eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
پرچمی به نام شیخ شهید @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 یک نماد و پرچم است. و گرامی‌داشت او، تکریم همه‌ی آن معتقَداتی است که او بدان‌ها ایمان داشت و بر این ایمان خود، مردانه ایستاد؛ همه‌ی طعن‌ها، تهمت‌ها و ناسزاها را به جان خرید، ترور شد و جان به در برد، بارها از سوی دوستان به پناهندگی تشویق شد و تن به ذلت نداد، و در نهایت آگاهانه بر سر این آرمان، سر به دار سپرد. شیخ فضل‌الله نماد در برابر و سرسپردگی به استعمار است؛ نماد در فضای دوداندود سخت‌ترین ها است؛ نماد در غربت جهالت‌ها و سستی‌هاست؛ نماد ایستادگی تا پای جان بر سر اسلام ناب است. و ما باید این نماد را هرچه بیش‌تر گرامی بداریم اگر می‌خواهیم در برابر غرب‌باوری و جهالت و سستی و بایستیم. شیخ فضل‌الله پرچم بلند است در برابر همه‌ی تهاجمات. شیخ فضل‌الله سیدالشهدای تاریخ معاصر ایران است و هیچ‌کس در این بوم، از او به حسین بن علی (علیهماالسلام) شبیه‌تر نیست؛ پس باید بر همان نهج که بر ابی‌عبدالله (علیه‌السلام) مرثیه می‌خوانیم، بر او نیز مرثیه بخوانیم و بگرییم. این گریستن، خیلی چیزها به ما یاد می‌دهد و یادآوری می‌کند و دل ما را به خیلی چیزها گره می‌زند و از خیلی چیزها بیزار می‌کند، همچنان که اشک بر سالار شهیدان چنین است. پس بخوانیم روضه را... @risheh @rozaneebefarda
@rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مدیر نظام نوّابی: «پس از ختم استنطاق و محاکمه‌ی شیخ شهید، او را به نظمیه بردیم و روی نیمکتی نشاندیم. آقا گذشته از درد پای ناشی از ترور، مریض و خسته بود، و افزون بر این، از سخن مُستنطِق که هنگام محاکمه تهدید کرده و گفته بود: «هرکس کلمه‌ای از جریان (استنطاق) در خارج نقل کند، به همان مجازاتی می‌رسد که او الآنه خواهد رسید»، و نیز بساطی که موقع برگشتن در توپخانه می‌دید، یقین داشت او را می‌کشند. خود من در این هنگام... به‌کلّی روحیه‌ام را باخته بودم، هیچ امیدی نداشتم. شبِ قبلش دار را در مقابل بالاخانه‌ای که آقایان در آن حبس بودند بر پا کرده بودند. صحنه‌ی توپخانه مملوّ از خلق بود. ایوان‌های نظمیه و تلگراف‌خانه و تمام اطاق‌ها و پشت بام‌های اطراف مالامال جمعیت بود. دوربین‌های عکاسی در ایوان تلگراف‌خانه و چند گوشه و کنار دیگر مجهّز و مسلّط به روی پایه‌ها سوار شده بودند. همه‌چیز گواهی می‌داد که هیچ جای امیدی نیست. تمام مقدمات اعدام از شب پیش تهیه شده بود. یک حلقه مجاهد، دور دار دایره زده بودند. چهارپایه‌ای زیر دار گذاشته شده بود. مردم، مسلسلْ کف می‌زدند و یک‌ریز فحش و دشنام می‌دادند. هیاهوی عجیبی صحن توپخانه را پر کرده بود که من هرگز نظیر آن را نه دیده بودم و نه دیگر به چشم دیدم... ناگهان یکی از سران مجاهدین... به سرعت وارد نظمیه شد و راه‌پله‌های بالا را پیش گرفت تا برود اطاق‌های بالا. آقا سرش را از روی دست‌هایش برداشت و به آن شخص آرام گفت: «اگر من باید بروم آن‌جا (با دست میدان توپخانه را نشان داد) که معطّلم نکنید؛ و اگر باید بروم آن‌جا (با دست اطاق حبس خود را نشان داد) که باز هم معطّلم نکنید». آن شخص جواب داد: «الآن تکلیف معین می‌شود» و با سرعت رفت بالا و بلافاصله برگشت و گفت: «بفرمایید آن‌جا!» (میدان توپخانه را نشان داد). آقا با طمأنینه برخاست و عصازنان به طرف در نظمیه رفت. جمعیت، جلوی درِ نظمیه را مسدود کرده بود. آقا زیر در مکث کرد. مجاهدین مسلّح، مردم را پس و پیش کرده، راه را جلو او باز کردند. آقا همان‌طور که زیر در ایستاده بود، نگاهی به مردم انداخت و رو را به آسمان کرد و این آیه را تلاوت فرمود: «وَ أُفَوِّضُ أَمْري إِلَى اللهِ إِنَّ اللهَ بَصيرٌ بِالْعِبادِ» و به طرف دار راه افتاد... آقا هفتادساله بود و محاسنش سفید شده بود. همین‌طور عصازنان با آرامی و طمأنینه به طرف دار می‌رفت و مردم را تماشا می‌کرد تا نزدیک چهارپایه‌ی دار رسید. یک‌مرتبه به عقب برگشت و صدا زد: «نادعلی!» ... ببینید در آن دقیقه‌ی وحشتناک و میان آن‌همه جار و جنجال، آقا حواسش چه‌قدر جمع بود که نوکر خود را میان آن‌همه ازدحام شناخت و او را صدا کرد... هیچ‌وقت آن ساعت را فراموش نمی‌کنم... نادعلی فوراً جمعیت را عقب زد و پرید و خودش را به آقا رسانید و گفت: «بله آقا!...». مردم که یک جار و جنجالِ جهنمی راه انداخته بودند، یک‌مرتبه ساکت شدند و می‌خواستند ببینند آقا چه‌کار دارد. خیال می‌کردند مثلاً وصیتی می‌خواهد بکند. حالا همه منتظرند ببینند آقا چه‌کار دارد... دست آقا رفت توی جیب بغلش و کیسه‌ای درآورد و انداخت جلو نادعلی و گفت: «علی، این مُهرها را خُرد کن!».... الله اکبر کبیراً! ببینید در آن ساعت بی‌صاحب، این مردْ ملتفت چه چیزهایی بوده! نمی‌خواسته بعد از خودش مهرهایش به دست دشمنانش بیفتد تا سندسازی کنند... نادعلی همان‌جا چند تا مهر از توی کیسه درآورد و جلوی چشم آقا خورد کرد. آقا بعد از این‌که از خورد شدن مهرها مطمئن شد به نادعلی گفت «برو!» و دوباره راه افتاد و به پای چهارپایه زیر دار رسید...» مدیر نظام نوابی: پس از اعدام، جنازه‌ی شیخ را به حیاط نظمیه آوردند و «مقابل در حیاط، روی یک نیمکت بی‌پشتی گذاشتند. اما مگر ول کردند؟! جماعت کثیری مجاهد و غیرمجاهد از بیرون فشار آوردند و ریختند توی حیاط. محشری بر پا شده بود. مثل مور و ملخ از سر و کول هم بالا می‌رفتند. همه می‌خواستند خود را به جنازه برسانند... آن‌قدر با قنداقه‌ی تفنگ و لگد به نعش آقا زدند که خونابه از سر و صورت و دماغ و دهنش روی گونه‌ها و محاسنش سرازیر شد. هرکه هرچه در دست داشت، می‌زد. آن‌هایی هم که دستشان به نعش نمی‌رسید، تف می‌انداختند. در اثر این ضربات همه‌جوره و همه‌جانبه، جسد از روی نیمکت به زمین افتاد... به همه‌ی مقدسات قسم، که در این ساعت، گودال قتلگاه را به چشم خود دیدم.» @risheh @rozaneebefarda
💥تلاش نافرجام برای خدشه در آراء فقهی مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹محمد سروش محلاتی، روحانی اعتدالگرا و نزدیک به خرده جریان در قم است. او از جمله است که روزنامه نگاری را از روزنامه جمهوری اسلامی شروع کرده است. اکنون علاوه بر برخی جلسات شبه علمی در مؤسسات فهیم و مفتاح کرامت، هر از گاهی یادداشت هایی را در صفحات مجازی اش و برخی نشریات همگرا منتشر می کند. در یکی از آخرین نوشته‌هایش، مطلبی در نقد دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری مدظله‌العالی در باب غنا و موسیقی نگاشته است. صدالبته که نقد علمی نسبت به نظریات فقهی رهبری معظم، نه تنها بایسته ملامت نیست که نشانه است و در تتمیم و ترویج آراء ایشان نیز اثر مثبت دارد اما وقتی یک ژورنالیست با سوابق سیاسی خاص، با رویکردی جهت دار وارد بحث می شود، نمی توان سهل انگارانه با آن مواجه شد. در روزهای اخیر و همزمان با انتشار و رونمایی از بحث‌های فقهی رهبری معظم در باب غنا و موسیقی، جناب آقای سروش محلاتی فرصت را مغتنم شمرده و در نشریه ، ارگان (با ارتزاق از بودجه دولتی)، به انتشار متنی مغالطه‌آمیز در تقریر نظر مقام معظم رهبری پرداخته است. نکته جالب یادداشت سروش، اتکای بحث بر است! حال آنکه این خاطره تفسیر امام خامنه‌ای را مخدوش نمی‌کند بلکه صرفا یک ملاک حرمت به ملاکات حرمت موسیقی طاغوتی اضافه و آن را أشد حرمتا معرفی میکند. باصطلاح اثبات شیء نفی ما عدا نمی‌کند. این مجله سروش را با لفظ آیت‌الله نامبرده است! @rozaneebefarda
فتنه گری های ! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 هنگامه انتخابات که نزدیک می شود، برخی از مدعیان صلح و اصلاح، به نوعی و دچار می شوند که در زمین زدن رقیب سیاسی، از کاربست هیچ وسیله‌ای فروگذار نمی کنند! اخیرا به رسم موسم های سیاسی قبلی، یک خبرنگار اصلاح‌طلب که گماشته رسانه‌ای رسمی بیت آقای منتظری در قم است، به شدت فعال شده و به جای کار حرفه‌ای و ایجابی چارچوب مند، تخریب سازمان یافته علیه چهره‌های انقلابی را کلید زده است. شگرد کهنه او این است که خود را خودی جا می زند، نفوذ می کند، حرفهای خودمانی داخل جبهه انقلاب را استراق سمع می کند و بر اساس آن، به طراحی جنگ روانی سلبی و تخریبی می پردازد. او خوب آموخته که انقلابی ها را در مقابل انقلابی ها قرار دهد، گسل های اختلاف را فعال سازد و از آب گل آلود به نفع جبهه سیاسی خود ماهی بگیرد. تأثیرگذاری این حربه های ظاهرا پیش پا افتاده در تضعیف جبهه حزب‌الله، بیشتر ناشی از عدم شناخت جوجه عمرعاص های جوان و بازی خوردن از بافته های ظاهرفریب آنان است. علمدار های حزب‌الله به خوبی می دانند که این جماعت فتنه طلب نه دل شان برای ذوالنور سوخته نه آقاتهرانی، نه خیرخواه قالیباف اند و نه دلسوز جلیلی و فتاح؛ آنان اجیرند و مأمور که رقیب را تخریب و سبد رأی شان را لبریز کنند! فقط همین صدالبته که حزب‌اللهی‌ها هرگز بر اسامی خاص از یک اردوگاه سیاسی مشخص جمود ندارند؛ آنان خود زودتر از هرکس دیگر، عیوب خودی ها را تذکر می دهند اما از آن سو، عمروعاص ها را هم خوب می شناسند و بازی دادن شان آسان نیست! 🔸پی افزود آخرین افاضه اهانت آمیز این فعال فتنه ۸۸، خوارج نامیدن جناب حجت الاسلام پناهیان است. @rozaneebefarda
روزنه
برنامه مشکوک آمریکایی برای #ظریف 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸هیچ ایرانی غیرتمندی از برخورد اها
ظریف را چرا تحریم کرده‌اند؟! حسین شریعتمداری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تحریم آقای ظریف در فاصله کوتاهی بعد از انتشار خبر آن با انبوهی از اظهارنظرهای داخلی و خارجی روبرو شده است که همچنان نیز ادامه دارد. تقریبا در تمامی این اظهار نظرها، از اقدام ترامپ با عناوینی نظیر  نسنجیده، احمقانه، دور از عرف دیپلماتیک و... یاد شده است که قابل انکار نبوده و پذیرفتنی است. اما این سکه روی دیگری نیز دارد که نباید از آن غفلت کرده و نادیده گرفته شود. روی دیگر این ماجرا که درس‌آموز و عبرت‌انگیز است اینکه تحریم آقای ظریف نشان داد دولت محترم طی ۶ سال گذشته در اعتماد به آمریکا و گره زدن همه مسائل -‌حتی آب خوردن مردم- به مذاکرات هسته‌ای، به بیراهه رفته است و علی‌رغم توصیه‌ها و هشدارهای پی‌درپی صاحبنظران، سراب را آب پنداشته و با این خطای بزرگ بسیاری از امکانات و ظرفیت‌های کشور برباد رفته است! به بیان دیگر، تحریم آقای ظریف خط بطلان پُر‌رنگی است که بر مواضع چند سال گذشته دولت کشیده شده است.   نیم نگاهی به ۶ سال گذشته بیندازید! چه می‌بینید؟! امتیازات فراوانی که داده‌ایم! و یک مشت وعده نسیه که گرفته‌ایم! با این حساب، دولتی که اینهمه امتیاز نقد داده و در مقابل فقط وعده نسیه گرفته است نباید با مخالفت آمریکا روبرو شود تا آنجا که وزیر امور خارجه ایران که مقام ارشد مذاکرات مورد ‌اشاره بوده است نیز تحریم شود! باید توجه داشت که ترامپ بارها اعلام کرده است خواهان ادامه مذاکرات با ایران است و یکی از انگیزه‌های رسما اعلام شده خود برای خروج از برجام را وادار کردن ایران به مذاکره اعلام کرده بود و تاکنون برای تحقق این خواسته خود به چندین و چند میانجی ریز و درشت متوسل شده است، بنابراین نباید آقای ظریف را که مقام ارشد مذاکره‌کننده بوده است، تحریم کند! اما چرا ایشان را تحریم می‌کند؟! در‌باره این اقدام ترامپ اگرچه احتمالات متعددی هست ولی از آن میان، سه احتمال قوی‌تر از سایر احتمالات به نظر می‌رسد، بخوانید! ۱- بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب که مذاکره با آمریکا را «سم» و اکیدا ممنوع اعلام کرده بودند، این باب برای همیشه بسته شده است. از این روی، وقتی قرار بر مذاکره نباشد، چرا آمریکا برای حفظ حیثیت سیاسی و ترمیم آبروی از دست رفته خود پیشدستی نکرده و آقای ظریف را تحریم نکند؟! اهمیت آقای ظریف برای آمریکا حضور ایشان در مذاکرات بوده است بنابراین، وقتی مذاکره‌ای در میان نباشد با عرض پوزش باید گفت دیگر حفظ جایگاه ایشان برای آمریکا ضرورتی ندارد!  ۲- بعید نیست که تحریم آقای ظریف با این انگیزه صورت گرفته باشد که دولت را به سوی مذاکره با اروپا ترغیب کند! و از آنجا که تروئیکای اروپا بارها به صراحت اعلام کرده است که در برخورد با ایران با آمریکا اختلاف راهبردی ندارد، چنانچه تحریم آقای ظریف با انگیزه یاد شده صورت گرفته باشد رویکرد دولت به اروپا، افتادن در چاه عمیقی است که آمریکا و اروپا متحدا پیش پای ایران اسلامی حفر کرده‌اند! ۳- این احتمال نیز قابل ‌اشاره است که با توجه نقش دولت در تحمیل- البته ناخواسته- فاجعه برجام به ملت و نظام، آمریکا با تحریم آقای ظریف که مذاکره‌کننده ارشد کشورمان بوده است، به گونه‌ای غیر‌مستقیم و با بهره‌گیری از ترفند «تظاهر به مخالفت» در پی آن باشد که برجام را به زیان آمریکا و به نفع ایران جا بزند و از این طریق زمینه‌ای برای ادامه روند قبلی دولت فراهم آورده و برجام‌های ۲ و ۳ و... را نیز در پوشش کنوانسیون پالرمو،  FATF ، CFT و... به ایران اسلامی تحمیل کند! و بالاخره آنچه به وضوح دیده می‌شود بطلان راهی است که دولت محترم طی ۶ سال گذشته در اعتماد به آمریکا و اروپا و گره زدن مسائل اصلی کشور به مذاکرات و برجام بد‌فرجام پیموده است و سند گویایی بر ضرورت تغییر ریل دولت از خارج به داخل است. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥بازداشت عامل ارسال فیلم از طلبه آمر بمعروف به صفحه مسیح علینژاد ♦️فرد بی‌حجابی که از آمر به معروف فیلم گرفته و برای رسانه‌های دشمن ارسال کرده بود؛ ساعاتی پس از انتشار فیلم، با وصول به سامانه دادسرای ارشاد و صدور دستور قضایی، توسط مامورین اطلاعات و امنیت شناسایی و بازداشت شد. ♦️طی روزهای اخیر، رئیس دادگاه انقلاب اعلام کرده بود متخلفینی که از خودشان یا دیگران فیلم در رابطه با بگیرند و منتشر کنند و یا آن را به افراد یا رسانه‌های دشمن ارسال کنند، مشمول ماده ۵۰۸ قانون مجازات اسلامی خواهند بود و بین یک تا ده سال حبس برایشان در نظر گرفته می‌شود. ♦️در صورت مشاهده چنین موضوعاتی یا سایر مواردی که قبلا اطلاع رسانی شده است، بدون هیچگونه درگیری با متخلفین، با گرفتن تصویر از این افراد و پلاک اتومبیل آنها، مورد را به به شماره ۰۹۰۵۴۳۰۹۴۸۴ در پیام‌رسان‌های بله، ایتا، سروش، گپ و... ارسال کنند. موضوع پیگیری می شود @rozaneebefarda
خانه از پای بست ویران است... درنگی در متن و حاشیه هتک حرمت سیدالشهداء(ع) در ورزشگاه کربلا 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 به نظر می آید آنچه باید در این قضیه مورد توجه جدی واقع شود، فقط رقص و آواز علنی در کربلا و هتک حرمت این سرزمین مقدس نیست! بلکه مساله اصلی این است: "چگونه قانون یک مملکت با اکثریت شیعی اهمیتی به رعایت شریعت در آن سرزمین نمی دهد؟!" و چگونه نظام حاکم بر آن سرزمین نباید اسلامی باشد؟! برای پیاده شدن اغراض شارع، کربلا با غیر آن چه فرقی دارد؟ مگر نه این است که:الارض کلها للامام؟! بزرگترین معروف تشکیل نظام اسلامی است! وقتی از آن بی تفاوت عبور کردیم، بزرگترین منکر رخ داده است! منکری که با تشکیل ندادن حکومت اسلامی رخ می دهد خیلی بزرگتر از رقاصی، مشروب فروشی، زنا و… است! دلیل میخواهید؟! : و لم تناد بشئ كما نودي بالولاية بی راه نیست بدین مسئله تصریح شود که هتک حرمت کربلا در ورزشگاه، ریشه در غفلت از وظایف ذاتی روحانیت شیعه در مسئله تشکیل حکومت اسلامی دارد! 🔶پی افزود سکوت در ماجرای کربلا گرچه موجب شد برخی متوجه خلأ حکومت اسلامی در عراق شوند، اما مدعیان سکولار شعائر شیعی که سر در آغوش انگلیس و آمریکا دارند، تلاش دارند پیکان انتقادها را به مرجع اعلا برگردانند که صدالبته در محدودیت محض است و بسط یدی ندارد برای اقدام اساسی. چه اینکه همین پیروان فرقه تشیع لندنی، بزرگترین مانع از اقدامات راهبردی آن مرجع عالی مقام اند. @rozaneebefarda
پیام تسلیت در پی درگذشت آیت‌الله آصف‌محسنی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیت‌الله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسمه تعالی درگذشت عالم مجاهد مرحوم آیةالله آقای حاج شیخ محمد آصف‌محسنی رحمةالله‌علیه را به عموم ارادتمندان ایشان در افغانستان و ایران و به خاندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. دهها سال مجاهدت فی سبیل الله در میدانهای سیاسی و فرهنگی و علمی و اجتماعی در کشور اسلامی افغانستان و همراه با مردم شجاع و غیور آن سامان، کارنامه‌ی افتخارآمیز این روحانی بلندپایه را نشان میدهد و برکات مستمر و ماندگار آن، میراث ارزشمند معنوی آن بزرگوار است. رحمت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥خاطره آیت الله خامنه‌ای از جلسه عزل آقای منتظری که برای اولین بار در کتاب روایت رهبری منتشر شد. @rozaneebefarda
بده بستان های سیاسی با هزینه کرد از مدارج حوزوی 🔻 در حاشیه امضای اجتهاد توسط آقای 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸یکی از سنتهای اصیل حوزوی اجازه اجتهادهایی است که یک استاد مبرز و به فضلای برجسته در حلقه درس خود می دهد اما جناب آقای حسن روحانی سه شنبه 15 مرداد 1398 این اصطلاح را به شخصی نسبت داد که به جز چند درس طلبگی ابتدایی که در نوجوانی خوانده; هیچ ارتباطی با حوزه علمیه نداشته است. 🔸او در جلسه ای که با مسوولین وزارت خارجه و جناب ظریف داشت گفت: "وزیر خارجه ما یک نخبه و است. برخی درس سیاسی خوانده‌اند، اما مجتهد نشده‌اند اما ظریف علاوه بر اینکه دارد، یک مجتهد سیاسی است." ◀️اگر این تعبیر آقای رئیس جمهور را خارج از منظومه فکری ببینیم برای ما یک تعریف و تمجید ساده به نظر خواهد آمد و شاید آن را به مثابه تمام اغراق های سابق بدانیم و بگوییم منظور آقای روحانی از مجتهد; معنای لغوی آن بوده و می خواسته بگوید که آقای ظریف شخصی صاحب نظر در عرصه سیاسی است اما وقتی آن را در چارچوب گفتمانی اعتدال قرار می دهیم معنایی متفاوت از آن برداشت خواهیم کرد. 🔹تبیین مؤلفه های فکری خود موضوع بحثی مفصل است اما آنچه در این مجال کوتاه به کار می آید دانستن این نکته است که منابع و روش اجتهاد سیاسی در با منابع و روش اجتهاد جواهری تفاوت بنیادین دارد و این جریان در فرایند استنباط سیاسی و اجتماعی; در ابتدا عرصه دین را از عرصه عقل عملی (که متصدی استنباط در سیاست مدن است) جدا می کند و با رهایی از دین; از زاویه جهانی شدن به این مسائل نگاه می کند و برای حل آن مسائل به دو منبع و عقل/علم منهای وحی مراجعه می نماید. 🔻به عنوان مثال حسن روحانی پس از مرزبندی آشکار میان عقل و دین; ورود جامع فقه، به عنوان دستگاه استنباطی دین، به عرصه های مختلف را خطرناک توصیف می کند: "اگر کسی مرز عقل و دین را تفکیک نکند... و بگوید در همه امور باید به فقه و دین مراجعه کند بسیار خطرناک است."(اندیشه های سیاسی اسلام ج1 ص240) و همو قائل به لزوم بازنگری در قوانین اسلامی(حتی قوانین جزایی که حدود ثابت الهی اند) بر پایه اقتضائات جدید است.(رویکردهای حوزه علمیه و بایستگی های نوین، مجله راهبرد، زمستان 87 ص20) 🔹بنابراین همانطور که گفته شد اجتهاد سیاسی در دستگاه فکری اعتدال با اجتهاد سنتی و جواهری از حیث منابع و اصول متفاوت است و لقب جدیدی که حسن روحانی به هم قطاری خود داد استعاری نبود بلکه مطابق تعریف جریان اعتدال از اجتهاد سیاسی به کار برده شده بود. 🔹پس از تبیین این نکته باید گفت که آقایان و حتی بر اساس منابع و روش شناسی خودشان نیز مجتهد سیاسی نبوده و نیستند چراکه نتیجه فعالیت سیاسی این آقایان در طی شش سال دولت داری بوده و کسی که بعد از شش سال دوندگی و هزینه کرد ملی به موفقیت چشم گیری دست نمی یابد نه تنها یک مجتهد سیاسی نیست بلکه نزد عقلای عالم یک کارگزار و سیاستمدار متوسط نیز به حساب نمی آید. 🔻فرهیختگان را به رسانه حوزوی نخبگانی روزنه فرابخوانید👇 @rozaneebefarda
هوای مسموم در فضای جاده سلامتی! 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸جاده سلامت(health road) بخشی از مجموعه ورزشی انقلاب تهران است که از ضلع شمالی تا جنوبی مجموعه و در اطراف زمین های گلف قرار دارد و علاوه به برگزاری مسابقات مختلف، محل جذابی برای عموم ورزش دوستان تهرانی است. 🔹مدتی است که بی مبادلاتی اخلاقی و کشف حجاب معدود زنان در این محیط، آرامش و سلامت روانی و اخلاقی جاده سلامت را با مخاطره مواجه کرده است. 🔸 هم زمانی این وضعیت ناهنجار نوپدید با پویش های کشف حجاب توسط ضدانقلاب خارج نشین، احتمال سازماندهی شده بودن این اقدامات را افزایش می دهد. 🔸صیانت از قانون و اخلاق، باید به عنوان اصل نهادینه شده و قابل احترام در میان همه اقشار مردم مورد توجه قرار گیرد و طبیعی است که سهل انگاری متولیان اجرایی در این امور موجب وهن تصاعدی قانون گرایی و اخلاق مداری در فضای عمومی خواهد شد. 🔹انتظار می رود مسوولین قضایی و اجرایی کشور، پیش تبدیل شدن این هنجارشکنی های معدود و سازمان یافته به اپیدمی، اقدامات لازم را انجام دهند. طبعا در صورت غفلت، عواقب عمیق و گسترده مضره آن، شرعا و قانونا متوجه آنهاست. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ببینید| دو طیف متعارض از در کلام امام خامنه‌ای را بیشتر بشناسیم... @rozaneebefarda
اساتید حوزه علمیه و انقلابی گری در تردید و ابهام بازخوانی «انتظارات مدنیت ولایی از اساتید حوزه» ذبیح الله نعیمیان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در بازخوانی کارنامه اساتید ارجمند حوزه علمیه پیرامون مسئله فقه حکومتی و انقلابی گری، با طیف های مختلفی مواجهیم؛ برخی از اساتید همواره مواضع ولایی خود را مخلصانه و غیر محافظه‌کارانه ابراز می‌کنند. برخی از این بزرگواران در مرز شفافیت و انقلابی‌گری اقتضایی هستند. برخی دیگر از آنان گاهی سخنانی درباره‌ی ولایت فقیه، رهبری، انقلاب دارند که قابل تمجید است اما غلبه با سکوت یا عدم ابراز مواضع قاطعی است که بتواند مخاطب از سردرگمی درباره‌ی خود درآورد. برخی فعالیت‌ علمی در عرصه‌هایی چون فقه سیاسی و حکومتی همسو با انقلاب را نیازمند سخنان صریح درباره‌ی انقلاب و ولایت نمی‌دانند. این بزرگواران نمی‌توانند انتظار داشته باشند که مخاطبان تیزبین لزوماً با خوش‌بینی به آنان نگاه کنند یا دستکم درباره‌ی آنان قاطعانه به دیده‌ی تحسین بنگرند. انقلاب اسلامی و نیازمند مواضع شفاف است. ازاین‌رو، تعریف و تکوین فقه حکومتی نیازمند بازتعریف اساتید دانا، تیزبین و نکته‌سنجی است که مواضع خود را به صورت صریح، انقلابی و شفاف ارائه دهند. جامعه‌ی انقلابی حوزه نیازمند ارتقای فقه حکومتی است. اما حرکت در مرز ابهام نمی‌تواند بستر مناسبی برای حرکت‌های علمی ایجاد کند. طلاب، فضلا و اساتید انقلابی همواره از تلاش‌های علمی همسو با انقلاب و رهبری استقبال می‌کنند. اما گاه نمی‌توانند در صداقت و اصالت برخی به راحتی به نتیجه برسند و ازاین‌رو، نمی‌توانند با این بزرگواران غیرشفاف همسویی آرامش‌بخشی پیدا کنند. مواضع ضد انقلابی برخی در حوزه به راحتی قابل شناسایی است. اما مواضع غیرانقلابی یا شبه انقلابی همواره سؤال‌برانگیز است. @rozaneebefarda
عیدی دولت در آستانه عید غدیر به نخبگان استان گیلان. حکم تخلیه مجموعه یاران توسط آموزش و پرورش استان گیلان، علیرغم بیش از یک دهه فعالیت فرهنگی و تربیتی و وجود ظرفیت هایی از قبیل حسینیه و باشگاه ورزشی و هیات دانش آموزی، آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید، اصرار به قطع ید از این سنگر فرهنگی دارد. @rozaneebefarda
💥ناطق نوری امام جماعت کل اصلاحات @rozaneebefarda
💥یادداشت موهن سروش محلاتی پیرامون توصیه اخلاقی مقام معظم رهبری پاسخ نقد سروش را در روزنه بخوانید @rozaneebefarda
روزنه
💥یادداشت موهن سروش محلاتی پیرامون توصیه اخلاقی مقام معظم رهبری پاسخ نقد سروش را در روزنه بخوانید @
🔻در پاسخ به طعنه ناشیانه محمد سروش محلاتی [صفحه ۱از۲] 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻 🔹فقه باید سیاسی باشد امّا سیاست‌زده؛ نه. شاه‌کلیدی که برخی مدعیان از آن دور اند و گاه و بی‌گاه با ادبیات فقهی افکار جناحی خود را مطرح می‌کنند. چندی پیش و درست همزمان با ایام زیارتی مخصوص امام رضا علیه‌السلام، آقای که بعد از لغو برنامه مشترکش با جناب آقای ، کم‌کار شده بود بار دیگر دست به قلم برد و در پوشش نقد؛ طعنه ناشیانه‌ای به رهبر معظم انقلاب زد. 👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/1600 🔹توضیح این‌که امام خامنه‌ای مدظله‌العالی سال‌ها قبل در میان جمعی از پاسداران حفاظت ولی امر در مشهد مقدس فرموده بودند: « بعضی‌ها خیال میکنند باید بروند حتماً به بچسبند! اینها چون دلهایشان وصل نمیشود، میخواهند جسمها را وصل کنند؛ چه فایده دارد؟ بعضی‌ها همان دمِ ضریح هستند و چسبیده‌اند به ضریح، امّا دلشان اصلاً متّصل به نیست؛ یکی هم ممکن است دورتر باشد، امّا دلش متّصل باشد؛ این خوب است. اگر این‌جور زیارت کردید، این خوب است.»( 06/۰۱/1382) 🔹این بیانات در قالب بنر چاپ شده و در صحن حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام نصب شده بود و جناب سروش محلاتی نیز با دیدن آن برآشفت و آن را «مطلبی نامناسب» خواند و نقدی به ظاهر فقهی و کوتاه نوشت. 🔹خلاصه‌ اشکال سروش محلاتی به سخن مقام معظم رهبری این بود که: نزدیک شدن به ضریح طبق نظر شهید اول و صاحب جواهر وچسبیدن به ضریح طبق قول شیخ بهائی مستحب است و اگر مستحب هم نباشد طعنه زدن به مؤمنین درست نیست. 🔆بررسی این مسئله هر چند از نظر فقهی ارزش چندانی ندارد چراکه پر واضح است قول سه نفر از فقهای متأخر هیچ حکم شرعی را اثبات نمی‌کند و صرف نقد یک توسط ولی‌فقیه و مرجع تقلید طعن محسوب نمی‌شود اما ذکر چند نکته در این باب برای روشن نمودن عیار فقهی مدعیان خارج‌گویی و فقاهت سیاسی خالی از فایده نیست. گفتنی است یادداشت جناب سروش بدون مرجع و منبع دقیق نوشته شده بود که برای بررسی تحقیقی‌تر، منابع مطالب اضافه شده است: 🔆1. عبارت جناب شهید اول(دروس ج2 ص23) و صاحب جواهر(ج20 ص101) در خصوص نزدیک بودن فرد به ضریح است و نه چسبیدن به آن و تعیین میزان نزدیکی فرد عرفی است و با ایستادن روبروی ضریح با فاصله چند متری نیز حاصل می‌شود. (کما این‌که وقتی کسی کنار در داخلی و با فاصله چند متری روبروی یکی از ضریح‌های مقدس باشد و با کسی صحبت کند؛ به او می‌گوید: در حال حاضر کنار ضریحم) نکته جالب این‌جاست که جناب سروش محلاتی عبارت شهید اول قدس سره را که در آن تصریح به عدم لزوم چسبیدن به ضریح هست نیز آورده است : « و ثالثها: الوقوف على الضريح ملاصقاً له أو غير ملاصق ». خلاصه این‌که «نفی استحباب الصاق به ضریح»(که محل کلام مقام معظم رهبری بود) با «استحباب الوقوف علی الضریح» تنافی ندارد. جامع عباسی(ط-جدید ص418) هم گرچه چسبیدن به ضریح را جزء آداب دانسته است اما در حد قول یک مجتهد است که طبیعتا اگر یک مرجع تقلید با آن مخالفت کند مستلزم ملامت نیست. 🔆🔆2. با نگاهی دقیق‌تر به عبارت می‌یابیم که ایشان اساسا در مقام نفی استحباب چسبیدن به ضریح نبودند کما این‌که خود ایشان هم در زیارات خود این کار را انجام می‌دهند بلکه در مقام نفی یک بوده‌اند چراکه به هرحال انسان‌های سطحی‌نگری هستند که کمال مطلوب را منحصر در اتصال ظاهری به ضرائح مقدسه می‌دانند اما شکی نیست که ارتقای روحی و معنوی اصل است و آداب نیز برای رسیدن به آن ارتقای روحی است در حدی که برخی فقها قائل‌اند اگر در کسی حالت خضوع و خشوع پدید نیامد اصلا وارد مشاهد مشرفه نشود بلکه منتظر بماند تا آن حال روحی پدید بیاید.(این نکته در منابعی که آقای سروش محلاتی به آن استناد دادند وجود دارد علاوه بر آن:ر.ک: حدائق ج14 ص421. برخی فقهای اهل معرفت نیز روح تمام آداب را حالت رقت قلب و خضوع عنوان نموده‌اند.(مناسک حج و عمره (آیت‌الله العظمی بهجت) ص280) 🔆گفتنی است این نوع نگرش سطحی موجب بروز برخی صحنه‌های نامناسب در مشاهد مشرفه به ویژه حرم مطهر حضرت امام رضا علیه‌السلام که نه تنها در دایره «ادب زیارت» تعریف نمی‌شود بلکه خلاف ادب نیز هست. حقیقتا چه کسی است که هل دادن زائران، فریاد کشیدن برخی مردها در اثر فشار، جیغ کشیدن برخی زنان و... را که ریشه در همان نگاه عوامانه دارد تحسین کند؟ آیا این حرکات ادب زیارت است یا واقع نشدن این امور در محضر امام عین ادب است؟! ادامه یادداشت در لینک ذیل: https://eitaa.com/rozaneebefarda/1603 @rozaneebefarda ادامه در پست بعد👇
در پاسخ به طعنه ناشیانه محمد سروش محلاتی [صفحه ۲ از ۲] 🔆🔆3. با این نگاه مشخص شد که کلام مقام معظم رهبری هیچ رنگی از طعن نداشت بلکه آسیب‌شناسی عالمانه و مصلحانه بود که وظیفه هر عالم و اندیشمندی است. هرچند شخصیتی مثل آقای سروش محلاتی هم در جایگاهی نیست که به خاطر طعنه زدن بتواند به کسی ایرادی بگیرد. چه کسی است که کتابی از ایشان خوانده باشد و طعنه‌ها و توهین‌های او به (از شخصیت‌های برجسته آن گرفته تا شخصیت‌های حقوقی و نهادهایی همچون شورای نگهبان، مجلس خبرگان و...) را ندیده باشد؟! 🔆4. جناب آقای سروش محلاتی در دایره فکری ، تلاش می‌کند هر مسئله اجتماعی (از دیه و ربا گرفته تا چارچوب رسانه و...) را لااقل در حد تشکیک و احتمال حمل بر محمل‌های عقلایی (آن هم در فضای جهانی شدن و عقلای کشورهای توسعه‌یافته) کند. حال چگونه ایشان در تشخیص مصداق ادب ،که با نگاه اولی امری عقلایی است، یک‌باره متعبد و متشرع می‌شود و شبه‌اخباری عمل می‌کند؟ 🔆🔆5. این شبهه چند وقتی است از لسان جریان منحط نیز شنیده شده است. بازتکرار آن از زبان مؤید دیگری است بر جریان‌های غیرانقلابی و ضدانقلاب. وحدتی که یادآور و البته شکست مفتضحانه جبهه کفر و نفاق در صدر اسلام است. @rozaneebefarda
🔸واکنشی شاعرانه به مطالب مخدوش سروش محلاتی 💥اختصاصی @rozaneebefarda
💥پست ویژه سروش محلاتی مغرضانه و از روی ناسازگاری سیاسی وارد فقه می شود اظهارنظر صریح جناب آقای رضا اسلامی پیرامون یادداشت های آشفته @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸این آقایی که با این لسان اشاره می کند که از خلاف اجماع نهراسید، همین آقا در جایی از یکی از آثار علمی که مربوط به رهبر معظم انقلاب است، اشکال گرفته که حرف ایشان خلاف اجماع علماست. در صورتی که خودش اعتقاد داشته از مخالفت اجماع نباید بترسیم ولی اینجا مخالفت با اجماع را تقبیح می کند. 🔹آقای گفت زمینه انحراف فقه یکی آن است که مقهور فتاوای فقهای پیشین باشیم که در اصطلاح بدان گویند «وحشة الانفراد» و بعد از مرحوم آیت الله اردبیلی تمجید کرده است که ایشان آزاد اندیش بود و وحشتی از انفراد نداشت. 🔹حالا با صرف نظر از بحث صغروی این را می گویم؛ یعنی واقعا فرمایش رهبری در کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی که مربوط به 45 سال پیش است واقعا متضمن حکمی برخلاف اجماع هست یا نیست، بماند اما اینکه اصل مخالفت با اجماع و شهرت یک جا مورد تمجید و جای دیگر مورد تعریض است، این دوگانگی را چه کنیم؟ گذشته از آنکه اصل این مطلب صغرویاً نیز درست نیست. 🔸عجیب است که رفته اند در اندیشه فقهی رهبری دقت کنند و یک چیزی از آن کتاب درآورده اند مربوط به درس‌های 25 تا 28 که پیرامون ولایت و هجرت است و در آن حال و هوای پیش از انقلاب و در سطح تقریباً عمومی بوده و توقع دارند که چرا تقیه به عنوان یک استثنا ذکر نشده است و اشکال کرده اند که اطلاق حکم بر خلاف اجماع فقها است. 🔸توصیه می کنم همه طلاب بروند و آن درس‌ها را بخوانند و عمق مطلب را ببینند ادله ای که بدان استدلال شده است را ببینند. 🔸در مقالات بعضی از مجلات دیدم که بحث علمی لازم درباره ولایت جائر و استثنائات آن شده است. بحث ولایت کفار، آیا به صورت مطلق نقل شده یا استثنائاتی هم دارد؟ استثنائات به چه معناست و توجه به مراتبش به چه صورتی است. حال چه طور می شود در این فضا که یک بحث علمی دقیق است ما تیتری از آن درست کنیم، خوراک روزنامه ها و رسانه ها و مایه انحراف افکار و انحراف فضای سیاسی باشد از موفقیت هایی که بدست آمده است هرچند این گونه اشکال تراشی های موهون ذره ای از عظمت مراجع نمی کاهد. خلاصه بحث علمی که درست ادا نمی شود، آدمی به تردید می افتد که هدف و منظور چیست؟ 🔸چه طور می شود که شخصی همواره در فقه جست‌وجو می کند و یکسری اطلاعات استخراج می کند، آب و رنگی به این مطالب می دهد و کسانی که تخصص ندارند می بینند که این آقا استناد به آیات می کند، استناد به جواهر الکلام می کند و بحث علمی خیلی دقیقی می کند. ادله متعارض را می بیند، جمع ادله می کند این کارها نزد اهل فن نوعی دلیل تراشی برای هدف از پیش تعیین شده است و ارزشی ندارد ولی برای غیر متخصص موجب اشتباه می شود چون نمی فهمد کجای بحث اشکال دارد؛ برای مردم خطرناک است و خلاصه هم برای خود فرد ضرر دارد و هم برای دیگران. 🔹به نظر می رسد مبنای همه جار و جنجال‌ها ناسازگاری با یک فقیه است. هرگاه دید آن فقیه بر دیدگاه سنتی پافشاری می کند سریع می گوید از محدوده فقه سنتی باید خارج شد، مسائل نوپدید اقتضائات خاص خودش را دارد، فقه را در کتاب های عهد عتیق نگه ندارید و متهم به ناکارآمدی نکنید. فقه باید پویا باشد، باید پاسخگو باشد. 🔹هرگاه که آن فقیه دست به نوآوری می زند می گویند باید دید فقهای بزرگ در این زمینه چه گفته اند. آیا می شود به آسانی از آن چیزی که بین فقهاست عدول کرد؟ می گویند احدی از فقها این مسئله را مطرح نکرده که این آقا به این موضوع پرداخته است. 🔹واقعا خود این آقا اگر فرض کنیم فقیه باشد چه حرفی می تواند بزند، مردم اگر لایحه قصاص را خلاف عقل دانستند چه باید کرد؟ اگر عقل حاکم بر فقه است، آیا باید فقه را کنار گذاشت؟ 🔸بهتر است کسی که نمی تواند در فضای بحث های اجتماعی و سیاسی خودش را کنترل کند و مبانی را نمی تواند به یک سازگاری برساند. بهتر است کلا نظری ندهد و صبر کند تا به مرحله ای برسد که بتواند بین تمایلات مختلفی که در بحث های مختلف دارد بتواند به یک جمع بندی برسد. مخصوصاً دخالت این تمایلات در بحث فقهی را می‌توانید در مطالبی که درباره شخصیت‌ها گفته‌اند ببینید. یکجا از مرحوم آیت الله مؤمن با لسان تعریض به عنوان فقیهی در رده حاکمان نام می‌برد که خود این تعبیر نشان می‌دهد که گویا آلوده شدن به سیاست منقصتی برای او بوده است و جای دیگر از شخصیتی چون هاشمی رفسنجانی که بیش از همه غور در سیاست داشت آن‌چنان تجلیل می‌کند و برای او نظریه سازی می‌کند که خیلی عجیب است. متن کامل را اینجا ببینید؛ http://vasael.ir/0003ij 🔶حاشیه سروش محلاتی به همراه آقایان ورعی و ضیاء مرتضوی ژورنالیسم را از دهه۶۰ در روزنامه جمهوری اسلامی آغاز کردند و اکنون به رسیده اند! @rozaneebefarda