پنج گفتار در نقد دیدگاه های دکتر محسن رنانی.pdf
843.1K
پنج گفتار در نقد دیدگاه های دکتر محسن رنانی
( تحلیل و نقد نامه « سلام میهن » دکتر محسن رنانی؛ روشنفکران ایرانی چرا و چه نامزدی را میپسندند؛ شجاعت تقوای دموکراتیک؛ در خدمت و خیانت وسط بازان؛ انقلاب اسلامی و نعل وارونه مدرن خواهان )
حجتالاسلام والمسلمین مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 محسن رنانی از جمله دانشگاهیانی است که در دولت های سازندگی و اصلاحات و تدبیر و حالا در دولت چهاردهم در بالاترین سطح طرف مشاوره بوده است و با ولع خاصی در مبارزات انتخاباتی از برآمدن این دولت ها دفاع کرده است.
بنابر این، او در کارنامه آنها سهیم بوده است. حال آنکه او هیچگاه شجاعت برعهده گرفتن مسئولیت سهم خود در کارنامه این دولت ها را نداشته بلکه همواره در گفتارهایش خود را منتقد و معترض جلوه داده است. با مطالعه نبشه های چند سال اخیر وی نمی توان تصور کرد که رنانی حاضر به همکاری با جمهوری اسلامی باشد. مگر اینکه گفته شود او با نبشته های انتقادی علمی نمای خود خدا حافظی کرده است.
به هر حال، انتظار این است که رنانی این بار مسئولیت سهم خود در دولت جدید را برعهده گیرد و به میهن ایران پاسخگو باشد. در اینجا پنج گفتار در نقد دیدگاه های آقای محسن رنانی را که در چند سال اخیر یادداشت کرده ام برای تنویر افکار عمومی آورده ام.
@rozaneebefarda
تیتر صریح کیهان علیه لوییجرگه غربگرایان!
آقای پزشکیان، آیا تذکر رهبر حکیم انقلاب به نامزدهای انتخابات را که روز عید غدیر بیان کردند، از یاد بردهاند؟
رئیسجمهور منتخب دقت کنند که ایشان فرمودند؛
من به نامزدهای محترم انتخابات عرض میکنم با خداوند خودتان عهد کنید که اگر موفق شدید و توانستید مسئولیتی به دست بیاورید:
۱- کسان و کارگزاران خود را از کسانی قرار ندهید که ذرهای با انقلاب زاویه دارند. آن کسی که با انقلاب، با امام راحل، با نظام اسلامی ذرهای زاویه داشته باشد به درد شما نمیخورد و همکار خوبی برای شما نخواهد بود.
۲- آن کسی که دلبسته آمریکا باشد و تصور کند که بدون لطف آمریکا نمیشود قدم از قدم برداشت در کشور، برای شما همکار خوبی نخواهد بود. او از ظرفیتهای کشور استفاده نخواهد کرد و خوب مدیریت نخواهد کرد.
۳- آن کسی که راهبرد دین و شریعت را مورد بیاعتنایی قرار دهد او با شما همکار خوبی نخواهد بود.
۴- کسی را انتخاب کنید که اهل دین، اهل شریعت، اهل انقلاب، اهل اعتقاد کامل به نظام باشد.
۵ - اگر شما نامزدهای محترم یک چنین عهدی با خدای خودتان ببندید بدانید که کارهایی که برای انتخابات میکنید همهاش حسنه خواهد بود.
آقای پزشکیان! شما از رهبر انقلاب یاد میکنید و نسبت به اجرای سیاستهای کلی نظام که از سوی ایشان ابلاغ میشود تأکید دارید اما به بیانات و رهنمودهای آن رهبر عظیمالشأن توجه کافی ندارید، در حالی که شایسته است معرکه نااهلان و منحرفان را به هم بزنید و از افراد سالم و متخصص استفاده کنید.
🔹️ ادامه یادداشت....
@rozaneebefarda
آقای پزشکیان! ریاست جمهوری را به ظریف اجاره دادهاید؟!
حسین شریعتمداری|| مدیر مسئول روزنامه کیهان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱ـ آقای ظریف که چهارشنبه شب، در اقدامی غیرمتعارف به صدا و سیما دعوت شده بود تا از جایگاه حزبی (و نه رسمی) رئیس شورای راهبری دولت چهاردهم درباره فرآیند انتخاب وزرا سخن بگوید، به نکاتی اشاره کردند که اولاً، از سوی کسی که سالهای متمادی در مسئولیتهای بلندپایه نظام اسلامی بوده است، تعجبآور و تأسفآور بود و تأسفآورتر آنکه ایشان در حالی به نمایندگی از جانب آقای پزشکیان سخن میگفت که اظهاراتش نه فقط با #قانون_اساسی و #مبانی_صریح_اسلامی در #تناقض بود بلکه با آنچه از رئیسجمهور منتخب به وضوح دیده و شنیده شده است نیز یکصد و هشتاد درجه تفاوت داشت. بخوانید!
۲- آقای ظریف درباره معیارها و ملاکهای مورد نظر برای گزینش اعضای کابینه میگوید: «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز میگیرید، شیعه باشید امتیاز نمیگیرید»!
باید از آقای ظریف پرسید:
الف: از کِی تا به حال «شیعه بودن» در جمهوری اسلامی خصوصیت و به اصطلاح، امتیاز منفی تلقی میشود؟!
ب: میفرمایید «از مذاهب و ادیان رسمی باشید امتیاز میگیرید، شیعه باشید امتیاز نمیگیرید»! آیا منظورتان این است که شیعه جزء مذاهب و ادیان رسمی نیست؟!
ج: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، از مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی کشور یاد شده است. جنابعالی چه کارهاید و از کدام جایگاه، شیعه بودن را در گزینش اعضای کابینه، خصوصیت منفی تلقی کردهاید؟! چه کسی به شما چنین اجازهای داده است؟!
د: آقای ظریف لطفا بدون سفسطه و از این شاخه به آن شاخه پریدن- که عادت شناختهشده جنابعالی است- بفرمایید این دیدگاه شما درباره شیعه با آنچه پیوسته و بیوقفه از سوی آمریکا و صهیونیستها تبلیغ میشود چه تفاوتی دارد؟! حتما میدانید و بارها خوانده و شنیدهاید که صهیونیستها اصلیترین مشکل خود را دیدگاه و گفتمان تشیع میدانند و بارها بر مقابله با آن به عنوان یک خط استراتژیک و غیر قابل تغییر تاکید ورزیده و میورزند.
۳ـ عجیبترین و سؤالبرانگیزترین نکته در اظهارات چهارشنبه شب ظریف، مغایرت و تناقض آشکار دیدگاه اعلامشده ایشان با دیدگاه رسماً اعلامشده و به وضوح دیدهشده جناب دکتر پزشکیان، رئیسجمهور منتخب است. آقای پزشکیان در طول یک هفته اخیر بیشترین حضور را در مراسم عزاداری حضرت اباعبداللهالحسین علیهالسلام داشته و در هیئتها و مراسم مختلف حضور یافته و در سوگ امام حسین(ع) بر سینه و سر زدهاند.
اظهارات آقای ظریف علیه تشیع با ارادت رسماً و بارها اعلام گردیده و دیده شده جناب پزشکیان در تناقض و مخالفت آشکار است.
۴- اصلیترین سخن در این وجیزه پرسشی است که از رئیسجمهور محترم منتخب در میان است و آن پرسش این است: آقای پزشکیان! آیا ریاست جمهوری را به آقای ظریف اجاره دادهاید؟!
پاسخ به یقین منفی است ولی اگر خدای نخواسته مثبت باشد! باید خاضعانه به جناب پزشکیان گفت: آقای ظریف مستأجر خوبی نیست؛ ریاست جمهوری را از ایشان پس بگیرید!
۵- و بالاخره سخنی نیز با دستاندرکاران برنامه در صدا و سیما در میان است. اظهارات ضدشیعی ظریف (چه عامدانه و چه ناآگاهانه) بسیار صریح بود و از مجری برنامه و سردبیر پشت گوشی مجری در برنامه انتظار میرفت سخنان سخیف آقای ظریف را بیپاسخ نگذارند و در حالی که هنوز یک روز بیشتر از عاشورای حسینی علیهالسلام نگذشته بود، از کنار این اهانت بیتفاوت
عبور نکنند.
https://kayhan.ir/001Dyl
#دولت_در_دولت
#ظریف
#بحرانهای_مصنوعی
@rozaneebefarda
تشکیک در صداقت سکولارهای حوزوی
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سکولارهای حوزوی در ادعای دفاع از تشیع صداقت ندارند!
اگر آنان رگ غیرت شان برای دفاع از کیان تشیع میجنبد، چرا در مقابل این اظهارات سخیف ظریف در تضعیف تشیع روزه سکوت گرفتهاند؟!
اعقاب اینها در دوران نهضت امام خمینی هم شاه را پرچمدار تشیع میدانستند و به بهانه واهی حفظ تشیع، مدام طرف شاه غش میکردند!
الحمدلله میزان صداقت و غیرت دینی این جماعت هم روشن شد.
معلوم شد آنها کاملا جناحی و باندی موضعگیری می کنند و چیزی که برای شان اهمیت ندارد، مسائل هویتی شیعه است.
اگر تشیع برای شان اهمیتی داشت کلمهای بر زبان میآوردند!
چقدر ترحمبرانگیز و بیچارهاند این سکولارهای حوزوی!
یک عمر نان این ادعاهای دفاع از تشیع را بخوری و زمین و زمان را بخاطرش زیر سؤال ببری، بعد در مقابل اظهارات سخیف و علنی یک عنصر بدسابقه، #لکنت_زبان و #روزه_سکوت بگیری!
حاشا به غیرت تان!
فقط بلدند در مقابل امثال آقای عالی و رحیمپور و پناهیان _که عمر و آبرویشان را برای اسلام گذاشتهاند و البته خالی از خطا هم نیستند_ رگگردنی شوند و بیانیه صادر کنند یا در پستوهای فتنه و توطئه، ترور شخصیتی این افراد را طراحی و اجرا کنند!
@rozaneebefarda
رادیکالهای بدسابقه عضو لوییجرگه غربگرایان(شورای راهبردی) را بشناسیم/ 4
▫️ #تقدیس_برجام از آن جایی شروع شد که حسن روحانی بود و نبود آن را مساوی آب خوردن مردم و به راه افتادن جنگ دانست! اما روحانی در این برجامسرایی تنها نبود؛ برخی از افرادی که امروز در شورای راهبردی ظریف-پزشکیان حضور دارند نیز بر همین عقیدهاند. برخی از آنها معتقد بودند اگر به برجام برنگردیم شورش خیابانی خواهد شد!👇
B2n.ir/w98626
فیاض زاهد از همین افراد برجامیست که امروز حلقه بستهی دور آقای پزشکیان را تشکیل دادهاند.
فیاض از رادیکالهای سوپر اصلاح طلب است، چرا که حتی از اصلاحطلبان قدیمی چون بهزاد نبوی هم عبور کرده و در وصف حال خود نسبت به حسینیه جماران و امام خمینی میگوید:
« حسينيه جماران براي همه ما نوستالژي است، اما براي يك جريان سياسي كه ميخواهد فردا را تبيين كند، زيادي قديمي است. افراد حاضر در جلسه همگي از نيروهاي وفادار انقلابي هستند كه از چپ به ميانه رسيدهاند.»👇
B2n.ir/b99505
▫️فیاض زاهد از امام عبور کرده و به بازرگان رسیده است:
«در سال 58 مهندس بازرگان و اندیشههای متعادل کننده او از نظر اجتماعی طرفداران زیادی نداشت، اما امروز اندیشههای وی و آن نوع اسلام روحانی و رحمانی یا نگرش دولت اصلاحات که موفقترین دولت در حوزه اقتصادی بود نشان میدهد که پیوند میان این دو هم با خاستگاه تاریخی در سازگاری است و هم مسئولان را ترغیب به همکاری میکند. جراحیهای سخت ما را در تقابل قرار میدهد و نتیجهای حاصل نخواهد شد. این یک فرایند زمان بر و طولانی است.»
👇
https://www.jahannews.com/news/656489
@rozaneebefarda
جوابیه حجتالاسلام احمد زادهوش به اظهارات سخیف محسن رنانی در مورد احضار دخترکان مکشوفه کرجی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای سردار حمید هداوند
فرماندهی محترم انتظامی استان البرز
سلام علیکم
اخیرا و در پی اقدام شایسته جنابعالی و همکاران محترمتان در رسیدگی به تخلفات انجام شده در مراسم سوگواری محرم، نامه ای خطاب به شما در فضای مجازی منتشر شده و نویسنده به زعم خویش اقدام شما را زیر سؤال برده است.
نامه سراسر اشکال و پر از مغالطه ، شما را نگران نسازد و بر راه مستقیم خود ثابت قدم و استوار باشید.
در اینجا به برخی از اشتباهات فاحش و اشکالات واضح این نامه اشاره میکنم:
۱ . در خصوص احضار دختران نوشته است: « اگر قانون ملاک است؛ آیا عنوان مجرمانهای در قوانین جزایی تحت عنوان «هنجارشکنی» یا «خدشهدار شدن احساسات عزاداران حسینی» وجود دارد؟ اگر آری، احضار این دختران بر اساس دستور کدام مرجع قضایی بوده است؟ »
ایشان باید توجه کند که حجاب علاوه بر آنکه واجب الهی و ارزش مهمی در همه ادیان الهی است در ایران یک هنجار اجتماعی است.
هَنجار اجتماعی ( Social norm) در اصطلاح دانش جامعهشناسی به الگوی رفتاری گفته میشود که روابط و کنشهای اجتماعی را تنظیم میکند، اکثریت جامعه خود را به آن پایبند میدانند و در صورتی که شخصی آن را رعایت نکند (هنجارشکنی)، جامعه عکس العمل نشان میدهد و هنجار با قانون کنترل میشود.
جامعه بزرگ زنان ایران حتی پس از آشوب های دوسال پیش و در حالیکه میدانستند در برههای از زمان ابهام قانونی و اجرایی در خصوص حجاب بانوان وجود دارد اکثریت قاطع آنان التزام خود را به این ارزش الهی نشان دادند و ثابت کردند که حجاب در ایران یک هنجار اجتماعی است.
۲ . در نامه به جنابعالی نوشته: « اگر افکار عمومی ملاک است، منظور افکار عمومی کدام یک از بخشها یا قشرهای جامعه است؟ مثلا اگر از نتایج انتخابات اخیر کمک بگیریم، اکنون جامعه دارای سه گروه جمعیتی بزرگ است (۵۱ درصدی، ۲۷ درصدی، و ۲۲ درصدی) که اینها قضاوتشان نسبت به یک چنین پدیدهای متفاوت است، معیار شما برای تبعیت از افکار عمومی، کدام بخشهای جامعه است؟»
چنین عباراتی نشان میدهد که گویا نویسنده تصور میکند اشخاصی که در انتخابات شرکت نکرده اند از کشف حجاب در مراسم امام حسین علیه السلام خوشحال میشوند! و یا افکار عمومی میلیون ها نفری که کاندیدای مورد علاقه شان بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات هر روز در مراسم سنتی هیئات عزاداری شرکت کرد از کشف حجاب چند زن زنجیر زن نگران نشده اند!
واقعاً به چنین فهمی میتوان نام جامعه شناسی نهاد ؟!
۳. نویسنده در بخش دیگری از نامه خود به برخی از ناپسندی های مراسم سوگواری اشاره کرده و آنها را با کشف حجاب در عاشورا مقایسه کرده و پرسیده است که آیا آنها را هم احضار میکنید؟
ما میدانیم که نیروی محترم انتظامی همواره با همه ناهنجاریها موجود برخورد کرده و بسیاری از آنها را علاج و برطرف نموده است اما این را هم میدانیم که در این زمان « بی حجابی» پیشران فرهنگ مبتذل غرب و لبه تیز اسلام ستیزی است.
میرزای شیرازی مرجع بزرگ شیعه میدانستند که در ممالک اسلامی اشکالات و انحرافات متعددی در افکار و اعمال مسلمانان وجود دارد اما در بین همه ی آنها فقط استعمال توتون و تنباکو را در حکم محاربه با امام زمان علیه السلام دانستند. چون بصیرت و زمان شناسی و دشمن شناسی ژرفی داشتند و توطئهها را میفهمیدند.
۴ . امیدوارم منظور ایشان از اینکه نوشته اند: « خوب است نیروی محترم انتظامی بیش از آن که نگران رعایت هنجارها باشد نگران حفظ حریم و حرمت خویش باشد.» تهدید نباشد.
۵ . همه ما از عزاداری پسران و دختران نسل نو در ماه محرم و صفر و نیز شادی آنان در مناسبات سیاسی و مذهبی استقبال میکنیم. اشکالات احتمالی را هم اصلاح میکنیم و اجازه نمیدهیم کسانی این حضور مبارک را مخدوش کنند و آن را به نفع خواستههای نامبارک شان مصادره به مطلوب کنند.
۶ . خوشبختانه نویسنده این نامه اهل شهر بزرگ و زیبای اصفهان نیستند بلکه اهل روستای اصفهان هستند. چرا که اخیراً و بخاطر اینکه تناسب آرای انتخابات مردم این شهر فهیم و اصیل با مذاق وی نساخته و او را عصبانی کرده ، آن را روستا نامیده اند!
عزت و پیروزی و توفیقات روزافزون شما و همکاران محترمتان را در سایه لطف امام عصر ارواحنا فداه از خدای بزرگ خواهانم.
والسلام
احمد زادهوش
طلبه ای کوچک از حوزه علمیه اصفهان
جمعه ۲۹ تیرماه ۱۴۰۳
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔹️توصیه رهبر انقلاب به مجلس و دولت: #صدای_واحد_ایران
✏️ رهبر انقلاب اسلامی صبح امروز در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم:
باید در مسائل مهم صدای واحد از کشور شنیده شود. یک جاهایی هست که بایستی دولت و مجلس و مسئولان گوناگون یک حرف بزنند. آن کسانی که در دنیا گوش تیز کردند تا نشانههای اختلاف و دوگانگی را پیدا کنند، آنها مایوس شوند؛ یک صدا باید شنیده شود.۱۴۰۳/۴/۳۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️رهبر انقلاب: حضور مجلس در مسائل سیاسی و بینالمللی بسیار مهم است. یک نمونه خوب از حضور مجلس قانون اقدام راهبردی است. ۱۴۰۳/۴/۳۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
روزنه
🔹️رهبر انقلاب: حضور مجلس در مسائل سیاسی و بینالمللی بسیار مهم است. یک نمونه خوب از حضور مجلس قانون
تودهنی رهبر به خط سازش
تودهنی محکم رهبر معظم انقلاب به اصحاب #خط_سازش که در انتخابات اخیر #قانون_اقدام_راهبردی را مانع توافق و عامل شکست برجام معرفی کردند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
44.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹️توصیه مهم رهبر انقلاب به رئیس جمهور و منتخب و مجلس درباره انتخاب اعضای دولت جدید و رای اعتماد به آنها. ۱۴۰۳/۴/۳۱
🖼 #بسته_خبری
💻 Farsi.Khamenei.ir
روزنه
🔹️توصیه مهم رهبر انقلاب به رئیس جمهور و منتخب و مجلس درباره انتخاب اعضای دولت جدید و رای اعتماد به آ
فصلالخطاب رهبر حکیم انقلاب پیرامون شاخصهای اعضای کابینه دولت جدید
https://eitaa.com/rozaneebefarda/15327
۱. صادق باشند
۲. امین باشند
۳. متدین و متشرع باشند
۴. از بن دندان به جمهوری اسلامی و نظام اسلامی #معتقد باشد!
۵. ایمان
۶. امید به آینده؛ افق آینده را روشن بیینند/ آنها که در نظرشان افق آینده تاریک است و کاری نمی شود کرد، نمی شود به آنها مسئولیتهای کلیدی داد
۷. اشتهار به پاکدستی و صداقت
۸. سابقه سوء نداشته باشند
۹. نگرش ملی داشته باشند/ غرق در مسائل جناحی و سیاسی نشوند
۱۰. کارآمدی لازم (بر اساس سوابق و تحقیق و ...)
انشالله هیئت وزیران #کارآمد و به دردبخور، متدین و انقلابی بر سر کار بیایند و بتوانند مسائل کشور را پیش ببرند.
🔶حاشیه روزنه
از این لحظه به بعد روند و ریل و ملاک انتخاب کابینه جدید اعلان شد.
اگر رئیسجمهور منتخب و رئیسمجلس محترم بر این شاخصها بایستند و خدای ناکرده تساهل و تخطی صورت نگیرد، نتیجه خوبی در پی دارد و انشالله اعضای لوییجرگه غربگرایان با این بیانات تیرهای شان به سنگ خواهد خورد و کاری از پیش نخواهند برد. البته تا لحظه آخر باید مراقب و بیدار بود...
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مخالفت آشکار روحانی و ظریف با #قانون_اقدام_راهبردی
دیگاه صریح رهبر معظم انقلاب در حمایت از این قانون
رسوایی دیگر برای برجامیان و مدال افتخاری دیگر برای #مجلس_انقلابی
@rozaneebefarda
هدایت شده از کانال رسمی میثم مطیعی
Zohr10Moharram1403[03].mp3
12.44M
🎙قُتِلَ الحُسَین... (زمینه)
🔺بانوای: حاج میثم مطیعی
👈 متن شعر:
Meysammotiee.ir/post/2042
🏴 عصر عاشورای حسینی #محرم۱۴۰۳
☑️ @MeysamMotiee
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 توصیه رهبر انقلاب به مجلس درباره قانونگذاری:
👈 قانون باید مبتنی بر کارشناسی باشد
✏️ رهبر انقلاب: قانون خوب یک خصوصیّاتی دارد. یکی از خصوصیّات قانون خوب این است که مبتنی بر کارشناسی باشد.
✏️ البتّه بنده اطّلاع دارم که مرکز پژوهشهای مجلس کارهای خوبی میکند و در کمیسیونها از کارشناسهای مختلف دعوت میشود؛ ما اینها را اطّلاع داریم. هر چه بیشتر قانون مبتنی باشد بر کارشناسی، این قانون بهتر است.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم. ۱۴۰۳/۴/۳۱
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/57106
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| چگونه از خداوند و اهل بیت(ع) حاجت بخواهیم...
استاد مسعود عالی
▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
👇
@rozaneebefarda
خطر فعالسازی گسلهای مذهبی و قومیتی توسط برخی چهرههای سیاسی
#اختصاصی|| استاد ابوالقاسم علیدوست (مدرس درس خارج حوزه قم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#یادداشت_شفاهی
بسم الله الرحمن الرحیم
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَاهْدِنِى لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِى مَنْ تَشَاءُ إِلىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
بزرگوارانی که حقیر را میشناسند میدانند که اگر حرفی میزنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمیخواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را میشناسد میداند.
چنانکه در مورد صحبت جناب آقای #ظریف به هیچ وجه نمیخواهم از بعضی از بداخلاقیهایی که شاید ضرورت نداشت و بلکه قابل توجیه نبود، دفاع کنم اما...
▫️نکتهای که به نظرم میرسد یک این است که واقعاش بنده نمیفهمم #تبعیض_مثبت [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟]
🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسناش ذاتی است؛ چنانکه میدانید بعضی عناوین قبح و حسناش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست.
ما نمیتوانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که #تبعیض هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستیها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را میدهیم به تو، به آن یکی نمیدهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث #نژاد را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست.
بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان #قوم باشد، یا از فلان #قبیله باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه میدهد، باید کار صورت بگیرد.
▫️مطلبی که حالا باز ممکن است به گوش جناب آقای ظریف برسد یا دوستانشان برسانند، ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده میشود این است که بعضی وقتها بحثی را مطرح میکنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامهاش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست!
🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینهساز برخی نکات بشود که افرادی #سوءاستفاده بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثهای که پیش آمد_ دارد به طرف یکنوع استقرار و آرامش میرود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلمهای غیرقابل کنترل راه نیفتد.
▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما میگویید «راعنا» اینها تمسخر و سوءاستفاده میکنند، نگویید این جمله را. به نظر میرسد اگر این مطلب مورد توجه قرار میگرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمیشد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود.
▫️چیزی که من خیلی بهنظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای ناکرده ما با بیدقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث #گسل_مذهبی بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند!
🔻 شما میدانید ما متأسفانه بعضی حرکتها را میبینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آنها را تأیید نمیکنند! یعنی از کارهایی که انجام میشود، خب این کارها گاهی موجب میشود یک وقت بهانه دست اینها داده میشود.
🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم #وحدت_اسلامی خدشهدار نشود هم از #حریم_تشیع دفاع شود.
به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم #وحدت_ملی کشور باید حفظ شود.
🔻به عنوان یک شهروند عرض میکنم، هر جملهای که باعث #گسل_ملی شود و بخواهد جمعیتها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است.
به نظرم اگر اینجا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حملههایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمیکنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که میگویند ممکن است این اظهارات زمینهاش را ایجاد کرده باشد.
▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
👇
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید|| ناگفتههای از شاخصههای مدیریتی و اخلاقی #شهید_رئیسی
استاد مسعود عالی
▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📢 موفقیت رئیسجمهور در اداره کشور، موفقیت همه ماست
✏️ رهبر انقلاب: من توصیهی مؤکّدی که اینجا یادداشت کردهام، تعامل سازندهی [مجلس شورای اسلامی] با دولت جدید است. همه کمک کنند که رئیسجمهور منتخب بتواند وظایفی را که در قبال کشور دارد، انجام بدهد.
✏️ اگر ما توانستیم جوری رفتار کنیم که رئیسجمهور موفّق بشود، این موفّقیّت همهی ما است؛ اگر او در ادارهی کشور، در پیشبرد اقتصاد کشور، در مسائل بینالمللی کشور، در مسائل فرهنگی کشور به موفّقیّت دست پیدا کند، همهی ما به موفّقیّت دست [پیدا] کردهایم؛ پیروزی او پیروزی همهی ما است؛ این را باید واقعاً از بن دندان باور کنیم.
🔹️بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس دوازدهم. ۱۴۰۳/۴/۳۱
🔸متن کامل بیانات:
khl.ink/f/57106
تغییر دولتها خللی در اجرای طرح نور به وجود نمیآورد
مواضع صریح جانشین فرمانده کل انتظامی کشور درباره استمرار اجرای طرح نور
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سردار قاسم رضایی در جلسه شورای تأمین استان قزوین:
قانون ملاک کار ماست و با تغییر دولتها خللی در اجرای این طرح به وجود نمی آید، برخورد با جرم مشهود از وظایف ذاتی انتظامی است، ما اسیر امواج نخواهیم شد، ما در حوزه عفاف و حجاب وظیفه قانونی و تکلیف شرعی داریم، لازم است شورای تأمین هم در راستای حمایت از این طرح گام بردارد، بنابراین طرح نور تعطیلبردار نیست، چرا که امر به معروف و نهی از منکر یکی فروع دین است و نمی توان فروع دین را تعطیل کرد.
🔻بررسی های تخصصی نشان می دهد یکی از موضوعات جدی که به حقوق شهروندی آسیب زده و بار بسیار سنگینی برای نظام و باری مضاعف برای رده های قضائی و انتظامی ایجاد کرده این است که هزینه جرم هیچ تناسبی با جرم ندارد.
🔻قوانین اثر بازدارندگی لازم را ندارند، این موضوع اقتدار پلیس را هم زیر سؤال می برد، این مسئله باید به عنوان مطالبه جدی شورای تأمین از دستگاه قانونگذار باشد، مجلس انقلابی باید پاسخگوی حقوق شهروندی باشد و به صورت چند فوریتی به این موضوع ورود کند. شورای تأمین باید مکاتبه ای را با مجلس داشته باشد و از نمایندگان استان در این حوزه مطالبه گری کنید، رسانه ها و خبرنگاران نیز توجیه شوند و در این حوزه مطالبه گری کنند، اگر بخواهیم هزینه های اداره کشور را کاهش دهیم، باید قوانینی وضع شود که بازدارندگی لازم را داشته باشند، بی شک این یکی از کمک های ماندگار به نظام خواهد بود.
▫️از مجلس انقلابی انتظار می رود از این حقوق شهروندی دفاع کنند، اصلی ترین حقوقی که نیاز است مجلس انقلابی به عنوان چند فوریتی در دستور کار خود قرار دهد، همین موضوع است که مجازات ها با جرایم تناسب داشته باشند. اینها نیازمند یک مطالبه جمعی و عمومی است، اگر مجازاتهای بازدارنده و قوانین سختگیرانه ایجاد شود کسی فکر ارتکاب جرم به سرش نخواهد زد، در این صورت میزان آرامش و احساس امنیت در جامعه ارتقاء می یابد و حقوق شهروندی نیز رعایت می شود، هزینه های صرف شده در این زمینه ها نیز به مراتب پایین می آید.
▫️روزنه؛ دریچهای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
👇
@rozaneebefarda
روزنه
خطر فعالسازی گسلهای مذهبی و قومیتی توسط برخی چهرههای سیاسی #اختصاصی|| استاد ابوالقاسم علیدوست
تذنیب
این یادداشت در گروههای نخبگانی حوزوی و دانشگاهی با استقبال مواجه شده و بازخوردهای فراوانی توسط مخاطبان ارجمند ارسال شده است.
ضمن تقدیر از همه طرفین بحث،دیدگاهتان را برایمان بفرستید تا در ادامه مسیر مورد استفاده تحریریه روزنه قرار گیرد.
مجموعه اظهارنظرها نشانگر آن است که منطق طیف سیاسی غربگرای رادیکال در #تضعیف_تشیع و #روحانیت، تا چه اندازه سست است؛ چنانکه هیچ کس توانایی دفاع از اینان را ندارد و الحمدلله در خط #دفاع_از_تشیع و #ولایت و #روحانیت، اجماع همدلی و همگرایی حداکثری وجود دارد و این #سرمایه_اسلامی-و_ملی را باید پاس بداریم و در #سالهای_سخت آینده این سرمایه بسیار به کار میآید.
یادمان نمیرود که حفظ کیان تشیع و حریم ولایت و اساس نظام اسلامی، خط قرمز ابدی همه مؤمنین و متدینین و امت حزبالله و حوزویان است.
▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
👇
@rozaneebefarda
روشنفکران غربگرا و ضرورت قدرشناسی از نعمت مردم سالاری دینی
استاد داوود مهدویزادگان|| پژوهشگر فقه و اندیشه سیاسی و عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات علوم انسانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
وقتی می شنویم که در شورای راهبردی انتخاب وزرای دولت چهاردهم افرادی حضور دارند یا طرف مشورت قرار می گیرند که بعضاً با نظام اسلامی زاویه جدی دارند و از پایان علائم حیاتی این نظام سخن گفته اند یا برای تغییر قوانین اسلامی طومار امضا جمع کرده اند یا سابقه محکومیت قضایی دارند، این سوال برای هر انسان منصف و دلسوخته انقلاب شکل میگیرد که اگر اکنون در رژیم منحوس پهلوی به سر می بردیم این سنخ از مخالفین و معارضین سیاسی در نظام طاغوت چه شأن و جایگاهی داشتند؟
آیا این دسته از مخالفین رژیم منحوس پهلوی به مثل جمهوری اسلامی چنین موقعیتی را پیدا می کردند که در جابجایی قدرت آنهم در بالاترین سطح سیاسی ایفای نقش کنند؛ یعنی وزیر و مدیران عالی رتبه حکومتی تعیین کنند؟ برای مثال آیا مخالفین انقلابی مانند مطهری، بهشتی، خامنه ای و رجایی و شریعتی یا مخالفین ملایمی مانند بازرگان و سحابی در دوره پهلوی چنین موقعیتی را داشتند که بتوانند در جابجایی قدرت و انتخاب مقامات عالی رتبه سیاسی و فرهنگی حکومت دخالت کنند یا خیر؟
مسلماً چنین نبوده است. هیچیک از این افراد نه فقط در انتخاب مقامات دخالت نداشتند بلکه اغلب آنها در محرومیت و محدودیت های شدید سیاسی و امنیتی به سر می بردند.
طرح این مسأله ی واضح و روشن از این جهت اهمیت دارد که اولا التفات عمومی به حقیقت مردم سالاری دینی در ایران قوت بیشتری پیدا کند و بیش از گذشته در حمایت و پاسداشت گوهری که خود ملت در پدید آمدن آن نقش داشتند، اهتمام بورزند. چون همچنان دشمنان ملت در صدد نابودی یا مصادره به مطلوب کردن های نا مشروع این گوهر درخشان هستند.
ثالثاً و مهم تر از آن توجه دادن به این عده از افراد زاویه دار با نظام اسلامی است که باید در پندار و گفتارشان تجدید نظرهای جدی به عمل آورند و قدر دان جمهوری اسلامی باشند که به آنان اجازه می دهد علیرغم همه گونه بدگویی و بدخواهی هایی که داشته و دارند در جابجایی سطوح عالی قدرت مداخله کنند.
اینان باید به این حقیقت اذعان کنند که گفتمان یا عمل سیاسی آنان نبوده که چنین شأن و جایگاهی را به آنها اعطا کرده است. اگر این چنین است، چرا در دوره پهلوی شاهد این اتفاق نبودیم. چرا نتوانستند میراث مشروطه را حفظ کنند و نگذارند به سادگی به چنگ نظامیان مستبد و دیکتاتور و استکبار جهانی بیافتد.
باید این افراد از روشنفکر بازی های پوچ و بیهوده خود دست بردارند و همچون ملت قدردان و حافظ مردم سالاری دینی ایران که حاصل خون هزاران شهید و مجاهدت مردان و زنان بزرگ خدا جو است، باشند. اگر این گوهر مردمی صدمه ببیند، آنها گمان نکنند که از گزند اتفاقات بعدی در امان خواهند بود بلکه آنان دوباره مجبور خواهند شد در موقعیت هایی بسیار ناچیز پادویی استبدادی بدتر از استبداد پهلوی را کنند.
▫️روزنه؛ خانه فضلا و فرهیختگان
👇
@rozaneebefarda
روزنه
خطر فعالسازی گسلهای مذهبی و قومیتی توسط برخی چهرههای سیاسی #اختصاصی|| استاد ابوالقاسم علیدوست
تبعیض مثبت؛ مطالبهی فرصتسوز خوارج از امیرالمؤمنین(علیهالسلام)
نقدی بر اظهارات محمدجواد ظریف و سیاستهای حاکم بر شورای راهبردی دولت جدید
حجتالاسلام محمد عشائری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
1️⃣پرده اول: عصر رسول الله و خلفای سهگانه؛
به مقتضای کتاب خدا و سنت رسول الله صلی الله علیه و آله، تا زمان وفات پیامبر، در جامعه اسلامی هیچ قبیلهای بر هیچ قبیله دیگری برتری نداشت و تنها سنجه برتری، تقوا بود. پس از رحلت رسول الله، در مدرسه خلفا برتری قریش بر قبایل دیگر که از زمان سقیفه «موجّه» شده بود، به تدریج با تفسیر به رأی و جعل روایات، به یک امر «مقدّس قرآنی» نیز تبدیل شد تا بتواند جایگاه «اهل البیت» را در فرهنگ مسلمانان بگیرد.
امتداد سیاسی این تحریف آشکار این بود که کارگزاران خلفا غالبا از قریشیان انتخاب میشدند و غیرقریشیان حتی در صورت کارآمدی، جایگاه چندانی در دستگاه کارگزاری خلفا نداشتند. شورای شش نفره از قریشیان انتخاب شد و دستورات به گونهای برای شورا صادر شد که خروجی شورا یک خلیفه قریشی باشد. در عصر عثمان نیز استیلای قرشیان بر امر سیاست ادامه یافت (لم تمض سنة من إمارة عثمان حتى اتخذ رجال من قريش أموالا في الامصار وانقطع إليهم الناس...) (تاریخ طبری)
قریشیان افزون بر اشغال بیشترین جایگاه حاکمیتی، از جهات دیگر نیز غلبه یافته بودند؛ در عرصهی اقتصاد رانتهای مالیِ موجّه شده و مقدس شدهای که به قریشیان اختصاص مییافت، به بالاترین حد ممکن رسیده بود! در عرصه فرهنگ و دانش، خلیفه دوم قاریان معروف بلاد را از قرائت قرآن با لهجهی غیرقریشی منع میکرد! چنانکه ابنمسعود را از قرائت حتی یک کلمهی قرآنی به لهجهی هذیل منع کرد (فإذا أتاك كتابي هذا فأقرء الناس بلغة قريش ولا تقرئهم بلغة هذيل) و کتابت قرآن را فقط به رسم الخط قریش قبول داشت (فاكتبوها بلغة مضر فإن القرآن نزل على رجل من مضر) املای قرآن را نیز فقط توسط جوانان قریش مقبول میداشت (لا يُملِينّ في مصاحفنا هذه إلا غلمان قريش او غلمان ثقیف)! خلیفه سوم نیز چهار نفر را مأمور توحید مصاحف کرد که فقط یکی از آنها (زید بن ثابت) غیرقرشی بود اما دستور داد که در هنگام اختلاف، نظر زید را کنار بگذارند چون قرآن به لغت قریش نازل شده است! با اینکه زید از همه آنها قرآنشناستر بود!
یکی از دلایل اعتراض مسلمانان به عثمان که منجر به قتل او شد، اعطای امتیازات ویژه به قریش (بویژه امویان و مروانیان) بود! پروژه برترسازی قریش در عرصههای مختلف سیاست،اقتصاد و فرهنگ موجب خشم سران و فعالان قبایل دیگر شده بود...
2️⃣پرده دوم: جنگ صفین؛
در ماجرای حکمیت، پس از آنکه امیرالمؤمنین علیه السلام با اکراه فراوان آتشبس را پذیرفت، نوبت به تعیین حَکَم رسید. حضرت که میدانست معاویه عمروعاص را انتخاب خواهد کرد، فرمود: «معاویه هیچ یک از قریشیان اطراف خودش را به شایستگی عمروعاص نمیداند بنابراین او را به حکمیت انتخاب خواهد کرد پس شما هم باید ابن عباس را انتخاب کنید چرا که ابنعباس هر گرهی را که عمرو ببندد میتواند بگشاید و هر گرهی را که او بگشاید میتواند ببندد...» اما اشعث به ایشان اعتراض کرد که ما نمیتوانیم بپذیریم که در میان مسلمانان دو نفر از قریش به حکمیت انتخاب شود! اگر آنان یک قرشی انتخاب کرده باشند، ما باید یک غیرقرشی انتخاب کنیم! امام که دانست منظورش ابوموسی است، فرمود: شخصی که شما میگویید در مقابل خدانشناسی مانند عمرو فریب خواهد خورد.... اما اشعث در پاسخ گفت: «به خدا سوگند اینکه حکمین به چیزی که ما دوست نداریم حکم کنند اما یکی از آنها یمنی باشد برایمان دوستداشتنیتر است تا اینکه به آنچه که دوست داریم حکم کنند اما هر دو مُضَری (قریشی) باشند!» (وَ اللَّهِ لَأَنْ يَحْكُمَا بِبَعْضِ مَا نَكْرَهُ وَ أَحَدُهُمَا مِنْ أَهْلِ الْيَمَنِ أَحَبُّ إِلَيْنَا مِنْ أَنْ يَكُونَ بَعْضُ مَا نُحِبُّ فِي حُكْمِهِمَا وَ هُمَا مُضَرِيَّان)!
▫️این استدلال اشعث استدلال عجیبی است! چرا یک غیرقرشی، حتی اگر ناکارآمد باشد و به ضرر کوفیان حکم کند، باز هم باید مقبولتر باشد؟! چنین استدلالی نشان میدهد که او برای مبارزه با سیطره قریش بر امر سیاست، میخواهد یک «غیرقریشی ناکارآمد» را بر یک «قریشی کارآمد» ترجیح دهد! این همان «تبعیض مثبت» است که «کارآمدی» در پای آن قربانی میشود و آتشی به پا میکند که «منافع ملیِ» کوفیان در آن میسوزد.
@rozaneebefarda