eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
مروری بر ماجرای وساطت مرحوم بین امام و آقای شریعتمداری [صفحه 3 از 3] گفتم بسیار خوب من گمان می‌کنم با این مذاکراتی که شد در صورتی که پیش ایشان برگردم قبول می‌کند. بعد فردا صبح سر فرصت برویم اگر کمبودی داشت بنویسم و بیاوریم تا حضرتعالی ببینید پس از آنکه قبول شد امضا شود و آخرالامر هم برای تشکیل مجلس برویم و به وعده خود وفا کنیم. امام گفت بله من می‌آیم. بروید و بگویید. برای بار سوم به منزل اقای شریعتمداری رفتم و موافقت امام را به ایشان اعلام کردم. گفتم خوب بنا شد که شما متنی را امشب خودتان بنویسید فردا بیاییم ببینیم اگر نواقصی داشت تکمیل کنیم و بعد ببریم به امام بدهیم اگر ایشان موافقت کرد امضا کنیم و سپس مجلس را تشکیل دهیم. گفت بله بد نیست موافقت می‌کنم اما یک شرط دارد من باید امشب با بعضی از رفقا مشورت کنم بدون مشورت قول قطعی نمی‌دهم. امشب برای من شب مشورت باشد من متن را می‌نویسم. اگر مشورت درست درآمد و خصوصیاتی علاوه شد آن وقت فردا صبح این جا بیایید که تکمیل کنیم. مطلب را تقریبا تمام شده تلقی کردم از منزل آقای شریعتمداری بیرون آمدم و به منزل امام رفتم. دفعه اول که من پیش امام رفتم یکی دو نفر هم بودند و بیرون رفتند اما دفعه‌های بعد گاهی چهارنفر و گاهی پنج نفر بودند و گاهی هم اتاق پر بود ولی امام تا مرا می‌دید حرفش را قطع می‌کرد در را باز می کرد به اتاق مجاور می‌رفت و من هم آن جا می‌رفتم و آن گاه می‌فرمود چطور شد؟ و من می‌گفتم چنین و چنان شد. دفعه آخر هم که آمدم و امام فرمود چطور شد گفتم تقریبا قبول کرده ولی گفته است باید امشب روی این مطلب مشورت کنم هم درباره اصل قضیه و هم درباره بعضی از کمبودهای احتمالی من مشورت می‌کنم. شما هم فردا صبح بیایید و نتیجه را به امام بگویید. امام فرمود خیلی خوب امشب قم بمانید و فردا صبح بروید. فردا صبح که نزد آقای شریعتمداری رفتم ایشان گفت رفقای من موافقت نکردند و گفتند هم در قم و هم در آذربایجان حیثیت افراد بسیاری از بین می‌رود. ضربه بزرگی هم به شما می‌خورد. نباید اصلاً درباره مطلب فکر کنید بنابراین من آن نوشته را نمی‌نویسم! به منزل امام برگشتم و مطالب را به ایشان عرض کردم، . (خاطرات و مبارزات حجت الاسلام فلسفی، تدوین: علی دوانی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، تهران،1382، ص395-399) 🔻کانال نخبگانی : https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
بازخوانی سیره آقای هاشمی در مواجهه با اشتباهات سیاسی به بهانه عذرخواهی اخیر آقای صدیقی 👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان حکیمانه هاشمی پیرامون ! 🔻 همه اشکالات به برجام ناحق است! 🔻در برجام خیلی چیزها گرفتیم و چیزی هم به آنها ندادیم. 🔶حاشیه تصلب و تعصب بر سر موضع و عملکرد سیاسی خود، از شاخص‌های جریان غرب اندیش داخلی است. حامیان برجام، بعد از اینهمه رسوایی، همچنان آن را فتح الفتوح می دانند و حاضر به پذیرش مسیر غلط و تلاش برای جبران نیستند. @rozaneebefarda
سران فتنه۸۸ با گذشت ۱۱ سال از فتنه، همچنان از یک عذرخواهی ساده هم امتناع دارند! این جماعت فرهنگ عذرخواهی از خطاهای سیاسی ندارند. @rozaneebefarda
حیرت در حیرت نقدی به ادعاهای اخیر مهدی نصیری علیه آیت‌الله مصباح/بخش اول محمد جعفری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ مهدی نصیری دریادداشتی در مورد رحلت آیت الله مصباح چنین نوشته است: «آن مرحوم از حیث رعایت زیّ روحانیت و تواضع رفتاری و مهربانی در تعاملات شخصی نیز زبانزد بود اما غفلت از یک نکته یعنی امکان خطای عالمان و مجتهدان و صاحب نظران دینی در عصر غیبت به دلیل عدم امکان دسترسی به معلم و مفسر معصومِ قران و سنت، ایشان را نسبت به پاره ای از دیدگاهها و نظرات خود ـ که حتما احتمال خطا در آنها راه داشته و نمی توانسته به عنوان معرفت و اسلام ناب قلمداد شود ـ آن چنان راسخ و صاحب حق می کرد که به خود اجازه می داد بعضا مخالفان خود را به جهل و کفر و فسق و خیانت و ارتداد و ...متهم کند و چهره ای خشن و مهاجم از خویش در طیفی از افکار عمومی و نخبگان ترسیم کند». ⭕️نکاتی چند در این باره را با ایشان در میان می گذارم: 1. امکان خطای عالمان و مجتهدان در عصر غیبت، امری است کاملا پذیرفته اما ما محکمات و مسلّماتی در عرصه دینداری داریم که مبنای دیانت است و طبعا انکار آنها، چیزی از اسلام باقی نخواهد گذاشت . طبعا هر عالم اسلام شناسی و از جمله حضرت آیت الله مصباح رحمت الله علیه می تواند در این مورد خود را راسخ و صاحب حق بداند و البته آن آموزه ها را هم به عنوان معرفت ناب و اسلام حقیقی، معرفی نماید. اگر جز این باشد، ما می مانیم و یک تکثر معرفتی و نسبیت فکری و دیگر هیچ! 2. آقای نصیری در ادامه می نویسند: « ما گریزی از به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون دینی نداریم و مجاز به تکفیر و تخطئه شخصیتی و نسبت دادن انحراف و بددینی به صاحب نظران نیستیم مگر آن که ثابت شود که اوّلاً اجتهاد آنها غیر روشمند است ... ». جمله اخیر ایشان را باید به فال نیک گرفت که مرز میان خودشان و نظریه قرائتهای مختلف از دین را ابراز کردند. بله باید کسی که در مقام استنباط احکام دین قرار می گیرد، اجتهاد روشمند را در پیش بگیرد و الا می توان او را تخطئه نمود. حضرت استاد مصباح در سیره علمی خویش، دقیقا تابع همین نگرش بود و بس. تاریخ پنجاه ساله نوشته های ایشان گواه این مدعاست. هر جا ایشان، نویسنده یا تفکری را نقد می کند بر همین اساس بوده است که این نوع برداشتها از اسلام، نا روشمند و مخالف با مبانی استنباط و منطق فهم دین است و زمینه انحرافات جدی را در تفکر دینی فراهم می نماید. اگر نبود روشنگری امثال ایشان و شهید مطهری، معلوم نبود که التقاط و تفکر نسبی گرایانه، دیگر برای دین، حتی محکماتی باقی بگذارد. اگر سیره استاد مصباح در تخطئه نظریه یا صاحب نظر نادرست است، پس باید اساسا سیره امام خمینی و شهید مطهری را هم نادرست خواند که از اسلام سُرایی عده ای از نویسندگان به جای اسلام شناسی سخن می گفتند. 3. اما مقوله تکفیر، خود تهمتی است ناروا. ای کاش جناب نصیری، دست کم نمونه ای خٌرد از رویکرد تکفیری استاد نشان می دادند. هر آن که با آثار گفتاری و نوشتاری، ایشان آشنایی اجمالی داشته باشد، در بیان ایشان جز منطق و خرد ورزی مشاهده نمی کند. گویا سابقة ژورنالیستی آقای نصیری باعث شده که در امتداد جریان شارلاتانیسم رسانه ای دوم خرداد که آیت الله مصباح را به واسطه طرح بحث جهاد، «تئوریسین خشونت» معرفی می کردند، چهره ای خشن و مهاجم از ایشان به تصویر بکشد. بله استاد مصباح ، بر روی تفکرات التقاطی و لیبرالی و رحمانی از اسلام خط بطلان می کشید و البته طبیعی است که این به ذائقه فکری روشنفکران دینی و طرفداران آنها خوش نیاید و حضرت ایشان را به خشونت طلبی متهم نمایند. گویا آقای نصیری تصور می کنند که خوانندگان اصلاح طلب نشریة ارزش مدار و اصول گرای صبح در دهه هفتاد، امروزه چهره رحمانی از ایشان در ذهن دارند!! 4. ناگفته هایی باقی ماند که به قسمت بعدی این قلم،موکول می کنم. این یادداشت را با این جمله به پایان می برم که صاحب « عصر حیرت»، که خود در حیرتی عمیق، نسبت به مواضع گذشته معرفتی و سیاسی فرو افتاده است، از سویی نابیّت فکری و اعتقادی را در اختیار معصوم می داند و بس و از سویی پلورالیسم مدرن و نسبیّت حقیقت را نفی می کند! این دو را چگونه می توان جمع نمود جز با حیرت در حیرت؟! @rozaneebefarda
⬛️ مراسم بزرگداشت حضرات آیات شیخ محمد یزدی و شیخ محمدتقی مصباح یزدی(رحمت الله علیهما) سخنران: حجت الاسلام و المسلمین شیخ مرتضی آقاتهرانی(زیدعزه) با نوای: حاج عباس حیدرزاده 🔸️پنج شنبه ۲۵ دی ماه ساعت ۱۰ صبح 🔹️مدرسه علمیه آیت الله بهجت(ره)قم 🔴 جلسه با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی برگزار میشود. 📣 پخش زنده: شناسه اینستاگرام👇 https://yun.ir/823pza شناسه روبرو👇 https://yun.ir/mn5kz6 @rozaneebefarda
بزرگداشت آیت الله مصباح آیین نکوداشت مقام علمی، اخلاقی و شخصیت بین المللی فقیه و حکیم مجاهد مرحوم آیت الله مصباح یزدی ره روز پنج شنبه به تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۵ از ساعت ۱۰ الی ۱۲ در سالن قدس مجتمع امام خمینی ره به صورت حضوری و از طریق آدرس مجازی https://vcpro.ir/nekodasht به صورت بر خط برگزار می شود ظرفیت حضوری محدود می باشد و در صورت تکمیل ظرفیت سالن (با توجه به رعایت مسائل و قوانین بهداشتی) صرفا از طریق آدرس مجازی در خدمت خواهیم بود @rozaneebefarda
یک نکته آن حضراتی که در ماجرای فوت آقایان صانعی و فیرحی، کباده اخلاق می کشیدند که چرا اندیشه و مواضع آنان بعد از فوت شان نقد می شود، حالا همه به خط شده اند برای نقد که نه، هجوم به ایت الله مصباح! این جماعت را بهتر بشناسیم... @rozaneebefarda
یک گلایه مهم از انجمن سیاسی حوزه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 برای آقای فیرحی به عنوان یکی از تئوریسین های جریان زاویه دار، جلسه پاسداشت بزرگی بر پا کرد در مورد ارتحال عالمان انقلابی مانند آیت الله محمد یزدی و علامه مصباح هیچ تحرکی از آنها ندیدیم. آیا این عزیزان به حوزه کاری انجمن ربطی نداشتند؟ یا خدای ناکرده آن انجمن به حیطه فکری انقلاب نامرتبط شده است؟ البته هیچ اشکالی ندارد که متولیان این انجمن طبق مبنای خود عمل کنند، تفکر آزاد است. اما اشکال اساسی آنجا وارد می شود که چرا یک تفکر خاص باید در انجمنی که متعلق به کل حوزه است حاکم باشد؟ چرا جریان انقلابی قم در این مجموعه امکان طرح بحث ندارد؟ چرا بدنه حوزه نباید بداند که در آنجا چه می گذرد؟ وقتی از نفوذ برخی تفکرات زاویه دار در برخی نهادهای حوزوی و و احساس نگرانی می شود، برای آن شاهد مثال خارجی داریم. جناب آقای (زید عزه) خوب است در این مورد عنایتی فرمایند. برای حوزه زیبنده نیست. @rozaneebefarda
مصباح و نابینا درنگی در عصبانیت روشنفکران عرفی از علامه مصباح اختصاصی|| علی احمدی امین @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استاد مصباح در زمان حیات پر برکت خویش، سدی محکم در مقابل اندیشه¬های انحرافی، التقاطی و الحادی ایجاد کرد و عصبانیت منحرفان، ملتقطان و ملحدان از ایشان قابل درک است. آقای سروش! عصبانیت شما از استاد فرزانه مصباح را درک می¬کنم. استاد مصباح در زمان حیاتش با برهان استوار و ایمانی مستحکم در مقابل انحرافات ایستاد. آن زمان که استاد خواستار مناظره شد، خیلی¬ها مثل شما احساس عجز کردند. آقای سروش! من شما را به مناظره دعوت نمی¬کنم! من حال و روز باورهای شما را خوب می¬دانم. تردیدی ندارم که شما حتی با یک دانشجوی تحصیل کرده در طرح ولایت نیز مناظره یا گفتگویی نخواهید داشت. دنیای پس از استاد مصباح، دنیای بیناتری است. دیگر نمی¬توان با حرکت بال یک پروانه، همه دانش¬های بشری را جزر و مد داد. دانش¬آموختگان طرح ولایت پارادوکس¬های این گونه سخنان را فراگرفته¬اند و طرح-دستی ساحران را شناخته¬اند. دیگر پرواز پروانه¬ها، جمع نقیضین را از کتمان عدم به در نمی¬آیند و جزء را از کل بزرگتر نمی¬کند و مبناگروی را متزلزل نمی¬سازد. دیگر نمی¬توان با مغالطه پارادوکس کلاغ، پارادوکس دروغگو یا دیگر شبهات شکاکانه و نسبی¬گرایانه، امکان شناخت و اندیشه¬ورزی را بر مخاطبان بست. دیگر نمی¬توان با مغالطه اشتراک لفظی از پلورالیسم نجات، بر پلورالیسم صدق استدلال کرد و از باب انسداد علم گفت. دیگر نمی¬توان از موجه بودن اختلاف قرائتهایِ روشمند، بر اعتبار همه قرائت¬ها بصورت موجبه کلیه استدلال کرد. دیگر نمی¬توان کتاب نوشت و صدها صفحه استدلال جزمی ارائه کرد که استدلال کردن ممکن نیست. دیگر نمی¬توان بر شاخه درخت معرفت نشست و آن را برید و همچنان در هوا ماند. دیگر نمی¬توان از نسبیتِ توصیفیِ اخلاقی، بر نسبت فرااخلاقی استدلال کرد. دیگر نمی¬توان از نسبیت فرااخلاقی گفت و بر منبر وعظ و خطابه نشست و همگان را قضاوت کرد. نمی¬توان اصول پرتناقض نسبیت هنجاری را مسلم و جزمی فرض کرد. زمان آن گذشته که از پلورالیسم اجتماعی گفته شود و از نگاه مونیستی به لیبرالیسم دفاع شود. دیگر نمی¬توان از قانون¬گرایی دم زد و تلقی عوامانه¬ای از آزادی ارائه داد و فتنه¬گری و خشونت را تئوریزه کرد. امروزه دانش¬آموختگان طرح ولایت به نور استاد مصباح بینا هستند و مغالطات این دسته شبهات را به خوبی و آسانی می¬شناسند. من حال و روز شما را خوب می¬دانم! و عصبانیت شما را درک می¬کنم. روشنفکرانِ جهان سومی، حتی اگر کشورشان در سایه دین به کشوری قدرتمند تبدیل شود، باز هم احساس حقارت خواهند کرد. این ناتوانی آموخته شده حاصل باوری است که قدرت و پیشرفت را محصولِ انحصاری عالم مدرن می¬داند. اینان بارها با خود نجوا کرده¬اند که دین نمی¬تواند با پیشرفت و قدرت جمع شود. اینکه غربگرایان از قدرت یافتن ایران اسلامی آزرده و عصبانی می¬شوند بیش از آنکه سیاسی و حزبی باشد، ایمانی و اعتقادی است. آنان عمری به خود و پیروان خود تلقین کرده¬اند که سنت و الهیات نمی¬تواند منشأ پیشرفت باشد، حال چگونه به طرفداران خود بگویند که پاهای پر آبله¬شان در جستجوی سراب بوده و مسیرشان به سمت ناکجاآباد. هم دین را باختند هم دنیا. می¬گویند وقتی بهاء الله به تزویر خویش اعتراف کرد، برخی پیروان متعصب او همچنان بر باور خود تأکید کردند و او را معذور دانستند. اینک حکایت دوستان ما این است که هنوز به پایان تاریخ فکویاما باورمندند و نمی¬توانند از نگاه جزمی به لیبرالیسم دست بردارند. عالم پس از استاد مصباح، عالم دیگری خواهد بود و اندیشه¬های تابناک ایشان که ادامه راه انبیاء و اولیای الهی، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی و شهید مطهری است، عالمیتی نورانی و متعالی را نوید می¬دهد. «كَذَلِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَاطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا يَنْفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِي الْأَرْضِ» رعد 17. @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتشار برای اولین بار ناگفته های شهید طهرانی مقدم از قدرت موشکی ایران اسلامی @rozaneebefarda
اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری؛ مراسم عزاداری ایام فاطمیه(س) در حسینیه امام خمینی به صورت عمومی برگزار نمی‌شود @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 دفتر مقام معظم رهبری در اطلاعیه‌ای اعلام کرد مراسم‌ عزاداری ایام فاطمیه در حسینیه امام خمینی(ره) به صورت عمومی برگزار نمی‌شود و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر انقلاب اسلامی از شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض تسلیت به‌مناسبت فرارسیدن ایام شهادت صدیقه‌کبری حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها به اطلاع‌ می‌رساند مراسم عزاداری آن بانوی بزرگ اسلام که هر سال با حضور انبوه دلباختگان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار می‌شد، امسال به علت شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا بدون حضور جمعیت برگزار، و مشروح برنامه‌های عزاداری در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) هر شب از شبکه‌ یک سیما و سایر شبکه‌های تلویزیونی پخش خواهد شد. دفتر مقام معظم رهبری @rozaneebefarda
حضور مرحوم علامه بر مزار استادشان آیت الله بهجت سال 1394 پ‌ن: علامه در همین مکان به خاک سپرده شدند. خوشا به حال شان. @rozaneebefarda
💥تصویر سازی | انتصاب آيت‏ اللّه "سيد علی خامنه‏ ای" به امامت جمعه تهران توسط "امام خمينی" ۲۴ دیماه ۱۳۵۸ ‏بسم الله الرحمن الرحیم ‏ ‌‏خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و حجت الاسلام آقای حاج سید علی خامنه ای‌‎ ‌‏ـ دامت افاضاته‏ جنابعالی که بحمدالله به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل‌‎ ‌‏شایسته هستید به امامت جمعۀ تهران منصوب می باشید. از خداوند متعال، توفیق‌‎ ‌‏جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله .‏ ۲۵ صفر ۱۴۰۰ / ۲۴ دی ماه ۵۸ ‌‏روح الله الموسوی الخمینی‏ 🔺 طراح: عباس گودرزی @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علامه محمدتقی مصباح یزدی که بارها از علاقه خود به شهید حجت الاسلام مصطفی ردانی پور سخن گفته بود. یکبار در بیانی خاص درباره این شهید گفت: 🔻اگر در قیامت من را به عنوان آقای در محشر حاضر کنند و بگویند به صدقه سر آقای ردانی‌پور تو را آمرزیده‌ایم، افتخار می‌کنم. 🔶حاشیه روزنه شهید ردانی پور از جمله طلاب مدرسه حقانی بود که بعد از اختلاف بر سر دکتر شریعتی، بعنوان مخالف شریعتی با جمعی دیگر از مدرسه خارج شدند. @rozaneebefarda
تکریم آیت‌الله وحید توسط آیت‌الله مصباح @rozaneebefarda
در چه می‌گذرد؟! برگزاری نشست با موضوع ازدواج سفید(!) با حضور آزاد ارمکی از عناصر اصلاح‌طلب @rozaneebefarda
روزنه
در #دفتر_تبلیغات چه می‌گذرد؟! برگزاری نشست با موضوع ازدواج سفید(!) با حضور آزاد ارمکی از عناصر اصل
یک گلایه حوزوی از دفتر تبلیغات @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با گذشت چهل روز از ارتحال آیت‌الله یزدی و یک هفته از ارتحال علامه مصباح، هنوز تحرک خاصی از مجموعه عریض و طویل دفتر تبلیغات در تجلیل از این علمای انقلابی ندیده ایم. این درحالی است که نشست هایی با موضوعاتی مانند ورود زنان به ورزشگاه و همباشی، در این مجموعه طراحی می‌شود. انتظار می‌رود مجموعه‌هایی که همه حیثیت خود را مدیون انقلاب اسلامی هستند، در جهت اندیشه‌های ناب انقلابی حرکت کنند و در افق پیام تسلیت مقام معظم رهبری نسبت به پاسداشت مقام معنوی بزرگان انقلاب اسلامی، اقدام کنند. منظور از پاسداشت، برنامه های تشریفاتی و صوری نیست؛ برنامه ای غنی با مشورت خواهی از جریان انقلابی و با حضور چهره های انقلابی. در بلندمدت نیز لازم است اندیشه و سیره سیاسی این عالمان مجاهد توسط پژوهشگران متعهد و انقلابی مورد واکاوی قرار گیرد و در مجموعه دفتر تبلیغات منتشر گردد. زیبنده نیست در اقصی نقاط ایران و جهان برای علامه مصباح، بزرگداشت برگزار کنند و برخی نهادهای حوزوی نسبت به این واقعه مهم بی تفاوت باشند. @rozaneebefarda
🔵 بزرگداشت پنجشنبه ۲۵ دی/ ساعت۲۰:۳۰ به وقت ایران @rozaneebefarda
خطر تحریف سردار سلیمانی و علامه مصباح در قم مروری بر سخنان شائبه برانگیز آقای @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ⭕️ارائه تفسیرهای هرمنوتیک زده و اعتدالی از سیره و اندیشه سیاسی مجاهدان انقلاب اسلامی، از جمله خطرات بزرگی است که جبهه انقلابی با آن مواجه است. پیشتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد خطر تحریف سردار سلیمانی هشدار داده بودند و بر مسئله ایشان تاکید کرده بودند اما در ایام سالگرد ایشان با برخی موضع گیری های شائبه برانگیز مواجهیم که اگر نسبت آن حساسیت و دقت لازم صورت نگیرد، خطر تحریف سردار عزیزمان بسیار جدی است. 🔻همین وضعیت در مورد علامه مصباح نیز وجود دارد؛ برخی جریان ها و افراد که در زمان حیات ایشان بیشترین جفا را به آن عزیز را داشتند و بعضا در حذف اندیشه ایشان از جریان فکری کشور خواسته یا ناخواسته سهم داشته اند، امروز مرثیه خوان و بلکه علامه مصباح جلوه کرده اند! 🔹خطر تفسیر اعتدالگرایانه از سردار و علامه🔹 یکی از محورهای اصلی گفتمان تحریف، استفاده از و ارائه چهره ای فراجناحی و اعتدالی از بزرگان جبهه انقلاب است. صدالبته چون این حرکت خزنده در ابتدای راه قرار دارد، هنوز چندان صریح وارد نشده اما در صورت تغافل جریان انقلابی، ممکن است این تفسیرهای غلط تعمیق و بسط یابد. 🔹آقای واعظی چه میگوید؟ جناب آقای احمد واعظی ریاست دفتر تبلیغات در ۲۲ دیماه ۹۹ در سخنانی، ضمن تجلیل از آیت‌الله مصباح، به ذکر نکاتی پرداخت که مایه ابهام و ایهام است و بهتر آنکه علمای انقلابی، خاصه شاگردان علامه که به حق مفسران اصیل سیره و اندیشه ایشانند، نسبت بدان حساسیت لازم را به خرج دهند تا باب برداشت های غیردقیق و نادرست بسته شود. 🔹آقای واعظی، چنین گفته است: 🔻 چنین شخصیت هایی [مثل سردار سلیمانی و علامه مصباح] برای حوزه های علمیه سرمایه هستند و باید بدون این که شخصیت شان شود، واقعیت وجودی شان معرفی گردد. از معاندین و دشمنان انتظار می رود که این چنین سرمایه سوزی و هجمه داشته باشند و سعی کنند که شخصیتی مثل ایشان را خدشه دار کنند اما از دوستان گله است که عده ای با کج سلیقگی، بسیار کوشا هستند که را وارد منازعات حزبی و جناحی کنند و به دنبال آن هستند که ایشان در تاریخ زندگی شان چه سخن و چه موضعی داشته است؛ این حرکت، سرمایه سوزی است. نباید یک شخصیتی را که هم منش، هم رفتار، هم عملکرد، هم دیدگاه و هم وجودش برای همه ملت و نظام و همچنین سرباز واقعی ولایت، نظام و امت اسلامی بود را در ، و محدود کرد. علامه مصباح ها و سردار سلیمانی ها سرمایه های وجودی فرهنگ ما هستند همه ما باید بکوشیم تا شخصیت هایی مانند آیت الله مصباح یزدی و سردار سلیمانی که بزرگ و سرمایه های وجودی فرهنگ ما هستند، برای ملت و نسل های بعدی بمانند و الگو شوند. 🔶حاشیه روزنه در بیان جناب آقای واعظی؛ به نوعی تلاش شده چهره ای فراجناحی از این دو عزیز ارائه شود که به ادبیات اعتدال نزدیک است. جالب آنکه ایشان برای مخالفان دیدگاه خود، از برچسب کج سلیقگی و مخدوش کنندگان چهره علامه و سردار و از بین برندگان سرمایه های ملی، استفاده کرده است. سوالی که مطرح است آنکه شما بعنوان رئیس دو دوره ای بزرگ ترین و با امکانات ترین نهاد حوزوی، در یک سال گذشته در ترویج این سرمایه وجودی چه خروجی خاصی ارائه کرده اید؟ در مورد علامه مصباح در دو دوره ریاست تان، چقدر از افکار و آثار ایشان در دفتر بهره برده اید؟ مگر رهبری معظم انقلاب اسلامی دفتر تبلیغات را به بزرگانی مانند علامه مصباح ارجاع نداده بودند؟ بفرمائید چقدر به ایشان و آثار شان مراجعه کرده و از این سرمایه استفاده کرده اید؟ در مورد سردار سلیمانی نیز باید واقعیت وجودی ایشان بیان شود. آنگونه که رهبری معظم فرمودند: ⭕️یک نکته‌ی مهم این است که در مسائل داخل کشور -چون این حرفها غالباً ناظر به مبارزات منطقه‌ای و فعّالیّتهای منطقه‌ایِ او بود- اهل حزب و جناح و مانند اینها نبود، لکن بشدّت انقلابی بود. انقلاب و انقلابیگری خطّ قرمزِ قطعیِ او بود؛ این را بعضی‌ها سعی نکنند کم‌رنگ کنند، این واقعیّتِ او است؛ ذوب در انقلاب بود، . در این عوالم تقسیم به احزاب گوناگون و اسمهای مختلف و جناحهای مختلف و مانند اینها نبود امّا در عالَم انقلابیگری چرا، بشدّت پایبند به انقلاب، پایبند به خطّ مبارک و نورانیِ امام راحل (رضوان الله علیه) بود. 18/10/98 🔻جهت توجه جناب واعظی باید گفت؛ جریان انقلابی نسبت به کمرنگ کردن ویژگی سردار و علامه مصباح، التفات و دقت دارد. بازنمایی انقلابیگری آنان، برداشت جناحی نیست، عمل به توصیه حکیمانه رهبری است. ایشان اگر واقعا دغدغه تحریف دارد بهتر است با مصادره و تحریف بزرگان انقلاب توسط مقابله کند. @rozaneebefarda
پاسخ به جنجال آفرینی های اخیر زائری و نصیری توضیحات معاونت پژوهشگاه فقه نظام پیرامون جریان سازی اخیر برخی سلیبریتی های مذهبی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 استبداد رفتاری مدعیان آزادی و آزاد اندیشی هم از نکات جالب توجه ماجراست. از یک طرف تا عالمان اصیل، در برابر یک اندیشه انحرافی موضع می گیرند، شعار آزادی بیان و تز کرسی های آزاد اندیشی می دهند؛ از طرف دیگر تا از درون حوزه و اتفاقا در درون کرسی های آزاد اندیشی، دیدگاهی مطرح می شود با هیاهو و جنجال و شانتاژ می خواهند در نطفه خفه اش کنند. این یعنی آزادی فقط برای خودشان! یک مطلب علمی همراه استدلالاتی بیان شده است، قبول ندارید، نقد علمی کنید چرا بلوا به راه می اندازید؟   مهاجرت هم مانند سایر افعال انسان، حکم فقهی دارد و شرع مقدس برای مدیریت زندگی اجتماعی، احکامی را در این زمینه بیان کرده است. حکم اولیه مهاجرت جواز است؛ اما بنابر شرایط مختلف ممکن است احکام دیگری مانند وجوب کفایی یا حرمت بر آن مترتب شود. در نشست مذکور پیامدهای سیاسی، اجتماعی مهاجرت مانند حرمت یاری ظالمان و تضعیف قدرت جامعه اسلامی و ... مورد بررسی قرار گرفت. در نشست چهار سال پیش سعی شد، همین نکته بیان و شرح داده شود؛ باید توجه داشت تکالیف یک مسلمان فراتر از تکالیف فردی است و شامل مباحثی مانند ولایت پذیری، عدم اعانه ظالم عدم تقویت دشمنان و تضعیف نظام اسلامی نیز می شود. روایتی که در آن نشست خوانده شد را نمی‌توان بر شرک اعتقادی حمل کرد؛ بلکه منظور شرک در اطاعت است که هر مرتکب گناهی، دچار آن می شود.   برای برگزاری گفتگو در هر سطحی با کسانی که نقد علمی به این مطالب دارند، اعلام آمادگی می کنم. هدف از این نشست تبدیل مهاجرت، به یک مهاجرت هدفمند در جهت سعادت افراد و افزایش قدرت جامعه اسلامی بود و برای چنین مهاجرتی نمونه های مثبتی نیز نام برده شد.  جریاناتی در فضای مجازی وجود دارند که گویا دوست ندارند صدای فقه به مردم برسد، این جریانات به دنبال کوچکترین بهانه هستند تا با برخوردهای غیر علمی از بیان احکام الهی جلوگیری کنند. نخبگان بسیاری در کشور وجود دارند که به خاطر تعهد به نظام اسلامی و کشورشان حاضر به مهاجرت نیستند و کاستی ها را تحمل می کنند؛ مباحث مطرح شده در نشست مذکور در مسیر دلگرمی دادن به ایشان و بیان پشتوانه ایدئولوژیک این اقدام است. @rozaneebefarda
مراسم بزرگداشت و آیت‌الله یزدی در مدرسه آیت‌الله بهجت رضوان الله علیه برگزار شد @rozaneebefarda