eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️انا لله و انا الیه راجعون حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ نقی منفرد که از علمای مازندرانی بودند دارفانی را وداع گفت. ایشان از اساتید مهذب و انقلابی حوزه بود که همزمان در دوره مقدمات و سطح عالی تدریس داشتند حسب نقل برخی شاگردان، ایشان از خصوصیات بارز ایشان، تسلط بر ادبیات عرب، تسلط بر متن دروس و سرعت تدریس و نظم مثال زدنی شان بود به طلاب درس‌خوان به شدت احترام می‌گذاشت و آنها را تشویق می کرد و نسبت به تنبلی و بی‌نظمی به شدت حساس بود و واکنش نشان می‌داد. جویای حال شاگردان بود و به آنان توجه می‌نمود و برخوردی پدرانه و صمیمانه داشت. کتب علمی ایشان حتما قابل استفاده است: خصوصا در این ایام محرم کتاب «گنجور عشق» که با زحمت ایشان گردآوری و تدوین شد و با مقدمه‌ای ارزشمند از حضرت آیت‌الله جوادی آملی(حفظه ‌الله)، در دو بخش، مدایح و مراثی اهل بیت(علیهم ‌السلام) توسط نشر اسرا منتشر شده است خداوند روح این عالم انقلابی را قرین رحمت خویش فرماید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم جهت شادی روح این عالم ارجمند، حمد و صلواتی هدیه کنیم. @rozaneebefarda
فرصت طلایی برای و روحانی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 با گذشت ۵ روز از پایان رسمی دوره ریاست‌جمهوری روحانی و برخلاف رویه معمول، مقام معظم رهبری هیچ پستی برای او درنظر نگرفته است! این امر در سیره سیاسی حکیمانه رهبری، معنا و پیام خاص خود را دارد. شاید پیامی برای مسئولان امر و نخبگان سیاسی! عدم انتصاب روحانی بعنوان عضو مجمع تشخیص و هیچ مسئولیت دیگر، فرصتی تاریخی برای مرور کارشکنی‌ها و مطرح کردن محاکمه اوست! از این رو محافل سیاسی و نخبگانی کشور به جای تمرکز بر بعضی امور فرعی و غیر اولویت‌دار، از جمله نقد و شخم زدن کارنامه کابینه رأی اعتماد نگرفته رئیسی، باید قدر این فرصت طلایی را بداند و فرایند استیضاح مردمی و محاکمه قضایی روحانی را بخاطر ۸ سال خسارت‌بار گذشته کلید بزند. مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه و نهادهای نظارتی و عموم نخبگان دانشگاهی و حوزوی باید به تکلیف تاریخی خود در این باب عمل کنند تا زمینه تحمیل خسارت‌های جبران‌ناپذیر دوران اعتدال، برای همیشه از بین برود و هیچ گروهی جرئت نکند که معیشت مردم و آرمان‌های انقلاب را به طور توأمان به بازی بگیرد و یا به اخم و لبخند بیگانه گره بزند و بعد از پايان دوره نیز لبخندزنان و بلکه با ژست طلبکارانه از کنار حوادث واقعه و بدبختی مردم نجیب ایران بگذرد و به کنج عافیت خویش بخزد! @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
/(1) @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [این سلسله یادداشت­ها تأملی است در بازکاوی پیوند و تناسب طرفینیِ «محرم سال 61هجری» و «انقلاب اسلامی سال 57شمسی». اسناد، متون ادبی و اشعار، متون تاریخی و خاطرات شفاهی، بن­مایه این کوتاه­نوشتارهای تاریخی است.] ◽️پس از ماجرای حمله بی­رحمانه رژیم شاه به مدرسه فیضیه قم، عملاً پهلوی ماهیت ضد دینی خود را در اقدامی بی­سابقه نشان داد. امام(ره) درست در همین فضای خفقان­بار، در آستانه محرم 1383(خرداد 42) دست به کار شد و در آستانه ماه محرم، شبکه سراسری روحانیت و هیئت­های عزاداری را برای «روشنگری دینی» بسیج کرد. ◽️ساواک در تقابل با این حرکت، از مبلغین التزام­نامه­ای ­گرفت که طی آن، مطالب­شان «فقط جنبه مذهبی داشته باشد»، « از آیت الله خمینی و مدرسه فیضیه اسمی نبرند»، و علیه «لوایح ششگانه شاه» سخنی نگویند! و البته به همین اکتفا نکرد و در تاریخ 29 اردیبهشت 42، کمسیون ویژه­ای به فرمان معاون ساواک تشکیل شد و بر اساس آن قرار شد؛ · روحانیون طراز اول به منظور تفهیم موقعیت کشور و برحذر داشتن از هرگونه تحریک در مجالس عزاداری، نزد هیئت رئیسه ساواک احضار شوند. · کارگردانان و بانیان مجالس روضه و دستجات عزداری به ساواک احضار شوند برای جلوگیری از تحرکات [سیاسی] و برای حفظ نظم کامل! · تعداد تکایا بر حسب میزان تندروی(!!) و مخالفت احتمالی آنان تعیین و به صورت درجه 1و2و3 مشخص شوند. · مأمورین نفوذی(از عوامل ساواک و مأمورین مخفی شهربانی) برای کسب اخبارِ به موقع، در مجالس روضه خوانی گمارده شوند! امام در(28 اردیبهشت) در ضمن انتشار «رهنمون­نامه­ای» خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئت­ها، از آنان خواست که: · در نوحه­های سینه­زنی مصیبت­های وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوید. · خطر امروز بر اسلام، کمتر از خطر بنی امیه نیست! · خطر اسرائیل و عمال آن را به مردم تذکر دهید. ◽️روز تاسوعا، ساواک عده­ای از منبری­های تهران را احضار کرد و رسما گفت که «اگر نمی خواهید حملات تبلیغاتی خود را علیه مقامات کشور متوقف سازید، اقلاً این سه موضوع» را مراعات کنید: · علیه شخص اول مملکت سخنی نگویید! · علیه اسرائیل نیز سخنی بر زبان نیاورید! · مرتب به گوش مردم نخوانید که اسلام در خطر است! دیگر هرچه بگوئید آزادید. ▪️امام در سخنرانی عصر عاشورای 42، در مدرسه فیضیه، جواب این سیاستگذاری-های رژیم را اینگونه داد: «تمام گرفتاری­های ما در همین سه موضوع نهفته است. اگر از این سه موضوع بگذریم، دیگر اختلافی نداریم و باید دید که اگر ما نگوییم اسلام در معرض خطر است، آیا در معرض خطر نیست؟ اگر ما نگوییم شاه چنین و چنان است، آیا آنطور نیست؟ اگر ما نگوییم اسرائیل برای اسلام و مسلمین خطرناک است، آیا خطرناک نیست؟ و اصولا چه ارتباط و تناسبی بین شاه و اسرائیل است...». 🔶پی­‌نوشت: یک: یادتان که هست در روزگارِ به اصطلاح «توسعه سیاسی»، برخی زیارت عاشورا و هیأتها را منبع تولید خشونت بر می-شمردند! دو: «سخنرانی­ها و روضه­‌های غیرسیاسی» هنوز هم گوشه و کنار، پیدا می­‌شوند. حتما پیام امام به گوش­شان نرسیده است. سه: برخی به دنبال حذف شعار «مرگ بر آمریکا» هستند! در عین حال که جنایاتِ آمریکا پیش چشم همه روشن است و تنها یکی از سیئات آمریکایی­ها، حمایت همه جانبه از اسرائیل است. راستی، چه تناسبی بین آنها و آمریکا هست؟! چهار: ماجرای ویروس منحوس کرونا بهانه شد که گرفتاران ویروس منحوس ، تمام تلاش شان را برای به کار گیرند؛ برخی با هنجارشکنی بهداشتی و برخی دیگر با اعلان علنی ضرورت تعطیلی روضه! انقلابی ها اما همپای رهبری معظم و مراجع عظام، این فتنه منحوس را خاموش کردند.... @rozaneebefarda
روضه‌خوانی امام رضا علیه‌السلام بر سیدالشهدا سلام‌الله علیه @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ▫️حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ مَاجِيلَوَيْهِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ شَبِيبٍ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى الرِّضَا (ع) فِي أَوَّلِ يَوْمٍ مِنَ الْمُحَرَّمِ فَقَالَ لِي يَا ابْنَ شَبِيبٍ أَ صَائِمٌ أَنْتَ فَقُلْتُ لَا فَقَالَ إِنَّ هَذَا الْيَوْمَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي دَعَا فِيهِ زَكَرِيَّا (ع) رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَالَ‏ «رَبِّ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعاءِ» فَاسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ وَ أَمَرَ الْمَلَائِكَةَ فَنَادَتْ زَكَرِيَّا «وَ هُوَ قائِمٌ يُصَلِّي فِي الْمِحْرابِ أَنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكَ بِيَحْيى»‏ فَمَنْ صَامَ هَذَا الْيَوْمَ ثُمَّ دَعَا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ اسْتَجَابَ اللَّهُ لَهُ كَمَااسْتَجَابَ لِزَكَرِيَّا (ع) ثُمَّ قَالَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنَّ الْمُحَرَّمَ هُوَ الشَّهْرُ الَّذِي كَانَ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ فِيمَا مَضَى يُحَرِّمُونَ فِيهِ الظُّلْمَ وَ الْقِتَالَ لِحُرْمَتِهِ فَمَا عَرَفَتْ هَذِهِ الْأُمَّةُ حُرْمَةَ شَهْرِهَا وَ لَا حُرْمَةَ نَبِيِّهَا (ص) لَقَدْ قَتَلُوا فِي هَذَا الشَّهْرِ ذُرِّيَّتَهُ وَ سَبَوْا نِسَاءَهُ وَ انْتَهَبُوا ثَقَلَهُ فَلَا غَفَرَ اللَّهُ لَهُمْ ذَلِكَ أَبَداً يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ كُنْتَ بَاكِياً لِشَيْ‏ءٍ فَابْكِ لِلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (ع) فَإِنَّهُ ذُبِحَ كَمَا يُذْبَحُ الْكَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِي الْأَرْضِ شَبِيهُونَ وَ لَقَدْ بَكَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ الْأَرَضُونَ لِقَتْلِهِ وَ لَقَدْ نَزَلَ إِلَى الْأَرْضِ مِنَ الْمَلَائِكَةِ أَرْبَعَةُ آلَافٍ لِنَصْرِهِ فَوَجَدُوهُ قَدْ قُتِلَ فَهُمْ عِنْدَ قَبْرِهِ شُعْثٌ غُبْرٌ إِلَى أَنْ يَقُومَ الْقَائِمُ فَيَكُونُونَ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ شِعَارُهُمْ يَا لَثَارَاتِ الْحُسَيْنِ يَا ابْنَ شَبِيبٍ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ (ع) أَنَّهُ لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ جَدِّي(ص) مَطَرَتِ السَّمَاءُ دَماً وَ تُرَاباً أَحْمَرَ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ بَكَيْتَ عَلَى الْحُسَيْنِ (ع) حَتَّى تَصِيرَ دُمُوعُكَ عَلَى خَدَّيْكَ غَفَرَ اللَّهُ لَكَ كُلَّ ذَنْبٍ أَذْنَبْتَهُ صَغِيراً كَانَ أَوْ كَبِيراً قَلِيلًا كَانَ أَوْ كَثِيراً يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ الْحُسَيْنَ (ع) يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَسْكُنَ الْغُرَفَ الْمَبْنِيَّةَ فِي الْجَنَّةِ مَعَ النَّبِيِّ وَ آلِهِ (ص) فَالْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ لَكَ مِنَ الثَّوَابِ مِثْلَ مَا لِمَنِ اسْتُشْهِدَ مَعَ الْحُسَيْنِ (ع) فَقُلْ مَتَى مَا ذَكَرْتَهُ‏ «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً» يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا فَلَوْ أَنَّ رَجُلًا تَوَلَّى حَجَراً لَحَشَرَهُ اللَّهُ مَعَهُ يَوْمَ الْقِيَامَة @rozaneebefarda
قال الحسین(علیه‌السلام): من کان باذلا فینا مهجته و مُوَطِّنا علی لقاء الله، فلیَرحَل مَعَنا @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
/(2) اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 امام در ضمن پیامشان(28 اردیبهشت 42) خطاب به گویندگان مذهبی و سران هیئتها، از آنان خواسته بودند که «در نوحه های سینه زنی مصیبتهای وارده بر اسلام و مراکز فقه و دیانت و انصار شریعت را یادآور شوند». با آغاز محرم سال 42، عزاداریها رنگ و بوی انقلاب گرفت و تا پیروزی نهضت، پیوند عزاداری و مبارزه، همچنان برقرار ماند. پس از رحلت آیت الله بروجردی، مرحوم خوشدل طهرانی در قصیده ای گفته بود: آیت الله بروجردی اگر بر بست رخت چون خمینی را خدا بر شیعه مولا می کند حکم کن، فرمان بده، از جان و دل فرمان بریم مردم در لبیک به ندای رهبر نهضت، در محرم سال 42 در نوحه هایشان، اینچنین دم می گرفتند: گفت عزیز فاطمه/ نیست ز مرگ واهمه تا به تنم توان بود/ زیر ستم نمی روم ننگ حیات و ذلتش/ عزت و مرگ و لذتش من ز یزیدِ بی پدر/ ظلم و ستم نمیکشم * شد ساحت فیضیه عاشورا/ در روز قتل زاده زهرا در تربت اعلی/ شد موج خون برپا عمال اسرائیلی رسوا/ کشتند از کین بی پناهان را در تربت اعلی/ شد موج خون برپا * دانشگاه فیضیه/ چو دشت ماریه/ طلاب دینیه افتاده جسم هر یکی شان از لب بام واویلا واویلا قم شده کربلا/ هر روزش عاشورا فیضیه قتلگاه/ خون جگر علما واویلا/ واویلا برخی دیگر از عزادارها هم چنین همخوانی می کردند: شد موسم یاری مولانا الخمینی/ ای شیعیان برپا کنید شور حسینی جان را به کف بنهاده ای در راه قرآن/ خمینی، خمینی تو زاده حسینی خمینی، خمینی، خدا نگهدار تو/ بمیرد، بمیرد، دشمن غدار تو خمینی خمینی، ملت طرفدار تو/ بمیرد، بمیرد دشمن خونخوار تو مرگ بر این قلدر قانون شکن/ خمینی شاهشکن، خدا نگهدار تو * فرمود والله ان قطعتموا یمینی/ شد موسم یاری مولانا خمینی ای اهل عالم، الله اکبر * یوم القیام است، روز انقلاب است تنها نه در کربلا قحط آب است قحط عدل است/ قحط فضل است حق بر باطل پیروز است *** رهبر جهانی، مرد آسمانی حماسه آفرین تاریخ جهانم/ آئینه بابم، امیرالمؤمنانم الحق دوله، باطل جوله رهبر انقلاب، تشنه ام نی بر آب تشنه آزادی و خونِ ستمگر پس از دستگیری و زندان و تبعیدِ امام نیز، همچنان بازارِ اشعار و نوحه های انقلابی گرم ماند که خود موضوعِ نوشتاری دیگر است. 🔸این نخستین بار بود که در دسته های عزاداری علیه اسرائیل شعار داده می شد و یا در مجالس ذکر مصائب سیدالشهدا(ع)، به طور فراگیر از مظالمِ یزید زمان سخن به میان میآمد! زحمتِ روایت رویدادها، و ثبت شعرها و شعارها، به عهده همان نفوذی هایی بود که به تصویب کمسیون ویژه ساواک، در همه هیئت ها حضور داشتند! این است که مطالب پیشگفته همه در اسناد ساواک آمده است. اسامی سرایندگان نوحه ها و اشعار به دلیل مراعات اختصار در یادداشت ذکر نشده است. پیوند نهضت امام خمینی با معارف عاشورایی در اشعار متجلی است و بهترین دلیل بر دینی بودن حرکت مردم به رهبری امام است. خودجوش بودن هنر انقلاب و مردمی بودنش٬ همه دستگاه فرهنگی و هنری نخبگانی و مزدور رژیم را ناکارآمد کرد. (منابع: نهضت امام خمینی(ره)، ج۱ صص 467-486؛ محرم و انقلاب اسلامی، ص94-104؛ هیئتهای مذهبی و انقلاب اسلامی، صص112-114) 🔶پی افزود بعد از گذشت چهاردهه از استقرار حکومت شیعی در ایران، هنوز هم نغمه های استعماری مبنی بر جدایی هیئت از سیاست به گوش می رسد و تلاش هایی برای قطع پیوند مستحکم عاشورا و حوادث واقعه، در ام القرای تشیع صورت می گیرد. مرور سخنان شبه ناک برخی سخنرانان از تبار ، بهترین شاهد مدعای مذکور است. @rozaneebefarda
خطبه سیدالشهدا علیه‌السلام هنگام خروج از مکه ▫️رویَ أَنَّهُ علیه‌السلام لَمَّا عَزَمَ عَلَی‌ الْخُرُوجِ إلَی‌ الْعِرَاقِ قَامَ خَطِیبـًا، فَقَال‌: الْحَمْدُ لِلَّهِ، مَاشَآءَ اللَهُ، وَلاَ قُوَّه إلاَّ بِاللَهِ، وَصَلَّی‌ اللَهُ عَلَی‌ رَسُولِهِ. خُطَّ الْمَوْتُ عَلَی‌ وُلْدِ ءَادَمَ مَخَطَّ الْقِلاَدَه عَلَی‌ جِیدِ الْفَتَه. وَمَا أَوْلَهَنِی‌ إلَی‌ أَسْلاَفِی‌ اشْتِیَاقَ یَعْقُوبَ إلَی‌ یُوسُفَ. وَخُیِّرَ لِی‌ مَصْرَعٌ أَنَا لاَقِیهِ؛ کَأَنِّی‌ بَأَوْصَالِی‌ تَتَقَطَّعُهَا عُسْلاَنُ الْفَلَوَاتِ بَیْنَ النَّوَاوِیسِ وَکَرْبَلا´ءَ؛ فَیَمْلاَنَ مِنِّی‌ أَکْرَاشـًا جُوفـًا، وَأَجْرِبَه سُغْبـًا. لاَ مَحِیصَ عَنْ یَوْمٍ خُطَّ بِالْقَلَمِ. رِضَا اللَهِ رِضَانَا أَهْلَ الْبَیْتِ؛ نَصْبِرُ عَلَی‌ بَلاَ´ئِهِ، وَیُوَفِّینَا أُجُورَ الصَّابِرِینَ. لَنْ تَشُذَّ عَنْ رَسُولِ اللَهِ صَلَّی‌ اللَهُ عَلَیْهِ وَءَالِهِ لُحْمَتُهُ، وَهِیَ مَجْمُوعَه لَهُ فِی‌ حَظِیرَه الْقُدْسِ، تَقِرُّ بِهِمْ عَیْنُهُ، وَیُنْجَزُ لَهُمْ وَعْدُهُ. مَنْ کَانَ فِینَا بَاذِلاً مُهْجَتَهُ، وَمُوَطِّنـًا عَلَی‌ لِقَآءِ اللَهِ نَفْسَهُ، فَلْیَرْحَلْ مَعَنَا؛ فَإِنَّنِی‌ رَاحِلٌ مُصْبِحـًا إنْ شَآءَاللَهُ تَعَالَی‌. 🔲و روایت‌ شده‌ است‌ که‌ چون‌ حضرت‌ سید الشّهدا (ع) آهنگ‌ رفتن به‌سوی‌ عراق‌ را نمودند، در مکّه‌ مکرّمه‌ برای‌ ایراد خطبه‌ ایستاده‌ و چنین‌ گفتند:  حمد و سپاس‌ سزاوار خداست‌. آنچه‌ را که‌ خدا بخواهد خواهد شد؛ و قوّه‌ و قدرتی‌ نیست‌ مگر به خدا؛ و درود بر رسول‌ و فرستاده‌ او باد! مرگ‌ بر فرزندان‌ آدم‌ به‌مثابه‌ گردنبند بر گردن‌ دختر جوان‌ کشیده‌ و بسته‌ شده‌ است‌؛ و من در آرزو و اشتیاق‌ ملاقات‌ و دیدار رفتگان‌ از خاندان‌ خود هستم‌، همانند اشتیاقی‌ که‌ یعقوب‌ به‌ دیدار یوسف‌ داشت‌؛ و برایم‌ جایی‌ معین‌ و انتخاب‌ شده‌ است‌ که‌ باید پیکرم‌ در آنجا بیفتد و من‌ باید به‌ آنجا برسم‌. گویا می‌بینم‌ که‌ بندبند مرا گرگان‌ بیابان‌ بین‌ نَواویس‌ و کربلا از هم‌ جدا می‌سازند و از من‌ شکمبه‌های‌ تهی‌ خود را پر می‌کنند و انبان‌های‌ گرسنه‌ خود را سرشار می‌نمایند. فرارگاهی‌ نیست‌ از روزی که‌ در قلم‌ تقدیر گذشته‌ است‌. رضای‌ خدا رضای‌ ما اهل‌بیت‌ است‌. بر امتحانات‌ و بلاهای‌ او شکیبایی‌ می‌نماییم و او اجر و مزد شکیبایان‌ را به‌طور کامل به‌ ما عنایت‌ خواهد نمود. پاره تن رسول خدا (ص) از او دور نمى‏ شود، در بهشت به او مى ‏پیوندد، باعث روشنى چشم او و انجام شدن وعده‏‌اش مى‏ شود. (وعده‌ای که‌ خداوند به‌ رسول‌ خدا داده‌ است‌، برای‌ اقربایش‌ منجّز و محقّق‌ می‌گردد.)  پس‌ کسی که‌ در میان‌ ماست‌ و حاضر است‌ جان‌ خود را ایثار کند و خون‌ دل‌ خود را فدا کند و برای‌ لقای‌ خدا نفس‌ خود را آماده‌ نموده‌ است‌، با ما کوچ‌ کند که‌ من‌ در صبحگاهان‌ عازم‌ رحیل‌ هستم‌؛ إن‌‌شآء‌الله‌‌تعالَی‌. @rozaneebefarda
▫️انا لله و انا الیه راجعون▫️ حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا ضمیری، رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم دارفانی را وداع گفت. ایشان از اساتید حوزه علمیه قم، عضو هیئت موسس رئیس انجمن مطالعات اجتماعی، حوزه دارفانی را وداع گفت. 🔹دغدغه پیرامون مسائل انقلابی و تقابل با جریان خزنده و خطرناک از شاخصه‌های برجسته ایشان بود که در مشارکت پنهان و آشکار در در تحرکات انقلابی قم نمود می‌یافت. خداوند رحمتش کند و بر سر سفره سیدالشهدا علیه‌السلام میهمان گرداند. حمد و صلواتی به روح ایشان هدیه کنیم و در مجالس حسینی ایشان و همه یاری کنندگان جبهه حق را یاد کنیم. @rozaneebefarda
وداع مردم شهیدپرور قم با پیکر روحانی شهید مدافع حرم محمدمهدی مالامیری ایشان از طلاب فاضل و انقلابی قم و از پیش‌گامان عرصه دفاع از حرم بودند. @rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
/(3) 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸این تصویر برای همه ایرانی ها آشناست؛ امام دستمال سفیدی به صورت گرفته و شانه­هایش می­لرزد، وقتی که مرحوم کوثری دارد روضه می­خواند. فقیهی که تئوری «پیروزی خون بر شمشیر» را مطرح می­کند، باید شهادت را سعادت بداند و خود برای این سعادت، همواره آماده باشد. پیوند عمیقِ امام خمینی با عاشورا، در همه سالهای زندگی اش قابل پی­ جویی است. برای روشن شدن این پرده از زندگی امام، پنج روایت در پی می ­آید: 🔸یک: آیت الله شبیری زنجانی به نقل از «آشیخ محمدحسین بهاری همدانی»: آقای حاج شیخ عبدالکریم [حائری]، مجلس روضه­ ای داشت و در آن مجلس زنها هم شرکت می­کردند، دو نفر کم­سن در آن مجلس چای می­ دادند: یکی آقا روح الله [خمینی] و دیگری آقا ریحان الله [نخعی گلپایگانی]». (جرعه ای از دریا، ج3، ص675). ▪️دو: از آیت الله مرعشی نجفی منقول است که: «در ایام جوانی، با تنی چند از طلّاب علوم دینی، شبهای محرم تا سحر، با سینه زنی و گریه و زاری بر مظلومیت سیدالشهدا و اهلبیت پاکش علیهم السلام احیاء می گرفتیم، و از جمله کسانی که در این مجلس شرکت می کردند امام خمینی رحمه الله بودند». سه: مرحوم علی دوانی می گوید: « در سال 1328 شمسی که برای ادامه تحصیل به شهر مقدس قم آمدم، و آیت الله العظمی امام خمینی ـ رضوان الله علیه ـ را در مجالس عزاداری می دیدم، به تعبیر امروز، «فرهنگ عاشورا» در نظرم مجسم می شد. 🔸هنگامی که واعظ به «گریز» می رسید، یا روضه خوان شروع به خواندن روضه می کرد، حاج آقا روح الله خمینی نخستین کسی بود که دستمال سفید و تمیز خود را از جیب درمی آورد و به صورت می گرفت و گریه را سر می داد. اگر تکیه بر دیوار داده بودند، بدون حرکت و تکانی می گریستند، و چنانچه خم می شدند، می دیدی که چطور می لرزند و اشک می ریزند».(امام خمینی و عزاداری امام حسین(ع):کنگره...سال76) ◽️چهار: آقای حاج سیدمحمد کوثری ذاکر امام، نقل کرده: «وقتی امام در نجف اشرف بودند، من سفری برای زیارت به کربلا رفتم. در کربلا عده ای از فضلا .... گفتند، آقای کوثری، به داد امام برس! گفتم موضوع چیست؟ گفتند: می دانی که آقای حاج آقا مصطفی فرزند دانشمند امام به طرز مرموزی جان داده است. کسی گریه امام را در مرگ او ندیده است. یکی دوبار که طلاب در منزل امام یا در سر تربت حاج آقا مصطفی روضه ایشان را خوانده اند، نه تنها امام گریه نکرده، بلکه طلاب را هم منع کرده و گفته اند بروید مشغول کارتان شوید. و به خانم، همسرشان نیز فقط گفته اند: «مصطفی از الطاف خفیه الهی بود. خدا او را از ما گرفت». 🔸آنها گفتند، شما زودتر به نجف بروید و خدمت امام برسید و طبق معمول که اجازه می گرفتید و در حضورشان روضه می خواندید، روضه ای بخوانید و اسم حاج آقا مصطفی را ببرید، بلکه بتوانید امام را در مصیبت فرزندشان بگریانید که ... خدای نکرده صدمه ای نبینند. می گفتند، مرگ حاج آقا مصطفی حوزه نجف را عزادار کرده است، لابد ایران و قم نیز همینطور است، ولی خود امام را کسی ندیده که متأثر باشد و گریه کند» [من] وارد نجف شدم و پس از زیارت، خدمت امام رسیدم، و بعد از تسلیت و مختصر احوالپرسی عرض کردم اجازه می دهید طبق معمولم در حضورتان روضه ای بخوانم؟ فرمودند: «بفرمایید!». ▪️پس از مقدمه کوتاهی، هرچه راجع به حاج آقا مصطفی می دانستم که چقدر مورد علاقه امام بود و شخصیتی ممتاز داشت، بیان کردم،... در تمام این مدت، این امام بدون تغییر حال گوش می دادند و کوچک ترین اثری برای گریستن در ایشان پیدا نشد. هرچه به این در و آن در زدم بلکه امام در مرگ فرزند اشکی بریزند نتیجه نداشت. ناچار گریز زدم به کربلا و آمدن امام حسین ـ علیه السلام ـ به بالین حضرت علی اکبر. همین که گفتم، قربان غریبیت یا اباعبدالله! وقتی آمدی به بالین فرزند رشیدت علی اکبر، امام دستمال از جیب درآوردند و به قدری گریستند که تا آن موقع کمتر دیده بودم. (پیشین، به نقل از مرحوم دوانی) ◽️پنج: بعد از قضیه ی سال ۴۲ هنگام بازگشت از مدرسه فیضیه، در خیابان ارم عکسی از حضرت امام خمینی به دیوار زده بودند. حضرت آیت الله اراکی، وقتی نگاهشان به آن عکس افتاد فرمودند: قسم می خورم که صاحب این عکس اگر در کربلا می بود جزء مستشهدین بین یدی امام حسین علیه السلام بودند و ۷۲ نفر میشد ۷۳ نفر .(مصاحبه دکتر مصلحی فرزند آیت الله اراکی با روزنامه رسالت، شماره ۲۵۷۸ پنج شنبه ۱۰ آذر ۷۳) @rozaneebefarda
📸اسامی وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی 🔶حاشیه در روزهای گذشته گفتگوها و نقد و نظرهای فراوانی در محافل سیاسی، خصوصا مجامع حزب‌اللهی‌ در مورد لیست و کابینه دولت جدید مطرح شد که در جای خود از حیث محتوا و زمان و زبان طرح بحث، قابل ارزیابی است. در کابینه معرفی شده افراد جهادی و توانمندی حضور دارند که انشالله در صورت توفیق در ایجاد همدلی و با اتکا به الگوی مدیریت دانش‌بنیانِ جهادی، وضعیت را می‌توانند تغییر دهند. نام برخی نیروهای متوسط نیز به چشم می‌خورد که به شرط مشورت‌پذیری با نخبگان متعهد انقلابی و روحیه تشکیلاتی و مردمی، امید توفیق حداکثری به کارنامه آنان نیز وجود دارد. البته برخی افراد، مشخصا دو تن از وزرای پیشنهادی نیز به هیچ وجه قابل دفاع نیستند و احتمالا مجلس انقلابی به آنها اعتماد نخواهد کرد. عرصه آموزش در عداد سایر مقولات حائز اهمیت راهبردی است و از حیث توانمندی مدیریتی و اصالت فکری/سیاسی، باید از عناصر متعهد و قوی استفاده کرد. در هر حال، ضمن نصح و خیرخواهی و کمک فکری و مدیریتی به دولت جدید، دعا برای بهبود شرایط و توفیق دولت، در این ایام و لیالی بسیار تعیین‌کننده است. @rozaneebefarda
امام حسين عليه‌السلام حر بن يزيد رياحى به پيش عمر بن سعد آمد وگفت: " آيا قصد دارى با حسين بجنگى ؟" عمر سعد گفت: " آرى، به خدا قسم مى خواهم جنگى كنم كه كمترين چيزش آن باشد كه سرها از بدنها جدا ودستها از پيكرها قطع گردد. " حر از شنيدن اين سخنان، از ياران خود فاصله گرفت و در حالى كه بدنش مى‌لرزيد، به گوشه‌اى رفت. مهاجر بن اوس به حر گفت: " اى حر ! كار تو مرا به شك انداخته است. اگر از من مى پرسيدند كه شجاعترين مرد كوفه كيست، هرگز از تو تجاوز نمى كردم وفرد ديگرى را نمى گفتم، پس چرا به خود مى لرزى ؟ " حر در پاسخ گفت: " به خدا قسم، خودم را در ميان بهشت ودوزخ مخير مى بينم، ولى به خدا سوگند، چيزى را بر بهشت ترجيح نمى دهم، اگر چه بدنم پاره پاره شود و سوزانده شوم. " آنگاه حر بر اسب خود نهيب زد و به قصد خيمه‌گاه حسين(ع) حركت كرد. او دو دست خود را بر سر گذاشته بود و مى‌گفت: " خداوندا ! به سوى تو انابه مى كنم، توبه مرا بپذير، زيرا من دوستان تو وفرزندان دختر پيغمبر تو را مرعوب ساختم. " سپس حر به نزد حسين(ع) رفت وعرضه داشت: "جانم فداى تو باد. من آن كسى هستم كه بر تو سخت گرفتم ونگذاشتم به مدينه برگردى. گمان نمى كردم اين مردم كار را به اينجا بكشانند. اينك توبه نموده وبه سوى خدا بازمى گردم. آيا توبه من پذيرفته است؟" حسين(ع) فرمود: " آرى، خداوند توبه تو را قبول خواهد كرد. پياده شو. " حر گفت: "سواره در راه تو بجنگم بهتر است از پياده شدن، زيرا بالاخره از اسب سرنگون خواهم شد وچون من نخستين كسى بودم كه راه بر تو سد كردم، اجازه فرما نخستين كسى باشم كه در راه تو كشته مى شود، شايد از كسانى شوم كه روز قيامت با جدت محمد(ص) مصافحه مى‌كنند." پس از آن حسين(ع) به او اجازه داد. حر، شروع به جنگيدن نمود ونيكو مقاتله كرد تا آن كه عده‌اى از شجاعان ودليران را كشت وخود پس از لحظه‌اى، به شهادت رسيد. بدن او را نزد حسين(ع) بردند. آن حضرت خاك‌ها را از چهره حر پاك مى‌كرد و مى‌فرمود: " تو آزادمردى، آنچنان كه مادرت تو را " حر " نام نهاد و تو در دنيا وآخرت آزاده اى." @rozaneebefarda
بی‌غیرتی و بزدلی متولیان دیپلماسی، عامل حرمت‌شکنی بیگانگان علیه ایرانیان! اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 حرمت‌شکنی سفرای انگلیس و روس در مرور روزهای تلخ اشغال تهران به دست بیگانگان، با واکنش یکپارچه ایرانیان مواجه شده و در نتیجه متولیان دیپلماسی دولت روحانی و برخی وکیل‌الدوله‌های عاشق سلفی با موگرینی نیز ای بسا مجبورا مواضع نیم‌بندی گرفته‌اند. البته این مواضع هم خالی شيطنت نبود! چه اینکه اینان بازهم به سمت غش کردند! موضع رئیس مجلس و برخی اعضای دولت جدید البته غیرت‌مدارانه و بهتر بود اما همچنان، این برادران حق مطلب را ادا نکرده‌اند! چرا؟ ادامه یادداشت را بخوانید..‌ در دولت روحانی زن ایرانی را در یک کشور فقیر و بدبخت، هتک حرمت کردند و صدای حضرات در نیامد! به نوجوان‌های ایرانی تجاوز شد، موضع خاصی اتخاذ نکردند! حاجی‌های مظلوم را در قربانگاه منا به مسلخ فرستادند، از دستگاه خارجی ظریف جز التماس و عجز و لابه و ترس و هراس، هیچ ندیدیم! اگر تشر و غضب حیدری حضرت آقا نبود، آل سقوط حتی پیکر عزیزان‌مان را هم حاضر نبودند پس بدهند! از بازگرداندن کمک‌های مردمی به یمن با تلفن جان کری و مانع‌تراشی بر سر انتقام حاج قاسم و هزارها مسئله بزرگ دیگر درمی‌گذریم که انفعال دولتمردان اعتدالی در مقابل بیگانگان، مثنوی ۷۰ من کاغذ است و مردم آن روزهای تلخ و آن سیره سیاسی ذلت‌بار را خوب به خاطر دارند! بیگانگان در سال‌های تلخ گذشته به واسطه برخوردهای انفعالی و لبخندهای پوشالی برخی کارگزاران سیاسی ایرانی دچار خطای محاسباتی شده‌اند! بزدلی و بی‌غیرتی برخی حضرات را در ذهنشان تسری داده‌اند به ملت شهادت‌طلب ایران! فیل‌شان یاد عصر پهلوی کرده است که شاه دست‌نشانده‌ای را با انگشت اشارت‌شان اخراج و آواره کردند و شاه دیگری را چنان تحقیر کردند که بدون اطلاع او در تهران میتینگ سیاسی گذاشتند! علت جری شدن بیگانگان، شرقی باشند یا غربی، بزدلی و بی‌غیرتی است! آنان در سلوک سیاسی برخی مسئولان ایرانی نشانه‌ای از اینکه نمی‌یابند و همین کافیست که دلشان هوس مجالس بالماسکه و تمسخر ارزش‌های دینی و زیرپا گذاشتن غرور ملی ایرانیان به سرشان بزند! اما اینکه گفته شد پاسخ رسانه‌ها و مسئولین انقلابی هم کافی نبود، به این دلیل است که پاسخ باید از سنخ خودش باشد. لذا مواضع سیاسی متولیان قوای مجریه و مقننه باید داشته باشد! اجمالا خوب است ماجرای را برای سفیر روس بازخوانی کنیم! و نیز ماجرای برخورد محکم امام با فرستاده ویژه رهبر شوروی را! برای انگلیسی‌ها هم خوب است دستگیری نیروهای نظامی بزدل و سفیر بزدل‌شان را که از ترس خودش را خیس کرده بود، به یاد آوريم! پاسخِ "های"، "هوی" است! نیاز به تجمع یا تسخیر سفارت‌خانه‌ یا قطع روابط راهبردی نیست، مرور تاریخ و ضرب شصت نشان دادن در بزرگترین سیلی برای فرستادگان ‌بی‌ادب بیگانه است! ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ @rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حضور رئیسی در ! و همه کارگزاران غربگرای ناکارآمد، برای همیشه در تاریخ ایران شده‌اند حالا وقت آنست که مردم شیرینی و مدیران در را بچشند... @rozaneebefarda
عاشوراپژوهی. حسین زاده.pdf
1.19M
تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و مروجان مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام ◾️متن کامل کتاب گرانسنگ 🔻اثر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد ، و از شاگردان برجسته و پیش‌کسوت 🔘کتاب در دو بخش سامان یافته است: ▫️دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا ▫️دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات(رخدادهای عاشورا در منابع روایی) 🔹این اثر از جهات متعدد کم‌نظیر و بسیار قابل استفاده است؛ در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات خصوصا روشنفکرنماها و پاسخ داده است. در بخش دوم نیز حاوی برخی است که هم متقن و مستند است و هم، بسیار سوزناک و حزن‌انگیز. 🔹ان‌شاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیه‌السلام دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشم‌داشتی متن کامل اثر را جهت انتشار عمومی در اختیار قرار دادند. ▫️در ثواب بازنشر این اثر عاشورایی سهیم باشید. @rozaneebefarda
وداع با مرحوم استاد ضمیری عصر دیروز بعد از اقامه نماز توسط آیت‌الله کعبی، پیکر مرحوم استاد ضمیری در بهشت معصومه(س) قم به خاک سپرده شد. 🔶مختصری از زندگی‌نامه و خدمات مرحوم استاد ضمیری تولد: 1346_مسجد سليمان. ورود به حوزه:1361_حوزه علمیه المهدی(عج) مسجدسلیمان اساتيد در قم: حضرات آیات، آقایان: تبریزی، وحيد خراسانی، سبحانی ، مکارم، مصباح یزدی، معرفت. ▫️مدارج و سوابق: _دکترای انقلاب اسلامی _کارشناسي ارشد جامعه شناسي(۱۳۸۱)/موسسه آموزشي و پژوهشي امام - رئیس مدارج علمی حوزه های علمیه -مدرس درس خارج از سال۸۳ - رييس مركز مطالعات ملي جوانان - رئیس موسسه ومرکز تخصصی مذاهب اسلامی و موسس رشته مذاهب در حوزه - نماینده رهبری در دانشگاه شهید بهشتی تهران - رئیس حوزه علمیه خواهران استان قم -مدیر گروه جامه شناسی دارالحدیث -مدیر گروه اصول فقه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی -معاون پژوهش جامعه الزهرا -عضو هیئت مؤسس و رئیس انجمن مطالعات اجتماعی حوزه -مدیر گروه جامعه شناسی پژوهشگاه مهدویت و آینده پژوهی 🔹تالیفات؛ -دانشنامه اصولیان شیعه -درسنامه فقه مقارن -جستاری در اندیشه فقهی مذاهب -کتابشناسی تفصیلی مذهب اسلامی -رجعت -استخاره -جامعه شناسی فرهنگ -مبانی انسان شناختی انقلاب اسلامی -اندیشه اسلامی -مناسبات جامعه شناسی و حدیث -اخلاق شهروندی -منشور اخلاقی مرزبانان -ماخذ شناسی قواعد فقهی ▫️دست چاپ: -دوره اول درس خارج اصول - درس خارج فقه خانواده -روش شناسی علوم اجتماعی -اندیشه های اجتماعی علامه طباطبایی - شبهات وهابیت - تفسیر اجتماعی قرآن کریم - مبانی جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 مراسم به علت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بدون حضور جمعیت برگزار می‌شود؛ برنامه عزاداری ایام محرم در حسینیه امام خمینی(ره) ▪️به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (علیه‌السلام)، مراسم عزاداری در حسینیه امام خمینی(ره) و در حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. ▫️امسال نیز به علت شیوع بیماری و تأکید رهبر انقلاب به رعایت دستورالعمل‌های ستاد ملی کرونا، مراسم مطابق سال گذشته بدون حضور جمعیت و تنها با حضور یک سخنران و مداح برگزار می‌شود. ▪️این مراسم به مدت شش شب از شب هفتم تا شب دوازدهم محرم الحرام (یکشنبه ۲۴ مرداد تا جمعه ۲۹ مرداد) برگزار، و مشروح برنامه‌های سخنرانی و عزاداری هر شب از رسانه ملی پخش می‌شود.