بیانیه ائمه جمعه استان های آذری زبان پیرامون ماجرای #قره_باغ
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️هیچ تردیدی در تعلق قرهباغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهلبیت نیست و دولت آذربایجان در بازپسگیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام در صدد اجرای 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.
▪️ما به اقتضاء آیات قرآن و سیره معصومین و به اقتضاء فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم میدانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه میدانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قرهباغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بینالمللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیراً دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قرهباغ نبود قطعاً اشغال تا باکو امتداد مییافت.
▪️در حال حاضر نیز تنها راه زمینی آذربایجان برای نخجوان، خاک جمهوری اسلامی است که ایران سخاوتمندانه آن را در اختیار دولت آذربایجان قرار داده است.
▪️جای تأسف است که اخیراً دشمنان رابطه دو کشور دوست، به بهانههای واهی هیاهو و غوغا راه انداخته و جمهوری اسلامی را متهم به خیانت کردهاند. این نکته اقتضاء میکند که ما نسبت به حجم جنگ روانی دشمن حساس بوده و ابزار برآورده شدن منویات شوم آنها نگردیم.
▪️ما با تجلیل از پیروزیهای اخیر، از خداوند متعال برای شهداء ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسألت داریم و امیدواریم این غائله هر چه سریعتر با احقاق حق به ذیحق به پایان برسد و از خونریزیهای بیشتر جلوگیری گردد.
سید محمدعلی آلهاشم
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانشرقی
سیدحسن عاملی
نماینده ولیفقیه در استان اردبیل
علی خاتمی
نماینده ولیفقیه در استان زنجان
سیدمهدی قریشی
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانغربی
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/8
📛مخالفت با نظام اقتصادی اسلام، مردود است.
جناب آقای #ابوالقاسم_علیدوست
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سخنان جناب آقای علیدوست در نشست علمی مجازی با موضوع «روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلامی»:
🔻نگاه سیستمی به نظام اقتصادی در ۴۰ ساله بعد از انقلاب وجود نداشته است.
این نگاه غالب در میان متولیان و عهدهداران مدیریت اقتصادی وجود نداشته است.
آیا شورای نگهبان در این ۴۰ سال دنبال کشف نظام بود و یا اصلا به آن معتقد بود یا کمیتههای اقماری حتی از خود حوزه با این دید سراغ این موضوع رفتند؟
و یا فقط فکر کردند مشکل اقتصاد کشور فقط ربا است لذا با نگاه غیراتمیک و حکومتی به آن پرداختند.
🔸البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت، نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را میخواهد و باید روش آن کشف شود.
مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، «کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ» است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟
معتقدم در #نظام_اقتصادی_اسلامی عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمیتوانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که میتوان گفت اصلا مطرح نیست.
▪️رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام
🔻این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم.
اینکه نظام خود به خود حاصل نمیشود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده نظام است و نظام مالی هم ممکن است با عنوان کلان نظام عدالت بگنجد.
◽️راه مورد نظر ما آن است که همه نظام اقتصادی اسلام را با یک استنباط بیرون بیاوریم.
بنابراین #اسلام_نظام_دارد، لازم الاستنباط هم هست و روش آن هم با یک استنباط رخ میدهد ولی استنباط آن روش ویژه دارد و جامع است.
برای این موضوع، حداقل باید چهار کار بشود تا روش پاسخگو در نظام استنباط اقتصاد اسلامی به دست بیاید؛
اول ظرفیتشناسی اسناد استنباط.
دوم توسعه مسائل اصول فقه
سوم توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها و چهارم اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقنگیری است.
🔸ما باید به اسناد استنباط مانند عقل و عرف و مصلحت و مقاصد الشریعه و به ظرفیت نهاده شده در اینها توجه کنیم و نه نابجا به کار ببریم و نه نابجا به کارنبریم مثلا عقل یکی از این اسناد است؛ نه فقط در نظام اقتصادی اسلام بلکه در همه نظام های اقتصادی ما نمیتوانیم از عقل استفاده نکنیم حتی در کارآیی تفسیری آن.
🔸همچنین گستره اصول فقه باید توسعه و ساختارش تغییر کند، دیدن ادله به شکل حلقوی هرمی هم لازم است زیرا نظام یک سیستم است و همین طور که خود نظام، سیستم است استنباط آن هم سیستمی است. مسئله دیگر توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها است؛ در نظام معاملات، یک سری ادله خاص مانند چندهزار روایت داریم و یکسری عام مانند احل الله البیع، حرم الربا، الناس مسلطون علی اموالهم، اوفوا بالعقود؛ و … .
🔸کسانی مانند #آیت_الله_خویی میگویند الناس مسلطون علی اموالهم، سند ندارد ولی ما معتقدیم سند دارد ثانیا اینها جز شعارات اسلام است و سند نیاز ندارد؛ پیامبر(ص) فرمودند: الناس مسلطون علی اموالهم؛ که دو نوع نگاه میتوانیم به ترجمه این روایت داشته باشیم؛ اول اینکه مردم در محدوده شرع بر اموالشان مسلط هستند؛ ترجمه دیگر از روایت هم این است که مردم بر اموالشان مسلط هستند مگر در حوزه منع شرعی.
🔸در صورت اول باید قائل به اصل فساد شویم و هر جا شک کردیم قدر متیقن بگیریم ولی اگر معنای دوم را بگیریم اینجا برای منع، دلیل لازم است و نه جواز؛ لذا کل اصل فساد در مباحث حکمیه و دغدغههای آن حل میشود. از این رو باید در استنباط نظام به این ظرفیتها توجه کنیم و استنباط جامع داشته باشیم.
🔸اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم؛ معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می رسیم و اگر این نظام بیرون بیاید برای همه بشر مفید است و صرفا برای مسلمین هم نیست.
اگر فقها وارد این قضایا بشوند میتوانند به نظامی برسند که در برابر #نظامهای_غربی و #سوسیالیستی حرف برای گفتن دارد.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/9
#علم_سکولار؛ عامل انحطاط اجتماعی است.
▪️نفی علم دینی؛ نگاهی واپسگرایانه و منفعلانه!
محمد استوار میمندی
مدیر حوزه علمیه استان فارس
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️ سال هاست مساله ضرورت #تحول_در_علوم_انسانی از جانب عالمان و اندیشمندان اسلامی طرح شده است که در این میان مقام معظم رهبری بیش از دیگران ضرورت ورود حوزه های علمیه و دانشگاه ها به عرصه تولید علم و به خصوص تولید نرم افزارهای اداره جامعه اسلامی را مطرح کرده اند.
▪️آنچه که خاستگاه طرح چنین مطالبه ای بوده از یک طرف جامعیت آموزه های اسلامی و ورود پیشوایان دینی به عرصه های مختلف علمی بوده که سبب شده خمیر مایه بسیاری از این علوم در آثار دینی قابل اصطیاد باشد و از سوی دیگر آفات و مضراتی است که علوم برگرفته شده از مبانی الحادی و غیرتوحیدی بر جوامع بشری و به خصوص جامعه اسلامی داشته است.
◽️پس از انقلاب اسلامی ایران پژوهشگران و محققان علوم اسلامی در حوزه های علمیه با کنکاش در منابع دینی موفق شده اند در برخی از قلمروهای علوم انسانی مثل بسیاری از عناصر مربوط به نظام خانواده، علوم تربیتی، مدیریت اسلامی، روانشناسی و مشاوره و ... با استفاده از اصول اسلامی و البته استفاده از تجربه های روز به گزاره هایی جدید از همان علم برسند و تدوین جدیدی از آن علم را ارائه نمایند.
🔹اخیرا #مصاحبه ای از یکی از اساتید حوزه منتشر شده که ایشان #اقتصاد_اسلامی را از پایه #نفی کرده و آن را #انکار نموده است و شاهد آن را این قرار داده که «در قرآن و راویات راه حلی برای تورم ارائه نشده» و سپس نتیجه گرفته که «فرمول های اقتصادی را فقط و فقط باید در مکاتب اقتصادی دنیا جستجو کرد»!
عجیب ترین سخن نقل شده از ایشان نیز این است که «اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد»!
▪️به نظر می رسد ایشان در تحلیل و اظهار نظر خود به برخی امور توجه نداشته است چون ایشان علومی مثل طب و اقتصاد را از یک سنخ دانسته است در حالیکه بین طب و اقتصاد تفاوت زیادی وجود دارد چون طب از قبیل علوم تجربی است و بر پایه تجربه آزمایشگاهی بنا نهاده شده اما اقتصاد یا روانشناسی از قبیل علوم انسانی هستند که فلسفه های شناختی از انسان و جامعه بیشتر در شکل گیری آن نقش دارد.
▫️آری؛ ممکن است گفته شود اسلام متکفل بیان علوم تجربی نیست بلکه آن را به تجربه بشری واگذار کرده است_اگر چه این سخن به این معنا نیست که در منابع دینی هیچ اثری از آموزه های مربوط به علوم تجربی نیست و نمی توان از منابع دینی برای تدوین آن علم کمک گرفت_ اما در قلمرو علوم انسانی نمی توان چنین ادعایی کرد چون علوم انسانی مستقیم یا غیرمستقیم با هدایت و سعادت جوامع انسانی ارتباط دارند.
🔸علوم انسانی هر گاه بر پایه مبانی الحادی تولید شود جامعه را به سمت الحاد و دوری از معنویت می برد و هر گاه این علوم بر پایه مبانی توحیدی شکل بگیرند می توانند جامعه و آحاد آن را به سوی تعالی، کمال و معنویت سوق دهند .
◽️نرم افزارهای اداره جامعه نیز علومی هستند که در سعادت بخشی جامعه نقش برجسته ای دارند لذا #جای_تعجب است از این #استاد محترم که پیامبر را #مرشد_معنوی می داند که آمده تا ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد اما علم اقتصاد اسلامی که مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی است و نقش بسیار مهمی در معنویت بخشی به جامعه دارد را نفی و انکار می کند و آن را خارج از رسالت اسلام معرفی می کند. همان اقتصاد اسلامی که #شهید_صدر«ره» آن متفکر بزرگ جهان اسلام را بر آن داشت تا کتاب #اقتصادنا را تألیف کند.
◽️البته شاید مقصود ایشان این بوده که اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم هنوز تولید نشده و تا رسیدن به فرمول های عملیاتی آن فاصله داریم که در اینصورت هم عرض می کنیم اتفاقا در اینجا این #اشکال از سوی #جوانان_حوزه_و_دانشگاه به شما وارد می شود که #پس_از_عمری_حضور_در_حوزه_علمیه_چرا_قدمی_در_این_راستا_برنداشته_اید؟
اما چه کنیم که ظاهرا سخنان ایشان در نفی کامل قابلیت های منابع دینی از تدوین علوم انسانی است که باید #تأسف خورد و بر وجود چنین #دیدگاه_های_واپسگرایانه و
#منفعلانه و #تنبل_پرورانه در حوزه های علمیه گریست.
🔸امروز #حوزه_و_دانشگاه در راستای رسیدن به وحدت واقعی می بایست به پارادایم مشترکی از تدوین علوم انسانی جدید مبتنی بر نظریات اصیل اسلامی برسند و با تشکیل کار گروه های مشترک در صدد رفع نیازهای علمی نظام اسلامی در تولید علوم اداره جامعه دینی برسند و الا #علوم_انسانی_با_ماهیت_سکولار جامعه اسلامی را به سمت #انحطاط_فرهنگی و معرفتی خواهد برد.
🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛واکنش یک فعال مجازی از جریان موسوم به عدالتخواه به مصاحبه آقای #سیدمحمدجواد_علوی
ردیابی روابط #ریخته_گران(محکوم اقتصادی) با آقای علوی بروجردی در مکالمه با مسئول دفتر ایشان
#قابل_بررسی_و_تحلیل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸در بخشی از رشته توئیت این فعال مجازی چنین آمده است:
◽️من جمعبندی ندارم که این ایدههای اقتصاد بازاری برخی علما، نتیجهی نشست و برخاستهای خاصشون با اهل بازاره یا برعکس! مثلاً رفت وآمد #ریخته_گران با آقای #علوی_بروجردی اثری روی تئوریپردازیهای اقتصادی ایشون داره؟!
▫️دیالوگم با #مسئول_دفترشون رو بخونید،ببینید چه برداشتی میکنید!
◾️آقای #علوی_بروجردی که تو مصاحبهی بالا [=اشاره به مصاحبه با اکو ایران که در آن ضمن نفی تصریحی #اقتصاد_اسلامی، تلویحا از #اقتصاد_آزاد جانبداری شده] با تعبیر «اقتصاد عقلا» در واقع اقتصاد آزاد رو ترویج میکنن، درحمایت از تولید میگن "کسی که تولیدی به راه انداخته، اگه بدهکار هم شد و سود و اصل بدهیش رو هم نداد نباید زندانیش کنید و باید روی سر بذاریدش و بعنوان قهرمان حلوا حلواش کنید!"
◽️من اگه جای خبرنگار @ecoirantv بودم، فراتر از سرتکوندادن، ضمن همراهی باایشون درحمایت از تولیدکنندهها، میپرسیدم آیا خودتون هم در راستای این حمایت، برای شخص خاصی هم گامی برداشتید؟ و بعد از #ریخته_گران میپرسیدم و حول تصویر ذهنی آقای بروجردی از «تولیدکننده!»ها یه کم چالش میکردم.
🔻توفیق چالش با خود آقای #علوی_بروجردی رو که نداشتم ولی با دفتر ایشون تماس گرفتم ببینم ماجرای ریختهگران چیه. مسئول دفترشون تایید کرد که #ریخته_گران از سالها قبل با خود حاجآقا رفت و آمد داشته و میومده و وجوهات و... پرداخت میکرده. پرسیدم در ازاش درخواستی هم داشته؟
- نه. هیچی!
-[آ.بروجردی هم توصیهای به جایی درمورد ایشون نداشتن؟]
-چیز خاصی نبوده فقط به رئیس قوه.ق گفتن"اگه جایی، حقی از ایشون ضایع شده بهش برگردونید!"
-[خب یعنی ریختهگران از آ.بروجردی درخواست توصیه داشته دیگه؟]
-درخواست خاصی نبوده،بالاخره تو این رفت وآمدها از مشکلات هم باخبر میشن دیگه
- [آقای بروجردی اول پرونده ریختهگران رو کامل بررسی کردن، بعد توصیه کردن؟ اصلا امکان بررسی دارن؟]
- نه بررسی نکردن. اصلاً شأن ایشون این نیست. در همین حد که توصیه کردن رو هرکی بیاد درخواست کنه، میکنن. این که چیز خاصی نیست...
- [فکر نمیکنید از این توصیهکردنها برداشت حمایت میشه و ممکنه رو قاضیها و پروندههای اقتصادی تأثیر مخرب بذاره؟]
- نه.این توصیهها از قدیم بوده
- [الان با قدیم فرق میکنه. ممکنه طرف مقابل طراحی کرده باشه و در کنار چندین کار دیگه،تصویری بسازه و از اسم مراجع و... سوءاستفاده کنه.
...هم وجوهات میداده، هم حاجآقای شما این توصیه رو به رئیس قوه میکنه،هم فردی بنام فلانی ازدفتر شما تماس میگرفته با طلبکاران ریختهگران و میگفته چرا از ریختهگران شکایت کردید؟آقایون مراجع از دستتون ناراحتاند.اینا درکنار هم معنیدار میشه]
-ما فردی بنام فلانی در دفترمون نداریم!
-[نیمساعت پیش که تماس گرفتم گفتم میخوام باایشون صحبت کنم، منشیتون گفت داریم که]
-تو دفترمون نیستن،در ارتباطن. میان، میرن
-[من شنیدم با دیگر مراجع هم همینطوری در ارتباطن. کارشون چیه؟]
-هیچی همین کارا رو میکنه.کسی کارش جایی گیر کرده باشه پیگیری میکنه.«کار راهاندازه!»
-[عجب!]
🔳سال گذشته نوشتم که بهروز ریختهگران، ابر بدهکار بانکی و سهامدار #بانک_سرمایه و #پتروشیمی_اصفهان، که تو یکی از پروندههاش بعد از ۵سال از بازشدن پرونده، بالاخره به جرم اخلال در نظام اقتصادی به ۱۵ سال حبس محکوم شد،
بشکل عجیبی ۲هزار میلیارد تومان از ردمالی که باید به پتروشیمی اصفهان میپرداخته، تو حکم نهاییش از قلم افتاده! پروندهای که در شعب دیوانعالی کشور در قم بسته و نهایی شده. حالا نمایندههای اصفهان در مجلس هم نامه زدن به رئیس قوه قضاییه و پیگیر این اتفاق عجیب شدن!
🔶حاشیه
فارغ از هر نقدونظری که نسبت به کارنامه و پیشینه و ادبیات برخی فعالان مجازی در زمینه مقابله با فساد وجود داشته باشد، مدعای فوق از جهت افشای احتمال رابطه وثیق برخی ابربدهکاران و مفسدان اقتصادی با بعضی محافل حوزوی، بسیار حائز اهمیت است.
از این رو، ضمن مفروض دانستن اصل حمل بر صحت و احتیاط در هر نوع قضاوت بدون علم، به دلیل مطرح شدن موضوع در رسانه ها، توضیحات رسمی شخص جناب آقای علوی یا دفتر ایشان، در تنویر افکار حوزویان مؤثر خواهد بود.
🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
15.mp3
10.81M
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/10
🔸از "باید مرا قانع کنند" تا "ابای از گفتگو"!
توضیحات جناب آقای #احمدحسین_شریفی در مورد استنکاف آقای #سیدمحمدجواد_علوی از #مناظره
💥قابل تامل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸 دفتر جناب آقای سيدجواد علوی بروجردی از قول ايشان گفتهاند که ايشان «منکر #علوم_انسانی_اسلامی نيستند!» و گفتهاند «من چیزی که امروز به نام اقتصاد اسلامی مطرح میشه قبول ندارم» و ادامه دادهاند که نظر ايشان اين است که خرابکاریهای اقتصاد کشور را به اسلام نچسباینم!
🔸اميدواريم جناب آقای #علوي_بروجردی برای دعوت و سخنش (#من_را_بايد_قانع_کنند ) احترام قائل شود و حال که جناب آقای شريفي دعوت ايشان را لبيک گفته، از اين گفتگو استقبال کند تا همگان قوت و ضعف استدلالهای طرفين را متوجه شوند.
🔹مطمئناً برگزاری چنين گفتگويی ميتواند خدمتی بزرگ به فضای آزادانديشی علمی و پيشبرد علوم اسلامی در حوزههای علميه داشته باشد.
🚫حوزه مقدسه قم مهد آزادفکری بر اساس مبانی متقن و استنباط روشمند شیعی است و طبعا قضاوت در مورد صحت و سقم ادعاهای افراد پیرامون مسائل مختلف، در صورت برگزاری محافل علمی آزاداندیشی، تسهیل خواهد شد.
وگرنه #بیان_یکطرفه #ادعاهایی_جزمی به نحو کلی گویی، و با زبانی نیمه استدلالی(و بعضا خطابی) چیزی را اثبات نمی کند و تنها به تشویش اذهان غیرمتخصصین پیرامون منابع و آموزه های دینی دامن خواهد زد.
اگر واقعا دیدگاهی بر اساس مبانی متقن و به طور مستدل و روشمند طرح شود، بدنه فرهیخته حوزه و دانشگاه بدان جلب خواهد شد.
#آزاداندیشی_حوزوی
#اقتصاد_اسلامی
@rozaneebefarda
💥واکنش اعتراضی گسترده مردم یزد نسبت به انتشار خبر حضور #سفیر_انگلیس به یزد
🔻تصاویر مربوط به تجمع مردم معترض یزد|| رو به روی فرودگاه بینالمللی شهید صدوقی یزد
@rozaneebefarda
موضع گیری صریح نماینده تفت و میبد نسبت به خبر حضور سفیر انگلیس در یزد
⭕️ حضور عناصر انگلیس در یزد جز خسارت چیز دیگری ندارد
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
میرمحمدی نماینده تفت و میبد:
🔹اگر نگاهی به تاریخ 200 سال اخیر داشته باشیم میبینیم که انگلیس در هر شرایطی جز خیانت به ایران اسلامی کاری انجام نداده است.
🔹 فوت میلیونها نفر ایرانی در جریان قحطی، خیانت جدا شدن بحرین از ایران، خیانت در کودتای 28 مرداد علیه مصدق، همراهی و همکاری تنگاتنگ با آمریکا علیه جمهوری اسلامی، همکاریهای خیانتآمیز انگلیس در دفاع مقدس علیه ایران و حضور پررنگ در فتنههایی که بعد از انقلاب در کشور رخ داد ازجمله مواردی است که انگلیسیها در طول 200 سال گذشته علیه ایران اسلامی به کار بستند که بهخوبی نشان میدهد این کشور جز خیانتکاری برای جمهوری اسلامی نکرده است.
🔹حضور عناصر این کشور در هر ردهای در جمهوری اسلامی حتی با اخذ مجوز، با اجازه وزیر خارجه یا برای گردشگری انسان را دلنگران میکند چون چیزی جز خیانت و توطئه علیه جمهوری اسلامی از انگلیسیهای تاکنون ندیدهایم.
🔹چون این سفیر در جریان ناآرامیها و فتنه در کشور حضور فعال داشته، این سفر را جز خسران و زیان برای کشور و استان نمیبینم.
@rozaneebefarda
روزنه
موضع گیری صریح نماینده تفت و میبد نسبت به خبر حضور سفیر انگلیس در یزد ⭕️ حضور عناصر انگلیس در یزد ج
یک پیشنهاد به صدا و سیمای یزد
با توجه به انتشار خبر سفر سفیر #انگلیس، که اعتراض مردم غیور و بصیر یزد را به دنبال داشت، پیشنهاد می شود مردم و حزب الله یزد به طور یکپارچه از صدا و سیمای استان درخواست کنند، برای مرور بخشی از #جنایات_انگلیس، فیلم #یتیم_خانه_ایران را پخش کنند.
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/11
🔸مخالفت شبه روشنفکرانه با جریان #عقلانیت_اسلامی و سوق دادن جامعه به سمت #ایدئولوژی_لیبرالیستی!
جناب آقای #عبدالحسین_خسروپناه
💥تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الحکیم
#اقتصاد_اسلامی #جدی است نه #شوخی!
مخالفت برخی از مدرسان حوزه علمیه سنتی با مکتب اقتصاد اسلامی عکس العمل یک واقعیت مهم در حوزه علمیه قم و مشهد است.
این واقعیت عبارت از استقبال گسترده طلاب نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی به فلسفه های مضاف و فقه های تخصصی و فقه های نظام های اسلامی است که در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام و مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر عج و مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی و مدرسه امام کاظم علیه السلام و مدرسه مشکات و پژوهشگاه های حوزه و دانشگاه، فرهنگ و اندیشه اسلامی، علوم و فرهنگ اسلامی و... تاسیس و توسعه یافته است.
این واقعیت مبارک در دانشگاه های علوم انسانی هم در حال شکل گیری است و به همین دلیل سکولارها را داغ دیده کرده است.
آری گرایش به فقه های تخصصی یک واقعیت جدی است اصلا شوخی نیست و شوخی بردار هم نیست.
حال عده ای از دانشگاهیان #شبه_روشنفکری_در_قم از پیدایش استادان فاضل جوان در گرایش های فقه تخصصی همچون فقه اقتصاد و فقه سیاست و فقه فرهنگ و فقه تربیت و فقه مدیریت و فقه قضا و فقه امنیت و غیره #نگران هستند و چماقی به نام ایدئولوژی بر سر این جریان می زنند تا مانع گسترش جریان عقلانیت اسلامی بشوند و جامعه را به سمت #ایدئولوژی_لیبرالیستی سوق دهند.
مخالفان اسلام جامع نگر بدانند این واقعیت به لطف الهی با جدیت تمام در حال پیش روی در حوزه و دانشگاه است.
عبدالحسین خسروپناه
۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم
@khosropanah_ir
@rozaneebefarda
روزنه
موضع گیری صریح نماینده تفت و میبد نسبت به خبر حضور سفیر انگلیس در یزد ⭕️ حضور عناصر انگلیس در یزد ج
⭕️فوری/ در پی اعتراضات گسترده مردم انقلابی یزد، #سفیر_انگلیس از سفر به یزد منصرف شد!
📍طبق آخرین اخبار واصله، به دلیل اعتراضات گسترده مردم یزد و تجمع مردم یزد چند ساعت قبل از پرواز در درب خروجی فرودگاه یزد، #سفیر_انگلیس از سفر به یزد منصرف شده است.
🔺تشکل های مردمی و جوانان یزد اعلام کرده بودند که اگر سفیر انگلیس به یزد بیاید، تجمعات ادامه خواهد داشت.
🔺زین پس مراودات مسئولین غربگرا با سفراء غربی (= عاملین سرویسهای جاسوسی) #مخفیانه و با ترس و لرز، ادامه خواهد یافت.
🔺سفر سفیر، به عنوان عامل سرویسهای جاسوسی و پادوی #استعمار_پیر، فرصت خوبی است برای تبیین و انتقاد از #پروژه_یزد_جهانی و واکاوی تاریخی جنایات انگلیسی ها در ایران.
@Yazd_javan
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥گزارش صدا و سیمای استان یزد از #حماسه_مردم_انقلابی در فراری دادن #سفیر_ملکه!
🚫غیرت و همت مردم بصیر یزد موجب شد سفر خانوادگی سفرای انگلیس و دانمارک به یزد لغو شود!
🔶حاشیه روزنه
🔸رفت و آمدهای مشکوک عوامل استعمار پیر به شهرهای مهم ایران، باید به دقت توسط انقلابیون رصد شود تا از هر نوع #خسارت و #خیانت پیشگیری گردد.
🔹رفت و آمدهای مشکوک و دزدانه عوامل استعمارگر غربی به #قم نیز مدتی است در دستور کار قرار گرفته که در مواردی با افشاگری و مواجهه بهنگام حوزویان ییدار، اهداف آنان ناتمام مانده است!
🔸راستی! انگلیسی ها در قم بل چه جریان ها و موسسات و افرادی ارتباط مخفیانه دارند یا در صدد ایجاد ارتباطات وثیق هستند؟
این روابط در چه پوششی سامان می یابد؟
شاید وقت آن رسیده باشد متولیان امر و مطلعین متعهد، بخشی از مستندات مربوطه را منتشر سازند تا حقائق معلوم شود!
#حوزه_سکولار
#سفرهای_مشکوک!
#مزدوران_ملکه
#نفوذ_در_شهرهای_مذهبی
#انقلاب_زدایی_از_حوزه
@rozaneebefarda
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/12
🔸مسئله نفی #نظامات_اسلامی، و تنفس در گفتمان دشمن، بازی چشم بسته در پازل طراحی شده مخالفان است!
جناب آقای #حامد_کاشانی
متخصص تاریخ اسلام
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/13
🔸رمزگشایی از قهرمان سازی آقای #سیدمحمدجواد_علوی از متهمان اقتصادی!
محسن قنبریان
دانش آموخته سطوح عالیه حوزه/ فعال عدالتخواه حوزوی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🏦گربه-سگ اقتصاد ایران❗️
🔸دعوای سود و بدهی، تعقیب و گریز سگ و گربه ای است که سه اپیزود دارد:
1⃣بدهی کارگر و کارمند به بانک:
بامصوبه شورای پول واعتبار(۹۳/۱۱/۲۱) با تاخیر در پرداخت اقساط، بانک حق دارد کل وام را یک جا جلب کند/ اگر بدهکار نداشت، بانک حق دارد "بدون طی مراحل قانونی" همه حسابهای بانکی بدهکار و ضامن هایش را بررسی و مبالغ را از آن کسر کند/ در این وقت دیگر پرداخت معوقه هم جلوگیر بانک نیست!
2⃣بدهی تولید کننده به بانک:
بانک در اینجا غیر از سود سرمایه اش، "سودِ سود" آن را هم طلب می کند؛ که به "سود مرکّب" معروف است./ زمین کارخانه و... هم در رهن بانک است؛ اگر نتوانست سود مرکّب بدهد، به نفع بانک مصادره می شود!
بیش از ۲۰۰۰کارخانه این سالها اینگونه در قبضه بانکها افتاده است!
مصوبه مجمع تشخیص درباره حذف سود مرکب و دستورات دادستان و توصیه های ستاد تسهیل تولید هم تا حالا این پدیده را از بین نبرده است!
قربانی های این اپیزود، نه ابربدهکاران بلکه تولیدکنندگان کوچک و بزرگی بوده اند که به گفته مقام قضایی نه ماشین لوکس دارند نه بُرج آنچنان؛ بلکه گاه گیر مبالغی ناچیزند!
3⃣بدهکاری بانکها به بانک مرکزی!
اما حق سیاسیِ خلق پول برای بانک ها، گاه بحرانِ رکود می آفریند و سپرده گذاران را عازم بانک می کند؛ تا با پولشان کار دیگری کنند.
حالا اگر بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی به بانک کمک نکند، ورشکست می شود!
عجب اینکه اینبار نه بانک منحل می شود و نه اموالش مصادره می شود! بلکه رقم های میلیاردی، از صندوق توسعه برداشت میشود تا بانک، سپرده ی سپرده گذارانش را بدهد! و فقط بدهکار بانک مرکزی بماند!
🔺برای نمونه: یک بانک زیان ده(بانک سرمایه) تا سال قبل باهمه ی سودِ مرکب ها و برداشت از ضامن ها، بدهی اش به بانک مرکزی، بیش از ۱۵تریلیون تومان است و سال بعد با رشد۳۱درصدی به بیش از ۲۰تریلیون می رسد!!!
🔸پدیده ی "گربه-سگ":
روی زمین عینیت، وضع پیچیده تر از آن سه قسم است. دعوای سگ(سود بانک) و گربه(بدهی افراد عادی و مولّد) کنج رینگ، واقع است.
وسط میدان، "گربه - سگی" است که خودش به خودش اعتبار می دهد! مصادره ی کارخانه اش، توسط بانکِ خودش انجام و بدهکاری کلانش از صندوق توسعه و بانک مرکزی پرداخت می شود!
🔺یک نمونه(که صاحبش را آیت الله #علوی بروجردی هم می شناسد*):
برادران #ریخته_گران در قبال یک حواله ی میلگرد، مالک سهام ۳۸درصدی بانک سرمایه -که مال شهرداری تهران بود- می شوند./ نمایندگانشان در هیئت امنای بانک، اعتبار یک هزار و ۶۰۰میلیاردی برایشان می گیرند! / با این اعتبارات و سود سهامشان در بانک، مالکِ ۵۰٪سهام کارخانه پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه میشوند!/ بانکشان(سرمایه)، بدهی شان به بانک دولتی تجارت را تسویه می کند!/ برای فروش محصولات پتروشیمی ها در دبی شرکت می زنند و رقم های میلیاردی، بدهکار پتروشیمی اصفهان و کرمانشاه -که خود سهام دار اصلی اش هستند- می شوند!/ بانک سرمایه بدهی اش به بانک مرکزی ۳۱٪افزایش می یابد و به ۲۰ تریلیون و۴۵۹میلیاردو۳۹۹میلیون تومان می رسد!!!
❗️منظور آیت الله از #قهرمان_هایی که باید روی سر گذاشت -ان شاءالله- دسته دومی ها باشد نه این دسته!
قاطبه مردمِ عادیِ دسته اول و پاکدستان دسته دوم انتظار داشته اند روحانیت و مرجعیت کنار آنها بایستد نه کنار اعتباربران بزرگ و سودخوران مرکّب.
البته آن دو دسته وجوهات زیادی ندارند و مثل برخی دسته سومی ها نیستند که بتوانند کسری از تسهیلاتی که خود برای خود اختصاص می دهند را بنام وجوهات و کار خیر و... در دفاتر و نزد متنفذین هزینه کنند!
اما خداوند از عالمان وارسته عهد گرفته که بر سیری ظالم و گرسنگی مظلوم ساکت نباشند.(خطبه ۳ نهج البلاغه)
@rozaneebefarda
سخنرانی_استاد_طهرانی_شب_جمعه13صفر1442-mc-mc-mc.mp3
37.18M
🔸سخنان آقای علوی با اصول و مبانی اسلامی سازگار نیست!
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/14
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹صوت کامل نقد:
#شیخ_قاسم_طهرانی
از اساتید درس خارج و مدرس فلسفه و عرفان اسلامی #مشهد/ شاگرد درس معالم آقای علوی در سال ۵۹
🔘اظهارنظرهای منتقدان دیدگاه اخیر آقای علوی را در روزنه بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/15
محمد جواد توكلي/دانشيار گروه اقتصاد موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
#اقتصاد_اسلامي را به #شوخي گرفتهاند!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۵]
🔸 در چهار دهه اخير چند گروه، اقتصاد اسلامي را به شوخي گرفتهاند. گروه اول كساني هستند كه آگاهي كافي از يافتههاي اقتصاد اسلامي ندارند و در نتیجه بر اساس معلومات اندك خود، اقتصاد اسلامي را شوخي ميپندارند. نمونه اخيرش، سخنان جناب آقاي سید محمدجواد علوي است كه به واسطه قرائت سطحي كه از اقتصاد اسلامي و متفكرانش به خصوص شهيد صدر دارد، به اقتصاد اسلامي حملهور شدهاند. در ادامه در مورد ادعاهاي ايشان بيشتر خواهم نوشت.
🔸 اما گروه دوم، سياستگذاران اقتصادي كشور ميباشند كه اقتصاد اسلامي و رهيافتهاي آن را به شوخي گرفته اند. به جرات ميتوان گفت كه در چهل سال اخير هيچگاه مجالی براي اجراي اقتصاد اسلامي فراهم نبوده است! این افرادی كساني هستند كه تصمیمگیریهای مهم اقتصادی توسط آنان صورت میگیرد و آنها، عملا بر اساس همان نسخههاي اقتصاد متعارف، اقتصاد كشور را مديريت كرده و ميكنند؛ قسمت طنزآمیز و همچنین تاسفبرانگیزِ ماجرا هم در اینجاست زیرا در نهايت ناكارامدي اين سياستها را به پاي اقتصاد اسلامي مینویسند!
🔸 بايد پرسيد كه چه بخشي از بودجههاي آموزشي و پژوهشي دانشكدههاي اقتصاد كشور و مراكز پژوهشي اقتصادي به تحقيقات اقتصاد اسلامي اختصاص يافته است؟ ما چه مقدار از محققان اقتصاد اسلامي حمايت كردهايم؟ اگر تحليلي سرانگشتي از بودجه اختصاص يافته به اقتصاد اسلامي داشته باشيم، بايد بگوييم تقريبا هيچ!
🔸گروه سوم نيز كساني ميباشند كه مجذوب نوعي علمگرايي افراطيشده اند و اقتصاد را دانشي فني همانند فيزيك و شيمي قلمداد ميكنند. آنها نيز اقتصاد اسلامي را به سخره ميگيرند چرا كه شدیدا مجذوب سراب علم اقتصاد شدهاند. اين در حالي است كه خود اقتصاددانان غربي در مورد حتمي بودن قوانين علم اقتصاد ترديد كرده اند! اخيرا هاسمن از نظريهپردازان فلسفه اقتصاد، با اتكا به نظريه جان استوارت ميل، قوانين اقتصادي را تنها در حد قواعد تمايل ميداند كه از حتميت برخوردار نيست.
🔸 برگردم به گروه اول و امثال جناب آقاي #سیدمحمدجواد_علوي. ايشان در مصاحبهاي كه اخيرا داشتند، اقتصاد اسلامي را يك شوخي قلمداد و متاسفانه برداشتهايی سطحي از اقتصاد اسلامي و متفكران آن ارائه كردند.
ايشان به شكل ضمني چند ادعا را مطرح كردند:
🔻اول اينكه متفكران ما و از جمله متفكران اقتصاد اسلامي تحت تاثير انديشههاي چپ و سوسياليستي بودهاند و همين امر باعث گسترش اقتصاد دولتي در جمهوري اسلامي ايران شده است. ايشان حتي شهيد صدر را هم داراي رويكردي سوسياليستي ميپندارند و اين ادعا را مستند به نظريه ايشان در مورد مالكيت عمومي زمين ميدانند.
🔻دومين ادعاي ايشان اين است كه اقتصاد، محصول سيره عقلا است و نبايد از دين اسلام انتظار ارائه انديشه اقتصادي داشت؛ به همين خاطر چيزي به اسم اقتصاد اسلامي نداريم.
🔻سومين ادعاي ايشان نوعي نگاه مثبت به بانك و نظام بانكداري متعارف است.
🔸اگر بخواهم تحليلي كلي از ديدگاه ايشان داشته باشم باید بگویم ايشان به واسطه نگاه خوشبينانه به اقتصاد بازار آزاد و نگاه منفي به رويكردهاي سوسياليستي، از سمت نظام سوسياليستي به سمت نظام بازار آزاد غش كردهاند و ظاهرا تمايل دارند كه از #اسلام نيز #برداشتي #سازگار_با_اقتصاد_سرمايهداري ارائه دهند.
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۲ از ۵]
اقتصاد اسلامي، #سوسياليستي نيست؛ مظلوميت عجیب #شهيد_صدر!
🔸در مورد ادعاي ايشان مبني بر سوسياليستي بودن انديشههاي اقتصاد اسلامي بايد گفت كه اين ادعا از اساس باطل است. زیرا شهيد صدر(ره) به عنوان پدر اقتصاد اسلامي بخش زيادي از كتاب اقتصادنا را به نقد سوسياليسم و كمونيسم اختصاص داده است. دلیل آن نیز واضح میباشد زیرا عراق در آن زمان، در معرض انديشههاي سوسياليستي قرار داشت و از همین رو میتوان گفت اساسا یکی از اهداف عمده ایشان از نگارش این کتاب، مقابله با این جریان فکری در عراق و همچنین سراسر امت اسلامی بود. بحث ايشان در مورد مالكيت عمومي و دولتي اراضي و حصول حق اولويت بهرهبرداري در اثر احياء نيز منطبق بر رویکردی است که ایشان آن را بر اساس استدلالهای فقهی پذیرفتهاند. گذشته از آنکه ايشان مالكيت خصوصي زمين را نيز ميپذيرند.
🔸اتفاقا برخي يافتههاي كنوني در فضاي مطالعات توسعه نيز اين رويكرد را تاييد ميكنند كه اراضي عمومي را بايد در مالكيت عموم نگه داشت. منتهي فرق است بين مالكيت عمومي و مالكيت دولت كه در استدلال آقاي علوي، بين آن دو خلط شده است. مناسب است كه به تجربه دهه 1970 چين و انقلاب كشاورزي آن مقطع اشاره كنم؛ چيني ها به جاي واگذاري مالكيت زمينهاي بزرگ مشاع كشاورزي به كشاورزان، مديريت آن را واگذار كردند. در نتيجه توليد كشاورزي آنها 4 برابر شد. چينيها رانت زمين را واگذار نكردند- كه سياستي هوشمندانه بود- بلکه زمينه را براي خلاقيت بخش خصوصي فراهم كردند.
🔸در مقابل، ما در تجربهای که از خصوصيسازي داشتیم، تحت تاثير انديشههاي بازار و آزادی اقتصادی، مالكيت بسياري از كارخانهها را به قيمت بسيار ناچيز به افراد واگذار كرديم. بسياري از اين افراد به واسطه رانت زمين كارخانهها كه عمدتا در محدوده شهري واقع شده و قيمت زيادي پيدا كرده بودند، متقاضي خريد آنها بودند. نتيجه اين شد كه خصوصي سازي عملا منجر به تعطيلي توليد شد. در يكي از شهرهاي شمالي كشور يك كارخانه نساجي به بخش خصوصي واگذار شد؛ خريداران كارخانه ابتدا كارگران را به بهانه تعديل نيرو اخراج كردند. سپس دستگاهها را به بهانه تعمير به تهران فرستاده و فروختند و در نهايت زمين كارخانه را قطعه بندي كرده و فروختند. نتيجه چه شد؟! اینکه ما به اميد فرار از مشكلات اقتصاد دولتي كلا توليد را قلع و قمع كرديم!
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۳ از ۵]
سازگاري اقتصاد اسلامي با سيره عقلا
🔸 اينكه گفته شود اقتصاد، محصول سيره عقلا يا انديشه عقلايي است مستلزم فقدان اقتصاد اسلامي نيست؛ وگرنه ما بايد همه مكاتب اقتصادي موجود از مكتب اقتصاد كلاسيك، نئوكلاسيك و نيوكلاسيك گرفته تا مكاتب اقتصاد كينزي، تاريخي آلمان و نهادگرايي را نيز منكر شويم. در اين مكاتب، جهتگيريِ ارزشي خاصي نهفته است كه ريشه در مباني ارزششناختي آنها دارد. اين مكاتب، بر اساس نگرشهاي متفاوتي نسبت به ارزشهاي اقتصادي از جمله عدالت و آزادي بنا شدهاند. حتي علم اقتصاد كه حاكي از قانونمنديهاي حاكم بر رفتارهاي اقتصادي و نظام اقتصادي است نيز از ارزشداوري خالي نيست. بنده، بخش زيادي از «كتاب مباني فلسفي و روششناسي اقتصاد» را به چگونگي ورود ارزشها در نظريات اقتصادي اختصاص داده و آن را تبیین کردهام( رجوع شود به محمد جواد توكلي، مباني فلسفي و روش شناسي اقتصاد، ص۱۳۹-۲۴۲)
🔸 اقتصاد اسلامي، سيره عقلا را ميپذيرد اما براي تكميل منبع عقل ، از يافتههاي وحياني هم استفاده ميكند. همانگونه كه در بيانات جناب آقای علوي هم آمده، اسلام در برخي موارد سيره عقلا را نميپذيرد همچنانکه ایشان نیز گفتهاند که اسلام، سیره عقلا در مورد مشروعیت ربا را مردود دانسته است. البته ايشان مدعي ميشوند كه ربا در سيره عقلا هم پذيرفتني نيست؛ بلكه آنچه پذيرفته شده بهره است. ايشان با اشاره به تمايز بين ربا و بهره، اين ادعا را مطرح ميكنند كه بهره را عقلا و به تبع، اسلام هم ميپذيرد.
🔸 منتها ايشان بين دو مفهوم بهره و عايدي(سود) خلط کردهاند. اسلام هيچگاه سود را نفي نكرده است و به تبع در نظريه بانكداري اسلامي نیز هيچگاه گفته نشده است كه صاحبان سرمايه سود كسب نكنند! بلكه عنوان شده كه اگر صاحب سرمايه مي خواهد سود ببرد بايد خود را در معرض ريسكهاي بخش واقعي قرار دهد و در نتجیه در سود و زيان شريك باشد. اين همان الگوي مشاركت در سود و زيان PLS است كه در مورد آن كتابهاي زيادي نگاشته شده است. میتوانید نگاهی به كتاب اخير آقایان دكتر عسگري، محسن خان، و ميراخور در مورد ثبات در تامين مالي اسلامي بیندازیدكه توسط انتشارات معتبر ويلي به زبان انگليسي منتشر شده است.( Hossein Askari et al., The Stability of Islamic Finance_ Creating a Resilient Financial Environment for a Secure Future) در اين كتاب استدلال شده است كه نظام تامين مالي اسلامي باثبات تر از نظام تامين مالي ربوي است. اسلام مقرر داشته چنانچه شما مالكيت پول را در قالب عقد قرض به ديگري منتقل کنید (تمليك بضمان)، عوايد آن نيز به مالك جديد منتقل ميشود بنابراین صاحب پول حق تقاضاي سود را نخواهد داشت .
@rozaneebefarda
اقتصاد اسلامی را به شوخی گرفته اند!
[صفحه ۴ از ۵]
مكتب اقتصادي اسلام و آراء شهید صدر
🔸 اسلام انگونه كه شهيد صدر بيان ميكنند هيچگاه به دنبال آن نبوده كه علم اقتصاد (به مفهوم اقتصاد اثباتي) ارائه دهد؛ بلكه اسلام نوعي مكتب اقتصادي ارائه ميدهد كه بر اساس آن ساختارهاي اقتصادي جامعه بنا شده و در چارچوب آن، رفتارهای اجتماعی شكل ميگيرد. سياستگذاريهاي اقتصادي نيز بخشي از همين مكتب اقتصادي را شكل ميدهد. همه مكاتب اقتصادي نسبت به دايره حقوق مالكيت، ميزان مداخله دولت و ارزشهاي محوري در نظام اقتصادي از جمله عدالت اقتصادي ديدگاه خاص خود را دارند.
🔸 شهيد صدر در كتاب اقتصادنا آزادي در كادر محدود، مالكيت مختلط و عدالت اجتماعي را به عنوان اصول عام اقتصاد اسلامي معرفي ميكنند. (محمدباقر صدر، اقتصادنا، ص۲۹۵-۳۰۵) ايشان بر اين نكته تاكيد ميكنند كه مكتب اقتصادي و رهيافتهاي آن، چارچوب مطالعات علم اقتصاد را مشخص ميكند. من در چند مقاله استدلال كردهام كه همين چارچوبهاي نهادي مورد پذيرش مكاتب اقتصادي، بر رفتار عاملان اقتصادي اثر ميگذارند و از همين ناحيه ميتوان حتي يافتههاي علم اقتصاد را نيز به اسلامي و غيراسلامي تقسيم كرد. (رك: محمد جواد توكلي، «بازخواني رويكرد شهيد صدر در مورد هويت علمي اقتصاد اسلامي»، روششناسی علوم انسانی، ۱۳۹۶، شمارۀ ۹۰، ص۲۱۱-۲۳۶؛ محمد جواد توكلي، «تحلیل انتقادی دوگان اثباتی و هنجاری در اقتصاد (بر اساس آراء شهید صدر)»، مطالعات اقتصاد اسلامي، ۱۳۹۷، شمارۀ ۲۱، ص۱۴۱-۱۶۸؛ محمد جواد توكلي، «بررسی امکانپذیری تمایز اقتصاد اسلامی اثباتي و هنجاري»، اقتصاد اسلامي، ۱۳۹۷، شمارۀ ۷۲، ص۵-۳۳)
🔸 #شهيد_صدر تصريح ميكند كه اسلام اصالتا مدعي ارائه علم اقتصاد نيست؛ اما حاوي مكتب اقتصادي است. مكتب اقتصادي در ديدگاه شهيد صدر روشي است كه ما بر اساس ارزش عدالت براي اداره اقتصاد جامعه و حل مشكلات آن، بر ميگزينيم. مشخص است كه اسلام نیز همانند سایر مکاتب و بلکه بهتر از همه آنها، برداشت خاص خود را از عدالت اقتصادي دارد و از همین رو، راهبردهای آن براي حل مشكلات اقتصادي و سروسامان دادن به اقتصاد جامعه متمايز خواهد بود. براي نمونه، اسلام با ممنوعيت ربا و قمار، به سمت معرفي الگوي مشاركت در سود و زيان در تامين مالي ميرود كه الگويي مترقي و پايدار است.
🔸 متاسفانه عملكرد بد نظام بانكي كشور در دهههاي اخير و عدم اصلاح قانون عمليات بانكي بدون ربا باعث شد كه ما از الگوي مشاركت در سود وزيان فاصله گرفته و نتوانيم عمكرد مناسبي در اين حوزه داشته باشيم. اما مشكل آن گونه كه آقاي علوي ميگويند به خاطر استفاده از عقود اسلامي نيست؛ بلكه مشكل اين است كه ما ساختار بانكي را از اقتصاد متعارف به عاريه گرفتيم و تنها اصلاحاتی ظاهري در آن ايجاد كرديم. ما چشمان خود را بر خلق پول بانكي كه خلاف عدالت و مولد ناكارآمدي و تورم است، بسته ايم و تنها از ابزار عقود ميخواهيم بانكها را كنترل كنيم.
🔸 كاش جناب آقاي علوي كتاب «سرمايه در قرن بيست و يكم» نوشته توماس پيكيتي را ميخوانند. پيكيتي در این كتاب استدلال ميكند كه نظام سرمايهداري عليرغم اينكه نرخ بهره پايينی دارد، عملا به سمت نابرابري توزيعي رفته است. او هشدار ميدهد كه اين روند موجب افزايش شكاف طبقاتي و فروپاشي نظام سرمايهداري خواهد شد. پيكتي تنها راه نجات اقتصاد غرب را در گرفتن ماليات تصاعدي بر ثروت و از بين بردن قله هاي ثروت ميداند. اين در واقع همان يافته قرآني است كه خداوند متعال ميفرمايد ثروت نبايد در دست اغنياء دست به دست شود: لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاء مِنكُمْ(سوره حشر: آیه ۷)
@rozaneebefarda