌ای است اجماعی، اتفاقی، روایات ما هم دارد. اهمیت احیای معنوی افراد از طریق دعوت و ارشاد بنابر این شما الان می‌خواهید مرحله لسانی را انجام بدهید فرقش را می‌دانید که چیست. آن هم ممکن است «متعظ» بکند ولی اگر با خوشرویی و بیان او متحول شود،شما در او حیات ایجاد کردید،«وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا».او از مرگ معنوی نجات دادید وَمَا یَسْتَوِی الْأَحْیَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚکه ما را از مرگ معنوی احیا کردید. احیای معنوی کردید او را، مومن کردید، این تا فردای قیامت برای شما خیلی مهم است،افتخار می‌کنید.رسول خدا فرمود: قُلۡ مَآ أَسۡـَٔلُکُمۡ عَلَیۡهِ مِنۡ أَجۡرٍ إِلَّا مَن شَآءَ أَن یَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلٗا ای مردم یعنی خدای تعالی به رسولش امر می‌کند،که تو به مردم،«قل» ای پیامبر بگو من از این رسالتی که دارم این همه زحمت می‌کشم برای رسالت تبلیغ می‌کنم. @rozaneebefarda
بیانات آیت‌الله سیفی مازندرانی در دیدار با طلاب جامعه الزهرا صفحه ۶ قرآن مجید فرمود: مَا أَنْزَلْنَا عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ این زحمات همه هیچ اجری توقع ندارم، مگر یک چیز، چه چیز؟ یک نفر را احیا بکنم. یک نفر را تربیت بکنم. یک نفر را به اندازه‌ای معرفتش را آگاهیش را ایمانش را بالا ببرم، که او خودش دیگر نیازی به ضرب نداشته باشد، نیازی به زدن نداشته باشد نیازی به اجبار نداشته باشد، نیازی به قهر و الزام نداشته باشد، خودش با دست خودش و با اختیار خودش شَآءَ أَن یَتَّخِذَ إِلَىٰ رَبِّهِ سَبِیلٗا به واسطه تربیت من رسول، معرفت او را بالا بردم آدمش کردم انسان کردم او را که او خودش با عقل و درایت و فکر و اختیار خود راه رب خودش را در پیش گرفته و چقدر ارزش دارد این کار. چقدر مهم است این کار. لزوم برنامه ریزی و هماهنگی با نیروی انتظامی برای نهی از منکر بی حجابی بنابراین شما که با مسئولین انتظامی می‌خواهید طرح و برنامه‌ریزی داشته باشید این را باید اصل قرار دهید یعنی راه‌ها و شگردهایی را که از آن زنانی که موفق بودند در نهی از منکر که تا به حال با هر زن غیر محجبه ای برخورد کردند یعنی گفتاری سخن گفتند او را برگرداندند. موثر بوده، با این اشخاص بنشینید با هم، با اهل تجربه، و برنامه بنویسید و بعد نوبت بگیرید بروید و بگویید ما به فرمان رهبری آمدیم چون ایشان دستور دادند بانوان خودشان باید این قضیه را جمع بکنند، این پیام رهبری را که آقا همین چند روز پیش تاکید کردند،ما می‌خواهیم جمع بکنیم ما اساتید و دانشجویان و طلاب و فضلای جامعه الزهرا و یا غیر جامعه الزهرا طلاب هستیم، عالم هستیم، به مسائل امر به معروف هم آگاه هستیم خوب می‌خواهیم همکاری بکنیم با زنان غیر محجبه که ریشه این فساد هستند و اصل این مسئله پیام اخیر برای مسئله حجاب است و ما هم مامور و موظف هستیم ما مخاطب اصلی رهبری هستیم می‌خواهیم همکاری بکنیم، شما دعوت بکنید، شک نداشته باشید هیچ برو برگرد ندارد قطعاً این‌ها اجابت می‌کنند قطعاً با شما همکاری می‌کنند این‌ها از خدا می‌خواهند و افتخار می‌کنند وظیفه اینهاست امر رهبری به این‌هاست و اگر با مشکلی برخورد کردید در این قضیه ما با تمام وجود در خدمت شما هستیم و نمی‌گذاریم. سفارش برای قیام جمعی و هماهنگ در امر به معروف و نهی از منکر بر اساس آیات قرآن این قیام شما قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ ۖ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَىٰ وَفُرَادَىٰ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا ۚ مَا بِصَاحِبِکُمْ مِنْ جِنَّهٍ ۚ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذَابٍ شَدِیدٍ این یک قیام است به مَثنی باید انجام شود، به فُرادی انجام نمی‌شود قیام امر به معروف مثنی است، مِنْکُمْ أُمَّهٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَیَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ این را «امت» فرموده «تقوموا لله مثنی» اول مَثنی را مقدم کرد بعد اگر نتوانستید هر کسی در حد خودش نهی از منکر بکند این از آن فریضه‌های مثنایی است و جمعی است با هم انجام بدهید انشالله و اقدام بکنید و این را شوخی نگیرید، دین شوخی نیست، دین بازیچه نیست، دین چیزی است که باید تمام هستی و تار و پود وجود خودمان را برایش بدهیم هزاران هزار بار اگر تکه تکه بکنند ما را تمام سلول ما جز دین، ندای دین، چیزی نمی‌گوید. والسلام علیکم و الرحمه الله ▫️مشاهده متن بیانات و سایر مواضع مرتبط با ، در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله سیفی @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| پیوستن دانشگاه ویرمونت _از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های آمریکا_ به در حمایت از 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
شیخ مرتضی حائری.mp3
12.24M
خاطرات آیت‌الله شب‌زنده‌دار از مرحوم آیت‌الله شیخ مرتضی حائری به‌مناسبت ارتحال خانم معصومه حائری، صبیه شیخ مرتضی حائری و همسر آیت‌الله شهید سیدمصطفی خمینی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️حکایتی از دلدادگی مثال‌زدنی شیخ مرتضی حائری به حضرت امام رضا علیه‌السلام تقدم رسیدگی به امور مسلمین بر زیارت در سیره شیخ مرتضی حائری روایتی از چگونگی برخورد آیت‌الله شیخ مرتضی حائری با بازگشت آیت‌الله خامنه‌ای به مشهد در هنگام تحصیل 🔘روزنه؛ دریچه‌ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر: https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در قم از مجریان طرح نور فراجا تقدیر کرد. 🔶حاشیه روزنه این اقدام بهنگام و هوشمندانه در روزهای دشوار مجاهدت‌های پلیس، بسیار معنادار و مؤثر است. امیدواریم همه عزیزان امت حزب‌الله، در این شرایط جنگ احزاب حجاب، از هر گونه حاشیه‌ای برحذر باشند و همه با هم ید واحده شوند برای تحقق فرامین حجابیه رهبری. @rozaneebefarda